Razgovarati o filmovima – samo je po sebi teško, ali razgovarati o sequelima – još je nemerljivo zahtevnije. Jer istorija kinematografije je prepuna nastavaka/prethodnica (prequella/sequella) koji su razočarali pa onda retroaktivno nekad samo upropastili a nekada tvrdoglavim ceđenjima suvih drenovina i potpuno iskasapili gomile filmova (Star Wars, tebe gledam).
No, neki filmovi ostaju zauvek kultni te kult nekada zna da se transplantira i u one novije delove: a za to je potrebno da onaj prvi po ovom ili onom kriterijumu budu ne samo dobri, već revolucionarni. A kada su filmovi takvi, onda je teško dostići njihovu slavu te u tome valja i tražiti razloge čestih podbacivanja nastavaka kultnih filmova. I to onda znači da posebno nastavke valja posmatrati integralno samima sebi i sa svešću da možda i nije nužno neophodno da novije iteracije budu bolje, pa čak ni slične originalu.
Ipak poređenjima se ne može izbeći, posebno s obzirom na to da je ta 1986 bila ono leto kada smo svi mi ludaci aviona naučili da letimo a da će ove 2022 neki drugi naučiti da lete gledajući novi Top Gun: Maverick.
Te 1986 (za nas nešto mlađe – malko kasnije) Top Gan verovatno će trajno ostati The Film o pilotima i avionima – i, kada bude prošlo neko vreme, shvatićemo da novi deo Top Gana koji gledamo u bioskopima možda može da dobaci do uzbuđenja, do scena (a bogami i da ih ozbiljno prebaci), do dinamike i napetosti ali da ipak ne može da dostigne jouisance koji je svojevremeno uspeo da proizvede prvi deo franšize. Te 1986 su avioni, piloti, Kalifornija i suptilna naznaka homoerotike uspeli da naprave nešto što se od tada moglo naći samo u onom vrhunskom ostvarenju cinema d’avion: “Blue Maks” (a tehnički, Top Gan je sam po sebi jedna vrsta omaža ovom vrhunskom ostvarenju iz 1969 – ulepšana tehnničkom doteranošću ali i optimizmom karakterističnim za osamdesete).[1] A tu prednost nije imao novi Top Gan i pored prefantastičnih scena (konačno nešto bez CGI!) očigledno snimljenih direktno iz kokpita. Jer lako je osamdesetih – kada je fukujaminska opcija još uvek otvorena – snimati seksi film; teško ga je snimiti kada je ona usahla.
Jer problem sa nastavkom je to što je originalni Top Gan kreiran u (kasnije smo – uz pomoć naknadne pameti – to shvatili) kontekstu najavljene ideološke i estetske hegemonije SAD – mada tada još uvek ne i neupitne. Danas je ta hegemonija apsolutna, ali od obećanja američkog liberalizma o kraju istorije malo je ostalo: istorija itekako teče ovih dana i to ne prema svome kraju već po svemu sudeći ka sopstvenom ubrzanju, pa u kontekstu jedne pogrešne producentske odluke ostaje da se vidi – možda nakon nekoliko gledanja – koje je to obećanje ispostavljeno u novom delu. Jer prethodni je Top Gan razliku napravio baš zato što se radikalno razlikovao u odnosu na prethodne (katastrofalno dosadne) promotivne filmove američke vojske do tada – a radikalna se promena sastojala u dodavanju jednog drugačijeg sadržaja u domaću recepciju američkog intervencionizma: patine pozitivnosti koju je tako teatralno izgubio još tokom rata u Vijetnamu. Pa se ispostavilo da je u pitanju bilo obećanje olakšanog gutanja američkog intervencionizma – prvenstveno od strane američke javnosti.
Pa ako je prvi Top Gun najavljivao skoro konačno rasterivanje boogija i Pax Americana, ovaj možda najavljuje ipak jednu stratešku defanzivu – neprijatelj je i ovog puta pobeđen ali mu se ovog puta kraj ne nazire, naprotiv, on je tehnički spreman, opasan i biće sve bolji pa je samo pitanje vremena. I u tom smislu, osakaćen za beskrajni optimizam koji je osamdesetih destilovao Fransis Fukujama, novi Top Gan je i politički drugačiji proizvod.
Jer politički operativni sistem sada jeste isti (neoliberalizam) ali odavno je izgubio šarm, decenijama nije restartovan, napunio se virusima, neke open source alternative su se pojavile i jasno je da sada malko i ima drugačijih političko ekonomskih opcija (da li su one bolje – a verovatno nisu – to pitanje ipak prevazilazi raspravu o jednom filmu).
Homoerotika – tako očigledna u prvom delu – ovog puta je nešto skrivenija i suptilnija (ukoliko je uopšte ima),[2] pa i baš to možemo iskoristiti za skiciranje konteksta kroz koji je se producentski tim morao probijati, pazeći da ne nagazi na neku minu (po kojima je sasvim svesno i smelo gazio stariji film). Tek i to je odraz jednog specifičng i pomalo novog-a-starog trenutka: dubinske rekonzervativizacije javnog mnjenja (posebno onog američkog). Pa u ustima ostaje jedan pomalo gorak okus – 1986 se homoerotika mogla neskriveno potegnuti kao jedna ne samo estetska proteza, već gotovo kao jedan centralni motiv; 2022 ona se mora sakrivati – možda čak i voukovanim ubacivanjem lepeze identitetskih sidrišta za različite publike. Ali niti jedan korak na politički nezgodnu teritoriju.
Na kraju krajeva, beskrajno odlaganje je doprinelo jednoj gotovo uznemirujućoj deplasiranosti geopolitičke situacije u koju je radnja smeštena. Jer sasvim očigledne insinuacije na Iran kao glavnog neprijatelja SAD-a danas izgledaju pomalo izanđalo i tako 2018. A da je film sniman sada – nema nikakve sumnje ko bi bio Bad Guy, i da to ne bi bio Iran.
I još se stvari može zameriti novom filmu: igračima DCS-a se kosa diže na glavi od teatralnosti scena vazdušne borbe (nema dileme dva vs jedan krug?!); dozvolilo se da se u filmu nađe dečak koji se u prvom delu igrao figurom F-15!; Vukosavljeviću će se kosa dizati na glavi od smešne reprezentacije rada PVO raketa; Banković će reći „pa ne rade ic mamci baš tako“; listom nuklearni inženjeri se smeju komičnoj reprezentaciji fabrike za obogaćivanje uranijuma. I tako dalje i tako dalje. Ali sve dalje od Top Gun-a.
Jer o filmu se ovom ne sme tako raspravljati – i bilo bi pogrešno o novom Top Ganu govoriti isključivo aršinom onog prvog dela.
Pa ako je homoerotika nekako teže ušla u siže, premeravanje falusa nije (a i realno, to je merenje nekako sastavni i neizbežni deo cinema avions žanra i kada bude izbačeno, aviona i pilota više neće biti). A i ovom se Top Ganu se mora jedna stvar priznati: seksi je – Kalifornija, avioni, piloti, F-14, sada sve isto samo Tom Kruz malo stariji i F-18, uz nezaboravnu nešto epizodniju rolu F-14 i Su-57. Predobre scene letenja i borbe u vazduhu su takođe tu i ovog puta su obogaćene veoma korporalnim doživljajem tela koje G sile surovo žvaću. Imersija u operaciju – koja ima sasvim jasne reference na “Ratove Zvezda: Nova Nada” – je skoro pa potpuna. Ono što je postojalo kao realna opasnost za novi film je da u sred trenda stvaranja vizuelno dopadljivih filmova scene ne pojedu scenario – ali to se nije desilo: zanimljivi i dinamični scenario je tu, pa oni koji su došli po priču imaju šta da vide. Ali cinema d’avions ima tu zajedničku nit: uvek je formatiran kao ljudska priča – drama stavljena u kokpit. Ovoga puta drama formatirana prema dvema mitskim narativnim strukturama: čovek protiv mašine; vitalni učitelj bolji od svojih učenika (bez starca nema udarca).
Kao i u prvom delu, “Bad Guy” kojeg treba pobediti samo je proteza za pravu borbu – onu iznutra, u kojoj Čovek pobeđuje samog sebe a pravi je neprijatelj sam protagonista. No, batalimo sad Sun Cua i ostale istočnjačke filozofije jer Top Gun:Maverick ima još jednog keca u rukavu koji ga je u jednom smislu stavio i ispred svog kinematografskog prethodnika. Jer u ovom je “borba protiv samoga sebe” dobila sasvim novu i neočekivanu dimenziju, neverovatnu patinu realističnosti i do sada retko viđeni nivo imersije. I stoga hajdemo na najveličanstveniji element ovog kinematografskog ostvarenja. Centralna tema filma sada je prestala da bude i vazdušna borba i avioni i spolja i unutrašnja politika SAD-a – u centar je sada stavljena indentifikacijska matrica višeg nivoa apstrakcije: ne samo da se sada svi identifikujemo sa nekim pilotima pa maštamo da sedimo u kokpitu, sada se identifikujemo sa pravim Tomom Kruzom koji se u filmu, kao i u stvarnosti, a na koncu kao, uostalom i mi sami koji smo te 1986 naučili da letimo danas suočava sa svačijom hubrisom: oronulom konačnošću. Tom Kruz i njegov partner iz prvog dela sada pate od bora, hemoroida, srčanih problema, staračke usporenosti, kancera (zaista: Val Kilmer vodi svoju pravu ličnu borbu sa rakom grla) a na koncu – od smrtnosti i starosti. Pa kako od toga patimo i mi – Top Gun: Maverick kao retko koji film do sada briše granicu između filma i stvarnosti: Tom Kruz i pored gipkosti koju obilno demonstrira zaista jeste samo starac a Val Kilmer zaista umire od raka grla. A svi mi koji smo gledali prvi deo: sada imamo čitavo brdo stvari kojim možemo da se još jednom poistovetimo – samo ovoga puta malo stvarnije, relanije a bogami i malo egzistencijalno potresnije. I u ovom smislu tek bi se možda jedna stvar mogla zameriti, a to je jedan pomalo patrijarhalniji odnos prema ženama ogledan u izboru protagonistkinje. Tom Kruz može da bude star i seksi, ali glumačka ekipa je vidlljivo kratka za Kelly Mcgillis a zamenila ju je – sasvim razočaravajuće – mlađa i lepša. Jer kada se već oronulost mogla naći jednom, zašto ne bi mogla i još jednom, jer: pa šta ako je stara.
Tako da je konačna ocena da film jeste praznik za oči (posebno želite li da vidite kako sile rastežu i lome tela pilota, želite li da se nagledate nenormalno dobrih scena letenja) ali u isto vreme nije skupio dovoljno producentske i režiserske hrabrosti da probije granice žanra, filma, politike pa čak ponekad i dobrog ukusa (neki bi rekli). Ali na kraju, film ima jedan element koji ga čini da je iz ovoga žanra, makar i na jedan čudan način, potpuno istupio.
Dakle, da vas ne sanjamo: patike pa u bioskop pa na Top Gun: Maverick!
[1]Jer “Blue Max” je nepopravljivo pesimističan film, koji na koncu pokazuje jeftinoću ljudskog života u ratu, klanicu (i to ne samo ratnu već i onu političku) koja je nezasito mlela i proždirala beplatna tela koja je nemilice isporučivala nacionalna država dovedena do kraja svojih kontradikcija
[2]Jer erotika nije samo prikazivanje razgolićenih tela, potrebno je i nešto više i nešto manje. Potrebno je: jouisance
Mile onaj stari
Gledao sa sinom i cerkom – nju kad sam pitao zasto hoce da ide rrkla je da u tizeru postoji scrna na plazi sa gomilom nauljanih muskaraca koji igraju odbojku :):)
Tom opet trci bez majice (trci u svakom filmi), poprsvlja Mustang (dal drumski ili vazdusni), vidi se da ima genetike (?) Engleske kraljice, Keli se ipak ne uklapa u postavku glumaca, odjednom tehnika nije vazna vec boj bije srce u junaka ali scene letenja su stvarno odlicne i moram da pitam – da li i pilotima danas glave lete ovako levo desno i da li se rukama odupiru o kokpit ili samo glumci?
Ako se ovako nastavi bice opasno biti glumac – aj letenje ali ako pozele prave scene rata oce li ici u Ukrainu ili pocinjati novi?
I ono kada Tomahavk prelece avione koji lete 1 mah …
Stojko
Bemumisa, ako ti se bas gleda realnost, evo upravo su zavrsili digitalizaciju filma Cuvar plaze u zimskom periodu, pa mozes da uzivas u surovoj realnosti.
Ovo je zabavan film sa Tom kruzom, covekom koji pobije dve divizije neprijatelja u svakoj Nemogucoj misji, i 10 tona vanzemaljaca u Edge of tomorrow,tako da ne vidim sto ne bi imao osamnaesticu okastu za popravku Mustanga.
Inace to sa letenjem glave je stvaro jer je gle cuda snimano u pravom avionu, i zove se sila g.
Gosti-domaci
Ovaj film bi trebalo pogledati, ako ni zbog čega drugog, a ono bar iz poštovanja prema glavnim glumcima i neverice da su zaista leteli u borbenim avionima da bi snimili film! I to leteli do krajnjih granica izdržljivosti ljudskog organizma! Malo li je?! Shvatamo li na pravi način veličinu ovog poduhvata?!
Ante
Točno! Nakon cijele ere kompjuterskih simulacija, gdje treba i gdje ne treba, Tom Cruize (a ko če drugi), je, kako bi moj šef rekao, „zaradio plaču“.
Lomio je on noge i rebra i prije, ali da bi nam pokazao ono što nas zanima, osječaj čovjeka u kokpitu kad leti, žrtvovao se.
Jer, ko misli da je ovo lako, vara se. Vjerovatno je prošao pakao u samim pripremama za djelovanje G sile. Plus snimanja, ponavljanja scena… Garantiram, da je bio izložen više G sili od ijednog pilota, zato što večina pilota ne lete non-stop, niti izvode akrobacije svaki let, nit imaju rok za to… Radili su to i odprije, naviknuti su..
Dakle, iako uopče nisam ljubitelj opusa Toma, nisam ni pogledao ovaj film još, ali, iz svega viđenog i pročitanog o filmu, Tom ima moje veliko poštovanje kao glumac, koje je vjerovatno odavna zaslužio, čak i kod onih koji ga ne „mirišu“ baš, poput mene.
Impresivna karijera, i psiha čovjeka, koji umjesto da uživa u „plodovima rada“ i bira poslove i bere novac u laganim filmovima, on odlučuje pomicati granice, u prvom redu svoje.
Impresivno je, jer u njegovim godinama, te granice bi trebale iči u suprotnom smjeru.
Црни
Овај филм је за избегавање.
Неозбиљно је ово урађено.
Сценарио је смешан.
Американци који воде рат по систему притисни дугме са велике удаљености и бежи, сада растурају све ракете, напредније авионе…
Да су се појавили летећи тањири и њих би матори Том Круз растурио.
Иначе сви знамо да за маторе бунтовнике у америчком ваздухопловству нема места.
Andjelino
Upravo sam video da je film zaradio milijardu dolara!
Bungi
Šta drugo očekivati od „Tom Kruzera“ i Holivuda, da jedan jedini pilot porazi 2-3 eskadrila neprijateljskih aviona i odbrani „slobodu“ svoje zemlje 7000 km daleko od njenih granica.To je samo film.U stvarnosti, život je mnogo više surov.Pitajte stvarnog američkog pilota koga su u vijetnamskom ratu oborili, kako je bilo robijati u ratnom logoru 15 i više godina.?