BEG airport status
Kanada izabrala F-35, ulazi u proces pregovora nabavke 88 aviona za oko 15 milijardi dolara Kanada je bila učesnik u programu razvoja JSF još od 1997. godine ali je dugo oklevala da nabavi F-35 / Foto: Lokid Martin

Kanada izabrala F-35, ulazi u proces pregovora nabavke 88 aviona za oko 15 milijardi dolara

Kompanija Lokid Martin najverovatnije je doživela još jedan izvozni uspeh svog borbenog aviona F-35 Lightning II. Vlada Kanade objavila je juče da ulazi u finalnu fazu pregovovora sa vladom SAD i proizvođačem Lokid Martin oko nabavke 88 višenamenskih borbenih aviona F-35. Kako se navodi ova odluka donesena je nakon rigorozne procene predloga i da je američka ponuda bila najbolje rangirana, a nastojaće se da prve letelice budu isporučene već 2025. godine i tako počne zamena za borbene avione F/A-18 Hornet.

Iz kanadske vlade su još napomenuli da će ova nabavka biti najveća investicija u kanadske kraljevske vazduhoplovne snage (Royal Canadian Air Force – RCAF) u poslednjih 30 godina, da je ovaj posao od suštinskog značaja za bezbednost države i njenih građana, da će se na ovaj način poboljšati suverenitet na Arktiku, obezbediće opremljenost da se bolje može odbraniti severna Amerika i pomoći da se u budućnosti nastavi sa ispunjavanjem obaveza prema NATO i NORAD.

Ističe se da je proces odabira novog aviona bio otvoren, fer i konkurentan, da je sproveden u više koraka kojom prilikom je uzet u obzir širok spektar faktora, uključujući mogućnosti, troškove, kao i ekonomske koristi i uticaje. Kandidati su procenjeni u odnosu na tipične scenarije upotrebe u NATO i NORAD, uz dodatno prilagođavanje potrebama RCAF koja podrazumeva i jedinstvenu geografiju Kanade. Osim toga, kanadska vlada je od 2020. godine radila i na pripremi dve vazduhoplovne baze za prijem novih borbenih aviona, u aerodrome Cold Lake i Bagotvill već je uloženo 21,3 miliona dolara.

Tender za nabavku novih višenamenskih borbenih aviona Kanada je pokrenula u prvoj polovini decembra 2017. godine, 23. jula 2019. je na adrese 4 proizvođača poslat Zahtev za predlozima (RFP – Request for proposals), proces je zaključen jula 2020. godine i u uži izbor su ušli američki Super Hornet i F-35, kao i švedski Gripen. Početkom decembra prošle godine agencija vlade Kanade Public Services and Procurement Canada (PSPC) saopštila je da je Super Hornet eliminisan, ali je interesantno da nisu navedeni razlozi za ovaj potez.

Kanada je jedna od 8 država koja je pokrenula proces razvoja novog borbenog aviona u američkom programu Joint Strike Fighnter (JSF) i u njemu učestvuje još od 1997. godine. Ipak, Kanada je dugo oklevala sa nabavkom F-35, 2010. godine tadašnja konzervativna vlada se obavezala da će bez tendera nabaviti 65 F-35A, ali je nakon izbora 2015. i dolaska na vlast liberalne stranke, nova vlada odlučila da ispuni svoje predizborno obećanje i raspiše tender za nabavku novog višenamenskog borbenog aviona. Zbog učešča u programu, kanadske kompanije koje proizvode delove i komponente za F-35, su od Lokid Martina do pre skoro tri godine dobile oko milijardu dolara zbog čega Kanada od ove američke firme ne može dobiti ponudu za offset. Sada se procenjuje se da bi čitav paket nabavke 88 F-35 mogao koštati oko 15 milijardi američkih dolara.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Sad će srpski komentatori reći da je i Kanadu ucjenio SAD i NATO…

Odgovori
Th

Steta. Ja od uvek favorisujem F-18. Sada F-18 Super Hornet.
Moj prvi susret je bio bas na jednoj canadskoj avio-bazi.
Vole klizit na ledu ti kanadjani. Tu sam prvi put klizio po ledu. LOL
Hokey na ledu. Kanadski nationalni sport.

St

Ne, reci ce da je bolje da su kupili Su-35, provereno dobar avion.

ab

I ja „oduvek favorizujem“ Spitfire pa ipak ne bi opremao avijaciju tim modelom godine 2022…

Pe

Pre bi se reklo da ni u Kanadi nisu imuni na 40% skuplje ponude na tenderu iz ko zna kojih razloga :D

Н

F/A-18 је елиминисан јер га прави Боинг, а са њим Бомбардиер и држава имале споро око тадашње CSeries

https://www.seattletimes.com/business/boeing-aerospace/trade-panel-rejects-boeings-case-against-bombardier/

Иначе канада је дуго преферирала двомоторне авионе управо због географије и раздаљина. F-15 и F/A-18 испуњавају тај захтев али ова нажалост производи Боинг.

Тако да је ово пре свега политичка одлука,а ту причу о транспарентности и отворености можете да окачите мачку о реп.

Hu

Australia je kupila 72 sa opcijom do 100 aparata,
iako nikako ne odgovara potrebama, velicini teritorije i akvatorija.
Jednomotorac, previse spor, malog dometa i nosivosti, poor availability, cesto i preskupo odrzavanje.
Nemogucnost nosenja raketa koje Australia planira da nabavi za odvracanje kineske flote.
Kao rjesenje za taj problem koristiti ce Super Hornets iako su ih namjeravali prodati (24 komada)
Problemi sa naletom usljed odrzavanja i rezervnih dijelova.
https://theconversation.com/australia-spent-billions-on-jet-fighters-off-the-plan-now-were-having-trouble-even-flying-them-177156

Mi

@Huntsman
Vrlo interesantan članak, hvala!
Pitam se koliko su im se isplatili, a tek dokazali ti prvih 48 F-35 i da li ce za tih 16 milijardi $ uopste dobiti Blok4

Hu

@Milos77
Eventualno zadnja transa od 9 aviona bi mogla biti blok4.
Za ostale ce se morati platiti modernizacija.
Prva dva (mozda i vise) isporucena se ne mogu modernizovati i koristiti za borbena dejstva tako da se jedino mogu koristiti za obuku i testove.
F35 naravno ima smisla za odredjene uloge i zadatke ali ne za sve kako je bilo zamisljeno pogotovo za zemlje velicine Kanade i Australije.
Uz njih bi svakako trebalo koristiti i avione tipa F15 ili Super Hornet.

Mi

@Huntsman
Slazem se. Jedino ima smisla mozda za Skandinavske NATO clanice jer im se S400/500 petlja u vazdusni prostor. Australija i Kanada nemaju taj problem.

Dr

Negde oko 170 miliona po kamadu -da li su druge zemlje platile manje ili više? Ima li podataka?

Odgovori
Da

To je cijeli paket sa opremom, naoružanjem i obukom.

Vl

На шта ће они паре да баце….боље би било да су купили МИГ15 него ову ламу. А Руси као блесави, само напредују на Запад…

fr

Napreduju tako sto skoro svaki dan revidiraju planove i odustaju od pocetnih zahtjeva.

Pe

Prikljucili se samo u 2022 Nemacka, i Kanada.
F-35 je dokazao svoju vrednost i sa prevazilazi sve ostale svojim karakteristikama i mogucnostima.
Navodno ce praviti po 150 godisnje (do sad oko 140).

Odgovori
ab

Super samo slaba vajda, najoptimalnije bi bilo Ukrajini isporuciti 2 eskadrile F-35, oni bi ih bar smisleno upotrebili da se sto pre okonca ovo stradanje kojemu svedocimo od februara…

Pe

@about:blank Zapad nece da im da ni MiG-29 iz 1980, jer se i dalje plase Rusije posto su u USA demokrate na vlasti, a ne republikanci.
Cak i kada bi ima dali-potrebna je posebna infrastruktura za F-35, a kako to napraviti pod bombama i raketama.
I poslednje-dok se Ukrajinci obuce za napredni avion kao F-35,bila bi 2024 godina.

Mi

Kako je to sebe F-35 dokazao molim te? Time sto je zahtevao budzet za razvoj dopravke i proizvodnju 3 druga kandidata iz svoje konkurencije? :-)
Time sto kosta 4 puta vise za odrzavanje od Gripena?

Jedini je borbeni avion pete generacije na prodaju. Eto zasto se prodaje! Saveznici amerike nemaju drugog izbora ako hoce najnovije. Tu je kriva Evropa koja nije bila sposobna da razvije svoj avion u istij klasi.

Ljudi hoce najnoviju generaciju tehnologije i to je sve. Imaju para za trosenje.

Kadadjanima je izbor bio evropski Gripen i F-35 iz komsiluka i od proizvodjaca iz komsiluka.

ab

>> dok se Ukrajinci obuce za napredni avion

Realno, ko to zaista zna? To su samo generalne pretpostavke da obuka traje jako dugo itd. Ovde recimo komentatori da bi sebi dali na vaznosti za sve zivo tvrde da obuka traje jaaako dugo jer je sve veoma komplikovano. Mlad pilot Mig-29 odgovarajucih intelektualnih sposobnosti zacelo moze da se (pre)obuci za par meseci, verovatno ne optimalno i za sve misije ali vanredna situacija zahteva vanredne mere! Kod F-35 je workload takoreci shifotvan na misiju, dakle manje klasicnog pilotiranja a vise rada sa racunarom/senzorima i komunikacije. Pa nije vazduhoplov konstruisan da bude tezi sa usvajanje nego laksi!

Sr

about:blank o cemu pricas? Ukrajinci su juce i danas izgubili 8 Aviona, pokusavajuci da podrze njihovu propalu kontra ofanzivu !
cak 6 Su-24. Pravi par je oboren kod Korostena (Kievski region), 2x Su-24 – kod Ripky i sledeci par Su-24 kod Horodniya (4 u Chernigyv regionu)
Juce je Oboren Ukrajinski Su-27 kod Kramatorska a jutros je Oboren Ukrajinski Su-25 kod Druzhinke!

fr

Naravno sputnjik javlja.. sve im vjerujemo

Al

@Petrovic Dusan
Zaboravili ste Finsku u 22.

Ne

@ Petrovic Dusa
I pre toga u 2021 još i Finska i Švajcarska.

Sr

@about:blank
Za F-35 su potrebna velika ulaganja u infrastrukturu i pratece objekte. Npr. ulaganja u servere i sajber bezbednost uopste, onda jedna interesantna stavka iz ugovora za Finsku: posebno postrojenje za skladistenje i koriscenje hemikalija(pretpostavljam nesto vezano za stelt) i jos gomila drugih stvari. Sama letacka obuka za vec zrelog pilota nadzvucne avijacije sigurno nije problem, ali ima tu jos dosta drugih stvari.
Pa zamislite samo tehnicku sluzbu koja prelazi sa 29A na F-35! Koliko kompjutera, softvera, poluprovodnika, senzora, sondi itd.

Ne moze to tek-tako za par meseci.

Pe

@Miloš77 Vi sebi predstavljate kupovinu osnovnog borbenog aviona na nacin koji ne odgovara realnosti.
Kako sam ja ziveo u ozbiljnim i velikim drzavama, poznato mi je kako tamo stvari funkcionisu.Verujem i da Vi kao neko lo zivi u Srbiji, ne mozete to zamisliti jer sam i ja bio iznenadjen i ne bih verovao da mi je neko ispricao.
Ukratko, na zapadu postoji potpuno cista, nepristrastna procedura.Da bi kupili gume za kamion, one moraju proci testove od strane vise nezavisnih strucnjaka koji su ceo zivot posvetili proizvodnji guma.
A kako biraju F-35, koji kosta nekoliko stotina hiljada puta vise nego gume?
Verujem da ga biraju stotine vrhunskih inzenjera, pilota, vojnika, i td.Oni dobiju mogucnost da samostalno analiziraju sve aspekte letelice, i posalju potpisano svojim imenom i prezimenom zakljucak.
Onda se to analizira i dolazi do resenja.
I ako je to resenje“F-35″ – znaci da je ta letelica najbolji izbor po misljenju strucnjaka.
Kako su F-35 kupile izuzetno ozbiljne drzave poput USA,UK,Israela,Nemacke,Kanade,Finske… te je svaka od ovih drzava u svom programu testirala avion F-35, i druge, dolazim do zakljucka koji sam naveo.
Naravno imate pravo da verujete u srpsku varijantu“naterali ih Amerikanci“ ili „Lokid-Martin im dao mito“ i td
Ali to govori samo o sirini Vaseg zivotnog iskustva, a ne o F-35

Mi

@Petrovic Dusan

Previse vi pretpostavljate pogresno i ne citate pazljivo.

Prvo, moj stav je da nema izbora te generacije aviona, a ne da avion nije odobren od strane strucnjaka. Itekako je odobren, i zato je Blok 2, 3 uzelo pteko 20 godina da se nastima dok se ne odobri, dok i dalje nije ispuio obecane sposobnosti. Da li je odobren, i da li im je drago sto je takav kakav za takvu cenu su dve potpuno razlicite stvari

Blok4 krece tek za nekoliko godina, dakle 25+ godina od pocetka razvoja aviona.

Mislim daste promasili poentu mog komentara.

I ne, zivim i radim u Americi preko 20 godina vecinom godine, a ne u Srbiji.

Ponavljam, F-35 je uspesan jer nema konkurenciju u svojoj klasi, a vreme zamene aviona 4 generacije mnogih vazduhoplovstava je zakucalo na vrata sad vec svima! Gripen je za zemlje kao Srbija sa a ne Kanada, i zemlje koje se granice sa agresivnom Rusijom. Sta ste ocekivali da ce da izaberu..

Kanada je pmetno postupila. Odbili su da bacaju pare na Blok 1,2,3 i sacekace Blok4 koji ce dobiti po istoj ili nizoj ceni!.
Od zapadnih zemalja samo im je Sab dao opciju. Pa naravno da ce da kupe F-35 Blok 4 od komsija.

Za kraj, znate šta je uspesan i dokazan americki avion? F-15!

Narudzbine F-15EX se povecavaju a narudzbine F-35 se smanjuju USAF!! Ceka se obećani F-35 Blok 4 i to vec četvrt veka.
https://www.thedrive.com/the-war-zone/44954/air-force-wants-to-retire-33-f-22s-buy-more-f-15exs-in-new-budget

Pe

@Miloš77 Izvinjavam se ukoliko sam pogresno predstavljao sebi gde zivite, ja sam pored Moskve,dugo ziveo u Francuskoj, a i boravio vise puta po vise meseci u Americi poslovno, pa imam predstavu o tome kako stvari tamo funkcionisu.
Opet mi nije jasna Vasa poenta da F-35 nema konkurenciju.Za to nije kriv Lokid-Martin,vec proizvodjaci koji nisu uspeli da izbace konkurentni proizvod koji bi bio bolji od F-35.
Po povodu F-15 svakako avion koji ima najjacu reputaciju u pravim sukobima od prvog leta; taj avion resava drugacije zadatke od F-35.Ali ne moze da upadne u radarski prostor i unisti S-400, sto F-35 moze.
Sve to ima cenu-preskupo odrzavanje, poseban anti-radarski premaz koji mora da se obnavlja, a i ne treba za 90% zadataka, i td.

Mi

@Dusan Pavlovic

Ne kazem da je kriv Lokid Martin. Čak sam i rekao da su krivi Evropski konkurenti jer nisu obezbedili nijedan avion pete generacije u zadnjih 25-35 godina, tojest nikad. Cak je i Rusija posle kolapsa Sovjetskog Saveza i uz mnostvo sankcija u zadnjih 10 godina uspela da dizajnira i pokrene ogranicenu proizvodnju Su-57. Evropa, japan, Korea tojest Americki saveznici 0.

Moja poenta je da F-35 nikako nije dokazan niti uspesan proizvod kako mislite zbog dobre prodaje jednostavno jer ti kupci nemaju drugu opciju ako ce da pazare najmoderniju tojest petu generaciju aviona. Aviona koja obecava šansu za prilazak i unistenje najnovijim „Area Denial“ sistemima moćnih zemalja. (poput S400 kako ste pomenuli)
F-15EX, EF2000, Rafal, F-16, F-18 sigurno nisu bolji za tu ulogu jer nemaju smanjenu radarski odraz, a veci su dosta.

Dakle F-35 je jedini izbor.

Danas kada imamo Rusiju kojoj je puko film i krenula je u akciju drzavama koje su prijatelji sa Amerikom i kojim treba zamena za avione četvrte generacije ne ostaje nista osim jednomotornog i F-35. To je prvi put mozda u istoriji da zapad nema konkurenciju u klasi jednog lovca bombardera i da Amerika diktira prodaju tog aviona kako hoce Evropljanima i daljim saveznicima poput Japana i Koreje.

Konacno se Blok 4 moze naruciti pa je i prodaja krenula još brže. Sa Blok 4 F-35 ce konacno postati najblize onog sto je obecano prvim kupcima i postace ozbiljan borbeni avion. Ta Blok 4 modernizacij samo da napomenem ukljucuje i Hardver i Softwer!
Putinova akcija je u ogromnu ruku pomogla prodaju F-35 i u to sam siguran da se svi ovde slazemo. Ponavljam, sve to nije zato sto se F-35 Blok 3 dokazao nego zato sto je ispalo da je jedina opcija.

Pe

@Miloš77 Meni je jasno kao beli dan da nijedna druga zemlja nije razvila pandan F-35 zbog toga sto je samo Amerika imala novca i mozgova da od 1970-ih ulaze milijarde dolara u stealth.Pa ne moze to da se dostigne preko noci, a i nijedna druga zemlja nema ni toliko novca, ni toliko talentovanih mozgova naucnika kao Amerika.
Rusija je beznacajna, nije njima „pukao film“ nego imaju unutrasnji problem zagnojene diktature, sto ce se najlosije zavesiti po samu Rusiju.
Medjutim Kina jeste napravila avion koji ima karakteristike 5 generacije, i u prvim susretima sa americkom avijacijom je ostavio dobar utisak kvalitetom.Za razliku od Rusije, Kina ima i novca i mozgova da ulaze u tu trku.

Mi

Hteo sam da kazem da Rusiji puca pod nogama i da sve vise krecu u resavanje izvesnih problema vojnim putem. Sami ste napisali da je Rusija pocela da grabi sve sto moze. Ukljucujuci i Ukrajnu. Naravno ne govorim o ruskom narodu nego o vladajucoj garnituri bog koje se i naglo potpalila prodaja F-35. Al ima drugih tema pa da ne idemo u nedogled o Rusiji.

Nego u Superproizvodu F-35 ali mozda i ne super avionu.

Članak koji je Huntsman postavio iznad i koji kopiram ovde dokazuje koliko se F-35 blok 2, 3 dokazao do sada kao avion, i koliko je koristan kupcu (Australiji u ovom slucaju) koji ga je uplatio jos pre 20 godina, i debelo ga placa godisnje. Pazljivo procitajte jer to je praksa, a ne nase navijacko misljenje.
https://theconversation.com/australia-spent-billions-on-jet-fighters-off-the-plan-now-were-having-trouble-even-flying-them-177156

Velika stvar je sto se vec navodi da dobar broj dosada proizvedenig i prodanih F-35 nece biti dovedeni na Blok 4 jer eto.. ne znam.. istrosili su se vec toliko u 7-8 (+5 dok ne postane dostupna) godina da nisu ekonomicni za modernizaciju. Jeftinije napraviti nov? Blago dedi.. Sta bi sa americkim astronomskim resursima i kvalitetom?

Tek negde posle 2030-te mozemo da vidimo da li je F-35 dokazan kao uspesan avion. Do sada je dobar koliko i S400. Politicka karta pretnje i skup orden clanstva saveznistva. Definitivno skup i problematican kao avion u prvih 20 godina programa!

V-

Nekako mislim da im je F15 puno primjereniji

Odgovori
fe

F-15 nije bio ponudjen.

Gl

F 15 je presretac i sluzi za vazdusnu nadmoc uglavnom

Sr

@V-K-O-K
Posle onog fijaska sa Bombardierom, Kanada Beoingu ne bi trebala ni centa da uplati vise nikad.

Yo

Išla je priča, pre ovog sranja u Ukrajini, da im od 1-omotoraca samo novi Gripen adekvatno završava posao – i u odnosu na F-35.
Mislim da je u pitanju bio veći dolet zbog veličine Kanade ili šta već – ne sećam se tačno.
Po meni, cenim da bi im najbolje odgovarao novi Rafal, ali…

Bo

Kanada je ogromna zemlja, i otprilike da nije ugrožena ni od koga.

Ako je jedna ozbiljna država razmatrala Gripena, onda je stvarno respektabilan avion.

S obzirom na mogućnost lakog održavanja i laku prilagodljivost improvizovanim uslovima, jako mi je začudo da male zemlje mjesto ovog „šumskog“ aviona kupuju avione koji su čvrsto vezani za aerodrome sa zahtjevnim PSS, koji su predvidljivi ciljevi u svakom ratu.

Odgovori
Pe

@Bongo Canada se granici sa Rusijom preko severnog pola.Kao sto znamo, to su veoma bogate regije, a Rusi ce uzeti sve sto mogu,ako im se ucini da su jaci, evo sad to gledamo.

op

Kladim se da je u pitanju neka vrsta ucene. Pre oko 2 godine bila je neka zabrana za emeričko tržište Bombardier aviona. Koliko se sećam predstavnici RCAF su tražili F-18E/F. Jedan od zahteva je bio da avion ima dva motora zbog ogromnog prostranstva koji treba da se brani, kako iznad kopna, tako i iznad ogromnog prostranstva iznad okeana i mora. Posebno je pitanje kako je i da li je LM rešio silne problem u funkcionisanju samog aviona, jer oko prvih 200 jedinica je potpuno borbeno neupotrebljivo. Ne treba zaboraviti ni činjenicu da promena motora na Hornetu traje 20min, dok na F-35 to traje mnogo duže i iziskuje mnogo više alata, tehničara i prostora.

Odgovori
Gl

Suoer hornet blok 3 i f16v blok 70 su mnogo bolji od f35

ra

100% je nabavka političke prirode i pod pritiskom Amerike jedinog suseda Kanade a ta priča da im je baš trebao F-35 je glupa jer državi koja ima za komšije na jugu Ameriku,Severni pol ,Aljasku i Atlantski okean i populaciju 10 puta manju od jedinog suseda koja naseljava oko 30% teritorije dok je ostatak zemlje naseljen medvedima pumama i orlovima koji su i jedina opasnost po Kanađane,na sve ovo treba dodati i surove uslove koji tamo vladaju preko zime kako će se F-35 tamo ponašati to će tek da vide jer on ni iz bliza nije robustan kao F-18 ili F-15 tako da Kanađani sa srećom!!!

Gl

Boing propao,lokhid ih potpuno satrao,svakao mislim da je F16V block 70 bolji od f35

Odgovori
fe

Boeing je sam sebe upropastio. Svi znamo zašto je Super Hornet ispao iz utrke u Kanadi, a bilo je poprilican broj slicnih odluka Boeingovog managementa.

ab

Opet dragstor-pivo komentari. Ne znam sta nije jasno posle 10+ godina diskusija? F-35 je sto se tice avionike i stealth-a superioran bilo kom avionu 4. generacije i to je to. Vojnim planerima vazno da vazduhoplov ima state of the art elektronsku opremu i naoruzanje, dobru logistiku i dugorocan plan modernizacija, da moze efikasno delovati po zemlji i braniti sebe i druge u vazduhu a pri biti relativno nedodirljiv jer ima radarski odraz od 0.0015 kvadrata. To se sve dobija sa F-35 i zato ga narucuju Kanada i Nemacka. Kanada je smo nepotrebno izgubila 10 godina neckajuci se…

Odgovori
Yo

Ma pravi im problem – zbog veličine Kanade i manjeg radijusa – treba im veća brojka F-35 aviona uz više sati leta – što nije jeftino.
Znači – skuplja nabavka sa inferiornijim u odnosu na potrebne.
To je bila priča nekih Kanađana – pa su zbog toga bili zainteresovani za nove Gripene.
Da li je stvarno tako – trenutno baš nisam u mogućnosti da upoređujem koliko može da preleti Gripen sa punim rezervoarom u odnosu na F-35, kao ni njihove cene leta po satu ili sl…
Ja ih zezao da uzmu Rafale – znao sam da od toga nema ništa jer su komšije USA – ali dobih poprilično pohvala za preporuku :)

Yo

*inferiornijim mogućnostima u odnosu na potrebne…

ab

>> trenutno baš nisam u mogućnosti da upoređujem koliko može da preleti Gripen sa punim rezervoarom u odnosu na F-35

Upravo se radi o tome, koliko moze da preleti naoruzan kad mu sve visi i sa punim rezervoarom i koliko je vidljiv u takvoj konfiguraciji. Okacite mu jos nisanski kontejner. Znamo da je kod F-35 sve interno spakovano.

Re

Nek im daju jos 4-5 kom preko, jer ti avioni imaju neprijatnu osobinu gubljenja visine bez poznatog razloga.

Odgovori
ni

Akada bi Srbija trazila da kupi , recimo , F15EX da li bi joj bilo dozvoljeno , sta mislite….

Odgovori
ni

ili F35

fr

Ne

Yo

Mislim da se kreće u pripreme verzije F-35 za kupce van kruga vojnih saveznika – tako da će za koju godinu to verovatno biti moguće.
Takve su bar bile najave pre svega ovog u Ukrajini.
Verovatno slično važi i za novi F-15, a možda je i odmah dostupan jer ipak nije toliko natepan poverljivom novom tehnologijom, ali mislim da je čak i prilično skuplji i od F-35.
Novi F-15 bi mogao biti zanimljiv i za nas, kao i 5. generacija uopšte, a novi Super Hornet možda bi nam i najviše odgovarao – ali je izgleda pred gašenjem…
Nama trebaju nova rešenja u vazduhu i pre nego Migovi kao privremeno rešenje odu u rashod, ali sa aktuelnim krizama i sankcijama se sve istumbalo, a izbor se suzio…
Moguće je da će Rafali, pored toga što su od struke ocenjeni kao best buy opcija – možda postati i jedina moguća – ali ne treba očajavati zbog toga.
Svakako bih ga uporedio sa F-15EX i F-35, ali i novim Gripenom – pa ko ponudi bolji ofset – da ga faćamo i nezavisno od cene…
Nije dovoljna 1 eskadrila za parade u ovo (ne)vreme…

Gl

Brwvo yoda i ja tvrdim da je super strsljen najbolji za nase uslove

Ro

F-15 postaje jedini lovac za kojeg Boeing može još neko vrijeme računati na prodaju i prihode. USAF će, po svemu sudeći, naručiti nešto malo manje od 200 komada; nedavno je Kongres odobrio potencijalnu prodaju 36 komada F-15ID Indoneziji (kao kontru Francuzima za Rafale) iako tu nije ništa gotovo; Egiptu se zaprijetilo obustavom izdašne vojne pomoći ako nastavi s pripremama za nabavu Su-35E pa im se nudi oko 20-ak komada F-15EX derivata. Izrael će svakako naručiti barem 10 novih jer su prije 2 godine prestali primati izraubane F-15D iz stokova US nacionalne garde.
Ako se potpiše sve zajedno, tu ima posla za 7-8 godina, a nakon toga kraj.
Srbiji (današnjoj) se ne bi izdala dozvola Kongresa za FMS ni za daleko inferiorniji avion od najslabije opremljene novoproizvedneog F-15. Neće vam oprostiti F-117 niti podršku Rusiji. Smatrajte se junacima ako uspijete dohvatit Rafala (osobno mislim da je to najbolji izbor za vas). Pozdrav.

Dr

@Frane nije mi jasno zašto se ad hock odbija mogućnost kupovine F-35 za Srbiju , mada ja lično mislim da je to nepotrebno bacanje para za Srbiju jer ta letelica nije po nama potrebnim specifikacijama , u svetlu izjava novog dolazećeg ambasadora USA Christopher Hill-a .
Ništa nije nemoguće pitanje je samo dali je potrebno ili isplativo , Srbija sve i da izrazi zelju za kupovinu te letelice imaće problem u smislu odrzavanja istih , u tom pogledu Francuski Rafale f4r1 je bolji po svim osnovama čak mislim i da je Hrvatska napravila pravi potez pri kupovini polovnih Rafalea.

Dr

Moje mišljenje je da će drzave , poput srbije , ipak kupovati letelice od Drzava poput Francuske , jer ako se elektronski osakati F-35 više kije isti avion a i Srbija sigurno ne bi mogla finansijski da izdrzi to opterećenje .
Uz to , koliko se vidi iz zadnjih nabavki Srbija se orijentiše na AIRBUS – a ta korporacija pokreće projekat evropskog Borbenog aviona 5+ generacije . Tako da ne vidim zašto bi uopšte kupovala nešto poput F-35 ?

Odgovori
Fe

Srbija, a i okolina (Hrvatska), bas uopste ne dolaze u obzir za prodaju F-35, to da li je bas toliko naj, naj, ili je u pitanju reklama, uopste nije vazno.
Turskoj Amerika ne zeli da proda sto sama koristi, vrsi pritisak da im se ne prodaje, ali zato ni Grcima ne nudi F-35. Sigurno da im ne bi davali ideje da kupuju Su-57, ili da traze J-20 ili J-31 od Kine… Ima tu puno politickih obzira, i zelje da se ne izazovu reakcije nekih drugih…
Inace, Boing ce dobiti Kanadske pare, ali tesko da ce Bombardier da zaradi ista u U.S. of A. Vazalima se ne polaze racun ni za sta…

Odgovori
K

Srbija i Hrvatska si nikako ne mogu priuštiti F-35, nema tu nekog narocitog razmisljanja dalje od toga. Održavanje smislenog broja sati leta za pilote bi pojelo pola proračuna naših oružanih snaga.

Sr

Polako svima isticu resursi na avionima 4 generacije, i svi su prinudjeni da kupuju nov avion. Jedini izbor je F35, ne zato sto je dobar, jer koliko padova je imao,a nigde se jos nije dokazao, a ima gomilu gresaka, vec zato sto je jedini avion pete generacije koji se moze kupiti. To je jedini razlog kupovine ovog aviona, jer drugi izbor nemaju.

Odgovori
Gr

Pokazao se on u Siriji u IDF snagama. Zato su i Sirijci skidali putnicki avion, jer se ovaj krio izza njega. Bombardovao i S300, Pantsir,…..
Nijedan nije oboren od strane Sirijca. Dokazao svoju vrednost. Jeste i istina da su Izraelci najbolji piloti na svetu i ume da koriste tehniku i cak je unaprede.

Г

@Гриша
Нит је то био путнички авион, нит је то био Ф 35. Али и да јесте јел то што би се крио иза другог авиона треба да представља доказ његове вредности? Не разумем.
Јес како није ено пуна Сирија олупина од С 300 и Панцира не могу да се саставе…
А то да није погођен/оборен исто је дискутабилно…
https://eurasiantimes.com/did-russian-missiles-hit-f-35-stealth-fighter-jet-operated-by-the-israeli-air-force-over-syria/?amp

Gr

Po mom misljenju bi za Srbiju bio najbolji Grippen, po karakteristikama, ali je problem sto je zmaj pravljen iz djelova sa svih vjetrova. Tako da je verovatno logistika problematicna. Pa mozda i politicki problematicno, posto Sveđani vole da se mesaju u unutrasnje poslove neke zemlje. Primer Madzarska, Hrvatska i ucenjivanje sa rbs 15 raketama,….
Politicki bi bio najbolje resenje, Rafalle. Iako Srbija nije tako velika zemlja i to jos bez dostupa na more, da joj treba dvomotorac. Sve u svemu bi za drzavu velicine Srbije, koji ne preti ugroza od neke zemlje, bio dovoljan 346M Aermacchi. Jeftiniji, od skoro da ne, komsija, koji nudi i offset, od Italije koja vec mnogo investira u Srbiju,….po mom najbolje i najftinije resenje.

Odgovori
Dr

@Grisha ako se ne varam ta letelica koju bi ti video u VS je školski avion , Srbiji treba zamena za MiG 29 dakle nešto što ima potencijal da odvrati mogućeg agresora !
To da Srbija u okruzenju nema moguću opasnost po svoj integritet nije baš tačno.

Mi

Ako uzmemo da Kanada kupuje avione za zastitu svog suvereniteta i integriteta :) postavlja se pitanje – a ko bi je napadao? Aljaska? Ah da to je USA, juzni sused? I to je USA …

Pa svakako da nece uzeti bilo koji drugi avion sem USA aviona, a drugo posto njoj avioni ne trebaju za odbranu svog neba (ni F-35 ne moze protiv balistickih raketa a to je jedino sredstvo koje ce se koristiti u nekom sukobu u Severno Americi) ostaje jednostavna cinjenica – prvo Kanada je potpuno integrisana sa USA vazduhoplovnim snagama, drugo, ma gde da idu ameri ide i Kanada pa sto bi kupovala bilo sta drugo a troskovi zajednicke odbrane se ipak moraju deliti milom ili mekom silom …

A za Srbiju, realno gledano, bi najbolji bio domaci avion, domaca PVO i to do srednjeg dometa a masovna kratkog dometa, kao i postepeno smanjivanje teskih oklopnih sistema na minimum. Vidi se, takodje po Ukraini, da maskiranje i brza promena mesta PVO sistema kao i borba protiv dronova kako naoruzanih ali mozda i vise – izvidjackih predstavlja prioritet. Takodje sopstvena proizvodnja sto veceg broja dronova samoubica i to i sto manjih …

Odgovori
Gr

Kanada je u NATO, i kao takva ima neke zadace u okviru te organizacije. Ne ide se samo za stitenje vazduha, nego i međunarodne zadace. Oni su ugrozeni od Rusa na Arktiku, gde granice sa njima.
Kanada nije najbolja prijateljica USA, ali su saveznici od pamtiveka. Vise su jim prijatelji Francuska i UK, sa kojima su i u Commonwealthu.

Mi

@Grisha – pa to sam i rekao a mozda USA i Kamada nisu najbolji prijatelji ali se zna ko je gazda – a kod nas se kaze – vezes konja gde ti gazda kaze.

A medjunarodne zadace su po naski receno napadi na Srbiju, Libiju, Siriju, Irak, Afganistan, Somaliju … da ne nabrajam. I zato Kanada kupuje F-35 …

A gledajuci materijal iz Ukraine – maskiranje je majka Mara, navodjenje dalekometne artiljerije putem dronova, izvidjanje teritorije, vidim da se dronovi oni mali dosta koristevu gradskim sredinama, a da je najbolji nacin borbe protiv nadmocnijeg vazduhoplovsta zasedni (pisao i Zoran Vukosavljevic) ali uz mnogo bolji VOJIN …

Br

Za toliku zemlju sa ogromnom povrsinom teritorijalnih voda cini se da bi bolji izbor bio avion koji ima veci dolet i vecu nosivost. F-35 bi verovatno bio dobar kao dodatni avion, ali ne i kao jedini avion za ovoliku zemlju. Jos ako na to dodamo i samo jedan motor uz ekstremne vremenske uslove…

Odgovori
Г

Боинг пуко по свим шавовима. Ајде што су се овде покачили са Бомбардиером, ал и тамо где је све ок и где би Хорнета требао да замени Супер Хорнет извисише. Појео их ЛМ…

Odgovori
Al

Koliko sam uspeo da analiziram većina vas priželjkujen da Srbija izvrši nabavku američkih aviona. Pre nekog vremena sam dao komentar da me ne bi čudilo da Srbija u jednom momentu napravi zaokret i počne nabavljati avione sa zapada u ovom slučaju od Amerike. Vi kad dajete oprečna mišljenja o F35 i mogućim kupcima pravite vezu da bi u dogledno vreme Srbija kupila F18. Znači da sad u u ovom vremenu ucena Srbija može pod pritiskom da odustane od nabavke Rafala i okrene se Amerima. Da vidimo.

Odgovori
Mi

Pot prtiskom moze sve. Nadam se da nece tako biti.
Francuska je daleko samostalnija od svih ostalih zapadnih proizvodjaca aviona, i vec smo u biznisu sa Airbusom.
Amerika nam nikad nece prodati ono sto zelimo dok ne postanemo NATO clanica.
Svi koji zele da kupimo americke avione prvo treba da se izjasne da zele da pristupimo NATO paktu!

do

u slucaju intezivnog sukoba ovaj avion ce puci kao balon!! toliko toga osetljivog da je to strasno

uzgred, Kanada tolika zemlja i oni uzese jednomotorni avion sa vise hendikepa!! ali dobro, cale je rekao mora

nasvirana 15ca bi bila top izbor

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Perko na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

@Nenad N Postoji i puno faktora koji su i bitniji od cene transporta, nije sporno. Ali ako će neko da preveze divizion sa pratećim vozilima odjednom, više se isplati brod.

14. Dec 2024.Pogledaj

Nenad N. na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

Gresite. Za specijalizovane terete kao sto je orudje jeftiniji je avion. Vecina savremenog brodskog saobracaja je kontejnerska. Moraju da se ispostuju gabariti kontejnera sto se sa tih "40 tona" jednostavno ne moze. Ako imate manji broj orudja, a obicno je tako, prevesces avionom. Brod se isplati ako imas veci broj orudja, za par komada se…

14. Dec 2024.Pogledaj

Phoenix na: [MEBAA 2024] Srpski „Green Power Turbine Systems“ prvi put izložio na sajmu poslovne avijacije u Dubaiju: Predstavljeni projekti dva nova civilna aviona

Prikazani model jednomotorca je, vrlo ocigledno, projektovan da bude pogonjen klipnim motorom. Stavise, gotovo sam siguran da je ovo neka stara maketa Safat 03. Avion te klase nema nikakvog smisla sa turbo-elisnim pogonom od 260 konja. Avion visih performansi i akro klase za vojnu obuku (kao Grob120TP) da, ali je ovo prikazano sve samo ne…

13. Dec 2024.Pogledaj