CAPA analizira Er Srbiju: Poslovni put srpske nacionalne avio-kompanije i preokret nakon 2018. godine

8. apr 2025

„Prince Aviation“ izlaže svoju Cesnu XLS na sajmu AERO u Fridrishafenu: Prva instalacija Kolinsovog satelitskog interneta na YU-SVL

7. apr 2025

[ANALIZA] Šta će novi ekonomski vandalizam Donalda Trampa u formi uvođenja novih carina uraditi srpskoj a šta globalnoj avio-industriji

7. apr 2025

ICAO „cyber security“ seminar u Beogradu: Inovacije, izazovi i regulativa u oblasti vazduhoplovne sajber bezbednosti

1. apr 2025

KLM letnji red letenja: Holanđani ne smanjuju broj letova za Beograd

31. mar 2025

„La Premier“: Er Frans predstavio redizajniranu kabinu prve klase

24. mar 2025

Dodatni luksuz: Er Srbija otvorila „Premium Check-in“ zonu za putnike biznis klase

18. mar 2025

Poseta novog direktora SMATSA-e Nišu: Kontrolni toranj na „Konstantinu Velikom“ ponovo na dnevnom redu

12. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] CAE „full motion level D“ A320 NEO simulator isporučen Vazduhoplovnoj akademiji

4. mar 2025

IATA izveštaj o bezbednosti letenja u 2024. godini: Sedam udesa sa smrtnim ishodom u okviru 40,6 miliona bezbedno obavljenih letova

26. feb 2025

Ljudski faktor u kontroli letenja: Između evropske automatizacije i američkog ponosa

10. feb 2025

Er Srbija najavila rekordni profit od 50 miliona evra: „Miki Manojlović“, „Dejan Stanković“ i još jedan A319 od sada u vlasništvu kompanije

31. jan 2025

[POSLEDNJA VEST] Viz er u Beogradu prva žrtva američkih sankcija protiv NIS-a: Od juče u 15 časova mađarska avio-kompanija prestala da toči gorivo na „Nikoli Tesli“

22. jan 2025

Vozilo koje je danas upalo na aerodrom „Nikola Tesla“ – džip sa rotacionim svetlima, sa oznakama neidentifikovanog obezbeđenja

20. jan 2025

Posledice današnjeg upada neovlašćenog automobila na platforme „Nikole Tesle“ : Privremeno zatvoren prolaz kod Jat Tehnike, DCV menja granice aerodromskih zona i njihove pristupe

20. jan 2025

[EKSKLUZIVNO] Imenovan novi direktor Kontrole letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA)

17. jan 2025

[INTERVJU] Jirži Marek za Tango Six: Ekspanzija na tržištu Kine, poslovni rezultati i razmišljanja o globalnoj avio-industriji

17. jan 2025

KLM promotivna kampanja: Jeftiniji letovi do preko 30 destinacija

12. jan 2025

Novi termini za „English language proficiency test“ u Trening centru kompanije „Prince Aviation“

11. jan 2025

Er Frans promocija: Jeftiniji letovi iz Beograda za dobar početak godine

10. jan 2025
[ANALIZA] Šta će novi ekonomski vandalizam Donalda Trampa u formi uvođenja novih carina uraditi srpskoj a šta globalnoj avio-industriji
Boing i Erbas priče su uspeha globalizacije lanaca snabdevanja. Sada je ta poslovna praksa u opasnosti / Foto: Erbas

[ANALIZA] Šta će novi ekonomski vandalizam Donalda Trampa u formi uvođenja novih carina uraditi srpskoj a šta globalnoj avio-industriji

Dan nakon što je predsednik Sjedinjenih Američkih Država Donald Tramp najavio uvođenje „recipročnih“ tarifa većini planete, jedan Boing (pre)prodat je u Srbiji. Cena nekadašnjeg Aviogeneksovog 737-200 nije poskupela zbog uticaja tarifa ali druga po veličini kategorija uvoza iz SAD u Srbiju može poskupeti usled poskupljenja u lancima snabdevanja – radi se o grupi proizvoda koji su kategorisani kao „vazduhoplovi i oprema“.

Pored toga što će u Americi verovatno izazvati recesiju, možda i depresiju, Trampova nova ekonomska politika za koju većina ekonomista kaže i da je „neverovatno glupa“, daće mi povod da analizu o njenom uticaju na avio-saobraćaj i avio-industriju počnem sa ne toliko poznatom činjenicom da nekoliko srpskih kompanija uvozi relativno značajne vrednosti vazduhoplovnih proizvoda iz SAD-a.

Globalna vazduhoplovna industrija se sada nalazi na kritičnoj prekretnici, suočavajući se sa nezapamćenim ekonomskim vandalizmom koji preti da preoblikuje globalne trgovinske obrasce i strukture naše industrije za godine koje dolaze.

Tramp je zamislio da osnovna carina od 10% bude primenjena na sve zemlje i sve proizvode, ali nekoliko zemalja se suočava sa znatno višim stopama: kineski uvoz će imati carinu od 34% (koja raste na 54% kada se kombinuje sa postojećim carinama), roba iz Evropske unije 20%, Srbije 37%, Vijetnama 46%, Tajvana 32%, Indije 26%, a Japana 24%. Sreća u nesreći je da roba iz Meksika i Kanade koja je u skladu sa trgovinskim sporazumom SAD-Meksiko-Kanada (USMCA) može uglavnom ostati izuzeta, što pruža potencijalno olakšanje za severnoameričku vazduhoplovnu proizvodnju.

Da bi se razumeo mogući uticaj novih Trampovih carina na vazduhoplovnu industriju moramo imati u vidu da se ona razvijala, posebno u Americi, oko relativno bescarinske trgovine od kasnih 1970-ih, sa ekosistemima izgrađenim na globalnoj saradnji i prekograničnim lancima snabdevanja. Opšti sporazum o carinama i trgovini (GATT) potpisan još 1947. godine i njegov aneks o civilnim vazduhoplovima pomogli su uspostavljanju okruženja gde su vazduhoplovne komponente mogle slobodno prelaziti granice, omogućavajući proizvođačima da optimizuju proizvodnju i smanje troškove.

Novi carinski režim preti da poremeti decenije industrijske prakse na kojima počiva prilično globalizovana planetarna proizvodnja vazduhoplova. Sa carinama na čelik i aluminijum koje će verovatno koštati stotine miliona, i carinama specifičnim za pojedine zemlje koje potencijalno dosežu milijarde, proizvođači aviona i njihovi kooperanti verovatno će doživeti značajne poremećaje.

Interesantno je da je svetska ekonomija dominantno ekonomija usluga. Prema podacima Svetske trgovinske organizacije, usluge iznose 67% globalnog BDP-a dok industrija, odnosno proizvodnja oko 26%. Na usluge u globalnoj trgovini odlazi 42% dok 58% na dobra.

Usluge zvanično nisu Trampov cilj već povratak industrije u Ameriku i, na ovaj način, nasilno teranje drugih država da „prestanu sa manipulacijama svojih kursnih politika“. Svi koji nešto znaju o ekonomiji ovih dana čini se da kažu jednu – Trampova administracija neće postići svoje ciljeve.

Relociranje postrojenja i investicije u nova na teritoriji SAD procesi su koji traju mnogo duže od Trampovog poslednjeg mandata. Da li sačekati da ga prođe, da on prođe kao politička pojava ili je po sredi promena koja će morati da se dogodi i biće trajna? „Investitori su zabrinuti“, kako kaže stari kliše ekonomskih novinara.

Da ne pominjemo da Amerika, istorijski gledano, pa i duže istorijski gledano, zapravo nema problem sa industrijskom proizvodnjom.

Uticaj na srpsku vazduhoplovnu industriju

Vest od prošle srede stavila je, bar za Tango Six, u fokus interesantan zvanični podatak srpskog Republičkog zavoda za statistiku.

Kada je reč o srpskom uvozu iz SAD, prošle godine su na prvom mestu bile „pogonske mašine“ i motori u vrednosti od 187,6 miliona dolara. Na drugom mestu su „vazduhoplovi i oprema“ u vrednosti od 42,9 miliona dolara, zatim „nerazvrstana roba“ u vrednosti od 37,7 miliona dolara, pa putnički automobili, hemijski proizvodi, medicinski instrumenti, klipni motori i razne druge kategorije.

Zavod za statistiku ne navodi javno u svojim podacima kompanije koje uvoze i čine ove zbirne segmente ali nije teško pretpostaviti o čemu je sve reč kada je vazduhoplovni materijal u pitanju. Najverovatnije se radi o uvozu vazduhoplovnih delova koji se koriste za održavanje aviona generalne i putničke avijacije. Može biti da se tu nalazi i uvoz rezervnih i zamenskih delova za MTU postrojenje u Srbiji.

Poslednja veća kupovina novog američkog vazduhoplovnog hardvera bila je za Vršac 2012. godine / Foto: SMATSA

Svakako, godišnji uvoz od 50 miliona dolara je sasvim adekvatna zbirna cifra za zemlju koja ima svog nacionalnog avio-prevoznika, nekoliko većih MRO kompanija i konstantno disproporcionalan broj registrovanih komercijalnih letelica za veličinu njene ekonomije.

Poslednja veća kupovina vazduhoplova iz Amerike bila je 2012. godine kada je, tada SMATSA-ina, pilotska akademija u Vršcu kupila osam Cesni 172.

Sreća pa je prvi veći simulator za, sada Vazduhoplovnu akademiju, već kupljen od kanadske kompanije koja će svoje nove potencijalne troškove uslovljene novim tarifama možda morati da prenese na kupce.

Sledeće trošenje srpskih para na vazduhoplove iz Amerike je najavljena kupovina eVTOL letelica kompanije Arčer pre 2027. godine.

Jedno od pozvanih tela, koje je zapravo nešto najsličnije industrijskoj grupi ili klasteru, koje bi moglo da se bori za prava srpske vazduhoplovne industrije u ovom slučaju je „Grupacija za vazdušni saobraćaj“ Privredne komore Srbije. Njen dosadašnji predsednik bio je novi direktor SMATSA-e Raša Ristivojević, kojeg je krajem februara zamenio Nenad Šakić, dugogodišnji top menadžer SMATSA-e.

Domaća vazduhoplovna industrija i nema neku pregovaračku moć (50 miliona dolara uvoza godišnje za Ameriku je praktično ništa) ali srećom ni ne izvozi ništa značajno u Ameriku kada su proizvodi u pitanju.

Kako je predsednik Srbije više puta izjavio u proteklih nekoliko dana, on će pokušati da u razgovoru sa Trampom izdejstvuje ukidanje ili smanjenje najavljenih carina koje najviše pogađaju srpske kompanije koje izvoze automobilske gume i namensku industriju (municija za sport i rat).

Uticaj novih carina na velike igrače

Vazduhoplovna industrija u Americi (ne samo Boing, već i desetine drugih velikih i srednjih OEM-ova) zapravo doprinosi smanjivanju deficita ove zemlje – izvozi ukupno oko 114 milijardi dolara vrednosti vazduhoplovnih proizvoda godišnje. Proizvodnja i izvoz civilnih aviona iz SAD zvanično predstavlja drugi najveći suficit od bilo koje industrije u ovoj zemlji osim izvoza sirove nafte.

Interesantno je ovih dana bilo čitati ekonomske analitičare koji podsećaju da su SAD udvostručile svoj dohodak po glavi stanovnika u odnosu na Japan od 1990. godine i održavaju prednost od 20-30% nad evropskim ekonomijama, delimično zbog koristi od globalne trgovine u industrijama visoke vrednosti, baš potput vazduhoplovstva.

Ironija je da bi protekcionističke mere usmerene na industriju u kojoj Amerika zapravo već dominira globalnom trgovinom mogle na kraju biti kontraproduktivne. Većina radnih mesta u proizvodnji izgubljenih u poslednjim decenijama eliminisana je automatizacijom, a ne autsorsingom, a sa američkom nezaposlenošću od približno 4%, pronalaženje dodatnih radnika koji bi hteli da rade u proizvodnji predstavlja još jedan izazov.

Erbas Americi treba da isporuči samo 10% od naručenih preko 7.000 uskotrupnih putničkih aviona / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Mnoge kompanije vazduhoplovne industrije preselile su svoju proizvodnju u Meksiko, ne toliko zbog nižih troškova, već zato što tamo mogu naći dostupnu radnu snagu. Jedan američki analitičar to podvlači tvrdnjom da američka omladina pokazuje „ograničeno interesovanje za karijere u proizvodnji“. Relociranje u zemlje za nižim troškovima i sa raspoloživom radnom snagom pomoglo je američkim, evropskim i kanadskim OEM-ovima da ostanu globalno konkurentni. Carinski protekcionizam je prilično pećinska mera, kada se razmatra širi kontekst jedne od globalno najvrednijih industrija.

Moderna vazduhoplovna industrija funkcioniše kroz duboko integrisane globalne lance snabdevanja, sa komponentama koje često prelaze granice više puta pre konačnog sklapanja. Boingovi avioni proizvedeni su od značajnog broja evropskih delova, komponenti i sistema, Erbasove letelice takođe sadrže brojne delove, komponente i sisteme proizvedene u Americi. Potpuno razmotavanje ovih odnosa u nekom većem ekonomskom ratu carinama bilo bi praktično nemoguće, čak i ako bi bilo ekonomski izvodljivo.

Novi Boingov direktor izjavio je da su oni globalna kompanija, koja globalno izvozi i da bi bilo izuzetno štetno da im kao posledica nekih novih trgovinskih ratova neka inostrana tržišta postanu zabranjena.

Evropski proizvođač Erbas suočava se sa podjednako složenom situacijom. Iako su izloženi američkom tržištu (sastavljaju putničke avione i u Americi), već su poručili da bi mogli da preusmere isporuke iz SAD-a u druge regione koji su željni da kupe letelice, a to su trenutno – svi. Od trenutnog „backlog-a“ koji približno broji 7.700 uskotrupnih aviona (A220 i A320neo), samo oko 10% njih je namenjeno američkim kupcima.

Trenutno rekordne delom plaćene a neisporučene narudžbine za putničke avione većih proizvođača mogu se posmatrati kao donekle prednost u ovoj situaciji. Opet, jedino ako očekivani trgovinski sukob bude kratkog daha. Manji rast BDP-a koji bi bio posledica nove Trampove politike usporio bi potražnju za avio-saobraćajem i posledično nove narudžbine putničkih aviona.

Globalni vazdušni saobraćaj u velikoj meri počiva na međunarodnoj trgovini, a mere koje suzbijaju trgovinu obično smanjuju potražnju za avio-prevozom. Dokaz ovome je tržište avio-saobraćaja između SAD i Kanade koje je već palo za neverovatnih 70% kada su u pitanju letovi iz Kanade u SAD.

Manje očigledna posledica carina može biti njihov efekat na strategije određivanja cena Američkih proizvođača. Čak i američke kompanije minimalno pogođene carinama mogu podići cene kada su njihovi konkurenti prisiljeni da to učine, efektivno koristeći „plafon cena“ izazvan carinama kao pokriće za sopstvena povećanja.

Ova dinamika već je uočena na takozvanom „aftermarketu“, gde su troškovi održavanja porasli zbog OEM-ova koji implementiraju godišnja povećanja cena od 8-12% za delove i usluge.

Ključno pitanje je ko će na kraju apsorbovati nove troškove carina? Za postojeće narudžbine putničkih aviona većina ugovora ne uključuje odredbe koje omogućavaju proizvođačima da troškove carina prenesu na avio-kompanije. To znači da OEM-ovi i dobavljači moraju ili sami apsorbovati troškove ili ponovo pregovarati o ugovorima.

Setićemo se COVID-a kada iznenadno povećanje operativnih troškova nije naravno bilo definisano u postojećim ugovorima i zahtevalo je dugotrajne ponovne pregovore.

Možda je više zabrinjavajući uticaj na širi lanac snabdevanja, koji je u velikoj meri deljen između Boinga, Erbasa i drugih manjih proizvođača. Manji dobavljači drugog i trećeg nivoa, koji već finansijski teško posluju, sada se suočavaju sa dodatnim troškovima i opterećenjima koja bi mogla ugroziti njihovu održivost.

Avio-kompanije neće imati kapital da preuzmu povećanje cena na sebe odmah, avioni će poskupeti i još bitnije avio-delovi. Za sve pa i za Srbiju koja ih ne uvozi mnogo ali je proporcionalno mnogo manja ekonomija da bi tako nešto mogla dugoročno da izdrži.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

br

A srbiji carine 37%

Odgovori
Nu

zato sto smo kineski proxy.. preko nas kinezi prave bypasse do americkog trzista

Pe

@Nursing
Nismo. Razmena sa SAD nam je vrlo mala. Da je to što kažete tačno bila bi daleko veća. Mi za to uopšte nismo pogodni. Čak su i EU zemlje u boljem položaju od nas po tom pitanju. Svi pljuju po nama zbog saradnje sa Kinom ali njihova je astronomski veća. Mi sarađujemo malo više politički i vojno i to je trn u oku, ekonomski gledano po pitanju saradnje mi smo male mace u svakom smislu.

Br

@nursing
Ovo nije istina. Primeni Trampovu formulu na americke podatke o uvozu i izvozu iz Srbije. Videces da uvozimo 200 miliona a izvozimo 815 miliona
600/815*100=74% i on je rekao da ce da casti svaku zemlju sa duplo manjim „“““““carinama““““ pa je ispalo 37% u Srbiju. Ironicno. 2023 smo uvezli 575 a izvezli 770 miliona po tome bi nam carine bile 10%, ali nazalost tramp je gledao samo godinu u kojoj je iz nekog razloga uvoz iz Amerike znacajno opao

Mo

Tako to biva kada se umišljena neznalica dokopa vlasti.

Odgovori
bg

Globalisti na aparatima, hahahha.. Srbija da smanji carine na americku robu, a izvozila je bez carina!!!

Odgovori
Di

GE Aerospace i MTU akcije su super stajale cele 2024, prosto se covek radovao da postoje papiri mimo AI i sta znam tih digitalnih giganata da se malo diverzifikuje portfolio. Trenutno stanje je strava & uzas. Svaki dan -5% a tek je pocelo. Sunovrat globalne privrede moze biti u interesu jedino bagri koja u zivotu niti je sta radila t shodno trudu nista ne poseduje, a takovih je dovoljno da izaberu predsednika jedne kljucne drzave i pokrenu lavinu.

Odgovori
Ni

Realno Prvi partizan Užice – namenska je u ozbiljnom izazovu kako će ovo uticati na njegovo poslovanje. Opšte je poznato da oni najviše municije izvoze na američko tržište…po nekim podacima (ne znam tačno za koju godinu) bili su treći najveći uvoznik municije u SAD. Doduše sada je takva situacija da svi traže municiju, ali onu standardnih kalibara (za rat) na kojoj se najmanje zaradjuje (9mm, 5,56mm, 7,62mm, 12,7mm i sl.), a Prvi partizan je imao najvišu zaradu upravo u americi na kalibrima koji se manje upotrebljavaju. Vidićemo, ali da će imati uticaja na Srbiju imaće..i kod municije, i kod guma i avio tehnike itd. Ne znam samo kako mi kao država gde se naše rukovodstvo hvali kako ima odlične odnose sa novom administracijom u SAD i koja je najviše podržava Trampa smo dobili najviše stope carine :) :)

Odgovori
PP

Prvi partizan je miran dok ne isteknu vazeci ugovori za izvoz u USA 2029. godine. Neka Belgijanci koji kupuju celu proizvodnju unapred misle o tome.

Sr

@Nikola P.
Ok, ali kolike su carine i porez na uvoz, npr. Federal municije iz SAD u Srbiju? Kako to da Beretta 92 tamo košta 450$, a kod nas 150.000 dinara? Najbolje bi bilo kada bi svi smanjili carine, ali to se neće desiti.

Di

>> Kako to da Beretta 92 tamo košta 450$, a kod nas 150.000 dinara?

Srbija ima 20% PDV na taj proizvod, USA nemaju PDV nego je porez negde 3 do 7.25%, osim toga manje je trziste pa su cene vece jer uvoznik ima manji promet a i manju konkurenciju. Beretta se mozda proizvodi u nekoj fabrici u USA itd.

Pax americana je tako funkcionisala decenijama, ako pristanes da si deo tog sistema mozes prodavati na gigantskom USA trzistu sta god proizvedes sa minimalnim ogranicenjima/carinama, zauzvrat koristis dolar, drzis svoju imovinu u americkim obveznicama, koristis njihove finansijske servise, IT, zabavu, oruzije, investiras tamo sve sto ti pretekne itd. Sada Tramp hoce da ovo drugo sve ostane kako je bilo do sada ali da svima uvede carine 10-50%

Mi

Kada je pocela najava uvodjenja carina prikazuvane su stope carina za uvoz u USA i carine drugih zemalja na uvoz rove iz USA … Razlika je bila cesto ogromna na stetu USA – i to je bio razlog za uvodjenje carina za maltene ceo svet …

Vec se prijavilo dosta zemalja za razgovor o tome – mislim da ce mnoge zemlje smanjiti carinu na uvoz robe iz USA i olaksati propise za uvoz robe iz iste.

Yxmimo Srbiju na primer – izvozimo dosta municije u USA ali imamo znacajna ogranicenja na uvoz robe iz USA – cak i gomilu losih propisa za uvoz automobila – mira narandzasto svetlo na migavcima, pa rikverc svetlo i prekudac na tabli za njega itd – a USA vozila znacajno jeftinija nego evropska.

Morace carine u rikverc pre svega u svetu ba dole – ipak je dolar svetsko sredstvo placanja a bogme Evropa, Japan i vecina zemalja ipak ima vece carine na uvoz robe iz USA nego suprotan smer …

Odgovori
Pe

@Mile onaj stari Osnovna ideja Trampa-da je Amerika bila u losem stanju-je potpuno netacna,jer se od 1990-2010 jako razvila,a od krize 2008 – danas jos vise.
Cak najsiromasnija drzava Amerike, Misisipi, ima dohode po stanovniku vise za 30 procenata od najbogatije zemlje EU.
Dok je 1990 stanovnik Japana imao vecu zaradu od Amerikanaca, danas Amerikanac ima duplo vise.
Lista „taksi“ je napravljena pogresno,jer su sa spiska izostavljene usluge kao sfera zarade, i to je nesto sto nema veze sa realnoscu,

Mi

@PeDu – prvo izvinjenje za slovne greske koje sam napravio,

drugo: pricao sam o carinama koje su uglavnom mnoge zemlje uvele na americku robu (ovde se pre svega o tome radi – usluge se ne spominju) stiteci (protekcionisticki) svoju proizvodnju – eto i mi smo izvozili Jugo a do pre nekog vremena nije postojala mogucnost da se uveze auto iz USA …

A bitna stavka je da su carine na uvoz USA robe uglavnom vece od carina na uvoz U USA.

I Tramp hoce da vrati proizvodnju u USA sto je najnemoguciji deo njegovog plana sem ako ne uveze par miliona strucnjaka migranata – sto je mozda i namera jmesto nekvalifikovane radne snage koju sada deportuje – dovoljno je samo pomisliti na stotine hiljada ljudi koji rade u Vijetnamu Meksiku ili Indoneziji za Apple ili neku drugu visokotehnolosku firmu kojima ponude posao u USA – da li bi odbili ponudu?

Svasta moze biti iz ovoga ali ce mnogi ici na smanjivanje carina kao sto je to danas ponudila EU …

Pe

@Mile onaj stari
Tema Trumpa da su svi politicari u Americi do njega bili naivni, ne objasnjava fantastican uspeh Amerike do Trumpa.
Naprotiv, sistem i jeste podesen tako, kako je bilo najbolje za Ameriku, i na kraju ce se vratiti na isto.

Jo

Način na koji je Tramp izračunao carinske stope ima više veze sa američkim deficitom u odnosu na te zemlje, nego sa samom visinom carina. Bez obzira na to, činjenica je da su američke carine po pravilu niže od onih u većini drugih zemalja. Ono što će se verovatno dogoditi je da će sa porastom cena uvozne robe, američka roba biti konkurentnija na domaćem tržištu. Kompanije će naći računicu da robotizuju proizvodnju. Napredak koji je postignut u poslednjih nekoliko godina sa humanoidnim robotima je ogroman. Podseća na vreme kada su personalni računari svake 3 godine udvostručavali svoje performanse. Roboti neće zameniti sve poslove u proizvodnji, ali će smanjiti potrebe za uvozom radne snage.
Ono što može da se vrati kao bumerang je da će pre ili kasnije neko pokušati da uvede carine na servise, a to je ono gde američka privreda ostvaruje ogroman suficit u odnosu na ostatak sveta. Ne znam koliko će to biti uspešno, ali verujem da će neko pokušati da odgovori na taj način.

Pe

@Jordan Da li razumete da takse na uvoz robe ne placa strani proizvodjac, nego americki uvoznik?
Recimo, ako kupite robu u EU i uvezete u Srbiju, ne placa taksu proizvodjac u EU,nego Vi u Srbiji.
A citava ekonomija Amerike je podesena prema povoljnim taksama za americke gradjane, zato i jesu manje takse, jer je to za Amerikance dobro.

Pe

@Petrovic Dusan
Carine bi u teoriji trebalo da zaštite domaću proizvodnju, te i jeste poenta da uvozni proizvod poskupi. Da bi domaći bio cenovno privlačniji.
Mada, više mislim da je to samo glupi pregovarački čip da bi se izboksovali ustupci od inostranih država. A to što je Amerika kao napredovala u poslednjih koliko godina…. Sve je to mutno.

Amerika je pre rata protiv terora imala javni dug na nivou oko 30-40 % da bi na njegovom kraju pre neku godinu prešla preko 100%. A to što imaju BDP po stanovniku mnogo veliki ne znači ništa kad je distribucija tog bogatstva nikakva a cene brojnih usluga astronomske. OK i mi idemo u tom pravcu ali kad videh da uvođenje vode do kuće može da izađe na preko 20.000 USD, samo što ne padoh sa stolice.

Nije sve ni kao što Tramp tvrdi, naravno, globalizaciju je započela upravo Amerika da kao najveći siledžija naplati svoj dominantni položaj na kraju Hladnog rata. Mi po Srbiji smo bankrotirali od te politike. Skoro svi veliki prerađivački kapaciteti u poljoprivredi uništeni uvoznim damping cenama posle 2000. i svedeni smo na izvoz poluproizvoda.

Sad kad njima kriza zakucala na vrata zbog neprestanog ratovanja, oni se kao našli ugroženi i kao neko im uvalio globalizaciju. Nije nego.

Di

Ponavljate Trampovu propagandu, EU ne naplacuje nikakve carine na 70% proizvoda koje uvozi iz USA, na automobile se placa 10%, PDV se obracunava na sve robe, i na auto iz Nemacke i na vozilo iz USA, pa tu ne vidim da postoji razlika koja US proizvodjace stavlja u losiju poziciju.

Koje su to vece carine naplacuje EU od USA?

EU ima visestruko vise zakljucenih sporazuma o slobodnoj trgovini sa ostatkom sveta od USA, problem ocigledno nije u Briselu!

Sto se tice digitalnih proizvoda, finansijskih usluga i zabave tu USA firme rade bukvalno sta hoce bez ikakvih ogranicenja.

Pe

@Perko Americki ekonomski uspeh je izrazen u ciframa, i matematika je jasna:da, Amerika jeste prva svetska ekonomija i danas jesu u jacoj poziciji nego ikada.
Taj uspeh je rezultat politike koju su vodili od 1991-2025, i nije „mutan“ vec kristalno jasan.
Spoljni dug je nesto drugo, ali je Amerika i te kako u stanju da tak dug placa, te ne postoji objektivan problem.
Svakako tarife nece resiti pitanje duga, mogu da samo povecati.

KK

Ide se van po robu/proizvode ukoliko su jeftiniji, da bi dobili jeftiniji/konkurentniji proizvod. Ukoliko se ta roba/proizvod optereti carinama, proizvodjac ce biti primoran da isti kupuje unutar granica SAD-a, ili, ukoliko je vanjskom proizvodjacu stalo do biznisa i kolicina ima smisla, isti ce otvoriti fabriku u SAD-u, i prodati isto musteriji za 0% tarife.

Dakle rec je o poluzi kojim se vrsi pritisak na biznis da dovede proizvodnju u SAD, ili da se vanjskim proizvodjacima ogranici ponuda konkurentnih proizvoda. To je imala i YU, imali su i drugi. Samo se sada od ovoga radi mecka i skandal jer je sad’ odjednom to sokantno. Nije, i Tramp mesa karte/prisiljava zemlje da dodju za pregovaracki stol i pregovaraju o novim uslovima trgovine. To je kljucna rec „PREGOVORI“, jer ovo nisu finalne carine, nego osnov za pregovore. Sve ostalo je zuta stampa i senzacionalizam.

Odgovori
Pe

@KK U EU je cena rada po času najmanja u Bugarskoj – 9€ za cas, a najvisa u Luksemburgu,53€ za cas.
Da li bi preneli posao iz Bugarske u Luksemburg?
U SAD ista stvar, sa Kinom,ali je razlika mnogo veca.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs