Filipinima ponovo odobrena kupovina borbenih aviona F-16, Kolumbija izabrala švedski Gripen

4. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] Republici Srpskoj isporučen treći helikopter Ansat

3. apr 2025

Prve fotografije: Bugarskoj isporučen prvi borbeni avion F-16

3. apr 2025

[ANALIZA] Planovi za naoružavanje srpskih Rafala: Domaća vazduhoplovna ubojna sredstva u razvoju

2. apr 2025

Slovenačka kompanija AFormX razvila VR i XR simulatore za PC-9 i AS532: Slovenačko ratno vazduhoplovstvo prvi korisnik

1. apr 2025

Politička neizvesnost u odnosima Evrope i SAD kao prilika za dodatne narudžbine francuskih borbenih aviona Rafal

29. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Srpski ugovor za nabavku Rafala podrazumeva opsežnu industrijsku saradnju sa francuskim kompanijama, planira se integracija srpskog preciznog naoružanja vazduh-zemlja

28. mar 2025

Kako je JNA promovisala poziv vojnog pilota: Dežurna para, stjuardesa i potpuna kreativna sloboda

27. mar 2025

Hrvatska želi „modernizaciju“ i „nadogradnju“ svojih Rafala, sledeći paket naoružanja i dalje tajna

26. mar 2025

Hrvatski ministar odbrane u poseti proizvođaču Rafala: „Predložili smo Dasou investiranje u Hrvatsku“

25. mar 2025

Sveobuhvatna lista NATO gubitaka iznad SR Jugoslavije i regiona tokom rata 1999. godine

24. mar 2025

[POSLEDNJA VEST] Boing porazio Lokid: Tramp predstavio prvi američki višenamenski borbeni avion 6. generacije

21. mar 2025

Mađarsko ratno vazduhoplovstvo doprinosi KFOR-u: Helikopteri H145M nakon Bosne i Hercegovine i iznad Kosova i Metohije

20. mar 2025

Izraelska kompanija „Elbit Systems“ objavila rezultate poslovanja za prošlu godinu

19. mar 2025

Poslovni rezultati kompanije MBDA za 2024. godinu: Značajno povećanje proizvodnje, zemlje bivše Jugoslavije novi klijenti

19. mar 2025

Tragedija u noćnom klubu pokrenula je opsežnu međunarodnu operaciju medicinskog vazdušnog transporta u Severnoj Makedoniji

18. mar 2025

[ANALIZA] Da li je Vojska Jugoslavije 1999. godine gađala USAF-ove avio-cisterne?

17. mar 2025

Ujedinjeni Arapski Emirati pre Srbije naručuju Erbasov A400M

13. mar 2025

Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

12. mar 2025

Emiratski Kalidus nastavlja sa razvojem svog COIN aviona B-250

11. mar 2025
[UMEX 2024] Bugarski dron-kamikaza Nemesis
Besposadna letelica u obliku školsko-borbenog aviona iz 80-tih / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

[UMEX 2024] Bugarski dron-kamikaza Nemesis

Na prošlonedeljnoj izložbi besposadnih platformi UMEX 2024 svoje proizvode i koncepte predstavila je i bugarska kompanija Hades Defence Systems. Ovo preduzeće se osim besposadnim letelicama, bavi i razvojem sistema za ometanje, među kojima su i anti-dron sistemi, a tu su i sredstva, odnosno radari i senzori za prikupljanje obaveštajnih podataka.

Verovatno najinteresantniji izložbeni Hadesov eksponat bio je model nove besposadne letelice, mlaznog drona-kamikaze koji nosi oznaku NEM-600 Nemesis. Letelica ima oblik, može se slobodno reći, školsko-borbenog aviona, sa nisko postavljenim krilima, bočnim usisnicima vazduha motora, vertikalnim stabilizatorom na kome se nalazi kormilo pravca, pokretnim horizontalnim površinama, a mlazni motor je ugrađen u repni delo letelice.

Nemesis ima razmah krila od 3,5 metara, a dostupna je i manjaverzija sa razmahom krila od 2,5 metara. Maksimalna brzina je 450 km/h, maksimalna visina leta iznosi 6.000 metara, može leteti na udaljenosti do 50 km od komandne stanice i ima dolet od 70 km. Kako poseduje uvlačeći stajni trap tipa tricikl, može poletati i sletati sa poletno-sletnih staza, a postoji i mogućnost lansiranja iz katapulta.

Proizvođač navodi da je letelica opremljena kumulativnom bojevom glavom koja je smeštena u nosu, i sposobna je da probije do 800 mm valjanog homogenog čeličnog oklopa. Letelica do cilja može leteti na više načina, u kontrolisanom letu, preko autopilota, na osnovu unapred programirane putanje, a tu je i sposobnost da patrolira blizu cilja. Može se koristiti u svim vremenskim uslovima, iznad različitih terena, uključujući i urbana područja.

Pošto je srednje moguće kružno odstupanje ispod 1,5 metara, obezbeđuje se minimalna kolateralna šteta pri udaru u cilj. Dron je sposoban da leti velikom brzinom na izuzetno maloj visini dok prati konfiguraciju terena, što usložnjava ili sprečava otkrivanje radarima. Kompaktna konstrukcija letelice je u potpunosti napravljena od materijala koji apsorbuje radio talase, a upotreba izolacije za sve unutrašnje metalne i elektronske komponente doprinose smanjenju njegovog radarskog odraza.

Kako je Tango Six saznao od proizvođača na UMEX-u, testiranja Nemesisa su završena, i planirano je da serijska proizvodnja počne u junu ove godine. Ne žele međutim da otkriju ko je prva mušterija koja je naručila veći broj letelica, a u toku su, kako tvrde, pregovori sa drugim mogućim kupcima.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Su

Imam neki osecaj da dok nasi setaju makete i najavljuju proivodnju prototipova i nultih serija, drugi to rade ozbiljnije i brze.
Yugo je bio pristojan auto kad se pojavio, nista losiji od Golfa, ali dok su poceli da ga proizvode i nude trzistu, vreme ga je vec pregazilo. Kacenje maljutki, pardon, ukrasnih lajsni nije bila odgovarajuca zamena za razvoj novog modela i ozbiljna unapredjenja.

Odgovori
Pu

Druže,dok Bugari tek pokušavaju da nešto proizvedu mi imamo na hiljade raznih vrsta dronova. Od kupljenih do naših domaćih koji su već poodavno na dežurstva.

А

@SunnyBoy

Одличан пример двоструких стандарда базираних на ничему. Бугарска макета је из непостојећих разлога „озбиљнија“ и „бржа“ за разлику од српских макета. Опет, по ко зна који пут, понављам, поента сајма јесте да компаније прикажу различите концепте и идеје, с једне стране, и да обезбеде финансијере и још боље чврсте уговоре о куповини, с друге стране. Самим тим, по природи ствари, ће већина тих концепата остати само то концепт, који ће најчешће бити даље прерађен, трансформисан или искоришћен за неки даљи концепт.

Mi

@Sunny Boy

Kakav je to osecaj kad vidis sliku bugarske makete i mislis da su ispred Srbije u tom polju, dok ovde na T6 imas sliku i priliku mnostva nasih borbenih dronova svih vrsta koji su vec u fazama testiranja, i uvodjenja u serijsku proizvodnju i upotrebu. Na to dodaj nekoliko borbenih dronova koje smo kupili iz inostranstva, i vec su u upotrebi.

Neverovatno koliko je tudja trava zelenija. Ma i suva zemlja je nekima igleda zelenija :-)

St

Nemoj da zaboravis da smo mi pokrenuli dizajn naseg drona jos pre 20 godina, pa 2011. krenusmo sa Pegazom, i vidi gde smo sad.

Dj

Super Galeb kao dron!

Odgovori
ev

па ако то може, ето будућности за супер галеба, више од пола таквог дрона имамо направлјено…!?

no

Mislim da je ovo samo prototip, nije ni 0-ta serija. Nije mi jasno šta će dronu ocrtana kabina nalik lovačkim avionima… Ko god da ga je projekovao nije bio inženjer, to sigurno…

Odgovori
ZZ

Upravo
Zašto uopšte imati koncept kabine u bespilotnih letelici. Cilj ke da imate sto manji otpor, a u ratnim avionima je taj oblik jer zahtevaju pilota

ZZ

Upravo tako. Kabina sluzi da smesti pilota i bez kabine dron bi trebao imati bolju aerodinamiku. Mozda su odlucili da uzmu scale down model aviona da bi ustedeli na projektovanju aerodinamike letelice

Og

Ovakvih RC aviona ima na pretek. Elem, tek su se Bugari setili da upotrebe kao kamikazu.

Odgovori
Ne

Da nije malo skupo stavljati mlazni motor na dron koji je namenjen tome da bude unisten? Pritom mi specifikacije ne deluju posebno impresivno, da bi opravdale montazu mlaznog motora.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs