Na međunarodni aerodrom ‘‘Nikola Tesla‘‘ danas je oko 12:10 sleteo prvi francuski srednji višenamenski helikopter Airbus Helicopters H215 Super Puma namenjen Helikopterskoj jedinici Ministarstva unutrašnjih poslova Republike Srbije (njegov let se mogao pratiti na Flajtradaru). U pitanju je primerak koji nosi registraciju YU-VIP (privremena francuska registracije F-WWOC) koji će se prvenstveno koristiti za prevoz veoma važnih ličnosti, što se može zaključiti i na osnovu fizičkog izgleda letelice kao i njene registracije.
Tango Six je još sredinom aprila ekskluzivno objavio prve fotografije ovog helikoptera koji je potom krajem juna zvanično predstavljen u Erbasovoj bazi u Marinjanu kod Marseja. Iako će imati VIP enterijer, prva srpska Super Puma će moći da se koristi i protivpožarnu borbu.
Prvi fabrički probni letovi drugog, maskirno ofarbanog srpskog H215 buduće registracije YU-HHJ (čije je fotografije Tango Six takođe preneo) započeti su krajem juna. Treći helikopter ovog tipa nosiće registraciju YU-OPS (helikopter će takođe biti maskirni), a sva tri srpska policijska H215 biće opremljena vedrima za gašenje požara.
Super Puma će biti najveći helikopter u floti Helikopterske jedinice MUP-a Srbije, osim što u transportnu kabinu može da se smesti do 22 osobe, helikopter može poneti spoljašnji teret mase do pet tona ili podvesno protivpožarno vedro kapaciteta do 4,5 tona vode.
Tamo neki
Da nam služi u dobrome, za ostale nema mesta, i da su mu namenili drugu registraciju.
Vladan Radovanovic
Da li se zna, da li ce nase letelice ikada zameniti YU oznaku nekom drugom, recimo RS, SR, C ( S cirilicom) li tako nesto?
Vladan Radovanovic
Izvinjavam se, vidim vec je bilo pitanja na tu temu.
Небо
Свака част, идемо даље…🇷🇸🇷🇸🇷🇸
Драгослав
Лијепа вијест. Међутим, нисам баш упућен, али ме занима зашто се и даље у означавању користи YU?
Rale
Vec su uzeta slova SR ili SB (dal Poljska je uzela) u ITU registru.
Ako ne bi smo hteli da zadrzimo YU dobili bi smo nesto tipa 9A (Hrvatska), S5 (Slovenija), E7 (Bosna i Hercegovina), 4O (Crna gora), Z3 (Severna Makedonija), LZ (Bugarska)
sto se mene tice neka ostane YU
Bogi
Kad se pogledaju prefiksi u avio registracijama globalno, veci broj zemalja nema neke veze sa imenom zemlje, nego sto je to slucaj. Jugoslavija je nosila oznaku YU jos od vremena kraljevine. Da kodovi imaju veze sa imenima zemalja su jos neki primeri, kao npr. I-Italija, D-Nemacka, G-Velika britanija, C-Kanada…. Srbija kao pravna naslednica Jugoslavije je nastavila da koristi YU, ali da smo birali novi kod, verovatno ne bi imao nista zajednicko sa imenom drzave. Primeri iz zemalja bivse jugoslavije: 9A-Hrvatska, 4O-Crna Gora, E7-BiH, Z3-Makedonija, S5-Slovenija,…
Kompletnu listu mozete videti ovde: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_aircraft_registration_prefixes
Kad je stiuacija takva, YU dodje vise nego dobar izbor
Bogi
izvini Rale, tek kad sam postovao, vidim da si ti vec obrazlozio :-)
Branislav
Super sto se zanavlja flota, sve pohvale i jedno pitanje do kada cemo koristiti prefikse YU za oznacavanje letelica?
micko
Sad kad vidim objašnjenje podržavam odluku da se zadrži prefiks YU za označavanje srpskih letelica.
Iako sam alergičan i u principu protiv svega što počinje na ta dva slova ovde to zaista ima smisla i treba tako da ostane.A i kad vidim kakve su oznake dobile novostvorene države ova naša je odlična a i vidi se ko je stvorio tu zemlju i ko je naslednik i nastavljač tradicije.
Petrovic Dusan
@micko Oznaka YU nema veze sa politikom, vec vazduhoplovstvom. Kraljevina Jugoslavija je vec u drugom talasu zapocela rad (1927) , te su mogli da biraju slova.
Na primer KLM je osnovan 1919, Aeroflot 1923, Francuska i Amerika su imali prevoznike i od 1918.
Jugoslaviju – zvanicno ime „Kraljevina Srba Hrvata i Slovenaca“, cinila su tri naroda, te bez saglasnost bilo kojeg od tri ne bi islo.ko je zasluzan-ili svi, ili niko.
Miki
Da li će TangoSix uspeti da se izbori za neku fotku enterijera?!?
Baš me zanima kako su uredili VIP konfiguraciju?
Vasa
Mi-8 20 puta bolji
altec
Ne znam samo po cemu.
Neuronije
Gluposti. Porediš babe i žabe. Policija nikada nije koristila helikoptere ruske ili sovjetske proizvodnje. Vrlo je bitno da helikopter bude kvalitetan, pouzdan i savremeno opremljen, a ne jeftin.
Zicer
Veci tovarni prostor, velika zadnja utovarna vrata, mogucnost letenja u ekstremno toplim i ekstremno hkadnim uslovima, kao i po otezanim uslovima kao sto su prasina i pesak. To su i Amerikanci potvrdili u Avganistanu, i zato su kupili MI helikoptere.
Srbofil
@Zicer @Vasa
Puma moze u mnogo losijim vremenskim uslovima da leti sto se tice vidljivosti i instrumentalnog letenja, a to je jako bitno za misije MUPa. MI-17 nema digitalni FBW, autopilot i nema auto-hover.
Prednost MI-17 je veci tovarni prostor i rampa, verovatno i robusnija konstrukcija. Za recimo medicinski prevoz, traganje i spasavanje i gasenje pozara Puma je bolja. Kad treba da prebecite neko manje vozilo ili da dostavite trupama bilo sta Mi-17 je najbolji helikopter.
Dakle valja imati i jedno i drugo i to taman ovako. Policiji za MUP Puma, za VS Mi-17v5.
I ja nisam video logiku nabavke Pumi, ali jedno je praviti se pametan, drugo je kad strucno lice kao komndant HJ MUPa objasni zasto se nabavlja neka oprema.
altec
@Zicer
Amerikanci su kupili Mi 17 helikoptere za vojsku Avganistana, a ne za svoje potrebe.
Mi17v5 je dobar helikopter, to je bitno odma u startu da utvrdimo. Ono sto on ne poseduje je naprednu avioniku, modularnost na nivou H215 i EASA sertifikat.
Petrovic Dusan
@artec Pa i Mi 1 je bio odlican helikopter u odnosu na nista, ili samo avione.
Ipak, Mi-8 i njegova modernizacija su stari projekti,svet ide dalje, svake godine napreduju nauka i tehnika,dok, Rusi ne nude nista novo.
Srbofil
@Petrovic Dusan
Problem je sto ne postoji drugi helikopter sa tim specificnim karakteristikama, ni u Evropi ni u Americi, a ni kod Rusa. Imas samo Mi-17 ili nesto totalno drugacije.
Дејан
Jako ruzan spolja….Sihorski je za ovo izmislio dizajn.
Т5Z
Игорь Сикорскии не ‘seahorse’ки носи име св. Игора киjeвског