BEG airport status
Legendarni “Šturmovik“ ponovo na nebu Rusije Jedan od samo dva Il-2 u letnom stanju na svetu / Foto: Žarko Skoko, Tango Six

Legendarni “Šturmovik“ ponovo na nebu Rusije

Jedini avion oldtajmer iz Drugog svetskog rata koga smo na ovogodišnjem MAKS-u mogli videti na statici ali i na nebu, bio je čuveni sovjetski jurišni avion Iljušin Il-2 ‘’Šturmovik’‘. To je danas tek drugi Il-2 u svetu u letnom stanju a prvi u Rusiji. Postoji još jedan primerak koji se nalazi u zbirci Flying Heritage Museum, Paine Filed, Everett, država Vašington, SAD.

Obnovljeni Il-2 ima veoma interesantnu priču. Pre pet godina braća Oleg i Jevgenij Skopincev su uz pomoć fonda ‘’Krilataja pamjat pobedi’’ počeli da ispunjavaju želju svoga oca Valentina Skopinceva da se pronađe njegov avion u kome je bio oboren 69 godina ranije. U tome su uspeli i avion je nakov dve godine potrage pronađen na dnu jezera Krivoe blizu Murmanska.

Prvi let obnovljeni Il-2 imao je 16. juna 2017 / Foto: Žarko Skoko, Tango Six

Pilot komandir Valentin Skopincev oboren je 25. novembra 1943. kada ga je u vazdušnom boju oborio nemački pilot lovca Meseršmit Bf.109. Toga dana se 16 jurišnika Il-2 46. jurišnog avijacijskog puka Severne flote vazduhoplovnih snaga SSSR, zajedno sa bombarderima Pe-2 našlo na zadatku iznad neprijateljske teritorije kada ih je napalo oko 25 nemačkih Mesera.

Posada je bila vrlo neiskusna, Skopincevu je to bio treći borbeni zadatak a njegovom strelcu Vladimiru Gumenovu tek drugi. Avion je, nakon što je pilot uspeo da odbaci 4 bombe od po 100 kg i neutrališe neprijateljski protivavionski top, iz Meseršmitovog 20-milimetarskog topa primio direktan pogodak u generator.

Obnova aviona je trajala skoro tri godine / Foto: Živojin Banković

Pošto je avion izgubio napajanje i naoružanje se više nije moglo upotrebiti, pilot je odlučio da se vrati u bazu. Ipak posada nije uspela da se vrati na aerodrom i morala je da sleti na tanak led jezera nakon čega je pilot iz aviona izvukao strelca, koji je bio lakše ranjen u glavu, i nosio ga 3 km do baze. U međuvremenu njihov Il-2 je potonuo.

2014. godine avion je izvučen iz jezera u solidnom stanju kome je doprinelo to što se nalazio u mulju, na dubini od 22-25 metara a takođe i hladna voda. Ipak drvena zadnja repna selkcija aviona je bila je izgubljena.

Podizanje olupine aviona iz jezera Krivoe / Foto: Ministarstvo odbrane Rusije

Restauracija je započela u firmi OOO ‘’Aviorestauracija’’ u bazi Sibirskog naučno-istračivačkog instituta (SibNIA) koji nosi ime S. A. Čapligina. Sledeće 2015. godine u finansiranje većeg dela radova uključila se Ujedninjena Vazduhoplovna Korporacija (OAK, UAC) i kompanija ‘’Iljušin’‘.

Započeli su kompleksni radovi po originalnim šemama i crtežima kako bi se avioni vratio što verniji izgled. Vršeni su testovi, ispitivanja, spektralne analize svakog santimetra aviona što je bio veoma mukotrpan posao. Obnovljeni avion se sastoji iz 65 procenata originalnih delova koji su se nalazili na samom vazduhoplovu a preostali delovi su novi.

Avion je izvučen u solidnom stanju i 65 procenata originalnih delova je iskorišćeno / Foto: Ministarstvo odbrane Rusije

Fond ‘Krilataja pamjat pobedi’’ do sada je u svojoj istoriji restaurirao oko 20 borbeniha viona koji su učestvovali u Drugom svetskom ratu a ovo je drugi Il-2 koji su radili. Danas se u Rusiji nalazi samo 14 aviona iz tog perioda koji se nalaze u letnom stanju.

Većinu radova na restauraciji istorijskih mašina rade volonteri, njih 15 do 20 a uglavnom su to jednostavniji ali veoma neophodni poslovi kao što su pranje, farbanje, šivenje i remont otvora. Mnogo kompleksniji poslovi se rade kako bi se napravili izgubljeni delovi aviona. Često u restauraciji učestvuju inženjeri raznih profila kao i članovi maketarskih sekcija.

Avion Il-2 nakon izvlačenja iz jezera, vidi se da nedostaje drvena repna sekcija / Foto: Ministarstvo odbrane Rusije

Prvi let obnovljenog Il-2 izvršen je 15. juna 2017. na aerodromu Močišće a za komandama je bio direktor instituta SibNIA Vladimir Barsku. Direktor firme ‘’Aviarevstarvacii’’ Vladimir Berns dao je garanciju da avion ima početni resurs 800 sati, 1200 sletanja i 20 godina. Iako u svetu nije jedini Il-2 koji leti, ovo je ipak jedini ‘’Šturmovik’’ sa ‘’pravim’’ krilima u letnom stanju dok u SAD leti Il-2M3 sa “strelastim“ krilima.

Deo procesa obnove aviona zabeležen je na fotografijama / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Planira se da se restaurirani avion prikazuje i leti na aviosalonima i avijaicjskim praznicima sa ciljem vojno-patriotskog vaspitanja mladeži i popularizacije aviona tipa ‘’Iljušin’‘, VKS Rusije i domaće vazduhoplovne industrije.





[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

iv

Ja znam da su avioni stvoreni za letenje ali mi je nekako suludo pustati da ovakvi vredni primerci lete i budu izlozeni opasnosti da budu izgubljeni zauvek.Nazalost nije retko citati da je negde u avionskoj nesreci izgubljen neki Mustang, Spitfire ili neki stari vredni avion!
Kada smo kod Sovjetskih aviona ne tako davno je zavrsena u Spaniji restauracija jednog Polikarpova I-16, avion je predivno restauriran i ponovo leti.

Odgovori
BB

Odlična i poučna priča.

I to životna: avion koji je bio oboren, izgubljen i uništen je pronađen i živi novi život. A oni koji su preživjeli su uništeni. Kako je život čudan i kako se zna podići iz pepela…

Odgovori
Vl

Fenomenalno!

Odgovori
op

Ma mogao bi taj avion i danas da se koristi protiv ISILa i sličnih. Šta se dešava sa avionima koji stoje u muzeju na Surčinu, ima li kakve nade za njih da se dovedu makar u izložbeno stanje?

Odgovori
12

Zaista lepa vest. Steta sto mi nemamo kapacitet za ovakvo nesto. Mnogi od nas bi voleli da vide makar IK-3.

Odgovori
iv

Neznam da li postoji tehnicka dokumentacija za Ik-3, ako postoji moguce je napraviti koliko toliko vernu kopiju. Naravno za tako nesto treba neki entuzijazam i novac. U VB recimo nacionalna lutrija daje velike pare za takve projekte ( ali uvek traze i znacajno ucesce organizator) a i postoji siroki sloj ljubitelja vazduhoplovstva koji imaju volje i mogucnosti da potpomognu novcano. U svakom slucaju dobra ideja koja bi za nase prilike mogla da se realizuje izradom makete u razmeri 1:1

Vl

Dokumentacija o IK-3 postoji. Po njoj je nakon rata rađen avion S-49. Moguće je napraviti originalan IK-3, pitanje je koliko bi to koštalo.
Recimo motor Hispano Suiza je nemoguće napraviti u originalu. A to već predstavlja veliki problem, jer bez originalnog motora bi neke konstukcione izmene bile neizbežne.

Ni

@ivan
Tehnicka dokumentacija je izgubljena, nažalost. Mladi inzinjeri su pre nekoliko godina planirali da naprave savremenu repliku ali nisu naišli na pomoć i razumevanje države. Možda se može uraditi po ugledu na posleratni S-49 koji je nastao na osnovi IK-3. Kraljevina Jugoslavija je imala dosta razvijenu vojnu industriju pogotovu imajući u vidu da su sve susedne zemlje uvozile čak i municiju. Grčka, Rumunija i Bugarska su tek 1960-ih postali ono što smo mi bili 1920-ih.

ro

kakav ik-3 dovoljna je obnova g50 i fw190 a onda da se ide na obnovu i pravljenje replika u 1:1

p.s. da li su prebacili ona dva-tri aviona sa tesle na prostor muzeja

De

Najbliže što ima letelici IK3 je S49 koji se nalazi u muzeju vazduhoplovstva na aerodromu Surčin. S49 su projektovali isti ljudi Sivčev. Ilić i Zrnić, a sam avion je baziran na projektnoj dokumentaciji IK3. Svi avioni IK3 su uništeni tokom aprila 41. U napadu na Beograd 6 aprila bilo ih je ukupno 12. Po 6 u 161 I 162 eskadrili posle prvog talasa ostalo ih je samo 3 operativna. Ta tri su kasnije zapaljena na aerodromu Veliki Radinci da ne bi pali nemcima u ruke. Oni su se na Zemunskom aerodromu ipak dočepali 4 teško oštećena primerka koji su kasnije isečeni. Tako da originalni primerci na žalost ne postoje i moguće bi bilo eventualno napraviti repliku

Ra

Dejan
Мислим да је S-49A рађен по моделу на IK-3 у музеју је изложен S-49C a он је доста другачијег дизајна тако да без пројектне документације овај неби био од неке помоћи али било би лепо ако би била урађена реплика

mi

skoro bio u muzeju na surcinu I pitao za ik-3 nema nista o tome da ce mo ga ikada videti

Vl

Muzej nema dokumentaciju o IK-3.
Dovoljno je ono što poseduju o S-49.
Moguće je napraviti IK-3.
Najveći problem je cena izrade. Neisplativa za amatersko građenje aviona. Za profesionalno nema interesa.
Podržavam potragu za tim oborenim IK-3 na Adi Huji.

12

Vladimire, posto je cena izrade neisplativa za amatersko gradjenje aviona, da li to onda iskljucije malu zanatsku radionicu gde bi se vecina delova proizvodila po originalnoj tehnickoj dokumentaciji?

Vl

126LAE,
Evo činjenica.
Moj bivši Kolega je jedan od suvlasnika Spitfajera. Avion je pronadjen sa oko 60% originalnih delova u relativno dobrom stanju. Ovde u UK postoje sva dokumenta o tom avionu. Merlin motor je moguće servisirati ili zameniti Alison motorom koji se još proizvodi. Budžet obnove tog aviona je bio preko milion funti.
Sad zamisli koliko bi koštao IK-3 bez originalne dokumentacije (samo S-49 i nešto sačuvano privatno), bez originalnih delova niti u jednom procentu, bez Hispano Suiza motora na trzistu.
Moguće ga je ponovo izgraditi. Kolicina novca potrebna za to je sumanuto velika. Ne znam ko bi imao interes da finansira taj poduhvat.

12

Da finansije su uvek problem danas, bez obzira koliki entuzijazam imali. Mozda bismo resili pitanje finansiranja formiranjem dobrotvorne organizacije za ocuvanje nasledja, nesto slicno A1 Steam Locomotive Trust-u kod vas u UK koji je napravio od nule LNER Peppercorn Class A1 60163 Tornado lokomotivu 2008. godine. Tad bismo imali i vise mogucnosti.

Vl

Dobra ideja, ali teško ostvariva kod nas u Srbiji.
U Engleskoj postoji sistem da kada se pare ulažu u takve projekte oslobođen si poreza za taj deo novca koji je uložen. Obzirom da porez ide i preko 50% u nekim slučajevima, mnogi ljudi ulaganjem u taj projekat ustvari zarade na uštedi poreza. Dobro svima.
Kod nas ne postoji svest na nivou koji je potreban da bi se nešto uradilo, a da nemamo direktnu korist ili profit.
Kod nas sistem na te uložene pare uzme i PDV i ostale dažbine.

iv

Vladimire jeste li sigurni da se Allison motori jos uvek proizvode, nisam nasao podatke na netu za tako nesto ali polovni motori nisu skupi http://m.ebay.com/itm/ALLISON-V1710-ENGINE-/282173343603
28000 $ nije skupo. Mnoge Bf-109 u nedostatku Db motora lete sa Merlin motorima tako da bi se tu neka kombinacija sigurno mogla odraditi. Ja restauriram stare motocikle ( sto naravno nije ni izbliza komplikovano kao avion) i naucio sam da je sve moguce odraditi sami je pitanje para i vremena. Ono sa mogucim avionom u Dunavu zvuci neverovatno uzbudljivo skoro kao potraga za skrivenim blagom! Ja i dalje mislim da bi maketa u razmeri 1:1 bila dovoljno interesantna i plafon srpskih mogucnosti na ovom polju.

Vl

Ivane,
Slažem se za maketu 1:1. Avion u Dunavu mi budi maštu do neslućenih razmera.
Za Allison motor sam čuo da je jeftin, da ih ima u velikom broju primeraka, a i da ima negde neka firma koja ih radi. Ne znam tačno detalje. Nisam u ovoj priči, ali bih voleo da doprinesem izradi makete IK-3.
Poznajem ljude koji se bave ili su se bavili restauracijama starih aviona. Sve što prenosim su informacije koje sam od njih čuo.

Mr

мени је одувек била чудна та тврдња да је С-49 настао од ИК-3! одмах на први поглед силуете С-49 ја видим совјетски ЈаК-9!

Vl

Mrgude,
IK-3 dokumentacija je poslužila kao osnov. Naravno da je nakon rata bilo moguće izvrsiti izmene na originalnom modelu za sve ono što je nauka saznala za vreme II sv rata. Zato ima i Jaka u S-49.

12

@Mrgud

Mnogi slicno vide kao vi, Mrgude, ali jeste, S-49C je „nastao“ iz IK-3. Otprilike je razvoj isao ovim putem(navodim kljucne momente):

-projekat radnog naziva IK-3 II, na osnovu sacuvane tehnicke dokumentacije IK-3
– S-49A, u sustini rekonstrukcija IK-3 sa sovjetskim motorom Klimov, sovjetskim naoruzanjem i rekonstruisanim poklopcem kabine i gornjeg dela repnog dela trupa
– S-49C, nastao zbog nedostupnosti sovjetskih delova. Motor Hispano-Suiza, potpuno metalna konstrukcija(S-49A je bio mesovite konstrukcije metal-drvo), produzen nos, naoruzanje nemacki top 20mm MG-151 i dva mitraljeza 12.7mm Browning.

Tokom razvoja je postojalo jos varijanti. Postojala je varijanta S-49A sa Daimler-Benz motorom(S-49B, 1 primerak), a S-49C je imao jos dva idejna projekta sa motorima Allison(S-49D) i RR Merlin(S-49E).

Go

Lep članak, divna priča. Hvala!

Odgovori
Jo

Zivojine zanima me da li je Iljusin pravio borbene avione posle 2.sv rata,i zasto se kompanija preorjentisala na putnicke(transportne) avione ? Koliko ja znam i MiG je bio aktuelan za vreme 2.sv rata (mozda gresim). Isto me zanima sta je sa avionima Tupoljev,govori se o modernizaciji strateskih bombardera,a da li je u planu neki novi Tu ?

Odgovori
Ni

Prema misljenju pilota, FW-190 je bio najbolji lovac II svetskog rata ali odnos snaga na istocnom frontu je do 1944. bio neravnopravan tako da ne mogu priznati superiornost nemackih asova koji su se bukvalno izivljavali nad sovjetima koji nisu ni imali cime da odgovore.

Odgovori
Be

Ne bi se bas slozio.
Lavochkin La5 je bio lovac uz bok FW190.

Ni

Mozda je bio manevarski ali su sovjetski avioni imali slabije naoruzanje. Mitraljezi i topovi koje su koristili bili su skloni zaglavljivanju.
Vazdusne borbe na istocnom frontu su bile na nizim visinama tako da je tu IK-3 bio najbolji do 5.000m dok se Spitfire na istocnom frontu pak pokazao slabije. Jedino su nemacki avioni bili dobri na oba fronta. Iskusniji nemacki piloti su leteli na zahtevnijem Messerschmitu dok su novajlije leteli na jednostavnijem Focke Wulfu 190.

BB

Nikola zadivljuje me tvoje znanje avijacije, pogotovo takvi detalji kad se kome zaglavio mitraljez. U svakom slučaju je pohvalno za našu avio indistriju da se IK3 super pokazao na istočnom frontu.

Ni

@BB
Nisam to ja izmislio već je to činjenica. Uostalom valjda si shvatio da sam mislio na Jak-3 ali sam pogrešio u kucanju, a ispravka nije moguća. Ako ćemo iskreno onda bi se i IK-3 pokazao dobro. Ti predstavljaš tipični srpski karakter koji negoduje sve što je istinito, istina je neprihvatljiva jer naravno imaš neko svoje viđenje koje se bazira na mitovima. Gde može da zaglavi nešto što je sovjetsko?

Vo

@Nikola

Pa kad vec govoris o mitovima, i Hitler je mislio da ce mu biti dovoljno da kucne na vrata trosne gradjevine zvane Sovjetski Savez da se ona srusi, pa je ipak doziveo neprijatno iznenadjenje. Ono sto jeste cinjenica to je da SSSR po pitanju razvoja naoruzanja negde bio ispred zapada, a negde zaostajao.

Ra

Nikola
Pa Jak-9У је превазилазио и Bf-109G2 i Fw-190A4 1944 када се појавио а и што се тиче наоружања није баш био слаб имао је носни топ од 30 милиметара и два митраљеза 12,7 па ни Немци нису имали много јаче основно наоружање на Месершмитима каснијих варијанти нерачунам оне додатне топове под крилима. Једино што је Русима можда био проблем у рату је век рада мотора али масовност производње у задњим годинама рата је покривала тај недостатак

Ra

Мала исправка Јак-9УТ је имао топ од 30mm a Jak-9У од 23mm

Ni

@Radovanovic
I Aerokobra je bila opasan protivnik na istočnom frontu. Većina sovjetskih asova su leteli na tom avionu ali je činjenično stanje da bi se on na zapadnom frontu loše proveo. Sovjetski avioni su bili za niže visine a na zapadu bi čak i Jak-3 bio slab. S druge strane, Spitfajer se na istoku nije proslavio. Jedino su nemački avioni bili dobri na obe strane. Naravno, pobednik bi bio Mustang zbog doleta i proizvodnih kapaciteta.

Ni

@vostocni
Nije SSSR pobedio sam već uz pomoć saveznika. Da nije bilo 27. marta onda bi Hitler novu godinu slavio u Moskvi. Shvatite da nijedna zemlja nije imala šanse sama protiv Nemačke. Zapadni saveznici su mnogo više doprineli u borbi protiv nacizma za razliku od SSSR-a koji je u prve dve godine rata snabdevao Hitlera resursima. Da Staljin nije sklopio pakt sa Hitlerom onda ne bi bilo ni II sv. rata, a naša zemlja bi bila spašena.

en

@Nikola
Bojim se da se ne slažem. Naime, 70 procenata nemačke vojske u WWII je van stroja izbacio SSSR. To su nepobitne činjenice.

Pa

Hvala bogu te postoje takvi, istorija se nece ponoviti…ali se nadimci mogu smisljati do u nedogled

Ra

Nikola
Баш занимљиве чињенице, значи Руси лете ниско Немци високо и дуела у ваздуху нема јер се међусобно невиде а Aircobra је грешком прављена за источно ратиште где је хладно и никад није оборила ни један Јапански авион на Пацифику или Немачки на Медитерану као и P-40 где је топло они не функционишу .Пријатељу ајде мало провери боље те чињенице

Ni

@Radovanovic
Prijatelju, ne znam da li se ti praviš blesav?
Aircobra nije oborila ništa a najbolji sovjetski as upravo tim avionom oborio preko 60 nemaca.
Jesam li ja naveo drugačije da bi se ti sad rasipao glupostima?
Činjenica je, sviđalo se to nekome ili ne, da su od Rusa jedino Italijani bili lošiji vojnici.

Ra

Nikola
Пријатељу најбољи совјетски ас Иван Кожедуб са 62 победе никад није летео поменути авион немој да млатиш ако не знаш или си нешто прочитао површно већ износи само проверене податке а ово о Руским војницима што си написао је страшно.

Ž

@Nikola

Најбољи совјетски ас Другог светског рата Иван Кожедуб је летео на ловцима Лавочкин Ла-5 и Ла-7 а не на Еркобри.

Ra

Nikola@
Ниси добро протумачио мој текст P-39, P-40 i F4F су чинили окосницу Америчке авијације у првим годинама рата и борили су се и на Пацифику, Европи,Медитерану,Африци и успевали су да колико толико излазе на крај са непријатељем,
можда је то било израженије на источном фронту због огромног броја које су совјети добили као помоћ и начина њихове употребе у условима рата на истоку али Руски ловци Јак и Лавочкин поготово њихове касније верзије су сигурно биле боље од Немачких ловаца и то већ од друге половине 1943 па до краја рата,потражи мало на нету
изјаве преживелих Немачких пилота о борбама са Русима и квалитету њихових авиона.

Ni

Izvinjavam se, nije to taj as na kojeg sam mislio. Pomešao sam ih.
Aleksandar Pokriškin i još nekoliko sovjetskih asova su leteli upravo na Airkobri.
Ne sporim ja nigde da je Lavočkin La-5 bio bolji od Meseršmita 109 ali kao što rekosmo, tek od 1943. Najbolji nemački piloti su u to vreme prebačeni na zapad,a sovjeti su po prvi put stekli vazdušnu prevlast, kako brojčanu, tako i po kvalitetu pilota. I Amerikanci su 1944/45 oborili na hiljade japanskih lovaca kojima su upravljali uglavnom neiskusni piloti.

pe

Video sam takav isti il 2 u madjarskoj u muzeju u gradu Szolnok ,naravno u unistenom stanju ali bar ima jos da se vidi negde.

Odgovori
go

Imamo i mi Sturmovika. Ne znam koja je varijanta.

Fa

Poštovani Ikarovi sanjari :) , postoji jedan originalni ik3 – ako se ne varam, oboreni avion pilota Dušana Borčića negde blizu Ade Huje u mulju Dunava (možda koliko-toliko očuvan), prema svedočenjima drugih pilota, u njemu je i Dušan… Iz poštovanja prema njima i samima sebi, bilo bi fenomenalno izvaditi ga i rekonstruisati – možda grupa entuzijasta uz gosp.Matića iz Kraljeva i podršku SMATS-e i drugih. Nadam se, jednom…biće sunca. Pozdrav svima :)

Odgovori
Fa
Fa

Pilot Mihailo Nikolic, nekada davno za Radio Beograd – iz prve ruke .http://www.rts.rs/page/radio/sr/story/23/radio-beograd-1/2271686/kod-dva-bela-goluba.html

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Živojin Banković na: Tokom vežbe “Vihor 2024“ RV i PVO baziralo svoje letelice i na aerodromu Dubinje kod Sjenice

Stefan Било их је или их има на оба аеродрома, дакле и на Пониквама и у Сјеници.

30. Apr 2024.Pogledaj

Živojin Banković na: Tokom vežbe “Vihor 2024“ RV i PVO baziralo svoje letelice i na aerodromu Dubinje kod Sjenice

Slobodan Niš У капонирима односно АБС су била 4 МиГ-21 и један Г-4.

30. Apr 2024.Pogledaj

Slobodan Niš na: Tokom vežbe “Vihor 2024“ RV i PVO baziralo svoje letelice i na aerodromu Dubinje kod Sjenice

Čini mi se da je tu od 1999 ostao zarobljen Mig 21, zato što je dejstvom projektila zatrpan ulaz u hangar. Da li neko zna kakva je sudbina tog aviona, i da li se radi o ovom aerodromu ?

30. Apr 2024.Pogledaj