BEG airport status
Bugarska započela proces nabavke još 8 borbenih aviona F-16 Prvi od 8 već naručenih F-16 bi trebao biti isporučen 2023. godine / Foto: Lockheed Martin

Bugarska započela proces nabavke još 8 borbenih aviona F-16

Bugarski vazduhoplovni portal Aeropress preneo je 20. avgusta da je istog dana na sednici Nacionalne skupštine Bugarske privremeni ministar odbrane Georgi Panajotov priznao da je Ministarstvo odbrane već poslalo pismo kojim se traži nacrt ugovora (Letter of Request za Letter of Acceptance) za nabavku još 8 višenamenskih borbenih aviona F-16 Block 70.

Ministar Panajotov izjavio je za govornicom skupštine da je Ministarstvo odbrane poslalo ovo pismo radi dobijanja dodatnih informacija bez kojih, kako je rekao, Narodna skuština ne može odlučiti da li će se ili se neće kupiti još 8 aviona F-16. Minstar je takođe objasnio da su usvojeni projekti za investicione troškove za nabavku 8+8 borbenih aviona jednog tipa i konfiguracije i da je zato Ministarstvo odbrane dužno da aktivno radi na drugoj fazi projekta.

Panajotov smatra da je nabavka samo 8 F-16 nedovoljna i da bi potrebe Bugarske zadovoljilo 14-16 aviona, više puta je takođe naglasio da konačna odluka ostaje na Narodnoj skupštini, da privremeni kabinet ne pregovara niti može da izdvoji novac za ovaj projekat i da upit koji je Bugarska poslala ne donosi nikakve obaveze za bugarsku državu.

Aeropress konstatuje da privremena bugarska vlada čini ozbiljne korake ka nabavci još 8 borbenih aviona F-16 Block 70 i navodi da bi između februara i aprila sledeće godine Bugarska trebala da dobije nacrt ugovora vrednog između 1,2 i 1,8 milijardi dolara za još 8 F-16, njihovo naoružanje i opremu, a ugovor bi, kako navodi bugarski portal, morao biti potpisan ili odbijen u roku od nekoliko meseci što bi svakako trebalo da se dogodi zbog već poznatog pritiska SAD za brzim rešenjima.

Podsetimo, savet ministara, koji je glavni organ izvršne vlasti u Republici Bugarskoj, dao je na sednici održanoj 10. jula 2019. godine zeleno svetlo za nabavku 8 F-16 Block 70 (6 jednoseda i dva dvoseda) što je parlament odobrio nakon osam dana. Avioni su nabavljeni kao deo paketa vrednog 1,256 milijardi dolara, ta suma je kompletno otplaćena već 8. avgusta 2019. godine, a američko Ministarstvo odbrane objavilo je 2. aprila 2020. da je kompaniji Lokid Martin Aeronautiks dodeljen ugovor vredan 512.004.418 dolara za proizvodnju višenamenskih borbenih aviona F-16 Block 70 koji su namenjeni Bugarskoj. Prva 4 pilota otišla su na obuku u junu prošle godine, a prvi avioni bi trebali biti isporučeni 2023. godine.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

Komentari

N

Dal je moguće da su morali sve odjednom da plate unapred???

Odgovori
l

Znaš kome se plaća unapred…

S

A avioni stižu ‘23, a ovi potencijalni ‘32?!?

F

Vitezovi sa istim amblemom uz svoje zvjerke https://ibb.co/QH2BQZz

Đ

Franko. EXTRA. Da sto prije dodju

Svaka cast komsijama, resavaju dugorocno problem. Nas necu ni da komentarisem.

Odgovori
i

Misljenja sam da je bolje uloziti milijardu u pvo , nego u desetak aviona. Preskupo,a ucinak sa tako malom kolicinom nikakav

J

Da, bolje nemoj.

G

Puno je to para za loše avione.

Odgovori
S

Mig-29 iz Belorusije, vozila baba sa kracom desnom nogom, to je trebalo?

Ovim kupuju avione i pretplatu na fizicko-tehnicko obezbedjenje ako se nesto zakomplikuje. Nije bitno kakav ti je doktorat, vec ko ti je mentor.

G

Srbija da je imala te pare koje ima Bugarska za avione,sigurno ne bi uzela polovne Migove-29 već potpuno nove avione i to bi 100% izabrala daleko bolje i superiornije avione od ovih koje je izabrala Bugarska.Za pare sa kojima smo raspologali bolje nismo mogli pazariti.Ali su zato Bugari itekako mogli izabrati bolji avion za te pare koje imaju i spremni su da ih ulože u lovačku avijaciju.

l

Sasha,

Mislite na mentora „iz Afganistana“?

i

Ja to vidim kao kad neko kupi audi,plati 30 000 , digne kredit, zaduzi se, a posle nema novca da kupi zimske gume, pa na prvoj krivini po poledici uleti u kanal, a nakon toga nema ni za popravku istog, i stoji 1 godinu u garazi. Inace primer sa audijem je istinit.

S

letač u pokušaju,

Ne, iz Avganistana.

a

Ako je tebi F16 B70 los avion, a Mig 29SM dobar, onda bolje da prestanes da se bavis avijacijom za dobro svih nas.

G

Altec

To ti porediš nov F-16 Block70 i naš polovni Mig-29SM ja ne..
Ja poredim taj novi F-16 Block 70 sa novim avionima koje nudi Ruska Federacija za koje su Bugari takođe imali i više nego dovoljno para i mogli su da kupe daleko bolji avion od F-16 Block 70.Al dobro,to je to kada nemaš nezavisnost i slobodu kao što je ima Srbija,mi možemo da kupimo šta hoćemo i od koga hoćemo,samo ako imamo para za to što želimo i ako nam taj od koga hoćemo nešto da kupimo hoće to prodati.Inače nam niko ne može narediti kao što naređuju svima u regionu šta i koliko da kupuju.Zato kada dođe vrijeme za penzionisanje Migova-29 biće nam veoma lako da izaberemo avion koji će biti bolji od svega što ima region i proćemo jeftinije od svih njih a imaćemo bolji aparat.

A

@Gus Pa zar MiG 29 nisu bratka od srca donacija iskonske braće. a srpska ekonomija po rastu BDP medju najboljim ako ne prva u Evropi kojoj teže bezrezervno i strategijski. Barem tako kaže zvanična propaganda ne ja. Vojna saradnja sa Rusijom strategija razvoja ka Europi ( ali npr. ne j…mo zajedničku spoljnju politiku). a zajmovi od čelične braće kineza. Malo koncentracije nije na odmet.
I onda komšije kupe nove avione a neki kažu da su se za,,,,li. Možda ne bi bilo loše i sa njima postići dogovor o donaciji njihovih 29 ki pa ih modernizovati na standard 4+++++ i tako ih za,,,,ti.
PS kada će vlasti (kako to moćno i gordo zvuči) objaviti koliko košta SF program modernizacije Orla na standard 2.0 šta god to značilo. Ajde u 100 maraka da neće nikada.

G

Prijatelju da li si ti tacan? ,,Mi ,, imamo nezavisnost? Mi imamo mogucnost samostalne odluke? Prvo u Generalstabu sede okupatori strani, katastrofa. Drugo okupirano ti je 15% posto teritorije, koju naoruzavaju ,,svetski policajci,, , Nemci , Turci i ostali. Razoruzana ti Republika Srpska. Masakrirano nam domace mnogobrojno i efikasno naoruzanje (65%, imali smo 3000 artiljerijskih orudja i oruzja, 1200 tenkova, 130 bacaca raketa tipa Oganj, 350 tipa Plamen, 85Tipa plamen S, 350 tipa Grad, 350 praga , 60 aviona tipa Orao, 60 Galebova, 60Migova 21, Mig 29 cu izostaviti, 60 Jastrebova, 60 G2, 1 G3, 10000 Strema 2m, 100.000 mina, 180 Gazela, 98 Mil Mi-8) od domacih izdajica , koji dobijase naredbe iz stranih ambasada, a sada su multimilioneri. Sta imas sad? I kazes nezavisni u odlucivanju. Dobre pecurke jedes.

i

I mi cemo uzeti garant neke jake masine. Taman da vidimo sta je komsiluk nabavio i koliko , pa onda krece nabavka. Po meni licno mi pametno radimo. Najpre helikoptere i pvo. Sa avionima smo mirno jos 6-7 godina…

Odgovori
G

Ako hoćeš izgubiti ne smeš pobediti

Jesu donacija ali mi smo platili remont i modernizaciju i to je na ovom blogu bar 1000 puta detaljno opisano i napisano da u ovom tvom pisanju vidim samo čistu zlobu i cinizam koji kipi na sve strane što i razmuijem jer ste nam prvi neprijatelji i to je dobro što je tako jer pokazuje da radimo dobre stvari i što ste vi više činičniji i puni ironije znači da mi radimo sve bolje i da se krećemo dobrim putem.
Naša vojna saradnja sa Rusijom je smiješna(nažalost) u odnosu na saradnju sa Zapadnim vojskama.Sa vojskama zapada daleko više vežbamo i sarađujemo nego sa Rusima,nažalost.Ja bi lično volio da sa zapadom nemamo nikakvu saradnju,da ne težimo ka EU već sve svoje resurse usmjerimo ka Istoku,ka majčici Rusiji,Kini i ostalim zemljama koje poštuju,cijene i ne pokušavaju ucjenjivati i ugnjetavati Srbiju kao što to Zapad radi konstantno.Kada Zapad počne da poštuje i respektuje Srbiju i srpski narod na ovim prostorima onda možemo sarađivati i sa njima a ovako ja lično bi prekinuo svaki vid komunikacije jer se sa satanistima sa Zapada drugačije ne može.Vođa nešto pokušava tu da balansira ali pitanje je samo trenutka kada to više neće biti moguće je na Zapadu žele Srbe potlačene,poslušne kao što ste vi.A Srbina ućerat u taj tor teško da može,istorija govori i pokazuje da Srbe ućerati u tor nikada nije uspijelo,ne vole tutore,ne vole gospodare,vole slobodu,vole nezavisnost i za to su spremni i životima platiti.
I da kaži koliko košta modernizacija Orla ( a iz inata bi volio da ne kažu) to tebi ništa ne znači,ti ćeš onda reći da se to ne isplati,da odustanu od modernizacije ti bi napisao eto nemaju para za modernizaciju…šta god vlast da uradi sa Orlom za takve pacijente kao ti neće biti dobro jer ste puni zlobe i mržnje.Uživajte onda u tome…

I

Pogresno si meno odgovorio. Mi trebamo da gledamo svoja posla, da ne trcimo nikome previse, jer tu je sve interes. Manuti se ratnih poklica i paziti na sebe dobro, ne trcati pred rudu. Ulagati svuda pametno.

A

@Gas.Majčici Rusiji. Pa šta je cilj postati ruska gubernija. Toliko o utvrđivanju i uterivanju u tor. Čuvaj nas bože ruske majčinske ljubavi iskusismo to u prošlosti kada se mama naljutila na neposlušno dete po krenula da vaspitava malo grublje. Dobro ako si dete moraš nekada dobiti i batine.Mada su Srbiju skrenuli u lavirint pa zalutali i nemaju pojma u koji će tor. Hteli bi da ih majčica čuva onako od srca čelična braća finansiraju najnepovoljnijim kreditima u svetu a da Srbiju kao iskonsku evropsku tvorevinu od pamtiveka EU uzme i svoje „rajsko“gnezdo nemačkih interesa.To ne kažem ja već svakodnevna politička praksa.Čitaš valjda Informer Kurir i Alo i gledaš RTS Pink i Hapy. Ne rugam se to je stvarno tako.Inače smo stvarno jahača ekonomija Evrope to kaže vrhovni komandant ne ja priča čovek u kameru i pero.Zar nije tako. Inače ako se sećam ta donacija je koštala 180 miliona eura što kada se podeli po broju doniranih aviona i nije mala cifra. Dobro reda radi nećemo zaboraviti i ona“naša“ četiri. Negde rekoše i 200 miliona. Jeftino i veoma povoljno za avione stare 3 decenije za najbolje rastuću privredu u Evropi. A jel postignut kroz modernizaciju standard 4+. Da li mogu da bace GBU sad. I ne zaboravi nisu verbalni rodoljubi ni posle 9 godina diktata odustali od NATO de fakto i promenili tok „izdajničke politike“. Sve je u vojsci NATO osim krš jugoslovenskog i vremešnog sovjetskog naoružanja. I sada neki stručnjaci komentarišu odluku komšija da kupe nove avione kao čist promašaj.More bit..Zato nije na odmet malo koncentracije a i uzdržanosti od bezrarložnog vredjanja i podele na vas dobre momke i nas izdajnike. Pozdrav i lep život u utopiji. A sve probleme uspešno će rešiti oružje kada ga dovoljno bude to iz iskustva znamo zato smo tu gde smo.
PS inače sećam se krize sa akumulatorima za MiG ove,bilo u novinama sve sa Dikovićem , kada nam je Vladimir donirao jedan akumulator (mada na avion idu dva što i nije tako bitno poklonu se u zube ne gleda).E tada je jedna ćelija srebrocinčana kod Rusa bila oko 1400 dolara a kod ukrajinaca oko 500. Hrvati su dobili svoje Mi 17 (svih deset) za šezdesetak miliona eurića klirniškog duga a početna cena za nas je bila preko 20 milki po komada.Ekonomija bato to pokreće svet a ne majčinska ljubav i to maćehe.

B

@Gus
Moras shvatiti da se bitnost jedne zemlje za drugu definire najvise ekonomskim odnosima, ali u manjoj ruci i vojnim strateskim i tako dalje. To da vise sarasjujemo sa Zapadom nego Istokom ne stoji pogledaj sta smo kupili od jednih, a sta od drugih to je bitno, a ne ispucavanje po sanzer od strane jedne jedinice sa Zapadnjacima

m

Realno, mi nećemo moći da pariramo susednim zemljama u LA,već 2025. Sa svih strana će biti moćnije i savremenije letelice.

Odgovori
i

ali cemo imati daleko jaci pvo, sto nama i treba. 10 ili 20 aviona sa ogranicenom kolicinom naoruzanja nikakvu ulogu ne igra. Letelo je 99 te na stotine takvih, sa full opremom. Pvo je ono sto nama za pocetak treba, a posle koliko para, toliko muzike. A ne bacis 2 milijarde, a nemas za gorivo i akumulatore, pa stoje zaparlozeni. Male zemlje vise nisu sposobne da imaju jako vazduhoplovstvo osim Iz.

J

Videcemo.

Z

@ivkos
Izrael je mala zemlja po veličini, a ne može se reći da im je vazduhoplovstvo slabo ! Pitanje je da li bi Izrael kao država opstao bez ratnog vazduhoplovstva !

i

@Zlopamtilo To sam i rekao, da jedino oni mogu to sebi da priuste, jer imaju nacina i imaju sa cim. Sta ces ti da uradis sa par letelica. Hipoteticki, ako imas neku ter. grupu na cistini ili u brdima, mozes da gadjas cime hoces. Ako su u urbanoj zoni, ne pomazu ni laserski vodjeni projektili. Protiv nekog egal protivnika ili malo jaceg ili slabijeg isto ne odnosi prevagu, jer takav protivnik i sa 50 godina starom nevom moze bbez problema da se brani i da ti obori. Znaci sluze samo za zastitu vazdusnog prostora. Onda kupis lepo 2 komada i cao.

A

@mr

Kada ljudi jednog dana nauče da vazdušni rat ne čine samo dva aviona (crveni i plavi) koji juriši jedan na drugog onda će možda i prestati sa ovakvim tvrdnjama…

@ivkos

PVO bez upotrebljive lovačke avijacije je ne upotrebljiv i osuđen da igra istu smrtnu igru mačke i miša iz 99te.

I

@Aleksa Da, pVO I LA su zajedno mnogo bolje resenje nego samo PVo, ali vi kao da ne shvatate da to vazi, ali samo za velike zemlje poput Rusije, Turske, Franc itd. Sta nama znaci jedna eskadrila aviona? Sta ce to da promeni na bojnom polju? Ili zemljama poput nas? 5 , 10 ili 15 aviona? Za protivnika koji ima isto toliko, rat se vodi na kopnu. A onaj ko te napadne sa 250,300 aviona, njemu je svejedno da li ti imas 7 ili 12 aviona. Ne menja cinjenicu da ce te polupati. Pazi sad, F 16 kosta po komadu recimo 150 mil eura. Sta je bolje imati u odbrani 6 vozila Pancira + 1 avion F16 ili 12 vozila pancira? Ko ima vecu vatrenu moc i ko je veca pretnja za protivnika, gde je odnos 1:10 ili 1:20?

S

@mr
Realno vec godinama ne mozemo jer susedne zemlje imaju hiljade vazduhoplova, plovila i vozila NATO saveza, mi nemamo i sta sad? Kakvu razliku cini 8 ili 16 aviona? Nije to uopste prioritet niti realno da mi nekome „pariramo“. Tehniku treba nabaviti da bi se gradio sistem u kome ljudi mogu obavljati svoj posao na zdrav i produktivan nacin, pa to sve kad se sabere cini jedan sistem realno ostvarive sigurnosti drzave koji ima svoju i civilnu ulogu.

To je to sto jedna vojno neutralna zemlja moze ako nema desetine milijardi na raspolaganju i ako mi to zelimo, ok, treba tome teziti.

A

@Ivkos

To ne važi samo za velike države. To važi za države koje žele da imaju vazduhoplovstvo. Ostalo je mlaćenje prazne slame i samozavaravanje.

G

Tako je.Ali ako se po jutru dan poznaje,neće nam biti nikakav problem da budemo apsolutno bez premca po pitanju lovačke avijacije u regionu jer su svi izabrali slabe zapadne avione.Bilo koji novi ruski lovački/višenamenski borbeni avionje bolji je od ovoga što ima u region.

Odgovori
s

:)))

i

samo helikopteri i pvo. Sve ostalo je bacanje novca. Jer su avioni preskupi, a 99 smo videli ucinak. Zali boze bacenih novaca na onih 200 i kosur 21 inica i eskadrile Miga. Bolje da je sfrj vise u pvo ulagala, a ne oslanjala se na kub i nevu, sa kojom nisu mogli da pokriju ni trecinu teritorije. Malim zemljama treba jaka pvo, jer 10 ili 15 aviona ne odnosi prevagu nigde.

I

Najlakše je reći proizvoljno. Kao prvo Rusi i nemaju avion koji se može porediti sa ovim. To bi, eventualno, bio MiG 35, ali on ne postoji u nekim ozbiljnim planovima ni proizvodnje ni nabavke. Kratko, ovaj F16 block 70 je pojam za njega. Naravno poredeći avione na papiru. Na istom nivou održavanja, na
oružanosti i obučenosti ovaj F16, može da parira Su30M. Čak i Su35.
Ne govorim o bliskoj bazdušnoj borbi, to je istorisjki pojam u avijaciji.
Bez ostrašćenosti, prosto je tako.

S

@ivkos
1999 i danas se ne mogu meriti…
Mada ni 1999 Srbiju nisu „gadjali„ kako su mogli – da su hteli, vec bi za 7 dana imali vise od milion mrtvih… Ionako PVO nije pokrivala 50% teritorije… Ali to nije bio cilj.

No, sto se tice PVO:
Odnos relativno dobre PVO protiv relativno dobrog RV se najbolje vidi u Siriji – Izraelske F16 i F15 bez ikakvih problema lete i gadjaju skoro sve sto pozele u Siriji i pored S300, BUK…

A u slucaju F16V – svaki avion moze da navodi po 4 bombe na 1 ili vise ciljeva (F15 vec godinama moze 6 na 1-6 ciljeva) i ide se na veci broj, dok skoro svi sistemi PVO koje Srbija zeli da uzme mogu da dejstvuju na 4-12 ciljeva u vazduhu. I to i jedna i druga strana bez koriscenja SEAD/DEAD aviona, sistema ometanja i slicnog, koji su ipak na strani RV… Prosto, 6 kom F16V moze da napadne 1-24 cilja na distancama od 50-100km, sto znaci da bi teorisjki mogli da preopterete i uniste bilo koji sistem na teritoriji Srbije u 5-6 naleta, dok bi postojeci i novi PVO sistemi jedva mogli da ih naciljaju i jos teze pogode (sem FK-3, kao i S300PMU2 i slicni sistemi).

Ili jos bolje pitanje – zasto, na primer, Rusiji pored stotine sistema S300/S400 (pored BUK, TOR, Pancir…) treba i stotine aviona u sistemu PVO?!

i

@ Slavke Ne mozes porediti nas i Rusiju, jer Rusija je maltene kontinent, ane drzava. Ogromna zemlja, ogromna prirodna bogatstva. I oni imaju tehnologiju, mogu da pazare, mogu da opreme, mogu da nabudze, mogu da rade sta hoce. A avion je i ofanzivno sredstvo, da mogu da uzvrate. A sta bi mi recimo uradili 99 i da smo imali 30 ispravnih F 16 ica? Pa eto nista, jer bi bili ili polupani na zemlji ili u vazduhu, samo bi se duze razvlacili sa njima, a ucinak bi bio isti. Mozda bi oborili par njihovih aviona vise. Svaki aerodrom, ukljucujuci i onaj u Tuzli je bio pokrven sa Patriotima. Mnogi se smeju Migu 29, kao nema ni jednu dobijenu bitku. pa naravno da nema, kad je bio odrzavan u svakoj zemlji po principu srafciger majstorije. Nemas delove, nemas rakete, imas slabo obucene pilote bez naleta, odnos otprilke 1 prema 30 i kao ti se branis junacki. Mislim super je to sve, samo se ishod unapred zna. To je problem. Drzave kupe 30 tak letelica, od toga 20 ispravno, a od tih 20 imas mozda 10 spremnih pilota sa dovoljnim satom naleta i 2 paketa raketa. Ispucas sve za 3 dana i posle… a bacis 3, 4, 5 milijardi koje si mogao u nesto drugo da ulozis, sa cime bi kad realno pogledas dobio mnogo vise.

i

@ slavke Umesto 16 migova, bolje da smo imali 16 orkana sa svih 16 cevi. Jeftiniji za odrzavanje, a po vatrenoj moci daleko veci. Mozda bi neesto vise uradili, nego neispravni migovi. Pricam realno. Kome ces ti da udjes u dubinu teritorije sa par letelica? Ne bi imali ni goriva za par naleta, a kamoli da polupaju sve pvo sisteme. Ko da se pilot ne plasi. pa ovi su 99 cvikali od strele 2m, a kamoli od cega jaceg. Nema tu leba. Sto se kaze prostires se koliko si dug i nsai su pametno sa ovim polovnim migovima uradili. Nema tu sta- air pol i to je to. Ostali samo bacaju pare, videces, stajace pola zaparlozeno i poluispravno.

i

@ Slavko Zaboravio sam bitnu stvar. Svi ti avioni koje mali kupe su osakacena izvozna verzija. Da bi mogao da sudis o kvalitetu nekog aviona, treba da se sukobe avioni slicne generacije i originalne verzije. Npr 29 ka ruska, odrzavana, sa obucenim pilotom i full opremljena, protiv aviona zapadne proizvodnje slicnih performansi. Ljudi komentarisu tipa hahah 29 ka je krs.
Oni ce kupiti jeftnie verzije, sa malim brojem raketa. Uvek kazu ljudi, e pa da, moze da se dokupi, tacno je , moze, ali nema od cega. Licno,to je bacen novac. Bolje bi prosl da su kupili Patriot za te pare.

S

@ivkos
Mozemo mi da gladujemo bukvalno i pola republickog budzeta pokusamo da ulozimo u PVO, dakle nista plate, penzije, zdravsto, skolstvo, sve PVO….to opet ne bi bilo dovoljno da nas spasi ako bi se ponovio neki scenario poput ’99, jer on ne ukljucuje samo rakete, avione itd. toliko valjda znate?

Zadatak odbrambenog sistema svake drzave je da sacuva ljude, privredu, prosperitet, a to ima mnogo vise dimenzija od toga koliko vi raketa ili ne znam cega posedujete. Mi smo pre te ’99 bili godinama pod sankcijama, doziveli smo krah drave, privrede, institucija, vojske i monetarnog sistema bez da je neka strana sila ispalila raketu na nas ili bacila bombu.

Valjda mi u Srbiji vrlo dobro bi trebali znati sta znaci kad izgubis 10-15-20 godina? Pa to lepo upakujte u avione, rakete, privredu…… pa mozda vam nekad nesto i bude jasno.

A

@ivkos

99te je upravo pokazatelj da bez solidne lovačke avijacije, PVO nema šta da traži u ratu. Jednostavno, ta dva roda jednog vazduhoplovstva (sa dodatkom VOJIN) jedino mogu dati rezultate u sinergiji. Jedan bez drugog ne idu.

@ID

Bliska vazdušna borba je otpisivana već nekoliko puta u istoriji pa je uvek na kraju postajala dominatna. Iako rakete i navođene jeste napredovalo, takođe su i kontra mere napredovale, tako da blisku vazdušnu borbu nikada ne treba otpisivati, jer ona uvek predstavlja realnu finalnu konstantu u jednačini sa mnogo nepoznanica.

B

Ivkos.
Osakacena izvizna verzija je pojam koristen i prakticiran od strane SSSR prema svojim klijentima….osim DDRa.

DDR je dobivao opremu i oruzije indenticno onom crvene armije.

Ugl., iznosis netocnu informaciju.

I

@Beduin Da, oni sigurno sve na tacni daju, svu tehnologiju. Zapravo avion kao avion je manje vise istovetan americkom, ali je pitanje kakve rakete ti prodaju.

P

NVA je bila po obucenosti i disciplini najjaca armija s one strane gvozdene zavese. Dakle kao sto je danas Izrael za USA, to je bila DDR za SSSR. Kako su ih Rusi sve vreme maksimalno maltertirali verujem da su im uvaljivali i skart opremu, u stvari kao da su imali nesto drugo u ponudi, hehe.

P

Pripadnici NVA se obučavali 3 godine za S-300PMU, isporuka bila u toku u vrijeme pada zida. U zadnji tren su ga Sovjeti povukli nazad.
Po meni, DDR je bio vrh u obučenosti zbog naslijeđenog njemačkog (pruskog) mentaliteta.
Bugarska je imala bolju materijalnu bazu od njih (S-300 isporučen, MiG-25, zadnje verzije MiG-23).

D

Dobar vic

П

Последњи линк је најбољи – несврстане земље су Шведска, Финска, Аустрија, Швајцарска, Ирска, Шпанија…

P

>> Po meni, DDR je bio vrh u obučenosti zbog naslijeđenog njemačkog (pruskog) mentaliteta.

Moguce, da su bili najobuceniji jesu, da su imali najbolji sovjetski materijal nisu. Beduin navodi sve neke krsheve. Uzgred, jel znate da stari Prusi u stvari i nisu bili Germani nego jedan Balto-slavenski narod u srednjem veku? cak se odrzao njihov jezik u tragovima negde tamo u Litvaniji. Jedva ali postoje pisani dokumenti iz 15-16. veka…

A

@Prolaznik

Ako je MiG-15 bio „krš“ u svoje vreme po vama, onda se vi ne razumete najbolje u tematiku.

P

Kada je radni logor zvani DDR otisao na smetljiste istorije Mig-15 je bio vec decenijama irelevantan te me zaista ne zanima. Zasto nisu imali Su-27 1991. kad su ih sovjeti toliko „pazili“?

B

hm…..podcjenjivanje, ha?

Taj DDR je bila daleko najrazvijenija drzava s onu stranu zeljezne zavijese.

Nego, MiG 29 su dobili 1988….otprilike kao i bivsa Juga.
Da li su Jugini MiGovi 29 imali spregnuti nisan s kacigom?
<ozda i jesu, tu info nemam.

Nego, za bisera koji pita zaso DDR nije imao SU27?

Pa ti tupis konstantno kako je MiG 29 zamisljen kao frontovski aparat, jel tako?
Pa zar nije logicno kako u slucaju sukoba NATO-VU, DDR bi bio 1. linija fronta.

Za tvoju info, ni sovjetske zracne snage nisu imale SU27 bazirane u DDRu nikad.
Ni u DDRu ni u bivsoj Cehoslovackoj, ni u Madji ni u Poljskoj.

Ajmo, malo logike bez skakanja samom sebi u usta.

I

@Aleksa
Primeri bliske vazdušne borbe u poslednjih 40 godina?
Možda Eritreja i Etiopija, nisam baš upućen skroz.
Prosto, to uopšte nije bitan pokazatelj.
Rat Jermenije i Azerbejdžana je prvi pravi rat 21. veka i iz njega treba učiti.

B

ID,
Rimon 20 je stvarni pokazatelj stanja.

l

Onih prvih osam ih fantastično služi pa naručuju još dok se nije razgrabilo po bagatelnoj cijeni… 🤣😂

Odgovori
i

Meni je to i dalje nelogicno. Ako vec ´moraju nesto da kupe, nije li bolje neke Apace ili neke visecevnelansere dugog dometa ili Abrams. Vecu bi vatrenu moc sa tim imali, nego sa 16 F 16. Male zemlje ne trebaju skupe igracke, jer niti imaju dovoljno velik vazdusni prostor, niti imaju novca da adekvatno odrzavaju, niti dovoljnu kolicinu naoruzanja.To sa po par raketa je smejurija.

N

Sad kad krenu da crtaju po njima likove raznih careva i generala, mislim ko im je zapadni sused :)

I

@Aleksa. Da,a sta smo mi imali tada? Kub i Nevu. O tome pricam sve vreme. Dobra PVO, ne bilo kakva PVO. Da smo imali Buk tada ili S 300 umesto neispravnih migova. Jedini sto male zemlje treba da forsiraju je jaka PVO i nista vise. Slojevita, moderna, dobro uvezbana. Ostalo je zavravanje sebe i bacanje novca. Jedna eskadrila, preko milijardu. Koliko diviziona FK 3 i pancira mozes da kupis za te pare? Pa sad vidi sta je hipoteticki korisnije. Par diviziona fk3 i pancir u kombinaciji ili 10 F16. I koliko treba da obucis pilote, a koliko posade na PVo. Jednostavno zemlje ispod 200k kv.kil. ne trebaju nista osim air p.

A

@Ivkos

Dobra PVO ne postoji bez dobre lovačke avijacije… Par diviziona FK3 i Pancira koji će umesto da brane jedinice i zemlju igrati igru mačke i miša ne znače ništa, jer oni jedino mogu izvući maksimum u sinergiji sa lovačkom avijacijom, pa makar pričali o jednoj, dve eskadrile ili više. Ono što svaka zemlja treba da radi (bila ona mala ili velika) je da stvori srazmeran funkcionalan sistem, koji čine sistem VOJIN, lovačka avijacija i PVO. Sve ostalo je bacanje para i mlaćenje prazne slame sa polovičnim rešenjima. A ovo trućenje o kilometrima kvadratnim je na nivou crtanja „PVO“ krugova oko Beograda. Jako neozbiljno razmišljanje koje nema osnova u stvarnosti.

A

Da li moze kinesko-pakistanski jf17 blok 3 da se poredi sa ovim avionom?Mozda bi mogli njega da pazarimo?!

Odgovori
G

Taj jf 17 hindusi zovu junk fighter 17,pakistanci vise lete f16 nego njega zbog losih karakteristika,pakistanu je f16 i dalje glavni lovac pored jf 17

A

@Gladius

A Indijci su inače popili svo znanje ovog sveta i u svojoj „analizi“ prilaze potpuno neutralno i nepristrasno… Šta je sledeće, aj nek nam neki indijski Informer odradi recenzije za ponude jer oni tako vrede pažnje.

Na ozbiljnoj noti, JF-17 nikada nije zamišljen kao lovac koji treba da menja F-16, tako da ne vidim poentu tog dela komentara…

L

Bugarska država sa istorijom dugom preko hiljadu godina u svojoj ukupnoj istoriji nikada nije bila ovako brutalno izreketirana a svako od komentatora ko afirmativno govori o ovom „aranžmanu“ (od milijardu i… za 8 aviona za kojih su do pre par godina svi tvrdili uključujući idejne tvorce da su svoje odslužili i da na scenu stupa moćni F35 i to toliki novac od samo 7 miliona Bugara ekspresno uplatiti unapred) ili nije normalan ili je maliciozan, da nije strašno bilo bi smešno, braćo Bugari jel Vi vidite gde idete i šta Vas sve još čeka

Odgovori
i

Bili smo i mi nekad sila. pa sad smo na cetvrti te teritorije koja je imala izlaz na 4 mora, kao pred Kosovski boj. Sta da se radi. sto se kaze preracunali se. Ali treba biti pametan, a ne trcati uvek pred rudu. Mi se uvek namestimo na neki volej i kad je vreme i kad nije.. jedan Sovjetski savez se nije usudio izaci na crtu US, ali smo mi izasli. Ne kazem, onda mi ne bi bili mi, kad bi po mentalitetu bili drugaciji, ali ipak malo mozganja nije na odmet. Mi ulecemo uvek nespremni i bez saveznika u klinc. Tako bilo 1389, tako bilo i u potonjim vekovima. Cutis, radis, ne petljas se tamo gde ti nije mesto. Ulazes u realne stvari, a ne glumis svetsku silu. Pa onda ti uvale za 2 milijardice 16 aviona, koji ce biti najsiromasnija izvozna verzija. Ne mogu mig 29 da odrzavaju, ali ce zato nove f 16.

G

Slovacka je dobila 12 f16 blok 70 za 900 miliona

P

Bugarska država sa istorijom dugom preko hiljadu godina

Tacnije preko 1300 godina od osnivanja prvog carstva. Bugari su bili zesci igraci u srednjem veku samo sto se to kod nas zbog specificnog „ucenja“ istorije ne zna…

E

@Gladius
Slovacka je kupila 14kom F-16 Bl70 za 1.6 milijardi USD…

N

@Prolaznik
I što je malo poznato, a i kao da se prikriva, gotovo celi jug Srbije je bugarskog porekla, ko je čitao Cvijića zna da su Vranjanci i Leskovčani nastali u najvecoj meri migracionim talasima iz Pirinske Makedonije tokom 17. i 18. veka, otuda se tamo i govori taj bugarski dijalekat gotovo identičan onom u Petriču i Sandanskom recimo.

V

Gladius,
Ed,
Ne znam odakle vam te informacije. Malko više su Slovaci platili te F16 blok 70, jedno 2.91 milijarda dolara ceo paket…
Izvor: https://www.dsca.mil/press-media/major-arms-sales/slovakia-f-16-block-7072-v-configuration-aircraft

E

@Vlad
Gledate na krivo mjesto, to što navodite je objava DSCA o odobrenju MOGUĆE prodaje Slovačkoj aviona, usluge, oružja i opreme ukupne vrijednosti do 2.91 milijardi USD:
„The State Department has made a determination approving a possible Foreign Military Sale to Slovakia of F-16 Block 70/72 V configuration aircraft for an estimated cost of $2.91 billion. “
Ugovor je potpisan krajem 2018.g., odnosno nakon odobrenja koji je objavila DSCA. Vrijednost ugovora je 1.6 milijardi Eura (1.8 milijardi USD).
https://www.janes.com/defence-news/news-detail/dod-awards-lockheed-martin-slovak-f-16v-fighter-contract

V

Ed,
Dobro, i…
Ovo samo pokazuje da su i Slovaci išli na smanjen obim kupovine zbog ogromne cene stavki za koje je ranije iskazano interesovanje. Svi vrlo dobro znamo da je cena samih letilica možda i najmanja stavka u ukupnoj ceni koštanja njihovog uvođenja u upotrebu.
Koliko se sećam, i Bugari su to isto učinili. Kupili su klot avione da bi smanjili cenu. Sada samo nastavljaju sa tom praksom.
E sada, pitanje je koliko su ti avioni uopšte upotrebljivi kada se potroši ono što je kupljeno, a novo ne može da se nabavi (ili se nema para za to)…

E

@Vlad
Pitali ste odakle je ta informacija, pa sam vam objasnio i dao link.
Ja ne znam da li će, što će ili kad će kupiti sve do trenutka kad to objave/potvrde. Sumnjam da i vi imate informacije o budućim Bugarskim kupovinama oružja i opreme za F-16…
Glupo je očekivati da neće biti novih nabavki.

B

Dok njima bude stigao poslednji avion, nama ce stizati prvi novi avioni. A da li ce biti SU 30, ili 75, ili MIG 35. videcemo. Broj nece biti manji od 16-20 aviona.

Odgovori

Država sa 30 milijardi duga, čiji je BDP 48 milijardi treba da oštri koplja i pravi luk i strelu što se tiče vojnog naoružanja. Beda i to vrhunska

K

20 aviona 5. generacije je nedostižna fantazija za Srbiju ili bilo koju zemlju regije. Ti avioni ne samo da su iznimno skupi u nabavci, nego i stravicno puno kostaju pri letu i odrzavanju. To je jedna citava nova razina kompleksnosti i tehnoloske sofisticiranosti u odnosu na prethodne generacije aviona. Cijena korištenja tih aviona se polako pokazuje pregolemom čak i za jedan SAD, čak i u uvjetima u kojima oni imaju pristup svim potrebnim dijelovima, i flotama od stotina takvih aviona.

@Aleksa

To je mnogo bolji odnos od većine evropskih država i SAD. Da ne govorimo o Japanu.

S

@Boza M
Vama je plata recimo 400e, a duzni ste 400e, to je mnogo bolji odnos nego neko ko ima platu 40.000e i duzan je 100.000e, ali to ne menja cinjenicu da ovaj drugi moze priustiti da kupi luksuzan nov automobil koji hoce i bilo sta drugo sto hoce, vi jedva da mozete polovan star 15-20 godina i deci knjige za skolu ako i toliko…. I onda vam dodje taj bogatas i kaze „ali ti imas bolji odnos duga i primanja od mene“….

D

@K nešto baš nisam siguran u tu vašu tvrdnju.
Recimo Srbija se odluči za SU 75 u punoj verziji sa 5 punih borbenih kompleta to mu i dođe oko 1 Milijarde Dolara !
Za 24 Aparata ….. malo matematike 20x 24= 480mil dolara i rest za opremu i naoružanje!

B

@Srbofil

Nijedna zemlja nema plate u proseku 40.000 evra. Primer Vam je nerealan. Srbi imaju platu prosečnu 500 evra, a u razvijenim zemljama su plate 3-5 puta veće. Ameri imaju pet puta veće plate na bazi štampanja novca, pored zdravih ekonomskih razloga, i trend je da se celom Zapadu standard smanjuje poslednjih 30 godina, dok se ostatku sveta povećava. Čeka nas razrešenje nerešene finansijske krize iz 2008. Tada će se razlika između Zapadnoevropskih i ostalih evropskih zemalja smanjiti. Prema mnogim ekonomskim analizama, ukoliko bi Srbija bila strejt kapitalistička zemlja (što mnoge stare kapitalističke zemlje više nisu) narednih 30 godina, Srbija bi bila među prvih 20-30 najrazvijenih zemalja na svetu na bazi prirodnih i ljudskih resursa. Dugovi znače opterećivanje budućih generacija. Srbi sa 400 evra su zapravo konkurentni i mogu se dodatno zadužiti zlu ne trebalo. S vremena na vreme kod Vas provejava neko gledanje na stvari, kao da živimo u devedesetim. Svet se dosta promenio od tada. Recimo SAD su tada bile supersila u svakom smislu, a posle Kabula su predmet sprdnje. Njihova vojska više pažnje posvećuje inkluziji transdžendera nego vojnoj taktici i strategiji.

S

Hajde malo razdvojite „mi protiv njih“ dnevno-besmislene rasprave od realnosti. Kupovina aviona je politika, oni su u NATO, imaju neke svoje planove, zelje, interese, kako god ih zvali, nije bitno. Nek rade sta hoce, nasa drzava ce nesto drugo, neko treci ce nesto svoje itd….

Sta ste se odmah primili da li je bolji SU-30 ili ovaj/onaj avion, sta je bilo ’99, koji PVO, sta ce Srbija da poseduje 2030. godine itd. Uozbiljite se, nije ovo Informer!

Ok rasprava, za taj novac, nesto drugo, trece, ali porediti odmah sa nama….drugacija situacija ljudi, skroz drugacija.

Odgovori
I

Mi treba da gledamo iskljucivo svoja posla, a ne da se merimo sa drugima. Odgovoricu ti kvde vezano za PVO. Nisi me dobro razumeo. Ja smatram da nama najpre treba pametna politika, a sto se vojske tice, po meni je daleko bitniji defanzivni potencijal, nego neka kilava , na papiru ofanziva, sa nesipravnim avionima. Imas na papiru 200 aviona, od toga njih 5 nije sposobno da poleti. Cemu onda? PVO je mnogo jeftiniji, i za male zemlje sa ogranicenim budzetom odrziv i izdrziv. Bilo bi lepo da imamo i 5 eskadrila Jurofajtera i da su svi ispravni, ali nemamo. Kad vec nisi kadar i sposoban da nabavis ko covek,onda nabavi sta mozes i to nek bude u funkciji. A ne tona krsa koja lezi na livadi i nema akumilator. A jos bacis par milijardi. Mi da smo i 50 migova imali, opet bi napali. Jer je to takva politika bila. Mi smo se namestili i poturili ledja za druge.Nije nam to trebalo, ali sta je tu je, sad je kasno, ali treba pouke izvuci. Mi i ne treba da ulazimo u takve ratove, jer cemo da izgubimo, pa makar imali 20 diviziona S500, jer protivnik moze dugo da ratuje i pre ili kasnije te iscrpi. Ali kazem, kao preventiva jaka PVO i eventualno neka precizna dalekometna artiljerija, tipa 150-200km i to je to. I da smo imali 200 SKADOV i sve lansirali na aerodrome, koliko bi ih pogodili ili ne bi bilo presretnuto? Pa Sadam je probao i ucinak nula, jer je krs i neprecizno je. To je ono sto male zemlje mogu da priuste. A avion je preskup i samo se bacaju pare, bukvalno leteca meta koju uniste za par dana i odose ti milijarde nigde i knda nastave da lupaju infrastrukturu. A da si imao neki pvo, uz kamuflazu, ipak je zilaviji.

S

@Ivkos
Mora i LA i PVO da bi sistem odbrane VAP bio zaokruzen i efektivan, jedno bez drugog je vrlo ograniceno u defanzivnoj ulozi. Najbitnije, male zemlje moraju imati operativno fleksibilnu vojsku, prvenstveno RViPVO. Mislite da je samo LA skupo? Jedna PVO raketa zna da kosta 7-8 miliona. Dronovi vam izvrse zaiscenje i sta cete onda? Mozete samo da placete sto nemate lovacku avijaciju.

Takodje, tu je vazan element politike. Kupovinom aviona vi vrsite i odredjeno politicko vezivanje za dobavljaca, vriste razmenu informacija i znanja, a ako uradite pametno, mozete da dobijete i ofset pa delimicno i da finansirate.

R

@ivkos
Da evo bas je Avganistan pokazao to sto pises.

M

Meni je sve vise drago sto nismo kupili nove avione ni pre 5-6 godina, niti cemo u narednih 5-6.
Postalo je jako tesko danas oceniti sta za nas ima smisla i za kolio novaca.
Sve je teze oceniti sta ce tehnologija i pravac strategija iscrtati za borbe iz vazduha, prevlast u vazdusnog prostora, odbranu istog od ko zna cega od 2028-2030-te pa do 2050/60-te

– Hrvatski Rafal sigurno nece ici u sukob sa srpskim lovcima pa makar i NATO odlucio da na nas ispali koju raketu.
– Bugarski F-16V mozda hoce, ali ne verujem da ce uletati u nas vazdusni prostor da nas gadja ako bi i ucestvovao u nekoj agresiji na Srbiju. Americki F-16, F-35 verovatno nece isto uletati u nas vazdusni prostor.
Sta to onda znaci?

Nasa buduca eskadrila treba da ima sposobnost operacije nekog egziticnijeg tipa, a ne odbranu zemlje od vazdusnih udara aviona kako se radilo1999-te.

Sta onde?

Klasicna generacija 5 ala F-22, J-20 pa i Su-57 je bacanje para za nas cak i dzabe da nam poklone eskadrilu od 12-14 komada.
Ne mislim da su uopste kandidati, nego ih spominjem radi velicine, cene i zamisljene upotrebe. To su avioni za vece zemlje i mocnije vojske koje imaju svasta drugog i to dosta.
Nama treba nesto manje ali isto moderno ako ne modernije. Povrh svega novo i fleksibilno za buduce ratove.

Generacija 5- ( kao F-35, Su-75 Šahmat, i jos neki) su moderniji i fleksibilnije strukture pa ce moci lako da se modernizuju u generaciju 5+ ili cak 6 (sta god to tacno znacilo) ako je zmaj dobar.
Buducnost borbe nad nasim nebom, i odbranu istog treba dobro proceniti a za to treba malo i pricekati jer treba da traje 30 godina.

Prvo helikopteri i PVO da se do kraja zasiti sa opcijama modernizacije. Dakle bataliti bilo kakve BUK-2 ili satrije varijante dobrih sistema nego novo i spremno za azuriranje. Onda tek da vidimo situaciju oko aviona za jedno 5-6 godina.

S

@Milos77
Necemo da kupimo avion 2030. ko zna sta ce biti 2050, necemo da kupimo avion 2050. ko zna sta ce biti 2080, bolje mi da remontujemo Mig 256. put….:i tako moze u nedogled.

Ne gradi se tako sistem. Mi da smo 2012-13 narucili nove avione, ili ne daj Boze 2006. sada bi vec imali platformu oko koje bi mogao sistem obuke temeljno i dugorocno da se bazira sa ljudima koji bi bili eksperti za istu. Trenutno ne znamo sta ce ciniti srz nase LA, samim tim, zaustavlja se proces modernizacije skolsko-borbene avijacije i sve to se odugovlaci previse i previse novca ce kostati sve odjednom da se zameni kad dodje vreme, a dolazi. I onda izgubite kadar, izgubite interesovanje, prestiz, znanje, tehnoloski paritet itd. Budete u stagnaciji ili padu, umesto u napretku.

Ok, sacekali smo 2016/7 kako jesmo, nije bilo drugog izbora, ali to nikako nije dobro resenje, nego iznudjeno.

Zamislite da u 2021 god. imate pilote sa sada vec 700, 1000h ili 2000h naleta na nekoj modernoj platformi? Koja je to razlika? Block 50 koji je stigao poljacima 2009. je dan danas poprilicno sposoban avion, kao i SU-MKI iz malo ranije godine….

Ovako imamo to sto imamo, bolje nego da se gasi RV, ali vec bi pricali o zameni Orla i Galeba, sistemu skolstva i obuke, da blista, a ne da truli

P

Postalo je jako tesko danas oceniti sta za nas ima smisla i za kolio novaca.

Zasto mislite tako? Evo, sta je tu tesko: nama treba avion uglavnom da se kurcimo i sekundarno da kao stitimo vazdusni prostor. Pored toga odredjena zemaljska dejstva iz reklamnih ili realno potrebnih razloga (i da bi se penzionisali orlovi) bila bi pozeljna. Dakle mali, jednomotorni avion. U principi od raketa VV ne treba nista osim kratkog dometa sa IC navodjenjem (da ce kod nas neko ispaliti raketu od 2 miliona dolara da bi trenirao prilicno je neverovatan scenario, nije se desio u SFRJ, nece ni danas). Za dejstva po zemlji mozda i neki nisanski kontejner i malo pamtenih, ubojnih sredstava. I to vam je u principu F-16 sto su ga kupili Bugari.

S

@prolaznik
F-16 je preskup za to sto se opisali, pre FA-50, taman tako se i koristi.

M

@Srbofil
Razume sta hoces da kazes, ali stojim iza toga da nam pazar novog aviona 4te generacije sto treba da nam traje 30 godina nema smisla danas. Plus minus 5-6 godina.
Govorim specificno za nasu situaciju, ne generalno. Niti smo imali dovoljno pilota, tehnicara, pa ni infrastrukture pre 5 godina, niti imamo danas. A nemamo ni neprijatelja ako cemo iskreno u periodu 2015-2025 Za 5-6 godina cemo imati vec nesto od ljudstva i infrastrukture pa tada treba birati avion na osnovu buducih pretnji.

Treba birati kako sam rekao sa pogledom u drasticno drugaciju buducnost gde ti nece doleteti Rafal ili Vajper ili F-35 u zonu dejstava, nego ce sve da prsti daleko drugacije.
U tome je razlika izmedju pazara novog zmaja 2015-2025 i pazara oko 2030-te sto je nas termin.
Na zalost nismo pazarili kada je bilo vreme 2000-2010. Da jesmo slozio bi se sa tobom sto se iskustva i naleta tice.
Trenazeri su druga prica.

M

@Prolaznik
Taj bugarski F-16 nije uopste ni mali ni jeftin. Odlican je za NATO zemlje umesto F-35. Nama takva ptica ne treba sa obzirom na cenu nove eskadrile i sta ta eskadrila moze da uradi za nasu zemlju. Model buduce odbrane nase zemlje i neba se mora pazljivo sagledati, a ponajvise to vazi za pazar, tojest investiciju u novu eskadrilu borbenih aviona krajem ove decenije.

Mozda nama ne treba nista vise od skolsko borbenih jednomotoraca u buducnosti, plus borbeni dronovi za vazduh zemlja i protivelektronske napade. Mozda nam treba nesto kao Su-75 sto moze da nosi par raketa skoro bilo kog dometa, plus par kraceg ali ne 6 ili 12 odjednom, plus bombe. To bi pokrilo airpolicing, i odbranu vazdusnog prostora u ratu od aviona unutar nasih granica, ali i van gde PVO ne bih pokrivao.
Lepo je imati sposobnost malog lovca da u cistom stelt konfiguraciji patrolira blizu granice sa mocnim AESA radarom i pakuje u trbuhu dve rakete dometa preko 100km, plus dve dometa 30km.

P

Taj bugarski F-16 nije uopste ni mali ni jeftin.

Pa u odnosu na ruske pandane sa dva motora velicine skoro pa putnickog omanjeg aviona koji trose komplet tih motora i par radara na 1k sati naleta jeste i mali i ako gledamo TCO mozda i jeftin ali ok, FA-50 je sigurno tu jos bolji primer.

M

Svi ti ruski (pa i mnogi zapadni dvomotorci) pandani jesu veći od F16 ali ne i skuplji od F-16 Blok70. Od naoruzanja ne nose mnogo vise od F-16. U svakom slucaju kao eskadrila po meni za Srbiju nisu korisni jer smo mi solo igrač. Nama treba masina tipa Gripen ali sledece generacije i ne ogranicen na zapadno dugme, tojest delove i naoruzanje.
Zato često spominjem FC-31, Su-75 pa i budući GripenE/F- naslednik za zamenu danasnjih MiG-29.

Sa druge strane to sve moze lako da nema dovoljno smisla kao investicija za odbranu zemlje do kraja decenije kad mi treba da pazarimo. O tome govorim.

Ipak naravno necemo gasiti lovacku avijaciju, pa bi neka varijanta B bila moguca u smislu zapadnog (ili ruskog ili kineskog) školsko borbenog aviona tipa Boing/Sab T-7 Red Hawk u razvijenoj borbenoj varijanti.

Naravno, koliko god to imalo politicki i ekonomski mozda i najvise smisla tada, to se nece desiti jer hrvatsko vazduhoplovstvo pazari aždaju od Rafala F3 koji nkad nece leteti u napad na Srbiju cak ni zajedno sa NATO koalicijom. Ali politika je politika Srbija mora nekako da izjednaci tu granu. .
Dakle ja racunam na ruski ili kineski avion danas 5-te „minus“ generacije koji jos nije u usao u upotrebu ali hoce do kraja decenije. Kasnije ta platforma postaje ono za sta je i predvidjena. Peta plus generacija.
Imace od začeća zmaj i sav potencijal lakse modernizacije i adaptacije za rat u vazduhu narednih 2-3 decenije sto danasnji 4 i 4+ generacije avioni nemaju nemaju. Bar sto se prevlasti u vazduhu i ekonomicnosti tice.

S

@Prolaznik
Inace, struka u Bugarskoj je odabrala Gripen, ali je vlada odlucila da se ide na F-16, predsednik je stavio veo, po njemu je to preskupo za tako skroman paket naoruzanja, skupstina opet izglasala i eto F-16. Kao sto rekoh, politika je ipak bitna i ocigledno da oni vide velike benefite iz te nabavke, i ako tehnicki i finanijski nije bas najsretnija.

@Milos77
Nema se sta cekati, cekanjem dobijes hitnost i iznudjeno resenje. Sta god da kupi ili uradi drzava, mi cemo i dalje biti ograniceni na „zapadno dugme“ jer nam privreda zavisi od njih. Tako je, kako je, treba biti oprezan, a neku imaginarnu „zastitu“ dobiti necemo niti je mozemo imati jer smo tu gde jesmo u okolnostima kakvim jesmo.
Avion 5. generacije treba odrzavati, zamislite da placate 40.000$ sat naleta da vam avion ide u air-police.
Ako drzava kupi kineski avion, to bi bila katastrofalna greska, i ako bi nam JF-17 pasao samo tako, da dodam, NI JEDAN kineski avion 5. generacije nije odobren za izvoz. Cak i J-10C nije odobren za ivoz ;)

Zamislite kako bi NATO reagovao da jedna evropska zemlja ide u najuzu vojnu saradnju sa Kinom? Hocemo da budemo Enver Hodzina Albanija? Jel nam to cilj? Jel to dugorocna strategija?

Mislim da vlast, kakve je, da je, to ipak ne zeli, jer nisu totalno poludeli.

G

@Miloš77 druze informisi se bolje 25 posto gripena ima svedske delove motor je licencirani americki GE katapult sediste britansko martin baker Mk 18 valjda,onda na novim varijantama imace radar ko i rafal Thales RB E2 tako da argrntini je britanija blokirala prodaju grioena samo da znas.Inace mislik da nece biti nabavke novoh aviona saml cemo PVO

A

@Srbofil

J-10C jeste odobren za izvoz, ostali navedeni nisu.

M

@Gladius
Da, dobro mi je to poznato. Zato i ne zelim da se pazari danasnji Gripen E\F niti bilo koji americki za ulogu ozbiljnog visenamenskog aviona. Napisao sam neki budići Gripen naslednik jer je Gripen dizajniran za način ratovanje i srategije koje najbolje pasuju Srbiji po meni. To u slucaju da preokrenemo poziciju odnosa sa zapadom skroz.

Takodje sam naveo i T-7 Red Hawk u slučaju da se odluči da nam ozbiljan veći višenamenski avion nije potreban. Moderna i fleksibilna konfiguracija za budućnost, plus razvoj vojno politickih odnosa sa zapadom ga stavlja po meni u prvi plan za razliku neceg većeg Ali ne i stariji ekvivalent tipa TA-50, M-346 koji su idealni za NATO članice danas recimo.
Stava sam da Aim-120 nikad neće biti prodan Srbiji, da se razumemo.
I onda nazad u krug činjenica da Hrvatska dobija Rafala F3 i realnos da Srbija mora da oarira i uzme avion da poleti na megdan Rafalu… ili se tu varam? Videćemo.

@Srbofil
Sat naleta F-22 i F-35 mozda jeste $40k danas i stelt premaz mora da se čisti i glanca posle svakog leta cetkicom od 10mm, ali naravno ja racunam da to nece biti slucaj sa buducim ekonomicnijim avionima „5“ generacije koje sam naveo. Naveo sam ih kao platforme za buducnost. Ne nesto sto je dizajnirano za danas.

Mi pazarimo tek za 7-8godina, mozda se i razvuče don2030-te. Nece to biti ranije. A dok ne stignu i ne krene početna operativna spremnost eskadrile kontam 2032 u najranijem slučaju. E od tada pa na dalje 30godina treba da se računa korišćenje investiranog novca.

S

@Milos77
Moze lako biti i kontra, vise bi nam se isplatilo da smo 70ih presli na F-4, nego sto smo sredinom 80ih kupili Mig-29, cak i da smo imali F-5E, veca je bila perspektiva upotrebe i modernizacije te platforme nego Miga 29 u zadnjih 20 godina, bez obzira sto je 29ka „4. generacije“, a efovi treca.

Ko vama garantuje da cemo 2030. godine: 1. imati para 2. imati vlast koja zeli da ulaze u vojsku 3. imati stranog partnera koji zeli da nam proda avion 5. generacije?

Svi nesto predvidjaju tu 2030….ljudi nama je za poslednjih 10 godina rast bio prosecnih 2.1%! To je bre nista.

P

Srbofil

Ruski TDL vam je kao sex u nizim razredima srednje skole, mnogi pricaju o tome ali skoro niko ga nije video/doziveo.

M

Da, sta bi bilo da je bilo. Da smo Francuza kupili Miraže sto je najblize paralelnoj realnosti danas bi mozda vec leteli na Rafalima, ili na nekom jednomotornom Rafalu. Sada bi se razmišljalo o učešću u FCAS NGF programu ili sa nekop uplatom bar. A mi se upecali na MiG-29 koji jednostavno receno nije bas uspesno i blagovremeno evoluirao i ispunio svoj potencijal.

Pa niko ne garantuje da cemo imati para 2030-te ali recimo da necemo imato manje nego u zadnih par godina. Mozda je i to previse optimistino. U svakom slucaju 2030-te se ili kupuje ili zatvara kao i 2016-te ma kod abude na vlasti. Ja ne verujem da ce se zatvarati LA.

M

@Srbofil
Kao i ranije, ne slazem se sto se „problema“ sa Kinom tice.
I pored toga sto i sam vidim da danasnja administracija Bele Kuće žestoko prebacuje fokus, a mozda i ratne operacije sa srednjeg istoka na Kinu direktno, ne verujem da će to potrajati. Jednostavno mislim da je to blaf za medjusobnu korist.

Mi već razvijamo bespilotne letelice sa Kinom, i kupujemo borbene bespilotne letelice i PVO velikog dometa od njih. Šta ćes više. To dal cemo kupiti 12 njihovih borbenih avione neće ama baš ništa promeniti jer ceo svet kupuje sve i svašta iz Kine, i sve zapadne zemlje imaju svoje fabrike tamo i import i eksport full force!. Nema rata, nema zime. Glume probleme na vestima..
Verujem cak i da narucimo 20 komada J-10C po ceni od 1.2 milijardi dolara sto je koliko Bugari placaju 8 F-16Blok70 ne bi niko osim vlasti na Kosovu i hrvatskih tabloidnih novina ni trepnuo. Koga briga kad smo okruzeni natom. U napad na nekog sa njima ne idemo sigurno.

Ne bi se ja protivio prelasku na zapadne avione da ne gledam kako komsije Bugari plaćaju a jos su i u NATO timu. Nismo mi Slovaci da bolje prodjemo odjednom, i da dobijemo sta hocemo cak i da imamo tu lovu da im platimo. Nemamo para za sve ostalo sa zapada takodje, a i to je vazno uzeti u obzir!

Stoga nam ostaju novi proizvodi sa Istoka uz pune pakete opreme ograničene samo budžetom. Inač biće polovna roba četvrte generacije MINUS dobre rakete sa zapada za vece pare. Imam osecaj da to drugo nece proci ni u vrhu, ni u narodu.

p.s.
JF-17 bi nam legao danas da ga smo ga kupili juce i letimo vec koju godinu. To stoji. Onda modernicacija na Blok 3 da se zavrsi do 2025te. Ali kasno je za to jer nasi Migovi se modernizuju i letece časno i korisno do kraja decenije. Tada po meni nema smisla prelaziti na JF-17 zmaj ma koje varijante bile nudjene. Neće biti perspektivan što bi Rusi rekli :-)

S

@Milos77
Duzan sam da se izvinim sto smaram i stvarno, izvinjavam se, ali vidim da vama, a i vecini gradjana sto je jako opasno, nije ni otprilike jasno o cemu se tu radi.

Da, u apsolutnom smislu, 15-20 aviona nece nista promeniti, problem je sto je politika stvar percepcije, a percepcija utice na dalje realne mere, sto smo mi vrlo dobro osetili 90ih. Radi se o tome, da kupovina lovackih aviona nije samo „narucimo 20 komada…ne bi niko trepnuo“, to bi bila formalizacija procesa vojno-politicke saradnje jedne evropske drzave sa Kinom na najvisem mogucem nivou. Nije to samo 20 aviona, u tom trenutku se uspotavljaju formalni kanali komunikacije za razmenu informacija, vi svoje pilote i mehanicare, dakle medju najvaznijim oficirima i tehnicarima u citavoj VS saljete u Kinu da tamo usvajaju obuku, trening, procedure, a malo i politiku ;) eto imamo aktuelan Avganistan, pa procitajte malo kako je doslo do komunisticke revolucije tamo i sta im je donela „sedenje na dve stolice“ politika ;) Znam, nismo mi oni, ali uticaj stranih drzava u sigurnosnom aparatu nase drzave kroz takvu vrstu saradnje je realna opasnost.
To vama zvuci totalno benigno, ali to za NATO znaci da ce sutra potencijalno imati pro-kineski hibridno-komunisticki vojni kadar, samim tim potencijalno i vojno obavestajni u sred Evrope. Da ce jedna zemlja i njena sigurnost vojno zavisiti od Kine, da ce u „srcu“ NATO imati potencijalan hub putem diplomatskog i vojnog osoblja centar za sirenje njihovog uticaja u Evropi.
Nije Jugoslavija nikada mogla predstavljati neku pretnju i remetilacki faktor za NATO, necemo biti smesni, mi smo nista, ali oni ce i najmanju pretnju seci u korenu.
Ne vojno, ali finanijski svakako.

Ne zelim da zvucim kao paranoidni teoreticar zavere, takvi mi zestotko idu na onu stvar, ali ovo sto sam vam sad napisao je na zalost, realnost.

Ne mozemo, necemo, i od toga nista. Zaboravite na to. Ako i bude nekakav avion, bice ili zapadni ili Ruski. Setite se da su nam amerikanci odgovorili na RFI, kao i Airbus, Dassault i UAC ;)

M

@Srbofil,
Percepcija je subjektivna stvar i tu se ni mocne prijateljske zemlje ne slazu svakodnevno. Tu se ne slazemo ni vi ni ja ocigledno, pa da podeim moju perspektivu barem kakva je danas.
Percepcija zajednickog razvoja BPL i transfera tehnologije Srbiji je daleko opasnija politika od pazara tuceta Aviona. Povrh toga pazarili smo kineski „Patriot“ PVO rakete VELIKOG dometa. Po meni PVO i BPL uz transfer znanja su veci kineski faktor u evropi nego pazar tuceta aviona. Zar ne mislite da je stvar vec jako losa ako se brinete za percepciju srpske saranje sa Kinom u ocima Evrope i USA do sada?
Da li mislite da pazar kineskih aviona cini stvar jos gorom? Ja mislim ne, jer su kolicine aviona zapecacene na jako malu cifru12-14 maksimalno i sto je najvaznije tu transfera tehnologije, tojest znanja nema, niti mi imamo industriju koja pravi ili modernizuje takve letelice. Ali imamo industrijski potencijal za BPL i rakete.

Sto se tice opasnosti od stvaranja kineskog „vojnog hub-a“ u Evropi, mislim da je to preterano. Mozda gresim, ali mislim da sto se toga tice imaju daleko vise brige sa radikalnim Islamom koji se siri u Evropi zbog i zbog izbeglica, i zbog Turske, i sada Avganistana tojest Talbana.

V

Naše 29ke rušu ove američke fioke ko veverice.đe moze na rusko

Odgovori
Y

Navikla nas propaganda najslabijih da mislimo da smo najbolji i najpametniji…
Bugarska vodi ozbiljnu državnu, pa samim tim i spoljnu politiku, a predsednik joj je – vojni pilot…
Valjalo bi razmisliti šta je njega/struku presudno privuklo na papreni novi F-16 u odnosu na alternative koje NATO članici stoje „na izvolte“…
Ako ne znamo niti možemo pretpostaviti, batalimo omalovažavanje bugarskog izbora…
Bugarskoj su prve komšije Rusija i Turska i biće interesantno pratiti pozicioniranje Bugarske u odnosu na takav komšiluk.
Možda njima 1 eskadrila radi posao, ali se isto tako neki drugi u NATO ne slože sa tim, a možda ni sama Bugarska…
Nije problem ni u tome što je nešto papreno skupo – ako drugi slični pa i manji mogu sebi priuštiti i skuplje od toga.
Mi smo čak imali inicijative pojedinih naših velikih privrednika da isfinansiraju dalekometnu pvo (S-300/400), ali – džaba vukovima čopor ako ga magare vodi…

Odgovori
I

Nemojte molim vas o nasim privrednicima i biznismenima i njihovom patriotizmu.Izasli bi nas ti divizioni na ovaj ili onaj nacin skuplje od Topolj M ili slicnih stvari.Nisu oni to iz ljubavi nudili.Nebitno. S i nesto nam nikad nece dozvoliti da kupimo i to je svima jasno, lupili bi nam sankcije ocas posla, ne drzavi,vec pojedincima,a oni to znaju,tako da nece staviti sebe u nezgodnu poziciju zarad drzave…z a se kako prodju,svi koji se zapadu suprotstave.

Y

@Ivkos

Priča oko nabavke je bila aktuelna pre Krima i sankcija Rusiji…
A sankcije – pa ako se već sami sankcionišemo…

B

Yoda
Magare vodi? Pa znas li ti da su nam ta ista Bugarska i Hrvatska trazile, da nam se uvedu sankcije zbog baterije Pancira? A znas li sta bi nam radili za S400? Jedva bi docekali da nam udare sankcije. Dovoljno je da ti zabrane izvoz limova iz zelezare Smederevo, i 7000 radnika ostaje bez posla, a izvoz ti pada 25 posto. A to bi Amerikanci jedva docekali, pogotovo sto su Kinezi vlanici zelezare.

Odgovori
T

Ostaje li Srbija dalje „lider Regiona“ ako Bugari nabave te avione ?

Odgovori
P

Naravno, nije u pitanju!

Pa ovi nece biti full operativni do 2030tih.. a do tada…

Inace u v-v rezimu borbe hipoteticki nije da imaju ikakvu uzrazitu prednost

S

@Perica
Imaju veliku prednost u tome sto je radar na 29kama veoma zastareo i podlozan uticajima ometanja poprilicno, a dodatno, nemaju nikakvu situacionu svest, dok F-16 moze putem datalinka deliti informacije izmedju sebe ili sa sistemom vojin, takodje raspolaze sa daleko modernijim raketama stednjeg dometa.

Da je u 29kama Zuk radar kao u SMT i novije R-77-1, e to je vec druga prica.

U teoriji moze i SM oboriti avion poput F-16, ali protiv Block70, jako male sanse ima da prezivi iskreno.

B

Srbofil
Sadasnji modernizovani radar je slicnih perfomansi i dometa. Cak sta vise koristi i nesto noviji signal procesor Ts600 umesto Ts400. Razlika je samo u uglu zahvata radara. Sto se tice raketa imamo ovu noviju verziju RVV-MD. Blok 70 jeste bolji od SM, ali za nas je ovo prelazno, a ne konacno resenje. Dok njima stignu svi avioni, Srbija ce imati dovoljan broj iskusnih i mladih pilota sto je i bio cilj (jer njihovi piloti imaju jako mali sat naleta, a mnogi ce otici i u penziju, pre negoli sednu u nov avion) za prelazak na neki novi avion.

P

Da na papiru je sve to neka prica. Vidi ja pricam o modernizovanim 29kama viji radar uopste nije za otpus.. Te price o duperiornom ometamju, to postoji, ali da bi se to uspjelo mnogo kovkica treba da se slozi sto u praksi u realnoj borbi je jako slozen zadatak. Data linkovi su fobra stvar i ptenos info.. ali kad se nadjes u vazdusnom prostoru koji brani i integrisan PVO i da ne pricam..Zapravo jako je tesko naci pouzdane podatke koliko su ti data linkovi stvarno pouzdani. Takodje sve te info moraju biti pravovtemene i sva ta tehnika ima limite.
Glavna stvar je da je mig 29 sa modernizovanim radarom i R-77 jako ozbiljna masina i jos uvijek ‘baba roga’ .. Ja nisam cuo da su bugari uzeli amraame.. tek neka kombinacija rakete dalekog dometa moze stvoriti izrazitu prednost, ovako to je sve samo naklapanje.,,
Ono sto jeste bitno da su bjihovi avioni novi i ocekune se dug vijek eksplatacije..a to svi znamo.

E

@Perica
Bugari su se odlučili i naručili AMRAAM u varijanti AIM-120C7. Naručeno je samo 16 kom u kompletu opreme kod kupovine prvih 8 F-16 Bl70, iako u tom momentu količina i nije bila bitna jer IOC, tj. kad će ih moći koristiti, će postići tek za 2-3 godine, a do tad mogu naručiti i dobiti mnogo toga…

S

@Perica
Taj „modernizovani radar“ je ok, radi posao, ali sam princip rada je isti kao na nasim Kubovima recimo, ista je tehnologija antene, modulacije signala, to je jako zastarelo. Nije kao Zuk-me koji je stvarno „moderan“ u svojoj konstrukciji i nacinu rada, mada i on je zastareo u poredjenu sa novim PESA i AESA radarima koji su skroz nesto drugo.

Sta vam znaci „integrisan PVO“? Bugarska kao punopravna clanica NATO ima pristup takvom sistemu, dobijaju putem datalinka sve podatke, koje ce sa ovim avionima moci direktno da dele. Kod nas je sistem jos uvek da VOJIN putem radio veze i operatera navodi avion, a pilot nema pojma u sta tacno operater u VOJIN gleda, niti u sta tacno gleda njegov kolega iz dezurne pare koji je poleteo. Bugari jesu uzeli amrame, do duse, jako mali broj.

Opasno je sto je putem medijske kampanje stvorena lazna slika o nekim „babarogama“ kako vi kazete, i onda daje ljudima lazan osecaj sigurnosti, a od toga, nista opasnije nema!

Realnost je, kao sto je VS jasno rekla, ti avioni su ok stvarno, sluzice svrsi da se postigne nalet i nadoknade izgubljene godine ne letenja, dici ce malo operativne sposobnosti, obucenost i spremiti ljude za neki novi avion koji je u klasi ovog bugarskog F-16, a u medjuvremenu ce biti dovoljan da odgovori na neke potencijalne trenutne izazove, to je to i odluka da se ide sa tom donacijom je bila jedina ispravna u datom trenutku jer nije bilo vremena ni novca ni za sta drugo.

P

@Srbofil
N019M1E radar je jako slican radaru Zuk M. Kod ovog radara j ezdrana antena i predajnik, a sve ostalo se mijenja. Svi ostali blokovi. Tako da reci da je sve isto kao kod starog radara ne stoji. prosto mora biti drugacija modlucija i obrada signala za deklarisane osobine radara.

Sto se tice radara na verziji SD e tu se donekle slazem jer je modifikacij amanjeg obima ali cak i tu su kanali za navodjenej i pracenje cilja kriptovani…

Generalno kao sto rekoh prednost novih F.16 je ovde definitivno duzi vijek upotrebe i sirok spektar mogucnosti za dejstva u V-Z rezimu. i to je to.

@ED
Pa naravno da ce da ih kupe ili dokupe jos, svejedno, u protivnom cijeli paket n ebi imao smisla donekle…Inace tek sa tim raketama se moze reci OK, potencijal avion aj iskoristen koliko toliko.
Ali i dalje je to negdje tu u rezimu V-V kad se poredi sa Mig-29 modernizovanim, ali za BVR hipotetcku borbu, u bliskoj veliko je pitanje ko ima vise potencijala…:)

P

>>Kod nas je sistem jos uvek da VOJIN putem radio veze i operatera navodi avion, a pilot nema pojma u sta tacno operater u VOJIN gleda, niti u sta tacno gleda njegov kolega iz dezurne pare koji je poleteo

Jasno, nema moderne avijacije bez nekog TDL, recimo Link-16 ili drugog standarda slicnih sposobnosti. Bugari taj sistem dobijaju kao integralni deo ovih vazduhoplova i to je to. Ako necete tako onda morate da drugacije da ga „nabudzite“. Interesantno je da se jos 90tih za VOJIN eksperimentisalo sa digitalnim plansetama (rugged notebook i neki digitalni link umesto talasa obavestavanja, pleksiglasa i voštane bojice). To je otprilike ono sto vazduhoplov dobija iscrtano na (SA) displeju preko Link-16. Ne znam da li bi hipoteticki digitalni VOJIN mogao da emituje direktno preko Link-16, ali uz osiguravanje opticke vidljivosti teoretski moguce. Satelitski link je takodje opcija. Prvo ovakav sistem jednom konacno napraviti i pustiti u rad pa onda u njega integrisati sredstva (umesto ignorisati komunikaciju kao da su raketa i bomba jedini parametri).

B

srbofil
Da dopunim mislim na razliku izmedju Zhuk ME radara i radara N019M1 . I to su nam licno predlozili Ruski inzinjeri, jer su perfomanse slicne, a znatno jeftinije.

Odgovori
S

@Boban
Nije to bas tako jednostavno. Zuk je impulsni radar, ima odredjenu frekventnu agilnost, vecu rezoluciju, veci broj meta prati i moze da dejstvuje na njih, sto vam govori da veci kapacitet signalnog procesora kod N019M1 ode na peglanje suma i sl. zadatke koji su produk zastarele antene i konstrukcije istog. Takodje, radar radi na principu frek. modulacije kontinualnog talasa, znaci da ce biti laka meta za nove sisteme ometanja, prakricno slep.

To je dobro resenje iskljucivo jer su avioni jako stari i koristice se jako kratko, a pruzice nesto sto moze biti iskoristivo i pruzice dobru osnovu za obuku.

Ostalo se slazem, mi cemo imati obucene pilote sa solidnim naletom, ali sami avioni su takvi kakvi su, ok, sluzice jer je poenta da se nadoknadi izgubljeno vreme uz sto manje novca, ali nikakve “babaroge” “sila u regionu”, prosto veoma su zastarele masine cak i u odnosu na rumunske 16ke.

P

@Srbofil

Pa odakle mu dolazi frekventna agilnost ..od antene..transmittera..??

Ono sto se upravo pokusava reci da su upravo ti blokovi generisanja i obrade signala poptuno zamijenjeni kod N019M1.

Naravno sama antena kod Zuka je modernije konstrukcije ali otprilike to je to.

B

Srbofil
Sa radarom N019 M1 mogu se pratiti 10 cilja, a gadjati dva cilja u uzoj zoni poluaktivnim raketama, i cetiri cilja istovremeno u punom opsegu zahvata radara, aktivno vodjenom raketom.
Sto se tice Rumunskih F16, u nekim segmentima su bolji, u nekim ne. Navodno domet radara je na njihovim F16, 80 km. Modernizovana je samo kabina na standard blok 50/52, dok je sve ostalo na standard 30/32.

S

@Perica @Boban
Znam da je radar potpuno digitalizovan, ali on ima svoje limite u odnosu na radare novije konstrukcije. RM Rusije koristi iskljucivo Zuk-m, takodje i Indija, dok su se za ovu nasu opciju odlucile Peru, Jemen i Sirija….

Da me ne shvatite pogresno, to ce biti dobre masine, radice posao, jer je zadatak prvenstveno da se nadoknadi izgubljeno i uvedu novi kapaciteti, ali pricati o nekim „babarogama“, dajte ljudi molim vas!?

Rumunski F-16 su data-linkovani i podrzavaju punu kom. sa AWACS vec sada, a uskoro ce biti modernizovani na poslednji tape standard sto ukljucuje najnoviji link-16 i AIFF integralan za NATO, Madjarski Gripeni sa na tom nivou vec, Bugarski F-16 ce doci sa AESA radarima, a ako HR kupi bilo sta od navedenih aviona, imace sve pomenuto.

29SM sa n019m1 tako nesto ne omogucava ni u kom obliku. Da je Srbija kupila SU-35 pa da kazemo „sila u regionu“ jer bi stvarno bile najmocnije masine u regionu i sire, ali ovo sada kako jeste, ok je, radi posao, sve je kako treba, ali ljudi budimo realni, to je avion tehnoloski ispod F-16C koji su nas bombardovali ’99 godine.

E

@Boban
Apsolutno pogrešno…
Rumunjski F-16 AM/BM su isporučeni modernizirani na Tape 5.2R, a pokrenut je proces modernizacije na Tape 6.5.
Sto uključuju te modernizacije možete pročitati ovdje:
https://www.f-16.net/f-16_versions_article2.html

B

ED
Dobro znam o cemu govorim. Rumunski F16 su modernizovani na blok 50/52, ali samo kabine, ne ceo avion.

E

@Boban
Krivo govorite, nije modernizirana samo kabina (što god to značilo), nisu ni modernizirani ni na block 50/52 već su dobili neke karakteristike te varijante, a i nemaju veze s onim što ste ranije naveli „…sve ostalo na standard 30/32.“
Da bi znali o čemu govorite barem proučite tekst s linka koji sam vam dao da vidite što uključuje MLU Tape 5.2, odnosno Tape 6.5 modernizacija za Rumunjske F-16 AM/BM.

B

Max, evo jedan mali hint prednosti L16…..over the shoulder……

Ukratko, time se nivelira sva prednost u bliskoj zracnoj borbi koji MiG29 ili inacice SU27 imaju mad zapadnim pandanima.

S

Ko god se samo brani, bice pritjeran uza zid kad-tad. Evo vam Rusija za primjer, nato im je na granicama, a oni se i dalje brane. Potpuno pogresno.

Odgovori
P

Tražili indijski parlamentarci da im se pismeno odgovori zašto nisu nabavljeni dodatni modernizirani MiG-29UPG ili dodatni novi Su-30MKI koji su tri, odnosno dva puta jeftiniji od novih Rafalea F3-R koje je također nabavila Indija.

Pismeno im je odgovorilo ratno zrakoplovstvo i revizorski ured.

Unatoč svim modernizacijama koje se mogu provesti na MiG-29 i Su-30 oni po svim parametrima ostaju inferiorniji u odnosu na Rafale u bilo kojoj kategoriji usporedbe.

Jedino gdje se ta dva aviona mogu usporediti i nositi sa Rafalom je bliska zračna borba u vizualnom dometu.

MiG-29UPG jedino u tome.

Su-30MKI unatoč tome što ima bolje BVR, Air to Ground i ECM sposobnosi od MiG-29UPG u svima njima je još uvijek inferiorniji Rafaleu.

Glavni nedostatak i MiG-29 i Su-30 je nedostatak Real Time Data Linkova za razmjenu podataka. Kako između samih aviona tako i između aviona i ostalih letećih, zemaljskih ili pomorskih platformi.

Ti isti nedostaci Su-30MKI uočeni su i u odnosu na pakistanske F-16 tijekom nedavnog kratkotrajnog konflikta.

Odgovori
P

PA to nemaju ni pakistanski F-16.

P

Kao sto sam gore napisao ko nema tu „sposobnost“ koju pruzaju TDL-ovi nema modernu avijaciju.

S

@PeroZ
Indijski avioni imaju TDL iz domace proizvodnje, to je poznato jos od one cuvene Cope India 2004. vezbe. Ako tu ima nekih falinki, zna se kome se trebaju obratiti. Takodje, treba imati na umu da je SU-30MKI avion star 20 godina, a Rafal F3R je najnovija iteracija te masine i koristice ih drugacije od SU-30.
@Perica
Imaju, Link-16 ima verziju za non-NATO korisnike.
@Prolaznik
Apsolutno, Rusi to imaju, takodje za PVO postoje plung-and-play tehnicka resenja njihove proizvodnje, ali za lovce nisam siguran. Mozda za ove najnovije tipa SU-35, raspadom sistema Varsavskog patka, NATO manje-vise ima monopol na izvozna „gotova“ resenja sto se tice standardizacije i uvezanosti.

P

@Prolaznik

Zavisi sta ti treba…ubojita ili ‘moderna’….
Zaista se slazem sa tim da je pozeljno imati RTDL ali…domet istih i pouzdanost jos uvijek je to prilicno dobro cuvana prica..

Npr sad su se kao pojavili podaci kako naime Kinezi nisu dobro rardadili linkove na JF-17 kao nisu odradili posao kako treba u slucaju misija bliske vazdusne podrske.

Ja samo kazem da to u uslovima ovako ogranicenih VaP nije najvaznija karakteristika…

P

domet istih i pouzdanost jos uvijek je to prilicno dobro cuvana prica

Link-16 je prilicno poznata „prica“. Recimo da ga koristi sta znam nekih 15 zemalja, podatkovni deo standarda potpuno je poznat, jedan mali deo physical layera je klasifikovan, postoje STANAG dokumenti koji mogu da se procitaju. Zna se u kojoj frekfentnoj oblasti radi, koju tehniku multipleksinga koristi, kako je implementirana frekfentna agilnost i kripto zastita na phisycal layer nivou itd.

P

@Prolaznik
Ma to je sve OK. Ono sto sam ja komentarisao je…’radi li ta skalamerija’… Koliki je relalan fizicki domet linkova, na kojim visinama, koliko je robustan / pouzdan (na papiru savrseno je znam)… da li su podaci stvarno RT .. koliko su otporni na ometanje..itd…

To iskustvo upotrebe, ali pravo, to je nesto sto mi promice ispod radara… :) … naravno i ne mislim da cu dobiti neke realne podatke

Isto tako ja ne postavljam pitanje da li su korisni ili potrebni.

Samo sam htio da kazem da te mozda najbitnije stvari ne znamo. I ne slazem se da je upotreba istih vec toliko rasirena stvar kao dobar dan. Nije. A neki i ne znaju sta bi sa njima, kako da optimalno upotrebe informacije u brze takticke odluke..

S

@Perica
Radar moze da se pokvari, moze da ima smetnje, znaci bolje je da ga nemas kao Mig-21M, nego da ga imas kao Mig-29?
E to je vasa logika, „radi li ta skalamerija“, znaci bolje je da je uopste nemas kao mi nikada, nego da imas i to najmoderniju i najprovereniju verziju na svetu?

Naravno da je uvek bolje imati data-link i naravno da je to rasprostranjena i normalna stvar u svakom modernom RV, samo sto neki to jos uvek nemaju, npr. Sirija, Jemen, Haftarova Libija i tako te razvijene zemlje….

P

Pa da sad ne ulazimo u detalje, ja mislim da je prilicno otporan (ali F-22 sme da ide samo na prijem da ne bi bio otkriven njegov polozaj). Sta bi vama bila alternativa, analogni glasovni kanal na kome se piloti i awacs dogovaraju sta da rade? Pa da taj skrembluju nece biti „bolji“ od Link-16 koji uzgred nudi i mogucnost direktne voice komunikacije. Imala je i JNA kriptovanu komunikaciju sa KZU ali na jednoj frekfenciji i bez mogucnosti prenosa slike i podataka. Inace u JNA se Racalov (danas u Thales-u) Jaguar smatrao za apsolutno sigurnu komunikaciju a bio je mozda u rangu sa Link-16 physical layer, nisam siguran sto se kriptozastite tice ali je bio dosta agilan (i digitalan ako se ne varam, ostrarilo se). Sta mi imamo u Mig-29, jel u rangu Jaguara ili nije? Ako neko zna neka odgovori. Hvala.

S

@Prolaznik
Sta mi imamo u Migu 29?
Imamo novu radio stanicu nemacke proizvodnje, to je to.
Data link imamo, u H145m…

P

@Srbofil

Ajde ne preteruj. Ja nisam ni komentarisao da li treba avion imati namoderniji Radar.

Druga stvar oko link-16. Naravno da je dobra stvar.
Ali da li je presudan za ostvarivanje prevlasti u nekom VaP …pa u blakanskim uslovima, sa usitnjenim VaP gdje takodje postoje i zemaljski sistemi navodjenja…malo netegnuto je to, ali je prednost imati iste!

I

Ajde samo mi objasni kako zemlja tipa Hrvatske ili Bugarske moze da iskoristi sve prednosti data linka. Kako mogu da iskoriste bilo kakve prednosti moderne tehnologije. Koliko je to zemalja u stanju?? Daj mi taj link gde Indijska vlada daje takav odgovor. Gledo sam na youtuve ingervijue Zapdnih pilota sa vezbi gde su odali respekt su 30.Indija je milion puta rekal da im su30 ostaje primarni lovac.

m

@Ivan sve prednosti data linka ne koristi nitko, to je kao pitanje da li koristiš „sve“ prednosti smartphonea.
Ali naravno da ce dobiti situacionu sliku sa zemlje kao i dvosmjernu komunikaciju sa istima te će vraćati podatke, dobit ce podatke od zemaljskih radara, kao i od drugih aviona. To jest samo mali dio mogucnosti data linka, ali je razlika i dalje nebo i zemlja u usporedbi sa onima koji to nemaju („nemaju uopce smartphone“).
No, Hrvatska i Bugarska će sudjelovati u NATO vježbama gdje će imati priliku koristiti i naučiti i više od toga kad dobiju podatke sa AWACSa i druge tehnike.

B

Ooooo, link16 itekako daje prednost.
Itekako.

Link16 omogucuje djelovanje pojedine platforme po cilju kojeg je oznacila neka druga platforma.

M

Oooo, pa što neko ne rece Vučiću to za link 16. Daj odma 4 komada :-))

J

Polako sa tim hvalisanjem zapadnoevropske tehnike,kao prvo videcemo kako ce se nasi komsije piloti prilagoditi na te ptice,sto se nas seba tice letimo sa ovim sto vec imamo u narednih 4-5 godina vec trebamo da se opredelimo na novu askadrilu od 14-16 aviona, verujem po ruskm standardu zato sto su dobre masine i uveliko jeftinije u svakom pogledu.

Odgovori
D

Da je bilo političke mudrosti danas bismo bili kooperantem te proizvodili neke komponente kao i koristili modernog lovca a ovako ostaje nam maštanje

Odgovori
A

Fascinantno je da je 2021. godina i da dobar deo komentatora na Tango Six-u i dalje ne kapira da članice NATO niti hoće, niti realno mogu, da kupuju novu vojnu opremu od Rusije. Svakako ne nove višenamenske borbene avione.

A kako su Bugari već kupili F-16V, ali nedovoljan broj (samo 8), bilo je logično da kupe još, naravno istih takvih. Neće sada kupovati 8 Rafala ili 8 Eurofajtera ili 8 Super Horneta, sigurno.

Da je skupo, pa skupo je. No nisu na vreme kao Rumuni krenuli sa nabavkom polovnih F-16, politika SAD se promenila (teraju saveznike da kupuju novo, Slovačka je sličan slučaj), i to im je što im je. Imaće jednu vrlo ubojitu eskadrilu višenamenskih aviona za 10 godina, kada se kompletno opremi i kada se izvrši obuka skroz.

Odgovori
B

Andrija
Sve si apsolutno u pravu, osim da ce za 10 godina to biti prosecan avion, jer ce vecina preci na sledecu generaciju aviona.

K

Pa sad bas, „vecina“ je malo tezak izraz. Europski projekti 6. generacije ce uci u sluzbu tek 2040., a osim Amerike, Rusije i azijskih zemalja u utrci u naoružanju ja ne vidim tko ce do tada kupovati avione 5. generacije i uvoditi ih u sluzbu – nekoliko bogatih zapadno europskih zemalja ce uvesti ogranicen broj F-35ica, i to je to.

A

@Andrija

Ubojitu teško, jer kako god okrenemo za 10 godina će avioni 5. generacije biti standard, dok će se avioni 6. generacije nazirati na horizontu. Prosečnu (i sposobnu što primarno zavisi od njih) da, to će imati.

V

Boban koji bre prosečan ispod sveh kriterijum.za 10 godina mivćemo da ćeramo leteći tanjuri bre sa mitraljezi na gas.koji f16 rafale bednici putin u sibir tajne baze pravu 7 generacija tanjure ceoa sve ima laser gađa na 357 kilometri međ rogove

P

Vasa

Pametnom dosta!

B

Vasa
Mozes da se podsmevas koliko hoces, ali za 10 godina ce to biti samo prosecan avion. A sam ces se uveriti koliko zemalja ce imati 5 generaciju aviona.

A

@Boban, Aleksa

Prosečan za koga? Pa čak i ako je prosečan, zar to znači da nije ubojit? Prosečan avion danas u USAF ili RAF ili Armee de l’Air je vrlo ubojit, daleko ubojitiji od bilo čega što Bugari danas imaju na raspolaganju.

Ove F-16ice će leteti u Bugarskoj narednih 40 godina, možda i više, i biće sigurno raznoraznih modernizacija tokom tog perioda.

Razlika 5. generacije u odnosu na 4. je u suštini samo stelt. Šta to drugo ima F-35 – osim stelt tehnologije (u šta uključujem i superkruz itd.) – što nema, ili što ne može da se ugradi u F-16V?

B

Andrija
Pa bas ta nevidljivost mu daje prednost u odnosu na 4 generaciju.

B

Andrija
I da dodam: za 20 godina, a da ne govorim za 30-40, nece biti ni prosecan ni ubojit, vec zastareo, jer ce se vec uveliko pojaviti i 6 generacija, koja ce biti NLO za taj preskupi F16.

Y

Znači stiže Bugarima još 8 Amrama i uz ovu novu turu?! Super ponuda za milijardu i po dolara. :D

Odgovori
M

Ko god zeli da vidi na kom nivou svesti se nalazi narod u Srbiji dovoljno je da procita sve ove komentare. Ukratko, zajedljivost, zavist, nekompetentnost, hvalisavost, odsustvo svake realnosti i procne sebe i svojih mogucnosti. Svi drugi, sta god uradili su glupi, necje sluge, nesposobni da procene , a kamoli da lete i odrzavaju avione. Svi drugi kupuju sta im ne treba , preplacuju i to ce naravno da im propadne pre negoli i polete. Kada su Bugari narucili prvih 8 aviona, eto preplatili, 8 aviona je nista, gde je naoruzanje, treba da se obuce. Sada su narucili drugih 8 , u narednoj transi ce verovatno naruciti naoruzanje a dokoni Srbi ce i dalje da komentarisu kako su madjarski Gripeni slabi, Rumunski F16 zastareli, Bugarski blok 70 skupi, hrvatski Rafali prepucani. Samo smo mi vanvremenski i nenadjebivi. E zato smo tu gde jesmo.

Odgovori
P

Kada Bugari kupuju skupo, onda je jos ekstra argument protiv deal-a da „nema oruzija u paketu“. To se zna jer su informacije javno objavljene i svako moze da ih procita. Kada pak RS kupuje za skupe pare rashodovane vazduhoplove iz RF, sto se u javnosti predstavlja kao donacija da bi se potpaljivala patriotsko-slavensko-pravoslavna osecanja kod javnosti, onda se, i ako to niko pouzdano ne zna, navodi da je uz „donaciju“ dobijena gomila oruzija, raketa itd. itd. Pri tome se cela prica prodaje kao 4++. I eto, Bugari podrajmljeni u NATO, primorani da pazare 5—- avione a mi slobodarska gubernija 4++++

Z

Vaš komentar se potpuno uklapa u vaš komenter. Hoće li neko naizad da se otkači od Naroda koji iskreno ….za Bugarski avion a i naš im se smučio. Zatim kada se „svesni i kompetentni narodi“ kao Ameri i Rusi; Kinezi1 i Kinezi sa ostrva; Pakistanci i Indusi; Bugari iHrvati pišu na forumima jedni o drugima i o nama ponekad je nećitljivo od mržnje, propagande i nekompetencije.
Bugarski predsednik je pilot. Znači za F16 se odlučio on i NATO. I to je to. Po mom mišljenju polovni F18 je idealan za balkanske Nato države. A F16V koji su izabrali me najviše podseća na Boing 737 MAX. Super je to, samo…

P

@zoran koliko neznanja u ovom malom paragrafu

S

@Milos Pavlovic
Da, to sam i ja pomislio. Ali sto kaze Zoran Simic, kada se procitaju komentari na recimo TheDrive, videcete koliko sovinizma, mrznje i nipodastavanja provire tamo, mnogo vise nego ovde. Mozda onda komentari i nisu najbolje merilo?
@Prolaznik
Da, zabrinjavajuce je dizanje u nebesa neko nuzno-prelazno resenje koje je sama vojska jasno nazvala prelaznim, no problem ovde konkretno je dublji. Nabavka F-16 za Bugarsku je bila cista politicka odluka, struka je izabrala Gripen, predsednik(bivsi pilot), je rekao kako je cena F-16 za ono sto nudi bezobrazno velika, cak je stavio veto na odluku i vratio na glasanje u skupstinu(a on valjda zna par stvari o avionima?). To sto je politicka odluka uopste ne mora biti lose, ali objasniti Srbinu kako neka drzava zaista zeli da ima SAD po svaku cenu na svojoj strani je jako tesko, jer se odmah hvataju za emocije. Nas covek ne shvata da mnoge drzave ZELE da budu u NATO/ETU, da budu u americkih okvirima spoljne politike i da to nije nikakva poniznost, podanistvo ili sta vec, nego njihov nacionalni interes….ali dobro, razumljivo je jer se drzava nije ni malo potrudila da im objasni gde mi to idemo i zasto.
Onda krece „mi smo nezavisni“, „to su kante, Rusi kad naprave“ bla bla….sustinski sve je to tako, jer tako moramo…. htela bi i Srbija i Bugarska da budu Francuska, carstva, imperije i ostale promasene aspiracije, pa nismo niti mozemo biti, jbg, sto ne znaci da ovo gde jesmo, ne mozemo drasticno popraviti na bolje, ali to je neka druga prica. U glavnom, nije fer sa nase strane sa „visine“ komentarisati njihovu poziciju jer je bolja od nase, ali sa druge strane, striktno tehnicki i operativno, to sto su kupili ne znaci nista, jer „resili“ su oni i transportnu avijaciju novim zapadnim aparatima, odlicnim, pa su na kraju bili prizemljeni jer nije dobro organizovano odrzavanje i budzetiranje, pritom mora se ceo sistem dovesti na NATO standard, a to nije samo kupiti F-16 i kraj, naravno vi to vrlo dobro znate.

Po meni je Rumunija odradila ok stvar, kupili su polovne avione, „jeftine“, ulozili pare u standardizaciju i adaptaciju infrastrukture za NATO, lete, vezbaju, opremili PVO, VOJIN sve na NATO standard, pa kad sve dodje vreme, lako ce preci na nove aparate, naoruzani, obuceni, ubojiti, plug-and-play resenje. Ili Madjari jos bolje, sad ce NASAMS, za Gripene su dobili ofset masan….ne moze bolje.

@Zoran Simic
Predsednik je odbacio tu odluku i nije bio zadovoljan sa paketom za F-16, ali parlament ga je preglasao….malo je to u Srbiji nezamislivo trenutno, ali tako je….

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

B na: CH-95: Još jedna izviđačko-borbena bespilotna letelica za Vojsku Srbije

Jel se zna da li su Orbiteri jos uvek u upotrebi, nabavljeni su jos 2008. a nismo ih videli ni na jednoj vojnoj vezbi

17. Sep 2021.Pogledaj

Ed na: [ANALIZA] Ako Srbija zaista kupi Pancir S1M: Sva unapređenja u odnosu na verziju sistema koju već imamo

@Апок Radar AN/APG-82(V)1 koji se ugrađuje na F-15EX i u F-15QA može istovremeno raditi u v-v i v-z modu... To je ujedno i jedan od najmoćnijih AESA radara u upotrebi na višenamjenskim borbenim avionima. https://www.raytheonintelligenceandspace.com/capabilities/products/apg82v1

17. Sep 2021.Pogledaj

Aca na: CH-95: Još jedna izviđačko-borbena bespilotna letelica za Vojsku Srbije

Pored ovih bespilotnih letelica nam treba jos Bajraktar...

17. Sep 2021.Pogledaj

Beli na: CH-95: Još jedna izviđačko-borbena bespilotna letelica za Vojsku Srbije

@Stojko Naravno da ce biti jeftiniji nego ovaj kineski jer se pravi kod nas i slabijih je performansi. Nije tu nesto puno ulozeno, nije ni bilo dovoljno inzinjera da se koncentrisu na taj projekat, jer kako smo saznali u VTIu je svaki inzinjer radio po na nekoliko projekata.

17. Sep 2021.Pogledaj

Miloš77 na: CH-95: Još jedna izviđačko-borbena bespilotna letelica za Vojsku Srbije

Mora segledati sira slika. Upitanju je osvajanje sposobnosti razvoja i proizvodnje ne Pegaza nego bespilotnih borbenih sistema u Srbiji. Kinezi nam koliko je vec objasnjeno najvise pomazu u razvoju komandnih stanica. Poenta nije cena niti kolicina ovog prvog Pegaza nego onih budićih. Ja se nadam da nećemo ni praviti vise od 12-20 komada nego da…

17. Sep 2021.Pogledaj

Send this to a friend