BEG airport status
Udes aviona u Crnoj Gori: ACV za Tango Six o sukobu mišljenja lokalnih aktera, snimak udesa i još jedno trčanje pred rudu ICP Savannah S bez plovaka / Foto: ICP

Udes aviona u Crnoj Gori: ACV za Tango Six o sukobu mišljenja lokalnih aktera, snimak udesa i još jedno trčanje pred rudu

Agencija za civilno vazduhoplovstvo Crne Gore razjasnila je za Tango Six osnovanost kritika prema organizatorima dva nedavna vazduhoplovna dešavanja u toj zemlji. Objavljujemo i snimak pada drugog aviona koji je dobio i objašnjenje iz ugla organizatora.

Kako je naš portal pisao u utorak, jedan od najuticajnijih članova civilne vazduhoplovne zajednice Crne Gore kapetan Dragan Ivančević, postavio je javno pitanje da li su organizatori na ispravan način klasifikovali i osigurali ova masovna vazduhoplovna dešavanja? ACV je jasna da jesu ali i da se zapravo nije ni radilo o vazduhoplovnim priredbama, barem gledano iz vazduhoplovno-regulatornog ugla:

– Pravilnikom o uslovima za održavanje vazduhoplovnih priredbi (Službeni list CG br. 24/2014, Izmjene i dopune Službeni list br. 63/2015) se utvrđuju uslovi za održavanje takmičenja i/ili izložbi na kojima učestvuju vazduhoplovi (vazduhoplovne priredbe).

Svaka vazduhoplovna priredba se odobrava od strane Agencije za civilno vazduhoplovstvo. Za izdavanje odobrenja za održavanje vazduhoplovne priredbe, organizator ili direktor vazduhoplovne priredbe podnosi zahtjev Agenciji, a odobrenje se odnosi na sve vazduhoplovne aktivnosti na toj priredbi, uključujući i vojne, kao i na dodatna odobrenja koja se mogu zahtijevati za vrijeme održavanja vazduhoplovne priredbe, u skladu sa zakonom.

Pomenute operacije vazduhoplova su se izvodile kao nekomercijalne operacije, u skladu sa postojećim regulatornim okvirom, a ne kao operacije u sklopu odobrene vazduhoplovne priredbe.

Agenija za civilno vazduhoplovstvo konstantno apeluje na organizatore vazduhoplovnih priredbi, da nam se što ranije obrate sa zahtjevom za odobravanje priredbi, kako bi imali dovoljno vremena da usaglase svoje aktivnosti sa drugim vazduhoplovnim subjektima i kako bi sve pripremne aktivnosti bile odrađene na vrijeme, sa ciljem da ove manifestacije budu izvedene uz poštovanje svih regulatornih okvira. – navodi se u odgovoru na naš upit Agenciji za civilno vazduhoplovstvo.

Snimak i pokušaj objašnjenja

Organizator jedne od manifestacija je juče Fejsbuk postom ispričao jedan ugao dešavanja koji su, navodno, vodili do udesa, prenoseći svedočenje pilota.

On je objašnjenjem abolirao pilota koristeći termin „sila izvan ovog sveta“:

– …tog trenutka formirala je nestvarni splet ukrštenih i jakih nisponih rotornih strujanja i vrtloga. Ovo područje je postalo poput sile izvan ovog svijeta – vazdušni vrtlog koji je bio toliko snažan da je avion uhvatio u svoja kliješta i svojom snagom nadjačao letjelicu i potpuno promijenio trajektoriju leta ka zemlji brže od kamena. –

Snimak pada indikuje da se letelica, šta god da se dogodilo do tog trenutka, uputila ka zemlji izuzetno brzo i da je BRS aktiviran u poslednjem trenutku. Do sada jedini materijalni dokaz nesreće nikako ne može uputiti na nedvosmisleni zaključak da su strujanja vazduha isključivi i jedini doprinoseći faktor udesa.

Proaktivnost u komunikaciji organizatora može biti donekle štetna budući da ni po jednom osnovu ne može predstavljati validan zaključak a posebno je besmislena kada su vazduhoplovne nesreće u pitanju pre nego što nadležno telo saopšti rezultate svoje istrage.

Identično odsustvo takta dogodilo se, kako je Tango Six detaljno izveštavao, početkom godine u Bosni i Hercegovini. Kako je tada, između ostalog, nakon zaključaka Komisije za provođenje istrage uzroka vazduhoplovnih nesreća (jedinog tela ove vrste na prostoru bivše Jugloslavije koje ažurno radi svoj posao) bilo evidentno – prilično je nesmotreno, posebno kao organizator aktivnosti, komentarisati bilo šta pre objavljivanja završnog izveštaja nadležnog tela za istragu nesreće.

Snimak udesa:

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

St

Kako je tužno kada se neko bavi analizama udesa a u letenju nije dobio ni paperije ,a kamo krilca ,a o krilima da ne pričamo. Bio sam prisutan ,leteo i u vreme kada sam ja bio u vazduhu desio se udes. Niko ne može da priča što nije video osetio ,a i doživeo. Sramno je ovako pisati

Odgovori
Fe

Koju stranu zastupate gospodine Ignjatoviću? Onu što je propustila da nešto uradi pa eto nije videla neku neispravnost ili onu što se koristila nečijom dobrom voljom pa joj se desio pad aviona? Kad god se pomenu sile izvan ovog sveta u pitanju je sinergija između ta dva. Ono što je stvarno van ljudske kontrole, munje, gromovi, oluje, jak vetar, ne daj bože sabotaže ili nešto i gore, to je sve od ovoga sveta. Pojave nečijeg potpisa negde i slično, e to su već stvari u domenu paranormalnog, tu mogu samo da se šire ruke i nemoćno gleda u nebo.

Odgovori
Pi

Kako koju stranu zastupa?DBovsku….

Odgovori
Sr

POLEMISATI SA GOSPODINOM STEVANOM IGNJATOVICEM O VAZDUHOPLOVSTVU JE KRAJNJE NEUMESNO KAO I SA KAPETANOM IVANCEVICEM POKUSAJTE IZ OVE NESRECE DA IZVUCETE POUKU A NE DA SE TRAZI OPRAVDANJE I POLEMISE SA LJUDIMA KOJI SIGURNO ZNAJU VISE OD VAS ILI BAR IMAJU VISE ISKUSTVA

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Gale na: Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

Да ли се сећамо да смо пре неколико година одбили донацију из Русије за ремонтоване Ан 26, под неким изговорима који су се сводили на то да наводно нема више пилота за њих. Али много важније је питање шта је прави разлог да анушка није пензионисана. Имали смо их некад 12 а и продавали смо…

14. Mar 2025.Pogledaj

Vlad na: Ujedinjeni Arapski Emirati pre Srbije naručuju Erbasov A400M

Da se nadovežem... Izgleda da neki ne razumeju poentu. Ako nemaju te slamke niko te neće zvati da ratuješ za tuđi interes sa tim avionima, a ako imaju... Ali, izgleda da su reči "šut" i "karta" ipak najviše zabolele neke nato opcije koje otvoreno navijaju. Miloš77 Koliko oružja, koji dolet i kakve karakteristike ima Rafal…

14. Mar 2025.Pogledaj

Miloš77 na: Ujedinjeni Arapski Emirati pre Srbije naručuju Erbasov A400M

@Perko MA jednom platis da ga skrate za slamku, i miran si. Ima nesto i u odrzavanju tog vraga godinama/decenijama. Moze to da kosta i vise od prepravke. Srbiji sigurno ne trebaju slamčice na Rafalima. Za one koji nisu ubedjeni, pogledajte kolika tri spoljna rezervoara nosi Rafal ako treba, a koliko recimo MiG-29 nosi. jako…

13. Mar 2025.Pogledaj

Nenad N. na: Ujedinjeni Arapski Emirati pre Srbije naručuju Erbasov A400M

Za jedan Erbas dva Embraera. Jeste nosivost manja za deset tona, ali kargo prostor je cak veceg volumena. Pa se uzmu dva ili cetiri. E da, obavezno i "pametnom dosta". :)

13. Mar 2025.Pogledaj

Miloš77 na: Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

To je klasa kargo aviona koja tovari svasta sto C295 ne moze, C295 ogranicen velicinom i doletom. Uvoz odredjene robe pada na pamet, ulkucujuci i vojne. Druga stvar koja mi je pala na pamet odmah ustvari je korist u slucaju vanrednih situacija tipa Kovid lockdown-a kada se mnoge stvari u svetu ogranicavaju u zavisnosti od…

13. Mar 2025.Pogledaj