BEG airport status
LYBE 2003:00 Z 240°06KT CAVOK 06/03 Q1025 NOSIG=
Kako su Srbi zadužili svetsko vazduhoplovstvo

Kako su Srbi zadužili svetsko vazduhoplovstvo

Srbi od Kosovske bitke naovamo sebe smatraju nebeskim narodom. Osim verskog i duhovnog postoje za to i zemaljski razlozi. Malo je poznato opštoj javnosti da su neki  pametni Srbi ozbiljno zadužili i svetsko vazduhoplovstvo i kosmo-tehniku. Kako? Pa evo ovako. Navešću samo nekoliko najvažnijih srpskih doprinosa svetskom vazduhoplovstvu, ne računajući brojne inženjere, pilote i ostale Srbe koji dan danas rade u vodećim svetskim avio-firmama i kompanijama.

first NACA meeting 1915.jpegDali ste znali da je Mihajlo Pupin bio jedan od osnivača NACA-e, koja je kasnije postala NASA? Na ovoj slici iz 1915.-te Pupin sedi prvi (a gde bi?) sa desne strane.

Dali ste znali da je jedan od vodećih ljudi na projaktu evropskih nosača raketa Arijana od Arijane 2 do Arijane 5 bio Nenad Hrisafović, bivši asistent na mašincu u Beogradu? Njegova pozicija je bila l’architekte industriel, glavni konstruktor. Nenad Hrisafović je povremeno bio francuski delegat u Međunarodnoj organizaciji za standarde (ISO) u Potkomitetu 14 (kosmičke operacije). Autor je dva svetska standarda: ISO 14953 „Space systems-Determination of loading levels for static qualification testing of launch vehicles“ i ISO 14622 „Space systems – Loads and induced envionnment“. Nenad Hrisafović je pre par godina održao predavanje na mašincu o projektu Arijana.

dr--Majk-Vucelic-ApoloDali ste znali da su u projektu Apolo 11 učestvovalo bar 8 Srba? Od toga neki na vodećim pozicijama: Milojko Majk Vučelić, Slavoljub Vujić, Milisav Šurbatović, Danilo Bojić, Dragiša Giš Jovanović, Petar Gajić, Veljko Gašić i Dejvid Vujić. Glavni projektant vasionskog broda je bio Milojko Majk Vučelić. I svi drugi Srbi, uključeni u ovaj događaj, imali su zapažene uloge. Slavoljub Vujić je bio producent i kordinator projekta „Apolo 11“. Milisav Šurbatović je bio šef inženjerske ekipe, a Danilo Bojić, kreator lunarnog modula „Orao“. Dragiša Giš Jovanović je bio inžinjer, kao i Petar Gajić. A Veljko Gašić je bio savetnik, ali istovremeno i konstruktor američkih aviona „T-38“, „F-5“ i (nažalost) „B-2“. Milojko Majk Vučelić održao je ovih dana predavanje na mašincu u Beogradu.

Njima na čast, nama na ponos.

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Upravo tako. A330 bi mogao sletjeti na SPU, no ako želi poletjeti morao bi uzeti gorivo do Zagreba ili nekog drugo aerodroma, pa tamo puniti gorivo. A to poskupljuje operacije i čini ih neisplativim u današnje vrijeme.

19. Sep 2019.Pogledaj

dax na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Air Serbia je već duže vreme pod velikim pritiskom sa svih strana. Air France i KLM/Transavia su otvorili letove tamo gde je do sada Air Serbia radila fidanje njigovih habova u Parizu i Amsterdamu. Na letu BEG-JFK ih svi veliki evropski igrači lome damping cenama. Aeroflot razvaljuje ka Moskvi/Aziji. Turkish ka Istanbulu. Eurowings otvara uskoro…

19. Sep 2019.Pogledaj

Miloš77 na: Višenamenski borbeni avion Su-30, univerzalni član familije Flankera

Isto sam i ja čitao što se lobiranja tiče. Jedno je sigurno- teško ih je zadovoljiti kad je pazar u pitanju jer imaju iskustva sa svima a to i kotiste da se cenjkaju. Hoću da kažem da ako Indijac ponovo kupi R-77 onda bih je i ja uzeo. Drugo, sama ta raznolikost i šarenilo se…

19. Sep 2019.Pogledaj

JU240 na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Alene, nećemo sad zamenu teza. Prvo je bilo: 'Prelazak granice i vožnja trajektom je tlaka', a posle: 'Aerodrom je blizu'. Ali je, Alene, preko granice, i posle trajekta. A šta ćemo sa domaćom i najlegitimnijom mogućom linijom Banjaluka - Trebinje? To bi u svakoj, ali u svakoj zemlji sa takvom geografijom postojalo. Bez izuzetka. E,…

19. Sep 2019.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Da, to je stvarno mjerljivo, Dubrovnik i Trebinje. U stvari ste u pravu. U regiji ima nekih stotinjak mjestačca od 25.000-100.000 koji nemaju aerodrome. Odmah svakom aerodrom napravit. Bez obzira jel par desetaka kilometara u okolici ima aerodrom. Ma što je milijarda EUR za izradnju tih 100 aerodroma i 200 milijuna godišnje za operiranje. Jel…

19. Sep 2019.Pogledaj

Send this to a friend