[POSLEDNJA VEST] Hrvatskoj isporučen poslednji Rafal, kompletirana eskadrila sa 12 aviona

25. apr 2025

Srpski MiG-ovi 29SM+ prvi put prikazani sa ruskim protivradarskim raketama H-31P

22. apr 2025

Makedonsko ratno vazduhoplovstvo dobilo novog komandanta, Skoplje se priprema za ponovne pregovore o sporazumu vrednom 249,9 miliona evra za helikoptere AW169M i AW149

21. apr 2025

Novi komandant RV i PVO Vojske Srbije je general-major Brane Krnjajić

18. apr 2025

Ministarstvo finansija uplatilo drugu ratu za kupovinu Rafala

17. apr 2025

[NAJAVA] Zagrebački aero-miting AIRVG održaće se 10. maja

15. apr 2025

Turska šalje Bosni i Hercegovini donacije naoružanja i vojne opreme, na spisku helikopteri i besposadne letelice

15. apr 2025

[REPORTAŽA] Tango Six na vazduhoplovnoj vežbi „Iniohos 2025“: Vojno-vazduhoplovna egzotika sa Bliskog istoka i Azije, među posmatračima i Srbija

14. apr 2025

ASDA 2025: Makete hrvatskih Rafala ponovo naoružane samo MICA-ma i Hamerima, Turska nudi veće besposadne letelice

10. apr 2025

„Ohio Air National Guard“ delegacija posetila RV i PVO, saradnja u oblastima bezbednosti letenja i održavanju letelica

8. apr 2025

Filipinima ponovo odobrena kupovina borbenih aviona F-16, Kolumbija izabrala švedski Gripen

4. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] Republici Srpskoj isporučen treći helikopter Ansat

3. apr 2025

Prve fotografije: Bugarskoj isporučen prvi borbeni avion F-16

3. apr 2025

[ANALIZA] Planovi za naoružavanje srpskih Rafala: Domaća vazduhoplovna ubojna sredstva u razvoju

2. apr 2025

Slovenačka kompanija AFormX razvila VR i XR simulatore za PC-9 i AS532: Slovenačko ratno vazduhoplovstvo prvi korisnik

1. apr 2025

Politička neizvesnost u odnosima Evrope i SAD kao prilika za dodatne narudžbine francuskih borbenih aviona Rafal

29. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Srpski ugovor za nabavku Rafala podrazumeva opsežnu industrijsku saradnju sa francuskim kompanijama, planira se integracija srpskog preciznog naoružanja vazduh-zemlja

28. mar 2025

Kako je JNA promovisala poziv vojnog pilota: Dežurna para, stjuardesa i potpuna kreativna sloboda

27. mar 2025

Hrvatska želi „modernizaciju“ i „nadogradnju“ svojih Rafala, sledeći paket naoružanja i dalje tajna

26. mar 2025

Hrvatski ministar odbrane u poseti proizvođaču Rafala: „Predložili smo Dasou investiranje u Hrvatsku“

25. mar 2025
U Hrvatskoj se srušio mađarski vojni helikopter H145M, tri člana posade poginula
Svi mađarski H145M, kao i srpski, imaju oštrice iznad kokpita i na produžetku skija koje su namenjene presecanju žica / Foto: Živojin Banković, Tango Six

U Hrvatskoj se srušio mađarski vojni helikopter H145M, tri člana posade poginula

Kako je saopšteno iz Ministarstva odbrane Hrvatske (MORH), mađarski helikopter tipa Erbas H145M koji je leteo u okviru programa obuke u Međunarodnom centru za obuku MSAP TC (Multinational Special Aviation Programme Training Center) u kasarni “Pukovnik Mirko Vukušić”, srušio se juče oko 12 časova u blizini Drniša, kod Pakovog Sela, prilikom povratka sa zadatka na matični aerodrom u Zemuniku.

Kako se navodi, u padu helikoptera smrtno su stradala dva člana posade, a za trećim se još uvek traga. U akciju potrage su odmah upućeni avion Pilatus PC-9 i helikopter Mi-171Š hrvatskog ratnog vazduhoplovstva u kome se nalazio tim za traganje.

Na konferenciji za medije, načelnik Glavnog štaba hrvatskih oružanih snaga admiral Robert Hranj izjavio je:

– Ovaj nesrećni događaj dogodio se tokom planirane obuke prilikom letenja u planinskim uslovima u organizaciji Međunarodnog centra za obuku pilota. – rekao je Hranj, i podsetio da je reč o Centru koji je osnovan 2019. godine od strane četiri zemlje, Hrvatske, Bugarske, Mađarske i Slovenije, a osim pilota i specijalnih snaga, uključuje i instruktore iz drugih savezničkih država. On je naglasio da će se istraga koja sledi odvijati u skladu sa standardima NATO-a koji su opisani u sporazumu o statusu snaga i sporazumu kojim je formiran centar za obuku MSAP tako da se očekuje da se hrvatskim istražnim organima pridruže i kolege iz Mađarske.

Komandant hrvatskog ratnog vazduhoplovstva brigadni general Michael Križanec rekao je kako će se ovaj neželjeni događaj rešavati prioritetno .

– Istraga će pokazati sve vezano uz posredne i neposredne uzroke ove tragedije – rekao je Križanec i pojasnio u kontekstu mogućih uzroka pada helikoptera kako je u pravilu letenja, na visinama ispod 1000 fita obaveza posade da osmatra neposredni vazdušni prostor oko sebe i aktivno izbegava sve prepreke kao i druge vazduhoplove.

– Pravilo je “see and avoid”, odnosno vidi i izbegni – istakao je komandant HRZ.

Direktor Međunarodnog centra za obuku specijalnih vazduhoplovnih snaga pukovnik Tomislav Pušnik izjavio je da je obuka bila planirana, da su dva mađarska helikoptera izvodila obuku u istoj pilotažnoj zoni i da je zadnji kontakt sa posadom helikoptera koji je nastradao bio neposredno pre nego što se jedan od helikoptera vratio nazad. On je dodao da se sa sigurnošću može reći da se nesreća nije desila u pilotažnoj zoni nego na povratku prema aerodromu. Naglasio je da treba pustiti istražnim organima u kojima se nalaze eksperti da završe svoj posao, obave istragu i dođu do završnih rezultata.

O mogućim uzrocima nesreće Pušnik je izjavio:

– Ono što ja kao direktor ove organizacije mogu potvrditi je, da su pre početka letačke obuke ažurirane i označene karte na kojima su označeni svi dalekovodi i prepreke, od vetroelektrana, meteo antena i radio odašiljača. Mi imamo te karte i posada je dužna da se pripremi i obaviti let u skladu s tim. Ovde se radi o vizuelnom letenju i zadatak posade je da osmatra vazdušni prostor –

Ministarstvo odbrane Mađarske saopštilo je da su dva helikoptera Airbus H145 mađarskog ratnog vazduhoplovstva obavljala misiju vazdušne obuke u vazdušnom prostoru Hrvatske, kada se jedan od helikoptera u kome su bile tri osobe, pod nepoznatim okolnostima, srušio u centralnom delu Hrvatske. Takođe je navedeno da su helikopteri H145M RV Mađarske prizemljeni dok se ne završi istraga.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

be

Prema zadnjim informacijama, izgleda da su zakačili pomoćni kabel od zipline-a koji prolazi preko kanjona koji se tu nalazi. Dakle, nije onaj glavni po kojem se spuštaju ljudi zipline-om, nego onaj koji je postavljen da bi ptice shvatile da tu ima neka zapreka.

Odgovori
Aq

To je gotovo nemoguce.
Odnosno, ako se to stvarno dogodilo, onda Madjarsko RZ ima velikih problema s disciplinom.

Taj zip line ide preko kanjona Cikole, koji je sirok nekakvih 200tinjak metara na vrhu i lijevastog je oblika.
Zip line se nalazi jedva neka 2 metra iznad tla.

Znaci, ako su zakacili zipline, onda su se spustili u kanjon.
A to je na vjezbama zabranjeno.

PS

Na pojedinim mestima visok i do 120m, tako kaže reklama. Što verujem jer ima i slika. Jeste, spustili se do kanjona, ali očigledno ima više tih žica za Zip line.
https://www.skver-tours.com/?l=hr&ispis=izleti&izlet=26&kategorija=3633

Aq

@ PSA

Za njih, pilote helikoptera, visok je ne vise od 1.7 metara…….
Na ovakvoj obuci, oni u kanjon ne smiju uci.

Ako su ipak usli i zakacili zipline, Madjarsko RZ ima velikih problema.
Slicinih onima HRZa kad se ona Kiowa strmopizdila kod Zlarina

Pe

Pa, to bi svakako trebalo da je ucrtano kao no-fly zona, bilo zabranjeno leteti kroz kanjon ili ne?

Aq

Ako su se zaigrali, sto me ne bi cudilo, nasli su krivi teren za igranje

Odgovori
Li

@Aqua SIla jel znas ti sta je zipline????? 2 m iznad zemlje ????
Malo morgen! Pogledaj si slike tog zipline iz navedenog kanjona!

Odgovori
Aq

Zasto bi gledao slike kad sam ga iskusao.

Nisi ti bas razumio, zipline je jedva 2 metra od tla na pocetnoj i zavrsnoj tocki.
Ma kakva 2 m………..1,7 m najvise

Sad jasnije?

Is

@AguaSila

Pa ne gleda se pocetna i zavrsna tocka od jedva dva metra visine …glesa se prelazak preko kanjona ..tu piloti vjerovatno nisu bili upuceni sta i kako ..a sta Krizanec govori vidi i izbjegni je gotovo nemoguce sa takvom brzinom od helikotera i sirinom kabela…

Aq

Islander,
zna se sta se gleda.

Za pilote helikoptera taj kanjon ne postoji…..za njih je on u ravnini okolnog reljefa.

Ako su usli u njega, e to je big F**k up s njihove strane

Tocka

Nema dalje

Da

Prvi helikopter je normalno sve prošao u trenažnoj ruti i vratio se u bazu. Ovaj drugi je očito izašao can predviđene rute i na vlastitu odgovornost letio .

zo

… helikopter ima i „makaze“ za sečenje žice na prednjem delu konstrukcije da spreči sajlu da zahvati krakove.
… trebalo bi da ima registrator parametara leta
… očigledno velika greška posade posredi

Odgovori
Mu

Preko kanjona Čikole imaju tri žice u sklopu istog ziplajna, dužine 507, 650 i 250 metara. U najvišoj tački prva žica je na oko 120 metara iznad dna kanjona.

Odgovori
Vl

Zali boze izgubljene zivote. Nazalost nesrece se desavaju i desavace se.

Odgovori
Be

Obzirom da je t6 objavio ovu vijest, htio sam samo pratiteljima iz Srbije prenijeti zadnje vijesti. A danas je javljeno da je treći član posade pronađen. Mrtav. Nadalje, „crna kutija“ još nije pronađena, a na teren su pristigli i mađarski istražitelji. Na kraju, samo moja osobna opservacija: Dok se ne završi istraga, nije u redu donositi zaključke tipa „mađarski piloti su napravili grešku“. Razumno je reći da su ti momci iz ravnice, ali zato su ovdje i bili na obuci za letenje u planinskim uvjetima.

Odgovori
Da

Vojni helikopteri nemaju crnu kutiju.

V-

Ovaj ima

Ma

Pronađen i treći poginuli član posade..R..I..P!!

Odgovori
Br

Cim je u zvanicnoj izjavi dva puta pomenuto da su piloti bili infornisani o kablovima i preprekama, verovatno je to bio i razlog pada, zakacili su nesto. Makaze i ako su postojale ne pokrivaju ceo helikopter.

Odgovori
Be

Ja letim avione, ne helikoptere….

Odgovori
Te

The heli itself is a good one. A top of the notch machine. It has no guilt.
Sorry for the loss of lives.

Odgovori
Ro

Iako H-145 ima makaze za rezanje žice, bitan je ugao pod kojim su doleteli u žicu. I ta žica za zip line nije vodoravna nego ide pod nekim uglom paralelno terenu u kanjonu. Tako da, human factor error. Ušli su u zonu gdje nebi smeli.
R.I.P.

Odgovori
BS

Moglo je hiljadu stvari da krene kako ne treba, sacekajte malo, treba biti dostojanstven. Odlicno su ti ljudi znali sta rade. Neka im je laka crna zemlja!

Odgovori
Mi

Дешава се, на жалост, и нај искуснијима. Сви војни пилоти хеликоптера имају “професионалну деформацију” да лижу рељеф. Поготово они који имају ратно искуство. Управљање ризиком ниског лета је вештина која се никад довољно не научи.
Својевремено на мом првом лету војним хеликоптером, бришемо забаченом висоравни. Уживање, земља пролеће. Пилот ми каже “отвори и ти очи, овде нас сваки пут изненаде неке нове жице”. Мук, за 30так секунди питам оно што ми је логично у том моменту “а зашто ми бришемо у нивоу жица.” Пилоти се погледају. Циклика на себе и настављамо са “брисањем” на неких 100 метара.
Толико мало а толико много. Није лако удаљити се од онога што си учио да ти је примарна дужност.

Odgovori
Ra

Da li neko zaista veruje da ove ostrice, navodno za rezanje zica, zaista u relanoj upotrebi imaju efekat? Nema od onoga vajde ni 5%, jedino da se helikopter krece brzinom od 500 km/h pa da kao zilotom presjece zicu.

Odgovori
Ni

Naravno da imaju. Nemački H145M je naleteo na kabal dalekovoda, pre jedno 2 godine, presekao je i normalno sleteo. Ima čak i snimak na netu kad ga transportuju na pregled. Problem je što je kabal od zipline mnogo većeg prečnika i od čelika je. To kida strukturu a ne samo makaze.

Mi

Nazalost ljudi su izginuli Sad vise nije bitno ko i sta Treba uraditi detaljnu analizu Ustanoviti uzrok I ako je propust njihov to kroz pravilnik uvrstiti da se nesme Nazalost propisi i pravilnizi u nekim slucajevima se pisu krvlju S puno tuge neka im je laka zemlja i da se nikad tako nesto neponovi SLAVA IM

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor