BEG airport status
[POSLEDNJA VEST] Američki Tekstron kupio slovenački Pipistrel Najveći lični i kompanijski poslovni uspeh u istoriji ex-Jugoslovenske vazduhoplovne industrije, Pipistrel postaje američka kompanija / Foto: Pipistrel

[POSLEDNJA VEST] Američki Tekstron kupio slovenački Pipistrel

Američki vazduhoplovni konglomerat Tekstron objavio je danas da je kupio slovenačkog proizvođača aviona Pipistel. Kako je saopšteno iz američke kompanije u okviru koje posluju najveći globalni vazduhoplovni proizvođači Cesna, Bičkraft, Bel, Lajkoming i Hoker, Pipistrel će činiti novu diviziju kompanije koja će se zvati „eAviation“ i koja će proizvoditi letelice na „održiv pogon“.

– Pipistrel je jedna od globalno najvažnijih i najuspešnijih kompanija koje proizvode letelice na električni pogon. Tekstron će zadržati Pipistrel brend, proizvodne lokacije u Sloveniji i Italiji, deo kompanije koji se bavi istraživanjem i razvojem uz investiranje u postojeće i buduće projekte kompanije.

Sa Tekstronom, Pipistrel će imati pristup značajnijim resursima, tehničkoj i regulatornoj ekspertizi i najvećoj globalnoj mreži prodaje i podrške. To će omogućiti Pipistrelu da ubrza razvoj i sertifikaciju svojih letelica na električni i hibridni pogon. – saopšteno je iz Tekstrona.

Osnivač i vlasnik Pipistrela Ivo Boskarol kazao je ovim povodom da će ova transakcija omogućiti slovenačkoj kompaniji da ima pristup ekspertizama i resursima koji bi inače bili nepristupačni da je Pipistrel nastavio da posluje samostalno. Boskarol će ostati manjinski deoničar u kompaniji i savetnik na projektima u naredne dve godine dok će transakcija i prenos vlasništva biti realizovani u drugom kvartalu ove godine.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

An

Interesantno je da ste ovo nazvali ,,največim ličnim i kompanijskim poslovnim uspehom u istoriji ex-jugoslovenske vazduhoplovne industrije“.

Ako je vlasnik želeo da proda svoju kompaniju i ako je dobro unovčio svoj trud, onda svakako jeste lični uspeh. Mada, nekad vlasnik prodaje jer jednostavno želi ili mora da izađe iz posla iz nekih drugih razloga, u ovom članku ne navode se motivi vlasnika za prodaju.

To na stranu, da li je ,,poslovni kompanijski uspeh“ kada te pojede neko mnogo veći i kada prestaneš da budeš zasebna, nezavisna kompanija? Za neke firme jeste, jer postoje startapi koji se osnivaju i jedino sa ciljem da postanu interesantniji nekoj veći ribi koja će ih kupiti. S obzirom da je Pipistrel osnovan davne 1989., sumnjam da spada u tu kategoriju. Tako da, iz vizure same kompanije kao entiteta (nevezano za želje vlasnika) ne vidim kako je to ,,uspeh“ kada te otkupi konkurencija. Takođe, kompanije se često i prodaju kada shvate da više ne mogu da opstanu samostalno na tržištu, ili ako veruju da u dogledno vreme biti u toj poziciji. Takve prodaje spadaju pod nužnost, ne pod uspeh. Koji je razlog za prodaju Pipistrela?

Ovo je svakako veliko priznanje za Pipistrel i slovenačku avioindustriju u tehnološkom smislu – napravili su nešto što je jedan Textron hteo da otkupi. Ali iz vizure Slovenije, jedna domaća samonikla visokotehnološka firma – i to sa pogonima i u drugim državama – otišla je u strane ruke. A Slovenija nema 5 Pipistrela, nego samo jednog.

Odgovori
iv

Ja sam imao ista pitanja ali si ti to Andrija mnogo bolje srocio od mene. Vlasnik ima 65 godina, u poslu je vec vise od 30, izgubio ideje, interes, moze cak i to da bude.

Ne

Pa najlaksi nacin da se resis konkurencije je da ih kupis, pokupis korisno a posle zatvoris. Smatram da je pipistrel imao svetlu buducnost i bez tekstrona i da je mogao postati jos veci i jaci. Nazalost strategija nikada nije bila jaca strana kompanijama sa nasih prostora. Ostaje da vidimo kakva ce im buducnost biti u tom korporativnom svetu.

Ra

Verovatno propada i plan izgradnje fabrike modela Virus u HU i ne samo zbog novog vlasnika, nego i propalog plana izvoza u Rusiju zbog sankcija.

https://www.pipistrel-aircraft.com/pipistrel-and-genevation-enter-aircraft-manufacturing-cooperation/

Pe

Nije „interesantno“ veće je činjenica. Kompanija nije slovenačka nego je privatna, deo poslovanja je i u Italiji.
Uspeh je jer, kako stoji u vesti, brend i proizvodnja se ne gase i postaju deo najveće globalne grupacije za proizvodnju tog tipa letelica. Ovo ostalo su samo vaša mišljenja i zaista su nebitna.

Ma

Možda je vlasnik shvatio kuda ide avijacija i da neće imati dovoljno znanja i resursa držati korak i razvijati ideje samostalno. Da je bio uvjeren da sve mogu sami, sigurno ne bi prodao kompaniju.

Ovo se prvenstveno dogodilo jer su obje kompanije vidjele win-win situaciju i da će sinergija u znanjima koje posjeduju biti dobra za sve.

Sa

Čovek ima 65 godina, možda planira da ode u penziju ili je i sam svestan toga da ne može da radi do kraja života. Ako nema decu ili potomke koji su zainteresovani ili su u stanju da vode takvu firmu, jedino što mu preostaje i jeste da je proda.

Do

Surovost sveta se ogleda i na ovom primeru. Pratio sam šta je Pipistrel radio tokom godina i priželjkivao da mogu jednog da priuštim jednog dana.

Veliki jedu male. Želim im da pogoni ostanu u Sloveniji, ali realno su male šanse da se to desi. Verovatno će za 2-3 godine doći do reorganizacije i novih „potreba“ kompanije.

Ovakve vesti me nikada ne čine srećnim.

Odgovori
So

Uopšte ne mora da znači. Uz dobre inženjere i niže troškove razvoja ne vidim zašto bi Pipistrel bio preseljen ili ugašen. Nije on bio tržišna konkurenciji, kupljeni su zbog znanja.

Br

Ne mora da znaci ali obicno znaci…

An

Ne sumnjam da ce Pipistrel ostati tu gde jeste bar narednih 10 godina, a sigurno sve dok je originalni vlasnik i dalje manjinski akcionar.

Mi

Male kompanije, do jednog momenta mogu biti rukovođene od strane vlasnika/pojedinca/porodice… Ali kompanije to mogu da prerastu. Velikim kompanijama je potrebna vrlo složena organizaciona i menadžerska struktura. Ta prelomna tačka je veoma osetljiv momenat, kada je vrlo moguće da dotadašnje rukovodstvo više ne može da se nosi sa obimom posla. Tada nešto mora da se preduzme. A nije lako ni iz STR prerasti u lanac prodavnica, a kamo li iz malog u velikog proizvođača aviona.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Darko na: Novi komandant RV i PVO Vojske Srbije je general-major Brane Krnjajić

Jeste, imao je 60% glasača većine. Izlaznost na izbore je bila oko 52%. SNS je osvojio oko 56% , sa svim koalicijama,plaćenim glasovima. Što znači da je oko 26 % podrške naroda za SNS. Što znači da im velika izlaznost na izbore ne odgovara.

19. Apr 2025.Pogledaj

ns posmatrac na: Novi komandant RV i PVO Vojske Srbije je general-major Brane Krnjajić

Pogledajte koja slika stoji u kabinetu ministra odbrane SAD-a. Ne sadasnjeg nego svih do sad. Uvek je slika aktuelnog predsednika drzave. Tako da to nije nesto bitno za ovu vest. Vojska nebira predsednike i poslanike vec gradjani na izborima. A sto se tice kradje na izborima izbori su bili skoro svake dve godine a on…

19. Apr 2025.Pogledaj

Rex na: Trenutno najmoderniji avion u Srbiji: Novi Falkon 6X državne Avio-službe

Možemo da imamo i nacionalni stadion i EXPO, i one super kul stadione po gradovima koji nemaju ni fudbalski klub, a i da nemamo za plate profesorima i da imamo poljski wc u 1/3 škola. Možemo i da dajemo za euroligu i za ligu šampiona, i da kupimo prenos premier lige za 600 miliona, pa…

19. Apr 2025.Pogledaj

mile na: Na “Armiji 2024“ predstavljen laki višenamenski borbeni avion Jak-130M

ono staje da pojasnis dve stvari ako si rapolozen, kakve to veze ima demokratija kupca sa kvalitetom aeroplana a drugo gde se to pokazase i dokazase f22 f35

19. Apr 2025.Pogledaj

Branko na: Trenutno najmoderniji avion u Srbiji: Novi Falkon 6X državne Avio-službe

@tax Dva mala helikoptera kostaju 3mil evra, dva H145M kostaju 8 miliona, dva Mi-17 kostaju 24 miliona, a ovaj avion kosta preko 50 miliona, za nas verovatno 60 ili kao 40 malih helikoptera.

19. Apr 2025.Pogledaj