[EKSKLUZIVNO] Srpski ugovor za nabavku Rafala podrazumeva opsežnu industrijsku saradnju sa francuskim kompanijama, planira se integracija srpskog preciznog naoružanja vazduh-zemlja

28. mar 2025

Kako je JNA promovisala poziv vojnog pilota: Dežurna para, stjuardesa i potpuna kreativna sloboda

27. mar 2025

Hrvatska želi „modernizaciju“ i „nadogradnju“ svojih Rafala, sledeći paket naoružanja i dalje tajna

26. mar 2025

Hrvatski ministar odbrane u poseti proizvođaču Rafala: „Predložili smo Dasou investiranje u Hrvatsku“

25. mar 2025

Sveobuhvatna lista NATO gubitaka iznad SR Jugoslavije i regiona tokom rata 1999. godine

24. mar 2025

[POSLEDNJA VEST] Boing porazio Lokid: Tramp predstavio prvi američki višenamenski borbeni avion 6. generacije

21. mar 2025

Mađarsko ratno vazduhoplovstvo doprinosi KFOR-u: Helikopteri H145M nakon Bosne i Hercegovine i iznad Kosova i Metohije

20. mar 2025

Izraelska kompanija „Elbit Systems“ objavila rezultate poslovanja za prošlu godinu

19. mar 2025

Poslovni rezultati kompanije MBDA za 2024. godinu: Značajno povećanje proizvodnje, zemlje bivše Jugoslavije novi klijenti

19. mar 2025

Tragedija u noćnom klubu pokrenula je opsežnu međunarodnu operaciju medicinskog vazdušnog transporta u Severnoj Makedoniji

18. mar 2025

[ANALIZA] Da li je Vojska Jugoslavije 1999. godine gađala USAF-ove avio-cisterne?

17. mar 2025

Ujedinjeni Arapski Emirati pre Srbije naručuju Erbasov A400M

13. mar 2025

Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

12. mar 2025

Emiratski Kalidus nastavlja sa razvojem svog COIN aviona B-250

11. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Goran Memon za Tango Six: EDePro razvija dva tipa letelice, cilj je da „mock-up“ dvomotorne bude izložen na sajmu u Dubaiju

10. mar 2025

Konačan poslovni i finansijski izveštaj Dasoa za 2024: Još jedna uspešna godina, ostalo da se proizvede i isporuči još 220 Rafala

5. mar 2025

Američki ubica Jastrebova u Farnborou: Priča o tri zelene zvezdice

4. mar 2025

[ANALIZA] Nesreće V-22 Ospreja: P-faktor, prokletstvo tiltrotora i imperativa tehnološke superiornosti američke vojske

3. mar 2025

[IDEX 2025] Od streljačkog naoružanja do dronova: Srpska namenska industra na štandu Jugoimport SDPR-a

28. feb 2025

[ANALIZA] Novi podaci o dejstvima Vojske Jugoslavije protiv USAF jurišnika A-10 „Thunderbolt“ iznad Kosova i Metohije 1999. godine

27. feb 2025
Poljska uskoro povlači Su-22 iz upotrebe, polednji remont aviona tog tipa završen krajem avgusta
RV Poljske je koristilo 110 borbenih aviona Su-22, prvi su isporučeni novembra 1984. godine / Foto: WZL-2

Poljska uskoro povlači Su-22 iz upotrebe, polednji remont aviona tog tipa završen krajem avgusta

Poljski Vojni vazduhoplovni Zavod br. 2 (Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 ili WZL-2) izdao je saopštenje 30. avgusta, da je nakon 35 godina konstantog rada na remontu, održavanju, popravkama i modernizaciji sovjetskih mlaznih borbenih aviona Suhoj Su-22 (zapadni naziv Fitter) sa promenljivom geometrijom krila, dana 29. avgusta završio poslednji generalni remont ovog tipa aviona čime su završene sve dalje aktivnosti vezane za logističku podršku Su-22 u poljskom ratnom vazduhopovstvu (Siły Powietrzne).

Čast da poslednji prodje remont u poljskom zavodu WZL-2, lociranom u gradu Bidgošć, imao je dvosed Su-22UM-3K (NATO: Fitter-G) sa taktičkim identifikacijskim brojem „707“ ofarban bojama karakterističnim za tradicionalnu NATO manifestaciju „Tiger Meet“ (Susret Tigrova).

Deo zaposlenih poljskog Vojnog vazduhoplovnog zavoda broj 2 koji je učestvovao u poslednjem remontu aviona Su-22 RV Poljske / Foto: WZL-2

NATO Udruženje Tigrova (NATO Tiger Association) ili Udruženje Eskadrila Tigrova (Association of Tiger Squadrons) osnovano je 1961. godine, na predlog tadašnjeg francuskog ministra odbrane Pjera Mesmera (francuski ministar odbrane u periodu 1959-1969) sa ciljem da se promoviše solidarnost između vazduhoplovnih snaga NATO.

Iako nije deo formalne strukture NATO-a, udruženje ima 24 punopravna člana, 10 počasnih članova i 7 rasformiranih članova, koji svi imaju tigra kao deo grbova eskadrile. Osim što su prilike za vazduhoplovne snage NATO-a da razmenjuju ideje i iskustva, “ Susreti Tigrova“ su za NATO ujedno i vežbe odnosa s javnošću. Pri tom, NATO avioni su često jarko obojeni tigrovim prugama kako što je to primer sa pomenutim poljskim avionom Su-22UM-3K koji se 29. avgusta vratio u svoju matičnu bazu Miroslavec.

Su-20 i Su-22 su eksportne oznake familije jednomotornih mlaznih aviona koji su se za potrebe Sovjetskog Saveza proizvodili pod oznakom Su-17. Prvi prototip Su-17 poleteo je na Ilindan, 2. avgusta 1966, a avioni Su-20 (ukupno 27 primerka) i Su-22M4/UM-3K (ukupno 110 primerka) krenuli su da stižu u poljsku vojnu avijaciju tek 1974. odnosno 1984. godine.

Dvosed Su-22UM-3K “707“ pred poletanje / Foto: WZL-2

Prvi Su-22 koji je WZL-2 remontovao bio je dvosed Su-22UM-3K sa taktičkim identifikacijskim brojem „310“ koji se nakon remonta u februaru 1991. godine vratio u službu 6. lovačko-bombarderskog puka baziranog u Pili.

Za istoriju avijacije važno je napomenuti da je 1982. godine, 6. lovačko-bombarderski puk izabran za prvu jedinicu poljskog vazduhoplovstva koja će primiti u naoružanje Su-22. Prvih 11 Fittera stiglo je u Pilu u novembru 1984, a istovremeno je u toj bazi prestala upotreba aviona PZL-Mielec Lim-1/2 (poljski licencno proizvedeni MiG-15), Lim-5M kao i Lim-6bis (poljski licencni MiG-17). Proces isporuke aviona Su-22 je nastavljen do 1985, kada je puk imao ukupno 40 Fitera raspoređenih u tri eskadrile. Maskota svake eskadrile bio je leteći tigar, sa bojama krila koje su varirale. Prva eskadrila 6. puka obojila je krila svojih tigrova u roze, druga u crnu i treća u plavu. Po prvi put je maskota tigra naslikana i na avionu sa brojem „3005“, koji je bio prvi isporučen Su-22, ali i poslednji koji je napustio puk.

6. lovačko-bombarderski puk rasformiran je 1998. godine kao deo reorganizacije poljskog ratnog vazduhoplovstva. Piloti i avioni su se pridružili posadama Su-22 iz sastava 7. lovačko-bombarderskog puka na aerodromu Povidz. Poljske vazduhoplovne snage su nastavile da se smanjuju 2000. godine, kada je 7. puk deaktiviran kako bi se formirale dve taktičke eskadrile: 6. i 7. taktička lovačka eskadrila, obe smeštene u novoimenovanoj 33. taktičkoj vazdušnoj bazi u Povidzu. Većina osoblja bivšeg 6. puka postala je deo 6. eskadrile i odlučila da se vrati svom istorijskom simbolu, letećem tigru. Godine 2005. jedan od eskadrilskih dvoseda, Su-22UM-3K (ovde pomenuti broj „707“), dobio je jedinstvenu tigar šemu bojenja.

Poljski Suhoji 22 biće zamenjeni južnokorejskim lakim višenamenskim borbenim avionima FA-50PL  / Foto: WZL-2

U periodu koji je usledio došlo je do još nekoliko reorganizacija poljskog ratnog vazduhopovstva. Tako su pre nekoliko godina 18 preostalih aviona (jednosedi Su-22M4 i dvosedi Su-22UM-3K, sad već svi remontovani u WZL-2) završili u sastavu 40. taktičke eskadrila stacionirane u 21. vazduhoplovnoj bazi, koja je deo 1. taktičke vazduhoplovne brigade koja je bazirana na aerodromu Svidvin. Tokom prošle godine, svi ovi avioni prebačeni su u Miroslavec, gde su i sada, a sve to kako bi se baza Svidvin pripremila za dolazak novih aviona F-35.

Ruska Federacija je svoju flotu Su-17 povukla iz upotrebe 1998. godine, ali je Fitter nastavio da služi u nekoliko drugih zemalja, uključujući i Poljsku gde su mu dani sada već odbrojani. Naime, u intervju iz 2022, poljski brigadni general Ireneuš Novak, zamenik inspektora vazduhoplovstva u Glavnoj komandi poljskih oružanih snaga, izjavio je da Poljska namerava da povuče iz upotrebe svoje stare borbene avione Su-22 do kraja 2024, a svoje MiG-29 do kraja 2026. godine.

Stoga je vrlo verovatno da će avioni Su-22 koji se trenutno koriste, nastaviti sa operacijama do kraja ove godine, koja je određena kao poslednja godina njihove upotrebe.

Vojne vlasti su već odabrale većinu pilota Su-22 koji ispunjavaju uslove za obuku za laki borbeni avion KAI FA-50 Block 20. Kao rezultat toga, ukupno 24 pilota Su-22 odabrana su za program obuke podeljenih u tri grupe, od kojih se svaka sastojala od osam pilota. Dobar deo tih pilota, ako ne i svi, prošle godine su završili obuku na lakom borbenom avionu FA-50 u Južnoj Koreji, i već lete na tom tipu aviona u sastavu poljskog ratnog vazduhopovstva.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

K

Za što FA-50 služi u Poljskom ratnom zrakoplovstvu?

Odgovori
Mu

Kao priprema za F-35, jer on nema twin-seat verziju. Tako da se već zna što su Poljaci kupili.

Be

Trenazni avion i laki bombarder kao nas Orao.

Ž

Multi Boy

Каква припрема за Ф-35?

ФА-50 мења МиГ-29 и Су-22, набављено их је 48.

Прва ескадрила са 12 ФА-50 је већ ту, заменили су МиГ-ове 29 које су раније користили, а који су предати Украјини.

Mu
Ž

Multi Boy

Шта сте овиме хтели да кажете?

Mu

Piše vam u tekstu
„2023: Poland Aircraft Production Began.“
Znači prošle godine.

Л

Multi Boy

Poljaci su FA-50 uzeli zato što im je trebala odmah dostupna zamena za Su-22 i MiG-29, usled rata u Ukrajini. Nabavka nema nikakve veze sa F-35, niti je tako objašljavana kada je postala aktuelna, niti piloti F-35 treba da lete na dvosedu.

Mu
Jo

FA-50 može da ponese preko pet tona tereta, tako da nije baš samo za trening. Međutim, mislim da nema smisla kao jedini (osnovni) nadzvučni avion, nego samo kao dopuna. Niko ga ne koristi kao osnovni avion.

Što se tiče treninga za F-35, nema dvoseda zato što se obuka vrši na simulatoru koji kreira virtualnu realnost i može da umreži više aviona.

Ž

Multi Boy

Није спорно да је Пољска купила 32 Ф-35, али су ФА-50 купљени да замене МиГ-29 и Су-22.

Навео сам Вам да је првих 12 ФА-50ГФ (Блок 10) заменило МиГ-ове послате Украјини.

Следи испопрука још 36 још наопреднијих ФА-50ПЛ (дорађени Блок 20).

Dj

>> Za što FA-50 služi u Poljskom ratnom zrakoplovstvu?

“Polish FA-50s will be used to patrol the sky over Poland, for allied missions over the Baltic states, and to ensure the safety of Slovakia’s airspace,” says defence minister Mariusz Blaszczak.

Ed

FA-50 nije trenažni avion. Trenažne varijante, T-50 ili TA-50, Poljaci nisu kupili.
Za naprednu obuku koriste M-346 Master.

Br

Prvih 12 je kupljeno bez ikakvog naoruzanja i trenutno se koriste samo za obuku, iako su borbeni.

Vl

Muzej ce dobiti lep eksponat.

Odgovori
Pr

Ne bi bilo iznenađenje ni da to bude neki muzej iz Kijeva, jer njima ionako avioni ne traju previše dugo (pa starost nije problem), a trebaju im, posebno oni na kojima njihovi piloti znaju da lete, a mehaničari da ih popravljaju i održavaju.

to

mogli bi tražiti,verovatno bi nam dali

xt

Te FA-50 smo mi trebali nabaviti i čekati još 25 godina da vidimo u kom pravcu ide avijacija, te da odlučimo. Ionkao smo zaostali već 30 godina . JOš 25 godina ili ćemo otići napred ili ćemo nestati.

Odgovori
Sv

Jos kad amerikanci odobrili prodaju to bi bilo dobro.

xt

Ako ne lobiraš i ne tražiš, nema ništa ni da „dobiješ komzgućnost da kupiš“ .
MAda zar nije ideja da GALEB bude zamenjen BOEING ovim čedom za trening?

Th

Za Hrvatsku bi bilo bolje da su uzeli FA-50 ako vec nisu uzeli F-16V.
Sa F-16V bi u misijaman dobili punu podrsku ne samo Amerikanaca.
Ovako zavise od Franzusa. Ko drugi je uzeo te Rafale? Grcka kupuje
sta moze zbog Turske.
Jedini koristnik ovoga je Franzuska. Dobro su vas procijenili.
Na kraju ce Hrvati preuzet Srbsku narudzbu. Ako ne oni onda
sigurno Grcka. Vidit cemo.

Odgovori
Jo

Već sam napisao, FA-50 nije za to da bude osnovni avion i niko ne bazira RV na njemu. On se nabavlja kao drugi avion. Hrvatska je nabavkom rafala napravila dobar posao. Grčka nabavlja ono šta joj treba, a ne ono što može. Zato kupuju i F-35.
U nekoj hipotetičkoj situaciji u kojoj Srbija ne bi mogla da dobije naručene avione, ti avioni bi završili u jednoj od zemalja koje su već naručile rafale.

Dj

>> FA-50 nije za to da bude osnovni avion i niko ne bazira RV na njemu.

“Polish FA-50s will be used to patrol the sky over Poland, for allied missions over the Baltic states, and to ensure the safety of Slovakia’s airspace,” says defence minister Mariusz Blaszczak.

Meni ovo zvuci kao sasvim regularan lovacki avion.

Th

@Jordan
Bolje FA-50 nego to smece od Dassault. Da njih nije sram da toliko za goli
avion da traze. Izgleda da Srbija mora ono platiti sto su od Hrvata pre
malo trazili/dobili.
Sa F-16V su mogli sudjelovat u misijaman uz Amerikance. Biti dio
njihovog kontigenta. Dobit njihovu potporu i logistiku. Imat mogucnost
da lete po zelji. Biti pravi borbeni piloti.
FA-50 je samo dobar da rade patrole nad vlastitom nebu. Za neki sukob
potpuno nepotrebni.

Л

Djuka

FA-50 je suštinski laki višenamenski avion. Iako on može da obavlja lovačke zadatke, on je tu primarno dopuna primarnom srednjem/teškom lovcu koje jedno vazduhoplovstvo ima, znači F-16 (u budućnosti F-35) kod Poljaka, F-15 i F-16 kod Koreanaca, a u našem slučaju da ga uzmemo, kao dopuna Rafala.

Thomas

FA-50 je borbeno više nego sposoban. Daleko od toga da je neupotrebljiv.

Jo

@Djuka
Skrenuli smo sa teme, ali moram da prokomentarišem to za rezervne delove. Izrael ima 66 aviona F-15 i sada su kupili još 25 novih i modernizaciju 25 postojećih na novi standard, uz pravo da kupe još 25. U celom paketu kupuju 120 motora, 75 radara i ostale delove: https://www.airandspaceforces.com/state-department-israel-sale-f-15/
Da li Izraelci znaju nešto što Nemci ne znaju, ili se F-15 više kvare?

Što se tiče broja sati, tih 1500-2000 sati će leteti ako sve bude mirno. U slučaju rata, svi avioni lete daleko više i tada je jako bitno koliko sati još mogu da lete i kakve rezervne delove imate u magacinu.

Ik

Sobzirom da smo kredit za kupovinu zrakoplova dobili od EU , sam proizvod je morao biti iz EU, Plenki je u jednom od intervjua to i spominjao (tako da USA i Korea i nisu ni bili u opciji) A sad izmedju Rafala, Euro Fightera i Gripena mislim da je rukovodstvo izabralo najbolji zrakoplov.

Mu

@Djuka
FA-50 je mnogo ozbiljnije zamišljen nego F-35 koji izgleda kao loš rad nekog studenta. Nekakva debela evolucija Thunderchief-a. Ne znam što su njime postigli možda taktički bombarder s superiornom elektronikom…

Odgovori
Jo

@Thomas
Hajde da sačekamo par godina pa da vidimo šta je Srbija dobila sa 2,7 milijardi. Ne radi se samo o naoružanju, nego pre svega o rezervnim delovima. I dalje tvrdim da je Hrvatska napravila odličan posao sa nabavkom polovnih aviona za 999 miliona evra, ali Srbija nabavlja nove avione, nove generacije. Hrvatskih 999 miliona evra danas vredi 1,168 milijardi. Srpskih 2,7 milijardi je u evrima iz 2021. godine 2,310 milijardi – ili 192,5 miliona po avionu. Katar je 2015. platio 7 milijardi za 24 aviona. To je danas 9 milijardi, 375 miliona po avionu. Emirati su 2021. dali 16 milijardi za 80 aviona, to je danas 18,71 milijarda, odnosno oko 234 miliona po avionu. Indijska narudžba iz 2018 (7,87 milijardi za 36 aviona) je danas 9,68 milijardi – nepunih 268 miliona po avionu. Hrvatski rafali su 14 godina stari i imaju još 3400 sati leta. Novi rafali imaju 8000 sati leta. Samim tim bi trebali da budu oko 60% jeftiniji od novih aviona iste verzije. U današnjim parama – 1,148 milijardi ili 20 miliona više od onoga koliko je Hrvatska platila.

Da se vratim na FA-50. Ni jedna zemlja ih nije nabavila kao osnovne borbene avione. Poljska može da ih koristi za patroliranje – ali Poljaci imaju F-35 i F-16. Malezija ima F-18 i Su-30. Filipini nemaju ništa jače, ali njima ovi avioni služe za borbu protiv islamskih terorista, a ne za odbranu granica. (Amerikanci na Filipinima imaju 5 vazdušnih baza.) Koreja za ozbiljne zadatke ima američke avione (F-15, F-16, F-35), a proizvode i sopstveni stealth avion.

Odgovori
Dj

Kakvi rezervni delovi, karburator, karike, homokineticki zglobovi? Prema onome sto je reicmo Nemacka uzela u sklopu F-35A kupovine, a ameri uredno objavili na netu, na njihovih 35 masina uzet je jedan dodatni radar i motor, ocigledno samo kao backup ako se zaista sta neocekivano desi. Sta ti ocekujes od rezervnih delova da je uzeto za 12 Rafale?

U prvih 10 godina upotrebe ti avioni ce leteti ukupno po 1500-2000 sati, tu nije planirana nikakva zamena komponenti odnosno montaza „rezervnih delova“, a lagerovati takve stvari deceniju ne radi niko normalan.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor