Bugarska Granična straža ponovo izabrala kompaniju „Airborne Technologies“ za nadogradnju helikopterske flote

10. okt 2024

Daso najavio početak razvoja borbene besposadne letelice koja će dopunjavati i biti integrisana sa borbenim avionom Rafal

9. okt 2024

Aero-miting „Vršac 2024“ after video: Kako smo doživeli vazduhoplovni spektakl pod Bregom

8. okt 2024

[ANALIZA] Da li će Srbiji borbeni avioni Rafal biti isporučeni preko reda, ili je dobijen realan rok isporuke?

7. okt 2024

[ANALIZA] Najnoviji iranski raketni napad na Izrael: Problemi sa kojima se suočava savremena protivraketna odbrana

4. okt 2024

Komandant helikopterske flote bugarskog ratnog vazduhoplovstva: Nedostaju nam osoblje i operativni helikopteri

3. okt 2024

[ANALIZA] Detaljnije o Rafalu F4.1, verziji aviona koju će nabaviti RV i PVO Vojske Srbije

2. okt 2024

Bugarski predsednik poziva na nabavku dodatnih transportera C-27J Spartan i protivpožarnih Air Tractor AT-802 „Fire Boss“

26. sep 2024

Hrvatska i Francuska planiraju osnivanje centra za obuku pilota borbenih aviona u Puli, Srbija Rafale dočekuje sa zastarelim avionima za obuku

25. sep 2024

Aero-miting Vršac 2024: Šarenilo i optimizam srpskog vazduhoplovstva

24. sep 2024

Miloš Vučević detaljnije o razlozima zbog kojih je Srbija izabrala Rafale a ne ruske, američke i kineske avione

24. sep 2024

[REPORTAŽA] “Zastava 2024“: Skromnije letenje RV i PVO, ponovno preterivanje u broju izložene vojne tehnike

23. sep 2024

[REPORTAŽA] Najzanimljivije premijere sa prikaza “Zastava 2024“: Helikopteri Mi-35P, francuski i kineski osmatrački radari, nova sredstva za raketne sisteme FK-3 i HQ-17, emiratski dronovi kamikaze, artiljerija i oklop

21. sep 2024

[POSLEDNJA VEST] Zvanična potvrda: Srbija će kupiti Rafal F4.1

20. sep 2024

Aero-miting Vršac: Prijava za spotere i detalji letačkog programa

19. sep 2024

[REPORTAŽA] Airpower 2024, aeromiting koji ove godine nije oduševio

19. sep 2024

[ANALIZA] Ima li smisla integrisati rusko naoružanje na srpske Rafale i hoće li ovi avioni zaista biti degradirani u odnosu na sadašnje MiG-ove?

18. sep 2024

Rumuniji odobrena nabavka američkih borbenih aviona F-35

17. sep 2024

[ANALIZA] Rafal dezinformacija: Šta smo sve našli ispod gomile gluposti napisanih o nabavci francuskih borbenih aviona

16. sep 2024

Poljska uskoro povlači Su-22 iz upotrebe, polednji remont aviona tog tipa završen krajem avgusta

12. sep 2024
[UMEX 2024] Bugarski dron-kamikaza Nemesis
Besposadna letelica u obliku školsko-borbenog aviona iz 80-tih / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

[UMEX 2024] Bugarski dron-kamikaza Nemesis

Na prošlonedeljnoj izložbi besposadnih platformi UMEX 2024 svoje proizvode i koncepte predstavila je i bugarska kompanija Hades Defence Systems. Ovo preduzeće se osim besposadnim letelicama, bavi i razvojem sistema za ometanje, među kojima su i anti-dron sistemi, a tu su i sredstva, odnosno radari i senzori za prikupljanje obaveštajnih podataka.

Verovatno najinteresantniji izložbeni Hadesov eksponat bio je model nove besposadne letelice, mlaznog drona-kamikaze koji nosi oznaku NEM-600 Nemesis. Letelica ima oblik, može se slobodno reći, školsko-borbenog aviona, sa nisko postavljenim krilima, bočnim usisnicima vazduha motora, vertikalnim stabilizatorom na kome se nalazi kormilo pravca, pokretnim horizontalnim površinama, a mlazni motor je ugrađen u repni delo letelice.

Nemesis ima razmah krila od 3,5 metara, a dostupna je i manjaverzija sa razmahom krila od 2,5 metara. Maksimalna brzina je 450 km/h, maksimalna visina leta iznosi 6.000 metara, može leteti na udaljenosti do 50 km od komandne stanice i ima dolet od 70 km. Kako poseduje uvlačeći stajni trap tipa tricikl, može poletati i sletati sa poletno-sletnih staza, a postoji i mogućnost lansiranja iz katapulta.

Proizvođač navodi da je letelica opremljena kumulativnom bojevom glavom koja je smeštena u nosu, i sposobna je da probije do 800 mm valjanog homogenog čeličnog oklopa. Letelica do cilja može leteti na više načina, u kontrolisanom letu, preko autopilota, na osnovu unapred programirane putanje, a tu je i sposobnost da patrolira blizu cilja. Može se koristiti u svim vremenskim uslovima, iznad različitih terena, uključujući i urbana područja.

Pošto je srednje moguće kružno odstupanje ispod 1,5 metara, obezbeđuje se minimalna kolateralna šteta pri udaru u cilj. Dron je sposoban da leti velikom brzinom na izuzetno maloj visini dok prati konfiguraciju terena, što usložnjava ili sprečava otkrivanje radarima. Kompaktna konstrukcija letelice je u potpunosti napravljena od materijala koji apsorbuje radio talase, a upotreba izolacije za sve unutrašnje metalne i elektronske komponente doprinose smanjenju njegovog radarskog odraza.

Kako je Tango Six saznao od proizvođača na UMEX-u, testiranja Nemesisa su završena, i planirano je da serijska proizvodnja počne u junu ove godine. Ne žele međutim da otkriju ko je prva mušterija koja je naručila veći broj letelica, a u toku su, kako tvrde, pregovori sa drugim mogućim kupcima.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Su

Imam neki osecaj da dok nasi setaju makete i najavljuju proivodnju prototipova i nultih serija, drugi to rade ozbiljnije i brze.
Yugo je bio pristojan auto kad se pojavio, nista losiji od Golfa, ali dok su poceli da ga proizvode i nude trzistu, vreme ga je vec pregazilo. Kacenje maljutki, pardon, ukrasnih lajsni nije bila odgovarajuca zamena za razvoj novog modela i ozbiljna unapredjenja.

Odgovori
Pu

Druže,dok Bugari tek pokušavaju da nešto proizvedu mi imamo na hiljade raznih vrsta dronova. Od kupljenih do naših domaćih koji su već poodavno na dežurstva.

А

@SunnyBoy

Одличан пример двоструких стандарда базираних на ничему. Бугарска макета је из непостојећих разлога „озбиљнија“ и „бржа“ за разлику од српских макета. Опет, по ко зна који пут, понављам, поента сајма јесте да компаније прикажу различите концепте и идеје, с једне стране, и да обезбеде финансијере и још боље чврсте уговоре о куповини, с друге стране. Самим тим, по природи ствари, ће већина тих концепата остати само то концепт, који ће најчешће бити даље прерађен, трансформисан или искоришћен за неки даљи концепт.

Mi

@Sunny Boy

Kakav je to osecaj kad vidis sliku bugarske makete i mislis da su ispred Srbije u tom polju, dok ovde na T6 imas sliku i priliku mnostva nasih borbenih dronova svih vrsta koji su vec u fazama testiranja, i uvodjenja u serijsku proizvodnju i upotrebu. Na to dodaj nekoliko borbenih dronova koje smo kupili iz inostranstva, i vec su u upotrebi.

Neverovatno koliko je tudja trava zelenija. Ma i suva zemlja je nekima igleda zelenija :-)

St

Nemoj da zaboravis da smo mi pokrenuli dizajn naseg drona jos pre 20 godina, pa 2011. krenusmo sa Pegazom, i vidi gde smo sad.

Dj

Super Galeb kao dron!

Odgovori
ev

па ако то може, ето будућности за супер галеба, више од пола таквог дрона имамо направлјено…!?

no

Mislim da je ovo samo prototip, nije ni 0-ta serija. Nije mi jasno šta će dronu ocrtana kabina nalik lovačkim avionima… Ko god da ga je projekovao nije bio inženjer, to sigurno…

Odgovori
ZZ

Upravo
Zašto uopšte imati koncept kabine u bespilotnih letelici. Cilj ke da imate sto manji otpor, a u ratnim avionima je taj oblik jer zahtevaju pilota

ZZ

Upravo tako. Kabina sluzi da smesti pilota i bez kabine dron bi trebao imati bolju aerodinamiku. Mozda su odlucili da uzmu scale down model aviona da bi ustedeli na projektovanju aerodinamike letelice

Og

Ovakvih RC aviona ima na pretek. Elem, tek su se Bugari setili da upotrebe kao kamikazu.

Odgovori
Ne

Da nije malo skupo stavljati mlazni motor na dron koji je namenjen tome da bude unisten? Pritom mi specifikacije ne deluju posebno impresivno, da bi opravdale montazu mlaznog motora.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs