Prve nezvanične fotografije prvog transportnog aviona C295 namenjenog Srbiji objavljene su ovih dana na društvenim mrežama. Na fotografijama koje su, na aerodromu Erbasove fabrike u španskom gradu Sevilja, napravili dežurni spoteri, može se videti potpuno sivo ofarban avion u verziji C295W sa srpskom zastavom na vertikalnom stabilizatoru na kome se vidi i evidencijki broj aviona 29501.
Kao što je Tango Six već preneo, ugovor za nabavku dva C295 Srbija je potpisala 23. februara prošle godine u Madridu, a objavljeno je da ukupna vrednost ugovora iznosi 81 milion evra, od kojih avioni koštaju 66 miliona evra, a 15 miliona evra predstavlja vrednost opreme i preobuke. Iz Erbasa je tada navedeno da će isporuka aviona započeti krajem 2023. godine.
مصنع ايرباص في اشبيلية 🇪🇦
A400M F-WWMS
A400M 54+35 Luftwaffe
A400M F-RBAI French AF
C295M 209 Indian AF
C295M 29501 Serbian AF
A400M A4M129 Spanish AF
A400M ZM421 RAF— Algerian Aviation spotter 🇩🇿 (@AlgerianAircra1) February 19, 2023
Avioni C295 će u 138. transportnoj eskadrili, 204. vazduhoplovne brigade, na aerodromu “Pukovnik-pilot Milenko Pavlović“ u Batajnici zameniti poslednji aktivni sovjetski An-26 proizveden 1984. godine kome, nakon remonta izvršenog 2016. godine, resursi ističu u periodu 2023-2026.
Vlado
Da smo se ranije fokusirali samo na zapadnu tehniku imali bi odavno sve u inventaru i u aktivnoj sluzbi.
Beli
@Vlado
Pa po tvome mi bi odavno trebali uci u NATO.
…samo si zaboravio da to nije u interesu Srbije nego mozda samo u tvom interesu.
Da smo tako razmisljali pre 80 godina mozda bi danas ziveli kao u Nemackoj. ;-) …sala mala
Profa Fini
Dva odlična transportna aviona – koji imaju i mogućnost upotrebe u mirnodopsko vreme, za civilne potrebe, ako ustreba – koštaće Srbiju 81 milion evra, a dvanaest Rafala (koji se isplate samo u ratu, jer funkciju „air police“ i obuku pilota za nadzvučne avione mogu da rade i stari MiG-29) treba da je koštaju preko tri milijarde! Drugim rečima jedan C-295 košta oko 40 miliona evra, a jedan Rafal preko 250 miliona evra?!?
Алекса
@Profa Fini
Цене једне куповине се никада не могу једноставно поделити са купљеним бројем комада купљене војне технике, јер војна техника скоро никада није једини предмет купопродаје (ово поготово важи за прву куповину). То се одлично да видети управо на овој куповини, где Вам чак лепо пише у тексту (да ствар буде још смешнија) да укупна вредност уговора износи 81 милион евра, од чега на авионе одпада 66 милиона евра (тј. један Ц-295В за РВ Србије 2023. године кошта 33 милиона евра). У осталих 15 милиона спадају сви остали битни елементи једног оваквог уговора: обука, додатна опрема, (потенцијално) инфанструктурни радови, резерни делови (односно уговор о почетном одржавању) итд.
Исто важи и за набавку чувених 12 Рафала за 3 милијарде, где један Рафал дефинитивно не кошта 250 милиона евра, јер овде постоји веома важна квака да ће нас папрено коштати само инфаструктурни радови како би се бар Батајница довела у стање да се на њој и са ње Рафали могу користити у некој константној пракси, јер оно, постоје одређени стандарди за војне аеродроме у вези сваке летелице, што се лепо може такође видети на екстремном примеру чешке потенцијалне куповине Ф-35, где ће Чеси практично морати да руше све осим писте и да граде од темеља, јер тренутна инфаструктура не одговара постављеним захтевима.
А на то онда треба додати куповину резервних делова, муниције, уговор о одржавању Рафала од стране произвођача бар у почетном периоду, преобука пилота и техничког састава, набавка симулатора и остале додатне опреме.
cicadraza
Sad jos samo preostaje da se dostave ta (prva) dva aviona i da se dobro pokazu u nasoj vojsci.
Ne sumnjam da ce slediti nabavka jos bar 6 aviona tog tipa tokom narednih godina..
I slazem se sa @Vlado da je odavno trebalo preci na zapadnu tehniku.
Gale
Mi smo prodavali AN26 kao višak posle raspada. Odbili smo donaciju 2 aviona ovog tipa jer nemamo posade, a ovde ide 15 miliona na opremu i na preobuku. Imamo jedan An26 kome je mogao da se uradi remont koji ne leti. Bogata Srbija, ima para za rasipanje. Po komentarima se vidi da mnogi neznaju u kakvoj zemlji žive.
Đuro
Kako ćeš preći na zapadnu tehniku ako neko neće da ti je proda? Evo i da FRA odobri prodaju Rafala, i da USA nesto ne stopira, koje ozbiljno oruzje ces dobiti za Rafala i koka tehnologija ce biti u njemu spram HR ili FRA Rafala?
Ako nisi u NATO onda ne možeš dobiti svako oružje, ove Helikoptere i ne borbene avione ne racunaj.
Mečka
@Gale
Čemu ulaganje u remont aviona starih bezmalo 40 godina i tehnologije iz 60-70′ za koje će i redovno održavanje biti problem. Ja stvarno ne znam što su ljudi opsednuti zadržavanjem stare sovjetske tehnologije koja je odavno za otpad.
Brad
Sve pare ulozene u transportnu avijaciju su bacene pare u slucaju Srbije. Pogotovo u zemlji u kojoj vecina tenkova nema ni najtanje ERA oklope. Bolje da smo te pare ulozili u oklopnjake ili Nore
Trundle
Slazem se, oklopnjake tipa bredli, a ne ove nase krseve…
Mečka
Transportni avioni se koriste bezmalo na dnevnoj baz i itekako se potrebni. Kada se poslednji put koristio M84? Koliko mu je vreme preživljavanja na bojnom polju protiv savremenih PO sredstava? Ne kažem da je prevaziđen nego da ni ERA neće doneti značajnu prevagu a za remont i modernizaciju će biti potrebne decenije obzirom da kapaciteta u zavodima nema.
omniameamecumporto
Tako je ,nek mi netko objasni koji je smisao tih aviona. Koja bi bila njihova uloga u tako maloj zemlji. Isti nisu jeftini, traže redovito i to ozbiljno održavanje. Ranjivi su u zraku i velike su mete. Prebacivanje tehnike, desanti, protiv koga, protiv Albanaca. Za njih vam ne treba a ostalo je NATO. Vučić se razbacuje, izgleda da ipak okreće leđa Putinu.
Ako se to stvarno dogodi vidjet ćete bijes i pravo lice Putlerovo. Pitam se može li se neko iz aktualne vojnopolitičke strukture ikad i u bilo čemu suprostaviti Vučiću. Ili bolje rečeno jel ima nekad netko svoje mišljenje ili Vučić sve umije i zna.
Petar G.
Eno ti po netu svaki dan na desetine novih snimaka tenkova i transportera što Ruskih što Ukrajinskih što prskaju kao staklene flaše. Od početka rata obe strane su izgubile neverovatan broj oklopnjaka svih vrsta. Oklopnjaci, pogotovo guseničari su ovim ratom konačno prevaziđen koncept. Već u nedavnom sukobu u Nagorno Karabahu se pokazalo da je oklop, uglavnom postao prevaziđen. A Ukrajinski rat je zadao završni udarac oklopu, pogotovo onom sovjetskog porekla i sovjetske doktrine upotrebe. Ko god posle ovog u Ukrajini bude i dalje ulagao u tenkove bezveze baca pare.
Ne sumnjam da će mnogi odreagovati na ovaj moj komentar negativno, ali realnost modernog ratovanja, je jednostavno takva.
Milang
Ako pratiš aktuelni rat uvidećeš da nikakav oklop ne pomaže. Ni aktivan ni reaktivan …
Sa druge strane, transportni avioni su zgodna stvar ako privilegovani pojedinci treba brzo da izbegnu ratna dejstva. Deca političara i generala recimo…
Srbofil
@omniameamecumporto
Da im ne trebaju, ne bi remontovali i modernizovali Antonove jos 2006/2008, zatim 2016.
„Do sada je prilikom slanja An-26 u regione gde Srbija ima vojnike u mirovnim i drugim međunarodnim misijama (Kipar, Liban, Džibuti) avion, zbog svog relativno malog doleta morao da jednom ili dva puta sleće radi dopune gorivom što je zajedno sa aerodromskim taksama predstavljalo dodatni trošak. Neretko se dešavalo da naše mirovnjake prevoze avioni stranih vojnih vazduhoplovstava, inostrane čarter ali i nacionalna avio-kompanija. Srbija trenutno, u 8 mirovnih misija ima 274 vojnika.“
Jordan
@omniameamecumporto
Mislim da je Srbofil dao dobro objašnjenje. Avion ima dva puta veći dolet od An-26, sa manjom posadom. Možda bi se moglo dodati da mu modularni dizajn sa paletama omogućuje da se koristi za različite misije, od izviđanja pa do gašenja požara.
Sličan transportni avion (C-27J) ove godine dolazi i u Sloveniju, Bugarska (koja je slične veličine) ima 3 transportna aviona, Slovačka (manja od Srbije) ima 2, itd. Pretpostavljam da će i Hrvatska nabaviti nešto slično, kada reši problem nadzvučnih borbenih avona.
omniameamecumporto
Što Poljaci onda kupuju stotine tenkova ako su tenkovi prevaziđeni. Rekao bih da Rusi ne znaju ratovati i puštaju oklop da im budu glineni golubovi. Stvarno je glupo krenuti tenkovima na slijepo bez pripreme teritorije.
Poljaci su inače najozbiljnija armija u Europi ili jedna od.
Markus1463
@ omniameamecumporto Ništa bolje ne prolazi ni ukrajinski oklop. Zapravo i jedni i drugi imaju enormne gubitke u oklopu. Razlog za to? Vrlo jednostavan, korišćenje satelitskih snimaka i rano otkrivanje kretanja protivničkih snaga, zatim precizni udari artiljerijom i postavljanje PT zamki i naravno dronovi i lutajuća municija. Više od toga i nema potrebe. Dobro pitanje je kako se izboriti sa svim tim novim izazovima na terenu? Ja imam ideju kako, ne znam da li je primenljiva ali znam da ću je probati na prvoj vojnoj vežbi na koju budem otišao kao rezervni oficir tenkista. U ovom nesrećnom ratu je najgore posadama u OMJ.
Srbofil
Kolumbijsko RV navodi da sa svojim C-295 godisnje naprave 1100-1300h naleta po avionu u teskim uslovima(improvizovane pss, velika nadmorska visina itd.) bez ikakvih problema. To dosta govori o kvalitetu ovog aviona.
Т5🇷🇸
Brad
Ау како звечиш па тра се најбрже исплати, мало роба, мало људи у мисије, не изнајмљујеш, а тренираш посаде… што рече Srbofil.
Нигде не чу теорију о дебелим реактивним оклопима 😂
Што се М2 тиче хрбине ускоро лете из војске па им не треба реклама
Vlado
@Đuro
Spanija nam prodala avione, od Francuza ce biti Rafali, kupljeni Mistrali, GM radari i jos stosta toga. Ako imas pare u vecini slucajeva ce ti i prodati svoj proizvod. Veoma prosta logika.
rkoMi
Francuzi su jedini sa zapada koji bi nam prodali nesto tako sofisticirano kao pvo i avione, za ostale sumnjam.
Dragon F2
Moram priznati da sam pomalo tuzan zbog nekih komentara ovde. Zasto, pa evo da razjasnim , zamislimo hipotetičku situaciju , Srbija kupi dva Airbus M-400M ( znam da nam takva letelica nije potrebna ) i pošto niko nemoze da nam dopremi kupljene PVO sisteme iz Kine , to smo mogli sami da dopremimo sa navedenim letelicama . Ovo vazi i za ive Vojne „ATR“ letelice koje je drzava kupila , zašto da plaćamo transport naših mirovnih snaga nekom drugom kad mozemo sami da letimo !?
A i dobro će nam doći da gase pozare po srbiji tokom leta !
Jordan
Šta god država da uradi, uvek će se naći neko ko će kritikovati zašto to, a ne nešto drugo.
Transportna avijacija je potrebna i postoji gomila razloga za to. Od padobranaca, preko transporta koji nije toliko velik da se angažuju komercijalni avioni, pa na dalje.
U odnosu na An-26, ovaj avion ima 50% veći kapacitet i 2,5 puta manju posadu. Za ono što može da se prenese sa ova dva aviona i četiri člana posade, bila bi potrebna 3 An-26 i 15 članova posade.
Realni
Odlično je to za nas,a i dovoljna su dva.Koristiće se najviše za mirovne misije,a i svi su malo zaboravili kad je bila frka oko vakcina.U ratu ga sigurno nećemo koristiti jel bi bio oboren u roku od odmah.Sve u svemu u miru da nas služi.
Југ
Ово су авиони излобирани за нишки падобрански клуб. Спори, малог долета, мале носивости, у РВ се не користе палете, итд. Ово до Либана има да лети два дана, са две посаде. По Србији један шлепер превезе брже исти терет. Политички разлози и подржавање става Шпаније према Косову коштају.
Momir
Najbolje ocenjenom avinu u Evropi Vi ovako ocenjujete…strašno
i
Do Libana do Nisa ima znacajno manje od doleta ovog aviona, a isve ostalo sto si naveo je uglavnom pogresno.Vise od 15 drzava ga koristi.Sve okolne drzave imaju slicne transportne mogucnost, verovatno su svi blesavi. An-26 je dosao do svog kraja i to je to. Ono sto bi ja voleo da vidimje da uz avion bude nabavljena i neka vrsta pokretne bolnice tako da u slucaju da neki nasi gradjani nastradaju u inostranstvu mogu biti ekspresno vraceni kuci. Verovatno jedna od boljih investicija VS
Jordan
Ne znam da li su avioni ovog tipa potrebni klubu padobranaca u Nišu, ali sigurno jesu 63. padobranskoj brigadi, posebno sada kada se povećava broj pripadnika i ponovo postaju brigada :) Slovenija će ove godine dobiti sličan avion, a mogućnosti ovoga aviona daleko prelaze padobranske skokove. Između ostalog, izuzetno lako manevruše na malom prostoru i poleće sa zemljane podloge.
Međutim, da Srbija nabavi leteće tanjire, našao bi se neko da ih kritikuje :)
Ilke
Najelitniju jedinicu Vojske Srbije ti nazivaš „niški padobranski klub“.. sram da te bude.
Boban
Avion je vrhunski. A mnogi pitaju zasta ce nam? Da li ste svesni koliko naoruzanja, Srbija izveze? Da liste svesni koliko naoruzanja i opreme Srbija uveze? Da li znate koliko to kosta Srbiju, placajuci drugim kompanijama? Ne znate. Zato tako i pisete.
Trangefranger
Srbija je ostala bez transportnog aviona za izvoz naoruzanja jer je jedini koji je imala pao u grckoj pre par meseci-a ovo sokocalo ce kao da prevozi tzv mirovnjake kao da ih voze svaki dan-cisto bacanje para.
Старо куче
Најбитније је да имамо чиме да намећемо нашу војску као непријтељску другим земљма. Пардон, као мировњке…
Realni
Bolje da mi šaljemo mirovnjake nego da oni dolaze kod nas.
Iceman
Avion je najbolji u svojoj klasi i njegova kupovina resava goruce probleme.C295 je izvrstan transportni avion.Kamo srece da smo pre 30 godina krenuli da kupujemo zapadno oruzje i opremu,sada bi smo bili jedna od najbitnijih clanica NATO i do ratova na nasim prostorima ne bi ni doslo…
Emanon
Odlična kupovina. Samo napred.
Daće Bog da već jednom zamenimo kompletnu vojnu tehniku na zapadne NATO standarde kao i da uđemo u NATO pakt gde nam je već odavno mesto.
Nostromo
Ako se narod pita, jedino tu mu nije mesto.
Tomcat
Није ми јасна логика куповати авион од држава које су те у скоријој прошлости бомбардовале и сваки дан раде против твојих интереса,не дају ти мира ни минут.Укратко лудило.