BEG airport status
Kako kineska industrija projektuje i pravi avione.

Kako kineska industrija projektuje i pravi avione.

U poslednjih par meseci stručna štampa puna je fotografija i naslova vezanih za kineski projekat usko-trpunog aviona namenjenog za krakte relacije nazvanog C919.
Kineske novine ovaj avion zovu „kineski džambo“ iz razloga što će to biti najveći kineski putnicki avion iako je planirani broj sedišta 150-200. Plan je da avion poleti za 8 godina a proizvodila bi ga novoformirana firma „Commercial Aircraft Corporation of China (Comac)“ iz Šangaja.

91067_big Ako niste videli fotografije modela, a možda ste se pitali kako izgleda ovaj avion, objašnjenje je vrlo lako. Avion vrlo blisko liči po dimenzijama avionu Airbus A320. Slučajno ili namerno delove tehnologije za proizvodnju aviona Airbus A320 već poseduje kineska firma Aviation Industry Corporation of China (AVIC). AVIC već u saradnji sa Erbasom vrši završnu montažu aviona A320 namenjenih kineskom tržištu, a takođe se u istoj firmi pravi i kutija krila (keson krila) za A320. AVIC od sledećeg meseca počinje i opremanje krila za A320 (instalacija sistema). Kruže neproverene glasine da su zapadne firme koje se bore za dobijanje paketa opreme na avionu (npr. Američka firma BF Gudrich pokušava da dobije paket izrade stajnog trapa) dobile zahteve od Komak-a da naprave opremu gotovu identičnu opremi instaliranoj na A320.
Takođe kruži neproverena glasina da je jedan avion A320 u vlasništvu jedne od kineskih avio-kompanija nestao pre par meseci iz evidencije a to se objašnjava sumnjom da je negde u hangarima u Kini rasturen na sastavne delove za kopiranje (krađu autorskih prava) ili kako se ublaženo kaže „reverzno inženjerstvo“. Takođe ide vic da kada firme iz tog dela sveta kopiraju oni to rade bukvano, pa su prilikom kopiranja nekog od prethodnih projekata znali da kopiraju i zakrpe na strukturi.

Da li se to prvi put dešava? Ili bar prvi put u vazduhoplovstu? CHINA-JET/UNVEILINGNaravno da ne. ARJ21 avion kompanije AVIC koji je prikazan 2007, poleteo 2008. a plan za sertifikaciju je za 2009, veoma liči na DC-9 (MD90) jer je ista kompanija imala ugovor sa Mek Donel Daglasom za proizvodnju aviona MD90. U firmi AVIC je ostalo nezavršenih 18 od ukupno 20 sklopova aviona ali i kompletni montažni alati i bar 15 peto-osnih CNC glodalica oko kojih su bile uključene u aferu između Mek Donel Daglasa (kasnije Boinga) i vlade dve države SAD i Kine. Danas možda zvuči smešno da se pravi problem oko peto-osnih glodalica jer ih u Kini danas ima na hiljade a ne bi bilo iznenađenje da ih nađete u nekoj od alatnica za izradu alata za livenje plastike u Novoj Pazovi ili Inđiji. Ali u periodu kada su kineske firme dobile 15 velikih višeosnih CNC mašina iz SAD-a još 15 iz Evrope, ove mašine su predstavljale vrh tehnologije rezanja metala (1993-1996).

Da li je to sve? Nije. Poznata je afera sa kopiranjem aviona Su-27. Kineska varijanta zove se J11, pravi je firma „Shenyang Aircraft Corporation (SAC)“. U početku projekta transefra tehnologije za proizvodnju licencnih aviona Su-27 kineska strana se bila obavezala da će neke delove aviona npr. motore uvek kupovati od Rusije. Međutim u međuvremenu je razvijen kineski motor WS-10A Tai Hang koji veoma podseća na motor AL-31F. J-11_22706ETu je došlo do prekida saradnje, jer kineska strana nije više htela da plaća licencu jer su dostigli nivo da sami mogu da proizvode gotovo kompletan avion. Sećamo se i starih Migova 19 i 21 koje su Kinezi radili u domaćoj radinosti a neke primerke su imali i naše komsije.

U čemu je ovde problem? Problem je što kineska kutura ne priznaje i ne vidi koncept „autorskih prava“ na način na koji se on razume na zapadu i Rusiji. Koji su mogući vidovi zaštite? Tu je moguća arbitraža svetske trgovinske organizacije. Zašto Rusija, Erbas i drugi pristaju na tu igru? Potrebno im je kinesko tržište po svaku cenu. Računica je da će se novac zarađen na prodaji aviona Kini iskoristi za novi razvoj pa do trenutka kada kineska avio industrija počne da proizvodi konkurentne avione postojaće novi proizvod: npr. novi Erbas A30X ili neki novi Suhoj…

Da li će ova procena zapada i Rusije biti stvarna ili pogrešna zavisi najviše od Kineza.
Da li će moći da privuku više kupaca? Kakav će biti kvalitet aviona? Da li bi želeli da letite u kineskom avionu? Danas ne, ali za par godina ko zna, ako razlika cene aviona i avio karte bude značajna, možda.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Ae

Mnogo lepo napisano i slažem se u potpunosti sa autorom što se tiče kopiranja samog koncepta vazduhoplova. Mislim da je bila velika greška i Airbusa i McDonnell Douglasa da napravi postrojenja kako bi lakše isporučivali letelice tržištu Kine – nije mi jasno kako nisu mogli da predvide da će ih jednog dana pokrasti za dizajn, a mislim da je bilo pitanje vremena (da ne kažem i para) kada će Kinezi početi da "skidaju" koncepte od ostalih. Mala digresija, u Kini imate popularan brand telefona Nokla (poreklom od finske reči Nokia) koji se ne razlikuje čak ni po dizajnu, a čak su uspeli da zadrže i font. MD je po meni imao super avione, velika šteta što posle spajanja sa Boeingom nećemo imati priliku da i njih vidimo zasebno u trci za novu generaciju vazduhoplova. :(

Mislim da sam negde pročitao da japanski MRJ novi regionalni avion je pokrao neke fore od Boeinga, jer im oni slučajno isporučuje neke delove za krila, molim vas ispravite ako sam negde progrešio, znam da sam čitao, ali ne mogu da se setim gde.

Mislim da bi bilo interesantno i dodati da ni recimo Airbus ne može da se pohvali originalnošću – Mene Airbus A340/330 nedoljivo podseća na Ilyushin Il-86/96, ne znam da li sam ja u pitanju, ili možda ruski inženjeri koji su možda otišli da rade za Airbus. :))

U svakom slučaju odlična tema i tekst, nadam se da ćete biti još tekstova vezanih za ovu temu ne samo na račun Kine, već i ostalih proizvođača – i pitanje je, ko je stvari šta kopirao, krao itd.

Veliki pozdrav,
AeroBane

Odgovori

Ma, Kinezi sve kopiraju. Jednostavno, to je kod njih prkasa. Svi sigurno znate za jedan od najboljih primera. Eno ga jedan, kod Milke Canic, u studiju. Zove se "CEO". Hibrid izmedju Toyote Land Cruiser-a i BMW-a X5. Mirkov SAT plus je prepun takvih primera sa sajma u Zenevi. Ali, ne radi se samo o automobilima. Koliko ljudi ste videli da slusaju "iPOD", firme "Cat" ili neke slicne… Baterije, koje nisu vise ATC, nego su "APC" (ili tako nesto). Cak i kineska ogledalca za sminkanje se zovu "Carhsten Deor"…
Sve u svemu, od ovakvih stvari jako besnim i nadam se da ce tome uskoro doci kraj!

Odgovori

Btw, i ja sam se uvek pitao o toj slicnosti izmedju A340/330 i Il-86/96. Moze li neko da nam to vise pojasni?

Pozdrav.

Odgovori
Ma

Veoma zanimljiv članak. Šteta što ne pomenuste Y-10 koji je bio kineska kopija Boeinga 707 i od koga je sve počelo što se civilnih aviona tiče! Napravljeno je samo 2 komada na prelazu iz 1970-tih u '80-te.

Što se A340/330 i Il-86/96 tiče, ja lično tu ne vidim nikakvu sličnost. Ti avioni se razlikuju u svemu. Ako ćemo pravo, Tu-204 neuporedivo više liči na 757. A što se MRJ tiče, on je pljunutu Embraer 170/190 ali tu teško da ima nekog velikog kopiranja. No u svim tim slučajevima teško da bi moglo da se govori o kopiranju "kineskog" tipa. Čak i ako je bilo neke industrijske špijunaže (koja je uvek prisutna) jedno je "pozajmiti ideju" a nešto sasvim drugo "iskopirati potpuno".l

Odgovori
Jo

Ne znam zašto bi nas u Sbiji to puno uznemiravalo,kad nama nema niko ništa da kopira od naših proizvoda,osim rakije?!A što se nekih moralnih stavova tiče, tek tu nema prostora ni da razmišljamo o osudi kopiranja tuđih ideja,jer je kod nas opšteprihvaćena kategorija falsifikat svega i svačega, što inače vrlo rado kupujemo i koristimo svakodnevno! Daj Bože samo da Kinezi naprave što jeftiniji avion,kvalitetan bar kao ruski,pa da se ne vozimo više u onoj našoj zakrpljenoj floti JAT-a!

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Лек na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

K И даље не бих искључио могућност да поједине технологије са Ф5 које не би захтевале структурне захвате заврше на некој даљој подверзији Ф4.

27. Nov 2024.Pogledaj

Nikola na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@Petrovic Dusan i Max U tome i jeste problem, sto poredite ICBM i druge rakete koje lete brzinom od M5 i brze sa novim hipersonicnim oruzjem. Razlika je u tome sto novo hipersonicno oruzje koristi aerodinamicna svojstva sto raketama prilikom povrarka atmosferu omogucava vodjeno manevrisanje. A ICBM i druge balisticke rakete imaju balisticku putanju kosog…

27. Nov 2024.Pogledaj

radovanovic na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

Nadam se da će PA Vršac dobiti ovaj posao u narednim godinama zbog njenog opstanka na nebu iznad Srbije i da će nadležne ustanove konačno uvideti značaj ove firme i potrebu naše države za ovakvim vidom vazduhoplovstva!!!

27. Nov 2024.Pogledaj

Miloš77 na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Hipersonicna moderna raketa ne mora da bude stealth air breathing raketa koja manevrise. nema nikakve veze koju vrstu motora ima. Vazna je brzina i da ne leti iskljucivo predvidivom balistickom putanjom. Kižal svakako spada u tu klasu jer leti dosta iznad Mah 5 (mada ne uvek) i moze da leti horizontalno i skrece levo desno…

27. Nov 2024.Pogledaj