BEG airport status
Mađarska modernizuje svoje borbene avione Gripen Mađarska već 15 godina koristi eskadrilu sa 14 aviona Gripen / Foto: SAAB

Mađarska modernizuje svoje borbene avione Gripen

Kompanija SAAB saopštila je juče da su Kancelarija komesara Vlade Mađarske koja je odgovorna za razvoj odbrane i švedska Agencija za opremanje odbrambenog sektora (FMV) uspešno završile pregovore za nadogradnju flote mađarskih borbenih aviona Gripen na nivo sposobnosti MS20 Block 2.

Kako je navedeno, nadogradnja MS20 Block 2 donosi brojna poboljšanja. U velikoj meri povećava i borbene i komunikacione sposobnosti Gripena, kao i proširenje spektra naoružanja koje se može integrisati na avion. Mogućnosti senzora su poboljšane nadogradnjom radara na standard PS-05/A Mk 4, što znači da se domet praćenja ciljeva u vazduhu kao i performanse, značajno povećavaju. Ovakva poboljšanja omogućuju bolju sposobnost otkrivanja malih vazdušnih ciljeva, poboljšanu otpornost na ometanje i donosi rastući potencijal za dalji razvoj režima vazduh-vazduh i vazduh-zemlja.

Nadogradnja MS20 Block 2 za mađarske Gripene takođe unapređuje komunikacijske sposobnosti tako što se poboljšava funkcionalnost sistema za razmenu podataka Link 16 i ažurira sistem glasovne komunikacije na najnoviji NATO standard bezbedne komunikacije. Sposobnost identifikacije savezničkih letelica će takođe biti poboljšana uvođenjem NATO Mode 5 sistema za identifikaciju svoj-tuđ (IFF).

Raketa vazduh-vazduh Meteor prvo je postala operativna na avionu Gripen / Foto: MBDA

Ova nadogradnja će omogućiti Mađarskoj da izabere širi izbor naoružanja koji će odgovarati njenim Gripenima: infracrvenu raketu vazduh-vazduh za vazdušnu borbu u vizuelnom dometu IRIS-T, savremenu laserski vođenu bombu GBU-49 i naprednu, dalekometnu radarski vođenu raketu vazduh-vazduh za vođenje vazdušne borbe van vizuelnog dometa tipa Meteor koja je, kako se navodi, superiorna u odnosu na druge rakete iste klase.

– Zahvaljujući modernizaciji mađarskih Gripena, operativne sposobnosti Ratnog vazduhoplovstva Mađarske biće značajno povećane. Naše osoblje ceni blisku i plodnu saradnju sa švedskom stranom na ovom specifičnom projektu modernizacije, kao i saradnju tokom 15 godina koliko smo koristili avione Gripen – rekao je general-major Nandor Kilian, inspektor Ratnog vazduhoplovstva mađarskih Odbrambenih snaga.

– Tokom ovog perioda od 15 godina, od kako je prvi Gripen sleteo u vazduhoplovnu bazu Kečkemet, jasno je da je mađarsko Ratno vazduhoplovstvo učinilo korak da bude jedno od vodećih vazduhoplovnih snaga u Evropi i da daje realni doprinos operacijama EU i NATO. Sa ovim promenama koje se uvode nadogradnjom MS20 Block 2, Mađarska će dobiti efikasniju i moćniju letelicu, sposobnu da se u svakom pogledu takmiči sa bilo kojim drugim borbenim avionom naredne generacije – izjavio je Jonas Hjelm, šef poslovnog sektora SAAB Aeronautics.

Mađarski Gripeni imaće mogućnost bliske manevarske vazdušne borbe kakvo je RV Mađarake imalo sa sovjetskim MiG-om 29 / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Pre nego što će biti objavljeno da su pregovori o modernizaciji mađarskih Gripena uspešno završeni, mađarski portal Portfolio preneo je 17. decembra 2021. godine izjavu sekretara komeserijata mađarske vlade za razvoj odbrane Gašpara Marota da je istog dana sa nemačkom firmom Diehl potpisan ugovor o nabavci raketa vazduh-vazduh IRIS-T. Marot je tom prilikom izjavio da raketu IRIS-T, u sprezi sa nišanskim sistemom na kacigi, pilot Gripena može da koristi prilikom velikih opterećenja (misleći verovatno na G-opterećenja u bliskoj vazdušnoj borbi, prim. autora) za šta do sada dostupno, naoružanje, odnosno raketa Sidewinder, nije pogodna.

Upravo će nišanski sistem na kacigi pilota biti uključen u modernizaciju mađarskih Gripena, što će veoma značajno poboljšati mogućnosti bliske manevarske vazdušne borbe jer nišan na kacigi pilota u kombinaciji sa IRIS-T omogućuju mnogo veći ugao zahvata ciljeva u vazduhu od sadašnjih raketa AIM-9M Sidewinder kojima su naoružani mađarski Gripeni. Tako će mađarsko Ratno vazduhoplovstvo ponovo imati ovakvu sposobnost koja je, kako se podseća, izgubljena povlačenjem iz upotrebe lovaca MiG-29 koji su bili naoružani raketama R-73, a njihovi piloti imali su nišan na kacigi. Ističe se i da raketa IRIS-T ima visoke manevarske sposobnosti zahvaljujući i vektorisanom potisku.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

Komentari

M

Hm… Svi nesto kupuju naoruzanje, modernizuju postojece, trose gomilu para na to.
Ova godina je cudno pocela. Samo da se zavrsi bez nekog velikog s…a.

Odgovori
M

Ako se ne modernizuje i ne remontuje onda se gubi oprema skroz, ili u najmanju ruku spremnost i korak sa vremenom u kojem živiš. Tu nema mnogo oklevanja.

D

Dakle posle dvadeset godina ponovo će moći ono što su mogli pre 30 godina sa raketom r-73 i nišanom na viziru šćel.
I onda je loš MiG 29

Odgovori
B

Izgleda da je tako.

Ž

Мађарски МиГ-ови 29 су повучени 2010. године.

D

Ma krs je taj Gripen, ja bih to bacio u staro gvozdje.

V

Pa losi su.
Unisteni.

Osobno sam nadgledao NDT ispitivanja Madjarskih 29ki netom po povlacenju iz uporabe.

Neupotrebljivo

F

Dabome, ali Gripen je nenadmasan – nigde nema skupljeg aviona sa tako skromnim performansama, i opet SAAB uspeva da ga udomi, tu i tamo… Sta rade reklame

F

@ Dušan Pavlović

MiG-29 nije loš nego je najgori avion 4-te generacije. Gde je bio pre 30 godina tu je i ostao…

G

@feline

Jedno je papir, a drugo je život. RV Švedske je zasnovano na Gripenima.

Lično, ne bih se kladio na glupost, pokvarenost i nesposobnost švedskog vojnog vrha koje se odlučilo za te avione.

Da, možda misliš da je izbor jedino odlučila činjenica da se radi o domaćem avionu (pare, tehnologija, zapošljavanje, …. ).

I opet, ne znam zašto, ali sam uvjereniji u kompetentnost Šveđana, nego Balkanaca bilo koje denominacije.

Za male zemlje Gripen je izuzettno dobar izbor. Svi „fiksni“ aerodromi su napadaču na „izvol’te“.
Gripen treba minimalnu infrastrukturu i minimalnu operativu za djelovanje, što omogućava njegovu široku disperziju širom napadnute zemlje, i mogućnost djelovanja sa ranije skromno opremljenih „partizanskih“ aerodroma.

R

Mig je kod njih staro groblje,isti onakvi,kakve je Vucic nabavio neremontovane po 25 miliona euro,Takve su nam Madjari nudili po 500 000euro,52 komada,isto godiste.Mig za danasnje vreme jeste smece,nema informacija dali je u ratnim sukobima sirom sveta oborio bar 10 aviona drugog tipa.Inace,u borbama je za oko 40 godina,oboreno preko 180 29tki!

D

@Živojin
Pa taman dok se gripeni modernizuju eto 20 godina čekanja da mogu ono što su mogli i pre 30
@ V-K-O-K
Ne mislim na Madjarske konkretno nego generalno zbog priči kako je loš MiG 29
@ Falcon
Ni u kom segmentu nije ni bio, a ni sad nije najlošiji avion 4 te generacije, i dalje nije za potcenjivanje ni malo

M

@Falcon

Kažeš ,,MiG-29 nije loš nego je najgori avion 4-te generacije. Gde je bio pre 30 godina tu je i ostao…“

Izgleda da se ustvari ti nisi pomerio u saznanjima 30 godina. MiG-29M/M2 je odskočio daleko od starog MiG-29A/B
Zmaj evoluirao daleko vise nego zmaj F-16, motor, i naravno čitav paket elektronike i senzorike. Nije bolji od najbolje varijante F-16 ali zato i košta bar duplo manje a dobijes bar 75% sposobnosti. U svakom slučaju pišeš koješta.

А

@Raki

Упоређивање авиона на бази обарања је далеко компликованија работа, јер просто навођење бројева без контекста иза тих бројева не открива ништа.

Тврдити да је нешто смеће на такав начин је изузетно смешно и логички фалично.

V

Madjarske 29ke su krsevi.

Losa izrada….
Vecinu zivotna vijeka su proveli cista profila, a mikropukotina na njima kao da su navkacili maximalni G potpuno optereceni.

S obzirom da su ih dobili ’93., da se zakljuciti kako je pred slom SSSRa i netom poslje toga OKB MIGov QA/QC bio ispod ocekivanja

F

Šta da se radi, SAAB ima bolje reklamne materijale ;)

F

@ Gnjuščić
Verovanje je stvar vere, iliti religije, reče jednom Vinston Čerčil ;)
To što je Švedsko vazduhoplovstvo opremljeno samo i isključivo Gripenima ne čini dotične nikakvim super-lovcima. Prosto, ima se domaća proizvodnja celog jednog tipa aviona, i na taj mora da padne izbor. Isti slučaj sa “čudom od aviona”, poznatim kao Tornado – pošto su to proizveli, i Nemci i Englezi su ga koristili i kao lovački avion, iako uopšte nije pokretljiv kao npr MiG-29 – Nemačka je posle II Sv Rata prvi put došla do propisnog lovca kad je preuzela Istočnonemačke MiG-29A.
Gripenov radar, čak i najnoviji, je monopulse dopler, i nikakve fetišizovane AESA antene nema, i podložniji ne ometanju nego velika većina radara na iole modernim lovcima – Leonardov “domaći” radar, Captor Italija sama ne može da proizvede…
Što se tiče R-77-1, ta se baš i proizvodi, i izvozi, i to naveliko, i verovali ili ne Srbija je ima, i to u većem broju nego što bi neki da je slučaj ;)

D

@Feline
Svaka čast za komentar, isto mislim, i iste podatke imam za R 77-1 rakete

m

Jedno pitanje za poznavaoce prilika
Povodom najava državnog vrha da žele kupiti francuske Rafale jedan broj komentatora na T6 je mišljenja da je loše ići u nabavku aviona 4++generacije u vremenu kad svet polako prelazi na avione 5 generacije i da treba malo sačekati s nabavkom pa kupiti avione 5gen.
Pitanje:kad je 1987.bivša SFRJ kupila eskadrilu novih MIG-ova 29,gde su se ti avioni nalazili u generacijskom smislu u odnosu na tadašnje avione iz svetskog vrha?
Jer poznato je da već 12 godina kasnije tokom NATO agresije 1999.ti avioni su bili potpuno inferiorni u odnosu na zapadnjačke.

Odgovori
A

MiG-29 je klasični lovac 4. generacije. Prvi let je imao 1977. a ušao je upotrebu u SSSR 1983. godine.

F-16 je prvi let imao 1974. a ušao je upotrebu u SAD 1978.

U 4. generaciji su u startu zapadni avioni imali prednost u smislu elektronike i avionike u odnosu na sovjetske. F-16C koji je po pitanju avionike bio još napredniji od originalnog F-16A i pretvorio F-16 u pravi višenamenski avion počeo je da se proizvodi 1984. Prvi F-16C je bio Block 25. On je imao popriličnu prednost po pitanju elektronike u odnosu na prvu verziju MiG-29 (9.12).

9.12A (ponegde se naziva i MiG-29A) je bio izvozna varijanta za Varšavsk pakt i bio je degradiran u odnosu na 9.12 (slabiji radar itd.). SFRJ je dobila generalnu izvoznu verziju 9.12B (ponegde se naziva i MiG-29B) koja je bila namenjena za svetsko tržište koja je još više ,,osakaćena“ u smislu elektronike u odnosu na 9.12A.

Dakle 1987. je SFRJ dobila avion koji je aerodinamički i mehanički bio sasvim u svetskom vrhu, ali je po pitanju elektronike i avionike već značajno kaskao za F-16C Block 25. A još više je kaskao za tada najnovijim Block 30 (ušao u upotrebu upravo 1987.) 1988. se pojavljuje Block 40 a 1991. Block 50.

Rusi su razvili razne varijante MiGa-29 kako bi uhvatili priključak sa Zapadom po pitanju elektronike (počevši od MiG-29S tj. 9.13), ali kao što znamo S(F)RJ svoje 29ke nije nikad modernizovala. Pa su tako 9.12B u manje više izvornom stanju (mislim da je bilo nekih minornih dorada 90tih) dočekale F-16 Block 30/40/50 i sve ostale zapadne avione sa daleko naprednijom elektronikom i naoružanjem.

P

Migovi 29 pristigli u SFRJ 1987 i 88.god.su bili u samom svetskom vrhu. Izbor je jos bio na F-16 i Mirazu 2000 koga su i testirali. Problem kod Mig 29 u ratu 1999.god.je bila opsta neispravnost, nedostatak rezervnih delova, mali broj naleta pilota, nedostatak raketa, neuvezbanost kadra. A na sutrotnoj strani je bilo 1000 aviona Nato a, svi umrezeni, navodjeni Awaksima i sa zemaljskih kontrolnih stanica. Tako da smo imali 16 Mig-31 opet bi bilo isto. Zato je danas izuzetno vazno sto je napravljen novi VOJIN gde su svi radari i ostale osmatracke platforme umrezeni,gde mogu da salju sliku avionima i sto se ide na nabavku nova 22 radara. A bez toga da kupimo i eskadrilu F-22 ne bi nam mnogo pomoglo, jer danas bez dobre situacione svesti i dobijanja pravovremenog stanja u vazduhu ni jedan avion ma koliko mu bio mocan radar nw moze sam puno toga. Najsavremeniji Aesa radari obrade max 48 ciljeva, pa uzmite to u analogiju sa 1999.i brojem aviona iznad Srbije koji je retko kad za vreme napada bio ispod 100

S

Mig 29 je u tom trenutku kupljen kao prelazno resenje, dok se NA ne razvije i uvede u naoruzanje, sa idejom da se kupe ukupno 2 eskadrile 29ki. Plan je bio da se tim Novm Avionom zamene svi Mig21 u naoruzanju JNA. Prema tom planu prvi let bi bio 1995.
U trenutku kad je odluceno da se Mig 29 testira i kupi, a to je bilo 1985, karakteristike su mu bile manje vise iste kao i F 16 ili Mirage 2000, s tim da je za razliku od ova dva Mig imao nisan na pilotskoj kacigi, koji je mogucavao nisanjenje i lanskiranje rakete R 73, i bio je otprilike duplo jeftiniji od zapadnih aviona. I naravno, jedini je u tom trenutku izvodio kobru i zvono za lozenje publike.

M

Ti MIG29 su bar deset godina čamili u totalno osiromašenoj zemlji pod sankcijama (sankcije nam je primenjivalo i ono što je ostalo od SSSR), u potpunoj besparici, i uglavnom su jedva mogli i da lete. Radari na nekima su bili i neispravni.
Dalje, i da imaš 15-ak čak i najsavremenijih aviona, džaba ti to kada te napada 115 bar jednako savremenih letelica, istovremeno iz svih okolnih zemalja, podržanih sa bar 4 AWACS-a dovoljno udaljena da možeš samo da ih mrziš, uz korišćenje (tamo gde im to treba) tada prilično nove stelt tehologije.
Jasno je da šta god da nabavimo od avijacije u budućnosti, mi ili slični kao mi (bili to Mađari, Hrvati, Bugari…) to je danas korisno ili samo za kratke few-days ratove, ili za neke tehnički inferiorne protivnike bez jakih saveznika.
Uz neko dobro planiranje, faktor iznenađenja ili lošu sreću, 2/3 avijacije ovakvih kao što smo mi (i nama slični), mrski neprijatelj može da uništi na zemlji u samo jednoj akciji. :(

M

Kao i veliki broj JNA oruzja, ostali su na inicijalno kupljenoj verziji, iz prve polovine 80tih godina, bez ikakve modernizacije, a od 1992. je i servisiranje postalo kriticno zbog sankcija.
Vidis i sam da se tek sad nesto stidljivo radi na modernizaciji jna naoruzanja, tipa M84, M80a, Gvozdika, Kub, Strela2m i Strela10, Orao, BOV…

A

Pa bili su blizu zapadnih,ali ih je situacija u svetu,raspad SSSR,zaustavio u napreduju.
Verujem da ni tad nisu bili inferiorni da su imali podršku kakvu je imao svaki avion NATO iznad Srbije tad.
I da su bili ispravni.
Nemozeš samo avion na avion da racunas.
To ti je kao da Radnik iz coortanovaca,na čelu sa Ronaldom igra protiv Real Madrida
Džaba I’m Ronaldo.

M

Makarska je kao član varšavskog pakta imala mogućnost da nabavi mig29A kakvu je imao i SSSR. SFRJ je mogla da kupi samo mig29B. Razlika je kao F16 Blok52 i F16 Blok 70. Možda i veća!!!!Naravno ne treba zaboraviti da je 90,, Nemačka predala USAF 20 mig29A i da od tad mig 29 nema nikakve šanse u sukobu sa zapadnim avionima. Poznata I’m je svaka njegova mana ili prednost tako da i nije nikakvo čudo sto su 99,bili totalno inferiorni. I sama Rusija ih povlači polako iz upotrebe i menja sa SU. Svojevremeno je bilo aktuelno da se kupe madjarski mig29 ali se odustalo od toga…..definitivno taj avion nema budućnost i nevredi tu nikakva modernizacija jer je totalno iskopromitovan ……..

M

@ Andrija, MiG 29 je tad kada se pojavio bio avion 3. generacije a i sa današnjim top modernizacijama možda jedva dohvati 4, bez pluseva. Nemoj da se ložiš na priče političara.

M

Stojko@ Koja je logika bila da se uzima MiG 29 dok se radi na NA koji je napredna verzija Miragea?

f

Jugoslovenski MiG 29B je bio slabijih mogucnosti nego MiG29A. Dakle izvozna i najslabija varijanta MiG 29 koja je namjerno oslabljena u odnosu na izvornu.

Ž

Milos S

Мађарска је своје МиГ-ове 29 добила тек 1993., дакле када није било СССР-а и ВУ.

А добила је исту верзију као и СФРЈ, дакле МиГ-29Б.

Није било никакве предаје немачких авиона САД, Немачка је 22 своја авиона продала Пољској, испорука је трајала 2003-2004.

f

SAD su nabavili 29′ ke mislim od Moldavije ako se ne varam?

D

Zivojine ne slazem ee sa tobom , ameri su posle raspada SSSR- a dobili Migove 29 i vezbali sa njima dog fajt. Bila je emisija na diskoveriju gde su americki piloti nevoljno priznali da je 29-ka u bliskoj borbi jako opasan aparat. Americka prednost u svim ratovima ( intervencijama ) nad ruskim avionima je bila unapred pripremljena sa sankcijama i unutrasnjim razaranjem zemalja koje su planirali da napadnu ( moderan nacin ratovanja ). Voleo bi da vidim zemlju sa zapadnom tehnologijom koja je bila u nasoj situaciji protiv Rusije , mislim da bi rezultat bio isti. Da se raumemo nemam nikakvu iluziju da smo 99-te bili jaci od NATO-a medjutim cinjenicno stanje je da smo ipak i pored brda prodanih dusa uspeli da potkacimo NATO. E sad da malo razocaram zapadne entuzijaste, zivim i radim na zapadu vec 30 godina mogu samo da vam kazem da se ovde nesto lose desava. Zapad propada i to se verovali ili ne oseca svugde, previse politike je umesano u sve svere tako da sve vise lice na SSSR sto vodi propasti.
Pratim redovno T6 ali jako malo komentarisem, nastavite tako pozdrav.

Ž

Darko Pavlovic

Не знам у чему се не слажете самном?

САД су МиГ-29 купиле тек 1997. од Молдавије, 21 авион и 500 ракета ваздух-ваздух. Али нема података нити доказа да су ти авиони коришћени.

А помешали сте то да су амерички пилоти након уједињења Немачке добили прилику да на вежбама лете против немачких МиГ-ова 29.

Понављам, Немачка је имала 24 МиГ-29, један се срушио, један је у музеју а 22 авиона су 2003. продата Пољској. Све то можете проверити у литератури и на интернету.

M

@ Andrija
Mig 29 je avion 3. generacije. Četvrta klot možda tek najvnovije modifikacije, i to nategnuto.

J

Mislim da su u samom startu ti avioni nabavljeni u osnovnoj verziji, a da nakon toga ništa nije urađeno po pitanju opremanja. Neka me neko ispravi ako grešim, ali ti avioni su dočekali 1999. sa radarima veoma ograničenih mogućnosti i navođenjem sa zemlje.

L

Ameri već rade na generaciji 6. Tako da…

d

Živojin Banković

DDR je jedini imao osnovnu , SSSRovsku verziju Mig29.. dakle daleko bolju od onog sto su ostali imali…

1999te se mig29 , ona exportna verzija , nikad unapredjena i jedva odrzavana , sa pilotima koji su imali tek 20ak sati naleta godisnje borila protiv F16 tada vec blok 50 sa amramima … o F15 koji nikad nije bio oboren i ima najbolji skor da ne govorimo..

uz to … o umrezenost, svesnosti ratista da ne govorimo…

Da smo i tad imali 16 SU57 ne bi nimalo pomoglo

Ž

doc Holiday

Прочешљајте мало интернет и литературу, ДДР је, као и остале чланице ВУ имао МиГ-29А а не совјетски МиГ-29 9.12.

D

Zivojin je u pravu. DDR je imao MiG-29A (20 komada plus 4 dvoseda) i bili su inferiorni u odnosu na sovjetske MiG-29 jer im je nedostajao Laszlo datalink, SRO IFF transporderi, inferioriniji radar itd. U sluzbu su usli 1988. i 1989. godine.
Nemci su 2003. godine prodali Poljskoj 22 MiG-29 za 1 evro po avionu. Od preostala dva nemacka MiG-29 jedan se srusio a drugi je valjda bio (ili je jos uvek) izlozen na nekom aerodromu/muzeju.

M

>> Немачка је имала 24 МиГ-29, један се срушио, један је у музеју а 22 авиона су 2003. продата Пољској.

Prodata za 1€…

e

Jedna prednost Mig 35 u odnosu na Gripen NG (najnovije verzije tih aviona) jeste na primer i politicko geostrateska.
Naime Gripen NG prave ( ili ucestvuju u njemu najmanje 5 drzava sa posistemima) Svedska, Amerika ( Motor-licenca), Vel. Britanije Krila i druge povrsine, Italija i Francuska Radar i avionika.
Ako se ti ne dopadnes jednoj od ovih drzvava cao -zdravo prodaja i rezervni delovi. U sustini Svedska nemoze samoslatno da odlucuju ko dobija ovaj avion i uslugu oko njega.

D

Zivojine moje izvinjenje, raspolazes sa mnogo vise podataka od mene moja greska.

Y

@ Luki

Ameri su, navodno, već krenuli sa probnim letovima svog aviona 6. generacije, a na jesen dobijaju i prve Strajkere sa laserima snage 50 kW (protiv dronova, raketa, granata)…

S

@MiG21BiS
Logija je bila da s premosti jaz od najnovijeg Mig21 koja je stigao 1986, i uveliko bio prevazidjen avion,
pa do uvodjenja u upotrebu NA, koja je bila planirana za kraj 90tih, pocetak 2000tih.

@Mečka
1. generacija Mig15
2. generacija Mig21
3. generacija Mig23
4. genaracija Mig29
4+ ili ++ Mig35

A

@Mečka
O čemu vi, kakva 3. generacija? Svuda u literaturi ćete naći MiG-29 kao primer aviona 4. generacije. Nema to nikakve veze sa političarima.

Avion 3. generacije je MiG-23, koga je upravo MiG-29 zamenio u mnogim vazduhoplovstvima.

V

US of A su pribavile Mdavske 29ke samo i iskljucivo iz razloga da ih pospreme na sigurno poradi njihove mogucnosti nosenja nuklearna oruzija i nicega vise

P

Ovo češljanje po generacijama je jako nezgodna stvar i uglavnom dolazi sa zapada.
Kada se pojavljivala 4. generacija, kao osnovne karateristike su pominjani: dopler radar, faktor potisak/težina > 1, FBW.
Po ovome, jedina dva aviona koji su izašli u „vanila“ konfiguraciji kao 4. generacija su F-16 i Su-27. Vigen, Tornado, Miraž 2000, MiG-29 nemaju bar jednu stvar da bi bili 4. generacija – štaviše, bajni Rafal po ovome ne može biti 4+ generacija jer nema faktor potisak/težina. Tako da ovo razglabanje „Mig-29 je 3. generacija“ je prazna priča. Za sve ove avione se uzima da su 4. generacija po svom datumu pojavljivanja.
MiG-29 ima slab radar, ali kad se pojavio, pojavio se sa raketama dometa 70 km, sa pretečom fuzije senzora na tadašnjem nivou tehnologije koju je imao SSSR (ugasi radar i pređi na IRST) i sa nišanom na kacigi i raketama koje su to mogle da iskoriste. F-16, sa modernijom elektronikom (radar, FBW, magistrala podataka, …), kada se pojavio je imao samo rakete za blisku borbu (AIM-9P nazvati BWR raketom je besmisleno, pogotovo što se takva i pokazala u upotrebi).
Slično je i danas sa tzv. 5. generacijom. Dok je F-22 bio još u povojima, pričalo se da su karakteristike 5. generacije AESA radar, superkrstarenje, ješ veći faktor potisak/težina nego kod 4. generacije, supermanevar, stealth.
Jasno je da je zapad (fanboys) sad definišu 5. generaciju negdje ublaženo (F-35 nema tako visok faktor p/t ili F-22 nije u potpunosti supermanevarski jer nema 3D vektorisan potisak), negdje uvećano (radarski odraz nivoa teniske loptice i sl. bajke).
Priču o generacijama treba shvatiti više kao npr. generacije podmornica, nego bukvalno tvrditi „taj avion nije ta i ta generacija jer nema to i to“. Većini njih nešto nedostaje za draft standard, ako bi se tako moglo nazvati.

M

Nesto me sad interesira. Kad je Hrvatska raspisala tender pominjalo se ovdje od strane pojedinih komentatora da Svedjani nude verzije Gripena koje su starije i ne mogu se modernizirati na najnovije varijante. Navodno im je bilo ostalo viska zmajeva starijih varijanti koji nemaju mogucnosti takve nadogradnje na mislim NG (next generation) varijantu. Sad, madjarski Gripeni su vec poodavno nabavljeni i kako je moguce da ih se sad moze modernizirati? Da li isto tako imaju ogranicenja modernizacije i da li ova MS20 block 2 varijanta ima veze sa NG?

Odgovori
Ž

Mislav

Gripen NG је уствари технолошки демонстратор Грипена Е (ЈАС-39Е).

MS20 Block 2 се за ЈАС-39Ц и Д које имају Мађарска, Чешка, ЈАР, Тајланд и Шведска нуди још од 2016. године.

Погледајте у овом тексту.

https://tangosix.rs/2016/19/05/saab-predstavio-novu-generaciju-gripena/

T

Gripen NG je ustvari potpuno novi avion većih dimenzija i novog motora koji je sa F/A-18 E/F Superhorneta dok je stari Volvo licenca F/A-18 C/D Horneta. To nisu iako se isto zovu isti avion isto kao i Hornet i Superhornet.

M

Zahvaljujem

Dakle ako sam dobro shvatio, madjarske, ceske i verzije JAR i Tajlanda C/D su ipak ogranicene u pogledu neke dalje modernizacije u odnosu na nove varijante E/F kakve je narucio Brazil.

Ž

Tomislav

Грешите, Грипен НГ није потпуно нов авион већих димензија. Из тог пројекта је развијен Грипен Е који управо има варијанту мотора са Супер Хорнета.

M

Da li to znaci da se postojeci C/D gripeninkakve posjeduje Madjarska, Ceska, JAR i Tajland ne mogu dovesti na isti standard kao Brazilski E/F?

Z

Mislav

Na gotovo isti standard ne mogu jer su E i F sasvim nova geneacija.

Ali danas sve može, mogli bi neki elementi nove generacije i na starije verzije, samo je pitanje isplativosti.

S

@Mislav
Naravno da se avioni mogu modernizovati, te price su bile lazi i koriscene su obmanjujuce reci poput „standard“. Kao „C/D gripen se ne moze dovesti na E/F standard“, a E/F nije nikakav „standard“ nego skroz drugi avion, veci je pre svega i ima mocniji motor. Sto se avionike i naoruzanja tice, sve sto ima E/F Gripen moze imati i C/D Gripen, dakle isti radar, iste rakete, isti kokpit i u buducnosti ce biti tako.

A

@Mislav

Опрема са Е/Ф верзије се може интегрисати на Ц/Д. Оно што се губи таквим потезом је што би тако модернизовани Ц/Д имао мањи домет и слабији мотор у поређењу са Е/Ф, али исте способности.

P

Gripen NG ili Gripen Demo (registracija 39-7) je prerađeni serijski JAS 39B serijskog broja 39-803 što će reći treći po redu serijski proizveden dvosjed Gripen B.

Gripen C/D su većinom eksporti i na NATO standardu za Švedsku, Češku i Mađarsku.

Najbitnije od samog naziva A/B, C/D ili sada već E/F je koja je razina HW i SW opreme koju ima avion tipa Gripen a ona se označava kao MS (Mission System).

A one su trenutno MS22 za novi E/F i MS20 Block 2 za aktualni C/D.

Po uvođenju i usvajanju E/F sa MS22 planira se HW i SW nadogradnja C/D i unifikacija sa E/F. Takav paket već ima oznaku MS21 a avioni C+/D+

Slično je sa Rafaleom. Nije bitno koji je Tranche 1, 2, 3, 4 ili uskoro 5 nego koji je F, odnosno sada od F3 do F3-R i uskoro F4.

Ili F-16.

Nije bitno koji je Block, nego koji je SCU ili M TAPE ugrađeni u njega.

Tako su na primjer rumunjski iako na Block 20 MLU ali imaju M5.2R, što je razina Block 50/52 koji su prošli CCIP.

Norveški F-16 koji imaju M6.5.X su pak HW i SW skoro na razini novoproizvedenih Block 70/72.

Recimo trenutno su najopremljeniji F-16C+ Block 30 ANG SAD-a koji uz AESA radare (u nosu ili u kontejneru) imaju svu novu digitalnu avioniku (GPS, IFF, COMM sustave, RWR, ECM) pa čak i digitalne satelitske COMM i Data Link sustave.

Iako su ti avioni proizvedeni krajem 80-ih godina kao i većina MiG-29.

V

Đe gripen može na naše 29ke gotov odma u dogfajt bato

Odgovori
n

Rakete IRIS-T i nisan na kacigi u Gripenu su mnogo potentnija kombinacija od R-73 i nisana na kacigi Mig-29 ali to je i normalno obzirom na razvoj koji je napravljen u medjuvremenu.

Odgovori
P

Kad pricamo na tu temu bliskog dog fajta tu takodje dolaze letne karakteristike do punog izrazaja, u brzini penjanja, plafonu leta, brzini…a tu je MiG-29 superioran u odnosu na Gripen.
Naravno ovo je sve hipoteticki!

A

@Perica

U bliskoj borbi dolazi mnogo i do izražaja umeće pilota, koje dosta zavisi od redovnog naleta koje pilot ima i kvaliteta njegove obuke (a ima sigurno nešto i do ,,urođenog“ talenta), prethodnog iskustva itd.

Ja bih inače baš voleo da vidim vojne vežbe sa susedima – Mađarskom i Gripenom, Bugarskoj i Rumunijom sa F-16, Grčkom sa Rafalom – i simulirane borbe, uključujući i bliske. Bilo bi to korisno iskustvo i za nas i za njih.

L

Mađarska Gripeni, Rumunjska / Bugarska F16, Hrvatska Rafale, Srbija…. MIG29. :)

Odgovori
P

Bugarska i Hrvatska..nisu u ovoj listi..nemaju to sto je navedeno :)

D

@ Luki
Videćemo već šta će Srbija imati
Uostalom ovaj 29 kakav je sad naš, može ravnopravno sa Rafale f-3r bez meteora u bilo kakav okršaj pa i BVR

S

@Dusan Pavlovic
Daleko je to od „ravnopravnog“, BVR sposobnosti se ne mogu ni porediti, ali nije to ni poenta.

T

Madjarska Gripeni, Rumunija F16, Bugarska Mig-29, Hrvatska Mig-21, Srbija Mig-29.

To je trenutno stanje, a sta ce se promeniti do sredine decenije cemo videti.

Z

sta ce se promeniti do sredine decenije:

Mađarska JAS-39, Rumunjska MiG-21 i F-16, Bugarska MiG-29 i F-16, Hrvatska Rafale, Srbija MiG-29 i J-22.

D

@ Srbofil
Pa nije daleko, ovaj naš mig29 u čisto vazdušnoj borbi je u prednosti nad Rafale bey meteor raketa, i u maksimalnoj daljini na kojoj može da dejstvuje na cilj, i u dogfightu, i i u brzini penjanja i u maksimalnoj brzini, i u radijusu zaokreta, tako da u svakom smislu nije lošiji u vazdušnoj borbi

T

Zulum Promenice se to da ce Srbija naruciti nove avione zato sto Migu-29 resursi isticu 2027., vojni/drzavni vrh vec javno govori o tome.
Ako neko smatra da ce RVVS zauvek ostati na Migu-29, a jasno je receno da je to prelazno resenje da ne bi dosli u poziciju u kojoj je HRZ, onda taj ne prati desavanja.

M

Za Bugarsku je diskutabilno jer ce oni morati, izgleda, i da placaju penale zbog kasnjenja u infrastrukturi koja nije ni pocela … kako grade piste i hangare dok dodju do letenja i to ce se svesti na par sati posto im vec sad nedostaje para za prijem samih aviona …

S

@Dušan Pavlović
Daleko losiji radar i bez mogucnosti umrezavanja nikako ne idu na ruku Migu, na to dodajte najmoderniju elektroniku za elektronsko ratovanje u Rafalu i ja zaista ne vidim kako je Mig u prednosti?

Sa Zuk radarom bi i mogao „da se nosi“, ovako ne, ali kao sto rekoh, to nije ni poenta. Vojsci to treba da nadoknade nalet i da ih „potrose“ sto je brze moguce :)

Z

Mile onaj stari

Pitanje i kada ce LM moci da isporuči avione, jer će sve to možda kasniti godinu dana.

D

@Srbofil
Pa naši Migovi imaju neku modifikaciju radara približnu Zhuk ME, po daljini otkrivanja i po mogućstvu dejstvovanja. Pretpostavljam da ste mislili na Zhuk AM. Slažem se da Rafale ima bolji radar i ECM, ali ni ovi naši migovi nisu bez ECM, i znam da Rafale može pre da vidi migove, ali naši migovi sa r-77-1 raketom mogu pre da dejstvuju na Rafale, ovo pričam ukoliko nema meteor rakete. Eto tu je neka prednost, tj nije nerealno da u vazdušnoj borbi 1:1 mig obori Rafale, tj iste su im šanse manje više, sve je na uvežbanosti i umeću pilota.

S

@Dusan Pavlović
Rakete R-77-1 nisu integrisane na Mig-29SM i radar N019M1 ne moze da ih koristi, samo R-77 prve generacije. Mig-29 u nekim hipotetickim uslovima nece moci „pre da dejstvuju“ jer vam je uvek domet nisanskog moda kraci od osmatrackog. Rafali mogu da „zakljucaju“ Mig-29 pre nego sto Mig-29 uopste i uoci Rafal, a na to dodajte najsavremenije EW sisteme koji su unutar SUV integrisani u jedan sveobuhvatan borbeni sistem aktivne i pasivne zastite kontrolisan najmodernijim procesorima i softverom. Jednostavno nekim kreativnim podacima i „poredjenjem“ to se moze ciniti kao „priblizno“, ali nije. Ne volim jako neka poredjenja sa komercijalnom tehnikom(jer cesto nemaju smisla), ali kao da poredite onu staru motorolu na preklapanje sa najnovijim telefonom. „pa i jedan i drugi salju poruke i oba imaju kameru“. Kad se tako predstavi to deluje „slicno“, a sami znate da nije.

Nama Migovi ne predstavljaju dugorocno resenje tako da to od starta nije ni bila poenta. Da su hteli, kupili bi i Zuk-Me, radilo bi se na nekom data-linku itd. ali ocigledno planiraju da ih se „sto pre“ rese.

Postavio bih vam i par pitanja: koje to ECM sisteme imaju nasi Migovi? Ja nisam video ni jedne. I koje to R-77 rakete imaju? Ja ni jednu nisam video.

D

@Srbofil
Upravo tako, N019m1 ne može, a opet Srbija je kupila oko 200 komada R-77-1 raketa za naše MiG29, što dovodi do zaključka da u naše migove ako je ugradjen doradjeni N019 on može nositi gorepomenute rakete ili uopšte nije reč o njemu već neki radar koji po svojim karakteristikama deluje kao Zhuk Me ili nekih njegovih derivata. Verovatno tema za polemiku ali tako je. Dalje sam domet radara govori da ne može biti reč o običnom N019, već nekom drugom, modernijem.
Što se tiče ECM uredjaja već su bile slike da ima senzore radarskog ozračenja Pastelj, a bilo je i priča, doduše nepotvrdjenih da su nabavljeni i kontejneri sa uredjajima Talisman i/ili Satelit-2

M

Po kojem podatku mislite da je Srbija kupila 200 R-77-1? Ta cifra je nerealna po meni danas. Mislim da toliko nismo kupili ni R-27 za 14 jugoslovenskih MiG-29B a kamoli danas za ovih 11 sa radarom koji su, sa obzirom na godine, ipak prelazno rešenje.

Što se varijante 77-1 tiče to je još teže. Mislim da neće biti kako Srbofil kaže ona originalna verzija nego nešto izmedju, tojest modernija varijanta te, ili eksportna varijanta R-77-1 osposobljena za N019ME ili sta je vec uradjeno u nosu tih 11 komada.

U svakom slučaju bilo bi ih lepo videti konačno pod krilima naših. Isto i za ECM kontejnere. Ipak naši piloti treba da lete na njima još 8-10 godina.
Održavanje po stanju – ne zaboravimo!

M

200 R-77-1 ne poseduje ni Ruska Federacija na lageru.

M

@Miladojka
Poseduju itekako. Ima vec dosta od kada je krenula ozbiljna proizvodnja. Imaju preko 200 aviona napravljenih u zadnjih 10 godina koji ih nose. Mislim da ih i Indija sada ima u naoruzanju jer su ne davno pazarili. Ako neko moze da potvrdi to za Indiju. Oni imaju Zuk radare i Migovima.

Z

Za R-77-1 još nema dokaza da je izvezena, a RVV-SD je izvozna oznaka.

Skorašnji kupci ruskih borbenih aviona nabavili su RVV-AE.

S

@Dusan Pavlovic
Nikakvih 200 R-77-1 raketa nije kupljeno jer bi to bila primetna stavka u vojnom budzeta teska preko 200 miliona evra(ako ne i mnogo vise).
Da se trose toliki novci ne bi se stedelo sa digitalizacijom radara Rubin nego bi uzeli nove. Ne postoji „nesto izmedju“, postoji samo ta jedna jedina modernizacija. Signalizator radarskog zracenja je RWR, a ECM su elektronske protiv mere, nesto sire.

Tako da, nije uopste za porediti sa Rafalima, Gripenima, F-16…. Opet kazem, da ima Zuk radar pa i ok, ovako ne, no to nije ni poenta.

Vojska ne zeli da se predugo zadrzava na toj platformi.

P

@Miloš77 Skoro sam baš čitao detaljan prikaz o stanju u JRV 93-će, gde se pričalo o popunjenosti ljudstvom i materijalnim resursima. Elem, navedeno je bilo da se poseduje 207 raketa R 27 što je popunjenost od 18% gde sam se ja začudio da je to toliko mala popunjenost, kao i za svaku drugu raketu u arsenalu u komad koliko ih je bilo. Čak su naveli da je bilo 40 pilota sa malim naletom od oko 50 sati godišnje.
@Srbofil a šta je plaćeno 300 miliona evra? A što se tiče tvrdnje da ne postoji nešto izmedju naše avione sami Rusi su nazvali SD kao Serbska dorabotka iz razloga što je specifična i do sada nikada izvedena modernizacija. Koliko sam ja upoznat u pitanju je najnovija modernizacija N019m1e gde se bukvalno sve menja sem antene i predajnog modula, a on daje mogućnost da se njima gadja R77 raketama i čitavom njihovom familijom, što nije novina ali je ostatak dorade drugačiji od SMT verzije npr. Dalje nisam upoznat da se zove Rubin, već Topaz, i da, jeste Srbija nabavila R77-1 rakete tj njihovu izvoznu verziju RVV-SD (SD ?) dometa 110 km, tačno 200 komada, pa vi ne morate verovati.

P

Pardon, 65 raketa R 27, što je bilo samo 18% popunjenosti, dakle logično je da je 200 normalna opremljenost čak ni 100% popunjenosti.

M

Hvala Živojine. Dakle..

Prvo: RVV-SD jeste izvozna R-77-1 tojest R-77-1E, dakle eksportna varijanta današnje „R77“.
To nikako nije ona R-77 od pre 25 godina sa elektronikom iz 90tih. To bi bilo smešno.

Drugo, ne mogu da zamislim da su zemlje poput Egipta i Indije u zadnjuh 10 godina kupile prvu originalnu R-77. Jeste Indija u pocetku, ali ne posle. Jedino ima smisla da su kupili eksportnu R-77-1(E)

Treće, isto verovatno vażi i za nas jer nismo valda bez razloga modernizovali radare na Migovima a da nismo platili za njove rakete VV i VZ.
Jedino ako smo zaista kupili po nekoj smesnoj ceni ostatak onih prvih izvoznih R-77 koje niko ne bi kupio ali mi eto be sa obzirom na sve. Onako cisto simbolički da ih imamo jer je takav ugovor pao. Ne verujem ali jeste moguće.

Današnji recimo egipatski MiG-29M/M2 su naorużani sa RVV-SD što je današnja izvozna R-77-1 i sigurno ne neka prva varijanta od pre 20+ godina. Ima slika njihovih migova sa „R77“

To što mozda nema jevnog dokaza da je RVV-SD je izvezena ne znaci ništa u današnje vreme u kojem je Rusija pod pozamašnim sankcijama i izvozi sve što ispod tezge.

RVV-SD je izvezena 200%, a najverovatnije je već i u Srbiji.

Na tu temu, videćete da će i mnogo misterije i polemike biti oko toga šta je Iran kupio, platio, menjao za robu i šta će im zaista stići od novog naorużanja narednih godina.

🍻

Srbofil
Zar misliš da bi indijci

M

@Srbofil (pardon- Zaboravih da završim)
… Zar misliš da bi Indijci pazarili ponovo one iste prve R-77 koje su im stigle pre 20 godina (do 2002ge) i na koje su se žalili i koje ni Rui nisu sebi hteli. Indijcima nemoš ništa uvaliti od opreme danas a da se ne misle i ne żale godima. Svaka R77 ispod indijskih MiG-29UPG i K je novija modernizovana varijanta.

Eto raspisah se opet..jbga..
Živeli🍻

Ž

Miloš77

Погледајте фотке египатских МиГ-29М и М2 са ракетама Р-77, ако знате да препознате, лако ћете уочити да то нису РВВ-СД већ РВВ-АЕ.

Тако да када сам рекао да нема доказа, мислио сам и на видео снимке и на фотографије.

А РВВ-АЕ се и даље производи, и у то се можете уверити преко објављених фотографија.

M

Nisam mogao da skontam lako primetnu razliku po slikama ruskih, indijskih i egipatskih R-77 koje sam našao. Navodi se da je nos nove RVV-SD rakete izduženiji u odnosu na AE i da su drzači za rešetkasta kontrolna krilca malo spusteni ili sakriveni. Teza i malo duza ali to se ne vidi. Ako imate link gde se moze lako videti razlika bio bih vam zahvalan. Moze i imejlom.

Verujem vam na reč u svakom slučaju. Hvala unapred.

z

ma sta ste zapeli za te avione aj da po jednu popijemo sretna
NOVA GODINA pa u ponedjeljak cemo ponove o avionima

Odgovori
Y

Mađarska je dosta hvaljena u komentarima ranijih članaka na ovom portalu kako smisleno i kvalitetno nabavlja svoj PVO i ostalo, pa bi verovatno valjalo u tom posmatrati i ovu modernizaciju.
Ima nešto u tom Gripenu…

Odgovori
T

Živojin Banković
Gripen NG je prototip iz kojg je nastao Gripen E jednosjed ,a kasnije i F dvosjed i taj avion je većih dimenzija u odosu na Gripen A/B i C/D. JAS 39C/D
Length: 14.1 m (46 ft 3 in) JAS 39C
14.8 m (49 ft) JAS 39D
Wingspan: 8.4 m (27 ft 7 in)
Height: 4.5 m (14 ft 9 in)
JAS 39E/F
Length: 15.2 m (49 ft 10 in) JAS 39E
15.9 m (52 ft) JAS 39F
Wingspan: 8.6 m (28 ft 3 in)
Height: 4.5 m (14 ft 9 in)

Odgovori
Z

Tomislav

Lepo sam naveo da je iz Gripena NG koji je bio tehnološki demonstrator, nastao Gripen E.

Ovde smo na portalu pisali o tome da je to nova generacija Gripena, i kakve izmene je sve pretrpeo avion.

D

@Tomislav

Mani se kopiranja sa Wikipedije, o tome je vec pisano.

https://tangosix.rs/2016/19/05/saab-predstavio-novu-generaciju-gripena/

L

Gripen je izvrstan avion za Srbiju. Ništa više od toga im ne treba. Mađarska je isto imala MIG29 i zamjenila ih je sa Gripenima.

Odgovori
S

@Luki
Tehnicki da, ali politicki na zalost verovatno ne, ali ne mora nista da znaci. Ne znam zapravo ni da li bi SAAB to nama ponudio, prosli put nisu hteli, mozda ovaj put bi…

S

Sto se radar tice „isto“ sto se radi sa nasim 29kama, samo sto je polazna osnova daleko modernija, pa samim tim i rezultati.

Solid state konstrukcija, mali unutrasnji sum, dobra signalna propagacija kada se upare sa veoma mocnim procesorom(otp. 10000x mocnije nego bilo sta sto se u Mig ugradjuje), daje zaista impresivne rezultate, ako je verovati proizvodjacu. Iako nije PESA/AESA, najslicniji je Captor radaru zapravo, veoma mocan.

Bice to odlican mali avion, bolji nego rumunski F-16.

Odgovori
B

Rumunski F-16 je trenutno na MLU modernizaciji bloka 50, uskoro ce biti na modernizaciji slicnoj bloku 70, to je znacajno bolje od Gripena.

S

@B
Sto se senzorike tice, ovo bi trebalo ipak biti bolje. Rumunski imaju stariji apg66, a Block50 imaju moderniji i mocniji apg68. Mozda se Rumunija odluci za SABR, videcemo.

m

Gripen mi je jedan od omiljenih aviona u toj klasi skroz pije vodu lepo zaokruzena prica. Steta sto nismo dobili odgovor kad je bio slat poziv za ponudu mislim da bi Srbiji legao ovaj avion. Mozda futur kombinacija T7 od Amera i SU75 od Rusa i dokazali smo neutralnost :) a do tad koristiti sto vise ono sto imamo, samo kad bi rekli svi ok moze tako.

Odgovori
Z

Saab proizvodi i Gripen i Red Hawk zajedno s Boeing-om. Šteta, Švedska je isto vojno neutralna zemlja.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Krunoslav na: [PRVA REAKCIJA, BEZ SPOJLERA] Gledali smo Top Gan Maverik: Najbolje scene vojnog letenja u istoriji kinematografije kroz odrastanje filma i vas

Meni je bolji od prvog dijela. Scene leta i iz kokpita su vrhunske. Ima onu potrebnu dozu adrenalina od početka do kraja.

26. May 2022.Pogledaj

Kile na: [PRVA REAKCIJA, BEZ SPOJLERA] Gledali smo Top Gan Maverik: Najbolje scene vojnog letenja u istoriji kinematografije kroz odrastanje filma i vas

MA i scene letenja su dijelom dobre. neke su upropastene jer su ubrzane i kadar se stalno mijenja pa glava boli

26. May 2022.Pogledaj

Yoda na: [PRVA REAKCIJA, BEZ SPOJLERA] Gledali smo Top Gan Maverik: Najbolje scene vojnog letenja u istoriji kinematografije kroz odrastanje filma i vas

Sestrić (maloletni klinac) - gledao sa drugarima. Komentar - dobre scene letenja i efekti, a ostalo je *** - nije za pisanje...

26. May 2022.Pogledaj

Medo s mora na: HeliRussia 2022: Rosteh predstavio nove verzije helikoptera Ansat, motore VK-650V i VK-1600V i bespilotnu letelicu BAS-200

@890 To što ti opisuješ je viša faza razvoja od ove na kojoj su oni. Oni tek emuliraju novi motor sa starim motorom

26. May 2022.Pogledaj

Dekanter na: HeliRussia 2022: Rosteh predstavio nove verzije helikoptera Ansat, motore VK-650V i VK-1600V i bespilotnu letelicu BAS-200

Gresis u par stvari. Prvo Srbija i Indija nisu tolikojake sa medaljama na tim olimpijadama. Drugo, koliko je Rusija jaka USA je jos jaca. Kina jeste najjaca sa brojem medaljaali to nema veze sa Rusijom. Ako gledamo patente, USA je prva, Nemacka druga, Kina treca. Rusije nigde. A odliv mozgova je nikad veci. Barem ti…

26. May 2022.Pogledaj

Send this to a friend