Direktorat Civilnog Vazduhoplovstva nastavlja sa donacijama u domenu aerodromskog obezbeđivanja aerodromu Niš i Aerodromima Srbije

10. jul 2025

Novine za putnike na aerodromu „Nikola Tesla“: „Self check-in“, „baggage drop-off“ i optimizam ka postizanju cifre od 15 miliona putnika godišnje do kraja koncesije

10. jul 2025

[IATA AGM 2025] Izazovi bezbednosti komercijalnog avio-saobraćaja: Nedovršene istrage nesreća, problem kadrova, nedostajući motori i MRO kapaciteti

9. jul 2025

[IATA AGM 2025] Udruženje avio-kompanija upozorava: Evropski avio-saobraćaj gubi na konkurentnosti zbog rastućih troškova i nefleksibilnih regulativa

9. jul 2025

[IATA AGM 2025] Krvna slika globalnog avio-saobraćaja: Novi podaci vitalnosti prevoza ljudi i robe vazduhom

8. jul 2025

Kako je restauriran i konzerviran Titov Iljušin 14 u Muzeju vazduhoplovstva

27. jun 2025

Air France otvara restoran u pariskoj Galeriji Lafajet

26. jun 2025

Vlada Srbije smenila Rašu Ristivojevića i za novog direktora SMATSA-e postavila Slobodana Cvijana

26. jun 2025

„Aerodromi Srbije“ najverovatnije operatori vertiporta za eVTOL letelice, „Nikola Tesla“ najavljuje nove rekorde u broju opsluženih putnika

25. jun 2025

Program lojalnosti Er Frans-KLM grupe „Flying Blue“ obeležava dve decenije postojanja

12. jun 2025

„Fly One“ posle Ljubljane i Zagreba u Srbiji: Simulator letenja Boinga 737NG počeo sa radom na Novom Beogradu

12. jun 2025

Er Srbija se nagodila sa putnicima Embraera koji je doživeo udes na „Nikoli Tesli“, CINS (ponovo) kasni sa objavljivanjem izveštaja

11. jun 2025

[REPORTAŽA] Jat Tehnika obavila prve C1 servise Boinga 737 MAX u ex-Yu regionu

10. jun 2025

Potpisan Sporazum o vazdušnom saobraćaju između Srbije i Gruzije

6. jun 2025

[EKSKLUZIVNO] Novi direktor Jat Tehnike Kaj-Uve Horl: „Možemo postati Panevropski MRO“

30. maj 2025

Ambasadroka Srbije u Francuskoj u poseti Erbasu u Tuluzu

29. maj 2025

SMATSA od 15. maja uvela radarsku kontrolu letenja u AKL Beograd, do 2027. godine „ground radar“ na „Tesli“

22. maj 2025

Viz er preuzeo prvi A321XLR, postaje i prva avio-kompanija na svetu koja koristi Prat & Vitni GTF motore na XLR modelu

21. maj 2025

„Prince Aviation“ prvi u jugoistočnoj Evropi uveo „Automated Tool Control Level 5“ sistem kompanije „Snap-on“

21. maj 2025

[POSAO] „Otvoreni dan“ u Beogradu za pilot kadet program „Wizz Aira“: Od nule do zaposlenja u avio-kompaniji kroz program finansiranja otvoren i za građane Srbije

16. maj 2025
IATA izveštaj o bezbednosti letenja u 2024. godini: Sedam udesa sa smrtnim ishodom u okviru 40,6 miliona bezbedno obavljenih letova
Prošle godine dogodila se jedna nesreća (veći ili manji incident) na svakih 880.000 letova / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

IATA izveštaj o bezbednosti letenja u 2024. godini: Sedam udesa sa smrtnim ishodom u okviru 40,6 miliona bezbedno obavljenih letova

Jedino reprezentativno međunarodno udruženje avio-kompanija (IATA) objavilo je svoj „Godišnji izveštaj o bezbednosti za 2024. godinu“. Prema izveštaju, vazduhoplovna industrija ponovo ima, za putujuću laičku javnost, prilično umirujuće rezultate po pitanju bezbednosti vazdušne plovidbe, uključujući poboljšanja u odnosu na petogodišnji prosek za nekoliko ključnih parametara, ali je, kako se u izveštaju navodi, zabeležila korak unazad u poređenju sa izuzetnim rezultatima iz 2023. godine.

Globalno se prošle godine dogodilo 1,13 nesreća na milion bezbedno obavljenih letova (jedna nesreća na 880.000 letova) što je bolje od petogodišnjeg proseka od 1,25, ali lošije od 1,09 što je zabeleženo u 2023. godini.

Kada su nesreće sa fatalnim ishodom, statistika je još povoljnija. Prošle godine, globalno, dogodilo se sedam nesreća sa smrtnim ishodom u okviru 40,6 miliona obavljenih letova. To je više od jedne nesreće sa smrtnim ishodom zabeležene u 2023. godini i petogodišnjeg proseka od pet nesreća sa smrtnim ishodom. Bilo je 244 smrtnih slučajeva u avionima tokom 2024. godine, u poređenju sa 72 smrtna slučaja prijavljena u 2023. godini i petogodišnjim prosekom od 144.

Rizik od smrtnosti ostao je nizak i iznosi 0,06. To je ispod petogodišnjeg proseka (0,10), iako je dvostruko veći od 0,03 prijavljenog u 2023. godini.

– Čak i sa nedavnim medijski zapaženim vazduhoplovnim nesrećama, važno je zapamtiti da su nesreće izuzetno retke. U 2024. godini bilo je 40,6 miliona letova i sedam nesreća sa smrtnim ishodom.

Štaviše, dugoročna priča o bezbednosti vazduhoplovstva je priča o kontinuiranom napretku. Pre deset godina, petogodišnji prosek (2011-2015) bio je jedna nesreća na svakih 456.000 letova. Danas je petogodišnji prosek (2020-2024) jedna nesreća na svakih 810.000 letova. To poboljšanje je zato što znamo da je svaki smrtni slučaj jedan previše. Saosećamo sa svakim izgubljenim životom zbog bilo kakve vazduhoplovne nesreće, sa još većom odlučnošću da letenje učinimo još bezbednijim. A za to je akumulacija bezbednosnih podataka, uključujući izveštaj o bezbednosti za 2024. godinu, naš najmoćniji alat. – izjavio je Vili Volš, generalni direktor IATA.

Kada se izveštaj analizira po kontinentima, Evropa je imala devet nesreća u 2024. godini. Stopa svih nesreća je blago porasla sa 0,95 na milion sektora u 2023. na 1,02 nesreće u 2024. godini. Ova stopa je u skladu sa petogodišnjim prosekom stope nesreća u regionu od 1,02. Stopa rizika od smrtnosti povećala se sa nule u 2023. na 0,03 u 2024. godini. Najveći broj nesreća bili su udarci repom, a zatim slede neovlašćeni izlasci na aktivne piste.

Rastući rizici u zonama konflikta: Obaranje dva aviona u zonama konflikta (Kazahstan sa 38 smrtnih slučajeva i Sudan sa pet smrtnih slučajeva) pojačalo je važnost inicijative „Safer Skies“, uspostavljene nakon tragedije PS752 kako bi se olakšale zaštitne mere u vazdušnom prostoru visokog rizika.

Najčešće nesreće: Udarci repom i izletanja sa piste bili su najčešće prijavljivane nesreće u 2024. godini, naglašavajući važnost bezbednosnih mera prilikom poletanja i sletanja. Značajno je da nije bilo nesreća sa kontrolisanim letom u teren (CFIT).

IATA Provere operativne bezbednosti (IOSA), imale su stopu nesreća od 0,92 na milion letova, značajno nižu od 1,70 zabeleženih kod prevoznika koji nisu u IOSA programu.

Ratne zone

Nesreće i incidenti povezani sa geografskim lokacijama u ratu nisu uključeni u ovaj izveštaj. Međutim, zajedno sa rastućim incidentima ometanja Globalnog satelitskog navigacionog sistema (GNSS), predstavljaju glavnu brigu za bezbednost vazduhoplovstva koja zahteva hitnu globalnu koordinaciju.

– Nijedan civilni avion nikada ne bi trebalo da bude meta – namerna ili slučajna – vojnih operacija. Vlade moraju pojačati napore, unaprediti razmenu obaveštajnih podataka i uspostaviti jasnije globalne protokole kako bi se sprečile takve tragedije i zaštitilo civilno vazduhoplovstvo. – izjavio je Volš.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs