BEG airport status
Mjanmar prvi kupac kinesko-pakistanskog FC-1 (JF-17) U inventaru RV Mjanmara FC-1 će zameniti flotu lovaca F-7 i jurišnika A-5 / Foto: kineski vebsite zhaizou.com

Mjanmar prvi kupac kinesko-pakistanskog FC-1 (JF-17)

Fotografije koje su se pojavile na kineskim sajtovima i forumima u ponedeljak 12. juna razrešile su dugogodišnju nedoumicu koja strana država će biti prvi kupac kinesko-pakistanskog višenamenskog borbenog aviona CAC FC-1 “Xiaolong odnosno PAC JF-17 “Thunder“. Na aerodromu kineske kompanije CAC (Chengdu Aircraft Industry Corporation) napravljene su fotografije na kojima se vidi testiranje aviona sa oznakama vazduhoplovnih snaga Unije Mjanmar.

Interesantno da su dva aviona za koje se smatra da su namenjeni Mjanmaru, primećena još u septembru 2016. u fazi sklapanja na proizvodnoj traci pakistanske kompanije PAC Kamra. Međutim smatra se da je viđeni avion ipak proizveden u kineskoj fabrici CAC u Čengduu. Na samom početku novembra prošle godine novinari kineskog veb-resursa Sina.com susreli su se sa oficirima vazduhoplovnih snaga Mjanmara koji su potvrdili da je ova država naručila borbene avione FC-1 (JF-17).

Da je ovaj tip aviona prodat nekoj stranoj državi objavljeno je još juna 2015. na pariskom avio-salonu u Le Buržeu. Neki zapadni mediji, poput Jane’s Defence Weekly preneli su u decembru iste godine, pozivajući se na diplomatske izvore, da je prvi kupac Mjanmar ali do danas nije bilo zvanične potvrde. Istovremeno se saznalo da je naručeno 16 aviona po jediničnoj ceni od 16 miliona dolara. Potom se pojavila i informacija da su avioni prodati za za sumu od 560 miliona dolara. Prethodno je marta 2015. pakistanska televizija javila da je naručeno svega 6 aviona i to za 129 miliona dolara.

Februara ove godine Jane’s Defence Weekly je ponovo saznao neke detalje, ovoga puta da će mjanmarski avioni biti u verziji Block II koja je prvi put prikazana 2015. i koji za razliku od varijante Block I ima unapređenu elektronsku opremu i avioniku kao i sistem za popunu gorivom u vazduhu. Na osnovu onoga što se može videti na fotografiji prvi mjanmarski JF-17 (nezvanično označen kao JF-17M) evidencijskog broja 1702 takav sistem ne poseduje. Ono što se još primećuje je da je avion pogonjen ruskim motorom RD-93.

Smatra se da je ovo samo prva narudžbina za Mjanmar, da se se vode pregovori o dodatnim nabavkama a da će prvi avioni biti isporučeni tokom ove godine. FC-1 će u inventaru RV-a zameniti oko 30 kineskih lovaca F-7M i FT-7M koji su nabavljani u tri ture između 1990. i 1999. Takođe novi avioni zameniće i 21 jurišni avion A-5C takođe kineske proizvodnje koji su kupljeni tokom 1997-98.

Za FC-1 su interesovanje pokazale mnoge države, proizvođač ga reklamira kao idealnu zamenu za MiG-21 i F-7, Mirage III i 5, F-5. Navodno su sklopljeni ugovori o prodaji aviona Nigeriji a kao najozbiljniji potencijalni korisnici se spominju Azerbejdžan i Šri Lanka. Mnoge države čekale su da se završi razvoj dvosede varijante JF-17B čiji je prototip poleteo tek 27. aprila ove godine.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

iv

Ja sam napljuvao onaj FTC-2000 uzduz i popreko ali evo jedan kineski avion koji bi po meni zadovoljio potrebe vazduhoplovstva. Ako je verovati Air Force Monthlyju avion ima slicne ili cak bolje letne karakteristike od F-16 ( a verujem da su kineski inzinjeri dobili priliku da dobro premere pakistanske sesnaestice, cak mi i izgled krila sumnjivo slican).Jedinu manu koju su mu nasli je slabi dolet sto kod nas nije nikakav problem. Ima ruski motor u koji imam vise poverenja nego u kineske, otvorena arhitektura, mogucnost kacenja raznog naoruzanja (mislim da su pakistanci kupili turski obelezivac ciljeva). Verovatno bi se mogao dogovoriti i neki transfer tehnologije, proizvodnje delova.

Odgovori
Og

FC-17 je reciklirani Izdelie 33 (ili Mig 33), ruski dizajn aviona sličnih karakteristika kao F-16. Tako da nema direktne veze sa F-16.

iv

Da znam to pise i u wikipediji al meni se ipak cini kao pravi buckuris svega i svacega pomalo a na kraju krajeva i taj mig je stvoren nadahnut sa sesnaeestkom odnosno kao odgovor na njen koncept. U svakom slucaju ja bi na mestu ljudi koji odlucuju razmislio i o ovoj opciji.

Jo

Mig 33 je alternativno ime za mig29m/m2,tacnije modernizacija 29-tke je vodjena pod tim imenom,izvinjavam se ako gresim.Ftc 2000 je po meni vise nego dobar avion za svoju namenu,a ovaj „thunder“ je pun pogodak,gosn.Peruni je na ovom sajtu cesto hvalio kineske proizvode,cini se ne bez razloga,cini se vrlo dobar avion,nebi ga stavljao ispred 29/35 ali sobzirom na pristupacnu cenu aviona prestavlja idealnu priliku za dva tipa aviona u RV,recimo u buducnosti desetak ovih i desetak mig-a 35.Znam,nerealno,ali eto cisto malo fantazije

Ž

МиГ-33 је, осим већ поменутог Изделија 33 односно пројекта једномоторног авиона, била и ознака авиона МиГ-29МЕ који је требао да буде извозни МиГ-29М (Изделије 9.15).

Ek

Ovo je dobar avion za manje zemlje zbog niskih troskova leta, a radi sve isto sto i veliki avioni. Motor je ruski Klimov RD-93,to je novija verzija motora koji je na nasim Migovima 29, stim da 29-ka ima dva, a JF-17 jedan. Znaci trosi duplo manje goriva ali mu je zato brzina i nosivost manja.
Mislim da bi ovo bio dobar avion za Srbiju, pogotovo kad zavrse block 3 sa AESA radarom dometa 170 kilometara. Pakistan zaintersovan za nase Nore tj usla je u uzi izbor na njihovom tenderu za 500 haubica. Mislim da bi moglo tu doci do neke trampe, to bi bila dobitna kombinacija za obe zemlje.

So

Sviđa mi se, ima bas lepu liniju! Sa ovim avionom ima nade za vojna vazduhoplovstva u malim i siromasnim zemalja.

Odgovori
Ne

Gledao sam ga u letu na Burzeu 2015 i ostavio je lep utisak na mene po pitanju agilnosti,cak i kada bi ga uporedio sa F16 ili Gripenom.Da smo u nekoj boljoj situaciji bio bi idealna zamena za Mig 21 a mozda i Orla i kao dopuna eskadrili 29ki

Da

Meni je intresantan kineski J 10B modernix ovani sa AESA radarom ali neki kazu PESA sve u svemo taj modernizovani izgleda da je dobar.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Miloš77 na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

^^ Pa najverovatnije ono sto je i najlogičnije. 1. Eliminacija cevčuge za srkanje goriva u vazduhu. Ako Gripen ima mesta naći će i za Rafala. Kreativni subto inžinjeri pa mogu nešto malo bolje da urade. 2. Comformal Fuel tanks.. uz eliminaciju starih cilindričnih spoljnih rezervoara za gorivo. Ili, kao F-22 i Izraelski F-35 dobice STEALTH…

28. Nov 2024.Pogledaj

Vaste na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Aleksandar Zato se verovatno Alžir odlučio za Rusko oružije ? oko 5 miliona Alžiraca ima u Francusku plus Alžirci ne mirišu Francuze,toliko o južnoj pokrajini !

28. Nov 2024.Pogledaj

Djuka na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

i do sada je, samo u Srbiji, za to potrošeno 20,6 miliona evra prema EU kancelariji u Srbiji Interesantno, koliko godisnje potrosi RF ili PRC na slicne projekte?

28. Nov 2024.Pogledaj

Yoda na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@ Petrovic Dusan "Neistina je da Rusi imaku bilo lalvu prednost.“, sto se i videlo na snimku pada „Lesnikovace “ (oreshek) gde se bojeva glava raspala na vise neravnomernih komada koji padaju raznom brzinom, dok bi trebalo da su jednake i u istim intervalima (objasnjenje fizicara Marka Solomina, ne moje)." Propaganda, radi se o podmuniciji,…

27. Nov 2024.Pogledaj