Vučić pričao sa F-22 pilotom, zatim se telefonom čuo sa Makronom

21. jun 2024

[RAT U UKRAJINI] Poteškoće u obuci ukrajinskih pilota na borbenim avionima F-16

21. jun 2024

Balkanska Bezbednosna Mreža: Grčki mediji prenose da se Srbija navodno interesuje za grčke Miraže 2000

21. jun 2024

[VIDEO] Pratnja do sletanja u Niš: MiG-ovi 29 srpskog RV i PVO snimljeni iz američkog KC-135 Stratotankera

20. jun 2024

Mađarska nastavlja da modernizuje svoju PVO: Prikazan prvi mobilni 3D AESA radarski sistem EL/M-2084, planiraju drugu eskadrilu borbenih aviona Gripen

20. jun 2024

[Eurosatori 2024] Kompanija Jugoimport-SDPR prikazala najaktuelnije proizvode srpske odbrambene industrije

19. jun 2024

[ANALIZA] Kosovo prikazalo besposadne letelice Bajraktar, Đakovica ipak glavna avio-baza, nastavlja se obuka za pilote helikoptera u Albaniji

18. jun 2024

[Konferencija ASDA 2024] Komandant HRZ: „Da smo ugovor za Rafale potpisali samo 4 meseca kasnije, zbog rata u Ukrajini, platili bi znatno više

14. jun 2024

[RAT U UKRAJINI] Ruska PVO na Krimu meta stalnih ukrajinskih napada, Pogođeni borbeni avioni Su-57, Francuska Ukrajini šalje borbene avione Mirage-2000

14. jun 2024

RV i PVO Vojske Srbije izvelo vežbu uz primenu elektronskog ometanja: Divizion u Kragujevcu najverovatnije dobio sistem FK-3 kao i HQ-17AE

12. jun 2024

[ILA 2024] Evropa započela rad na razvoju svog “superteškog“ vojnog transportnog aviona

7. jun 2024

[ILA 2024] Sve o nemačkim Eurofajterima

7. jun 2024

[ILA 2024] Belgija novi korisnik Erbasovog helikoptera H145M

6. jun 2024

[ILA 2024] Nemačka će naručiti još borbenih aviona EF-2000, Erbas predstavio novi koncept „Wingman“ borbenog drona, „radikalna transparentnost“ ILA-e lekcija za sve

6. jun 2024

[ILA 2024] Međunarodna premijera srpskog petokrakog Erbasa u Berlinu (bolji smo od Mađara)

5. jun 2024

Ministarstvo unutrašnjih poslova Kantona Sarajevo potpisalo ugovor za nabavku helikoptera

4. jun 2024

[RAT U UKRAJINI] Ukrajina dobija leteće radarske sisteme iz Švedske, žestoki ukrajinski napadi na rusku protivvazduhoplovnu i protivraketnu odbranu

31. maj 2024

[SEAS 2024]: Erbas Srbiji predstavio teški transportni avion A400M

27. maj 2024

[RAT U UKRAJINI] Usporavanje ruskih ofanzivnih dejstava, navodni pokazatelji da Kina uskoro šalje naoružanje Rusiji, ruska lovačka avijacija dobila još jedno pojačanje

24. maj 2024

Dogodine u F-16: Igrali smo DCS na SEAS-u (i imamo ideju za biznis)

23. maj 2024
Ivica Ivandić za “Jutarnji List“: Hrvatski Rafali verovatno nemaju AESA radar, pokazaće se u pravom svetlu samo ako budu dovoljno finansirani
Do uvođenja Rafala u operativnu upotrebu, kontrola vazdušnog prostora Hrvatske će i dalje biti zadatak pilota MiG-ova 21 / Foto: Petar Vojinović, tango Six

Ivica Ivandić za “Jutarnji List“: Hrvatski Rafali verovatno nemaju AESA radar, pokazaće se u pravom svetlu samo ako budu dovoljno finansirani

Gost 59. epizode podkasta Prva linija emitovane na Jutjub kanalu Jutarnjeg lista pre dva dana, bio je penzionisani pilot hrvatskog ratnog vazduhoplovstva Ivica Ivandić. Tema emisije bila francuski borbeni avion Rafal koga je gost, odgovarajući na pitanja, u potpunosti opisao, počevši od razvoja, preko taktičko-tehničkih karakteristika, opremljenosti, njegovih verzija, operativne i borbene upotrebe, pa sve do njegovog viđenja hrvatske nabavke ovog tipa aviona.

Ivandić je bio stručni član komisije koja je birala letelicu na prvom neuspelom odabiru novog aviona za HRZ.

Ivandić je Rafal veoma realno opisao informacijama koje su opšte poznate, ali bez novih i nepoznatih podataka. Mnogo interesantniji je bio deo emisije u kome je bilo priče o avionima koje je nabavila Hrvatska.

Gost je na osnovu njegovih saznanja, ali i onome što je za sada javno poznato, govorio o opremi, mogućnostima, naoružanju i nameni Rafala u hrvatskom ratnom vazduhopostvu, kao i o obuci hrvatskih pilota i pripadnika tehničke službe.

Ivandić tvrdi da hrvatski avioni imaju sistem samozaštite SPECTRA / Foto: Dimitrije Ostojić

Pre nego što će Ivandić pričati o hrvatskim Rafalima, autor emisije je podsetio na neke dostupne informacije. Da su hrvatski avioni na nivou F3R (dakle isti kao francuski), da će sa PDV-om biti plaćeni 1,13 milijardi evra (to uključuje avione, simulator, obuku, naoružanje), kao i da je na avionima ostalo oko 3.800 sati naleta.

Autor je odmah na početku postavio pitanje o opremi, konkretno da li hrvatski avioni imaju PESA ili AESA verziju radara, na šta je Ivandić odgovorio da „koliko ja znam, po onim materijalima koji su dostupni, radi se o radarima PESA“. On je takođe napomenuo da je AESA radara u francuskom vazduhoplovstvu jako malo, rekavši da misli da još jedna trećina Rafala nema takav radar (možda je ipak mislio obrnuto, da samo jedna trećina ima).

Govoreći o životnom veku i starosti hrvatskih aviona, Ivandić je rekao da su proizvedeni ‘‘od 2007. pa na ovamo‘‘ (kasnije spomenuvši 2010. godinu), i da ispunjavaju zahteve koji su traženi a to je da preostali minimalni raspoloživi resurs mora biti minimum 3.000 sati. Za sve sisteme koji se nalaze u avionu, navodi da su manje-više isti kao kada su avioni bili u Francuskoj, s tim da avioni nemaju sposobnost nošenja nuklearnog oružija.

To je, kako Ivandić tvrdi jedina razlika u odnosu na francuske avione, a potvrdno je odgovorio na pitanje da li se sistem samozaštite aviona SPECTRA nalazi u hrvatskim avionima, uz napomenu da će se „banka podataka“ ovog sistema nadograđivati tokom upotrebe u HRZ-u. 

Početni paket sadrži rakete vazduh-vazduh Mika i vođene bombe? / Foto: Dimitrije Ostojić

Na pitanje o naoružanju, Ivandić je odgovorio da su stigle rakete vazduh-vazduh, i da su ‘‘verovatno‘‘ isporučena vođena ubojna sredstva vazduh-zemlja. Za rakete vazduh-vazduh je rekao da će ‘‘biti raketa MICA‘‘ u obe varijante, IC i radarski vođena, dok se za sredstva vazduh-zemlja, kako je rekao ‘‘verovatno radi o vođenim bombama‘‘.

On je dodao da su to sredstva koja su Hrvatskoj potrebna za početnu upotrebu Rafala, odnosno za zadatke koje avioni trebaju da izvršavaju. Ivandić smatra da kako avion bude uvođen u naoružanje, kako se bude proširivao spektar misija, kako se budu obučavale posade, u zavisnosti od potreba, biti nabavljeno i ‘‘bilo koje drugo naoružanje‘‘ i da će to zavisiti od ‘‘situacije u okruženju‘‘.

Sledeće što je autoru emisije bilo interesantno je obuka hrvatskih pilota Rafala. Ivandić je odgovorio da je ‘‘uvek cilj bilo kojeg ratnog vazduhoplovstva da ima minimum 1,5 posada po kabini aviona‘‘. To bi, kako kaže Ivandić, za 12 odnosno 14 kabina hrvatskih aviona iznosilo ‘‘20 pilota stalno raspoloživih za taj avion da bi se on mogao koristiti u obimu za koji je planiran‘‘. On je izrazio očekivanje da će se to ostvariti u naredne 3-4 godine.

Kada je u pitanju sposobnost HRZ da trenutno koristi Rafale, rečeno je da su i piloti i avioni sposobni za zadatke koji su namenjeni. Međutim, Ivandić nije mogao da kaže kada se očekuje puna operativna sposobnost eskadrile sa 12 aviona, pri tom je dodao da MiG-ovi 21 još uvek imaju resursa da rade ‘‘air policing‘‘, potom da deo pilota eskadrile neće preći na Rafal, kao i da će se u jednom trenutku doneti odluka da dežurstvo dežurne pare preuzmu novi francuski avioni.

Sagovornici su se dotakli i teme silmulatora, pojašnjeno je da Hrvatska dobija „Full Mission“ simulator, što je bio i zahtev. Na njemu se mogu izvršavati skoro sve radnje uvežbavanja koje verno prikazuju i simuliraju operacije na pravom avionu, a Ivandić je izrazio mišljenje da će hrvatski piloti u simulatoru provesti četrdesetak posto od ‘‘ukupnog naleta koji će piloti imati toku godine‘‘. Malo kasnije je navedeno i da bi godišnji nalet hrvatskih pilota na Rafalu trebao biti oko 150 sati (po pilotu), u šta Ivandić veruje da će biti ostvareno, pri tom navodeći da je to do 100-150 letova godišnje.

Borbena avijacija se “ne može razviti ispočetka ako je ugasite“ – Ivandić / Foto: Dimitrije Ostojić

Ivandićeva procena je da će se HRZ Rafali koristiti u narednih 25 godina, najverovatnije i preko 30 godina. Kazao je i da će se oni tokom operativne upotrebe moći nadograditi. Kako je rekao, avioni koji su na F3 standardu moguće je dovesti na nivo F4 ali ‘‘ako imate potrebu i ako to možete platiti‘‘.

Još jedna od interesantnih tema je moguća buduća upotreba hrvatskih Rafala u izvršavanju zadataka u inostranstvu, konkretno je spomenut Baltic Air Policing. Uz ocenu da su posade i tehničari sposobni za tako nešto, Ivandić je rekao da premali broj aviona kao i hrvatska doktrina upotrebe Rafala ‘‘ne predviđa takvu mogućnost‘‘.

Ivica Ivandić se na kraju emisije ogradio da ‘‘još uvek nemamo dovoljno podataka da bi mogli sa nekim kredibilitetom o raznim temama u vezi hrvatskih Rafala pričati‘‘. Pritom nije precizirao o čemu se radi, ali je naveo: ‘‘Ne volim reći za šta nisam siguran, i ne volim govoriti stvari za koje znam da ne trebam reći‘‘.

Na samom kraju emisije gost je odgovorio na jedno od najvažnijih pitanja – o njegovoj oceni i utisku o hrvatskoj nabavci Rafala. Ivandić je napomenuo da je nabavka aviona dobra, da će se time zameniti MiG-ovi 21 i zadržati ta komponenta oružanih snaga koja se ‘‘ne može razviti ispočetka ako je ugasite‘‘. Međutim, on je rekao i da će vreme pokazati ‘‘da li je to dobra odluka i koliko je dobra‘‘.

Izrazio je mišljenje da ako se osiguraju sredstva u budžetu, ako se isfinansira sve ono što zahteva taj avion, i sve oko njega, da će se on ‘‘pokazati u pravom svetlu‘‘.

– Ako se dovedemo u situaciju da ne možemo taj avion, da li redovno održavati, da li finansirati sate leta, i samog aviona, i pilota i posada, onda taj avion može biti veliki teret za čitave oružane snage – poentirao je Ivandić.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ps

Greska Ivice, i sam znas da je minimum raspoloživosti od 2.5 posade po avionu , i da za obuku u SMU ne moze bez 5 godina i minimum 80h leta godišnje.

Jos jedna ispravka , nalet vremenski ce trajati u proseku izmedju 30-45min….izuzev nekih vežbi, nepredviđenih okolnosti itd…

Odgovori
Sa

Losa ti je trijaza samoprozvani, jako losa

Kl

30-45 minuta je bio prosjek za MIG-21. Za rafale nije i neće biti.

Ra

Mnogo je više grešaka napravio. Najmlađi avion je 2023. godište dvosed su 2005 i 2006 godište. Pogodio je da nemaju AESA radar. Ostale mogućnosti smanjene može se reći da su kupili f3 klot varijantu. Ako budu hteli da je nadogradjuju koštaće kao novi a pritom puni f4 standard ne mogu da dobiju. Mica ng nikad neće moci na ove avione. Zato nemojte odmah kritikovao naše odluke i govoriti da je nešto skupo, jer je ova hrvatska budalastina najskuplja.

cr

ne piši gluposti, sati naleta su se s nabavkom rafala i podigli da budu prosjecno 150 sati godisnje, a let traje ovisno koja je zadaća prije par dana obučavali su se sa francuskim ratnim zrakoplovstvom za bvr borbu pa su letjeli oko 1:30 sat.

sto se tice clanka piloti su na obuci bili oko 15 mjeseci, napredna letacka i borbena obuka traje još nešto manje od godinu dana, naoruzanje i oprema ce pristizati jos nekoliko mjeseci a nakon svega toga mogu se opremiti i modernizirati bez problema, da sada imaju pesa i dalje su najnapredniji avioni na ovom širem području, a ako u buducnosti neka drzava nabavi nove avione za sebe ili sa odredjenim naoruzanjem nasi rafali ce se modernizirati i opremiti sa odgovarajucim naoruzanjem takodjer, uostalom ovo je izjavio ministar anusic

a zna se da su se sa francuskom vec vodili preliminarni razgovori oko f4 standarda a uz pzo koji ce se narucit ove godine i korvetu kopno i more uz rafale ce imati adekvatnu zastitu

Pr

I u Srbiji je želja da se ima 1,5 posada po avionu.

Fi

Psihijatar, to su ti podaci za JNA, gdje je zemlja bila veća, s većim stanovništvom i brojem kandidata za pilote, a dolet Migova puno kraći od doleta Rafalea. Istina, JNA jest imala potrebu za većim brojem aviona, ali u današnje doba, kada mladi ne hrle u vojsku, u zemljama NATO-a je omjer pilota i aviona smanjen.
Ivandić realno opisao sve, pogotovo ovo na kraju. Koliko para toliko muzike. A Srbija bi dobru stvar napravila jedino javnim tenderom, gdje su proizvođači prinuđeni biti konkurentni pa spuštaju cijenu. E da, i da prestane biti neugodni nervozni susjed, koji stalno zabada nos u tuđe dvorište. Onda bi i politički uvjeti bili podnošljiviji.

cr

@rafal treba bi se ostavit interneta jer je ovo za tebe viša fizika, avioni su f3r standard, nikakva f3 klot varijanta ne postoji tako da ne pisi budalaštine, mica ng nema ograničenja u usporedbi sa klasičnom raketom mica i to znam jer su mi ljudi iz mbda to rekli prilikom razgovora na sajmu naoruzanja, francuska je sve svoje f2 i f3 digla na f3r a narucili su dizanje na f4 kada bude uveden i ne košta ta modernizacija više od njihove cijene jer ih onda nitko nebi kupovao na standardu f3r.

razgovori oko standarda f4 i f5 su vec vodjeni sa francuskom stranom i to je potvrdio zapovjednik hrz-a.

sto se tice godista najstariji su dvosjedi koji se proizvode i puno manjim brojevima oni su 2005 i 2006, ostali avioni koji su stigli su 2011, 2012 2013 i 2014 ostali ce neki biti i mladji ali vecina oko 2014, s time da su svi avioni tokom modernizacije na f3r kada su jos bili francuski 2019 i 2020 prosli punu modernizaciju a prije isporuke nama puni remont, dobili nove djelove i motore kao i produzenje letnih resursa cime si prakticki dobio stari zmaj aviona sa potpuno novim djelovima

Ps

@samo kazem
1.5 posada x12 aviona=18 pilota.
2 uvek dezurna za dezurnu paru plus minimum 2 zamene ako oni ne mogu 24/7 to je 14.
Od njih 14-nekoliko ce biti u komandi na formacijskim mestima i održavati trenazu na dvosedima 5-10h godisnje, praktično neupotrebljivi za redovne zadatke.
Neko ce biti povremeno na odmoru, neko na bolovanje, neko nece postici kategoriju za let u SMU. Bez 5 godina letenja u PMU i SMU vi niste piloti lovci prve kategorije. Ovo nije video igra.

Ni

@croengineer

Rafale FR3 može da ide na F4 max.
Na F5 mogu samo budući rafali od F4.2 na gore. FR3 neće biti kompatibilan zbog novih radara i ostalih elemenata za koje je drugačija instalacija(kablovi itd).

Vl

croengineer,
U tvom postu je jedino realno da se treba ostaviti interneta jer takvi poput tebe svašta pišu. Francuski Rafali su tek sa nekih 30% opremljeni sa AESA radarima i baš će sada modernizovane avione u koje su masno uložili prodati drugom korisniku za taj novac?
Čista logika (nikakva nauka ili struka je ne mogu demantovati) nalaže da su to avioni sa PESA radarima.
Što se tiče oznake, ona je najmanje bitna jer se avioni konfigurišu prema zahtevima kupca a prema dostupnoj opremi. Iz tog razloga mogu odgovorno tvrditi da ovi hrvatski Rafali nemaju iste mogućnosti koje su posedovali dok su leteli u Francuskoj.

To

Eskadrila nije kompletirana.Operativna ce biti krajem 2025g.U ovom trenutku komentirati opremljenost je neozbiljno.Stvari ce se iskristalizirati krajem 2025g,kada eskadrila postane operativna.A sam Rafal moze se modernizirati na F4 nivo.Oruzije ce se ionako naknadno kupovati.

Odgovori
Ai

30 milijuna ojra po komadu za F3-R na F4.1

Du

Ne vidim što polemišemo oko aviona?! U Rusko-Ukrajinskom (NATO) ratu, vidimo da ključnu ulogu, kao i u svakom dosadašnjem ratu, ipak ima pešadija! Pošto naši omladinci, i starija populacija NEĆE ( valjda danas ne mora), da se odazovu vojnoj vežbi, (kažu, „ne pada mi na pamet?!“), ništa od armije, tako da su i avioni beskorisni! Ako će neko drugi da bas brani, neka taj razmišlja o naoružanju kojim raspolaže, samo se bojim, da se kad zagusti, taj ne pojavi sa puškom u ruci, i samo zakuva, i ostavi domaćina da gine?!

Odgovori
ma

U Rusko-Ukrajinskom ratu avioni ne čine ključnu ulogu jer nijedna strana nema zračnu premoć. Ukrajina nema ni približno opreme, a Rusija se pokazala nemoćnom da osigura premoć u zraku i uglavnom bježe od Ukrajinskog PVOa.
Da je riječ o nekoj moćnijoj državi prvo bi se osigurala zračna premoć a tek onda bi se slalo pješadiju da čiste teren i ginu, ova ruska okupacija je na nivou rovovske borbe u WW1.

Bo

kako nema kljucnu ulogu. Jeidni prodor rujama je omogucilo zrakoplovstvo, razbijajuci ukrajinsku obranu planirajućim bombama

Vl

max,
A šta rade oni silni Avaksi, Posejdoni, Riperi, Patrioti i ostala Nato bižuterija u Ukrajini i oko nje?
Daj, molim te, ostavi te priče za malu decu nekome ko ih može progutati. Ovde jednostavno ne prolaze.

Ni

@barba
To je još i razumljivo kad je u igri Frka Petešić koji je i alfa i omega cijeloga posla s Francuzima

ma

@Vlad – što rade? Nadgledaju NATO granicu, nije li im to i zadaća? Ne vidimo da je ijedan NATO avion ispalio raketu ili napao Ruse.
Da li daju Ukrajincima podatke – vjerojatno daju.
Činjenica je da nije ostvarena zračna premoč u Ukrajini bez koje imamo ovakav krvavi rat – možete izmišljati stotine izlika zašto to Rusiji nije uspjelo – da su kriva božanstva i Eskimi i ona mantra da ratuje cijeli NATO protiv Rusije (samo ih još nitko nije obavijestio).
Oružana pomoć napadnutoj Ukrajini je potpuno po poveljama UNa, to je i sama Rusija potpisala.

Dj

>> Jeidni prodor rujama je omogucilo zrakoplovstvo, razbijajuci ukrajinsku obranu planirajućim bombama

Ukrajinci su popustili prosto zbog nedostatka svega, i PVO raketa i artiljerijskih granata i nesprovodjenja mobilizacije, a ne zbog nekakvih krmaca sa sklepanim krilima koje pogadjaju verovatno ono CEP 100 metara. Front u Ukrajini nije takav da vojnici sede jedan do drugog u rovovima dugackim desetine km, pa bomba kad padne raznese 100 metara rova i 50 vojnika posle cega Rusi na juris pretrce preko leseva kako vi to zamisljete…

Mi

Ruske anifajuce bombe su danas mnogobrojne i preciznije nego pre 12 meseci kad su poceli da bacaju po paf komada. Vec neko vreme udaraju direktno u cilj, a ima ih cininse po ukrajinskim navodima, vise nego sto bogati Ozrael ima sa svom USA pomoci i dopunama.

Medjnutim slazem se da Ukrajincima fali svega intonjako jer su skoro sve ispraznili odavno. Sada da dobiju 100 F-16 Blok50 sve sa iskusnim pilotima i JDAM i JASSM, a da se nista drugo ne promeni sto se vojske tice, nista se linija fronta ne bi promenila. Ama bas nista. Rusi bi usporili dok se ne adaptiraju, i efikasnost tih F-16 bi spala drasticno posle par meseci. Oklopa tenkova ljudi i municije bi i dalje debelo falilo. Trupe na terenu bi bile u istim rovovima. Jako mnogo im fali sto Rusi imaju. Daleko vise vojnika su izgubili nego sto Zapad priznaje.

Vl

max,
Da, nadgledaju Nato granicu u Ukrajini i Rusiji.
Ni sam ne znaš šta si napisao…

Jo

Rat u Ukrajini je veoma specifičan. Ukrajina nije imala NATO borbene avione, ali je imala sve ostalo (satelite, avakse, izviđačke avione, itd.) Rusija nije mogla da gađa te NATO ciljeve, jer nije u ratu sa NATO. Sasvim bi drugačija priča bila da su Rusi mogli da gađaju avakse, satelite i slično. Sasvim bi drugačija priča bila da su se na nebu Ukrajine, umesto ukrajinske skalamerije, našli NATO borbeni avioni.

Zato ovaj rat sam po sebi ne može da bude primer za bilo šta.

Ra

Izvinjavam se najmlađi avion je 2013. godište.

Odgovori
Fi

Bili su različiti podaci. Najmlađi je izgleda ipak 2014.

Ba

Hrvatski rafali su godiste:
Rafale B – 2005, 2006
Rafale C – 2010, 2011,2012,2013
Po potpisanom ugovoru sa francuskom 2021. u kojem je receno da ce na dan potpisa biti stari 10 g. Arme de lair od svojih Rafala B 90% je isto godiste kao u HRZ. Rafale C u Arme de Lair najmladji je 2014. ne racunajuci narucenu novu Transhu koja je u proizvodnji. MORH je na svojim stranicama napisao da imaju radar RBE2 a ne RBE2 AA sto znaci PESA. Ako je i PESA i dalje je F3R i ima mogucnost ispucavanja i meteora i scalpa. Bez problema ce se kaciti i MICA NG. Ostalih 6 Rafala C koji dolaze ce biti godista od 2010 na gore. Da, sukladno prihvacanja sposobnosti ce se dizati standard na F$ sto je i najavio Michael Krizanac. Za naoruzanje nema ogranicenja ali ovoj fazi apsolutno ne treba drzati niti Meteor a niti scalp na skladistu ali kako kaze Ivandic s obzirom na potrebu ce se naruciti. To je sve i nema nikakvih tajni.

Ba

Hrvatska sa Francuskom kao strateskim partnerom razgovara o puno toga a vezano za tematiku T6 medjuostalim i o PZO (PVO). Konkretno o VL MICA te su studio je gotove ( po iskazu gen Krizanca). Sa MICA NG koja izlazi na trziste 2026. HRZ bi dobila pouzdanu zastitu srednjeg dometa ( MICA NG vertikalni domet do 50 km) uvezanu sa postojecim mistralima 3.

Vl

Barba,
Alo pecaroš, smanji malo ribu…
Vertikalni domet 50 km.???
Šta ćete da gađate sa njom, srpski pseudo satelit?

Ba

Konkretno Rafal na slici sto ga je T6 stavio u ovom clanku je bivsi 124 Arme de Lair. On je 2010. godiste i najstariji je Rafale C u HRZ a kao sto je vidljivo vodi se pod brojem 150.

Ba

Rafale 153 na stajanci ( naslovna slika ovoga clanka) vodio se u Arme de Lair pod brojem 144 i on je za sada najmladji Rafale C u HRZ a godiste mu je 2013.

Ba

Vlad,
nisam ja izmislajo te podatke. Radi se o MICA NG (nova generacija) koja izlazi na trziste 2026. Vertikalni ispucavanjem domet ce projektilu biti, kako kazu je do 50 km. Ispucavanjem iz zrakoplova do 120 km. Postojeca MICA ima isti 20 km vertikalno i zrak – zrak 80km

Ba

Vlad,
Sory, krivo sam napisao. Zemlja – zrak ispucavanje. A ne u ispucavanje u svemir hahahah

Ba

Ispravak,
MICA NG
Vertical launch – range 40 plus km
Air to air- range 120 km

Dj

>> Hrvatska sa Francuskom kao strateskim partnerom

Ne moze HR biti FR partner posto ima 4 puta manje stanovnika od Pariza, moze biti samo klijent-drzava.

Ba

Djuka
Potpisano je stratesko partnerstvo Macron – Plenkovic
„Novo strateško partnerstvo sadržava i poglavlja o obrambenim pitanjima, gospodarskim odnosima, kulturnoj, znanstvenoj, akademskoj i administrativnoj suradnji.
Ideja novog strateškog partnerstva jest i da „Hrvatska postane privilegirani partner Francuske u ovom dijelu Europe“
https://vijesti.hrt.hr/hrvatska/potpisano-novo-stratesko-partnerstvo-hrvatske-i-francuske-3569163

Dj

@Barba

Jasno je da hrvatska stampa to tako predstavlja. Potpuno normalne stvari u okviru EU/NATO medju drzavama clanicama, nikakava ekskluzivno bilateralno partnerstvo, nego prosto deal o vazduhoplovima. Dva ministra potpisali sporazume. O ulasku u Schengen ste pricali i sa Nemcima i sa ostalima iz EU, uvek se trazi podrska od clanica kada se odradjuju te stvari, samo sa njima svima nemate „stratesko partnerstvo“, nego vam Francuska-Hrvatska zvuci vise kul, kao vi ste tu sad sa Francuzim an aravnoj nozi u nekom partnerstvu. Zaista cudan nacin razmisljanja, kapiram da je Plenkovic to izmislio kako bi sebi dao na znacaju :-)

Mi

Ivandic je u penziji vec deset godina i nikakve uloge nije imao u nabavci Rafalea. Jedini materijali njemu dostupni su oni koji su na internetu.

Odgovori
St

Vrlo ocigledno. Ako je mislav rekao aesa, sta ima Ivandic tu da protivreci

Ae

Pa ako je u penziji nije u manastir otisao. Bio je pilot, logicno je da se zna se sa bar 70 posto ljudi iz aktuelnog rv Hr. Ako je bio, kao sto je napisano, u komisiji za prvu nabavku, onda verovatno zna dosta ljudi iz te branse u Hr, vrlo verovatno i neke iz komisije za aktuelnu nabavku, tako da siguno moze znati dosta toga, mnogo vise nego komentatori po portalima kojima je dostupan sama taj materijal sa interneta.

Ra

croengineer
Najbolje da uživate u vašim jednim delom već punoletnim avionima, da ih koristite još 40 godina kako navode vaši strucnjaci i da vršite usporedbu sa f4. Iskreno ako ste vi zadovolji ja sam jos vise. Kad budeš vršio usporedbu, uporedi tu opremu sa našim nesporno zastarelim mirom 29 pa vidi kakav ste posao napravili

Mi

Covjek je van sustava vec godinama i nikakve materijale nema koje nema bilo tko. Uostalom po izjavi se vidi ne govori sa sigurnoscu vec samo nagadja.

Ba

Mislav,
Ivandic itekao zna i malo postovanja.

Mi

Barba,

U kojoj njegovoj recenici si ti iscitao da je rezulutno rekao da nisu AESA . Ja ne diskreditujem Ivandica vec navodim da ono sto je rekao njegova pretpostavka. Nije utemeljena na materijalima MORH-a vec mateijalima koji kolaju internetom. Njegov zakljucak je prema njegovim rijecima na osnovu sto je malo Rafalea sa ugradjenim AESA radarom pa pretpostavlja da Hrvatska nije dobila isti. To je sve sto on zna.

Ba

Mislav
Hrvatski Rafali imaju RBE2 radar sa PESA antenom. Nemoras trositi energiju nepotrebno. To je jaaaako dobar radar i sa njim se koristi i METEOR ali i SCALP i na standardu su F3R kao 70% Arme de L,Air.

Ba

Mislav,
na Rafalu je sve modularno. SPECTRA je unutra. Na AMVG su na Rafala stavili zastitu za FOS. Da li je ugradjen ili ne? FOS nije dio SPECTRE ali da je vidljivo da MAW-a nema. Dakle, u fazi smo prihvata kada nije bitno da je vidljivo. Ponavljam, sve je modularno i ne znaci da nije u skladistu.

Ba

Mislav,
budi ozbiljan, Francuzi imaju samo na 30% AESA radar u Arme de lair. MARINE 100%. Da je AESA cijena bi bila veca a ne samo 999 miliona. Grci su to doplatili sto se i i vidi na njihovim rabljenima od FOS-a do DDM,… ali njihov prihvat je puno jednostavniji. Oni lete na Mirazima jako dugu.

Vl

Barba,
Stevdza,
Aerobal,
Što ste taki?
Što kvarite Mislav-u mokre snove?
Upire se čovek da dokaže AESU na Cro Rafalima već okruglo dve godine…

Mi

Barba,

Imas li cvrst dokaz za to sto tvrdis? Postavi ga ovdje. Rijeci kako Francuzi imaju malo ugradjenih AESA pa pretpstavka da hr. nemaju nisu dokaz vec upravo pretpostavka. Shvati to.

Mi

Ako se vec drzimo sta je Ivandic rekao zasto se niko ne osvrne na sljedece sto je rekao. Citiram ga doslovno copy paste;

„Na F2 su već uveli naoružanje zrak – zemlja, prije svega vođenih bomba i raketa, na F3 se pojavljuje mogućnost nošenja novih raketa zrak – zrak, izvidničkih „podova“ i raketa s nuklearnim bojnim glavama, na F3-R se ugrađuje AESA radar i integracija s raketom Meteor, a u F4 se prije svega ide na minijaturizaciju elektronike i povećanja modula radara te se ugrađuju svi zahtjevi koje imaju naručitelji tog aviona“ – kaže umirovljeni vojni pilot.

Dakle on tvrdi da F3R ima Aesa. Prema materijalima MBDA koji postoje na internetu navodi se da je polovica francuskih Rafalea dovedena na standard F3R. To je iz materijala MBDA objavljenih jos 2021.g.

Ba

Mislave,
trosis energiju uzaludno. Radari su RBE2 a ne RBE2 AA. Sto prije to prihvatis bolje cesa se osijecati.

Sh

Možda i ne zna, ali prilikom svakog remonta se ugrađuju i novi radari. 1/3 Rafala je imala PESA radar, ali to je bilo početkom 2022. Stari RBE PESA se posle ugrađuju na Mirage 2000. Među kupcima RBE-2 AESA se nalazi i Hrvatska, i to prema zvaničnom sajtu Thales-a, proizvođača istog.
Link: https://www.thalesgroup.com/en/markets/defence-and-security/air-forces/combat-systems/thales-board-dassault-aviation-rafale/active
Drugim rečima, već 2023. je nešto malo preko 50% francuskih Rafala već bilo opremljeno sa RBE-2 AESA.

Pe

Pa citava Rusija nema nijedan AESA radar ni u jednom avionu, pa nista.
Kao, „ima u Su-57“- to je onaj sto ih ima 10 i ne koriste ga i Ukrajini, iako je „nevidljiv“…
Ali realni ruski avioni,Su-27 i poboljsanja istog pod nazivom Su-30/34/35 nikad nisu imali AESA radare.

Bu

Prosto se vidi da je g-din Ivandic apsolutno upucen i upoznat sa stanjem stvari, i vrlo pazljivo vodi racuna sta moze da kaze i sta treba da kaze ,kako sam rece. Savetovao bih ove sto sve znaju, da malo poslusaju i suoce se sa realnim stanjem i mogucnostima i videce koliko je kompleksno pitanje nabavke ,obuke, naoruzavanja, odrzavanja, eventualnih unapredjenja, itd i koliko je to na dugom stapu. Kako je sve ovo skupa igranka. Analiza u prilogu je jako kompetentna i realna.

Br

RBE2 je elektronički radar..Hrvatska je najvjerojatnije kupila sa PESA radarom..
Jednostavno da pojasnim..Radar je isti a antene se mogu mijenjati.. Izmjena PESA -AESA treba oko 2 sata naravno ako se nabavi (plati)AESA..
Rafale je modularan avion i Hrvatska je nabavila u verziji F3R..Dakle ako Francuzi u svojoj floti imaju recimo 60 % aviona sa PESA radarom zar mislite da su Francuzi glupi šta ih koriste sa tim radarom??
I dalje PESA je vrhunski radar dometa 185km..40 ciljeva prati a 8 može gađati..
MiG 29 uocava na cca 100km..
Za dostizanje sposobnosti i prelazak sa 2 generacije na 4+ za sada nam je to dovoljno..Kada postignemo punu operativnu sposobnost lako se digne na viši standard..Mislim da su nam sada prioriteti PZO i korveta za HRM..

Mi

Barba

Rekao sam daj dokaz? Nista jel? Pretpostavljaj ti onda i dalje i uzivaj. Pa i naslov ovog teksta je u pretpostavci ali eto tebi je dokaz.

Ba

SheikhZayeb
Ovako, postoji samo jedan radar a to je RBE2. Ne postoji stari i novi. Postoji razlika u antenama. Ako je AESA pise se RBE AA. Za isti se dogradjuje softver. RBE2 je radar konstruiran za Rafale. Kako sam spomenuo Rafale iz HRZ i njihove evid. brojeve iz Arme de Lair moze se vidjeti na slikama bili opremljeni sa FSO, DDM,…. U HRZ nemaju to isti zrakoplovi. Zasto, zato jer su se skidali vjerojatno radi nsmanjenje cijene. To je cinjenica. Thales je to stavio na svoju stranicu prema evidencijskim brojevima i opremi zrakoplova u Arme de Lair koje je kupila RH. Rabljeni Grcki, koji su i stariji od hrvatskih imaju sve ali su doplatili odnosno platili vise. Poanta, ne postoji stari radar RBE2 vec antena PESA ili AESA uz dodatak sofverski. Nikakve ugradnje na Mirage

Pa

@Mislav
Ovaj čovek je potpuno u reč ponovio ono što sam ti ja nepristrasno po sopstvenim saznanjima napisao. Jednostavno Hrvatska je kupila za male pare odlične avione, sa strašnim PESA radarima, i bez IRST(OSF) senzora, Vi ste se naljutili na mene, a meni je bio cilj da napišem ono što znam. Uvek možete sve nadograditi ako ste spremni odrešiti kesu, avion je modularnog tipa. Inače standard nije FR3 nego F3-R , i može se nadograditi na standard F4, ne može na budući F5, na njega mogu novoproizvedeni F4.1 standard avioni.

Be

Dusane,
kupljeni su aparati izdvojeni iz operativnih eskadrila Francuskog RZ.

S njih nista nije skidano niti je na njih nesto stavljano.

Sto tu nije jasno?

Mi

Barba

Nista nije skidano sa hr. Rafala. Izuzeti su iz aktivnog sastava Francuskog zrakoplovstva.

Dusan Pavlovic

Ovaj covjek je iznio svoju pretpostavku. I u naslovu stoji da pretpostavlja.

Mi

Druga stvar, Hrvatska je platila i PDV samojnsebi. Prema zakonu PDV se ne placa na polovnu robu. Dakle ovdje je uplaceno na novu opremu, a ne same zrakoplove. Da li je to sve samo na naoruzanje ili i druga oprema, ne znamo.

Pa

@ Mislav, možda je on govorio pretpostavke( a nije) jer je preozbiljan čovek sa velikim znanjem o vazduhoplovima, ali ja nisam , već neka svoja saznanja, i pisao sam ih kao i sad što pišem, ali više ne bih o tome.
@ Beduin
Imaš hiljadu snimaka Hrvatskih Rafala, i na svakoj se vidi da nemaju ni OSF ioiti FSO iliti IRST, niti DDM, ili Vi tvrdoglavo tvrdite da su na avionu? Ne kažem da neće biri nabavljeni naknadno, kao ni AESA antene radara i upgrade radara, kao ni MBDA Meteor rakete, sad je stanje da nisu nabaljeni. Ako tvrdite da su sad ti senzori na avionu ili ne znate tematiku ili tvrdoglavo kontrirate.

Si

Pa sam Thales potvrdio napismeno da je Hrvatska korisnik AESA radarskih sistema na svojim Rafalima a ovdje se jos toljage vade oko toga…

Ljudi cemu tolika paranoja oko 12 masina?

Mi

Pavlovic Dusan

Sam naslov ti govori da on pretpostavlja na osnovu informacija na internetu kako malo francuskih aviona ima aesa.

Ma

Malo matematike ako je po avionu neophodno imati 2.5 posade i 100 sati leta godišnje za obuku onda resurs od 3800 sati naleta je dovoljan za samo 15 godina a ne 35.
2.5(broj posada) x100(sati naleta godišnje) x15(godina) =3750 sati

Odgovori
Ps

Netačno, ne leti svaki pilot isti nalet. Za trenazu ce par pilota-koji biti u komadi i na drugim formacijskim mestima da leti godisnje na dvosedu pozadi 5-10h da bi se zadovoljila forma. I da letovi ce biti u rangu od 30-45min, izvolite slobodno merite kada polete, kada slete.
I da nece svi avioni da imaju isti nalet niti ce svi da budu 100% operativni.
Dezurna para,2 za obuku, i stalno ce 2-4 biti na nekim popravkama kao i svuda u svetu….
I ne nece se leteti 100h, 80h je plafon i to ne kao prosek, prosek ce biti dosta nizi.
Ostalo je sve fikcija.

Pe

@Matematičar zaboravio si simulator

cr

avioni imaju 3800 sati preostalo od originalnih sati naleta, mogucnost produljenja na 9000 to je bio originalni zahtjev prilikom ugovaranja, prosli su puni remont prije isporuke nama i zamjenu djelova tako da vec sada mogu dobit produljenje sati leta ako nisu vec

cr

@psihijatar avioni ce letjeti na svakom letu onoliko koliko zahtjeva određena misija neka možda zahtjeva 30 minuta leta dok neka druga poput bvr borbe koja je prije par dana uvježbavana sa francuskim rafalima sa njihovog nosača je bila 1:30 sat

Ž

Od inačice F3-04T ugrađuje se AESA radar. Tako da avioni ipak imaju AESA radar. Bez tog radara jednostavno to nije inačica F3R

Ma

Američki piloti po podacima za 2023 godinu su imali prosjek 10.8 sati leta mjesečno odnosno 130 sati pa računajte, tu ne ulaze simulatori ni letenje putničkim avionima nego trenažni i air polising letovi.

Pilot koji se godišnje vozi kao suvozač par sati u avionu nije pilot borbenog aviona.

Dva pilota koliko bi trebalo biti po avionu bi trebali imati barem 200 sati leta godišnje na tom avionu da bi bili utrenirani.
Da li će svi piloti da voze jedan avion a ostali da budu na zemlji to je stvar organizacije ali će onda taj jedan avion da godišnje praviti 2400 sati.

Pa

@Žika
Pa u Francuskom vazduhoplovstvu većina Rafala u standardu F3-R nema AESA radar. Taj standard se odnosi na mogućnost nošenja ubojnih sredstava a ne na sam radar. F3-R može da bude i sa i bez AESA radara-

mi
Ni

Odgovore na ova pitanja mogu dati samo osobe koje od početka do kraja učestvuju u procesu nabave i uvođenja VBA Rafale u HRZ. Svi izvan tog sustava mogu samo nagađati. Gospodin Ivandić nije dio tog sustava i posve je jasno iz njegovih odgovora kako ne raspolaže provjerenim informacijama.

Dalje:
Avion se uvodi u sustav HRZ za što je trebalo političke volje i „muda“ narodu u RH objasniti kako će se potrošiti milijarda na rabljene avione, umjesto na vrtiće, škole, socijalne slučajeve. U Hrvatskoj su se političari bojali reakcije naroda i suparničkih političkih stranaka na samo spominjanje trošenja novca za vojsku. Sada je led probijen i niko više neće postavljati pitanja trošenja novca na vojsku. Uzet je aparat koji nudio najviše za najmanje novca, taj aparat će se sigurno vremenom nadograditi modernijom opremom. Osobno ne vidim svrhu u ovom trenutku imati te skupe i potrošne senzore na avionu.

Odgovori
Iv

Kako vreme odmice, meni se cini da se niko sa ovin Rafalom usreciti nece. Hrvatska kupila stare 10 plus godina, neka osakacena verzija, koja realno u nekom ratu moze sta? Nato je lupao SRJ sa vise stotina aviona, najjace verzije, Tomahavci sa mora, Avaksi, neograniceni resursi , pa je opet preteklo ihahaj tehnike, kasarni i svega. Sa 12 aviona neko se tripuje da je sila, to je meni fascinantbo koliko ljudi na Balkanu kompleks imaju. I mi isto, 3 milijarde za sta? Ok, mozda Aca i izboksuje i jeste lepo sedeti u novim masinama, ali brate kad covek pogleda za sta sluze… za air policing. Protiv Nato ne pomaze ni 500 da imamo, evo vidimo da su dosta slabiji Rusi razbili celo vazduhoplovstvo Ukrajine, uprkos svim donacijama. A realno Rusija je slabija od celog Natoa. I sta ce eskadrila da promeni? Kako sa 12 aviona da preneses teziste borbe na protivnika? Mozda, kad bi protivnik imao samo koplje, luk i strelu. Koliko se za te novce moze kupiti bespilotbih letelica, pvo sredstava i artiljerijskih sistema i vbr?
Kad covek malo ukljuci bolje razum, verujem da je 50 ovih helikoptera od Edepro korisnije, nego 12 Rafala.
Izgleda da Rafal ima samo dobar marketing.

Odgovori
С

Исто мислимо !
Дати 3 милијарде да би са Хрватском мерили ко има већи је скроз сулудо,али ако узмемо у обзир ко одлучује о свему ништа ме не би изненадило да се то и догоди.
Да не заборавимо да је исти човек платио права на енглеску Премијер лигу 600 милиона € наших пара,и увалио Телеком у проблем.
Све паре усмерити на развој домаћих дронова и јаку ПВО.

YP

Da te citiram „Nato je lupao SRJ sa vise stotina aviona, najjace verzije…“

Dakle, hrvatski avioni su deo te NATO avijacije sa više stotina aviona koji u ratu mogu mnogo.

ma

Ovo da je Hr kupila „osakacenu“ verziju je priča za srpske tabloide da se narod osjeća bolje, po toj logici i sama Francuska koristi neke „osakaćene“ jer im je većina Rafalea na toj (ili slabijoj) verziji.
Hrvatska je morala hitno kupiti nešto jer MIGovi do kraja godine idu u penziju, nitko ne priča da je to neka sila. To je samo početak za prelazak na zapadnu tehnologiju.
I šta su to Rusi razbili u Ukrajini? Nijedna strana nema zračnu premoć. Ukrajina nema ni približno opreme, a Rusija se pokazala nemoćnom da osigura premoć u zraku i uglavnom bježe od Ukrajinskog PVOa. Da su nešto Rusi razbili sad bi letjeli iznad cijele Ukrajine.

Sh

Te 1999. NATO je koristio 5-7% kapaciteta koje je imao na raspolaganju. I nije baš preteklo ihahahaj tehnike, dosta toga je uništeno.

Pe

@Ivkos Kako su to Rusi „dosta slabiji“ u vazduhoplovstvu od Ukrajinskog vazduhoplovstva?
Poslednji ukrajinski avion napravljen je 1990.
Sve donacije aviona Ukrajini su takodje modeli napravljeni pre 1991.
To su Su-27 i MiG-29 vremena SSSR.
Kako se to moze porediti sa stotinama ruskih Su-30, Su-35 i Su-34 koji su proizvedeni 2020-2024 koristeci najbolju zapadnu elektroniku?

Bu

Konacno glas razuma, Ivkos, samo bih dodao da sa 12 aparata, a to je pola pune eskadrile, dovoljno je da se vrsi aero – polising i to jako skup, a za nekakva ratna dejstva i eventualno operacije takvog tipa, potreban je minimalan broj aparata koji Grcka nabavlja, da bi uopste imali nekakve smislene operativne akcije, . Grci su to shvatili tek kada su ih Izraelci uputili u tu igranku., i sada naknadno nabavljaju jos aparata,. , a da bi podneli troskove tolike zajebancije, morali su nabaviti eskadrilu i
trenazne Leonarde iz Italije da bi pojeftinili obuku u sto realnijim uslovima i sacuvali preskupe resurse. Tako da…..

Va

SheikZayeb Kada kažeš ihahaj onda napišeš koliko ! 14-17 tenkova ,od toga neki na zemlji uništeni ,par baterije PVO uništene neka oštećena i šta još ?! Sramota i reći da izoluješ zemlju veličine Srbije i C.Gore i tučeš 72 dana sa najačim zemljama sveta i nakraju moraju da ti daju produženi rok vremena izvlačenja tehnike sa Kosova koliko je uništeno inače da ni sami nisu mogli da broje šta je izlazilo !

Va

mac Kada zemlja dobije moderniju opremu za svoje doba može da se brani ! Pa tako Vijetnam ko sada ukjaina je uz samu granicu sa severa imali dodtokntads moderne PVO i ostale opreme ! Takonda za desert godina sukoba,Amerika nikad nije bila sigurna nad Vijetnamom severnim ! Čak nisu ni bili aktivnih svih deset godina već kampanjski po par meseci ! Rezultovalo je gubitkom nekolikim hiljada helikoptera i par hiljada aviona ! Svaka misija nije im garantovala siguran let i povratak do samog kraja sukoba biti sigurne misije i letove ! Zadnje kampanje velike nad glavnim gradom S Vijetnama je imao za rezultat gubitke velike i proglašenje uspešne misije da bi spasli obraz i posle potpisa nekih ugovor počeli da se povlače !

CF

Ja vidim da su neki Srbi još uvijek pod jakim dojmom donacije ruskih migova29 Srbiji, sa kojih su Rusi skidali opremu da ih predaju Srbima u goloj verziji.
Misle da i na zapadu izvoze klot robu koja nije ista kao za domace tržište.

Pa

@CF3-R
Ovi naši MiG-29 su sve sem ogoljeni i sa potpunom senzorikom i avionikom i sa najnovijim naoružanjem, i kao takav ni po čemu ne zaostaju previše za Hrvatskim Rafale-ima, a u dosta stvari su i bolji( rakete većeg dometa, mogućnost pasivnog otkirivanja aviona sistemom IRST), nabavljeni su i sa sistemima elektronsko ratoanje, najsavremeniji IFF, čak 4 vrste radarskih BVR, protivradijacijske rakete, itd. A Hrvatska je kupila vrhunske avione modularnog tipa nadogradnje, sad trenutno nisu u najjačoj mogućoj konfiguraciji, ali ni ne trebaju joj, kao ni Srbiji, i da MiG29 imaju veči resurs ne bi se ni menjali.

MR

Dusan Hrvatski Rafalom imaju spectru , AESA a za rakete strpljen spasen

Be

Al se nasmijah citajuci sve ovo.

Ajd sad, sad malo ozbiljnosti.

navijaci, potcijenjivaci i pljuvaci…..obrati pozornost sada.

Dakle, ekipa koja je odradila 2. tender za nabavi VBA ciji je rezultat bio nabava Rafalea za HRZ je odradila vrhunski posao. Za svaku pohvalu.

A zasto mislim tako?

Pa, poradi odgadjanja neminovnog, Hrvatska se dovela u bezizlaznu situaciju.
U ovk drugom tenderu, jedini ogranicavajuci faktor je bilo vrijeme (brzina isporuke).
S obzirom da migonje mogu letjeti jos maximalno do kraja ove kalendarske godine, jasno je kako nabava nekog ‘ispod cekica’ aparata kod kojeg je rok isporuke bar 5 godina nikako nije bila opcija.

S tim bi zavrsio svoj kratki elaborat oko izbora Rafalea.

Srbiji bi bilo dobro da prouci Hrvatski tender jako temeljito.

Ako se ne zeli dovesti u bezizlaznu situaciju kao HR onomad, odluku mora donijeti odmah.

U suprotnom, tipujem na Grcke Mirage 2000 za RZ Srbije.

Odgovori
KK

@Beduin

„navijaci, potcijenjivaci i pljuvaci“, odlicno receno.

Da mi je netko rekao da ce se trgovina rabljenih aviona za ulazak u Schengen pretvoriti u ovakve rasprave od stotina postova i da ce u SRB dobiti takvu pozornost rekao bi da je lud. Ruganja: vas je polovan nas je nov. A onda od novog nema nista pa cemo se rugati necem drugom. Cudo je u sto portali pretvaraju ljude. Pumpa se ista psihoza zadnjih 30 godina i nema prestanka a svi gutaju propagandu. Kupovina ovih aviona nema veze s SRB. Ima veze s Schengenom i istekom resursa postojecih MiG21.

Sto god da je dobijeno u ovoj konfiguraciji od 1 mlrd eur, ispada da je dobar posao. Odrzava se komponenta mlazne vojne avijacije, stvar ide dalje i napred. Ali ostaje cudno. Pored Aviana na granici, tolike investicije u NATO baze u regiji, sanja se o nekim okrsajima RH/SRB oko ne znam cega? 90-e su davno prosle, Bondsteel na 1.000 hektara je branjena tocka, Kucova (AL) se adaptira za prihvat NATO aviona. Rumunjska se pretvara u Aviano 2, ostale zemlje u okruzenju dobijaju upgrade u avijaciji, ali RH je cilj okrsaja i neprijatelj dok se totalno ignorira sto se dogadja nakon napada na zemlju koja je u savezu. Komedija. :)

Dj

>> trgovina rabljenih aviona za ulazak u Schengen

Ne razumem, ti teoretises da je Francuska za ovaj posao od milijardu eura hrvatsku „pustila“ da udje u Shengen? Vi ste u uniji vec 10 godina ali vam mozgovi i dalje ferceraju na stari nacin, teorije zavera, balkanski…

Is

@Beduin
Slazem se sa svime sta si napisao ..
Odlican komentar pametnome dosta ..

Gasilo se HRZ jedino je ovo bilo prihvatljivo nama od hitne potrebe a strateski odigrano od Francuza polovnjake prodati jedino Hrvatskoj i Grckoj zatvoriti ogroman dio obale sa svojim avionima Rafale ..🤷‍♂️

Ba

Mislim da bi se trebalo znati da prelaz sa Mig 21 na Rafale je lavovski i dugotrajan proces. Potpuno nova tehnologija, obuka novoga kadra sto tehnickog sto pilotskog pa onda trenazi i postizanje FOC da ne govorim o infrastrukturi i ostalim vezanim stvarima. Zavrsilo je obuku 90-ak tehnicara svih specijalnosti a jos ih je na obuci u Francuskoj. Tu je i obuka pilota. Da ne govorim da je u ovom trenutku 30 ak inzinjera iz Francuske na Plesu i biti ce godinu dana. To je jaaako veliki proces. Kada se usvoje svi standardi a nece prije 2027, tada mozemo reci da je HRZ napravila potpuni prihvat Rafala. Od toga trenutka eventualna nabava novih zrakoplova Rafala je najeftinija. Napomenut cu da je RH otplatila 80% ugovorene vrijednosti posla. To ceka i Srbiju. Tako stvari stoje

Odgovori
Dj

Ja sam pre onako zdravorazumski bez posedovanja ikakvih informacija pisao da letelice, kako je cena povoljna a ni francuski nisu svi na AESA, te kad se uzme da je radar skup senzor (oko 5 miliona), koji se ne menja tek tako nego pusta da odradi svoj zivotni vek, izvesno imaju PESA. To je pilotima verovatno skoro nemoguce da „provale“, posto radari danas nisu direktno spregnuti na katodnu cev u kokpitu da pilot na njoj prati nekakve analogne fleke po ekranu, nego je taj senzor konsolidovan u situacionu sliku slojevima senzorske fuzije.

Sto se tice Air Baltic Policing-a ja sam spekulisao da bi hrvatska u kombinaciji sa nekim vecim partnerom, recimo hipoteticki ako bi Grcka sa svojim Rafale radila jednu rotaciju, mozda mogla participirati kao partner. Francuska je rotaciju odradila sa Mirage. Naravno, jednog dana, kada se zavrsi celi proces uvodjenja. E sad, ako je stav hrvatske politike da to ne treba da se radi, propusta se prilika da se jedna mala zemlja profilira daleko iznad svojih realnih kapaciteta, da ne bude da se samo uzima od EU (neko je opet izneo smesnu tvrdnju kako su ti vazduhoplovi fakticki placeni iz EU fondova), nego i da se konkretno doprinese odbrani kontinenta. Baltik nam je danas „prva linija“ ako to nekome jos uvek nije jasno.

Odgovori
Si

Cak bi se slozio sa vecinom. Sto se tice europskih fondova, neposredno jesu uticali na kupnju. Za razvoj ekonomije i infrastrukture kao i za projekte kulture i obrazovanja se povlace velika sredstva iz Europe sto automatski oslobadja novce iz proracuna za ovakve kupovine. Da ugasite europske fondove, nema teorije da bi se ovakvi novci namaknuli za vojne kupovine. Komplet proracun bi isao na place i troskove drzavnog aparata i to vrlo vjerojatno sa nekakvim deficitom. Cak se iz europskih projekata isplacuju i place drzavnim sluzbenicima koji i rade na istim projektima. Nije uopce losa ta europska unija.

Ne

Rafale F3R standard ima AESA radar, da nema bio bi samo F3.
Tajnovitost oko aviona i pilota ide na živce jer ostavlja mjesta za nagađanja.

Odgovori
BB

eto sad si ti pametniji od francuza. kako je onda moguce da su u francuskoj sad svi na F3R standardu a samo 20-30% ima AESA. Kako, kako , kako?

Ra

Avioni najavljeni za HRZ nemaju AESA radar.

Mi

Bbora

30% je podatak od prije nekoliko godina

Sh

Tako lepo, zato što je RBE-2 AESA teži samo oko 100 kg od PESA, ali troši manje struje i ugrađuje se prilikom svakog remonta. 2023. je preko 50% Rafala imalo AESA. RBE-2 PESA se ugrađuju u preostale Mirage-2000.

Mi

Bbora

Do 2021. polovica francuskih Rafalea su vec dovedena na F3r standard. Podaci od 30% sa ugradjenom AESA su stari nekoliko godina. Tako.

Ne

@BBora
Pa kada izvoze Rafale u F3R standardu imaju svu opremu.
Uostalom Tales izričito navodi Hrvatsku kao korisnika njihovih aesa radara.

mi

@Bbora , a izgleda da si ti najpametniji od svih , 50 % je 2023 bilo na F3-r standard, ostali su na F3, novo proizvedeni su na F3R , lova od CRO ide za radare za ostale avione koji još nisu na stanndardu F3-r ili misliš da su ova dvojica glupi https://www.mbda-systems.com/press-releases/the-rafale-f3-r-now-to-be-used-in-operational-service/https://www.edrmagazine.eu/france-the-rafale-f3-r-combat-aircraft-enters-operational-service

Vl

Kako god nasi zastareli Migovi 29 im nisu konkurencija, zapravo do Grcke nemaju takmaca.

Odgovori
Vl

U pravu ste, nisu konkurentni Mig-29 SM+ RV Srbije, ni po radaru, ni po naoruzanju, ni po sposobnosti pilota. Morace jos dosta da se nadogradjuju da bi dostigli sadanji nivo srpskog RV. Ovaj drugi deo recenice Vam je potpuno netacan

To

Vladimir i pesa je bolja od radara koj imate.Oruzije u ovom trenutku nije ni bitno.eskadrila jos nije operativna.A kada jednog dana kupite nove,pa do operativnosti nove eskadrile.Proci ce dugo vremena da bi „dostigli ondasnji nivo hrvatskog RV“

Vl

Tomassss,

Bolji u cemu? Ima vise lampica ili lepsi biper? Ili neki inflight entertainment? Ono glavno je slabije, a to je daljina detekcije i to za oko 40%

To

Vladimir-Mislis na vas radar dometa 120 km,koj prati 10 ciljeva,a istovremeno gađa 2.Ili mislis na Rafalov Pesa radar dometa 140 km koji gađa 8 a prati 40 ciljeva

Vl

RBe2 radar je dometa do 100km, mica raketa domet 50-80 km.
N019 radar je dometa do 130-140 km, domet raketa r77 je 120 km. Na to mislim

To

Vladimir-Sto se tice dometa radara na Hr Rafalu tu citiram Ivandica.pesa radar dometa 140 km koj obuhvaca 40 ciljeva a gađa 9.Domet radara na vasim migovima lijepo je napisano u dosta tekstova samog Tango Six.Nije lose ponovit znanje

Br

Vladimir, Tomass
Domet PESA radara na Rafalu je 185,2 km.
Domet AESA radara na Rafalu je 259,3 km.
Spektra Rafalu još smanjuje odraz.
PESA radar uocava MIG 29 na cca 90 km.
Radar na Migu 29 SM je dometa 120 km.
Dakle i sa PESA radarom Rafal prije uocava Miga..

Ai

Žali Bože koja nakupina neznalica
Radar na C3-R je AESA RBE2 i to je RADAR
Antena je PESA (Passive electronically scanned array)
a može biti i AA (Active Array nova s kontroliranim elementima)
koju ne maju ni svu francuski osim prve eskadrile M koja je F4.1

Odgovori
Sp

Ivandić je odradio svoj posao. Točno kako ga je služba izbrifirala. Pa vi zaključujte.

Odgovori
om

Tako je, na škakljiva pitanja biti će sada lakše odgovarati.

Mi

Omnia

Koja skakljiva pitanja? Naveo je da F3r standard ima AESA ako si gledao intervju.

om

Mislav @ naveo je da MISLI da naši zrakoplovi imaju PESA, jer da i Francuzi imaju jako malo AESA.
Mislim da su naši trebali eksplicite ispregovarali AESA i to platiti, ali isto sam i mišljenja da nismo imali baš stručne ljude sa tehničke i pravne strane. Ne bi me čudilo da još koji kostur ispadne iz ormara. Nisam zadovoljan sa ugovorom od početka jer bilo je čudnih detalja, ali nisam želio sam sebi priznati vjerujući u najbolje. Bila je dakle priča da nismo mogli pronaći kompetentne ljude koji bi sa Francuzima složili ugovor,zato se odugovlačilo pa su Francuzi dobar dio ugovora sastavili sami i nama ponudili. Možda su u tome propusti i AESA radari i pokoji kostur. Volio bih da griješim jer nikad nisam zapravo povjerovao u to što sam načuo.

Mi

Meni je njegovo izlaganje na nivou pretpostavke bilo koga tko prati zrakoplovstvo i teme vezane za njega. Nicime nisam vidio da barata ikinje upoznat sa sluzbenim materijalima kako tajnim tako i onima za javnu upotrebu. Cak sto vise jasno je da nema uvid u iste i da je potpuno van sustava. Ima neospono znanje o tematici ali koje ima bar 2-3 covjeka koji se ovdje javljaju na forumu ali takodjer i nikakve konkretne informacije u odnosu na hr.Rafale.

Va

Kad ovo vidi prvorođeni ima da potpiše i 5 milijardi evrica za rafale samo da se pofali ja imam aesa radar

Odgovori
om

Nema spora, kompletiranje Spectre u njezinom punom obimu tek predstoji. Ako nije kupljena sva senzorika čekaju nas dodatni troškovi. AESA izgleda nismo ispregovarali koliko se sada konačno vidi iz intervjua, ali trebalo je. Nećemo sada dramiti. Ostalo je još 200 milijuna otplate, a MORH ima velike planove za dalje.
Bitno je da je ostao ministar Anušić koji ozbiljno pumpa i vrišti i sve mu treba, jer to je jedina istina. Samo da mi usvojimo standarde i prilagodimo infrastrukturu jer prelazak najviše košta, ostalo ide po inerciji i potrebama.

Odgovori
Be

o cem’ ti to Omnia?

Kupljeni su aparati koji su izuzeti iz francuskih operativnih postrojbi.

Nista s njih nije skidano niti je ista na njih stavljano.

Pe

Po otvorenim podatcima, radar Thales RBE2-AESA koriste avioni:
-Flottille 11F avioni mornarice, bazirani u Bretanji, Landivisiau
-Flottille 12F bazirane u predgradju Pariza , Suresnes
Obe jedinice su elitne, ne pise tacan broj aktivnih aviona.
Ivandic nije mogao „saznati od francuske armije“ ovu informaciju o „trecini“ – nije jasno.

Odgovori
Ro

Francuzi su AESA antene počeli zaprimati od 2013.godine na svakom od preostalih Tranche4 aviona iz ugovora koji datira u 2009.godinu. Ukupno 32 ili 33 aviona. Kad su Grci selektirali 12 rabljenih Rafale 2021.godine, dogovorili su da im Francuzi skinu AESA antene sa F3R aviona iz Tranche4. Razlog je u tome što Thales nije mogao osigurati just-ni-time isporuku novih antena. To su dodatno platili. U tom trenutku Francuzi imaju oko 20 AESA Rafala. Sad kad su prošle barem 2 godine od tada, teško je ne zaključiti da ih imaju manje od 30 ili čak 40. Starije tranches koji su dovedeni na FR3 neće ni dobiti AESA antenu.

Mi

Ma odakle vam uvid u ugovor i sta su Grci dogovorili?

Ro

Za razliku od nas, Grci neke stvari ne kriju, imaš Google Translate pa izvoli na francuske forume. Osim toga, bila je i rasprava u vojnoj komisiji francuskog parlamenta u kojoj su šefa zrakoplovstva debelo oprali jer je prodajom GR i HR povećao jaz u broju potrebnih operativnih jedinica, taman kad su Rusi udarili na Ukrajince. Poslao sam link na jedan od tih članaka još prošle godine, baš kad se govorilo o AESA antenama.

Dj

Uporno pisete bedastoce, ne postoji AESA antena u smislu kako vas par ovde tvrdoglavo insistira. Jel razumete kako je konstruisan AESA radar? Na AESA radaru svaki individualni TR modul poseduje prijemnik i predajnik, izvor napajanja i parce metala koje u x bandu predstavlja antenu ekskluzivno za taj modul. Snaga recimo oko 70W. Rafale AESA poseduje oko 900 takvih GaAs TR modula. To sto vama lici na antenu je skup TR modula poredanih u raster kruznog oblika. Iza njega nema vise nicega osim gomile provodnika za napajanje i podatkovne/upravljacke signale od/do radarovog kompjutera. PESA radar pak poseduje centralni izvor elektromagnetskog zracenja snage npr. 5-6KW koji elektromagnetske impulse direktno iili, kao recimo kod S-300 ili Patriota, preko reflektora usmerava na „antenu“ sastavljenu od reicmo 1000 kompjuterski kontrolisanih pasivnih pomeraca faze + radijator. Iz izlozenog je jasno da je razlika ogromna i da ne moze biti govora da se samo izvadi jedna „antena“ i stavi druga. AESA i PESA radari se takodje drasticno razlikuju u menadzmentu toplotne energije. Ako se tu nesto menja mora celi radar da se izvadi i umetne novi.

Mi

Robert,

Znaci grcki ugovor je na forumima postavljen. Sjajno.

Ro

@Djuka,
Navodiš detalje koji, iako u potpunosti točni, ne mijenjaju bit diskusije. Antena ili set, nebitno za većinu ovdje zainteresiranih.

Pu

https://www.dassault-aviation.com/fr/groupe/presse/press-kits/dassault-aviation-recoit-une-commande-de-42-rafale-pour-larmee-de-lair-et-de-lespace/ Ovaj link je za pismene i neogranicene ljude koji objektivno gledaju na stvari i sa razumevanjem.Ovo je link firme Dessault Rafale i radi se o ugovorima u kojima se nalazi i Hrvatska.Kao sto ce i svaki normalan covek procitati ovo i zakljuciti da je Hrvatska dobila avione Rafal F3R standard sa AESA radarom,Spectra EW,MICA i METEOR raketama BVD(Beyond visual detection)jer sve lepo pise na Francuskom jeziku.Samo treba da provedete tekst na srpski jezik i eto vam istine.Ovo je sa sajta proizvodjaca aviona.A sto se tice prepucavanja politickih stranaka u Hrvatskoj kroz hrvatsku zutu stampu gde socijal-demokrate optizuju HDZ da je „profitirao“kupovinom aviona Rafal i time donositi neke „zaključke“je suvise neozbiljno i smesno jer znamo svi da se prepucavaju vec godinama oko tih aviona a u principu to nije apsolutno nasa briga! Hrvatska je clanica NATO i EU i normalno je da ce dobiti ono sto je trazila i naravno platila jer je Hrvatska dokazani dugogodisnji clan NATO saveza koji je imao i borbene misije po Afghanistanu,Iraku,Libiji tako da za njih prepreke ne postoje.I da nemaju svoju avijaciju,druga NATO zemlja bi cuvala njihovo nebo jer je to ustvari nebo celog NATO saveza i EU i svakog agresora bi vratili na fabricka podesavanja.Mene kao Srbina je sramota da mi i dalje polemisemo o Hrvatskim Rafalima i to zestoko,pocinjem da shvatam da je ljubomora u pitanju ili sta vec… Pridavati toliki znacaj hrvatskim Rafalima je totalno besmisleno jer mi kao zemlja imamo preca posla a to je opremanje nase lovacke avijacije koja ce uskoro nestati ako nastavimo ovakvim putem.Pustimo mi Hrvatsku,niti smo u istoj kuci,niti oni kupuju za nas novac vec za svoj.Treba se prvo pozabaviti svojom tj.nasom kucom zvanom Srbija i resiti sve goruce probleme pa tek onda kada to resimo mozemo da komentarisemo druge…Kao sto nasi stari kažu“Prvo pocisti u svojoj kuci da bi mogao da kritikujes i ogovaras druge“… Mislim da sam bio jasan i razumljiv za citaoce ovog sajta.Npr.Srbija bi mogla da stupi u kontakt sa Juznom Korejom u vezi njihovog najnovijeg lovackog aviona KAI KF-21 koji je proizvod Koreje, Indonezije i Poljske pa bi Srbija mogla da uskoci u pricu o daljoj proizvodnji za nas i opremanjem aviona koji ima vise karakteristike aviona pete generacije a nije skup.Pri tome treba uzeti u obzir da je Juzna Koreja vojna tehnoloska sila koja usko saradjuje sa Japanom po svemu….

Odgovori
Pe

@pugacov Izvinite,ali u linku koji ste naveli, nema te informacije.
U tekstu se generalno opisuje letelica; razlicite varijante, mogucnosti , brojcano stanje aviona Raffale.
Na samom kraju pise:“Par ailleurs, la Grèce et la Croatie ont chacune acquis 12 Rafale issus de l’armée de l’Air et de l’Espace française“
U slobodnom prevodu:
„Pored toga, Grcka i Hrvatska su obe nabavile po 12 Raffale iz jedinica Francuskog RV“.
To je neutralna formulacija, koja ne ulazi u detalje.
Ne mislim da je AESA ili PESA Thales velika razlika za Hrvatsku, oba su sjajni, kao i Raffale ukupno.

Iv

Prijatelju, na linku nema ništa o tome, Hrvatska se spominje samo jednom i na jednom linku dr priča vrlo opšte o celom deal-u prema tome…mašta može svašta.

Pu

@Ivan
@Petrovic Dušan
Onda ste vas dvojica propustili ono glavno gde pise da avion Rafal F3R koristi AESA radar i da su ga nabavile Grcka i Hrvatska.Lepo rekoh,za pismene ljude pise lepo sta cini sve F3R standard ali koliko vidim ljudima ovde sluzi internet za sve ali samo ne za obrazovanje,na zalost…Poenta je u tome da ne treba niko da se zamara tudjim dvoristem i da ljubomorise sto neko ima nesto bolje od nas a mi nemamo jer je to ispod svakog nivoa,to je jadno i mizerno,ponizavajuce ali vi ne shvatate poentu mog teksta…I jos napisem za korejski KF-21 avion 4.5 generacije i pomenem ga jer znam da za Srbiju nema Rafala iz razloga sto Srbija vodi samotesteuktivnu spoljnu politiku i da ce ostati bez lovacke avijacije ali ovde neki „školovani“se prave da znaju bolje od mene francuski jezik iako zivim u Parizu vec 23 godina…Ccc…

Ra

@Petrovic Dušan
@Ivan
https://defbrief.com/2023/10/02/croatia-receives-its-first-french-rafale-fighter/ Decaci,vi ako ne znate Francuski jezik,evo vam na Engleskom jeziku i to sa jednog od najuticajnijih svetskih sajtova o ratnoj avijaciji.Jel ste procitali?Sta vise nije jasno,objasnite ako mozete…Vi niste shvatili poentu sta je covek hteo da kaze a evo vam i dokaz da hrvatski Rafali imaju AESA radare.Pametnom jasno ko dan.

Is

@Purgacov
@Raider
Hvala na linkovima ..ovde sva prica zavrsava ..Pametnom dosta ..
Da je bar pilot u mirovini Ivica Ivandic procitao ove linkove onda nebi ljude ostavavljao u nedoumici mozda da ili ne …
Ili je veliki propust koji se nije smio dogoditi ili opet pilot je informacije davao onoliko koliko mu je HRZ dozvolio 🤷‍♂️

Iv

@Raider

Zadnja dva pasusa su generalno o standardu F3R a ne o konkretnim aparatima. Taj standard ne zadovoljavaju ni svi FR avioni, sto mislite da se to 100% odnosi na sve Cro primerke? Treba sačekati pa će se ubrzo sve saznati. Lično mislim da ćete tek trebati da platite upgrade na AESA i ostalo.

Zo

@Pugacov

Svaka čast !
Nevjerovatno mi je koliko ovdje , na T6 , pojedinci troše energije na “dokazivanje“ kako hrvatski Rafali nemaju ovo , nemaju , ono , stari su 100+ godine , nemaju raketa…itd
A koliko se samo pisalo da Rafali neće doći , da su svemirska tehnologija za HRZ i da naši mehaničari i piloti to ne mogu savladati , maltene kao da su ljudi idioti i nesposobni
Kao da će svi nedostaci hrvatske vojske i HRZ učiniti njih boljim i sposobnijim , ljepšim , pametnijim itd
Da toliko energije uložite na drugim poljima Srbija bi bila puno bolja i naprednija , vojska i ekonomija Srbije bi bila na višem nivou….ali uzalud. Izgleda da je omiljeni sport gledanje u tuđe dvorište i čekanje da susjedu crkne krava
Da li su pojedinci na T6 svjesni koliko je HR napredovala od raspada SFRJ , usprkos Domovinskom ratu i 50-ak milijardi eura štete , unazađenoj i razrušenoj zemlji i ekonomiji ?
Ušli smou EU , Schengen , obnovili HRZ , HV , ceste , stižu milijarde iz EU , turizam donosi 12-15 milijardi godišnje , pravna država ( misaona imenica za SRB ) sve efikasnija ( bivši premijer u zatvoru )
Mi ne proizvodimo haubice i avione , radimo ono što znamo , kupujemo ono što nemamo i što nam treba , tako će biti i ubuduće , ne gledamo preko plota
Je li netko primjetio da je Hr platila Rafale 1,15 milijardi eura , 1 miijardu FR a 150 miliona eura PDV-a HR. Ako je stopa PDV-a u HR 25% a on se plaća samo na nove proizvode ( a Rafali su rabljeni ) lako je izračunati da PDV plaćen na 600 miliona eura . Što mislite da je u tih 600 miliona eura ?
AESA , Meteori , Scalpovi ?
Ili krafne ?:)

Ra

@Ivan
Sta ja imam da placam ja sam srpski drzavljanin,rodjen u Kragujevcu gde i zivim odmah preko puta hotela Medison ulica Luja Pastera…Koliko vidim ti si ovde da botujes i da tracaris, nijedan tvoj pametan komentar nisam procitao…
@Bas zato sto je u penziji ne moze da zna apsolutno nista tj.koliko mu dozvoli ministarstvo odbrane republike Hrvatske a i penzioner je clan socijal-demokratske partije koja se od pocetka protivila kupovini aviona Rafal.Doticni vodi politicki rat protiv HDZ stranke.Svasta se moze naci na internetu samo ako je neko posvecen ucenju i istini…

Ne

Tolike pare ulupane pa su opet samo za mrvu bolji od srpskih Migova koji su koliko vec stari. A i to tek za dve godine. Da se isplati, pa bas i ne.

Odgovori
To

Zaboravio si jednu bitnu cinjenicu.Vasi Migovi su na kraju resursa,bez mogucnosti produljenja.Veca modernizacija od ove koju ste napravili na njima vise nije moguca.Znaci to je to,do kupnje novih.Hr Rafal ima 3800 sati naleta.Apsolutno sposoban za modernizaciju i nadogradnju.Letjet ce 15g-20g plus.A za cjenu za koju ih je hr dobila nitko vise nece..Vidjet ces..

Mi

Eto dosli smo natrag do starog zakljucka, tojest poente da vecina francuskih i britanskih EF2000 aviona nema AESA radare u 2024, a kamoli pre dve tri cetiri godine redovnog ismejanjanja kako Su-35 nema AESA. Dodatno tome ogromna vecina F-16 i F-15 ih nema. Samo kazem…

Odgovori
Mi

Ispravka za efove:
F-16 je poceo da ih uvodi od 2015te polako, a F-15 jos od 2010. Ameri su daleko ispred Evropljana i Japanaca sto se AESA tice.

Ro

Svi F-15 imaju AESA radare od 2021 kada je završen petogodišnji RMP program za F-15E. To je trenutno najnapredniji radar globalno (u respektabilnim ciframa operativne upotrebe).
Verzija F-15C ima raniju generaciju, ali svejedno izuzetan senzor.

Mi

Opet sam prebrzo pisao. Japanci naravno imaaju jos od pre F-22 onaj njihov prvi u F-2.

Interesantno da Ameri i Japanci nisu podelili AESA radare Britancima, Nemcima i Francuzima.

Rusi u tom perioudu sazrevanja AESA radara nemaju saveznika. Sta vise prosli su kroz raspad SSSR preko debelih sankcija, do sada najdebljih sankcija.

Be

Milose,
pravila igre pod kojim je japanski F2 razvijan su diktirala da svaka inovacija koju japanski inzinjeri razviju je intelektualno vlasnistvo LM, a samim time spada pod kontrolu americke vlade.

Dj

>> Interesantno da Ameri i Japanci nisu podelili AESA radare Britancima, Nemcima i Francuzima.

Pa mozda im je ipak preskupo da dele radare, cak i saveznicima. Francuzi zele sami razvijati svaki kljucni deo vojne opreme, bez obzira na cenu, performanse i vreme, pa su taj radar za Rafale razvijali dve decenije, poseduje samo 900 TR modula i sa GaAs tehnologijom je inferioran u odnosu na recimo danasnje americke americke. UK i Nemacka rade na dva odvojena apgrejda za EF-2000 (Captor-E) vec preko decenije, Kuvajt i Katar su iskoristeni kao zamorcici, do 2022. niko nije hteo nesto narocito ulagati, stari radari u EF-2000 su odlicni za mirnodopsko vreme i airpolicing.

Sto se tice RF, zemlja koja se toliko hvali sopstvenom vojnom superiornoscu i ulaze toliko novca u opremanje i propagandu sirom sveta bi trebala vec odavno kako posedovati tehnologiju tako imati je u upotrebi a oni od to dvoje namju nista.

Ro

@Beduin
Ako se dobri sjećam članka u JDW-u prije 30-ak godina, deal je bio da Japanci podijele svoju tehnologiju AESA radara Hughes-u dok bi zauzvrat dobili know-how dizajna i manufakture kompozitnog krila. To je možda nešto kasnije prenio i HV.

Dj

>> deal je bio da Japanci podijele svoju tehnologiju AESA radara Hughes-u

Nema razloga, sa AESA radarima se u Evropi eksperimentise vec 30+ godina. 20 godina Hensoldt proizvodi univerzalne TR module za razlicite primene. AESA apgrejd trenutno za UK Eurofighter-e rade BEA Systems i Leonardo a za Nemacke Hensoldt i Indra. Do 2022 nikome se nije narocito zurilo, pogledajte akcije Hensoldt-a gde su bile 2022 a gde su sada!

Captor-E j emnogo ozbiljniji senzor od toga u Rafale-u, ne samo da poseduje oko 1500 TR modula nego i dodatni mehanicki scan sa znatno sirim „vidnim poljem“.

Ro

@Djuka,
Druže, ajd molim te pročitaj još jednom, ali ovaj put s razumijevanjem.
Sve ovo što pišeš veze nema s navodnim ugovorom koji ničim ne dotiče europsku pamet iz prve polovice 90-tih kada je AESA u europskoj obrambenoj industriji bila zastupljena koliko i warp drive za Enterprajza.
Huges je i tada bio gigant prema THOMPSON-CSF i GEC Marconiju a koje danas nazireš kroz Thales i BAE. Hensoldt neću ni komentirati s obzirom na ‘vidljivost’ Airbusove divizije za radare.

Yo

Malo previše besmislena polemika oko toga da li Rafali imaju aesa ili pesa radare – državi kojoj takva avijacija nema ni potrebe u dubini NATO saveza, ali su odlučili da im treba, pa ako im trenutno fali – dobiće ono što su spremni da plate i to čitav paket opreme osim one za nuklearna dejstva.
Tome služe vojni savezi i svakako je bolja varijanta od prvobitno planiranih Baraka pa i najnovijih F-16, ma koliko oni još uvek sližili svrsi, ali koji lagano i sve više gube mogućnost dalje evolucije tj. modernizacija – za razliku od Rafala…
Prema priloženom linku komentatora Pugačov – Gre i Cro su dobile Rafale direktno iz stroja francuske vojske, tj. njenih vazdušno-kosmičkih snaga – pa ako se te dve nabavke/izvoza međusobno razlikuju, to je zato što su naručioci tako tražili, pri čemu je Grcima znatno lakše da „regrutuju“ Rafale zato što već dugo koriste Miraže i tu važi prosto pravilo da se svako može pokriti onoliko koliko mu je ćebe.
Gde smo tu mi?
Ne znam da li je neko toliko naivan ili prosto plaćen da lobira po netu za nabavku nečega što nam je neisporučivo ili se ne može servisirati u perspektivi – Huawei i Tik-Tok već zabranjuju, a neće kinesko oružje u Evropi.
Ok, gadno nam je da se hvatamo u kolo sa Briselom i Vašingtonim, ali ne moramo im gurati prst u oko.
Ekonomska saradnja i nabavka gasa i sl. je jedna stvar, ali ne moramo se geostrateški vezivati za – drugi kontinent – nije pametno.
Kao što ne možemo da „uvezemo“ Lavrova u Srbiju, slično se može desiti i sa predsednikom Sijem iz Kine u narednim godinama i to ne zato što će Kina napraviti neku vojnu agresiju, već prosto zato što će im proizvodi biti kvalitetniji a jeftiniji – što će biti ocenjeno – ekonomskom agresijom, diskriminacijom pedera ili sl…
Rafal je skup, ali kogod ga je pazario vraćao se po još…
Politika je ostvarivanje mogućeg, a mi još čekamo plaćene Krasuhe itd.

Odgovori
Ne

Yoda

Ako nekome ne gurnes prst u oko k’o da nisi ni ziveo. „Krasuha“ je sjajno sredstvo. Kako „je u Srbiji“, nije bas svima, ali u zadnjih „skoro godinu“, i Evropi je teze. Bice „dana“ kada ce biti slabiji. A slabiji „ne brini“, ne radi protiv jaceg. 😉

Ma

F3R standard znači da avion može da koristi AESA radar (može biti i F3R, a da koristi PESA radar), razne podvesne spremnike, razno naoružanje. Znači da ako ne koristi nešto, to je dalje F3R. Ako misija zahteva, pojedina oprema se instalira (plug&play).

Odgovori

Poštovanje svima.
Na stranicama OSRH https://www.morh.hr/tehnicke-karakteristike-avion-rafale/, izričito se navodi da su hrvatski rafali na F3r standardu. U tekstu je navedeno „Avion je opremljen naprednim elektronskim RBE2 radarom koji simultano radi u režimima zrak-zrak i zrak-površina te konstantno prati meteorološke uvjete.“ Znači ne mehaničkim/pasivnim nego elektronskim/aktivnim. Također na web stranicama proizvođača kao i svih relevantnim web stranicama koje se bave ratnim zrakoplovstvom je navedeno da je jedna od bitnih razlika između F3 i F3r standarda što F3r uključuje elektronski radar RBE2. Na stranicama proizvođača radara THALES https://www.thalesgroup.com/en/markets/defence-and-security/air-forces/combat-systems/thales-board-dassault-aviation-rafale/active navedeno je sljedeće „Dedicated to the Rafale, the RBE2 is the Europe’s first-ever AESA radar delivered to Forces. It is combat proven on board the Rafale for the French Air Forces. It also equips the Rafale for Egyptian, Qatari, Indian, Greek, Croatian, UAE and Indonesian Air Forces.“ Navodi da se umjesto Optronique Secteur Frontal (OSF) nalazi dummy je vjerovatno točna, ali pretpostavljam ne iz razloga što ih nemaju nego su skinuti kako bi se smanjili troškovi održavanja i produljio radni vijek. U ovoj fazi obuke pilota nisu ni potrebni a smanjuju se troškovi održavanja što je bitno na početku uvođenja u upotrebu. Budući je zrakoplov modularan lako ih je staviti kad je potrebno. Cijela kupovina znači da smo debelo vezani na Francusku i da ćemo plaćati ogromne novce u sljedećim desetljećima. Ne znam da li će se isplatiti nadogradnja hrvatskih zrakoplova sa F3r na F4 budući da će to sigurno biti iznosi u rangu 20 do 30% novog zrakoplova. Uglavnom vezani smo na Francusku tako da će radi logistike PZO najvjerovatnije biti VL MICA NG. Uglavnom biti će sve suvremeno ali i jako skupo posebno kada se u obzir uzmu sati naleta i održavanje.

Odgovori
Si

Iznenadjuje me da je naveden i paket naoruzanja sto inace nije praksa MORHa. Obje verzije MICA, Brimstone, Exocet, SCALP. Meteor izostavljen. Moguce da nije u inicijalnom paketu. Iskreno potrebe za Meteorom i nema jer je izrazito ofenzivno naoruzanje, MICA se moze svrstati u defanzivno.
Vjerujem da je i MICA odabrana za sistem sredjeg dometa za PZO, pored Mistrala kratkog dometa. Bilo je i nekih suskanja o NASAMSu i Asteru ali izgleda da je odabrana MICA. Jedino jos nisam vidio sluzbenu potvrdu.
I mala pikanterija, MICA IR integrirana na Rafale ima i funkciju IR senzora tokom leta i salje senzorne podatke pilotu paralelno sa onboard senzorima samog aviona.
Jeli se isplati? Mislim da da. Veliki su novci istina, ali alternativa je gasenje HRZ komponente vojske sto nikako nije nikome u interesu. Jednostavno ne smijemo kao drzava sebi dopustiti da nam dio obrane preuzmu Italija ili jos gore, Madjari. Orbanu je Rijeka jos uvijek sastavni dio Madjarske. Ovo je najpametniji potez koji su mogli napraviti a buducnost ce nam pokazati i koliko je bio pametan.
Kad se krene u obnovu HRM, vidjet cemo da su Rafali bili za sitnis. Mornarica je znatno skuplja komponenta nego avijacija. Cek nek stignu prve ponude za korvete.

Pe

@Ptica Nije tako.Original je na francuskom i pise nesto drugo.
Prva recenica:
„AESA radar je ugradjen u avion Raffale francuske vojske“.
Zatim: „on“ (na francuskom reč „il“ je treće lice jednine muškog roda) i oprema ratno Vazduhoplovstvo Egupta, katara, Indije, Grcke Hrvatske i UAE.
Ali nije jasno da li se rec „on“ odnosi na avion Raffael ili na radar RBE2 AESA?
Moze biti i jedno i drugo, ali nije 100% sigurno te nije verodostojan dokaz.

Budući će Hrvatska kao PZO vjerovatno nabaviti VL MICA NG pretpostavljam da će stoga i većina raketa biti MICA i MICA NG (u obje verzije). To je jedino logično sa logističke i ekonomske strane. Što se Meteor reketa tiče ne znam koliko je to uz MICA NG Hrvatskoj potrebno, ali zato postoje ljudi koji se profesionalno bave tim poslom. U svakom slučaju Meteor rakete Hrvatskoj su trenutno raspoložive za kupnju ako ima novaca i smatra da su joj potrebne.

Odgovori
Si

Pa trenutno ne vidim realan razlog zasto bi se uzimalo Meteore. Situacija globalno jeste napeta ali ipak nas ne vidim na prvoj liniji zasad. Nece ove masine osim trenaze nista drugo raditi slijedece 2 godine. Bar se iskreno nadam. Mada moram priznati da bi volio vidjeti NASAMS ili Aster pored Mistrala i MICA. Mislim da je neophodan. S time bi zakljucili pricu na sljedecih 10ak godina sto se tice RZ i PZO. I to na kvalitetan nacin.
Zanima me sad ova najava za korvete, Koje, koliko i kad…

Ma

Negdje sam pročitao da ako nema IRST, onda ima aesa radar, trevalo im mjesta

Odgovori
Ku

To su gluposti ili srpske želje.
Kad kupuješ Golf GTI neisporuče ti auto sa motorom od kosilice, bez svjetala, kartonom umjesto spojlera…

da

Francuzi znaju čuvati osjetljive podatke o svom zrakoplovstvu i konačno će i HRZ to naučiti. Logika stvari je da je RAFALE odlična platforma koju je moguće nadograđivati sukladno potrebama. Cijena nadogradnje na viši standard unutar NATO-a nije nikakvo ogranićenje, jer se može platiti ili biti data iz raznih fondova NATO.Kako raste razina obučenosti pilota tako se može sustav određenog broja aviona nadograđivati, prije toga je to bacanje novaca.Činjenica je da su svi avioni Rafale, u Francuskoj davno podignuti na standard F3R , a što to obuhvaća lako je provjeriti na njihovim stranicama, dakle to ukljućuje i mogućnost nošenja nuklearnog naoružanja i to ne za potrebe RH nego NATO-a. Dolaskom Rafale, RH će deklarirati novu sposobnost u NATO i sukladno tome dobiti zadaće, koja neće biti kao do sada samo airpolicing. To će se isto dogoditi i sa helikopterskim zadaćama kada posade na zapadnim kupljenim i dobivenim (dakle besplatno dobivenim novim helikopterima, pa tako može i podizanje standarda Rafale biti odrađeno), dostignu punu osposobljenost. To je u interesu NATO-a i nisu valjda toliko ludi da skidaju već ugrađeni standard na Rafale, a zajedno nam trebaju, razmislite.

Odgovori

Poštovanje. Uopće ne mislim da Hrvatskoj ne treba F4 standard. Dapače, mislim da ćemo ga morati imati radi MICA NG. Jedino što će sa ekonomske strane u to buduće doba možda biti bolje kupiti nove zrakoplove na tom standardu jer je 12 komada premalo.

Ne

Kakve zadaće može HRZ ponuditi u NATO sa samo 12 aparata ?!
Ako ćemo u jednom trenutku imati raspoloživo 6 – 7 aparata , odlično . S time dati svoj doprinos ne možemo.

Ro

@Ptica
F4 uopće nije preduvjet za Mica NG, to su gluposti. Sama raketa ostaje u istim fizičkim gabaritima; smanjili su volumen prostora za elektroniku i termalnu bateriju kako bi ugradili potentniji motor te ugrađuju bolje IC i radarske senzore za navođenje.

Pe

Na samom sajtu Thales ne pise da Hrvatski Raffale ima AESA radar, i nema.
U prvoj recenici pise da AESA radar koriste RV Francuske na avionu Raffale.
U drugoj recenici pise „on je deo opreme i RV Katara, Hrvatske“ itd
Na Francuskom rec „on“ u trecem licu jednine muskog roda je „il“.
Da li se „on“ odnosi na radar?
Prvo je pomenut avion Raffale, a zatim“on“.
Subjekat je „avion Raffale“a ne radar.
I zaista, „avion Raffale“ i koriste RV tih zemalja sveta.
Umesto reci „on“ mogli su napisati „radar AESA“ ali nisu.
https://www.thalesgroup.com/fr/marches/defense-et-securite/forces-aeriennes/systemes-combat/thales-board-dassault-aviation-0

Odgovori
Mi

Totalno suprotno od onog sto tvrdis!
Subjekat je upravo radar, a ne Rafale. Zadnja recenica to potvrdjuje gdje se govori da su njime opremljeni Rafali egipatskog, katarskog, indijskog, grckog i hrvatskog zrakoplovstva.

Dedicated to the Rafale, the RBE2 is the Europe’s first-ever AESA radar delivered to Forces.

It is combat proven on board the Rafale for the French Air Forces. It also equips the Rafale for Egyptian, Qatari, Indian, Greek, Croatian, UAE and Indonesian Air Forces.

Mi

U samom naslovu linka stoji sto je subjekat teksta.

Pe

@Mislav
Na svom sajtu na domacem Francuskom jeziku Thales nije upotrebio 100% jasnu formulaciju:
„Radar AESA je deo opreme u avionima Raffale koje koristie sledece drzave….“
Naprotiv, PR tim Thalesa koristi vest trik; Prvo pominju radar AESA u avionima Raffale Francuskog RV.Sto je istina.
Zatim tacka.
Nastavak pocinje sa neutralnim:“On je deo opreme ovih zemalja-pa spisak zemalja“.
Raffale i jeste deo opreme tih zemalja,opet istina.
U slucaju da neko tuzi sudu Thales za lazne cinjenice, pravno je nemoguce tvrditi na sta se misli pod reci „il“ („on“ u trecem licu jednine).
Mogu reci „mi smo mislili na avion Raffale“.
Isto mogu reci i da su mislili na radar.
Ovaj marifetluk PR sluzbe je dokaz da hrvatsku Raffale verovatno nema AESA radar, jer bi inace jasno to i rekli,i ne bi se bavili jezickim smicalicama.

Pe

@Mislav Ako je suditi po Francuskom jeziku, na kojem je original sajta, tamo pise:
„Il équipe également les forces aériennes de l’Egypte, du (….spisak korisnika).“
Ova formulacija nije potvrdna, maglovita je. i dozvoljava razlicita i medjusobno suprotna tumacenja.
Kako nisam ni pilot ni vojno lice, ali mogu da tumacim Francuski jezik, iz kojeg imam skoro najvisu diplomu jezika koju mi je izdalo francusko ministarstvo obrazovanja.
Potvrdna formulacija bila bi:
„Le radar RBE 2 AESA équipe les avions Raffale du (pa spisak korisnika).“

om

Dušane mislim da ste u pravu i da ga nismo ispregovarali. Ostaje neka želja za budućnost ako bude volje i financija.

Mi

Dusane, prevod na engleskom jeziku je takodjer original sa sajta. Imate na samom sajtu da prebacite sa francuski na engleski i onda je original na engleskom jer ga je vlasnik sajta preveo. Recenica: „It also equips the Rafale for Egyptian, Qatari, Indian, Greek, Croatian, UAE and Indonesian Air Forces.“ Znaci da je navedeni radar oprema za Rafale zrakoplovstava koji se dalje navode.

Mi

„Mogu reci „mi smo mislili na avion Raffale“.
Isto mogu reci i da su mislili na radar.
Ovaj marifetluk PR sluzbe je dokaz da hrvatsku Raffale verovatno nema AESA radar, jer bi inace jasno to i rekli,i ne bi se bavili jezickim smicalicama.“

Dusane,

Kako ste dosli na ideju da je taj „marifetluk“ bilo kakav dokaz i jos bitnije kako on znaci da samo hrvatski Rafalei nemaju AESA u navedenoj recenici gdje se pored hrvatskog pominje jos nekoliko zrakoplovstava. Zar isti „marifetluk“ se ne odnosi onda i na sva ostala zrakoplovstva koja se navode ubrecenici? Kako i kojom logikom ste izdvojili samo hrvatske Rafale iz tog „dokaza“.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor