BEOGRAD – Suočavajući se sa potencijalnim manjkom pilota i gotovo dramatičnim napretkom u automatizaciji, predstavnici avioindustrije i istraživači Vlade SAD počeli su da rade na do sada najozbiljnijem istraživanju u smeru ideje da komercijalnim avionima u budućnosti upravlja samo jedan pilot, piše Vol Strit Žurnal.
Svi veliki komercijalni avioni današnjice, bilo da je u pitanju prevoz putnika ili kargo usluge, imaju najmanje dva pilota u kokpitu. Najnovija studija sprovedena od strane NASA-e i kompanije Rokvel Kolins (Rockwell Collins) će se fokusirati na provokativnoj ideji da kopiloti u budućnosti ostanu na zemlji i odatle daljinskim putem asistiraju solo pilotima u najsloženijim fazama leta.
Da li će ideja u budućnosti zaživeti, naravno zavisi od tehničkih rezultata istraživanja, ali ne samo od toga. Od velike je važnosti sagledati političku i društveno-socijalnu stranu priče i kakve bi to globalne implikacije moglo da ima na ovo, širom sveta rasporostranjeno zanimanje.
Međutim, ovo nije prvi put da se javno govori na temu broja pilota u kokpitu komercijalnih lajnera. Štaviše, smanjenje broja pilota ili njihovo potpuno uklanjanje iz kokpita je tema brojnih diskusija među istraživačima i zvaničnicima avioindustrije već godinama.
Kompanija Rokvel je dobila od NASA-e približno oko 4 miliona dolara za četvorogodišnji istraživački rad, a zvaničnici američke Nacionalne vazduhoplovne i svemirske administracije smatraju da će ovo istraživanje biti okidač za niz drugih studija koje će izvoditi razne kompanije, organizacije i eksperti.
Prema konceptu koji razrađuju naučnici, piloti na zemlji bi mogli biti povezani bežično sa mnogim letelicama i pomagali bi pilotima za komandama aviona na nekoliko različitih letova, vršeći ulogu kopilota u najvažnijim i najsloženijim fazama leta ili u slučaju da nešto krene po zlu.
Ovako složena promena se neće desiti uskoro a postoji i neformalni dogovor da se smanjenje posade neće uzimati u obzir u putničkim avionima dok inicijalno koncept ne bude testiran u „kargo areni“. Imajući u obzir ove činjenice, do smanjenja posade u putničkim lajnerima neće doći pre kraja naredne decenije, odnosno za najmanje 15 godina, tvrde stručnjaci.
Ovo istraživanje nije usmereno samo u pravcu smanjenja troškova letačkog osoblja već i u pravcu rešavanja jednog ozbiljnog i realnog problema sa kojim se industrija suočava. Prema istraživanju Boinga, 533 hijade pilota će nedostajati u narednih 20 godina.
Ričard Hiling (Richard Healing), bivši član američkog NTSB-a (Nacionalna agencija za bezbednost saobraćaja) dao je i svoju perspektivu cele stvari, navodeći da problem nije u tehnologiji, jer je ona već duže vreme sasvim sazrela da pruži mogućnost proizvodnje letlica kojima ne upravlja pilot iz vazduha:
– Ovo već odavno nije suštinski inženjersko pitanje, već se prava debata vodi oko toga kako će regulatori i javno mnjenje reagovati na, do sada, nezamislive promene. – rekao je on.
Perica
Koje su ovo gluposti… prvo se prica kako su piloti slabo placeni, kako nema sanse da se isplati taj posao, a onda krece prica kako ce nedostajati pola miliona pilota…
O kokpitu bez pilota da ne pricam.
vortex
Ma sve se svodi na što niže troškove. Veliki je obim i volumen koji se može zahvatiti. U pitanju je raubanje osoblja i zakidanje putnika na sigurnosti. Sa stanovišta kompanija to je stoka sitnog zuba.
Vlada
Ovo istrazivanje treba posmatrati kao sondiranje terena ili kao anketu javnog mnjenja.
S vremena na vreme kroz avio industriju prodje talas na kome putuju razne vesti, najave ili ideje u vidu probnih balona. Nakon svega se uradi analiza rekacije javnog mnjenja i onda se na osnovu toga postavlja strategija razvoja industrije.
U ovom trenutku, kao i u blizoj budućnosti (do pet godina od danasnjice), daljoj budućnosti (period od 5 do 15 godina od danasnjice), pa cak i dalje od 15 godina u budućnost, ne postoji osnovana mogućnost da zaživi koncept jednog pilota u putničkom saobracaju.
Razlozi su razliciti, ali se svi na kraju svode na jedan. Troskovi osiguranja takvog leta. Visina premija za osiguranje one pilot operacija je toliko visoka da ponistava svaki komercijalni pogled na vazdusni saobracaj. U drugu ruku, dotiranje premija od strane država stavlja privatne avioprevoznike u podredjen polozaj.
Uspece da ubede putnike da lete avionom u kome cak i nema pilota, ali neće uspeti da ubede osiguravajuce kompanije da snose toliko veliki rizik samo zarad smanjenja troškova skolovanja i placanja pilota. Jos uvek je taj put jeftiniji, brzi, jednostavniji i sigurniji da bi se rizikovalo sve do sad postignuto.
Sve mi ovo kod njih liči na onu našu poznatu:
"Džaba krece zid!"
kiseli
Sa razvojem modernih vazduhoplova,uloga pilota postaje minorna i prakticno se svodi na coveka koji kontrolise rad sistema,dok kompjuteri preuzimaju upravljacku ulogu.Vodja vazduhoplova reaguje u incidentnim situacijama
(FOD – foreign object damage,pozar motora,gubitak presurizacije itd.).U takvim slucajevima,posada reaguje po FOM-u (flight operaton manual),koji propisuje redosled manuelnih radnji koje moraju da se odrade,ne bi se vazduhoplov bezbedno prizemljio na finalnom ili alternativnom odredistu.U prilog tome moze se reci da je do pre 10-tak godima,MEL (minimum equipment list),dozvoljavao neispravnost auto pilota u trajanju do 3 dana,sto je znacilo da ceo let posada odradjuje "na ruke".Ipak,u cilju poboljsane bezbednosti,svaki avion moze da obavlja komercijalni saobracaj,samo ukoliko mu je auto pilot ispravan.Sistemi su uduplani,utriplani,sto pogotovo vazi za Air Bus familiju,tako da se sa svakim novim tipom vazduhoplova,uloga kapetana i kopilota sve vise i vise minimizira.Nije realno da se kopilot "izbaci" iz kokpita,jer ko moze da garanutje da vodji vazduhoplova,iz ovog ili onog razloga,nece pozliti u toku leta.Recimo u nekim kompanijama vazi pravilo da kapetan i kopilot ne smeju da jedu istu hranu u toku leta.Ali cinjenica je da je uloga posade u upravljanju vazduhoplovom sve manja i manja.To pogotovo vazi za dugolinijski saobracaj gde je na letu od 10-tak sati,posada angazovana manje od sat vremena.Naravno,ne govorim o odrzavanju veze sa raznim kontrolama letenja,jer za tu vrstu komunikacije nije potrebno Bog zna kakva obucenost.A kao sto rece Vlada,osiguravajuce kompanije se nikada nece sloziti da se redukuje broj posade.Na long range destinacijama,ima ih i po trojica.Dok jedan odmara,dvojica su za komandama i to se nece skoro promeniti.A cinjenica je da cak i danas na najmodernijim avionima (A350,A320 NEO) sam kapetan vise nego dovoljan da odgovori svim zahtevima koji su pred njim postavljeni u toku trajanja jednog komercijalnog leta.Drugo je pitanje da li su piloti preplaceni.Radno vreme pilota se razlikuje od zemlje do zemlje ali je preporuka EASE da iznosi 75 sati.To znaci da je prosecan kapetan za par sati aktivnog angazovanja placen od 2 do 20 hiljada eura na mesecnom nivou.Da li je to malo ili mnogo,nije da meni da procenjujem.Posle 25 godina rada u odrzavanju aviona na raznim polozajima,imam svoje misljenje,ali cu ga zadrzati za sebe.
Jovica
Što se tiče osiguravajućih kompanija , treba znati da one svoj model poslovanja zasnivaju na teoriji verovatnoće, pa čak i daju mnogo para za izradu odgovarajućih modela kojima se opisuju različiti događaji i na osnovu toga određuju cenovnik svojih usluga . Dakle pojednostavljeno, kad po njihovom proračunu postane manje verovatno da će da otkaže sistem komunikacije sa zemaljskim kopilotom i sistem daljinskog upravljanja letelicom , nego da će da da "otkaže" živ čovek u kokpitu, onda će početi i da osiguravaju takve bez-kopilotne avione .
Vlada
Tacno tako funkcionisu osiguravajuce kompanije. Kada osete da u nekom segmentu drustva postoji mala verovatnoca da se desi nesto lose, one pocnu da nude polise osiguranja. Naravno, nude ih po cenama koje su prihvatljive.
Kada osete da je verovatnoca velika ili ne nude polise uopste ili su premije ogromne. Kao sto bi bio slucaj sa ovom pricom. Ne bi one odbile da ponude premije osiguranja za "Ima li pilota u avionu?" opciju. Naprotiv, on bi jedva docekale da se neko upeca i uplati te vrtoglave sume. Ono sto sigurno nece uraditi, to je da nece osigurati letove bez dva pilota po sadasnjim uslovima.