[ANALIZA] Vreme je da se zamene Utve-75: Šta bi Srbiji na tržištu školskih aviona moglo biti zanimljivo?

28. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] Hrvatskoj isporučen poslednji Rafal, kompletirana eskadrila sa 12 aviona

25. apr 2025

Srpski MiG-ovi 29SM+ prvi put prikazani sa ruskim protivradarskim raketama H-31P

22. apr 2025

Makedonsko ratno vazduhoplovstvo dobilo novog komandanta, Skoplje se priprema za ponovne pregovore o sporazumu vrednom 249,9 miliona evra za helikoptere AW169M i AW149

21. apr 2025

Novi komandant RV i PVO Vojske Srbije je general-major Brane Krnjajić

18. apr 2025

Ministarstvo finansija uplatilo drugu ratu za kupovinu Rafala

17. apr 2025

[NAJAVA] Zagrebački aero-miting AIRVG održaće se 10. maja

15. apr 2025

Turska šalje Bosni i Hercegovini donacije naoružanja i vojne opreme, na spisku helikopteri i besposadne letelice

15. apr 2025

[REPORTAŽA] Tango Six na vazduhoplovnoj vežbi „Iniohos 2025“: Vojno-vazduhoplovna egzotika sa Bliskog istoka i Azije, među posmatračima i Srbija

14. apr 2025

ASDA 2025: Makete hrvatskih Rafala ponovo naoružane samo MICA-ma i Hamerima, Turska nudi veće besposadne letelice

10. apr 2025

„Ohio Air National Guard“ delegacija posetila RV i PVO, saradnja u oblastima bezbednosti letenja i održavanju letelica

8. apr 2025

Filipinima ponovo odobrena kupovina borbenih aviona F-16, Kolumbija izabrala švedski Gripen

4. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] Republici Srpskoj isporučen treći helikopter Ansat

3. apr 2025

Prve fotografije: Bugarskoj isporučen prvi borbeni avion F-16

3. apr 2025

[ANALIZA] Planovi za naoružavanje srpskih Rafala: Domaća vazduhoplovna ubojna sredstva u razvoju

2. apr 2025

Slovenačka kompanija AFormX razvila VR i XR simulatore za PC-9 i AS532: Slovenačko ratno vazduhoplovstvo prvi korisnik

1. apr 2025

Politička neizvesnost u odnosima Evrope i SAD kao prilika za dodatne narudžbine francuskih borbenih aviona Rafal

29. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Srpski ugovor za nabavku Rafala podrazumeva opsežnu industrijsku saradnju sa francuskim kompanijama, planira se integracija srpskog preciznog naoružanja vazduh-zemlja

28. mar 2025

Kako je JNA promovisala poziv vojnog pilota: Dežurna para, stjuardesa i potpuna kreativna sloboda

27. mar 2025

Hrvatska želi „modernizaciju“ i „nadogradnju“ svojih Rafala, sledeći paket naoružanja i dalje tajna

26. mar 2025
Mislili ste da Rusi imaju komplikovane oznake svojih vazduhoplova? Analizirajmo kako to komplikuju Evropljani i Erbas
Isporuka trećeg helikoptera H145M za MUP Srbije / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Mislili ste da Rusi imaju komplikovane oznake svojih vazduhoplova? Analizirajmo kako to komplikuju Evropljani i Erbas

Kao što je Tango Six već preneo, Helikopterska jedinica Ministarstva unutrašnjih poslova Republike Srbije primila je prošle nedelje na upotrebu prvi od tri naručena dvomotorna srednja višenamenska helikoptera Erbas Helikoptera H215 Super Puma (interesantno da ga proizvođač reklamira kao teški helikopter). U slučaju da smo sada naveli samo oznaku helikoptera, ali ne i proizvođača kao i naziv letelice, verujemo da čak i bolji poznavaoci vojne tehnike ne bi bili sigurni o kom helikopteru se radi.

‘‘Problem‘‘ je u tome što su se oznake helikoptera koje trenutno proizvode Erbas Helikopteri, prilikom udruživanja u konzorcijume, kompanije ili korporacije, često menjale, pa danas imamo situaciju da neki tip helikoptera, koji se nalazi u proizvodnji 20, 30 pa čak i 40 godina, ima ili je poznat pod dve, tri pa čak i više oznaka. U slučaju Erbas Helikoptersa imali smo prvo oznake francuskog proizvođača Aerospatiale, nemačkog MBB-a koji je kasnije ušao u sastav DASA, da bi nešto kasnije imali i oznake konzorcijuma Eurocopter.

MUP-ov H215 je ustvari AS332L1e / Foto: Branislav Milošević

Nama su svakakao na prvom mestu interesantne oznake familije helikoptera Super Puma/Cougar/Caracal, poslednja promena oznaka odnosno rebrendiranje je izvršeno 2015. godine, ali je proizvođač kod nekih varijanti zadržao i stare oznake. Da odmah pojasnimo da je za MUP Srbije nabavljen H215 koji je i sada poznat kao AS332L1 (ili L1e) što je civilna nešto produžena verzija Super Pume. Oznaka H215 se međutim odnosi i na nešto kraći model AS332C1 (C1e).

Prototip Super Pume imao je oznaku SA-331 (skraćenica SA je od Sud Aviation koji je kasnije postao deo kompanije Aeroѕpatiale), a njegov prethodnik na čijoj osnovi je i nastao bio je helikopter Aerospatiale SA-330 Puma. Prva vojna serijska varijanta bila je AS-332B1 (AS je skraćenica od Aerospatiale), a civilna serijska AS-332C. Da ne bi mnogo širili priču, koncentrisaćemo se samo na varijante ove porodice helikoptera koje se i danas proizvode. Nova generacija civilne verzije Super Pume predstavljena je 2004. godine (prvi let je bio 2000. godine) kao Eurocopter EC225 (EC skraćenica od Eurocopter), a njegova današnja oznaka je H225 (ova varijanta izvedena je iz AS332 Mk2 odnosno AS332L2).

H145 nastao je od helikoptera BK117 / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Još 1990. godine odlučeno da sve vojne Super Pume dobiju novu oznaku AS-532 i naziv Cougar, 2012. godine pojavila se varijanta AS532ALe koja se danas označava kao H215M Cougar (oznaka se takođe može primeniti i na druge verzije AS532). 2000. godine poleteo je prototip nove generacije Eurocopter EC725 prvo nazvan Cougar Mk II+ da bi kasnije dobio ime Caracal, a danas ima oznaku H225M. Njegov civilni pandan jeste već spomenuti EC225 tj. H225.

MUP Srbije od 2019. godine koristi i Erbasove dvomotorne lake višenamenske helikoptere H145M koji se danas proizvode u Nemačkoj. H145 vodi poreklo od helikoptera BK117 koga su zajedno razvili nemački Messerschmitt-Bölkow-Blohm i japanski Kawasaki. Redizajnirana i modernizovana varijanta BK117C-2 (dalji razvoj BK117C-1) poletela je juna 1999. godine, a Eurocopter je ovu verziju označio kao EC145.

Potom je 2014. godine isporučen prvi serijski helikopter novog EC145T2 (BK117D-2) čiji je razvoj zapolet 2011. godine, a koji je 2015. preimenovan u H145. Postojao je i EC145e koji iste godine nije dobio oznaku H145 već je ostao samo EC145. Tržištu je ponuđen i vojni EC645T2 odnosno sada H145M koji je poznat i pod oznakom BK117D-2m, a marta 2019. predstavljena je nova varijanta H145 sa petokrakim nosećim rotorom koja ima i oznaku BK117D-3 (civilni) i BK117D-3m (vojna verzija).

Vojni H125M nekada je imao oznaku AS550C3e Fennec / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Kao što je Tango Six već preneo, Erbas je skoro isporučio 7000-ti primerak iz porodice lakih višenamenskih helikoptera Ecureuil. Danas Erbas proizvodi samo jednomotorne verzije ove familije – civilni H125 Ecureuil je do 2015. imao oznaku AS350B3e koji je prvi put predstavljen 2011. Vojnim korisnicima se nudi H125M koji je ranije bio poznat kao AS550C3e Fennec. Član ove familije jeste i civilni H130 koji je svoj prvi let imao 1999. godine kao EC130 dok današnji proizvodni standard odgovara verziji EC130T2.

Naslednik prvog lakog dvomotornog helikoptera na svetu, nemačkog MBB Bo-105, jeste H135 nastao u saradnji kompanija MBB i Aerospatiale, pre nego što je redizajniran početkom 90-tih, nosio je oznaku Bo-108 da bi svoj prvi let 1994. imao pod oznakom EC135. Iz civilnog EC135 razvijen je vojni EC635 koji je poleteo 1998. Današnji H135 odgovara varijantama EC135P3 i T3, dok vojni H135M predstavlja verzije EC635P2e i T2e.

Još jedna starija porodica helikoptera se i dalje proizvodi u Erbasovim pogonima, reč je o varijantama francuskiog dvomotornog srednjeg višenamenskog helikoptera Delfin 2. Prototip sa oznakom SA-365 poleteo je davne 1975., u međuvremenu mu je oznaka promenjena u AS365, a vojna verzija AS365M označena je kao AS565 Panther. 2015. godine Erbas ovim helikopterima nije promenio oznaku, u ponudi su ostali civilni AS365N3+ koji se proizvodio do januara ove godine, kao i vojni AS565MBe. Imamo međutim još jednog člana ove familije, to je civilni H155 koji predstavlja dalji razvoj AS365N3. Prvobitna oznaka mu je bila AS365N4, potom je preimenovan u EC155 da bi pre 7 godina verzija EC155B1 postala H155.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ni

Kod njih tamo kad se ode, ako se u sektoru prodaje naleti na nekog mlađeg, najbolje je na slici mu pokazati-Evo, vidiš, ovaj bi da kupimo. Ili, evo, ovaj, vidiš ovakav imamo, hoćemo delove za njega.
Koliko su imena za iste helikoptere izmenjali, nema šanse da tamo bilo ko od skorije zaposlenih zna sva imena i varijante malo starijih modela za koje još uvek pružaju servisnu podršku.

Odgovori
Bo

Bogami, baš su ga zakomplikovali. Da li je to zbog čestih izmena ili nepostojanja jasno definisanih standarda i kodifikacije?

Odgovori
Pe

Zbog silnih promjena vlasništva nad kompanijama i njihovim udruživanjima i razdruživanjima.

Bo

PeroZ, da li to u suštini znači da u Evropi same kompanije donesu svoj sistem za označavanje modela letelica (kodifikaciju), a kad dođe do promene vlasništva, udružuvanja ili razdruživanja, nastane nov sistem koji se retroaktivno primenjuje na stare letelice? Ako jeste onda u Evropi ne postoji jasno definisan standard i kodifikacioni sistem.

ni

Boze Gospode tek sad sam u neobranom grozdju….

Odgovori
Il

I sta mi nindze sad da radimo? :-)

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor