BEG airport status
Kašnjenje radova na obnovi i modernizaciji bugarske vojne vazduhoplovne baze Graf Ignjatijevo Postoji bojazan da radovi ne budu gotovi na vreme čime bi novi avioni F-16 ostali u SAD do završetka i sertifikacije baze

Kašnjenje radova na obnovi i modernizaciji bugarske vojne vazduhoplovne baze Graf Ignjatijevo

Ratno vazduhoplovstvo Bugarske trebalo bi da početkom 2025. godine dobije svoje prve višenamenske borbene avione F-16 Block 70 koji će biti stacionirani u vazduhoplovnoj bazi Graf Ignjatijevo čije je renoviranje i osavremenjavanje u toku. Građevinske radove obišao je prošlog meseca bugarski ministar odbrane Dimitar Stojanov koji je tom prilikom novinarima izjavio da će obnova poletno-sletne staze biti završena jula ove godine.

Ministar Stojanov je izjavio da se sa izgradnjom kasni više od tri godine, da se to ne može nadoknaditi za tri ili šest meseci, ali da se čini sve kako bi se rokovi skratili. Kao razloge za kašnjenje ministar je naveo loše ugovore za projektovanje i izgradnju koji su potpisani 2020. i 2021. godine (do sada dodeljeni ugovori u vrednosti od 103 miliona evra, od kojih će neki biti raskinuti), stopostotne avansne uplate, nepreciznost u određivanju parametara zadatka zbog čega je obim radova nekoliko puta veći od očekivanog.

Radovi na Grafu / Foto: Ministarstvo odbrane Bugarske

Stojanov je izrazio nadu da će baza biti završena do kraja 2024. godine kada bi trebalo da dobije i američki sertifikat o tome da može da primi nove borbene avione F-16. On je napomenuo da, ukoliko infrastruktura ne bude bila izgrađena i sertifikovana, letelice će ostati u SAD, Bugarska će onda dodatno morati platiti njihovo servisiranje i održavanje u operativnom stanju, i da se zato želi ubrzavanje radova. Uz to, ministar je podsetio da su, u slučaju da je ugovor za F-16 ispunjen prema prvobitno postavljenim rokovima, prvi avioni trebali da budu u Bugarskoj u februaru-martu 2023. godine, i da u tom slučaju Bugarska ne bi bila spremna da ih primi.

Pored toga, bugarski ministar odbrane je medijima objasnio šta je do sada urađeno, naveo je da je prvo gradilište otvoreno u oktobru prošle godine, da je do sada potpisano 36 ugovora, da je do sada otvoreno 16 od ukupno planiranih 47 gradilišta, da se očekuje otvaranje još 21, kao i da su u toku proces javne nabavke za još 9 objekata. Trenutno se u bazi izvodi pet glavnih radova, na produženju piste sa sadašnjih 2.536 metara na 3.090 metara, osvetljenju piste, rekonstrukciji rulnih staza, tu su potom radovi na lokaciji za tankovanje aviona gorivom, mestu za parkiranje teretnih aviona, radovi na skladištu goriva i vodovodu.

Graf Ignjatijevo je 3. lovačka avijacijska baza, tu je stacionirana 1/3 lovačka avijacijska eskadrila koja je naoružana lovačkim avionima MiG-29. Nakon završetka radova na poletno-sletnoj stazi, bugarski lovci koji se trenutno nalaze na aerodromu Krumovo kod Plovdiva, vraćaju se na matični aerodrom.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

iv

Rat i privatnik cesto dokazu da je „neizvodljivo“ cesto vrlo izvodljivo. Drzava , pogotovo korumpirana nije merilo sta i koliko brzo moze da se uradi

Odgovori
To

Nekako to sve predugo traje.

Odgovori
le

Znači 100% avans i za aerodrom a ne samo za avione?
Ne bi me čudilo da ameri sputavaju izgradnju da bi mogli da kažu: Eto nemamo gdje da sletimo, neka aviona kod nas (koji nisu ni napravljeni)…

Odgovori
А

@letač u pokušaju

Нема овде никаквог америчког ометања, већ бугарска не способност. Говоримо о држави и РВ-у које је имало проблеме да уведе и одржава западне транспортне авионе и хеликоптере, а која сада покушава да уведе западни борбени авион, што је само по себи један изузетно тежак процес, који је у бугарском случају још више отежан због њихових личних проблема.

Sh

Алекса: О каквој неспособности Ви причате??? Како то неспособан човек може да добије 100% авансну уплатиу на државном тендеру? Очигледно неко изузетно способан! ХD

Ni

@Алекса
Bugarska nesposobnost? Kaze covek iz zemlje u kojoj su izgubili akumulatore za MiG-29 u magacinu.

Pa

Bugarsko umece odrzavanja opreme poreklom iz Rusije, motora Mig29, umece pregovaranja u vezi zaliha iste. Jesu nasi logisticki eksperti nasli te akumulatore ili su kupili nove? A i bugari kupise nove motore, i avione, jel?

А

@Nikola

Причамо о земљи о којој није могла да крштено уведе Супер Пуме у своју употребу, која се мучила са Ц-27Ј.

Ја не знам који део о бугарској неспособности ви не разумете, поготово што о Бугарима сада причамо. Када на нас дође ред, о нама ћемо причати.

Bo

Jel to znaci da pista mora biti duza za F16 u odnosu na Mig 29? Znali smo da za zapadni avioni traze ciste i ravne piste, ali i duze?

Odgovori
St

Svi avioni traze ciste piste, sem onih iz Partizanske eskadrile.
Posto su bugari NATO, verovatno postoje neki standardi u okviru NATO, da se ne bi razmisljalo da je dovoljno 2200 ili moze 1980m.

ev

Мени није јасно зашто се граде војни аеродроми са хангарима у 21 веку а не бар једна подземна база ( и овако сви имају 1-2 ескадриле стварно модерних аваиона). Зар нису сви ратови у последнјих 30 ђ година показали погубност “ отворених “ аеродрома. Па они се најпрвији са стационарним радарима и системима везе гађају а све ређе промашују????
Разумем новац као фактор, али није ли највећи губитак изгубити милјарду у првих 24 сата сваког модерног конфликта?

Sr

@evoprc
Iz podzemne baze se mora izaći na neku pistu i poleteti. Uništiš pistu, uništio si i (funkcionalno) podzemnu bazu. Najbolji način zaštite je disperzija kao što to rade Finci i Šveđani npr.

Ro

Mora biti duža jer F-16 može ponesti znatno više borbenog tereta od MIG-29. Ne vrijedi to samo za polijetanje blizu maksimalno moguće mase nego i za slijetanje po nepovoljnom vremenu.
Inače, F-16 je dosta zeznut zbog te čistoće piste jer ima nisko položen uvodnik zraka, u tu su bazu do sada slijetali isključivo F-15C kod koji je to manji problem. MIG-29 je to elegantno riješio zatvaranjem uvodnika kod polijetanja i opskrbom zraka preko LERX škrga.

Mu

>> а не бар једна подземна база

Takve baze su preskupe u gradnji i eksploataciji i nemaju sve zamlje pogodne planinske masive. Ne verujem da bi zakopavanje aerodruma u nekoj ravnici pomoglo jednoj Holandiji recimo ili Ukrajini, a Svajcarska ima jos uvek takve baze i ako im realno ne trebaju.

Verovatno je bolje sa stanovnista upravljanja resursima i sposobnostima novac ulagati u ljude, avione, taktike itd. nego u busenje rupa i njihovo betoniranje.

А

@Srbofil

Обнова полетно-слетне стазе није толико тежак задатак и може се извршити у периоду од неколико сати до неколико дана у најгорем случају, те не представља најпрактичнији начин избацивања противничког ваздухопловства из оптицаја.

Далеко већи проблем код аеродрома јесте реална могућност уништења ваздухопловних јединица на земљи, што се настоји решити или утврђивањем или дисперзијом.

Sr

@Алекса
Bing Maps, slika PSS aerodroma Sombor. Takve kratere ne može niko popraviti za nekoliko sati ili nekoliko dana. Rizik uništenja aviona na zemlji svakako postoji, ali neka Željava 2.0 neće rešiti ništa. Disperzija hoće

https://www.youtube.com/watch?v=0dttXUR_-9A

Jo

Srbofil,

Podzemna baza ima smisla u zemljama kao sto su Amerika, Rusija, Kina…kada znas da ti niko ne moze tek tako unistiti piste, a rizik od dronova koji ti lako mogu unistiti avion ipak postoji.

Sto se tice ove finske vezbe – nista novo, cak i mi imamo delove autoputa predvidjene za PSS. Ali jedan obican pogled na google maps ti kaze gde je saobracaj u prekidu, a ovakva poletanja i sletanja ne mogu da se izvedu u roku od par minuta. Prosto receno, ako protiv sebe imas nadmocnog neprijatelja sa satelitima, avaksima, izvidjackim dronovima, ovu pokretnu avio bazu ne mozes sakriti, i ovakva upotreba avijacije ne bi dugo potrajala. Nekada davno je imalo smisla.

А

@Srbofil

Искуство из практично свих прошлих ратова вас жестоко негира. Враћања аеродрома у употребу у периоду од неколико сати до неколико дана јесте итекако могуће и оствариво, без обзира на величину кратера (и да такви кратери су оправљани у прошлости, те су тек сада још више оправљиви), јер говоримо о ратној ситуацији и упослављању свих могућих средстава у циљу одбране.

И Жељава и дисперзија су решења, која би идеално требала да се практикују заједно.

ПС Лично сам био на Сомбору, који је итекако могао бити оправљен да је постојало потребе за таквим чином. Други је проблем Сомбора што је изграђен где је изграђен, па је практично не употребљив због пограничних ограничења.

@John C. Colton

Машиш поенту. Поента дисперзије није да играш жмурке са непријатељом, већ да га доведеш до тог момента да он уопште не буде у позицији да ефективно уништи или онеспособи твоје ваздухопловство. Једноставна математика, уништити или пре онеспособити неколико аеродрома јесте изводиво, чак и за „мања“ Ратна ваздухопловства, али ако тих аеродрома и генерално ПСС има далеко далеко више, потенцијални противник ће доћи у позицији да без обзира на све предности у погледу уништења или онеспособљавања противничког РВ-а, он нема потребна средства да то у пракси изведе, пре свега на неке дуже стазе, а идеално и на неке краће.

Sr

Vidim i naslov nije još skroz gotov! Gde ostade „BAZA“?🤣

Odgovori
Pe

Srećom tu su pažljivi čitaoci :)
Hvala na sugestiji, ispravljeno.

Te

Very good and relevant article. The logistics and the infrastructure are the most important. Today the defence aquisitions commander has announced that Ro will sign the F-35 deal this year or no longer than 2024 and will prepare the infrastructure for the 2030 when the first F-35 will , most probably, arrive. And this is in conditions in which Ro are ready to receive the F-16 on most of its air bases.

Odgovori
Sr

@Tedy
My opinion from the start was that Romania’s procurement strategy made more sense for a NATO nation transitioning from com-block jets, compared to Bulgaria’s. First the basing req. and infrastructure, then secondhand aircraft to build the knowledge base, and finally when the time comes for new aircraft, it will be as much a „plug and play“ procedure as it can be.

As we can see, buying jets and even flying them is „easy“, the hard part is building the proper support and know-how.

Te

Srbofil,
Yes. The transition has started with the upgrade of the 21 to the Lancer standard. The fighter got a modern avionics, radar and weaponry, without the need of upgrading the runways. Then, the radars were taken care of by buying very modern ones. The infrastructure was upgraded for one F-16 squadron. After this all major runways were upgraded and another 32 F-16 were bought. Now another major overhaul of the infrastructure is going to be done and the F-35 will come. A batallion of Abrams was announced, a new ifv, probably the korean Redback and 3 battalions of self propelled 155mm howitzers, most probably the K9. Piranha was extended to 377. The 4 Patriot is to be in place in a month followed by another 3 very soon. Himars. More than 1000 ifvs. Manpads. Nms. As a conclusion, it will be a strong army.

Gr

>> it will be a strong army.

Better be very strong soon, that army of yours, the task will be to secure the continent by kicking the Russians out of that Frankenstein country called Transnistria, maybe together with Ukrainians…

Te

Great sturgeon,
Dear Sir, I am sure we can manage this.

Gr

@Tedy

That’s the spirit Sir, we have to be strong now, 30 nations united, we’ll deal with this mess together!

Iv

Otkad ja pricam da je ratno vazduhoplovstvo postalo skup sport. U ona vremena svi smo imali trocifren broj aviona, helikoptera, hiljade tenkova i ekonomiju koja je izgradjivala zemlju. Sad smo svi spali na jednocifren broj zastarelih avioba, a ni piste nismo sposobni odrzavati. Hoce li mi neko reci gde je zakazalo u svim zemljama?

Odgovori
Il

Mozda je razlog u tome sto jedan avion poput F16 blk.70 moze sam da uradi ono sto nije mogla citava eskadrila tih aviona koje smo imali na stotine. A sve to dolazi sa svojom cenom pa su troskovi za jedan aviona kako za citavu eskadrili pre 40.

le

Ilija,

a odakle će poletjeti taj avion? I kako je to F-16 koji nije došao, i pitanje kada će doći, uz to naoružan osnovnim kompletom (Jedan po avionu) biti jači od eskadrile zastarjelih Miguša?

Mi

Ima na „Youtube-„u kako amerikanac objasnjava kakve piste koriste Americki piloti, a kakve Ruski. Americki avion kada bi sleteo na Ruski vojni aerodrom ne bi ostao citav,zato bi Bugarima savetovao uzmite MiG-35,kakav F-16,mnogo pranja i ciscenja.😂😂😂😂

Odgovori
iv

Mile, ajd ne preteruj. Koliko turbine zapadnih aviona ne vole komadice betona i slican otpad na pisti isto toliko ne vole ni bivsi sovjetski, ruski. Razlika je da se Rusi bas i ne sekiraju ako nesto upropaste.

Gr

>> Hoce li mi neko reci gde je zakazalo u svim zemljama?

Nigde. Ja smatram da se danas mnogo bolje zivi, u ta tvoja „slavna“ vremena JNA i njeni brkati majori trosili su godinama uzaludno milijarde (da bi se kada je trebala opravdati investiciju raspala za 3 dana) a stanovnistvo se vozalo po seoskim putevima u nekakvim stojadinima i moskvicima.

Mi

Ja se nisam ozbiljno izrazio,ali istina je da su Ruski vojni aerodromi u odredjenom stanju,ali motori Ruskih aviona imajj zastitu protiv usisavanja raznih predmeta,Americki nemaju,zato se pista cisti do detalja.

iv

Pa imaju zastitu ne samo zato sto bas i ne odrzavaju aerodrome vec i zato sto su im usisnici nisko plus prednji tocak ispred usisnika tako da je veca sansa da ce motor nesto usisati . Zato i imaju na tockovima blatobrane. Generalno su aljkavi.

Br

Da li je slicna situacija i kad se nabavljaju Rafali?

Odgovori
mi

Sve isto. Hrvati na Plesu moraju stavit novi sloj asfalta na pistu, jedino ne treba produžetak piste. Plus 5 većih objekata. Hangar za smještaj aviona i jedan za popravak motora. Jedna zgrada za simulator i još jedna za smještaj pilota/tehničara. Plus podzemno skladište za oružje. I hrpa dodatne prateće infrastrukture – tipa manji objekt za smještaj pumpe za sustav sprinklera itd. Skup sport.

go

Prošlo vreme kada je to moglo da se parkira napolju i poleće sa improvizovanih pisti (mada mig-29 može).

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Trap na: Hrvatskoj odobrena nabavka artiljerijskih raketnih sistema HIMARS: Kupovina kojom će doći do pomeranja odnosa snaga na Balkanu

Vidim ovdje neke komentare da se Hrvatskoj neće dozvoliti kupnja ATCMS ili Prsm ili Meteora ili Scalpa ili čega li već ne. Vjerujete li vi da kad bi Hrvatska iskrcala milijarde eura na stol za bilo koje oružje da bi Ameri li Francuzi rekli ne?

07. Sep 2024.Pogledaj

Petrovic Dusan na: Hrvatskoj odobrena nabavka artiljerijskih raketnih sistema HIMARS: Kupovina kojom će doći do pomeranja odnosa snaga na Balkanu

@Vladimir I Himars i atacms su se sjajno pokazali u Ukrajini, o cemu ima dosta foto i video dokaza. Situacija u Rusiji i jeste sve gora. Raketnih napada na gradove Ukrajine u 2023 je znacajno manje nego u 2022, a u 2024 manje nego u 2023. Front pokazuje sve slabiji polozaj Rusije od marta 2022,…

06. Sep 2024.Pogledaj