Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

11. dec 2024

„Dassault Aviation“ zapošljava menadžere za program „Rafal Srbija“

10. dec 2024

Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

5. dec 2024

Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

2. dec 2024

Bosna i Hercegovina nabavlja dodatne helikoptere za svoje oružane snage

29. nov 2024

Helikopterska jedinica makedonske policije proslavila 55 godina

28. nov 2024

Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

26. nov 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024

[ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

21. nov 2024

Erbas započeo sa sklapanjem prototipova besposadne letelice SIRTAP

20. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

19. nov 2024

Svetska premijera ruskog borbenog aviona Su-57 u Kini, prvi izvozni ugovori i još jedna isporuka za rusko ratno vazduhoplovstvo

18. nov 2024

Hrvatska Vlada dala zeleno svetlo za nabavke Bajraktara, tenkova Leopard 2 i održavanje Rafala

15. nov 2024

[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje

13. nov 2024

Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala

13. nov 2024

EDGE potpisao ugovor sa Erbasom o serijskoj proizvodnji modularnih paletizovanih rezervoara goriva za avion C295

12. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M

8. nov 2024

U Hrvatskoj u toku zajednička francusko-hrvatska vazduhoplovna vežba sa borbenim avionima Rafal

7. nov 2024

Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

6. nov 2024

Prvih 50 godina Orla: Od prototipa do modernizacije jugoslovenskog jurišnika

5. nov 2024
U Hrvatskoj se srušio mađarski vojni helikopter H145M, tri člana posade poginula
Svi mađarski H145M, kao i srpski, imaju oštrice iznad kokpita i na produžetku skija koje su namenjene presecanju žica / Foto: Živojin Banković, Tango Six

U Hrvatskoj se srušio mađarski vojni helikopter H145M, tri člana posade poginula

Kako je saopšteno iz Ministarstva odbrane Hrvatske (MORH), mađarski helikopter tipa Erbas H145M koji je leteo u okviru programa obuke u Međunarodnom centru za obuku MSAP TC (Multinational Special Aviation Programme Training Center) u kasarni “Pukovnik Mirko Vukušić”, srušio se juče oko 12 časova u blizini Drniša, kod Pakovog Sela, prilikom povratka sa zadatka na matični aerodrom u Zemuniku.

Kako se navodi, u padu helikoptera smrtno su stradala dva člana posade, a za trećim se još uvek traga. U akciju potrage su odmah upućeni avion Pilatus PC-9 i helikopter Mi-171Š hrvatskog ratnog vazduhoplovstva u kome se nalazio tim za traganje.

Na konferenciji za medije, načelnik Glavnog štaba hrvatskih oružanih snaga admiral Robert Hranj izjavio je:

– Ovaj nesrećni događaj dogodio se tokom planirane obuke prilikom letenja u planinskim uslovima u organizaciji Međunarodnog centra za obuku pilota. – rekao je Hranj, i podsetio da je reč o Centru koji je osnovan 2019. godine od strane četiri zemlje, Hrvatske, Bugarske, Mađarske i Slovenije, a osim pilota i specijalnih snaga, uključuje i instruktore iz drugih savezničkih država. On je naglasio da će se istraga koja sledi odvijati u skladu sa standardima NATO-a koji su opisani u sporazumu o statusu snaga i sporazumu kojim je formiran centar za obuku MSAP tako da se očekuje da se hrvatskim istražnim organima pridruže i kolege iz Mađarske.

Komandant hrvatskog ratnog vazduhoplovstva brigadni general Michael Križanec rekao je kako će se ovaj neželjeni događaj rešavati prioritetno .

– Istraga će pokazati sve vezano uz posredne i neposredne uzroke ove tragedije – rekao je Križanec i pojasnio u kontekstu mogućih uzroka pada helikoptera kako je u pravilu letenja, na visinama ispod 1000 fita obaveza posade da osmatra neposredni vazdušni prostor oko sebe i aktivno izbegava sve prepreke kao i druge vazduhoplove.

– Pravilo je “see and avoid”, odnosno vidi i izbegni – istakao je komandant HRZ.

Direktor Međunarodnog centra za obuku specijalnih vazduhoplovnih snaga pukovnik Tomislav Pušnik izjavio je da je obuka bila planirana, da su dva mađarska helikoptera izvodila obuku u istoj pilotažnoj zoni i da je zadnji kontakt sa posadom helikoptera koji je nastradao bio neposredno pre nego što se jedan od helikoptera vratio nazad. On je dodao da se sa sigurnošću može reći da se nesreća nije desila u pilotažnoj zoni nego na povratku prema aerodromu. Naglasio je da treba pustiti istražnim organima u kojima se nalaze eksperti da završe svoj posao, obave istragu i dođu do završnih rezultata.

O mogućim uzrocima nesreće Pušnik je izjavio:

– Ono što ja kao direktor ove organizacije mogu potvrditi je, da su pre početka letačke obuke ažurirane i označene karte na kojima su označeni svi dalekovodi i prepreke, od vetroelektrana, meteo antena i radio odašiljača. Mi imamo te karte i posada je dužna da se pripremi i obaviti let u skladu s tim. Ovde se radi o vizuelnom letenju i zadatak posade je da osmatra vazdušni prostor –

Ministarstvo odbrane Mađarske saopštilo je da su dva helikoptera Airbus H145 mađarskog ratnog vazduhoplovstva obavljala misiju vazdušne obuke u vazdušnom prostoru Hrvatske, kada se jedan od helikoptera u kome su bile tri osobe, pod nepoznatim okolnostima, srušio u centralnom delu Hrvatske. Takođe je navedeno da su helikopteri H145M RV Mađarske prizemljeni dok se ne završi istraga.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

be

Prema zadnjim informacijama, izgleda da su zakačili pomoćni kabel od zipline-a koji prolazi preko kanjona koji se tu nalazi. Dakle, nije onaj glavni po kojem se spuštaju ljudi zipline-om, nego onaj koji je postavljen da bi ptice shvatile da tu ima neka zapreka.

Odgovori
Aq

To je gotovo nemoguce.
Odnosno, ako se to stvarno dogodilo, onda Madjarsko RZ ima velikih problema s disciplinom.

Taj zip line ide preko kanjona Cikole, koji je sirok nekakvih 200tinjak metara na vrhu i lijevastog je oblika.
Zip line se nalazi jedva neka 2 metra iznad tla.

Znaci, ako su zakacili zipline, onda su se spustili u kanjon.
A to je na vjezbama zabranjeno.

PS

Na pojedinim mestima visok i do 120m, tako kaže reklama. Što verujem jer ima i slika. Jeste, spustili se do kanjona, ali očigledno ima više tih žica za Zip line.
https://www.skver-tours.com/?l=hr&ispis=izleti&izlet=26&kategorija=3633

Aq

@ PSA

Za njih, pilote helikoptera, visok je ne vise od 1.7 metara…….
Na ovakvoj obuci, oni u kanjon ne smiju uci.

Ako su ipak usli i zakacili zipline, Madjarsko RZ ima velikih problema.
Slicinih onima HRZa kad se ona Kiowa strmopizdila kod Zlarina

Pe

Pa, to bi svakako trebalo da je ucrtano kao no-fly zona, bilo zabranjeno leteti kroz kanjon ili ne?

Aq

Ako su se zaigrali, sto me ne bi cudilo, nasli su krivi teren za igranje

Odgovori
Li

@Aqua SIla jel znas ti sta je zipline????? 2 m iznad zemlje ????
Malo morgen! Pogledaj si slike tog zipline iz navedenog kanjona!

Odgovori
Aq

Zasto bi gledao slike kad sam ga iskusao.

Nisi ti bas razumio, zipline je jedva 2 metra od tla na pocetnoj i zavrsnoj tocki.
Ma kakva 2 m………..1,7 m najvise

Sad jasnije?

Is

@AguaSila

Pa ne gleda se pocetna i zavrsna tocka od jedva dva metra visine …glesa se prelazak preko kanjona ..tu piloti vjerovatno nisu bili upuceni sta i kako ..a sta Krizanec govori vidi i izbjegni je gotovo nemoguce sa takvom brzinom od helikotera i sirinom kabela…

Aq

Islander,
zna se sta se gleda.

Za pilote helikoptera taj kanjon ne postoji…..za njih je on u ravnini okolnog reljefa.

Ako su usli u njega, e to je big F**k up s njihove strane

Tocka

Nema dalje

Da

Prvi helikopter je normalno sve prošao u trenažnoj ruti i vratio se u bazu. Ovaj drugi je očito izašao can predviđene rute i na vlastitu odgovornost letio .

zo

… helikopter ima i „makaze“ za sečenje žice na prednjem delu konstrukcije da spreči sajlu da zahvati krakove.
… trebalo bi da ima registrator parametara leta
… očigledno velika greška posade posredi

Odgovori
Mu

Preko kanjona Čikole imaju tri žice u sklopu istog ziplajna, dužine 507, 650 i 250 metara. U najvišoj tački prva žica je na oko 120 metara iznad dna kanjona.

Odgovori
Vl

Zali boze izgubljene zivote. Nazalost nesrece se desavaju i desavace se.

Odgovori
Be

Obzirom da je t6 objavio ovu vijest, htio sam samo pratiteljima iz Srbije prenijeti zadnje vijesti. A danas je javljeno da je treći član posade pronađen. Mrtav. Nadalje, „crna kutija“ još nije pronađena, a na teren su pristigli i mađarski istražitelji. Na kraju, samo moja osobna opservacija: Dok se ne završi istraga, nije u redu donositi zaključke tipa „mađarski piloti su napravili grešku“. Razumno je reći da su ti momci iz ravnice, ali zato su ovdje i bili na obuci za letenje u planinskim uvjetima.

Odgovori
Da

Vojni helikopteri nemaju crnu kutiju.

V-

Ovaj ima

Ma

Pronađen i treći poginuli član posade..R..I..P!!

Odgovori
Br

Cim je u zvanicnoj izjavi dva puta pomenuto da su piloti bili infornisani o kablovima i preprekama, verovatno je to bio i razlog pada, zakacili su nesto. Makaze i ako su postojale ne pokrivaju ceo helikopter.

Odgovori
Be

Ja letim avione, ne helikoptere….

Odgovori
Te

The heli itself is a good one. A top of the notch machine. It has no guilt.
Sorry for the loss of lives.

Odgovori
Ro

Iako H-145 ima makaze za rezanje žice, bitan je ugao pod kojim su doleteli u žicu. I ta žica za zip line nije vodoravna nego ide pod nekim uglom paralelno terenu u kanjonu. Tako da, human factor error. Ušli su u zonu gdje nebi smeli.
R.I.P.

Odgovori
BS

Moglo je hiljadu stvari da krene kako ne treba, sacekajte malo, treba biti dostojanstven. Odlicno su ti ljudi znali sta rade. Neka im je laka crna zemlja!

Odgovori
Mi

Дешава се, на жалост, и нај искуснијима. Сви војни пилоти хеликоптера имају “професионалну деформацију” да лижу рељеф. Поготово они који имају ратно искуство. Управљање ризиком ниског лета је вештина која се никад довољно не научи.
Својевремено на мом првом лету војним хеликоптером, бришемо забаченом висоравни. Уживање, земља пролеће. Пилот ми каже “отвори и ти очи, овде нас сваки пут изненаде неке нове жице”. Мук, за 30так секунди питам оно што ми је логично у том моменту “а зашто ми бришемо у нивоу жица.” Пилоти се погледају. Циклика на себе и настављамо са “брисањем” на неких 100 метара.
Толико мало а толико много. Није лако удаљити се од онога што си учио да ти је примарна дужност.

Odgovori
Ra

Da li neko zaista veruje da ove ostrice, navodno za rezanje zica, zaista u relanoj upotrebi imaju efekat? Nema od onoga vajde ni 5%, jedino da se helikopter krece brzinom od 500 km/h pa da kao zilotom presjece zicu.

Odgovori
Ni

Naravno da imaju. Nemački H145M je naleteo na kabal dalekovoda, pre jedno 2 godine, presekao je i normalno sleteo. Ima čak i snimak na netu kad ga transportuju na pregled. Problem je što je kabal od zipline mnogo većeg prečnika i od čelika je. To kida strukturu a ne samo makaze.

Mi

Nazalost ljudi su izginuli Sad vise nije bitno ko i sta Treba uraditi detaljnu analizu Ustanoviti uzrok I ako je propust njihov to kroz pravilnik uvrstiti da se nesme Nazalost propisi i pravilnizi u nekim slucajevima se pisu krvlju S puno tuge neka im je laka zemlja i da se nikad tako nesto neponovi SLAVA IM

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor