Škola letenja „Prince Aviation“ traži predavače za PPL i ATPL kurseve

15. mar 2025

„Prince Aviation“ donira Saobraćajnom fakultetu: Renovirana učionica, donirana vazduhoplovna učila

14. mar 2025

Erbas i Robinson predstavili potpuno nove helikoptere H140 i R88

11. mar 2025

Direktorat pokrenuo krivične i prekršajne postupke povodom incidenata na „Nikoli Tesli“ u januaru

21. feb 2025

[POSLEDNJA VEST] Dvomotorni Teknam u Ečkoj sleteo sa uvučenim stajnim trapom, nije bilo povređenih

11. feb 2025

Novi termini za „English language proficiency test“ u Trening centru kompanije „Prince Aviation“

4. feb 2025

[POSLEDNJA VEST] Vučić iz Davosa: Kupujemo tri eVTOL letelice američke kompanije Arčer

20. jan 2025

Novi v.d. direktora Vazduhoplovne akademije Miroslav Lepir: „Sve organizacione jedinice zadržale svoje sertifikate, podnete tri ostavke, imenovan novi „accountable manager“ za Vršac“

18. jan 2025

Direktorat civilnog vazduhoplovstva povodom situacije u Vazduhoplovnoj akademiji: Svi prijavljeni događaji su obrađeni i procesirani

15. jan 2025

„Prince Aviation“ obavio do sada najduži čarter let: Od Ciriha do Rio de Ženeira preko Kabo Verdea

9. jan 2025

Savet roditelja Vazduhoplovne akademije protiv nove uprave: „15 rukovodilaca sa vazduhoplovnim sertifikatima podneće neopozive ostavke“

4. jan 2025

Smene u Vazduhoplovnoj akademiji: Direktorat civilnog vazduhoplovstva demantuje da postavlja rukovodioce

1. jan 2025

[POSAO] Beogradski „MPC Air“ traži Kapetana i Kopilota na avionu „Cessna Citation“ XLS+

29. dec 2024

[DELIMO KALENDARE] Osvojite kalendar kompanije „Prince Aviation“ za 2025. godinu

28. dec 2024

Još jedan budući program besplatnog letenja: DCV donirao novčana sredstva Vazduhoplovnom savezu za kupovinu jedrilice za obuku pilota

27. dec 2024

Makedonski Er Traktor primećen u Austriji 

26. dec 2024

Hrvatskoj policiji isporučeni helikopteri Subaru Bell 412EPX

18. dec 2024

[MEBAA 2024] Manji sajam, veće poslovne aktivnosti, AOC za manje od 60 dana i zapaženo srpsko prisustvo

14. dec 2024

[MEBAA 2024] Srpski „Green Power Turbine Systems“ prvi put izložio na sajmu poslovne avijacije u Dubaiju: Predstavljeni projekti dva nova civilna aviona

13. dec 2024

Visoka delegacija američkog „Garmina“ u poseti beogradskom „Prince Aviation-u“: Nastavak strateškog partnerstva za nove poslove modernizacije poslovnih aviona

11. dec 2024
[REPORTAŽA] Turska na vežbi u Severnoj Makedoniji prvi put u inostranstvu predstavila svoje nove vatrogasne avione Air Tractor AT-802 Fire Boss
Turska je jedna od poslednjih zemalja koja se pridružila klubu korisnika Air Tractora / Foto: Igor Božinovski

[REPORTAŽA] Turska na vežbi u Severnoj Makedoniji prvi put u inostranstvu predstavila svoje nove vatrogasne avione Air Tractor AT-802 Fire Boss

Međunarodni debi najnovijeg turskog vazduhoplovnog sredstva za gašenje požara – turboelisnog „vatrogasnog bombardera“ Air Tractor AT-802 – dogodio se tokom terenske vežbe civilne zaštite IPA Floods and Fires (IPAFF), koja je održana u Severnoj Makedoniji u periodu od 18. do 22. marta 2024. Vežba je podržana od strane Evropske Uniije.

Za potrebe vežbe, par dvosedih aviona Air Tractor AT-802 Fire Boss u konfiguraciji amfibije, opremljenih plovcima, koji pripadaju Generalnoj upravi za šumarstvo (OGM), instituciji podređenoj turskom ministarstvu poljoprivrede i šumarstva, raspoređeni su 18. marta 2024. na međunarodni aerodrom u Skoplju.

Turci su doleteli u avionima, mehaničari su leteli u zadnjim sedištima / Foto: Igor Božinovski

Avioni, koji su nosili identifikacione brojeve OR-2022 (c/n 802-969) i OR-2023 (802-960), bili su prvi Er Traktori koji su se pridružili OGM-u u martu i aprilu 2023., zajedno sa još dva jednoseda istog tipa (OR-2024, 802A-0993; i OR-2025, 802A-0997). U Turskoj su prvi put javno predstavljeni 3. maja 2023. u vazduhoplovnoj bazi Etimesgut, zapadno od glavnog grada Ankare.

Turskim avionima Fire Boss koji su stigli u Severnu Makedoniju upravljala su dva bivša pilota turskih vojnih vazduhoplovnih snaga, u pratnji dvojice mehaničara koji su leteli na zadnjim sedištima. U Severnoj Makedoniji su se pridružili floti od tri jednosede amfibije AT-802A Fire Boss (Z3-BGT, 802A-0280; Z3-BGU, 802A-0313; i Z3-BGV, 802A-0329) koje koristi Direkcija za zaštitu i spasavanje (Direkcija za zaštitu i spasavanje, DZS) zemlje domaćina.

Tokom vežbe Air Tractori su tokom demonstracija gašenja požara više puta leteli u formaciji od tri letelice u kojoj su se nalazili makedonski avion Z3-BGV i dva gostujuća turska aviona. Kada je vežba uspešno završena, turski vatrogasni bombarderi su krenuli iz Severne Makedonije ka njenoj bazi u Ankari.

Turska vlada je 2022. godine potpisala ugovor sa španskom kompanijom Titan Firefighting Company o zakupu 10 kopnenih AT-802 za period 2022-2024 / Foto: Igor Božinovski

IPAFF vežba bila je odlična prilika za OGM i DZS da demonstriraju sposobnosti aviona AT-802 zemljama Evropske unije i Zapadnog Balkana koje su učestvovale u vežbi, ali i praktična demonstracija proizvođača makedonskom DZS-u dvosedog AT-802 Fire Boss opremljenog veoma jakim i štedljivim motorom PT6A-67F od 1700 KS. Ovo je bilo važno za DZS-ovo Odeljenje za specijalizovane vazduhoplovne usluge zbog već dugo izražene potrebe iznesene vladi Severne Makedonije za nabavkom najmanje jednog dvosedog aviona AT-802 Fire Boss koji bi, pored povećanja postojećeg kapaciteta DZS-ove flote, poslužilo i kao platforma za obuku novih i postojećih pilota. DZS takođe treba da nadogradi svoje postojeće avione novim sistemima za raspršivanje požara (FRDS) Gen III i da zameni postojeće PT6A-67AG snage od 1.350 KS novim i snažnijim motorima PT6A-67F.

Dok je Severna Makedonija već 15 godina korisnik AT-802, Turska je jedna od poslednjih zemalja koja se pridružila klubu. Njena zainteresovanost za avion podstaknuta je 2021. godine kada je razorni letnji požar doveo do spaljivanja više od 220.000 hektara šume, uz veliki broj žrtava i ogromnu ekonomsku štetu. Kao odgovor, turska vlada je u proleće 2022. godine potpisala ugovor sa španskom kompanijom Titan Firefighting Company o zakupu 10 kopnenih AT-802 za period 2022-2024. U prvoj godini sporazuma postignuto je značajno smanjenje površine koja je izgorela (samo 15.000 hektara) uz redovno gašenje šumskih požara u prvim satima njihove pojave. Pored protivpožarne odbrane Turske, dva iznajmljena aviona su takođe poslata da pomognu u gašenju požara u Turskoj Republici Severni Kipar, kao i u Gruziji.

Impresionirani performansama AT-802, tursko ministarstvo poljoprivrede i šumarstva i španska kompanija Air Tractor Europe potpisali su 16. februara 2023. ugovor o kupovini 20 aviona AT-802, 15 u amfibijskoj Fire Boss konfiguraciji i 5 kopnenih, zajedno sa pratećom obukom i paketom integrisane logističke podrške za period od 7 godina. Ugovorom je planiran tempo isporuke od četiri aviona godišnje kako bi OGM kompletirao flotu od 20 AT-802 do 2027. godine.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Sl

AT-802 bi bilo idealno resenje za Srbiju!

Odgovori
di

A gde će taj avion da vrsi dopunu vode, reke su daleko (Sava i Dunav) i ne samo udaljene od zapadne,istočne i južne Srbije nego i pune otpada, panjeva i drugih stvari sto bi prouzrokovalo oštećenje trupa aviona.
Na aerodromima?
Morava, LYNI,LYBE,LYBT?
Srbija ima orografiju kojoj za gašenje požara je najadekvatniji helikopter!!!!
Primer:Ka 32 za sat vremena leta izbaci oko 50 t vode, ne postoji ni jedan ali ni jedan respektabilniji vazduhoplov tj efektniji.Blizu pozarista je montažni bazen sa vodom, cisterna sa gorivom u neposrednoj blizini tako da vreme od uzimanja vode do njenog izbacivanja je 5-7 min, u Srbiji ni jedan avion ne može to da postigne.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor