Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

2. dec 2024

Bosna i Hercegovina nabavlja dodatne helikoptere za svoje oružane snage

29. nov 2024

Helikopterska jedinica makedonske policije proslavila 55 godina

28. nov 2024

Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

26. nov 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024

[ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

21. nov 2024

Erbas započeo sa sklapanjem prototipova besposadne letelice SIRTAP

20. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

19. nov 2024

Svetska premijera ruskog borbenog aviona Su-57 u Kini, prvi izvozni ugovori i još jedna isporuka za rusko ratno vazduhoplovstvo

18. nov 2024

Hrvatska Vlada dala zeleno svetlo za nabavke Bajraktara, tenkova Leopard 2 i održavanje Rafala

15. nov 2024

[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje

13. nov 2024

Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala

13. nov 2024

EDGE potpisao ugovor sa Erbasom o serijskoj proizvodnji modularnih paletizovanih rezervoara goriva za avion C295

12. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M

8. nov 2024

U Hrvatskoj u toku zajednička francusko-hrvatska vazduhoplovna vežba sa borbenim avionima Rafal

7. nov 2024

Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

6. nov 2024

Prvih 50 godina Orla: Od prototipa do modernizacije jugoslovenskog jurišnika

5. nov 2024

Spekulacije o opremljenosti i naoružanju Rafala širom sveta kao dokaz o “degradiranju“ sposobnosti borbenog aviona

4. nov 2024

Prva javna potvrda: Mistrali 3+ u jedinicima Kopnene vojske

1. nov 2024

Pola veka od prvog leta IAR-93: Obeležen zlatni jubilej jugoslovensko-rumunskog jurišnika

31. okt 2024
[ANALIZA] Sve o ruskoj raketi Kinžal i da li je američki Patriot može oboriti?
Raketu Kinžal nosi posebno dorađena verzija lovca-presretača MiG-31 sa oznakom MiG-31I / Foto: Ministarstvo odbrane Rusije

[ANALIZA] Sve o ruskoj raketi Kinžal i da li je američki Patriot može oboriti?

Raketa Kinžal je još jedno od kontroverznih oružja ionako kontroverznog rata u Ukrajini.

Dok oni skloni ruskoj strani u njoj vide neko super oružje koje može da odluči rat i to ne samo sa Ukrajinom, drugi skloni zapadu je procenjuju kao sistem vrednosti nemačkog Fau-2 sa kraja Drugog svetskog rata, dakle sa krajnje ograničenim i ukupno slabim efektom. Prvi problem sa kojim se srećemo u medijima je i sama oznaka sistema, jer često se pojavljuje oznaka H-47M2 (Kh-47M2), koja je navodno sasvim pogrešna, navodi se da je oznaka sistema 9-A-7660, a oznaka same rakete 9-S-7760, tako da možete da naletite na sve ove oznake, ko zna koja je uopšte tačna.

Dakle sistem je, što se tiče objavljenih karakteristika, potpuno problematičan skoro po svim svojim osobinama. Od toga koliki mu je domet, gde se navode jako različite cifre, preko toga šta može da uništi, a šta ne može, od nosača aviona do toga da nije ništa više od obične taktičke rakete, koja je malo ili čak nimalo brža od uobičajenih, zatim nepoznanica po svim parametrima leta i trajektorije gde su rasponi cifara po visini i brzini leta ogromni.

Prava istina je da potrebno znanje za ovakve procene imaju samo dve nacije koje su ikada radile sa raketama koje imaju takve brzine i visine, a to su SAD i Rusija, dok i one iz grupe velikih kao Kina ili Francuska u tome imaju daleko manje iskustva. Svi mi ostali o tome znamo onoliko koliko oni žele i onoliko koliko su retki pojedinci dolazili samo donekle u dodir sa takvom tehnikom i informacijama u vezi ove teme; radi se o delovima fizike i dinamike leta nedostupne ostalima, letu kroz visoke slojeve atmosfere sve do granice kosmosa, brzinama koje se obično zovu hiperzvučne, mada je granica hiperzvuka dogovorna stvar kao i mnogo toga. Ponajviše se poteže u raspravama pojava plazmenih efekata u takvim letovima i njihovi uticaji na rad senzora na raketi posebno recimo radara, a zapravo se zasniva na tome da raketa sa brzinom većom od 6 Maha može biti upravljiva u zonama visina između 40 i 80 km iznad Zemlje.

Koja je namena rakete Kinžal?

Već na tom prvom i osnovnom pitanju počinju da se javljaju razne varijante mišljenja – istinu zna samo rusko ministarstvo odbrane. Najzastupljenija grupa mišljenja je da je Kinžal specijalizovano oružje protiv grupe nosača aviona. U raspadu SSSR-a došlo je do višedecenijskog kašnjenja ruske vojne industrije i propadanja vojske. To je zahvatilo i mornaričko vazduhoplovstvo koje je pre toga imalo dosta dobar instrument odvraćanja sa srednjim bombarderima Tu-22M i čuvenim raketama H-22 (AS-4) koje su sa pravom zvane „ubice nosača aviona“. Te rakete su, naravno, u tom vremenu masovno propadale.

U današnje vreme postoji naslednik te rakete sa oznakom H-32, ali njene performanse nisu bitno veće od prethodnika što onda postavlja pitanje da li su i dalje efikasne u toj ulozi obzirom na izvesno i merljivo jačanje PVO grupacija američkih nosača aviona. Zbog toga mnogi pretpostavljaju da je Kinžal pre svega „anti-nosač“ oružje. Drugi smatraju da on to uopšte nije, smatraju da je Kinžal vazduhoplovna verzija već široko poznatog sistema zemlja-zemlja Iskander, samo što služi za gađanje zemaljskih ciljeva.

Kada im se postavi pitanje zašto bi Rusija uopšte pravila takvo oružje, odgovor je zbog dometa, jer se lansiranjem iz vazduha domet povećava. Na banalno kontra pitanje da se to daleko jednostavnije i mnogo brže rešava postavljenjem još jednog stepena na raketu, odgovor prelazi u politiku, odnosno odgovor je da je to zbog toga što tako Kinžal ne ulazi u dogovor o eliminaciji taktičkog oružja određenih srednjih dometa koji je do skoro važio. Danas očigledno ne važi ništa, a i sam dogovor je očigledno napušten, ako ne de jure ono de facto već dugi niz godina.

Ako Kinžal nije „anti-nosač“ oružje on nema nikakvih složenih sistema za vođenje osim INS sistema ma kako bili precizni ili ne. Temelj takve pretpostavke je da je Kinžal zapravo Iskander dorađen za lansiranje iz vazduha, ali je u toj tački zbog dve činjenice lako demantovati ovu verziju. Prvo, biroi i fabrike nisu istovetni, a sasvim je sigurno pravilo kod Rusa da u tom slučaju oružja ne da nisu slična nego nisu ni previše kompatibilna.

Srednji bombarder Tu-22M3 naoružan protivbrodskom raketom H-22 / Foto: Ministarstvo odbrane Rusije

Drugo i najvažnije, kod prvih prototipova Kinžala čije su fotografije puštene u javnost postojala su blurovana mesta koja su prilikom gledanja bila neprepoznatiljva da bi se moglo odrediti šta se stvarno nalazi na telu rakete. Tu nalazimo na logičan odgovor. Biro pa i fabrika koji rade Kinžal nekada su radili raketu tipa Oka koja je temeljno na štetu Rusije uništena u godinama lažnog rusko-zapadnog prijateljstva. Ta mesta na raketi Oka-U poslednjem prototipu su bitna, jer je Oka-U imala odvojivu bojevu glavu, specijalno upravljanje i što je krucijalno,  glavu za samonavođenje sa upravljačkim elementima na tim mestima.

Istina, oni na Kinižalu nisu vidljivi, ali blurovanje na medijskim izveštajima pokazuje da se tu nalazi nešto važno, a važno bi bilo samo u slučaju odvojive glave i neke vrste elementa za upravljanje. Kontra toga, pristalice teze da je Kinžal evolucija Iskandera u medijma prilažu neku njegovu fotografiju pada na neki poligonski cilj gde se, analizom fotografije, može videti da nema mesta za odvojivu glavu na raketnom telu Kinžala. Prosta istina za koju autori praktično garantuju je da ta fotografija nije fotografija pada Kinžala po cilju, nego zapravo pada završnog dela obične Oke (ne Oke-U) po cilju.

Da bi stvar bila jasnija ili upravo suprotno, postoji i intervju projektanta Oke posle njegovog odlaska u penziju u kojoj novinar u razgovoru sa žaljenjem konstatuje da je od tako sjajne rakete kao što je Oka kao posledica ostala samo jedna relativno uprošćena i ograničena verzija koju svi znamo kao Iskander. Na to je sa izvesnom uzdržanošću projektant navodno odgovorio da će se u skorijoj budućnosti razviti leteće platforme za njegovu raketu i da će onda sva dostignuća koje je on postigao na Oki, a koja su avangardna, doći ponovo do izražaja i pokazati njenu pravu vrednost.

Da bi ovi redovi bili potpuno iskreni po prikupljenim informacijama, projektni biro Kinžala ne negira da je njihova raketa potomak Oke, ali odlučno odbijaju komentar da je ona direktno iz nje razvijena, po fizički sklopovima, već da je nova raketa i to je izgleda tačno. Projektni biro Iskandera nikada nije komentarisao da li je ili nije direktno razvijen iz Oke.

Raketni sistem zemlja-zemlja tipa Oka / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Kinžal jeste raketa koja je nastala evolucijom iz rakete Oka-U, pre svega konceptualno i to po nekim fizičkim sličnostima i pre svega osobinama leta i načinu gađanja cilja, dok je većina njenih elemenata zapravo nova i dosta razvijenija i modernija od uzora. Takođe po istom kriterijumu je Iskander zapravo uprošćena i olakšana direktna evolucija obične Oke za nižu borbenu nišu, doduše takođe sa nekim uplivom modernih tehnologija koje su danas dostupne.

Prvenstvena namena Kinžala jeste napad na grupe nosača aviona i svojim daleko naprednijim mogućnostima drastično prevazilazi stari H-22, pa i nove H-32, i time i jeste primarno oružje za napad na grupu nosača aviona, uz još neka sredstva koja se lansiraju sa podmornica. Kao i H-22 može se uz korišćenje druge bojeve glave upotrebiti i za gađanje kopnenih ciljeva. Na pitanje zašto bi Rusija proizvodila i Kinžal i H-32 odgovor je jednostavan. Kinžal je primarni napadač na grupu nosača aviona i veoma je skup i sporog tempa proizvodnje, a H-32 je daleko slabijih karakteristika jer je osetljiviji pogotovu na modernu novu PVO, ali je mnogo jeftiniji i može se brže proizvoditi pa je idealan za nešto masovnije udare na već oštećenu odbranu grupe nosača aviona ili po slabijim sastavima bez nosača.

Ako je tako, odgovor je, na žalost mnogih, da Kinžal ima sistem završnog navođenja, možda jedinstven na svetu. Mada nije baš prvi put da taj koncept viđamo – nekada davno mi koji više pamtimo uviđamo evoluciju koncepta kasnijih američkih raketa tipa Peršing, kao i nikada do kraja realizovanih radova na poslednjim verzijama prototipova raketa Elbrus (SCUD) sa glavama za samonavođenje.

Kako funkcioniše Kinžal?

Kao i njegov prethodnik H-22, Kinžal je sredstvo koje se lansira iz vazduha. Njegov domet je takođe predmet spekulacija i zaista nije sasvim jasno koliki je, postoje samo procene i na žalost te procene se zasnivaju uglavnom na analogijama sa Iskanderom koji bi bio lansiran u vazduhu, a to smo već zaključili da nije u istom tehničkom problemu niti daje dobre analogije. Prvo moramo da ustanovimo ono što sigurno znamo o Kinžalu i načinu njegovog lansiranja.

Činjenica je da Kinžal pre svega lansiraju avioni tipa MiG-31. Druga činjenica koju je većina nekako propustila, kao sada konstantu, jeste da su Migovi koji ih lansiraju specijalno prerađeni i to ne nekom lakom i brzom preradom već ozbiljnim zahvatima. Avioni koji se tako prerade više nisu lovci. Očigledno je da je avionu kao nosaču uklonjeno sve nepotrebeno osim onoga što mu podiže anvelopu po maksimalnoj visini i brzini leta.

Takođe je logično da su mu ugrađeni specijalni sistemi za navigaciju i parametre leta velike preciznosti da bi se takvim kvalitetnim podacima snabdela raketa pre lansiranja. Takvo lansiranje i pokazuje njenu pre svega mornaričku, protivbrodsku osnovnu namenu. Jedino sa takvim nosačima može se stvoriti elastična odbrana na velikim daljinama od obale, to nije moguće izvesti obalskim baterijama makar raketa dobila i raketni stepen više.

Borba protiv nosača zahteva da platforma koja lansira rakete zagazi ne samo stotinama nego i više od hiljadu kilometara nad (pod) morem da bi onda sa te pozicije gađala, jer čak i kada je cilj lociran sa satelita potrebno je što kraće vreme leta do njega, a to je jedino moguće ako je i platforma lansiranja već stotinama pa i hiljadama kilometara na pučini. Kinžali se kače i na Tu-22M.

Tu bi neko mogao da postavi pametno pitanje: kako sa Tu-22M kada on ne može da postigne ni blizu parametre leta pri lansiranju kao prerađeni MiG-31? Tačno, domet sa njega je time manji, ali isto tako je tačno da Tupoljev može da ode bar 500 ako ne i 1.000 km dalje od MiG-a 31 u tom poslu, a može da ponese čak tri rakete. Tu  vidimo zašto se kao podaci o dometu Kinžala pojavljuju i cifre od 1.000 km dometa i cifre od 2.000 km dometa, pri čemu se uvek navodi sa udelom avionskog preleta. Pojavljuje se razlika između mogućih radijusa Miga i Tupoljeva, makar pri lansiranju sa ovog drugog usled manje visine i brzine sama raketa ima manji domet.

Rakete sistema Iskander i Kinžal iako veoma slične po spoljašnjosti, predstavlju sasvim različite tipove raketa / Foto: Ministarstvo odbrane Rusije

Ostaje zaključak da sama raketa ima manji ili jednak domet od 1.000 km od mesta lansiranja sa aviona do cilja. U slučaju Tupoljeva avionski udeo u maksimalnih 2.000 km ukupnog dometa je verovatno i nešto veći od 1.300 do 1.400 km, odnosno domet same rakete po mišljenju autora je oko 600 do 700 km kada se lansira sa sporog Tupoljeva opterećenog sa maksimalno tri rakete dok je sa Miga verovatno oko 800 km ili čak nešto više.

Sledeći problem je i nepoznanica je na kojim visinama raketa leti. Tu odgovor nije toliko težak koliko se čini jer se on javlja iz česte rasprave o njenoj hipersonici, odnosno: da li je hipersonična ili nije?

Sasvim je jasno da raketa u početku propinje na visinu veću od 80.000 m, verovatno preko 100.000 m, da bi potom pod većim uglom propadala parabolično do visine od 80.000 m, a zatim sa te visine blagim poniranjem do 60.000 (minimalno 40.000 m) pri čemu do kraja te putanje mora da zadrži brzinu od minimum 6 Maha.

Maksimalnu brzinu od 10 do 12 Maha ima samo na delu aktivne faze i to vremenski vrlo kratko, zbog toga i postoje ne mnogo masivne obloge protivplazmene zaštite na delu konusa rakete. No usled oblika prednjeg konusa i specijalnog dovoljno dugog tela i konstantnog usporenja na velikim visinama gde se na kraju brzina spusti na 6 Maha, plazmenih efekata nema toliko mnogo u odnosu na to koliko se pominju, ali zato pri manevru obrušavanja raketa značajno uspori mada ne manje od 3 Maha kada konačno krene na dole i onda je sve brža.

Istina, raketa se sigurno veoma zagreje ali je to očito rešeno prelazom toplote na zadnju sekciju koja posle aktivne faze ima ulogu radijatora. Na visini od 60.000 m, a verovatnije na 40.000 m raketa komanduje obrušavanje na dole, praktično vertikalno ka cilju. U toj fazi radar zrači na dole i hvata cilj, ali najkasnije posle proboja tropopauze kretanje prelazi na INS koji komanduje onda upravljačkim elementima, za koje ne znamo kog su tipa, najverovatnije neki bočni trasteri.

Poslednja faza leta je i najveća nepoznanica naročito sa gledišta mogućnosti radara i autopilota da rade pri velikim brzinama na dole jer tu je negde ponovo granica pojave plazme velika, ali je pitanje gde je ona? Po logici verovatno se efekat sigurno stvara tek u troposferi. Pouzdano se zna da se efekat nigde ne stvara na 3 Maha brzine, ali da li će se desiti na 5 ili  6 Maha ne znamo, dok na brzinama od 10 Maha i više, efekat bi bio bar u donjoj stratosferi pa i višlje. Sa ovakvim oblikom rakete sa visina ispod 60.000 m, pa sve do možda i 20.000 m, postoji „prozor“ u kome radar može da radi efikasno i pri brzinama do 8 Maha.

VKS Rusije za sada raspolaže sa dve eskadrile aviona MiG-31I / Foto: Ministarstvo odbrane Rusije

Ipak, nije efekat plazme taj koji možda stvara najveće probleme. Zagrevanje tela rakete može narušiti njenu konstrukciju, a ona je već dobro zagrejena pa pre poslednjeg obrušavanja ne bi smela da bude previše brza. Ne samo zbog rada radara već integriteta konstrukcije, sva je prilika da su brzine od 3 Maha na obrušavanju bile takve da ni plazmu nisu stvarale, a u ovom slučaju verovatno je ta granica dignuta par Mahovih brojeva više. Prema nekim procenama Kinžal posle gubitka brzina sa 6 Maha počinje da obrušava sa nekih 3 do 4 Maha i zatim opet ubrzava.

Svaki raketni inženjer kada pogleda zadnji konus na raketi upita se kakvo je vođenje ove rakete? Na svim drugim raketma, pa i na Oki, jasno su postojala 4 mlaznika koji su imali po stepen slobode i time je bilo moguće upravljanje na aktivnoj fazi sve do čak 120.000 m visine koje je raketa dostizala da bi zatim prešla u parabolu na dole gde se polagano sve više upravljala aerodinamički sa rešetkastim krilima, da bi sa njima prešla i u obrušavanje na cilj, i tu bi eksplozivnim svornjacima i rotacijom specijalnog motora u obrušavanju odbacila tu sekciju zajedno sa lažnim ciljevima a samostalna glava bi nastavila put na dole upravljana svojim INS-om i aerodinamičkim krilcima na Oki-U. Ništa od toga ne vidmo na Kinžalu.

Jedino suvislo objašnjenje za upravljanje uopšte na aktivnoj fazi je postojanje upravljanja sa brizganjem tečnosti, jer drugog razumnog sistema ne vidimo. Ako je tako onda je to jedna od najmanjih instalacija na raketama takvog tipa I to je shvatljivo, a vidimo opravdanost ponašanja projektnog biroa da je njihova raketa nova, a ne fizički zasnovana na raketi Oka.

Osim toga, nije jasno na koji način se upravlja na dugačkom poniranju? Kada raketa krene u skoro vertikalno obrušavanje sa praktično nekoliko desetina kilometara? Kako se koriguje posle proboja tropopauze? Aerodinamičkih površina nema.

Pretpostavke o odbacivom motoru i nekom sasvim malom novom motoru za ubrzanje su zaista besmislene pri ovako malim dimenzijama rakete, ali mogućnost da se motorska sekcija odbacuje, samo u zadnjem kraćem delu, i da se onda pojavljuju neke aerodinamičke upravljačke površine je naizgled dosta logična, ali na drugi pogled malo verovatna.

Upravljanje nekim gasogeneratorom je takođe teorijski moguće, ali takođe upitno zbog slabih sila. Najlogičnije je postojanje bočnih trastera. Jedno je sigurno, da bi pogodila morski cilj raketa mora da ima glavu za samonavođenje, a onda nečim i mora biti upravljana. To sa sobom povlači činjenicu da Kinžal verovatno ima jako malu bojevu glavu za svoju veličinu. Ne baš mnogo bitno za raketu koja treba da pogodi nosač aviona i to pri brzini od bar 5 Maha, ali to isto uslovljava da za zemaljske ciljeve baš kao i u slučaju H-22 ranije, bojeva glava mora da se menja odnosno nije istog tipa kao i za morski cilj.

Pretpoletni pregled člana posade aviona MiG-31I naoružanog raketom Kinžal / Foto: Ministrarstvo odbrane Rusije

Njena prodornost u dubinu nije upitna, ali način dejstva na samom kraju pa i efekat možda nisu tako veliki na zemaljskim ciljevima kao što se misli, odnosno njena sposobnost penetracije je velika, ali vrlo verovatno da ne može da izvrši obimnije rušenje. Za gađanje klasičnih zemaljskih ciljeva su zato daleko jeftinije i efikasnije rešenje takozvane balističke rakete makar i složene konstrukcija kao Oka ili nešto uprošćenije kao Iskander. Tu možemo slobodno danas dodati i neke novije modele iranskih Fatiha, koje ipak na cilj dolaze manjim brzinama mada jednako precizno.

No svakako su takve rakete značajno lakši ciljevi za protivraketnu odbranu od Kinžala koji je uz supersonične niskoleteće rakete koje lete nešto preko 1 Maha, ali na malim pa čak i granično malim visinama, jedan od najtežih ciljeva, teži čak i od nekih starijih balistčkih raketa mnogo većeg dometa koje su sporije na završnim delovima putanje. Kinžal verovatno do samog obrušavanja na cilj neće spustiti visinu ispod 40.000 m niti brzinu ispod 6 Maha. Jedino tu iznad samog cilja će nešto usporiti po nekom radijusu, da bi opet snažno ubrzao, ali tu je već ključno da ide skoro vertikalno na dole što je već teško pogoditi kao cilj pogotovo pri i dalje velikoj i narastajućoj brzini.

Takav cilj je težak i za otkrivanje, a kamoli praćenje i gađanje, mada nekoliko država na ovom svetu bi mogli da pokušaju, pa čak možda i da uspeju. Međutim treba reći da po karakteristika raketni sistem Patriot nije među njima. Sa druge strane koliko logično mali broj raketa Kinžal i njegove u neku ruku ograničene osobine pogotovu po zemaljskim ciljevima mogu u većoj meri da utiču na ovakav rat je diskutabilno u negativnom smislu.

Na kraju, da dodamo i da je teško proceniti na osnovu fotografija delova projektila koji je navodno oboren u okolini Kijeva, a koje su prikazali ukrajinski izvori informisanja, šta se tu zaista dogodilo? Ono što je izvesno jeste da su prikazani delovi većeg broja različitih projektila vazduh-zemlja, pa čak i zemlja-zemlja, u želji da se makar propagandno poentira na navodnom obaranju Kinžala, iako je i samo ministarstvo odbrane Ukrajine u jednom trenutku pismenim obraćanjem demantovalo obaranje Kinžala. Međutim, indikativno je da Pentagon forsira priču o obaranju Kinžala raketom iz sistema Patriot, mada nikakve posebne detalje o tome ne pruža. Nije jasno kojom je raketom eventualno dejstvovano na Kinžal. U prvim informacijama rečeno je, uz prikazanu fotografiju navodno oborenog projektila sa rupom, da je to trag udara penetratora, što bi navelo zaključak da se, barem u početku, tvrdilo da se radi o presretaču sa kinetičkim dejstvom.

Ipak, idemo redom.

Rakete sa blizinskim upaljačem, koje su pre svega namenjene borbi protiv aviona i helikoptera, svakako imaju veoma male, gotovo samo teoretske šanse za obaranje projektila Kinžal. Već smo pisali na Tango Sixu o tome i naveli da je efikasnost projektila sa blizinskim upaljačem tipa MIM-104C na klasične balističke projektile tipa Elbrus (SCUD), sa linearnom i predvidljivom putanjom, lansirane od strane iračke vojske u prvom Zalivskom ratu, kao i iskustva Saudijske Arabije i Izraela u borbi protiv sličnih projektila lansiranih iz Jemena i Iraka, svega 40-70%, a pritom se govori o pogađanju projektila, a ne konkretnom uništenju bojeve glave, što znači da je i ovde bilo slučajeva da je raketa odbačena, dakle promašila je svoj cilj, ali je pala na drugo mesto i aktivirala se, potencijalno nanoseći ljudske žrtve i materijalnu štetu.

U tom smislu su Amerikanci radili na razvijanju projektila sa kinetičkim efektom na cilj (hit to kill) i prvi projekat je nosio naziv ERINT (Extended range interceptor). Projektil je imao namenu uništavanja operativno-taktičkih i taktičkih balističkih raketa koje su promakle drugim sistemima, a to je uslovljeno pre svega kratkim dometom projektila od 25 km po daljini i oko 20 km po visini. Postojala je mogućnost udaljavanja projektila do 20 km od komandnog centra, tako produžavajući daljinu odbrane. Presretač je, ipak, bio opremljen i sa blizinskim upaljačem kao rezervnom opcijom.

Projektil ERINT je uspešno ispitan protiv manevrišuće taktičke balističke rakete Storm II. Projektil Storm II koristi manevarski RV (Re-entry Vehicle) balistički projektil srednjeg dometa Pershing II uparen sa motorom drugog stepena interkontinentalnog balističkog projektila Minuteman II.

U daljem razvoju, Američka vojska razvila je iz projekta ERINT projektil sa kinetičkim presretanjem MiM-104F, nešto povećanog dometa, ali koji se nije posebno pokazao u Saudijskoj Arabiji protiv projektila izrađenih u Jemenu i koji su imali balističku linearnu putanju, bez mamaca.

Umetnička impresija lansiranja rakete sistema Patriot PAC-3 MSE / Foto: Lockheed Martin

Za sada poslednja modifikacija sistema Patriot izvršena je razvijanjem projektila sa pojačanim raketnim segmentom MSE, pod oznakom MIM-104E, a sistem nosi oznaku Patriot PAC-3 MSE. Projektil ima povećani domet, za aerodinamičke ciljeve više od 90 km po daljini, a za balističke ciljeve do 60 km po daljini i 25-30 km po visini. Projektil je opremljen veoma savremenom radarskom glavom za samonavođenje u završnom delu putanje. Nema blizinski upaljač, kao rezervnu opciju, a nema ni bojevu glavu.

Ovaj projektil svakako ima najveće šanse i mogućnosti, ali kao što smo ranije naveli potrebno je da radari sa zemlje pravovremeno otkriju, a zatim i prate cilj koji leti supersoničnim i hipersoničnim brzinama, ne-linearnom putanjom i sa vertikalnim obrušavanjem na cilj uz ubrzavanje. A čak i da i radar u tome uspe, problem je i potencijalna daljina, jer se maksimalna daljina efikasnog dejstva određuje i odnosom brzina presretač-cilj. Računica koja se reklamira za projektil MSE je, verovatno, bazirana na prosečnim brzinama balističkih projektila, dok se ovde radi o projektilu veće brzine (hipersonik), pa se i daljina efikasnog dejstva ovog projektila svakako smanjuje i to možda i značajno. Problematika je naravno u i daljinama otkrivanja i mogućnostima praćenja samog radara u raketi, iako je radar savremen.

Ono što je takođe svojevrsna „enigma“ jeste kako bi izgledao kinetički udar dva tela sabrane brzine od preko 10 Maha? Otisak koji smo videli na navodno oborenom projektilu, svakako ne odražava efekat. Verovatnije je da bi došlo do faktičkog „raspadanja i fragmentisanja“ oba projektila, nego da bi se na projektilu videla „rupa“ prečnika desetak ili petnaestak centimetara.

U pisanju ovog teksta učestvovao je i Branislav Kojadinović, diplomirani inženjer vojnog mašinstva Mašinskog fakulteta u Beogradu.

Zoran Vukosavljević, bivši pripadnik raketnih jedinica PVO Vojske Jugoslavije, učesnik borbenih dejstava tokom NATO agresije i vrsan poznavalac PVO tematike ekskluzivni je Tango Six kolumnista.

Zoran je koautor nove knjige „Ešalon – Istorija razvoja sovjetskih i ruskih radara, komandno-informacionih sistema i sistema automatizacije“ i administrator grupe o PVO tehnici na Fejsbuku.

Predstavljanje nove Zoranove knjige i način na koji je možete naručiti pročitajte ovde – https://tangosix.rs/2022/19/07/nova-knjiga-esalon-sve-o-sovjetskim-i-ruskim-radarskim-sredstvima-komandno-informacionim-sistemima-i-sistemima-automatizacije/

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ko

Bože, kakav tekst… Malo je reći da sam impresioniran….

Odgovori

bilo bi dobro da nešto od ovoga prevedete i na engleski. ovo je najpotpunija analiza na koji sam uspeo da nadjem na netu

Mi

Slazem se sa komentarima. Svakako najbolja i i najopsirnija analiza Kinžal rakete i analiza susreta sa Patriotom. Svakakvih navijackih misljenja sam se nacitao zadnjih nedelju dana i sa jedne i sa druge strane. Hvala puno za trud.

Da

Na slici prikazanoj nije kinzal valjda vidis da je vrh oborene rakete razlicitog oblika od rakete koja je zakacena na mig31. Totalno razlicitog i corava baba ovo vidi. to je ko da kazes oborio sam f16 a na slici stavis mig29

Mi

Bravo!
Odlican tekst. Nama ostaje da nam Ameri pokazu nacin odbrane od Kinzala a Rusi nacin napada Kinzalima.
Od pre neki dan u dvoboju Patriot- Kinzal, Kinzal je poveo sa 1:0.
Kako Ukrajinci kazu, „Od lansirana 3 Kinzala, oborili smo svih sest!“, a Ameri, „Sistem Patriot nije unisten, vec ostecen i vraticemo ga u Ameriku na popravku! Do daljnjeg nece se pojavljivati na Ukrajinskom ratistu!“
Za sada je to realnost.
Pozdrav!

Odgovori
ma

@Mile Kada su to ameri rekli da će vraćati Patriot u ameriku? Jučer su objavili da su operativna oba sustava, znači da je ovaj kojeg su Rusi „uništili“ operativan.
Činjenica je da su Rusi gađali svime šta imaju na raspolaganju pa i Kinžalima ali opet nisu uspjeli, ostaju im samo laži na press konferencijama.
Mitovi o Kinžalu podsjećaju na mitove o mig25 kad se nagađalo šta taj avion može, sve dok nije preletio pa je ispalo da su to sve mitovi.

Kao što se može naslutiti u ovom odličnom tekstu po svema što se vidi na raketi nema šanse za nekakvim upravljanjem (nema aerodinamičkih upravljačkih površina), slijedi balističku putanju a u zadnjim fazama leta je i „spor“ pa ga se može oboriti kao i svaku drugu sličnu raketu.

Ed

Kako je poveo, kintali sruseni. Slike na netu, Patriot sliku razorenog nisam vidio, i jos tome pise danas da je vec ponovo u upotrebi

Iv

Ja razumem propagandu, ali lad sam video da su objavili da su Rusima 300 aviona oborili…nisam dalje hteo ni da analiziram. Razumem i potrebu da preteras i da je to bitno za moral…ali ljudi moji, treba imati meru. Cinjenica je da su naneli Rusima strasne gubitke i da se bore kao lavovi, ali cemu preterivanje toliko. Rusi su iznenadili sa tim da nemaju satelite i da je vecina opreme tek tako napustena i ostavljena. PVO im se pokazao recimo i ovaj Kindzal. Vojnici relativno slab moral, komanfi kadar svako malo neko proziva Kad sd sve sagleda, jesu druga sila sveta, ali samo zbog atomskih. Mada opet, ni trecu silu kao ni cetvrtu nisno videli na „delu“. Jedino su do sada Rusi i Ameri se sa nekim realno tukli…

Pe

@Mile Tranzicija A niste primetili da Rusi i dalje pokusavaji da gadjaji Kijev i Ukrajina i dalje rusi ruske rakete i posle „unistavanja“ Patriota?
Pa tu je sve jasno ko ima malo mozga: da je Patriot izbacen iz stroja, ne bi mogao i 18 i 19 maja da rusi ruske rakete, zar ne?

mi

@Edo Onda ćemo ga videti uskoro kako opet uništava Kinžale….

J

mi

ti si naivan ako verujes rusima.
Od prvog dana procaju bajke,a vosjka im je dozivela debakl i ponizenje.
Kada krene protivofanziva,bice bezanija.

Mi

Petrovic Dusan

Pa ne moze se toliki donirani lanseri poredjan daleko jedan od drugog unistiti sa tako lako. Zato se napadi nastavljaju.

A vi niste primetili da su Ukrajinci izjavili da su oborili svih 18 raketa tu noc, a svojim ocima ste vdeli bar tri masivna udara/eksplozije u neke zemaljske mete bas u reonu aktivnih Patriot lansera. Paralelno je na svim zivim zapadnim mainstream medijima isla vest da su Ukrajinci oborli SVE ruske lansirane rakete tu noc. Dalje paralelno ali malim naslovima ide i izjava amerikanaca da je ostecen deo Patriot sistema. Ali to samo zbunjuje normalnog coveka, tako da…batali i citaj breaking news velikih fontova.

Pe

@Milos77
Kako je tacno Patriot presreo Kindzal – to su vojne tajne tehnicki najrazvijenije drzave sveta.
Zemlje koja ima najbolje univerzitete na svetu po svim rang listama u oblasto nauke i tehnike: MIT desetinama godina ne silazi sa prvog mesta…
Zemlje u kojij rade giganti Raytheon, Lockheed-Martin, Northrop Grumman.
Niko u Srbiji, pa ni u Evropi i Rusiji nema te informacije o americkoj tehnologiji.
A moglo je bilo sta da bude na tim snimcima u Kijevu-od dronova Shahed, do pada presretaca.
Jedno je sigurno: Rusi i dalje ne mogu da slobodno terorisu Kijev, pametnom dosta.

Mi

@Petrović Dušan
Pišite hvalospeve koliko vam srce traži i ignorišite realnost. Samo napred.
Rusi su dokazali da su odmah našli dobro skriveni Patriot i da su ga pogodili i delimicno ostetili sa tri najverovatnije Kinžala. Ukrajinci sunjavno slagali da sunih sve oborili za publiku koja sve veruje poput vas. Video snimak 3 izuzetno jaka udara na koje nijedna pvo raketa nije ispaljena jasno govore ko ke dobio po nosu. I da, Patriot nije zaustavio, niti moze da osigura Kijev. Za samo jedno vece $100,000.000-$150,000.000 ispaljeno i jos dobio po nosu. Nema sanse da Patriot skroz zaustavi napade na Kijev. Pre ce biti obrnuto. Sta vise samo su jos vise potpalili vatru.

dr

max.
Molim vas da i nama neobaveštenim navedete šta je to tačno što se ispitivanjem MiG 25 pokazalo “ da i nije baš tako“. Hvala željno iščekujem vaš odgovor.

Ni

@Petrovic Dusan

Dossadan si vise sa tim univerzitetima i tehnicki najrazvijenijom zemljom. Ameri nikad nisu imali dobru PVO, njima su nosaci aviona i avioni udarna pesnica- sve ostalo je sekundarno sto je i razumnjivo. Jedan mali Izrael ima daleko savremenije PVO sisteme od Amerike a ti ovde tupis o univerzitetima i peglama.

Fe

@max

Zanima me da li tako veruješ medijima i u predizbornoj kampanji, ili samo onda kad sa njih čuješ baš ono što želiš da čuješ? Sam znaš da je ona slika Klička pored delova neke Kh-31 (jedna jje neposredno pre toga prikazana na nekom polju, verovatno isključili radar koji je pratila pa pala, isto kao i slikati se sa mačkom pa to koristiti kao “dokaz” da imaš tigra kućnog ljubimca.

Zanimljivo je koliko ljudi veruju u ono u šta žele da veruju, do odvajanja od stvarnosti – nije pokazan baš ni jedan Kinžal, ali zato jeste PAC-3CRI – pala u neki park. Uostalom, šta očekivati od nekog ko je ovde tvrdio (i ponavljao) da Rusi od početka 2022 nisu proizveli ni jedan tenk.

de

Zanimljiv tekst ali je mogao da bude i ovakav: „Teoretski ljubav lepo zvuci! Malcice je drugcije u praksi“! Ili ti Kinzal je cudo, ali ne bas toliko koliko Rusi kazu! Patriot moze da ga obori ali sanse su u promilima!

Odgovori
Mi

Slazem se. Jos bi dodao da je Patriot poslat tamo manje vise da bi se testirao protiv najboljih protivnickih raketa koje postoje. Samo budala bi propustila takvu priliku kad se pruzi na volej, a ameri nisu budale! Sve price o humanosti i odbrani grada Patriotom su za naivne. Nema smisla da 3-5 miliona $ PAC-3 Patriot raketa obara Iranske dronove i krilate podzvucne krstarece rakete kojima su Rusi odavno prestali da gadjaju ukrajinsku Elektro mrezu. Vladine zgrade nikad nisu ni dirali u Kijevu.

Ovaj ruski napad sa 18 mesovitih raketa je bila nista drugo nego rusko-americka vojna vezba. Patriot je branio samog sebe i zato je ispalio 100-150 miliona dolara PVO raketa a jednu noc.

Ne zaboravimo da su do sada NASAMS po ukrajinskim izjavama imali 99-100% uspeha i obarali sve osim Kinzala, sto su naravno price za malu decu. Sad odjednom Patriot sa 5x skupljim projektilima mora da ispali 30 raketa za protiv 18 ruskih.

Miloš77 – Rusi iz očaja gađaju šta stignu. Doživeli su u očima celog sveta, a šta je po njih najgore i u očima sopstvenog naroda totalnu blamažu. Tipično šenlučenje i naravno nekad nešto i ubodu. Njihova vojna taktika u najvećoj meri počiva na kvantitetu zbog čega strada kvalitet. Na ofanzivu ukra ni malo ne utiču. Biraju ukri pravi trenutak i pravo mesto a pri tom šire razno razne dezinformacije.

Mi

aleksa
Ne tuku sta stignu jer nemaju para kao ameri za bacanje. Tuku sta nadju da je vredno spucati (kao sto su pronasli Patriota odmah). U zadnjih nekoliko meseci su spucali dobar broj vecih skladista oruzija sto mnogi snimci potvrdjuju. Spucali su i stotine komada artiljerije tenkova i PVO sa Lancetima, ako znas tsa je to. Lancet se pokazao daleko efikasniji od Barjaktara. Barjaktar je nestao sa scene u Ukrajni. Da li mozes da pretpostavis kako i zasto?
Pravi trenutak za kontra ofanzivu se redovno odlaze iz gore navedenih razloga, ali se ocekuje. Videcemo kako ce im to ici.

To

Najbolji tekst koji postoji na netu na ovu tematiku…kapa dole

Iv

Pa ovo je najzesci rat od WW2 . Svako koristi priliku da tvrdi, da je oborio ili unistio protivnciko najsavremenije oruzje . Rusi tvrde da su rasturili Patriot, a ovi Kindzal. Ono sto je meni upalo u oci, kao obicnom laiku, koji nema veze sa vojskom, je da je nato model obuke i nacina ratovanja , daleko bolji od ruske doktrine. Rusi su presli sa ofanzive u modus strepnje i defanzive. Ako su mislili da tako dobiju rat protiv recimo Nato, onda…ne znam sta da kazem. Evidentno je da je korupcija pojela mnoge milijarde, koje su zavrsila bogznagde. Vojne parade su samo parade i ne znace ama bas nista u realnom ratu. Situaciona svest, odnosno da tacno znas gde je protivnik uz visoko precinzno oruzje donosi prevagu. Bolje 10 visikopreciznih raketa, nego 1000 sacastih, koje oru okolo i konkrento ne pogode.
Bahmut ce da padne, to je mali prostor i tu sacasta zrna nesto donose, ali ako se front razvuce onda dzabe. Sve u svemu prorocke reci Lazanskog o izbinjanju na Dnjepar za 3 daba se nisu obistinile.
Na kraju ce se rat zavrsiti nekim pregovorima, gde su Rusi dobili Nato na sviim svojim zapadnim granicama. Ali i nato je izgubio , jer je gurnuo ruseu zagrljaj kine, a i izgubio kredibilitet, jer ce malo ko hteti da cuva lovu u bankama tamo , a i dolar se potiskuje iz trgovine.

Odgovori
PS

Pa izbili su na Dnjepar za tri dana. Ali nisu završili reformu vojske pa su sa lošom logistikom (koja nije profesionalizovana) i nedovoljnim brojem vojnika krenuli u avanturu. Mada im deo vojske i dalje na Dnjepru.

I pored korupcije, ima tu drugi problem. Vojska im nije ni razvijana za ovakve ofanzivne operacije. U nedostatku sredstava fokusirali su se na nuklearnu trijadu i sredstva odvraćanja. Ali korupcija je sve to samo prenaglasila, uz traljavo komandovanje, ogroman front koji nije viđen decenijama (i dalje nedovoljan broj ljudi na frontu) i dobismo šta dobismo.

Ro

A gde su se to ameri tukli kopneno protiv bilo koje i malo ozbiljnije vojske kao što je to Ukrajna?

Odličan tekst i odlična analiza

Odgovori
Re

Iz teksta se vidi da ustvari neznamo ništa o „Kindžalu“ i da će ostati dobro čuvana tajna dok neki Ruski naučnik iz tog tima neprebegne u Ameriku.Fascinantno je da nešto razvije brzinu 12 mahova makar i na kratko i da ode 120 km u vis.Tek ćemo se nagledati Ruskih „Čuda“ zbog ovog rata jer su se tek sada trgli i ubacili u šestu brzinu proizvodnju i razvoj oružja.Jedina im opasnost preti od curenja informacija tj.špijunaže.Kako god bilo ode “ Patriot“ u deliće i to najnovija verzija.Svaka čast autoru teksta što je bar malo pokušao da nam približi tehnologiju “ Kindžala“ koji će još dugo biti glavobolja zapadu.

Odgovori
De

I SRJ je 1999 godine samo malo ostetila F117. Sleteo u atar sela Budjanovci , a pilot platio Ficu jednom mestaninu i odvezao se do aerodroma u Tuzli. Eto tako i sa Patriotom se sad desilo u okolini Kieva malo ga samo osmudio Kindzal. Dali vi verujete sad meni ili snn i bbs isto vam dodje.

Ed

Toliko je u delicima, da eto ni nakon 24 sata je ponovo u upotrebi

https://svidomi.in.ua/en/page/patriot-anti-aircraft-missile-system-damaged-in-ukraine-has-been-repaired

Op

@Edo, i ja mogu da napisem da sam milioner, sto ne znaci da je tako.

Pe

@Realni Svaka balisticka raketa jos od 1950 razvija hipersonicne brzine, interkontinentalne rakete lete brzinom 20+ maha .
Jedina razlika Kindzala je sto navodno moze da manevrise,dok balisticke ne mogu.
Pitanje je da li je to istina, uspesna odbrana Kijeva, gde ni jedan Kindzal nije pogodio cilj, pokazuje da nesto ne stima.

Re

Edo

Imate snimke razbacanih delova i raketa po parku u Kijevu gde je pogodjen “ Patriot“, na snimcima se vidi da je ispalio enorman broj raketa a to se radi samo u panici i na kraju eksplozija u kom je zbrisan.Vidi se da je bio prezasićen pa je pitanje dal ga je uopšte “ Kindžal“ overio,jer je mogao čak i „Lancet“ da ga uništi.I na kraju zašto je to teško poverovati ako je dosad uništeno na desetine „S300“ sistema na obe strane koji je svakako bolji od „Patriota“.Razumem vas donekle koji ne živite u Srbij pa nemate informacije obe strane nego ste pod cenzurom ali zato imate naše najslobodnije javno mnjenje u Evropi,pa izvolite informišite se.

Ed

Ukrajinci lažu i kažu da nije oštećen. Amerikanci su rekli da je djelomično oštećen, pa sad kažu da je ponovo operativan. Na temelju do sada svega rečenoga više vjerujem Aerikancima u vezi ovog rata nego, Ukraincima, Rusima ili Europljanima. Do sada sve kako su rekli je bilo.

Mi

@Petrovic Dusan
„…uspesna odbrana Kijeva, gde ni jedan Kindzal nije pogodio cilj, pokazuje da nesto ne stima.“

Ja bi rekao da su 3 Kinzala pogodila namenjene ciljeve na osnovu ovog videa. Ukrajinci su slagali da su oborili sve, i ovde se lepo vidi. A ti im i dalje veruj na rec.
Ove 3 eksplozije sigurno nisu dronovi. Sta ce patriot pre promasiti, Kinzal ili Podzvucnu krilatu raketu? Logika je prosta kao pasulj ako je neko ima.
https://www.youtube.com/watch?v=Av2nY1rYOWQ

Vl

Miloš1977,
Preksinoć je izašla prilično validna tvrdnja da je Patriot uništio samo jedan Kindžal. A sekundarne eksplozije mogu da znače da je bilo udara i drugih raketa ali i da su eksplodirale rakete na lanserima zemlji.

Ap

Bravo za tekst!

Odgovori
Mi

Odličan tekst…

Ipak bih ja još da (do)pitam? Kinžal na samom kraju putanje vertikalno pada na cilj uz određeno manevrisanje (ne zna se tačno kako, ali eto iznete su određene predpostavke), ali ako sam dobro razumeo, nema pogon tj. neki potisak koji održava ili povećava brzinu.

Dal’ je moguće da nema pogon na samom kraju leta?!?
Ako nema, kako održava hipersoničnih mach 3-6 u gustoj atmosferi poslednjih 30-20-10-0km?

Ili ipak ima pogon do kraja, al’ ja ne čitam pažljivo… :P

Odgovori
д

Патриот није у стању да обори ни искандер,у сваком случају је избачен из строја и то је једино извесно.

Odgovori
Be

Ovo me podsjeca na famu kad se MiG25 pojavio, mitovi su se o njegovim mogucnostima stvarali…

No, kad je pao u ruke amerima, ispostavilo se da i nije to bas tako napredno i svemocno.

Odgovori
Br

@Beduin

MiG25 je bio slab zbol neadekvatnog i malobrojnog naoruzanja. Kinzal je razorna raketa, dometa 1000km koja uz to i jako brzo leti i nema ekvivalenta na zapadu.

Ed

@ Branko. Nije, kinzal je malo modifikovani Iskander namenjen lansiraju iz zraka, ništa manje i ništa više. Daleko je to od pravog hipersoničnog projektila u smislu manevrisanja

PS

Од МИГ-25 су сами Амери правили бабарогу јер је личио на њихове тада развијане напредне концепте. Видели су га само преко сателита анису имали друге податке. А био је слаб јер је направљен као пресретач за врло специфичне услове, а коришћен за све осим тога.

д

Био је свемоћан док се није појавио Ф-15 могли су само да га гледају на радару како лети.

Be

Branko, ne leti vec propada….i to propada po kursu pravocrtnom putanjom.

Lak cilj

Be

Da Dane, letio je brzo….ali samo to, letio.
Za izvidnika odlican.
I za nista drugo.

Br

@Beduin

Ukoliko ste procitali tekst videli ste na kraju da su ga pisali strucnjaci od kojih je jedan raketama gadjao neprijateljeske avione i u tekstu su podvukli da Patriot nije najbolji sistem za ovakve mete, dakle nije bio laka meta.

„Takav cilj je težak i za otkrivanje, a kamoli praćenje i gađanje, mada nekoliko država na ovom svetu bi mogli da pokušaju, pa čak možda i da uspeju. Međutim treba reći da po karakteristika raketni sistem Patriot nije među njima.“

Be

Branko, znam sto sam procitao u textu.
Isto tako znam kojom brzinom putuje radarsku snop i kojom se brzinom vraca.

I ne, nije ga problem pratiti a jos manji problem detektirati.

dr

Beduin.
Poštovani. Ako vam je poznavanje brzine prostiranja snopa jedino znanje iz radarske tehnike molim vas da nas poštedite dalje rasprave. Ukoliko vam je poznavanje ove oblasti ide dalje od youtuba rado bih se upustio u argumentovanu raspravu o „lakoći “ otkrivanja brzo letećeg malogabaritnog cilja sa vertikalnom putanjom. Bio bih vam zahvalan sa vaše znanje jel i pred trideset godina bavljenja sličnim problemima mi ih ne uspesmo rešiti. Unapred zahvalni

Mi

Beduin
MiG-25 je napravljen da radi jednu stvar, a to je da stigne i obori americke supersonicne bombardere na velikim visinama. Rakete su takodje napravljene za samo takve napade. Pogledaj R-40 kolika krila ima.
MiG-25 nije imao nikakav znacaj jer su ameri odmah odustali od supersonicnih bombardera tipa B-70. Rusi su onda od MiG-25 stvorili MiG-31.

Kinzal je nesto sasvim drugo. Nije neoboriv, ali sta mislis koju bi lakse Patriot oborio raketu: Kinzal ili podzvucni Kalibr/Tomahawk/JASSM tip.

Hu

>> Branko, ne leti vec propada….i to propada po kursu pravocrtnom putanjom.

NIje on jedini ovde koji misli da raketa „leti“ ali jeste jedan od najglasnijih :-).

Vl

Edo,
Ko o čemu, baba o uštipcima…
Teze vam jednostavno ne drže vodu tj. nisu ni malo validne.

Br

Na snmku koji smo videli bi pre rekao da je unisten ili ostecen Patriot, kao sto su i Ameri kasnije potvrdili, nego da su oborili Kinzal. Na onom snimku koji smo videli Ukrajinci su za manje od pola minuta ispalili preko deset Patriota i onda smo videli eksploziju na zemlji. Delovaolo je kao da su shvatili da ce biti pogodjeni i da su na brzinu ispraznili lansere, u normalnim situacijama, kada se nesto gadja, ne ispaljuju se rakete toliko brzo, a kako gadjaju na vecim daljinama, da su gadjali nesto i promasili, to bi ih pogodilo malo kasnije, a ne odmah.

Odgovori
Ru

Pravilo je da se ispale po dve rakete na svaki cilj, kod 18 dolazećih projektila je 32 lansirane rakete Patriota po PS-u.

Ovako izgleda i dejstvo izraelskog Iron doma kada napada višestruke ciljeve, samo sa po jednom raketom.

Br

Iron Dome i Patriot nisu isto, Patriot nije predvidjen za ovakve salve raketa, takodje ne objasnjava zasto je pogodjen odmah nakon zadnje ispaljene rakete, ukoliko su gadjali ciljeve na 60-90km za koliko su predvidjeni, kao sto rekoh, taj pogodak je trebao da se desi malo kasnije. Postoje i nagovestaji da su Ameri obustavili dejstvo Patriota dok se sve ne ispita, da je sve proslo u najboljem redu i da su svi kinzali oboreni mislim da bi smo slusali drugacije vesti i videli drugacije snimke.

Op

Zanimjliva analiza.

Tako je, da je oboren Kindzal u Ukrajini, ne bi nista imalo da se pokaze jer je PAC3-MSE upravo razvijen da razfragmentira cilj. Do toga, kazete da je sama bojeva glava mala za takvu raketu, pa je mislim upitno da bi pri ovim brzinama uopste mogao da se pogodi tajav mali i brzi cilj.

Dalje, da bih bio Rus, stampao bih Oke-U kao ludak. To je kao „MVP“ medju svim plejerima ove vrste.

Odgovori
ma

Ovo što je pokazano kao oboreni Kinzal uopšte ne liči na Kinzal, več na Betab 500 podseća. Ne tvrdim da jeste ali liči na Betab 500. Pogledajte vrh rakete Kinzal i sve će vam biti jasno. To što neko tvrdi da je mačka zapravo doberman, kako god se on zvao kod mene ne prolazi, jer mačka je mačka i nikada neće biti doberman i TAČKA.

Odgovori
Ed

Upravo to ja i kazem. To sto rusi tvrde da su unistili patriot ne znači da jesu. te je više dokaza d anisu nego da jesu. Ima ona stana narodna AKO LAŽE KOZA NE LAŽE ROG. možemo debatirat da li su ono ostaci kinžala, a ne možemo debatirat jel su ono ostaci patriota kad nema slike, videa ni ničega

Ra

ma bre nije to kinzal to i malo dete vidi.
Kinzal bi trebalo ad je bar 3x veci/visi od ovoga pored cega se Klicko slikao
to je skoro sigurno deo bombe BetAB-500ShP

Tr

Naravno da nema slike, ukrajincima je stroga zabranjeno da kace takve slike cak i da su ih napravili. Oni sto su okacili snimke iz daljine su dobili po bese 8g zatvora ? Svakako ja ne verujem ni jednima ni drugima, lazu za sve pare..

Vl

Edo,
Činjenica je da bi toga ko bi slikao uništenje Patriota za 2 sekunde pojeo mrak ali bi mu ukro nacisti zatrli i četvrto koleno.
Jel’ su ovi što su snimali lansiranje raketa Patriota već popili po 7-8 godina zatvora i to u širom zapadnog sveta poznatoj demokratskoj zelenkastoj nato državi?

Gr

Patriot definitno može da neutrališe Kinžala. Navede ga na samog sebe i tako Kinžal tehnički stvarno bude uništen :D

Odgovori
Ni

Ukrajinska strana nije pokazala nijedan dokaz da je Kinžal zaista oboren, tako da njihove tvrdnje kao i do sad ostaju samo u domenu jeftine propagande 18/12

Odgovori
iv

kao i rusk da su unistili patriote, dokaz majke mi

Mi

Ovakve rakete su vrv. zamišljene da neprijatelju isporuče manju nuklearnu. Tada ni cena a ni metarska preciznost nije baš da su bitni. Dovoljno je da „pogode“ nosač aviona koji kilometar levo desno gore dole…
Samim tim nemaju dalje mnogo svrhe kada nose male količine klasičnog eksploziva, osim ako ne gađaju vrlo važne objekte, i to vrlo precizno. A za Kinžal je jedna od brojnih nepoznanica baš preciznost.
Ako su zaista Kinžalom, direktnim pogotkom, onesposobili Patriot na duže vreme, uspeh za Ruse. Ali ako su sa nešto šrapnela sa 50-100-200m udaljenosti nanele neznatnu štetu Patriotu, onda mu džaba svi ti mahovi…

Odgovori
De

Aman bre upravo tako to je demonstracija sile i moci on i jeste namenjen da nosi nuklearnu glavu , a ne obicnu konvencionalnu. To im je pokazatelj sta bi se desilo i sta ce biti sa rumunskim, poljskim, nemackim patriot sistemima ili gde god ih ima Kindzal prolazi . Nece njih gadjati ovako. Koji crni srapneli da se zabio u zemlju sa 30 kt snage nuklearne bojeve glave od Kieva bi bila nova Horosima. Ukrajina je poligon za testiranje ciji je duzi Djoka. Sta je sledece ,nek posalju THAD sada amerikanci.

Pe

@Dejan Za vasu informaciju, NATO ima tri nuklearne sile (Amerika,Francuska,Velika Britanija) a svaka od njih moze unistiti citavu Rusiju svojim termonuklearnim bombama.
Zabavno je da ljudi u Srbiji i ne znaju da je Amerika izmislila atomsku bombu, i da Rusija sme nekom da preti)

Ni

@Petrovic Dusan

Francuska i Britanija da uniste citavu Rusiju? U kakvom li paralelnom univerzumu zivis da mi je znati.
I sta s tim sto su Amerikanci prvi konstruisali ( i bacili na civile) atomsku bombu? Jel to nesto za pohvalu? Sto ne bace sada na Rusiju atomsku bombu? Mozda zato sto znaju da bi im sa druge strane doletelo duplo vise?

Vl

Naravno da moze, Kinzal je nista drugo nego Iskander koji se lansira sa aviona koji je opet nista drugo nego unapredjena sovjetska raketa R-500. Nema tu nista epohalno i nepoznato.

Odgovori
Sv

Zorane da vam cestitam na odlicno napisanom clanku kao i uvijek.
Sta bi po vasem misljenju moglo biti ono sto drzi vitalij klicko.Iskander-k nema smisla da ima onakvu unutrasnju kosuljicu.Obicni iskander nije jer su i americki vojni izvori potvrdili da iskander manevrise i koristi protiv radarske mamce u terminalnoj fazi leta.Precizno navodjene bombe nisu jer bi prije avion oborili sto ih nosi.

Odgovori
Yo

Svi komplimenti na urađenoj analizi.
Patriot nije neuništiv, pa ni preterano efikasan sistem i već su mu uništavani lanseri i bez Kinžala i sl.
Sa druge strane, postoji možda još veća nepoznanica nedavnog obaranja više ruskih aviona i helikoptera u pozadini fronta – u samoj Rusiji.
Malo mi neprijatno da tražim, ali bih stvarno bio izuzetno zahvalan ako bi neko stručan pokušao da uradi i tu analizu.

Odgovori
Ic

Veoma lepa i komletna analiza kakve volim da citam.Kao sto auto kaze,postoje mnoge nepoznanice.Tri ruska inzinjera su pre nekoliko dana uhapsena koji su se inace bavili izgradnjom rakete Kinzal zbog navodne izdaje.Verovatno sada vodja ruske nacije mora da opere ljagu sa svojih izjava tvrdeci da je Kinzal nepobedivo oruzje,sto naravno nije.Kao sto sam autor kaze,Kinzal ima mnogo manji domet od prestavljenog i to je raketa sa namenom za eliminaciju nosaca aviona a ne za gadjanje zemaljskih ciljeva.Raketa pred kraj leta usporava veoma do 3 maha gde postaje ranjiva na PVO.Sto se tice Patriot sistema,pa taj sistem je nastao pocetkom osamdesetih godina proslog veka i nije u principu nikakva nepoznanica.Imaju Amerikanci dobar PVO ali oni se uglavnom osljanjaju na ratno vazduhoplovstvo i tu su bez premca u svetu,gledajuci objektivno.Ruska propaganda da je Kinzal unistio ceo sistem Patriot je u domenu naucne fantastike,nema nijedne slike tog Patriota,ako ne bar iz kosmosa obzirom da Rusi isto imaju satelite za osmatranje i spijunazu.Ljudi ne znaju da ukrajinska vojska poseduje mnogo bolji i savremeniji sistem PVO od Patriota.To je Aster 30 BlokN SAMP/T,francusko-italijanske proizvodnje.Domet po daljini je ogroman a takodje po visini.Rakete se vertikalno ispaljuju i sama brzina rakete je 4,6 maha sto predstavlja opasnost za svaku rusku raketu bilo kog tipa a i avion.Inace,najbrza hipersonicna raketa je americki Trident 2 sa brzinom od 29 000 km/h.Kinzal ne moze da dobije rat u Ukrajini,uzalud se trosi jer ne menja stanje na frontu.Kod Bahmuta su Rusi u povlacenju,bokovi pate…

Odgovori
De

Netacan podatak za najbrzu balisticku raketu, to za trajdet je 24 maxa. A kineski dongfeng 41 , ima brzinu od preko 30 000 km na cas, ili ti 25 max.
Neznam brzinu za satanu 2 , znam da po podacima avangard ide i do 27 maxova.

Ce

@Dejan
Kakva bre kineska balisticka raketa ili Topolj-M?O cemu ti pricas uopste?Gde si to gledao,na Sputnik? Topolj-M je mnogo sporiji od Trident 2 a ta kineska kopija nije ni testirana jos.

Ni

@Ceda

Trajdent se puca sa podmornica, pa nije za poredjenje sa Topoljom vec sa Bulavom.
I ne potcenjuj Kineze, nisu oni tako naivni kao sto mislis. Presisace i Ruse i Amere po svemu za par decenija.

Yr

„Kod Bahmuta su Rusi u povlacenju,bokovi pate…“ Uf kako je ovo loše ostarilo. :D Nebuloza kao i ostatak poruke.

Pe

Sta bi jos dodao profesor Milinovic??

Bravo…odlican text!

Navodno oboreni Kinzal nije Kinzal uopste, cak ni dimenzije ne odgovaraju, jer nesto mnogo mali…xexexexe…ali masta moze svasta.

Odgovori
Dr

Odličan tekst,samo bih pitao ( ako sam dobro razumeo), ako Kinžal u završnoj fazi leta ide brzinom oko 3 maha,to i nije neoborivo. Ja sam mislio da u toj fazi leti najvećom brzinom?

Odgovori
ca

da se sutra isus krist spusti na zemlju, kaze da je dva plus dva jednako cetiri…i dalje ce biti onih koji vjeruju da je 2+2=5

Odgovori
Dj

Ja jedva cekam da se rat završi iz samo jednog razloga, da Petrović Dušan prestane da komentarise :)

Odgovori
iv

Za razliku od tebe D. Petrovic je na ovom sajtu godinama , nekad su mu komentari pomalo smesni ali je definitivno deo folklora ovoga sajta. Sa druge strane da nema njega mogao bi vecinom da citam putinofilske orgazmicne komentare isfrustriranih Srba koji svoje frustracije iz devedesetih lece kroz onog ogavnog zlocinca i diktatora Putina koji su se tu pojavili prije godinu dana.

Cv

U tom slucaju bi postao strucnjak za nesto drugo i nastavio bi komentarisati. Masta moze svasta, samo nebo je granica. :)

Ni

@iv

Tip je smesan kao crtani film. Secam se njegovih kometnara o ‘divizionu aviona’. Da ne pisem da je na Politici ispod tekstova pokojnog Lazanskog pisao da je Nato agresor 99-e ‘skenirao’ lica svih pripadnika nase vojske na Kosmetu i to satelitima. Doticni ocigledno ne zna ni kako funcionisu sateliti pa je ubedjen da ‘fotkaju’ sve zivo kad god pozele na bilo kojoj tacki na planeti zemlji.

Gr

@Iv
Ako ti je do njegovog mišljenja toliko stalo možeš slobodno da prebaciš na CNN ili BBC, nema razlike.

An

Amerikanci uvijek javno podcjenjuju svoje sustave. Objave barem 25% slabije performanse nego što zaista jesu. Ne čudim se što zadnja verzija PAC3 obara Kinžale!

Odgovori
Fe

Na osnovu čega to tvrdiš? I zašto samo 25%? Zašto ne 250-500%? Kad maštaš, maštaj na veliko. :))))

Š

PAC-3 rakete (MSE i CRI) imaju lethality enhancer od tungstena. Jedan od tih fragmenata bez ikakvih problema napravi rupu kakvu smo vidjeli na srušenom Kinžalu.

Odgovori
Pa

Hajde objasni kako kod dve rakete ogromnih susretnih brzina od kojih goneca nema eksploziv a ima volfram fragmente izbusi oplatu nn cilndra jednim fragmentom uz ocuvanje ostatka gadjane rakete??? Mlogo napredna tehnologija bez ikakvih problema.

Ni

Da, napravi rupu i kroz tu rupu TNT iscuri ili ispari :)
Pri tim brzinama sta god da se sudari dolazi do detonacije, a ne da ostane neka rupica da Klicko moze da puca selfije.

Š

Ne znam, Pavle, nemam softver za simulacije kinetičkih udara.

Ono što znam jest da su u pitanju fragmenti Kinžala, dokazano i 100% sigurno, i jednako tako znam da Patriotu nije ništa jer je već iduće noći porušio hrpu novih raketa.

Evo ti svježe satelitske snimke: https://twitter.com/OSINTMISCIF/status/1660122781751672833

ko

@pavle
kao što u svemiru usled sudara „nebeske lađe“ sa manjim UFO „projektilima“ dolazi upravo do ovakvih „bušotina“. Velika kinetička energija na maloj lokaciji.

https://www.flightglobal.com/missile-killer-advances/15637.article

Amerika se trudi da ispravi uočene greške na svojoj opremi. Tako da patriot sistem od pre 5 godina nije baš identičan ovome što je stiglo u Ukrajinu. Neki veruju da su ameri lakomisleno „gurnuli“ patriot na prvu liniju fronta? Pre će biti da su računali na poneki adut. I da verovatno o kinžalima znaju ponešto što mi ne znamo. Ujedno i dobra prilika za testiranje mogućnosti njihove opreme. Mi ovde za sada NE ZNAMO šta se desilo nad Kijevom i u Kijevu. Ostaje da navijamo za jedne ili druge. Ali treba ostaviti rezerve/prostora da kod ovako nejasnih situacija naše/vaše stanovište nije 100% ispravno.

p.s. svaka čast autoru T6 na trudu za pisanje teksta. Zanimljivo nepristrasno izlaganje.

Fe

@Štrumfgoda

PAC-3CRI (jedna je fotografisana u nekom parku – nije uopšte MSE) uopšte nema baš nikakvu bojevu glavu, isključivo se oslanja na hit-to-kill. Odakle njoj ti “fragmenti od tungstena”? Ono što si video je BETAB-500, ko zna odakle, Kinžal je dug samo 8 metara sa dijametrom 1,2m i Kličko nikako ne bi mogao da ga onako drži rukom.

Posle ovoga sledi tačka, šta god ukrajinska propaganda tvrdila a ti želeo da veruješ:

U.S. defense officials have concluded that existing radar architectures are insufficient to detect and track hypersonic weapons.[15][16]

In March of 2022, American President Joe Biden confirmed that Russia used hypersonic missiles in Ukraine. „It’s almost impossible to stop it,“ he said: „There’s a reason they’re using it.“[17]

ko

@Feline
To sto pokazuje Kicko izgleda da JESTE Kinzal.
…tamo negde oko 17. minuta (https://www.youtube.com/watch?v=RsZLJ59qtaU) je odgovor na pitanje o velicini kinzal explozivnog dela rakete.
Napomena: USA je patriot sistem uvrstio u THAAD sistem … za to sigurno postoji dobar razlog.

Pa

Ko to tamo
Presretac ne eksplodira vec celom masom unistava cilj, tako da sateliti i dalje snimaju lica….

go

Upotreba kindžala. Kao i za druge hipersonične projektile njemu je uloga saplitanje protivnika, uz udare po protivniku i pre nego što uspe da se pokrene u akciju. Ako je još toliko naivan da napravi koncentraciju svojih snaga tipa masivna baza, dok vežu pertle, krenu da vade iz skladišta šta im treba…. BUM. Najefektivniji za upotrebu je svakako protiv visokotehnološkog protivnika, pomenuti nosači aviona jesu jedan primer mete koje imaju visokotehnološke armije. Kindžal nema mnogo smisla protiv drugorazrednih, a masivnih armija, kao i trećerazrednih malih armija. U svakom slučaju hipersonično oružje je jeftinije od aviona, naročito bombardera i nudi mogućnost ratovanja, tačnije izvodjenja preventivnih udara ili kaznjavanja na dugme. Idealan dizajn udara bi bio uništavanje kritične komponente u pravom trenutku. Primer scenarija: SAD se protive izgradnji brane na Nilu, SAD imaju neuvažavanje njihovih preporuka od strane zemalja graditelja i ne mogu da tolerišu dalje nastupanje ovih. SAD ne gadjaju branu, već kazne uništavanjem fabrike betona u trenutku kada beton mora da se naliva bez prekida. Nema brane, a kako u fabrici betona nema velikog broja ljudi, u automatizovanim je dovoljan samo jedan operater biće minimalna i kolateralna šteta. Hipersonično oružje je pravi izbor za napad. Nije uočljivo da se nešto sprema, nije potrebna masivna operacija i priprema kao kod avijacije. A informaciju kada treba da udare mogu da dobiju i preko modela i preko osmatranja i da hipersonična opet doleti na vreme. Sve ovo je teško postići avijacijom, a krstareće su prespore i mogli bi da organizuju efektivnu odbranu. Mi još nismo videli takvu upotrebu kindžala gde je krajnji ishod dejstva u budućnosti to jest konačni maksimalni efekat i šok u prekidu procesnog lanca. Njegov potencijal kao oružja se oslobadja tek sa ovom predikcionom komponentom posmatranja stvari, to jest kada se koristi kao sredstvo da se utiče na budućnost gadjajući ono što zaista nosi pretpostavku uspeha. Šta je pretpostavka uspeha Ukrajine u ovom sukobu, ali ne danas, nego sutra? Odgovor na ovo pitanje dalo bi listu meta za Kindžal za ovaj sukob, ostalo je politika to jest legitmizacija takvog udara preko raznih medijskih objava, to jest drame, pozorišta i histerije. Za pravi efekat udar mora biti podjednako bezobrazan i drzak koliko je i kindžal brz. Ovo oružje politički više odgovara doktrini SAD i njihovoj enerprajz filozofiji (drski potezi, neuvažavanje prava, upotreba medija za legitimizaciju, projektovanje sile najpre donošenjem zakona i sankcija), nego državi kao što je Rusija. I to je ono što zbunjuje, Rusi umeju da ga naprave ali pojma nemaju da ga koriste (još). SAD bi umele, imaju čak i potrebne zakone i doktrine i praksu, ali ne umeju da ga naprave (još).

Odgovori
Mi

Slazem se sa vasom amnalizom. Kinzal je svakako pravljen da splete i preduhitri tehnoloski najrazvijenije i najbranjenije ciljeve.

I posle toliko strucnih analiza i sa Zapada i na T6, pa i proste logike o brzini i fizickim prednostima Kinzala nad Iskanderom, a kamoli nad 7-10 puta sporijim podzvucnim krstarecim raketama, neki natofili ovde misle da je sve to Putinova propaganda i da Kinzal nema nikakvu svrhu prosto je ga Amerikanci ne prave :-)

Mi u sustini ne znamo koliko je Kinzala Rusija ispalilia to vece kad je Patriot dao svoj maksmum i ispalio salvu od 32 rakete da se odbrani.
Ukrajinci kazu da je bilo 6 Kinzala, medjutim nemamo nikakav razlog da verujemop toj cifri. Rusi kazu da su Ukrajinci „oborili“ vise Kinzala nego sto su ovi lansirali to vece. Kolikosam procitao da je njihova brojka 3 Kinzala, mada sam cui i brojku od samo jednog lansiranog. Neka je istina negde izmedju.

Da li Patriot moze da obori Kinzal. ja mislim da moze, mada mnogi koji su daleko obrazovaniji od mene i upoznatiji u specificnost Patriota i Kinzala misle da ne moze.

Cinjenica je da su ispocali 32 Patriota u dva minuta i da je bar desetak promasilo ciljeve.

Jos jedna stvar koju niko ne spominje je da su rusi 100% koristili i neke mamce (ne samo navedene dronove) uz Kinzala, i da je dosta Patriota potroseno i na njih. Ali naravno sve je to nemoguce jer Rusi ne umeju ni ves masinu da naprave a kamoli da pogode patrot sistem.

Mi

Kada malo bolje razmislim, korišćenje Kinžala sada u ovoj situaciji za Ruse može biti i problem a nikako prednost.

Kinžal je na prvom mestu zamišljen da isporuči nuklearni tovar tako da ne može biti sprečen u tome. Ali jedna od osnovnih moći ovakvih oružja, jeste držati mu skrivene stvarne sposobnosti dok zaista ne bude upotrebljen za ono čemu je namenjen. Izlagati njegove osobine protivniku a za uzvrat prosuti po protivniku tek par stotina kg klasičnog eksploziva, uz vojno posmatrano minimalan efekat i nikakvu prekretnicu u ratu, ne b’ se reklo da to odgovara Rusima.

Kinžal je bio ozbiljna nepoznanica. Nama je i dalje, ali sada kada je izlagan svemu analitičkom što NATO može da ima (možemo zamisliti kako i čime je sve snimano ponašanje lansiranih Kinžala), prilično sam siguran da je pročitan i da se njegove sposobnosti upravo sada jako jako ozbiljno analiziraju na mestima koja Rusima nisu draga. I već se dizajniraju nova protivdejstva.

Da, ok, analiziraju i Rusi rad Patriota i NATO oružja, ali to em nisu neke nepoznanice, em to moraju da rade na tuđoj teritoriji gde je to daleko teže nego NATO-u koji je Ukrajini saveznik, na ukrajinskoj teritoriji, uz verovatno daleko bolja sredstva el. osmatranja, snimanja i analize nego što Rusi mogu da imaju.

Odgovori
So

Обарају несрећни Украјинци све редом. Што складиштима, што центрима за везу, штабовима, нестао им главнокомандукући већ двије недеље…Неће остати Кинжала ни Искандера да га нису оборили…Успјешност њиховог ПВО је преко 100%. Искрено ми их је жао.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor