BEG airport status
Kako su Srbi zadužili svetsko vazduhoplovstvo

Kako su Srbi zadužili svetsko vazduhoplovstvo

Srbi od Kosovske bitke naovamo sebe smatraju nebeskim narodom. Osim verskog i duhovnog postoje za to i zemaljski razlozi. Malo je poznato opštoj javnosti da su neki  pametni Srbi ozbiljno zadužili i svetsko vazduhoplovstvo i kosmo-tehniku. Kako? Pa evo ovako. Navešću samo nekoliko najvažnijih srpskih doprinosa svetskom vazduhoplovstvu, ne računajući brojne inženjere, pilote i ostale Srbe koji dan danas rade u vodećim svetskim avio-firmama i kompanijama.

first NACA meeting 1915.jpegDali ste znali da je Mihajlo Pupin bio jedan od osnivača NACA-e, koja je kasnije postala NASA? Na ovoj slici iz 1915.-te Pupin sedi prvi (a gde bi?) sa desne strane.

Dali ste znali da je jedan od vodećih ljudi na projaktu evropskih nosača raketa Arijana od Arijane 2 do Arijane 5 bio Nenad Hrisafović, bivši asistent na mašincu u Beogradu? Njegova pozicija je bila l’architekte industriel, glavni konstruktor. Nenad Hrisafović je povremeno bio francuski delegat u Međunarodnoj organizaciji za standarde (ISO) u Potkomitetu 14 (kosmičke operacije). Autor je dva svetska standarda: ISO 14953 „Space systems-Determination of loading levels for static qualification testing of launch vehicles“ i ISO 14622 „Space systems – Loads and induced envionnment“. Nenad Hrisafović je pre par godina održao predavanje na mašincu o projektu Arijana.

dr--Majk-Vucelic-ApoloDali ste znali da su u projektu Apolo 11 učestvovalo bar 8 Srba? Od toga neki na vodećim pozicijama: Milojko Majk Vučelić, Slavoljub Vujić, Milisav Šurbatović, Danilo Bojić, Dragiša Giš Jovanović, Petar Gajić, Veljko Gašić i Dejvid Vujić. Glavni projektant vasionskog broda je bio Milojko Majk Vučelić. I svi drugi Srbi, uključeni u ovaj događaj, imali su zapažene uloge. Slavoljub Vujić je bio producent i kordinator projekta „Apolo 11“. Milisav Šurbatović je bio šef inženjerske ekipe, a Danilo Bojić, kreator lunarnog modula „Orao“. Dragiša Giš Jovanović je bio inžinjer, kao i Petar Gajić. A Veljko Gašić je bio savetnik, ali istovremeno i konstruktor američkih aviona „T-38“, „F-5“ i (nažalost) „B-2“. Milojko Majk Vučelić održao je ovih dana predavanje na mašincu u Beogradu.

Njima na čast, nama na ponos.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

omniameamecumporto na: ASDA 2025: Makete hrvatskih Rafala ponovo naoružane samo MICA-ma i Hamerima, Turska nudi veće besposadne letelice

K@ M84 je Jugoslavenska inačica ruskog tenka T72 . Uveden je u JNA tamo negdje osamdesetih dok sam ja bio u vojsci i poboljšavan tih godina Mislim da je radila Banjalučka firma ZRAK ili slično. Stabilizacija cijevi i optika za gađanje u pokretu. Do dana današnjega nije se gotovo ništa na njemu promijenilo ,a prošlo…

11. Apr 2025.Pogledaj

Thomas na: ASDA 2025: Makete hrvatskih Rafala ponovo naoružane samo MICA-ma i Hamerima, Turska nudi veće besposadne letelice

@Ilija Mogli su vec davno prijeci na Leopard-2. Mogu se Milanovicu zahvaliti i SDP-u. Po Milanovicu nebi ni Rafale imali.

11. Apr 2025.Pogledaj

Aleksandar Selaković na: Aero-klub Valjevo organizuje obuku za pilote jedriličare

Ne znam da li je moguće da još uvek leti. Ja sam na Blaniku YU-5360 završio obuku 1981-e godine. Ni tada 1981-e Blanik L-13 sa registracijom YU-5360 nije bio baš mlada jedrilica. Čini mi se da je napravljen 1972-e ili 1973-e, nisam siuran.

11. Apr 2025.Pogledaj

XYZZ na: ASDA 2025: Makete hrvatskih Rafala ponovo naoružane samo MICA-ma i Hamerima, Turska nudi veće besposadne letelice

@Miloš77 To je zato što su ljudi glupi pa šalju tenkove same na bojište. Pa to je apsurd. Moraju postojati dronovi izviđači koji će otkriti sve dronove kao i optički navođene dronove koji ne mogu biti ometeni elektronički i precizna artiljerija to rješava po kratkom postupku. Tko će probijati linije nego tenk? Tko? Bradley? Patrije?…

11. Apr 2025.Pogledaj