Od četvrtka 29. oktobra RV i PVO Vojske Srbije je korak bliže ka konačnom uvođenju u upotrebu školskog aviona “Lasta“. Tog dana je na aerodromu Batajnica, u Centru za letna ispitivanja Tehničko-opitnog centra svečano uručeno 36 uverenja o završetku pohađanja programa “Tehnička učionica za avion V-54 Lasta“. Ovaj program završilo je dakle 36 lica, od kojih su 8 piloti, četiri oficira i 24 podoficira vazduhoplovnotehničke službe 204. vazduhoplovne brigade, Tehničko-opitnog centra i Centra za obuku RV i PVO.
Program preobuke piloti su uspešno savladali a ujedno su osposobljeni za osnovno, akrobatsko, navigacijsko i instrumentalno letenje u povoljnim meteo uslovima, danju i noću iz prve i druge kabine aviona. Posebnu vrednost ove tehničke učionice je izrada metodičkih priručnika za preobuku na avion V-54.
Komandant 204. vazduhoplovne brigade general Predrag Bandić primio je maketu aviona “Lasta“ za spomen sobu brigade na kojoj su urezana imena prve petorice pilota koji su osposobljeni za letenje na tom avioni. To su potpukovnik Radoslav Mitrović kao i majori Aleksandar Mrvić, Zoltan Pete, Kristijan Sasur i Goran Đurić.
Svečanosti je prisustvovao i komandant RV i PVO general Ranko Živak koji je istakao da se u poslednjih 30 godina nije desilo da jedna grupa pilota i tehničara iz različitih sredina završi preobuku na novi vazduhoplov koji se uvodi u naoružanju naše vojske.
General Živak dodao je da je ovo istorijski trenutak i događaj koji će ostati zabeležen i vrlo važan sa aspekta kako RV i PVO tako i Vojske Srbije ali i same države zbog toga što se jedan domaći proizvod tehnološki napredan proizvodi kod nas, uvodi u naoružanje, koristi i ukoliko to bude moguće plasira na druga tržišta kao proizvod naše pameti i industrije.
Prototip aviona Lasta-95 koji je poslužio kao obrazac za RV Iraka koje je kupilo 20 aviona, poleteo je još 5. februara 2009. godine. U periodu od 2009-2011. svi irački avioni su isporučeni a Vojska Srbije je naručila seriju od 15 aviona. Prototip Laste V-54 (drugi prototip) je poleteo 30. maja 2011. Serijski primerci za RV i PVO Vojske Srbije su počeli da stižu na aerodrom Batajnica sredinom oktobra 2011. a prvi avion poleteo je krajem marta 2012. Do tragičnog udesa koji se dogodio 26. septembra 2012. isporučeno je osam serijskih aviona.
Avioni su bili prizemljeni sve do sredine maja 2013. kada se prvi prototip ponovo vinuo na nebo a na njemu su ispitivane i modifikacije koje su nastale kao posledica pada prve serijske Laste. Tek početkom oktobra 2014. ponovo su počele da lete serijske Laste a poslovi birokratije, modifikacije, i definisanje dokumentacije su dugo trajali. Ponovne isporuke aviona usledile su početkom marta ove godine.
Završetkom programa “Tehnička učionica za avion V-54 Lasta“ trebalo bi da konačno započne zvanično uvođenje u naoružanje Laste u RV i PVO, dalja preobuka kadra a dogodine selekcija i početak školovanja nove klase kadeta Vojne akademije, smera vazduhoplovstvo na novom tipu školskog aviona.
SerbianSabre1
KONAČNO!
кобац
интересује ме да ли наши војни званичници раде нешто по питању модернизације ласте или ће и она да чека као г4 25 година у истом стању са тенденцијом да заврши на складишту секундарних сировина