BEOGRAD – Analizirajući potencijale i perspektive našeg Vazduhoplovnog zavoda ’’Moma Stanojlović’’ u poslovima remonta i održavanja stranih borbenih aviona, pre svega aviona ruskog proizvođača MiG, spominjali smo hrvatska i bugarska vojna vazduhoplovstva kao eventualne klijente našeg zavoda. Upravo je tu moguću perspektivu najavio ministar odbrane Aleksandar Vučić prilikom nedavne posete aerodromu Batajnica i 204. vazduhoplovnoj brigadi. Pored nas, Hrvatske i Bugarske, na ovim prostorima samo još Rumunija koristi avione MiG i to lovce-presretače MiG-21. Rumunski avioni su modernizovani u Rumuniji, uz obilatu pomoć i tehničku podršku izraelske avioindustrije a glavni izvođač radova u Rumuniji bila je kompanija Aerostar.
17. aprila ove godine rumunska vazduhoplovna kompanija ’’Aerostar S.A.’’ iz Bakaua proslavila je 60 godina postojanja. Prethodnih nekoliko godina kompanija se ubrzano razvija i beleži stabilan rast pre svega u sektoru komercijalne avijacije ali i istovremeno sa svojim vojnim programima ostaje glavni snabdevač rumunskog ministarstva odbrane.
Aerostar danas zapošljava 1.800 ljudi, kompanija se afirmisala kao proizvođač aerostruktura, komponenti, sklopova i podsklopova u globalnom lancu snabdevanja vazduhoplovne industrije. Danas je to moderna i profitabilna kompanija čija je osnovna delatnost održavanje i remont kako u civilnoj tako i u vojnoj avijaciji. Poseduje sertifikate i odobrenja EASA Part 21 za vazduhoplovnu proizvodnju kao i odobrenje Part 145 za održavanje, popravku i remont.
Kompanija je osnovana 17. aprila 1953. kao Centralna Avijacijska Radionica ili Uzina de Reparati Avioane (URA) sa sedištem u Bakauu. 70 procenata današnjeg prometa dolazi iz komercijalnog vazduhoplovnog sektora a u pogonima Aerostara se pre svega proizvode aerostrukture, stajni trapovi i hidraulični sistemi. Takođe tu je i veliki broj poslova vezan za popravke, remont i održavanje komercijalne avijacije.
Od svog osnivanja remontovano je i održavano oko 3.500 vojnih vazduhoplova i oko 6.000 vazduhoplovnih motora, od tadašnjih aktuelnih aviona ruske proizvodnje pa sve do lovaca MiG-21 i MiG-29. Radionica URA pre svega je osnovana kako bi rumunsko ratno vazduhoplovstvo dobilo centar za remont i popravku vazduhoplova kao i za proizvodnju delova, alata i specijalne opreme.
Što se tiče proizvodnje vazduhoplova Aerostar je bio jedini licencni proizvođač ruskog klipnog školskog aviona Jak-52 i za 30 godina proizveo je oko 1.900 aviona. Kompanija je vremenom razvila verzije sa zapadnom avionikom i ostvarila izvozne uspehe kako u istočnoj Evropi tako i zemljama trećeg sveta. Avioni Jak-52 popularni su i na tzv. ’’warbirds’’ tržištu.
Tokom 90tih godina 20.veka Aerostar je, zajedno sa izraelskom firmom Elbit, bio glavni izvođač posla na modernizaciji 110 lovaca MiG-21 na standard Lancer a ti avioni su i danas osnovni borbeni avioni u sastavu rumunskog RV. Slični poslovi su rađeni i za druge korisnike ovog tipa borbenog aviona.
Reorganizacija je izvršena juna 1991. kada je kompanija dobila ima Aerostar S.A. i postala akcionarsko društvo a od 1998. deonice Aerostara izašle su na bukureštansku berzu. Februara 2000. kompanija je privatizovana.
Preorijentisanjem na komercijalnu avijaciju decembra 2004. kompanija počinje da se bavi i ozbiljnijim poslovima u tom sektoru vazduhoplovstva. Aerostar dobija sertifikate za održavanje, popravku i remont za američke putničke avione Boing 737 Classic i NG. Od tada, kompanija je izvršila preko 200 ’’C’’ i ’’D’’ pregleda na avionima preko 20 avio-prevoznika iz Evrope, bliskog istoka, Afrike i Indije. Takođe poseduje odobrenja i za avione familije A320, zatim avione BAe 146/Avro RJ kao i za turbovratilne motore Rolls Royce M250.
U 2012. godini zabeležen je odličan finansijki rezultat gde je za 25 posto povećan promet u odnosu na 2011. godinu. Promet je iznosio 59 miliona dolara u poređenju sa 47,4 miliona u 2011. Neto profit je iznosio 5 miliona dolara i porastao je za 30 procenata u odnosu na 2011. (3,45 miliona dolara). Objavljeno je i da će 3,15 miliona dolara od profita biti podeljeno kao dividende a 1,35 miliona biti zadržano kao rezerva.
Nastavak odlične saradnje sa trenutnim korisnicima usluga i konsolidacija napretka su neki od planova za ovu godinu. Jedan od glavnih zadataka biće i traženje novih klijenata u državama koje su na 3-4 sati leta od Bakaua.