[MEBAA 2024] Srpski „Green Power Turbine Systems“ prvi put izložio na sajmu poslovne avijacije u Dubaiju: Predstavljeni projekti dva nova civilna aviona

13. dec 2024

Visoka delegacija američkog „Garmina“ u poseti beogradskom „Prince Aviation-u“: Nastavak strateškog partnerstva za nove poslove modernizacije poslovnih aviona

11. dec 2024

Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

27. nov 2024

Međunarodna radionica posvećena žirokopterima okupila najiskusnije pilote iz Hrvatske, Srbije i Mađarske u Čakovcu

14. nov 2024

Rekordna godina za Aero-klub Otočac: Ostvareno 1000 operacija na Špilniku

12. nov 2024

Avio-služba Vlade Srbije: Osvežen izgled Lirdžeta 31, novi hangar u rebalansu državnog budžeta

11. nov 2024

Vazdušni saobraćaj budućnosti: Srpski i svetski stručnjaci na panelu o „letećim taksijima“

1. nov 2024

Od utopije do realnosti: Analiza izvodljivosti „letećih taksija“ za EXPO 2027 u Srbiji

31. okt 2024

ISSA simpozijum na Mašinskom fakultetu: Kompanija „Prince Aviation“ i održivo poslovanje – od „pametne zgrade“ do „chat bota“ u procesu zapošljavanja

30. okt 2024

FAA usvojila novu regulativu za eVTOL letelice: Prva nova regulatorna kategorija civilnih vazduhoplova od 1940-ih

28. okt 2024

„Prince Aviation“ produžio ugovor sa američkom kompanijom: Instalacija inovativnih vingleta za unapređenje performansi poslovnih aviona u Beogradu

25. okt 2024

[EKSKLUZIVNO] „Flying Bulls“ ispod mosta Mala Rijeka u Crnoj Gori: Negativna petlja Gripen pilota jer im je Red Bul to organizovao

24. okt 2024

Avioni Utva-75 u nepriznatoj afričkoj državi Somalilend, u projektu učestvuju i stručnjaci iz Srbije

24. okt 2024

[INTERVJU] Kanadska komercijalna korporacija: Pomoć zemljama Balkana u finansiranju kupovina aviona i helikoptera

22. okt 2024

Isporuka privatnog Air Tractora za Osijek preko Kanade, Grenlanda i većeg dela Evrope

14. okt 2024

Nakon pozajmice Skoplju radi restauracije i izlaganja jedrilica Ilindenka vraćena u Beograd

1. okt 2024

Bili smo na otvaranju novog hangara „Prince Aviationa“: Nova etapa u rastu srpskih bizjet eksperata

1. okt 2024

[NAJAVA] Trodnevni vazduhoplovni događaj u Trsteniku: Šesti po redu „Blanik Kamp Kup“ i otvoreni Letački dan

28. avg 2024

Direktorat civilnog vazduhoplovstva zabranio poletanja i sletanja ultra-lakih aviona sa „operativnih mesta na vodi“

22. avg 2024

[NAJAVA] Fly-in na aerodromu Ćuprija u subotu 7. septembra

19. avg 2024
[MEBAA 2024] Srpski „Green Power Turbine Systems“ prvi put izložio na sajmu poslovne avijacije u Dubaiju: Predstavljeni projekti dva nova civilna aviona
Prvo izlaganje za "Green Power Turbine Systems" na sajmu posvećenom isključivo civilnoj avijaciji / Foto: Slobodan Vučković, Tango Six

[MEBAA 2024] Srpski „Green Power Turbine Systems“ prvi put izložio na sajmu poslovne avijacije u Dubaiju: Predstavljeni projekti dva nova civilna aviona

Tango Six je i ove godine izveštavao sa najvećeg bliskoistočnog sajma poslovne avijacije MEBAA (Middle East Business Aviation Assosiation). Trodnevni događaj okupio je 45 izlagača sa više od 30 izloženih biz-jetova na statici aerodroma „Al Maktum“, na istoj lokaciji na kojoj se održava i „Dubai Airshow“.

Ove godine Srbiju su predstavljali „Green Power Turbine Systems“ i „Prince Aviation“. „Green Power“ je izlagao na sajmu na svom štandu, dok je Princ tradicionalno prisutan na događaju ove vrste zbog svojih globalnih i regionalnih klijenata.

„Green Power Turbine Systems“ je prvi put izašao u striktno civilni „setting“, nakon tradicionalnih izlaganja na „Dubai Airshow“ događaju 2021. i 2023. godine., čemu je Tango Six detaljno izveštavao.

Premijere beogradske firme, adekvatno MEBAA temi, bili su projekti dva nova aviona: jednomotorne letelice za osnovnu obuku pilota „AT-01“ i dvomotornog aviona sa osam sedišta nazvanog „P2P-2025“.

„AT-01“ / Foto: Slobodan Vučković, Tango Six

Interesantno je da je planirano da obe letelice pogoni turbo-elisni motor TPE 200 koji je razvijen takođe u „Green Poweru“. Kompanija je na sajmu potvrdila da je motor snage 260 konjskih snaga prvi put leteo na besposadnom helikopteru koji kompanija razvija sredinom prošle godine i da je planirano da uđe u proces sertifikacije od strane EASA-e početkom sledeće godine.

– Avioni će se razvijati istovremeno prema istim vremenskim okvirima, sa planom da prototipi budu proizvedeni do sredine 2025. godine, prvi letovi u 2026. godini i prve isporuke kupcima 2027. godine. – rekli su iz kompanije.

„P2P-2025“ / Foto: Slobodan Vučković, Tango Six

Na ovogodišnjoj MEBAA „Green Power“ inženjeri izneli su više detalja o motoru TPE 200:

– Dizajn TPE 200 je modularan, tako da je svaki glavni deo lakše dostupan za održavanje, a cilja se na TBO (vreme između generalnih popravki) od 7.000 sati. Vazduh se uvlači sa zadnje strane motora kroz centrifugalni kompresor sa odnosom kompresije 6:1, zatim prolazi kroz prstenastu komoru za sagorevanje sa 12 mlaznica za gorivo. Ekspanzivni gasovi pokreću centrifugalnu turbinu s jednim stepenom i aksijalnu turbinu s jednim stepenom, koje pokreću menjač i izlaznu osovinu sa propelerom.

Lopatice turbine izrađene su od relativno običnog „Inconel-a“ bez posebnih karakteristika hlađenja. Zanimljiva karakteristika dizajna je starter-generator, koji je montiran na centralnu osovinu na ulazu za vazduh.

Kompanija cilja da odredi cenu prodaje motora između 150.000 do 175.000 dolara, što bi ga učinilo atraktivnom opcijom za proizvođače manjih letelica generalne avijacije. –

Dva predstavljena projekta nastavljaju se na ranije koncepte matične kompanije EDePro koja je, kako je Tango Six izveštavao 2015. godine, planirala projektovanje lakog transportnog aviona nazvanog „Skypickup“.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Pe

Da dodam, ovakav motor, ako prođe sva testiranja, otvara vrata za razvoj cele familije srednjih bespilotnih.

Odgovori
To

Ovaj dvomotorni moze da puca na mesto bivseg AN-2 aviona. Dok jednomororac moze da zameni stare utve. Srbija je od pamtiveka imala proizvodnju aviona, i trebali bi i sad pokusati osvojiti proizvodnju ovih lakih letelica kako za vojnu tako i za civilnu upotrebu.

Odgovori
Da

i meni je to palo na pamet .Nije loša ideja.

Sve je to lijepo ali ni jedan avion ne mogu da naprave bez stranih para.

Odgovori
Ph

Prikazani model jednomotorca je, vrlo ocigledno, projektovan da bude pogonjen klipnim motorom. Stavise, gotovo sam siguran da je ovo neka stara maketa Safat 03. Avion te klase nema nikakvog smisla sa turbo-elisnim pogonom od 260 konja. Avion visih performansi i akro klase za vojnu obuku (kao Grob120TP) da, ali je ovo prikazano sve samo ne to. Visoki troskovi, a karakteristike ni tamo ni ‘vamo.

Sto se dvomotorca tice, izuzetno ruzan koncept, ali ajde, ne moze se ni za An-2 reci da je neki lepotan, nije bitno ako radi posao. Tu su nosivost, potrosnja goriva i „hot and humid“ performanse (za neka strana trzista koja bi trebalo da ciljaju) kljuc, a tu mi je koncept sa dva mala turbo-elisna motora malo upitan.

Na kraju svega, ostaje pitanje ko ce ovo u Srbiji da napravi? Oni pogone za ovako nesto nemaju, Utva ima na papiru, u praksi nula. Mnogo je muke, iskustva, ozbiljnosti i para potrebno da se izgura EASA sertifikovan projekat koji bi se proizvodio u sertifikovanom pogonu, sa potrebnom kontrolom kvaliteta i ozbiljnoscu pristupa. S obzirom na prodaju municije (Ukrajina, Izrael i ostalo), ovo poslednje je mozda dostizno, sve ostalo tesko.

Po mom misljenju, ovi motori su dusu dali za bespilotne, EASA sertifikovana generalna avijacija je daleko tezi, rizicniji i manje profitabilan zalogaj.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor