Ljudski faktor u kontroli letenja: Između evropske automatizacije i američkog ponosa

10. feb 2025

Er Srbija najavila rekordni profit od 50 miliona evra: „Miki Manojlović“, „Dejan Stanković“ i još jedan A319 od sada u vlasništvu kompanije

31. jan 2025

[POSLEDNJA VEST] Viz er u Beogradu prva žrtva američkih sankcija protiv NIS-a: Od juče u 15 časova mađarska avio-kompanija prestala da toči gorivo na „Nikoli Tesli“

22. jan 2025

Vozilo koje je danas upalo na aerodrom „Nikola Tesla“ – džip sa rotacionim svetlima, sa oznakama neidentifikovanog obezbeđenja

20. jan 2025

Posledice današnjeg upada neovlašćenog automobila na platforme „Nikole Tesle“ : Privremeno zatvoren prolaz kod Jat Tehnike, DCV menja granice aerodromskih zona i njihove pristupe

20. jan 2025

[EKSKLUZIVNO] Imenovan novi direktor Kontrole letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA)

17. jan 2025

[INTERVJU] Jirži Marek za Tango Six: Ekspanzija na tržištu Kine, poslovni rezultati i razmišljanja o globalnoj avio-industriji

17. jan 2025

KLM promotivna kampanja: Jeftiniji letovi do preko 30 destinacija

12. jan 2025

Novi termini za „English language proficiency test“ u Trening centru kompanije „Prince Aviation“

11. jan 2025

Er Frans promocija: Jeftiniji letovi iz Beograda za dobar početak godine

10. jan 2025

Erbas isporučio 766 putničkih aviona u 2024. godini

10. jan 2025

[POSLEDNJA VEST] Ministarstvo obrazovanja smenilo direktora Vazduhoplovne akademije Gorana Cvijovića

29. dec 2024

IATA analiza komercijalnog avio-saobraćaja Srbije: Kako Er Srbija i civilni vazduhoplovni sektor oblikuju ekonomiju zemlje

24. dec 2024

Er Srbija i Embraer potpisali ugovor za održavanje E195 flote

19. dec 2024

KLM u svoju zemaljsku ketering flotu uveo električne kamione

16. dec 2024

[POSAO] Prvi „Otvoreni dan“ u Beogradu za pilot kadet program „Wizz Aira“: Od nule do zaposlenja u avio-kompaniji kroz program finansiranja otvoren i za građane Srbije

13. dec 2024

[POSAO] Wizz Air regrutuje u Beogradu: Otvoreni dan za pilote sa srpskim državljanstvom i srpskim ICAO dozvolama u ponedeljak 16. decembra

12. dec 2024

„Prince Aviation“ postaje prvi „Pratt & Whitney“ centar u Evropi za post rental inspekcije turboelisinih motora PW100 serije

6. dec 2024

Konferencija u Nišu posvećena većem učešću žena u inženjerstvu: „Menzies Aviation“ održao radionicu u okviru projekta

4. dec 2024

Direktor MTU-a Lars Vagner preuzima Erbas: Od Nove Pazove do rekordne profitabilnosti

4. dec 2024
Posledice današnjeg upada neovlašćenog automobila na platforme „Nikole Tesle“ : Privremeno zatvoren prolaz kod Jat Tehnike, DCV menja granice aerodromskih zona i njihove pristupe
Vozač motornog vozila uspešno testirao sistem obezbeđenja beogradskog aerodroma. Jedva uhapšen na državnoj granici kada je uspešno i izašao sa "Nikole Tesle" / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

Posledice današnjeg upada neovlašćenog automobila na platforme „Nikole Tesle“ : Privremeno zatvoren prolaz kod Jat Tehnike, DCV menja granice aerodromskih zona i njihove pristupe

Aerodrom „Nikola Tesla“ ponovo je otvoren nakon današnjeg privremenog zatvaranja, do kojeg je došlo kada je neovlašćeno vozilo primećeno kako vozi po platformama generalne avijacije.

Klasični mediji tvrde da je vozilu koje je „ličilo na službeno“ uspelo da uđe u zaštićenu zonu u blizini hangara Jat Tehnike, nakon čega je osoba neko vreme vozila po okolnim platformama pre nego što je pobegla.

Kako Tango Six saznaje, vozilo je prilikom ulaska na prolaz Jat Tehnike na sebi imalo rotaciju i oznake neidentifikovanog obezbeđenja koje podseća na privatno.

Kako Tango Six takođe saznaje, vozilo se vozilo gotovo celom dužinom poletno-sletne staze. Džip je ušao na pistu na B poziciji, izašao na E izlazu.

Ono što celoj priči daje dodatni nivo bizarnosti je to da je vozilo nakon fristajla po platformama i pisti uspelo i da izađe iz kruga aerodroma i da njegov vozač bude uhapšen tek u blizini granice između Srbije i Bosne i Hercegovine. Zadržan je 48 sati zbog sumnje da je počinio krivično delo ugrožavanja bezbednosti vazdušnog saobraćaja.

Jat Tehnika oglasila se povodom incidenta:

– Želimo obavestiti javnost da, dok traje istraga, naša kompanija neće davati dalje izjave. U potpunosti smo posvećeni saradnji sa nadležnim organima, pružamo svu potrebnu pomoć i radimo u punom kapacitetu kako bismo što brže rešili nastalu situaciju. Hvala na razumevanju. –

Kompanija „Belgrade Airport“ je takođe objavila saopštenje za medije:

– Ozbiljno shvatamo nastalu situaciju i odmah smo preduzeli preventivne mere. Prema proceni nadležnih, na delu aerodroma će biti sprovedena dodatna kontrola, što može privremeno uticati na red letenja.

U potpunosti sarađujemo sa nadležnima na utvrđivanju okolnosti i preduzimanju daljih korektivnih radnji za unapređenje.

Dok traje istraga, kompanija „Belgrade Airport“ nije u mogućnosti da saopšti više detalja.

Kompanija „Belgrade Airport“ ostaje posvećena obezbeđivanju odgovarajućeg nivoa sigurnosti i bezbednosti u vazdušnom saobraćaju zajedno sa svim relevantnim zainteresovanim stranama. –

Direktorat civilnog vazduhoplovstva oglasio se ovim povodom sa dodatnim informacijama, konstatujući da je kapija u nadležnosti Jat Tehnike krivac za ovaj vanredni događaj i da će zbog ovog incidenta biti izmenjene granice aerodromskih zona.

Pored ulaza D koji se najstrožije obezbeđuje, na aerodrom se ulazi kroz još dva prolaza koji vode ka platformi generalne avijacije i poseban ulaz za kompaniju Jat Tehnika.

– Dana 20. 01. 2025. godine, na aerodromu Nikola Tesla Beograd došlo je do ozbiljnog propusta osoblja fizičkog obezbeđenja kompanije Jat Tehnika u primeni mera kontrole pristupa, koji je doveo do neovlašćenog pristupa vozila površinama za kretanje vazduhoplova na aerodromu.

Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije je odmah po prijemu informacije o navedenom događaju, započeo vanredni inspekcijski nadzor u oblasti obezbeđivanja u vazduhoplovstvu u cilju utvrđivanja uzroka ovog događaja, tokom kojeg je naložio sprovođenje hitnih mera i postupaka, koji između ostalog, uključuju i privremeno zatvaranje prolaza kod Jat Tehnike.

Nakon sveobuhvatne analize događaja, uključujući i uvid u video materijal, uzimanje izjava od svih učesnika kao i utvrđivanje svih okolnosti pod kojima se navedeni događaj odigrao, Direktorat će odrediti dopunske mere i pokrenuti odgovarajuće postupke prema odgovornim licima u skladu sa Zakonom o vazdušnom saobraćaju.

Direktorat će u skladu sa nastalim okolnostima, a radi smanjenja rizika i sprečavanja ponavljanja sličnih incidenata, u saradnji sa nadležnim državnim organima i operaterom aerodroma „Nikola Tesla“, pokrenuti proceduru za hitnu izmenu granica aerodromskih zona.

Sva odgovorna lica koja su svojim neodgovarajućim postupanjem i nepreduzimanjem propisanih mera dovela do navedenog propusta biće najoštrije sankcionisana, o čemu će Direktorat blagovremeno informisati javnost. – stoji u saopštenju DCV-a.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Pe

Zasto bi neko usao vozilom na aerodrom, pa i da vidi da moze?To je veoma sumnjivo, ili je medicinski lud, ili pokusaj teroristickog napada

Odgovori
St

Ja obozavam da se vozam po aerodrumima, doduse bajsom i ne na prostoru aktivnih zracnih luka ali dok BER nije bio zavrsen i inace Tempelhof i na TXL bio sam redovan.

Pe

@Stax Moja greska, trebalo je da dodam „na aktivni aerodrom“, a u Srbiji postoji odlicna auto pista u Pećincima otvorena i za automobile i za dvotockase.

Л

све је постало развалина.Извођачи и подизвођачи урушавају системе у овом случају безбедности.Пре двадесет и више година тосе није могло десити нису покушају.Онезбеђење је било Јатово и Аеродрома.Ту ни комарац није неопажено могао проћи.Сада су то партијске фирме преузеле где је пропусница чланска карта.

Sr

Ovo je postala smejurija od aerodroma. Ulaziš na strogo očuvani D prelaz a nazovi obezbeđenje glavu ne diže sa telefona na kome igraju igrice. Pre neki dan kamere snimaju ženu kako puzanjem prolazi kontrolu, danas se vozi kolima oko aviona. Da je bio neki ludak zakucao bi se avion i pobio hiljade ljudi. A pritom se leti za USA odatle. Sns stručnjaci

Odgovori
Pe

Mojne si takav. Ako cuju za ovo ameri ukinuce letove…A onda cemo mi Tigrovi ekonomski da propadnemo. A sad ozbiljno: Pa verovatno zaposleni imaju male plate, verovatno broj radnih casova je enormno visok. Verovatno, koliko cujem, ih puno odlazi zbog raznih stvari. Verovatno rukovodeci organi nisu kompetentni za rukovodjenje. Pocevsi od Direktorata, pa preko direktora, ili vise njih, za bezbednost, pa sefova policije…Ne znam stvarno za sta se tamo policija pita – da li samo za gledanje pasosa ili za nesto jos? Pa tu ima i neke bezbednosne agencije…Otkud znam koga sve ima. Ali ocigledno da je neki veliki raskorak izmedju vrha i radne snage. Mozda su na pozicijama nestrucni, nekvalifikovani i losi ljudi, stranacki – to zaposleni najbolje znaju. Ako je tako onda tu posla nema, niti ce ga biti. Posto je ovo vezano za bezbednost – verovatbo na celu te pozicije covek nije strucan i u treba ispitati i to: koliko godina ima, odakle je (ja bih minimum predlozio da mu je i pradeda rodjen u Srbiji da bi bio na ovoj poziciji, a ako je iz druge drzave onda sve jasno), gde je sve radio prethodno (najbolje na aerodromu jer bi onda vise znao), koje skole je zavrsio i gde, kako je izabran na to mesto (kolektiv ga predlozio-najbolje resenje ili „doveden“ pa „napredovao“ vremenom)…Da ne duzim, shvatate…Isto i Direktorat, kako su tamo postavljeni ljudi i koja strucnost ih je dovela na tim pozicijama….Ajde bre, pa u Slobino vreme su na pozicijama bili strucni ljudi, osim pojedinci, ali STRUCNI! Sta je bre ovo?

Ne

Aerodrom ima status graničnog prelaza i zona aerodroma je granični pojas sa posebnim režimom boravka i kretanja. Ko to kontroliše,natpisi na vozilima i rotacija ništa ne znače bez dozvole kretanja koju svako lice mora imati uz sebe.Kako je sada,vidimo.

Odgovori
ma

Gotovo uvek je nezahvalno pričati i pisati nešto unapred dok se ne izvrši uviđaj i ne završi istraga, osim možda u ovom slučaju. Perimetar u zoni odgovornosti Beogradskog Aerodroma je poprilično dobro zaštičen, pogotovo ulaz D i E, na njima ni muva ne može da proleti. Možeš da imaš legitimaciju sa svim prolazima, službeno vozilo, i svaki put moraš da prođeš KDK kontrolu gde te proveravaju mnogo detaljnije nego na A prolazu. Čak iako su te već proverili pre nekoliko minuita i ako te poznaju to nema veze opet te detaljno proveravaju, toliko su detaljni da je čoveku nelagodno da prolazi i ulazi na Perimetar da recimo natoči gorivo ili da ode do Magacina da pokupi nešto što mu treba od robe. Slaba tačka je upravo deo koji obezbeđuje Jat TEhnika, i tako je godinama unazad, tu možeš da se vozikaš i šetkaš do mile volje a da te niko ne zaustavi duže vreme, to znam iz ličnog isksutva, nema šta ko da mi priča ili pojašnjava. Posle ovoga će  Jat Tehnika morati da uvede mnogo rigorozniju kontrolu jer su dosadašnje kontrole pro forme i ne vrše posao, kao što se da primetiti.  

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs