BEG airport status
Ministarstvo odbrane o MiG-ovima 29: Remont se radi u Srbiji uz „podršku“ tehničara RV i PVO, modernizacija i dalje u fazi pregovora Dvosmisleni odgovori, ništa skoro / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Ministarstvo odbrane o MiG-ovima 29: Remont se radi u Srbiji uz „podršku“ tehničara RV i PVO, modernizacija i dalje u fazi pregovora

Ministarstvo odbrane juče je odgovorilo na novinarska pitanja Blica i Tanjuga povodom dinamike planiranih radova na novouvedenim MiG-ovima 29. U odgovorima se ponavaljaju već poznate informacije o fazama remonta, prvi put se zvanično navodi da će ruski stručnjaci raditi remont u Srbiji dok će im RV i PVO „pružati podršku“. Iz odgovora nije poznato da li su pregovori o trećoj fazi u toku ili su okončani.

Kako je Blicu odgovoreno iz ministarstva, dovođenje na ICAO standard (vađenje specifične ruske opreme, ugrađivanje radio-navigacione opreme, transpondera, pozicionih svetala i drugo) biće kompletirano do kraja sledeće godine. U odgovoru se takođe navodi da će se produženje životnog veka za dodatnih 10 godina odvijati postepeno od 2018. do 2021. godine.

Još godinu dana do prvih letova / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

– U narednom periodu u Srbiji će se na pet od šest aviona sprovesti radovi na modifikaciji navigaciono-komunikacione opreme na ICAO standard kojim se omogućava upotreba aviona u našem i međunarodnom vazdušnom prostoru, kao i zbog unifikacije opreme sa postojećim avionima MiG-29 u našem Ratnom vazduhoplovstvu i Protivvazdušnoj odbrani. Istovremeno, na navedenim avionima izvršiće se radovi na tekućem remontu, a koji su neophodni za stvaranje svih tehničkih i administrativnih preduslova za produženje njihovog resursa do 30 godina. Radove će sprovesti stručnjaci iz Rusije, uz podršku tehničkog sastava RV i PVO.

Jedan od šest ruskih MiG-ova je odmah pošto je sleteo u Beograd poslat nazad u Rusiju na generalni remont, modifikaciju na ICAO-standard i produženje veka trajanja na 30 godina. Svi navedeni radovi obuhvataju prvu fazu projekta i oni će se realizovati sukcesivno, a dinamika njihovog završetka na svih šest aviona je tokom 2018. godine.

Radove na produženju veka upotrebe svih deset aviona MiG-29 do 40 godina i prelasku na održavanje prema tehničkom stanju vršiće stručnjaci proizvođača u Srbiji, uz podršku tehničkog sastava RV i PVO. Ti radovi koji, uz obezbeđenje logističkog paketa za eksploataciju svih deset aviona, čine drugu fazu projekta, biće realizovani sukcesivno u odnosu na istek veka upotrebe od 30 godina svakog pojedinačnog aviona, od 2018. do 2021. godine. – navode u Ministarstvu odbrane za Blic.

Kako je Tango Six ranije izveštavao, pregovori o željenim nivoima modernizacije još traju, mada iz odgovora ministarstva Blicu nije sigurno da li tek treba „da se realizuju“ ili se radi na „realizaciji onoga što je već ispregovarano“:

– U narednom periodu planira se realizacija pregovora sa ruskom stranom u vezi dalje modernizacije ovih aviona na viši tehnološki nivo, koja predstavlja treću fazu projekta, kojim će biti omogućena upotreba savremenog vođenog naoružanja vazduh-vazduh i vazduh-zemlja, kao i nabavka određene količine tog naoružanja. Navedenom modernizacijom će biti obuhvaćeno svih deset aviona tipa MiG-29. – stoji u odgovoru.

Odgovor Tanjugu u jednom delu navodi i detalje o raspoloživosti ukupno opredeljene sume novca:

– Remont i modernizacija migova, 29 će koštati 185 miliona evra, a vlada je obezbedila sredstva za kompletan projekat opremanja avionima MiG-29, njihovu prvu i drugu modernizaciju, nabavku i remont delova i agregata za projektovani period upotrebe i nabavku savremenog vođenog naoružanja. – stoji u odgovoru Tanjugu.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

А

Споооооро ће да иде то. Раздвајање довођења на ICAO стандард и праве модернизације је нелогично.

Odgovori

Ajde, ajde, nemoj da si odjednom pesimista, gde nestade sav onaj optimizam od pre nekoliko meseci?

А

@RX Никад нисам мислио да ће ово брзо да се одради али јесте ми било драго да се уопште ради.

Ja emocije nisam ukljucivao u donosenje suda o ovom poklonu/kupovini, ali ako bih morao da ih ukljucim, one sigurno ne bi bile pozitivne.

fr

Najgorasolucija od mogućeg i ovako je cili posa katastrofalan , posa u Srbiji će trajat puno duže i puno lošije će bit obavljen pa mig 21 su godinama radili , bez obzira što će rusi bit tu najgore rješenje ali je jeftinije zato se i odlučilo!

fr

Najgora moguća solucija!

Ž

Ремонт МиГ-а 21 нису радили Руси него ВЗ Мома Станојловић.

Главне радове на ремонтима 29-ки ће као и 2008. и 2011. радити Руси. Наше особље је ту споредно.

mr

Da li vi stvarno moslite da će neko javno da saopšti nivo i dinamiku modernizacije.Sve će biti odradjeno po planu koji je velikim delom i tajna,da se neki ovde ne bi obradovali ili razočarali previše,a vidimo ko je najviše zabrinut.

vo

Miloradovic kad pogleda komentare sigurno umire od smeha. Zini da ti kazem gde i kad cu da radim i sta cu da prikacim….hehehehehe

@mr

Po cemu remont zaostale sovjetske tehnike stare 30 godina ili eventualna modernizacija na nesto manje zaostao tehnicki nivo predstavlja za bilo koga vojnu tajnu???

Cisto da te pride obavestim mi smo parlamentarna demokratija, a da u demokratiji postoji nesto sto se zove CIVILNA KONTROLA VOJSKE, kao i kontrola trosenja budzetskih sredstava.

Sve ostale evropske zemlje koje nabavljaju daleko modernije avione i naoruzanje taj proces sprovode DALEEEEEKO transparentnije.

sr

@RX

Gdje god se radi o vojnim ugovorima i gdje se obrcu grdne pare „transparentnost“ nije prvi pridjev koji mi padne na pamet. Ono sto znam iz radnog zivota su lazi politicke elite javnosti tri zapadne zemlje o modernizaciji avijacije/nabavci aviona. Pricam o zemljama koje su bogate, razvijene, dvije clanice NATO saveza a jedna neutralna…i opet se laze, krade, podmicuje i muti.

Zasto bi Srbija, kao jedna od najsiromasnijih zemalja u Evropi, bila izuzetak? Ja licno ne mislim da ovdje postoji manjak transparentnosti vec manjak sposobnosti i struke. Takodje i manjak uticaja. Mi nismo musterije i kupci vec smo primaoci donacije. Tu sad vec ima toliko mutnih radnji vec u hangarima u Rusiji da jedan prosjecan gradjanin Srbije nema nikakve sanse da sazna ista konkretno o cijelom ovom dogadjaju „nabavke“ novih aviona.

Mr

реликти времена од кад је и јеловник у војсци имао ознаку „војна тајна-строго поверљиво“ па су онда код нас људи склони и ауто-цензури… овакав обим послова са уграђивањем већ постојеће/виђене опреме тешко да може да буде „војна тајна“. у тајне може да се сврста ниво техничке исправности авиона/система, доктрина, ниво обучености пилота… све остало у данашње време је на изволте!

@srx

Ja bih voleo da cujem samo jedan jedini primer koji je slican ovom, a koji ce da bude na primeru clanice EU. Dakle, samo jedan jedini primer gde je clanica EU nabavljala nesto a da se ovako sprovodila nabavka – da ne znas ni sta nabavljas ni na sta dizes, ni koje orzuje tu ulazi, ni da li imas podrsku, obuku delove… Bukvalno kupovina macke u dzaku.

Ovaj poklon imaj vrednost koliku vrednost u svetu automobilizma ima Lada Niva drndana 30 godina, pogotovo kada ti je pokloni onaj koji je jedini u stanju da ti je servisira i da ti prodaje delove za nju.
A iskreno, ekonomicno su isto koliko i ta Lada.

Sto se tice ovoga „vojna tajna“ Mrgud je veoma dobro objasnio iznad.

Za ostalo se slazem sa tobom.

SR

jednostavno pre svega treca faza modernizacija,ce biti izvrsena,kad treba ,nemoze preko prve dve faze ,to je logicno , nije logicno da se svaki detalj ugovora saopsti 95% se zna ?! Ma daj molim te, ko je lud da kaze koji ce radar da ugradi tacno,zna ce se onako od odprilike,zasto bi svi to trebalo da znaju svi , jednostavno bice ugradjen nov,nove rakte,bombeme,elektorinka,opto elektornski uredjaji,odrzavanje po stanju leteleice…Rumuni su cekali 4 godine na njihove f-16 mozemo ,samo sto to nece biti sve verovatno ce se na ovih 10 dodati jos jedno 6-7 komada iz Bleorusije.Tako da ce to biti ozbiljna verovatno eskadrila a ko ne i jace MIG-29 aviona,kao i verovatno pojacavanje PVO sa sitemom najverovatnije BUK koji ce biti opet modernizovan na stadard M ILI BM,zavisi od koga kupimo sistem to su proverene informacije iz ozbiljnih medija ne tabloidnih.Kada ce to biti u toku sledece godine nije precirano do kraja 2018 godine,razgovri su cinimi se na prolece .Za nasu zemlju sve ovo je puna kapa,vise nam netreba,odlicni sigurni avioni spremini da odgovroe u svakoj sitvaciji ,vec imamo modernizovane ,dokazane sisteme PVO NEVA I KUB s’tim da su oba sistema vec modernizovana na standar M, plus BUK.Ni clanice NATO dobar deo njih nece imati ni blizu takvu PVO,a neki od njih ni blizu takve avione.Plus sto je u zamahu modernizacija Jurisnika ORAO,koji je dokazan avion,ozbiljan uz modernizaciju odlican aviona,zanci imacemo i jusinu eskadrilu do te 2021,VS ce sigurno izgledati ozbiljno,ako se nastavi ovim tempom .

Mi

Niko ne moze da ocekuje da ce se modernizacija sprovesti preko noci.
Avioni su tu ,iako je bilo skepse za sami dolazak, tako ce se i modernizacija sprovesti u naredne 2 godine na svih 10 aparata.

Odgovori
St

Dobro pa zar nije lakse da se u isto vreme odradi i remont i modernizacija? A ne da remontujes pa opet neki remont radi modernizacije! U principu svi znamo da od modernizacije najverovatnije nema nista.

Ž

Видећемо да ли ће до ремонта постојећих авиона бити уговорена модернизација па да се то одради истовремено.

На 5 руских авиона не треба ремонт све до 2020. и 2021. године. Они ће можда ићи на модернизацију тек тада.

Jo

Ovde očigledno vecina nema pojma sta i kako se radi modernizacija , svuda u svetu je ovakav postupak dakle prvo iskoristiti laicki receno rok trajanja sto znaci da ce nasa 4 prva biti modernizovana jer lete do sl god pa ostalih 6 ne razumem sta nije jasno pare su obezbeđene za sve tri faze i naravno da se nece govoriti o detaljima .

Odgovori

Bice da ti ne razumes. Prvo niko ne modernizuje avione na ovaj nacin, pogotovo one kojima je ostalo jos 10 godina posle poslednjeg remonta.

Jedan od ovih 6 odmah mora da ide na remont ODMAH, tako da ti to objasnjenje propade. Za ostalih 5 prevodjenje ne ICAO standard ce trajati godinu dana (verovatno i duze), dakle nece leteti za to vreme.

U samom tekstu pise da III faza nije ugovorena – tako da je bilo kakva prica o modernizaciji mastanje, pogotovo sto je izmedju redova receno da nema novca za modernizaciju.

Ž

Трећа фаза можда није уговорена али стоји да је обезбеђен новац:

“Remont i modernizacija migova, 29 će koštati 185 miliona evra, a vlada je obezbedila sredstva za kompletan projekat opremanja avionima MiG-29, njihovu prvu i drugu modernizaciju, nabavku i remont delova i agregata za projektovani period upotrebe i nabavku savremenog vođenog naoružanja“

@Zivojin

Koliko placamo odrzavanje ova 3 MiG-29 godisnje?

Ж

Такав податак није доступан.

@f

…harizmatska vlast je legitimna sve dok sledbenici veruju u vrline vođe…

@Zivojn

Nije dostupan podatak koliko trosimo UKUPNO, ali koliko minimalno trosimo je i vise nego dostupno, o tome si pisao i sam minimum 2 puta. Originalni clanak u kom se spominju 2 ugovora iz 2015 i 16 ne mogu da nadjem, ali evo citat iz ovog clanka:

https://tangosix.rs/2016/28/12/analiza-da-li-ce-srbija-zaista-imati-najmocnije-borbene-avione-u-regiji/

Citiram: „Podsetimo da je u dva ugovora koji su samo površno spomenuti a koji su realizovani u 2015. i 2016. Srbija na delove za lovce potrošila preko 13 miliona dolara. Pri tom su ti delovi korišćeni na samo 3 MiG-a 29 koji su aktivni. Dakle za 10 aviona trebalo bi da se potroši mnogo više, do nekoliko desetina miliona u narednih par godina.“

Jedino sto bih ispravio ovo nekoliko desetina miliona u NEKOLIKO STOTIAN miliona, verovatno ne ispod 250 miliona $, a moguce i znatno vise od toga za 10 godina.

Upravo zbog toga te izjave da su oni ugovorili i transport i mini modernizaciju na ICAO standard i remont i modernizaciju i naoruzanje i zemaljsku opremu i obuku i rezervne delove i jos jedan remont za 20 motora (jer mu je resurs 350 sati) je apsolutno NEMOGUCE. I moze da bude samo prazno predizborno obecanje i jeftin politicki marketing.

@flyingbrka

Treci talas, Semjuel Hantington, ako se ne varam.

@Zivojin

na osnovu cega znas da je obezbedjen novac? Je li obezbedjen u budzetu?

Ili je ovo jos jedan odgovor tipa: „Receno je da je obezbedjen…“, cisto posto je mnogo toga receno…

Ж

Све зависи шта подразумевамо под неколико десетина милиона долара, 50-60-70-80. :)

И колико је то пар година? 2-3-4 или неколико кодина 5-6-7. :)

Ми само можемо да коментаришемо званичне изјаве о томе шта је обезбеђено а шта није.

Тек за 2-3 године, када се све ово заврши (ако се заврши), моћи ћемо да кажемо да новац није потрошен и да није било модернизације нити да је урађено шта је обећано.

Mr

…dugačak i težak „razvojni“ put predstoji ovim našim Migovima! ako uzmemo u obzir da upravo sadašnjost zahteva avijaciju nalik na onu koju pominju u fazi 3 modernizacije, to znači da kada naši Migovi dođu na red za fazu 3 opet će da budu beznadežno tehnološki zastareli! i agonija se i dalje nastavlja…

iskreno, sumnjam u kvalitet i brzinu remonta aviona. pa nismo više u stanju ni nov kamion da proizvedemo (pokojni FAP gromoglasno najavljivan ko „srpski Mercedes“), remont istih kamiona i vozila za VS rade nam kojekakve burazersko-kumovske privatne firme znači kvalitet = 0 !!!

Odgovori
Ž

Први авиони који би требали бити модернизовани су наши постојећи авиони. Дакле могли би крајем 2018. или почетком 2019. добити модернизоване авионе који би били на неком знатно бољем стандарду од садашњег.

За квалитет и брзину ремонта су одговорни Руси а не ми. Ми ремонт не радимо јер за то нисмо спососбни. Нисмо га радили ни 2008. ни 2011. већ смо радили простије радове.

om

Trebalo je sa Rusima dogovoriti Suhoje ne znam u kojem aranžmanu, ali trebalo je .Vaša politička elita tamo ima debele veze.Da smo mi Hrvati nešto tražili sigurno bi bolje prošli. Vi ste još k tome i nekakva braća. Slabo je to ,razočaran sam. I na kraju krajeva puno čitam na vašim sajtovima o tim zrakoplovima i cijela ova kupovina ili donacija obavijena je velom tajne. Ništa ama baš ništa meni tu nije jasno,mislim nije mi jasno kada i kako će ti zrakoplovi na kraju izgledati.Pošto ništa nije jasno na kraju sigurno nitko za ništa neće biti niti odgovoran . E to ti je politika… Pozdrav iz Zagreba.

Odgovori
Jo

A sta bi trebalo TEBI da bude jasno ocekujes da ce vojska dostaviti kompletan ugovor oko nabavke radra i naoružanja koje ce avioni da nose , pa konacno da i bude misterija oko remonta pa super rako i treba a ne svaki novinarcic ili građanin da zna sta cemo i kako ćemo , jos kada nam stigne Buk m2 treba da se napise koliko raketa za isti posedujemo e svasta .

Be

To uopce nije tajna.
Cak i u neka druga vremena nije bila tajna koliko tko ima cega…..
Ali tajna je bila koliko tko ima kvalificiranih posada za nesto……

Mr

мислим да смо у овоме, како НЕ треба „модернизовати“ РВ, прави лидер у региону и да управо трасирамо пут како НЕ треба радити! браћа/комшије Хрвати само треба нас да гледају и да уче из наших грешака… ми смо краткорочно као постигли неки успех са овом набавком Мигова. На дуже стазе, са овим Миговима, бојим се да смо пукли јер овај тип авиона никако није за нас!!!

om

Ma ,ne mislim ja da treba odavati vojne tajne ,ali pod velom vojne tajne prodavati netransparentnost to je besmisleno. Ovim zrakoplovima kumovala je politika a ne struka. Predsjednik Vučić u Srbiji je kao Putin u Rusiji najkompetentniji ili jedini kompetentan za sve sfere djelovanja . On je i premijer i svi ministri u jednom, on je i u vojnom pogledu sebe proglasio najkompetentnijim. Ja nigdje nisam pročitao što je struka rekla ,nisam nigdje vidio da se je struka usaglasila. Čitam ovdje samo mišljena vas zrakoplovnih entuzijasta i ništa više. Stoga sam mišljenja da ove zrakoplove teško možete isplativo održavati i eksploatirati na duži rok, kao i da je nemoguća i neisplativa modernizacija na 4 i 4+ standard jer je instrumentacija prastara i nije kompatibilna za željeni nivo modernizacije. Jedino što mi se čini OK to je izobrazba ljudstva, a to ste mogli još bolje početi na Suhojima. Toliko od mene , pozdrav.

So

Ako smo mi trebali dogovoriti suhoje, zašto vi, tako sposobni, niste dogovorili F-15 sa vašim saveznicima? Nismo dogovorili suhoje zato što nemamo para za njih, preobuku, infrastrukturu, logistiku i šta sve već ide uz to. Takođe, Srbija je suviše mala za takav avion, te mi nije mi jasno čemu razočaranje, osim ukoliko niste hteli da suhojima dolećemo do Zagreba. Nadam se da ćete biti bolje sreće od nas u vezi predstojeće nabavke lovačkih aviona i da nećete patiti (a ni mi sa Vama) zbog ugovora koji je obavijen velom tajne. Kao npr. u slučaju aneksa na ugovor o davanju koncesije za aerodrom Zagreb.

Ig

Kako znaju da je modernizacija fiksno 185 miilona ako ne znaju jos ni sta ce se modernizirati i na koji nivo ce se 29tke dovesti?

Odgovori
Ж

Знају се цене опреме и наоружања које опет могу и да се испреговарају.

Ni

Иако нема везе са темом, питање: Има ли смисла јавити се на тендер који расписују Мађари за МИГ 29. Према ономе што је на понуди, 28 авиона, 20 мотора итд могло би се наћи понешто и за наше авионе. Русија ће бити укључена према споразуму са Мађарском.

Odgovori
Sa

Svako malo se pojavi ovaj predlog. Ti avioni su napušteni jako dugo, nisu u letnom stanju. Prosto – rashodovani su.

Ne

Kada bi mogao deo toga da se uzme bilo bi dobro,inače u suprotnom lako može da se desi da i od ovih 10 imamo donore.Problem je u tome što se ovo očigledno sve prodaje u paketu a to je već mnogo više nego što bi nama trebalo.Što se tiče radova na pristiglim avionima meni prosto nema logike da je potrebno godinu dana da se odradi ovaj nivo posla.Pa sećate li se koliko su trajali isti radovi 2008?A uz te radove je rađen i remont!Uz to u pitanju je bio i sličan broj letelica.Tako dug period ima smisla samo ako se radi i ta konačna modernizacija

ni

da li modernizacija podrazumeva SM ili SMT standard ili mozda nesto drugo

Odgovori
Ж

Таквих детаља још увек немамо. По ономе што сада знамо та модернизација је ближа стандарду СМ.

Ku

Vidljive su promene na bolje leti se vise,dolazi do obuke novih tehnicara i nabavke alata! Orlovi se modernizuju ako stignu i AN-26 i S 300 to ce biti vec ozbiljna prica.Za sada ovi nesto rade a pethodni su samo unistavali u ime Nato itegracija….Sto tada nismo dobili F-16 ….?

Odgovori

Kako se leti vise, ako su cekali da dodje ovih 5 Rusa da poskidaju motore da bi leteli? Je li se letelo vise bez piropatrona i akumulatora?

Sa

Da li je četvrti mig-29 koji je remontovan 2011god.(mislim na naš mig-29 koji nije leteo a koji je bio izložen na „Sloboda-2017“) napokon osposobljen da može da leti,s obzirom da su mu stigli neophodni delovi iz Rusije.Pozdrav za tango six koji redovno pratim,a prvi put se oglašavam!

Odgovori
Ж

2011. године је ремонтован авион 18102 који лети. Од 2010. није летео примерак 18101.

Тај авион чека ремонт.

Sa

Hvala Živojine!
Postavlja se onda logično po meni pitanje,zašto taj naš mig 29 nismo sa onim šestim ruskim poslali na remont?Šta ovi naši u vojsci čekaju?

Ж

Не знамо детаље уговора а вероватно да је планирано да 18101 пошаљу на ремонт када и остале старије авионе. Дакле у првој половини 2018.

ga

Stace biti sa nasim avionima galeb hoce i oni ici na remont i modernizaciju koliko ce ih biti u upotrebi

Odgovori
Jo

Ako se kaze da je cena remonta i modernizacije 185 mil.ni manje ni vise i da je taj novac obezbedjen onda je to pametnom dosta. Znaci dogovoreno je to odavno ili je dogovoreno 90% toga,a bice saopsteno kad procene da je doslo vreme. Na osnovu cega procenjuju,to je vec druga stvar. Isto tako saopstice u narednih 2,3 meseca odluku oko kupovine buka i verovatno s300,saopstice odluku,a odluka je doneta pre god.dana. Svi bi mi voleli da se radi transparentnije,ali neocekujte transparentnost previse,pogotovo po pitanju vojske. Transparentnost je kao takva vrlo upitna,verovao bi da postoji na zapadu da svake 2,3 godine ne ispliva vikiliks ili nesto slicno. Ako zaista neko misli da moze da sedi u fotelji kuci i da sa dva klika sazna tacan broj raketa koje vojska ima i kakav je do tancina plan za narednih 5 god.taj je u velikoj zabludi. Da je stvarno tako obavestajne sluzbe nebi postojale,a spijuni bi jadni ostali bez hleba. Bitno je da se radi,a radi se.

Odgovori

@Joca

to moze da bude dosta samo onome ko nije pameta, pametnom nikako ne moze da bude dosta, upravo jer je receno da u tu cenu ne ulaze samo remont i modernizacija, vec i:

prevodjenje na ICAO standard
rezervni delovi
obuka
zemaljska oprema
naoruzanje
jos jedan remont motora

Drugim recima sve sto je potrebno za tekuce odrzavanje ovih aviona u periodu njihove eksploatacije – sto je NEMOGUCE i predstavlja najobicniju NEISTINU.

ND

@RX Moguce je. Ako nalet bude kao i do sada 20-ak sati godisnje, moguce je :)

Du

A zašto da ne izgradimo nešto novo u kooperaciji sa „batiuškama“Recimo naš NA ili njihov S-54 Ovako samo produžavamo agoniju ovisnosti ko narkoman od dilera.

Odgovori
ze

Srbija nemoze zavrsiti klipni avion,a ti govoris o proizvodnji 5-6generacije.dajse uozbilji c ovjece.

Du

E pa birajte i dalje bitange i lopove a oni će da vam i Crvenu zastavu propiju pa kukajte kako to ni praćku nemožete sastaviti

Br

Koliko se moze procirati, krenulo se napred. U narednih 5godina ili manje, RV Vojske Srbije raspolagace sa:
*10- ili vise lovaca Mig-29- remontovanih i modernizovanih,
*7-ili vise jurisnika Orao- remontovanih i modernizovanih,
*8-ili vise skolskih Super Galeba G4- remontovanih i modernizovanih,
*14 skolskih Lasta-95- nove,
*3 transportna An-26- remontovanih,
*1 za obuku padobranaca An-2-remontovan,
*6 helikoptera Airbus H-145M- novi se kupuju,
*8 ili vise Transportnih helikoptera Mi-17- novi se kupuju i
*Nepoznat broj helikoptera Gazela- remontovane i modernizovane.

Odgovori

@Branko

Da bi najdalje za 15 godina prestala da raspolaze sa svim sto si nabrojao u prve 3 stavke.

Sa

Odakle informacija Mi-eve? Trenutno Srbija ima dva nova Mi17v5 (sa opremom kao Dacia Logan) i jedan stariji Mi17 (sa meni nepoznatom opremom, ali mislim da je bio u slabijem izdanju od srušenog). Takodje lete dva Mi8, ali pitanje još koliko će dugo. Tako da fale bar još 5 teretna?

Ni

Gazele koje ce biti modernizovane u saradnji sa Airbus-om.
Treba dodati i novu zemaljsku opremu za opsluzivanje, tipa. avio cisterne, agregati, traktori za vucu vazduhoplova, stepenice.
Naravno i vece investicije, Novi klimatizovani hangari za avione i helikoptere na Aerodromima Batajnica i Nis.

Me

A je li itko izračunao koliko bi to sve koštalo i kako bi se to sve platilo?
Pa samo održavanje MIG29 10 komada u letnom stanju će pojesti sve raspoložive pare RV RS.
Nije da se žalim :)
Dapače, navijam da dođu u Bjeloruski, ali tek onda će VS ostati bez para. Na što se opet ne žalim :)
I zdušno navijam.

Po

Nije mi jasno kako se zna cijena remonta i modernizacije a da modernizacija još nije ispregovarana. Misli li se pod tom cijenom na prvu ( remont ) i drugu fazu ( adaptacija )?

Odgovori
Br

„Vađenje specifične ruske opreme, ugrađivanje radio-navigacione opreme, transpondera, pozicionih svetala i drugo) biće kompletirano do kraja sledeće godine.“
Posto je u pitanju 6 a ne 60 aviona zar ne bi to moglo dosta brze, ovo su sve najosnovnije i niskotehnoloske stvari.

Odgovori
Br

A ako ove osnovne tehnicke stavi traju skoro godinu ipo za sest aviona, koliko li ce trajati remont i eventualna modernizacija za svih deset.

Be

Zahvat od max tjedan dana po aparatu

Br

@RX
Tacno je da ce za 15 godina prestati da raspolaze sa svime u prve 3 stavke. Nije sporno, bilo bi lakse da se sada kupi sve NOVO i da je Drzava mirna narednih 30-40 godina. Ali posto sada nema para, i ovo je neko prelazno resenje i ostace za buduce rukovodstvo Drzave da kupuje novo za 15 godina.

Odgovori

@Branko

Mi trenutno placamo nesto ispod 2.5 miliona dola po jednom nasem MiG-29 i to je samo cifra za rezervne delove.

Moje prvo pitanje, koliko cemo onda da platimo delove za 10 aviona u periodu od 10 godina?
Moje drugo pitanje: koliki je budzet vojske (ukupan) i koliko se izdvaja za lovacku avijaciju trenutno?
Moje trece pitanje: od cega ce onda da se kupe ti novi avioni, kada ce ovo „prelazno resenje“ da pojede sva sredstva?

Sa

Kako si ti RX(Nikola Tesla) pametan! Pa sve pršti! Lako je kritikovati,treba nešto i uraditi, a ti si verovatno neki veliki neradnik jer visiš na ovom portalu i samo kritikuješ sve, svašta i svakoga.Uh da mi je da te vidim samo, smučio si se više i Bogu i narodu!

Il

RX za ministra odbrane!
Sa odlicnim poznavanjem problematike, baratanjem ciframa i stvaranjem sredstava niotkuda, Srbija bi vrlo brzo imala eskadrilu najmodernijih aviona na raspolaganju.

@Sasa M

„Lako je delati, teško je razumeti“
Sun Jat Sen

Obicno oni sto ne shvataju rade u prazno.

@ Ilija Cvorovic

Em posao ministra odbrane nije to sto zamisljas.

Em zemlji koja remontuje J-22 preko 3 godina, a dvosed MiG-21 preko 5 godina eskadrila najmodernijih aviona ne znaci nista, jer em nema ko da leti na njima, em nema ko da ih servisira.

Mada nemoj uopste da se opterecujes ovim drugim dok ne shvatis sta je posao ministra odbrane, to je lakse za razumeti.

Sa

Za RX.
Ti ćeš verovatno da stvoriš pare za vojsku niotkuda i napraviti najbolju avijaciju,samo te treba pitati,da da.Jadna vojska i država sa ovakvim patriotama.Svi rade u prazno samo ti radiš u „puno“. Procvetala bi država sa tobom.Tipičan balkanac,samo pljuj druge pa će te neko prepoznati,tebe i tvoj kvalitet pljuvanja.Na kraju želim ti sve najbolje ali si stvarno preterao(znalac).

Za Iliju Čvorovića: prijatelju izađi iz filma i vrati se u javu.

Sa

Za Iliju Čvorovića
Kad malo bolje razmislim u pravu si.Nisam ukapirao tvoj sarkazam. Oprosti.
Pozdrav!

@Saša M.

Hvala ti sto si na primeru pokazao kako je lakse delati nego razumeti.

MI

Poštovani gospodine Bankoviću, jel može tekst o prodaji mađarskih MIG-29 i malo više o tom tenderu kao i eventulanoj moguććnosti za nas.

Odgovori
Ž

У принципу за сада нема много детаља. Уколико их буде више потрудићемо се да пренесемо.

Само да напоменем да је последњи мађарски МиГ-29 летео пре 7 година.

За такву куповину морали би имати и одобрење Русије.

ma

RX bi do sada vec nabavio F16 za mnogo manje para sa mnogo vecim resursom i modernijim lovcima od ovih migova. Trebalo bi takvog eksperta ozbiljno uzeti u obzir i uvaziti njegovo strucno misljenje. Sto se tice nekih tajni vec sada se zna sta ce sve nositi SU57 ili F35, zasto bi bila neka tajna o nazivu raketa koje bi trebalo da se nabave tipa v-v. Svaka modernizacija posle 2020 je besmislena. Tada vec treba skupljati polako para za novu masinu do 2030g.

Odgovori

@Marijana Mateus

Postovana Marija, ne razumem kakvi su to F-16 sa modernijim lovcima, ako biste mogli da mi objasnite?

Ne znam kakve veze ima naoruzanje SU-57 i F-35, ali posto ja ne znam koje smo naoruzanje kupili, zamolio bih vas, Marijana, da podelite to sa mnom.

A koju „masinu“ bi po vasem misljenju, Marijana, trebalo da uzmemo?

Mr

Ф-16, девојка за све! нема грешке!!!

Ai

Od Rx-a,pa i Mrguda koji ga onako sa strane podrzava,mozete cuti samo kritike. Sto na racun Mig-a 29, sto na racun celog ovog posla u vezi sa njima. Hvalospevi su rezervisani samo za zapadne avione (sto ovde niko i ne osporava), a F-16 mu je ljubimac. Dalje, od njega isto tako necete cuti koliko bi nas kostala nabavka zapadnih aviona,recimo tog F-16, totalni prelazak sa Ruske tehnike na Americku, obuka pilota, tehnickog osoblja, prilagodjavanje zemaljske opreme, hangara, naoruzanja, odrzavanje samih tih letelica (jer,mozete misliti,i one zahtevaju neko odrzavanje tokom eksploatacije,iako nas on pokusava ubediti u suprotno),itd…Ja bih licno voleo,a verujem i drugi, da nam kaze neku cifru okvirnu,pa cisto da vidimo koliki bi to bio deo budzeta ove drzave.

Mr

људи, ако желимо јаку, ефикасну и модерну војску онда нема лажи, нема преваре. мора добро да се дреши кеса и нема штедње на властите ОС! са праксом да ОС служе као неке социјалне установе за збрињавање државних губиташа и удомљавање неспособних братанчића и заовићића мора да се стане! после деценија и деценија коришћења совјетске опреме треба да се прави (и прави се) заокрет на западњачку опрему. авион Ф-16 показао се одлично као вишенаменнска платформа, опробан и поуздан авион и било би лепо да га имамо у нашем саставу… мени лично смета то наше лицемерје типа срце на исток, у Москву, у мајчицу Русију а ду*е на запад, у Немачку где су паре! нико не да купи Ладу/Москвич сви би да возе, наравно, немачки ауто…итеде, итеде. лицитирање колко комада, колко пара…за озбиљну државу која претендује да буде лидер у региону, овакво питање је неупитно!

ma

RX Nisam znao da si bio cak i duhovit. Ti kao veliki ekspert za avio problematiku trebalo bi sve to da znas? Ja sam te pohvalio da si veliki ekspert a ti mi tako uzvracas, to nije lepo sa tvoje strane. Nisi mi odgovorio kao veliki strucnjak koliko para bi dao za 10 lovaca f16 koji su moderniji od mig29 kao sto si rekao to jest za rezervne delove istog? Ja kao svaki amater nemam pojma o tome. Sto se tice su57 i f35 se ne odnosi na tebe vec na neke izjave kako bi trebalo rakete koje treba nabaviti za mig29 da budu vojna tajna. Sto se tice novih lovaca opet ti kao ekspert treba da das svoje strucno misljenje i o tome ali vodeci racuna o mogucnostima budzeta zemlje.

Odgovori

@mateus

Napisi mi gde sam ja rekao da treba da nabavimo F-16? Ja sam uvek tvrdio da mi nismo u stanju da odrzavamo savremene borbene avione, niti cemo to da budemo. Drugim recima imamo uopste nadzvucnu avijaciju iskljucivo zato sto smo je nasledili iz SFRJ, kao i procedure, kadar i tehnologije, sve ovo se gubi.

Kada sam pricao o F-16 pricao sam iskljucivo o tome da je to avion koji je po svim karakterisitkama daleko ispred MiG-29 i koji je daleko ekonomicniji sa daleko jeftinijom cenom letnog sata.

Cena F-16 je pokrivena na T6 u vise tekstova kao sto je npr. rumunska nabavka f-16, pronadji. Vec je nasiroko i pisano i komentarisano i racunana je i cena letnog sata na ovim nasim MiG-29 (niminalna) i uporedjivana sa ceonom koju su rumuni platili. Cena MiG-29 posle remonta, modernizacije, delova, jos jednog remonta motora – u cenu nije uracunata obuka, zemaljska oprema, naoruzanje, gorivo, mazivo… ce biti po letnom satu znaaaaaaaaaatno veca, koliko veca sam izracunaj, ako ne mozes – potrazi, vec sam pisao.

Da se vodi bilo kakav racun o budzetu zemlje ne bi se islo na to da imamo 10 aviona MiG-29 koji imaju 20 motora koji gutaju gorivo i ciji remont (1.5-2 mil$ po motoru) se radi na 350 sati, dok avion u medjuremontnom periodu posle remonta od 5 mil$ moze da leti 700 sati i godisnje mu treba oko 2.5 miliona $ po avionu samo za rezervne delove.

Mi

Dobro RX,
Tvoja poredjenja cena mozda jesu tacna ali poredjenja mogucnosti nisu realne danas za Srbiju. Nikada Srbija nebi dobila cene paketa F-16 kao sto je Rumunija dobila tako da je besmisleno porediti cene na taj nacin. I da obecamo da udjemo u nato sutra pa nebi bilo uporediv paket. Videcemo sta Hrvatska potpise i za koliko love.

Onda kad si toliko negativan prema 6 Mig-29 po ceni od 185mil evra koja ukljicuje remonte i mnoge rezervne delove za svih 10 komada, pa i modernizaciju i dodatno naoruzanje kakvo takvo ce biti, sta onda mislis da je Srbija trebala da uradi prosle gidine koliko da plati paket nekog tvog novopristiglog preporoda i nastavka nase LA?
Poredjenje Srbije i ponuda koje bi mi dobili prosle godine sa zemljama clanica nato pakta nema smisla.
Tvoje strucno znanje na temu bi bilo mnogo korisnije i popularnije da se procita da dostavis sta bi trebalo da se uradi od nase strane umesto uglavnom sta nije trebalo ili sta je neki drugi AF uspeo. Svako dobije drugaciju cenu iz mnogobrojnih razloga, to vrlo dobro znas. Mi smo dobili našu i prihvaceno je. Šta bi bila alternativa za nas i za kolio para je pitanje za eksperte.

Odgovori

Kolika cena F-16 je za nas? Na osnovu cega to pricas?

Sa

Ovo postaje portal „RX six“,bilo bi dobro za ovog RX-mena da otvori svoj portal i da oni koji gotive njegovo pisanje, da ga tamo prate.Ovo više gubi smisao ljudi moji,svakog on komentariše,niko ništa ne zna sem njega.Nije sporno da li on ili neko drugi nešto zna,već da svi mi imamo pravo na svoje mišljenje i naravno pravo da nešto volimo ili ne.RX(Nikola Tesla) to ne dozvoljava,mislim da ima ozbiljnu dijagnozu,tj. sigurno je ne ostvaren u životu i leči komplekse kroz ovaj fenomenalan portal,koji to ne zaslužuje.

@Saša M.

Tebi niko ne spori pravo da imas na svoje misljenje, problem je sto to misljenje nije zasnovano na arugmentima, a kolike su ti kognitivne sposobnosti pokazao si u postu iznad.

Dok ja pisem o VOJNOJ AVIJACIJI na portalu o vojnoj avijaciji, vi koji imate „svoja misljenja“ pisete o meni – onda mi reci ko je promasio temu ?!?!?!?

Sa

RX, eto o tome govorim.Ljudi traže komentar od urednika ti se javljaš.Neko nešto pita, ti se javljaš.Kakve god da su moje sposobnosti, ja volim da pratim ovaj portal ali ne zbog tebe već zbog ljudi koji uređuju i koje cenim,ali iza svakog ćoška si ti.Pošto znam da si ti verni pratilac ovog sajta, evo vidim nisi mi dužan odgovora( a tebi se nisam obratio,ali sam te prozvao) samo sam te čekao kad ćeš da mi odgovoriš,jer ti nemožeš drugačije,od toga živiš. Ja već nekoliko godina pratim ovaj portal ali sam se tek pre neki dan prvi put oglasio, nemam vremena,radim u svojoj struci( ne lopatom kako ti to verovatno zamišljaš ). Piši ti o vojnoj avijaciji, lepo je to, ali nemoj biti veći PAPA od PAPE ! Ostavi urednike da uređuju ovaj sajt i da odgovore neznalicama kao što sam ja, a ti otvori svoj pa piši po njemu kolko hoćeš (možda ti i ja budem pratilac,možda). Obuzdaj se malo,što reče neko pre mene „ponavljaš se“.
Od mene toliko.Zasad se neću oglašavati imam pametnija posla, a kad vidim RX preskočiću te, jer si baš dosadio.
P.S.
Odgovorićeš ti meni na ovo ne sumnjam, ne možeš ti bez toga…

@Saša M.

Verujem da je u tih nekoliko godina pracenja portala pisanje smislenog komentara potkrepljenog cinjenicama delovalo lako, ali eto sada znas da bas i nije – ne ljuti se na mene zbog toga…

Ovo je portal o VOJNOJ AVIJACIJI, ako imas bilo koji problem sa mojim stavovima iznesi kontraargumente, a ne svoju biografiju, strahove, zelje, misljenja zasnovana na verovanju…

Sto se odgovaranja tice ti pokazi da mozes da se izdignes, ja imam „dijagnozu“ kako si primetio pa ne mogu. Doduse uvek biram dijagnozu umesto manjka kognitivnih sposobnosti

ma

RX U svakom komenaru govorio si sa ushicenjem o f16. Bukvalno si nametao svoje strucno misljenje ostaloj javnosti da bi bilo bolje za nas da nabavimo f16 umesto ovih kanti kako si vise puta pisao o tome, jer bi mnogo jeftinije prosli sa f16. Ne znam zasto se vrse poredjenja sa drugim drzavama oko nabavke lovaca u vezi cena? Svaka drzava je zasebni slucaj i zavisi od mnogih stvari kao sto su postizanje strateskog cilja prodavca robe, geopolitika, interes, ekonomija itd. Ipak je Rumunija u nato paktu i vrlo je vazna u ovom trenutku za USA. Zato je Rumunija nesto sasvim drugo jer je postala strateski vazal nato. Ono sto ne znas je to da je jedan motor lovca f16 standardno mnogo skuplji od jednog motora na mig29, pa samim tim i njegove komponente za taj motor su drasticno skuplje od delova za Tumanski & Klimov. Ne bi mi ustedeli nista para i kada bi kojim cudom kupili f16 kao sto zamisljas i pored toga sto njegov motor ima veci resurs jer bi te „ustedjene “ pare od istog dali za ostalu nabavku koja obsluzuje taj avion. Ja znam sve kvalitete ili mane f16 ali ne treba preuvelicavati ili preterivati u hvalospevima bilo kog lovca, svi oni imaju i vrline i mane. Ti se obilato koristis preuvelicavanjem zapadne tehnologije odnosno lovaca. Ja razumem da si ti ljubitelj zapadne tehnologije koja niposto nije sporna da ima kvalitet mada se vremena ubrzano menjaju. Taj zapadni kvalitet kosta papreno cesto su njihove cene i prenaduvane u odnosu na stvarnu cenu izrade takvih aparata. Navedi mi jednu drzavu u Evropi koja je nabavila f16 po povoljnoj ceni iako je u nato paktu ali bez Rumunije molim? Da li si ti siguran da ce Rumunija uspeti da odrzava te avione jos dugo godina, hoce ali dok god bude interesantna USA. Oni sanjaju i o f35 ali san bar ne kosta nista. Zapadna tehnologija zahteva jaku ekonomsku moc drzave a mi tu na zalost ne spadamo.

Odgovori

@mateus

Kolika je cena motora za F-16 – novog?

Kolika je cena motora za MiG-29 novog?

Na koliko se radi remont i koliki je zivotni vek?

Koliko motora ide u MiG-29, koliko ide u F-16, kolika je potrosnja goriva?

Te

A little off topic. Since you have spoken about the F-16. Some very nice pic.
http://www.nikonisti.ro/articole/cuibul-de-vipere-din-baragan-de-liviu-dnistran/2012

Mi

@RX

„Kolika je cena motora za F-16 – novog?
Kolika je cena motora za MiG-29 novog?“

– Ne realno poredjenje opet bar u slucaju nase nabavke. Kolika cena za koga? Ili Wiki cenovniku na internetu :-)

„Koliko motora ide u MiG-29, koliko ide u F-16, kolika je potrosnja goriva?“

– Kad F-16 motor popije vranu, ili ako zakaze, F-16 pada dole i RV mora da zameni ceo ovion.
Kad motor miga 29 zakaze , avion sleti, i ti zamenis motor!
Sta je bolje za Srbiju onda, posebno sto imamo samo 10 aviona sve ukupno, a ne desetine ili stotine kao neke bogate zemlje.

@Milos

Kako nije realno?? Za koliko mi dobijamo te motore? Je li znas cenu?

Potrazi na YT snimke padova MiG-29 usled otkaza jednog motora. Uostalom znas li koliko je palo F-16 zbog otkaza motora, a koliko MiG-29? Znas li koliko je F-16 proizvedeno, a koliko MiG-29?

ma

RX Ponavljas se kao pokvarena ploca. Ja sam ti postavio neka pitanja ranije.

Odgovori

@mateus

Pre nekoliko dana si ostavio ovaj komentar: „Da li je moguce u Orao ugraditi motore sa Yak-130“. On najbolje karakterise tvoje poznavanje, tacnije nepoznavanje avijacije.

Zato samo zelim da znam da li se u motore (da, postoje 2 proizvodjaca) F-16 razumes kao i u motore od Orla.

Odgovori
Ni

Manje-vise je bilo jasno vec 20.oktobra da su ti avioni neispravni.Zar je vise od godinu dana potrebno za uskladjivanje komunikacijske opreme???Od svega je izgleda najbitnije da su skinuli motore sa tri ruska i stavili na nase,seci usi da zakrpis dupe…

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Miloš77 na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

^^ Pa najverovatnije ono sto je i najlogičnije. 1. Eliminacija cevčuge za srkanje goriva u vazduhu. Ako Gripen ima mesta naći će i za Rafala. Kreativni subto inžinjeri pa mogu nešto malo bolje da urade. 2. Comformal Fuel tanks.. uz eliminaciju starih cilindričnih spoljnih rezervoara za gorivo. Ili, kao F-22 i Izraelski F-35 dobice STEALTH…

28. Nov 2024.Pogledaj

Vaste na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Aleksandar Zato se verovatno Alžir odlučio za Rusko oružije ? oko 5 miliona Alžiraca ima u Francusku plus Alžirci ne mirišu Francuze,toliko o južnoj pokrajini !

28. Nov 2024.Pogledaj

Djuka na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

i do sada je, samo u Srbiji, za to potrošeno 20,6 miliona evra prema EU kancelariji u Srbiji Interesantno, koliko godisnje potrosi RF ili PRC na slicne projekte?

28. Nov 2024.Pogledaj

Buck na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Mislim kako ta tvrdnja nije točna. Naime, radar je isti RBE2, no antena je ta koju je moguće promijeniti pa se tako u ovisnosti o prirodi misije ili dostupnosti antene na njega stavlja PESA ili AESA antena.

27. Nov 2024.Pogledaj