Transportna helikopterska flota RV i PVO Vojske Srbije mogla bi u skorije vreme biti osvežena nabavkom nekoliko novih vazduhoplova. Pre dve nedelje preneli smo najavu premijera Srbije da će se već ove godine naručiti dva ruska i dva nemačka helikoptera.
Više detalja o planiranim nabavkama prekjuče je izneo ministar odbrane, plan državnog vrha je i dalje da to bude zapadno-istočni miks, dok su „nemački“ helikopteri u stvari Eurocopteri, gotovo sigurno francuski AS-332 ‘’Super Puma’’.
Predstavljamo vam familiju ovog veoma dobrog i uspešnog helikoptera, počevši od helikoptera SA-330 ‘’Puma’’ pa sve do nasavremnijih helikoptera H225M ‘’Cougar/Caracal’’.
SA-330 “Puma“
Razvoj Pume započet je u kompaniji Sud Aviation (kasnije Aerospatiale) još juna 1963. na zahtev francuske armije za dvomotornim transportnim helikopterom za prevoz 20 vojnika kao i različite vrste tereta a na osnovu ratnih iskustava u Indokini i Alžiru.
Prvi od dva prototipa je sa oznakom SA-330A tada nazvan „Alouette IV“ poleteo 15. aprila 1965. Do 1969. napravljeno je šest predserijskih helikoptera. Prvi serijski primerak poleteo je 1968. da bi 1969. helikopter bio uveden u naoružanje.
Prethodno je još 1967. Ujedinjeno Kraljevstvo izabralo ovaj helikopter za svoje oružane snage, a kompanija Westland ušla je i u zajedničku proizvodnju Pume. Francuska je za svoje potrebe razvila SA-330B, a UK SA-330E. Od 1970. Sud Aviation se fuzionisao sa firmama Nord Aviation i SEREB i formirana je kompanija Aerospatiale. Prvi vojni izvozni model bio je SA-330C, a civilni SA-330F. Usledile su zatim civilne verzije SA-330G i SA-330J kao i vojni SA-330H, SA-330L i SA-330S. Tokom 1970.-tih ovaj helikopter se odlično prodavao kako na vojnom tako i za civilnom tržištu.
Jula 1974. licencu za proizvodnju kupila je Rumunija, helikopteri su se proizvodili i u Indoneziji (NAS-330J) a južnoafrička kompanija Atlas je na bazi Pume razvila helikopter Oryx. Proizvodnja Pume trajala je do 1987. do kada je proizvedno 697 helikoptera (126 civilnih) od toga 163 u Rumuniji pod oznakom IAR-330.
Helikopter SA-330H ima posadu od 3 člana i nosivost 16 do 20 vojnika ili 3200 kg unutrašnjeg tereta, maksimalnu brzinu 257 km/h, dolet 580 km i vrhunac leta 4800 m. Na helikoptere se može postaviti i dizalica za spasavanje koja može podići do 275 kg tereta. Postoje i varijante za prevoz veoma važnih ličnosti (VIP) sa 8, 9 ili 12 sedišta. Obično je naoružavan sa mitraljezima 7,62 mm, topovima kalibra 20 mm ali i lanserima nevođenih raketnih zrna kalibra 68 mm.
Danas helikopter još uvek koriste vazduhoplovne snage u oko 30 zemalja uključujući Francusku i UK. Tu je i mnoštvo civilnih kompanija i agencija kao i raznih državnih službi.
AS-332 “Super Puma“/EC225/H225
Još 1974. započet je rad na varijanti AS-332 ‘’Super Puma’’ koji predstavlja produženu i robusniju varijantu Pume sa novim, jačim motorima. Prototip je poleteo 13. septembra 1978. a zatim je usledilo još pet prototipova.
Tek četvrti prototip je dobio dužu kabinu za 0,76 m u odnosu na Pumu. Osim već pomenutih razlika poboljšane su opšte performanse, mogućnost preživljavanja, održavanje i povećana je nosivost. Proizvodnja je započeta 1980. a prvi civilni helikopter je isporučen već sledeće godine. Prve vojna varijante bila je AS-332B, civilna AS-332C dok je AS-332F mornarička verzija naoružana protivbrodskim raketama Exocet. Dodatno produžene varijante su vojni AS-332M i civilni AS-332L.
Licencna proizvodnja pokrenuta je u Indoneziji u kompaniji Nurtanio. Tokom 1980.tih Super Puma postaje veoma popularna, a proizvodnja dostiže 3 helikoptera u jednom mesecu. Do danas je proizvedeno oko 565 helikoptera familije Super Puma/Cougar. Super Puma je 1984. godine postala prvi helikopter sertifikovan za operativne letove u uslovima u kojima je moguće zaleđivanje.
Interesantno je da je od 5. do 8. marta 1984. Super Puma promovisana u Beogradu i to na prostoru današnjeg Muzeja vazduhoplovstva. Za tri dana helikopter AS-332M je imao desetak pokaznih letova gde je helkopter pokazao izuzetne letne mogućnosti a organizovana je i stručna prezentacija uz bogat propagandni materijal. Prezentaciji su prisustvovali kako predstavnici tadašnje JNA tako i ljudi iz VTI, Mašinskog fakulteta i drugih naučnih ustanova.
Helikopter AS-332 ima posadu od 2-3 člana, a u zavisnosti od varijante nosivost 19 do 24 vojnika ili 3700 do 4100 kg unutrašnjeg tereta kao i 4500 kg spoljašnjeg tereta, maksimalnu brzinu 262 km/h, dolet 618-814 km i vrhunac leta 6100 m. Postoje čak oko 50 varijanti za prevoz veoma važnih ličnosti a novembra 2000. godine poletela je varijanta sa oznakom EC225 koji predstavlja novu generaciju civilnih verzija Super Pume.
Od 1990. vojne varijante Super Pume se reklamiraju pod novom oznakom AS-532 nazvanu „Cougar“, a od 1992. godine helikoptere proizvodi Eurocopter koji je nastao spajanjem francuske firme Aerospatiale i nemačke DASA (Daimler-Benz Aerospace AG). Januara 2014. Eurocopter Group je preimenovana u Airbus Helicopters. Ove godine oznaka helikoptera EC225 je promenjena u H225. Danas su u ponudi na tržištu i varijante AS-332C1e i AS-332L1e.
Cena helikoptera bez obuke i delova kreće se od 16-20 miliona dolara. Bolivija je npr. januara 2014. potpisala ugovor za 6 helikoptera AS-332C1e za 215 miliona dolara sa obukom i logistikom.
AS-532 “Cougar“/EC725 “Caracal“/H225M
Kako bi se vojne varijante Super Pume dodatno trazlikovale od civilnih, 1990. godine je odlučeno da se oznake vojnih verzija označavaju kao AS-532 ‘’Cougar’’.
Varijante sa kraćim trupom su ponele oznake AS-532UC (transportni), zatim verzija za traganje i spasavanje AS-532AC, protivpodmornički i protivbrodski AS-532SC, dok su verzije sa produženim trupom transportni AS-532UL i AS-532U2, verzije za traganje i spasavanje AS-532A2 i AS-532AL.
U zavisnosti od varijante u helikopter se može ukrcati 21 vojnik (AS-532UC), 25 vojnika (AS-532UL) i 29 vojnika (AS-532U2). Takođe u zavisnosti od varijante maksimalna brzina je 249-285 km/h, dolet 573-857 km, vrhunac leta 3450-6095 m a nosivost spoljašnjeg tereta do 4500 kg i do 5670 kg unutrašnjeg tereta.
Razvijena je i varijanta letećeg radarskog sistema AS-532UL ‘’Horizon’’ koja je poletela 1992. a služila je za osmatranje bojišta tj. ciljeva na zemlji a 2008. godine je povučena iz upotrebe zbog visokih troškova eksploatacije. Stalna usavršavanja familije Super Puma/Cougar ogledala se u ugradnji boljih motora i savremene elektronske opreme. Varijanta označena kao EC725 nazvan ‘’Caracal’’ je poletela novembra 2000. godine, a nastala je usled potrebe francuske vojske za novim helikopterom za traganje i spasavanje. Prvi helikopteri su isporučeni februara 2005. godine.
Kao i u slučaju Super Pume, Airbus je promenio oznaku Kuguara pa je od početka ove godine oznaka ovog helikoptera H225M. Proizvodnja se osim u Francuskoj, po licenci odvija i u Brazilu, u kompaniji Helibras koja će u svojim pogonima sklopiti 48 helikoptera. Poslednja država koja se odlučila za nabavku ovih helikoptera je Poljska sa narudžbinom od 50 helikoptera, a razmatra se i pokretanje linije za sklapanje.
Danas u svetu 38 država koristi helikoptere Super Puma i Kuguar, a u našem okruženju helikopter su nabavile Albanija (4 komada) i Bugarska (12 helikoptera). U Evropi ga još koriste Francuska, Grčka, Holandija, Nemačka, Slovenija, Španija, Švajcarska, Švedska i Turska.
Osim H225M (EC725) i dalje je u ponudi i AS-532ALe. Cena “golog“ helikoptera zavisi od varijante i kreće se od 20 do 25 miliona dolara, ali sa obukom i logistikom cene su znatno više. Tako su na primer Kuvajtu ponuđena 24 H225M za milijardu evra, a Tunis je nabavio 6 helikoptera EC725 za 300 miliona evra.
Мишко
Албанија има већ 4 хеликоптера?, Бугарска 12 ?
Ово што се ради у сфери одбрамбених технологија и набавки је врло добра вест, ред еј да се обновимо и да покренемо домаћу ваздухопловну индустрију, и да се ради са свима који су поуздани.
mikicar
Jos kad biste rekli da su Pume i Kuguari planirani za helikoptersku jedinicu MUP-a bili biste skroz u pravu.
kamarad
PISAC TEKSTA O PUMI JE IPAK ZABORAVIO DA MUP SRBIJANSKI IMA JEDNU PUMU OKO 25 G. ALI DA GA RETKO KORISTE , PITANJE JE ZASTO ?
gile
MUP RS je zainteresovan za EC135, sto i jeste nemacki helikopter…
Zonzon
H225M ili MI 17v5 ,sta izabrati,na sve ove stvari treba gledati iz drugog ugla! Ako sa prvim dobijamo i remont modernizaciju Gazele i,novi trasportni avion i dugo ocekivani G-4 MD to je na duze staze opravdano! U svakom slucaju moramo kupovati nove stvari nikako produzavati zivot onom sto je davno trebalo da ide u Muzej…..
Мишко
Пошто смо имали одличну сарадњу са французима око авиона и посебно хеликоптера газела, изгледа да је могућа обнова сарадње.
Наиме , тадашња француска „Газела“( и касније наша) коју смо радили под лиценцом, има наследника “ EC120 Colibri “ , сада Ербас “ H120 “ (произведених преко 600 комада) , дакле Колибри који раде Французи у сарадњи са Кинезима.
Кад би радили Колибри или неки сл. хеликоптер , то би био пун погодак, а видећете да је КОЛИБРИ сличан „Газели“ !
BB
Jedino ispravno rješenje je kupiti licencu. Ne samo zbog cijene pojedinog komada kasnije, nego najviše zbog usvajanja znanja i know how. Tako bi se stvorile pretpostavke za buduće vlastito usavršavanje…
još samo da ne budu kadrovi birani samo prema boji stranačke knjižice…
Milos
Izvini, o kakvoj licenci mi pricamo ovde?! Pa pola firmi koje su radile za namensku su u medjuvremenu propale ili se pozatvarale (Janko Lisjak, Petoletka, da ne pricamo Soko Mostar, itd). Ko bi ovde proizvodio i sta? I to sto proizvedes bi prodao kome? Vojsci Srbije??? Koja ima budzet kao nevladina organizacija?!
Jovica
Od licence naravno nema ništa. Teoretski bi mogao da bude uključen u ugovor neki ofset, mada pošto se radi o svega 2 helikoptera pitanje je koliko je sve to izvodljivo .
Realna situacija naše avio-industrije je takva da je pitanje da li bi mi uopšte mogli i da održavamo helikoptere zapadnog porekla bez (za nas) ogromnih ulaganja u infrastrukturu . Vrlo lako može da se desi da i mi kao npr Albanija i Crna Gora, iznajmljujemo strane tehničare za redovne preglede i remonte svojih vazduhoplova .
Niko
Da dodam Svedska ima jos 2 kom Super Pume i da zakljucno sa 31 decembrom se izbacuju i ta zadnja dva iz upotrebe.