BEG airport status
Srušio se srpski dvomotorni avion u Republici Srpskoj: poginuo pilot Prema prvim informacijama u pitanju je dvomotorni avion Cessna Golden Eagle YU-BSW / Foto: Ilustracija tipa letelice

Srušio se srpski dvomotorni avion u Republici Srpskoj: poginuo pilot

Kako Tango Six saznaje, u Bosni i Hercegovini (Republici Srpskoj) danas se oko 13 časova, na području planine Ozren, srušio avion Cessna Golden Eagle C421-B registarske oznake YU-BSW (proizveden 1972. godine) u vlasništvu firme „GAS Aviation“. Operater leta bila je firma „STS avijacija“ koja je bazirana na sportskom aerodromu Lisičji Jarak kod Beograda.

Kako je „Novostima“ potvrđeno iz MUP-a Republike Srpske u udesu je poginuo jedan od suvlasnika „STS avijacije“ i pilot na tragičnim letu Nikola Aćimović „Nikson“. Drugi pilot Jaroslav Hartman teže je povređen dok je operater sistema za izbacivanje vakcina iz aviona Stefan Stevanović, po trenutno dostupnim informacijama, nepovređen.

Kako Tango Six saznaje, posada aviona „STS avijacije“ je u Bosni i Hercegovini bila angažovana na poslu vakcinacije lisica protiv besnila koje se vrši iz vazduha.

Prema zabeleženim meteo podacima u vreme nesreće za reone aerodroma Banja Luka i Tuzla baza oblačnosti bila je na 1000 metara sa horizontalnom vidljivošću od 10 kilometara. Elevacija planine Ozren je 918 metara. Svi izveštaji koji su emitovani danas govore o nepovoljnoj meteorološkoj situaciji dok je bilo pominjanja i magle.

Višegodišnji projekat vakcinacije divljih životinja iz vazduha

Današnji let obavljen je u sklopu petogodišnjeg projekta iskorenjivanja besnila i svinjske kuge kod divljih životinja koji je finansiran od strane Evropske Unije a koji je započet na inicijativu Ministarstva poljoprivrede, trgovine, šumarstva i vodoprivrede Republike Srbije.

Budući da ove bolesti i njihovo prenošenje nisu teritorijalno ograničeni u projekat su uključene Bosna i Hercegovina i Crna Gora. Realizacija celokupnog projekta sa vazduhoplovne strane pripala je beogradskoj firmi „STS avijacija“.

Tango Six je 24. decembra 2011. godine prisustvovao završnoj akciji za predhodnu godinu na sportskom aerodromu Lisičji Jarak. Za taj dan bilo je planirano „dejstvo“ po širem reonu Beograda sa sletanjem aviona u Smederevsku Palanku radi rutinskog servisa. Tog vedrog i veoma hladnog zimskog jutra LYBJ stajanka bila je neuobičajeno popunjena Cesnama i jednim Pajperom. Usledilo je grupno poletanje kakvo se retko viđa ne samo na Jarku nego i na ostalim sportskim aerodromima Srbije.

Pratili smo ovu priču od njenog početka, prisustvali smo tada početnom orijentacionom brifingu pred akciju u Bosni i nakon povratka ekspedicije došli na Jarak ne bi li zabeležili jedan od poslednjih letova polusezone. Tada smo popričali sa direktorom „STS Avijacije“ Dejanom Aćimovićem:

– Naš cilj je od početka bio da se kao firma koja se već nekoliko godina bavi avio-tretiranjem koristeći avione An-2 nametnemo kao najbolji menadžeri ove izuzetno velike akcije. Bilo je potrebno sakupiti što više aviona koji su u privatnom vlasništvu što smo na kraju i uradili. To su privatni i klupski avioni Generalne Avijacije, Cesne 172 i Pajper Warriori. Zahtevi posla su prilično jednostavni što se tehničkog dela tiče, mašine koje izbacuju mamce su instalirane u zadnjem prtljažnom delu letelica, umesto zadnjih vratanca za pristup prtljagu postavljena su druga posebno modifikovana sa otvorom. To nije komplikovana modifikacija, nije bilo potrebe za naknadnom sertifikacijom i uredno smo dobili STC za te radove.

Iznad teritorije Srbije biće izbačeno oko milion i 600.000 vakcina. Budući da divlje životinje ne znaju za postojanje administrativnih granica između država cela akcija nije ograničena samo na teritoriju Srbije. „STS Avijacija“ je dobila i uspešno izvršila tretiranje područja Bosne i Hercegovine i Crne Gore.

Iznad svakog planiranog reona pilot dobije rutu sa precizno definisanim „trekovima“. Tipičan let traje između 2.5 i 3.5 sata i izbaci se između 6 do 8 kutija što je negde oko 4.200 vakcina u jednom letu. Posadu čine pilot i operater mašine za izbacivanje mamaca. Svaki avion je opremljen sa dva GPS uređaja od kojih jedan služi pilotu za navigaciju dok drugi precizno beleži lokacije izbacivanja mamaca.

Uspeli smo da skupimo 10 aviona, 10 pilota i isto toliko operatera mašina koje izbacuju mamce. Naglašavam da je svaki od pilota naleteo preko 200 sati u okviru jedne višemesečne akcije i da smo posebno ponosni na činjenicu da su većina njih mladi momci koji ni na jedan drugi način u Srbiji ne bi mogli da nalete toliko a da ne plate iz svog džepa. Povrh toga što su dobili te sate takođe su po satu bili i plaćeni. Za sledeću godinu (2012.) planiramo dupliranje broja pilota i operatera da bi postigli veće iskorišćenje aviona po akciji. Minimum osposobljenosti letača je važeća CPL dozvola – ispričao nam je te 2011 godine Dejan Aćimović.

Avion koji je danas izgubljen predstavljao je nastavak investicije „STS avijacije“ u veću i sposobniju platformu koja je zamenila manje jednomotorne avione koji su korišćeni na početku projekta.

Tango Six je u decembru 2011. godine snimio pretpoletni brifing, startovanje i poletanje ekspedicije jednomotornih aviona okupljenih pod plaštom „STS avijacije“.

Jedan od pilota tog jutra bio je i Nikola Aćimović. Pilot sa najviše duha, vedrine i dečačkog optimizma u srpskoj generalnoj avijaciji. Zajedno sa bratom Dejanom transformisao je Lisičji Jarak u mesto dobrodošlice, pozitivne energije i specifičnog vazduhoplovnog raspoloženja.

Počivanj u miru Sokole.

 

Ovaj post će biti ažuriran kako budu pristizale nove informacije. 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

sl

Imao sam tu čast da letim sa Niksonom.
Ljudina je bio,ne znam sta drugo u ovom trenutku da kazem jer me je ovo mnogo pogodilo.Proveli smo zajedno preko 50 sati u vazduhu.
Uzrečica mu je bila SOKOLE i sve oko njega je tako oslovljavao,a on je ustvari bio SOKO.
Široko ti nebo i uvek vedro bilo SOKOLE.
Pocivaj u miru
SAŠA …Kruševac

Odgovori
av

Jel iko kontrolise generalnu avijaciju?
Sta radi DCV?
CFIT za CFITom…
Statistika je porazavajuca…

Odgovori
В

Већ више од две године у нашој земљи не функционише систем истраживања удеса и озбиљних незгода у цивилном ваздухопловства који у себи садржи и анализу узрока тих догађаја као и безбедносне препоруке. Тај систем је измештен из ДЦВ-а и (требало би да) функционише у оквиру самосталне и независне институције – Центар за истраживање удеса и озбиљних незгода Републике Србије.
Међутим, тај Центар само формално постоји, али не ради ништа! На сајту ДЦВ-а можете да видите да од средине 2013. године ништа од евидентираних удеса није истражено, а било је и неколико жртава!
Више пута сам покушао да својим богатим искуством истражитеља ових догађаја (учему учествујем од 2006. године) допринесем да се ситуација превазиђе, али сам наилазио на зид несхватања и неразумевања проблема.
А као што рекосте животи одлазе ….

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

omniameamecumporto na: ASDA 2025: Makete hrvatskih Rafala ponovo naoružane samo MICA-ma i Hamerima, Turska nudi veće besposadne letelice

K@ M84 je Jugoslavenska inačica ruskog tenka T72 . Uveden je u JNA tamo negdje osamdesetih dok sam ja bio u vojsci i poboljšavan tih godina Mislim da je radila Banjalučka firma ZRAK ili slično. Stabilizacija cijevi i optika za gađanje u pokretu. Do dana današnjega nije se gotovo ništa na njemu promijenilo ,a prošlo…

11. Apr 2025.Pogledaj

Thomas na: ASDA 2025: Makete hrvatskih Rafala ponovo naoružane samo MICA-ma i Hamerima, Turska nudi veće besposadne letelice

@Ilija Mogli su vec davno prijeci na Leopard-2. Mogu se Milanovicu zahvaliti i SDP-u. Po Milanovicu nebi ni Rafale imali.

11. Apr 2025.Pogledaj

Aleksandar Selaković na: Aero-klub Valjevo organizuje obuku za pilote jedriličare

Ne znam da li je moguće da još uvek leti. Ja sam na Blaniku YU-5360 završio obuku 1981-e godine. Ni tada 1981-e Blanik L-13 sa registracijom YU-5360 nije bio baš mlada jedrilica. Čini mi se da je napravljen 1972-e ili 1973-e, nisam siuran.

11. Apr 2025.Pogledaj

XYZZ na: ASDA 2025: Makete hrvatskih Rafala ponovo naoružane samo MICA-ma i Hamerima, Turska nudi veće besposadne letelice

@Miloš77 To je zato što su ljudi glupi pa šalju tenkove same na bojište. Pa to je apsurd. Moraju postojati dronovi izviđači koji će otkriti sve dronove kao i optički navođene dronove koji ne mogu biti ometeni elektronički i precizna artiljerija to rješava po kratkom postupku. Tko će probijati linije nego tenk? Tko? Bradley? Patrije?…

11. Apr 2025.Pogledaj