Među 157 poginulih u jutrošnjem letu nacionalne avio-kompanije Etiopije nalazi se i jedan državljanin Srbije. Ova informacija je u prvim trenucima na društvenim mrežama bila dostupna iz više izvora preliminarnih listi koje su po svemu sudeći bili izvodi iz manifesta putnika. Informacija je potom potvrđena od direktora Etiopian erlajnza na prvoj konferenciji za medije.
Blic je naknadno javio da je poginuli državljanin Srbije Đorđe Vdović (54).
Avion registracije ET-AVJ Boing 737 MAX 8 leteo je jutros kao let ET 302 na liniji Adis Abeba – Najrobi. U letelici se nalazilo 157 ljudi, 149 putnika i 8 članova posade. Prema prvim navodima lokalnih medija, kontakt kontrole letenja sa avionom izgubljen je samo šest minuta nakon poletanja.
Prema prvim fotografijama sa i oko lica mesta vremenski uslovi su bili povoljni (METAR). Vertikalni profil leta letelice izveden od neobrađenih ADS-B pingova ubrzo je agregiran od strane sajta Flightradar24. Ovaj profil (dostupan za samo 3 minuta leta) pokazuje nestandarne varijacije vertikalne brzine aviona za ovu fazu leta (poletanje) na ovoj visini. Letelica je u trenutku gubitka kontakta i kasnijeg pada bila oko 1000 fita iznad terena.
Additional data from Flightradar24 ADS-B network show that vertical speed was unstable after take off.
Take off 05:38:18 UTC
Last position received by FR24 at 05:41:02 UTCPlease note that Addis Ababa airport is located at 7,625 feet AMSL. pic.twitter.com/Uyvfp1x9Xb
— Flightradar24 (@flightradar24) 10 March 2019
Kako je kompanija zvanično saopštila, kapetan letelice imao je 8000 sati TT dok je kopilot imao 200 sati. Avion je prvi put poleteo 30. oktobra 2018. godine, Etiopianu je isporučen 15. novembra iste godine. Etiopian je takođe saopštio da je avion imao „rigorous first check maintenence“ 4. februara ove godine.
Paramedics loading body bags believed to be from the ill fated #ET302 #EthiopianAirlines pic.twitter.com/Id9J6XUlPy
— caroline Obuya (@CarolineObuyaa) 10 March 2019
Slovakian MP Anton Hrnko, the vice-chairman of the Slovak National Party, has posted on Facebook to say his wife and two children were among the four Slovakians killed in the #EthiopianAirlines crash. #ET302
— Rachael Akidi (@rakidi) 10 March 2019
Avio-kompanija je u svojoj floti do sada ukupno imala 5 letelica 737 MAX 8. Trenutno imaju naručeno još 30 aviona istog tipa. Prvi je isporučen u julu prošle godine kao dodatak već modernoj uskotrupnoj floti koja se sastoji od 737-800 i -700 kao i 737-800SF. Kompanija trenutno u floti ima 109 letelica (A350-900, 787, 777, 757F, 767, kao i Dash 8) i dodatnih 60 naručenih. Važi za najveću avio-kompaniju u Africi kako po floti tako i po broju prevezenih putnika.
Ovo je druga nesreća istog novog Boingovog proizvoda za samo 5 meseci. 737 MAX 8 avio-kompanije Lajon er srušio se 29. oktobra 2018. godine nakon 12 minuta leta po poletanju iz Džakarte. Tada je poginulo 189 ljudi. Istraga o uzrocima nesreće još nije završena ali je u javnost izašlo više izjava koje su opisivale probleme sa upravljanjem letelice koje su piloti imali pred pad.
Pored više očiglednih paraleli koje postoje u dve nesreće najinteresanije je da se oba puta pred pad posada javila kontroli sa zahtevom da se vrati na aerodrom poletanja zbog „problema“.
Stanko
Izgleda da sa ovim MAX-ovima nesto debelo nije u redu!
Roland
Bivši ekspert za sigurnost vazdušnom saobraćaju US- državne agencije NTSB kaže da velike oscilacije brzine pri penjanju aviona nakon starta mogu ukazivati na probleme vezane za upravljanje. Međutim ne treba isključiti ni mogućnost kvara na motorima, sabotaže ili fatalnog susreta sa pticama. Pritom ni greška u pilotiranju nije sasvim isključena.
U vezi sa padom Boeinga 737 Max 8 u Indoneziji 29. oktobera 2018. još nemamo definitivni izvješta o istrazi. Predsjednik kompanije Airline Lion Air, Edward Sirait, je kratko nakon nesreće potvrdio da je njihov avion pred polijetanje imao nekih tehničkih problema koji su ipak prije leta otklonjeni.
Uvjeren sam da će istražne radnje nakon nesreće u Etiopiji biti provođene izuzetnim tempon i „punom parom“. Prizemljen je veliki broj aviona a kompanije koje to nisu dobrovoljno učinile očigledno neće imati kuda letjeti jer su neke zemlje kao npr Njemačka zabranile polijetanje i prelet Boeinga 737 Max 8
Vladimir
Može bivši ekspert da priča što poželi.
Sporan je podsistem MCAS.
Ima dovoljno materijala o tome na medijima. Ovo je samo zadnja kap koja je prelila čašu.
Blokovski
Samo zamislite da su dva SSJ100 pala za 5 meseci. To bi bio kraj tog aviona kako u Rusiji tako i u svetu. Ako neko ima neke linkove ili informacije neka napise sta se desava sa predhodnim padom. Koliko sam citao avio kompanija tuzi boing a boing kaze da je greka pilota.
Milan
Ovde, kao ni u prethodnom slučaju posada nije ni mogla, niti je znala, kako treba postupati, kada se skrivena avtomatska procedura počinje rapidno ponavljati.
https://youtu.be/Vmqj3ahkrXU
Mislim, da je sa MAX-om koncept B-737 prešao svoja ograničenja i trebao bi pod hitno doživeti promene, dok se još neki sruši, nedaj bože na naseljeno mesto uz neki aerodrom. Jer ovo nikako nije slučaj več težka tehnološka greška u samoj konstrukciji.
Pantelija
Nezamislivo je. SSJ100 više provode vremena na zemlji jer nema rezervnih delova pa i ne mogu da se ruše. Njemu i ne treba kraj jer on nije ikada uspeo i da počne.
Koja je logika ubacivati u poređenje i u sve komentare sovjetsku tehniku? Sovjeti čak i kada naprave nešto valjano to je za jednokratnu, najčešće lokalnu propagandnu upotrebu.
157 ljudskih života se ugasilo i možda otkrivanje uzroka može da spase bar još deset puta toliko. Mnogo je bitnije istražiti detaljno i brzo obe nesreće i izvući konačan uzrok.
JU240
Pantelija, legendo, o propagandi pišeš… Evo od mene 2 propagandna slogana:
1) If it’s Boeing I’m not going
2) Društvena kontrola korporacija – pod hitno
BB
Pantelija, komentar ti je baš u skladu sa imenom – grobarski
Milan
Interesantan je podatak, je ova letilica isporučena u novembru 2018, znači nakon prvog udesa istog tipa u oktobr 2018.
JU240
Čisto me zanima kako sada razmišljaju mediokriteti koji su pisali da neće sesti u Suhoja kad ga nabavi Adria.
Prokleta propaganda iz osamdesetih (Rambo 3, Roki 4). Šta reći za ljude koje to još drži…
Bane
Nestandardne varijacije vertikalne brzine? Da opet nije MCAS srušio avion?
BB
Najvjerovatnije.
Evo čitam da je i Kina prizemljila sve MAX8, Boeing pada sa dionicama… Moglo bi se štošta izroditi iz ove avio nesreće – politička i/ili ekonomska kriza…
atg51
Link na tekst napisan krajem prosle godine:
https://theaircurrent.com/aviation-safety/what-is-the-boeing-737-max-maneuvering-characteristics-augmentation-system-mcas-jt610/
Vladimir
Ukoliko se pokaže da je i ovde bio sličan scenario kao i kod Lion Air udesa, Boeing će biti u problemima preko glave.
touchmeduza
Vladimire, Ryan očekuje prema Wikipediji 135 komada, ne znam kad treba prvi doć. Kako se unutar konpanije gleda na ove dve nesreće, ukoliko znate i (u)koliko uopće smijete iznosit
737 max 200 wtf?
Sve i da se ne pokaže Boeing je MAX nategao preko svih razumnih granica. Jednostavno silovanje nečega što nosi DNK 707 iz 60ih godina prošlog veka kada smo debelo zagazili u 21.vek. Ne biva sve i da nije bilo ove dve nesreće ali Ujka Sem i dalje vedri i oblači.
Vladimir
Touchmeduza,
Prvi stiže sredinom Maja. Nemamo nikavih iskustava sa avionom, pa nemam nikakvih komentara. Naš Training department je detaljno pripremio obuku posada koja je započela pre nekoliko dana za tranziciju kad se avion uvede u saobraćaj.
Radio sam taj program obuke i smatram da je detaljno i profesionalno urađen. Kada budemo dobili avion imaće onda i nekih povratnih informacija.
BB
A jel ima prekidač za taj MCAS, kad već nisu ugradili redundanciju za aoa senzor?
Vladimir
BB,
Ima, na B737NG zove se stab trim cut out switch. Na Max su mu promenili ime, ali radi istu svrhu.
I nije mu jedina svrha da isključi MCAS.
touchmeduza
Hvala na odgovoru Vladimire. Više sam mislio na to da li ima unutar konpanije specijalan tim ili odjel koji bi pratio sada već dvije istrage i izvještavao nadređene jer kao najvećeg (ili jednog od?) operatera 737 i naručitelja čak 135 novih MAX aparata, sve što se dešava s avionom sigurno više pogađa Ryana nego druge konpanije s manje komada. Da li biste mogli ukratko odgovoriti kako se vrši obuka odnosno preobuka, nije li upravo poanta u tome da Boeing i regulatorna tijela ne zahtjevaju posebnu obuku za MAX za pilote koji već lete i certificirani su za 737? Da li je istina da za MAX postoje samo 4 simulatora u svijetu i da je samo brazilski regulator prepoznao potrebu za posebnom obukom i certifikatom za MAX čak i za već certificirane 737 pilote?
Inače zanimljiv mi je vaš hladan i profesionalan odgovor na moje pitanje u konbinaciji s mogućnošću da je MCAS sporan i da postoje sličnosti između dvije nesreće koju dopuštate u drugim odgovorima
Airboss
Mala zanimljivost, danas na Tesli vidjen B-777 Ethiopian cargo.
petrovic ranko
ja se baš i nerazumem mnogo u aviotehniku,ali se sećam kada je B737-300 pao u Škotskoj,nov.Mislim Lufthansin,nakon još jedne nesreće aviona tog tipa,prizemljena je cela flota u celom svetu.Nakon kontrole svih 1860 aviona otkrivena je greška u još (samo)četiri aviona.To je bilo nešto vezano za elektroniku,mada nikad nemožemo znati tačne informacje. U to vreme je i JAT kupio 9 Boinga 737-300,mislim negde 1987 godine.U letu je još četiri aviona,ostali su ili prodati ili rashodovani.Bili su sigurni,servisirani i isplativi.Na žalost,ona izreka:na greškama se uči, je izgleda bolno tačna.Čitam komentare kako je taj avion prevaziđen,iako su do sada napravljene unapređene varijante od 100-800 i trenutno leti oko 10.000 Boinga 737,a naručeno je oko 5.000 B-maks,što pokazuje poverenje kompanija u fabriku i u taj tip aviona.Biće otkriveno šta je uzrok kvara i nastaviće proizvodnju.Treba se setiti(vremeplov)razvoja aviona sa mlaznim motorima.Prva dva aviona su pala,bili su puni putnika(1950-1952).Visoka je cena razvoja tehnologije.
Roland
Razvoj aviona 737 Max je baziran na prethodniku 737NG koji već više od 10 godina leti bez značajnijih tehničkih problema. U stvari radi se o jednoj osnovnoj dobro provjerenoj konstrukciji koja je realizovana još 1967 godine. Broj putnika i startna težina nisu značajno povećani. Istina nakon 10 godina ugradjeni su sasvim novi mlazni motori koji su znatno šparljiviji potrošači kerozina od motora koji su decenijama provjeravani u eksploataciji. Pitam se da li je problem sa motorima. Možda je ipak problem „ovozemaljski“ – nedostatak stručnog kadra u održavanju aviona i pripremi za let. To je gorući problem kod dobrog dijela avioprevoznika širom svijeta. Niko ne priznaje, ali problem postoji.
Opet sebi postavljam pitanje da li je Boingova razvojna greška. Istina, tamo se radi za nas nezamislivo ozbiljno i stručno. Hiljade inženjera. Prijatelj mi kaže a ja ne mogu da vjerujem: novi motori su bitno veći nego oni kod Boinga 737 NG. Zato su oni postavljeni visočije i značajnije naprijed. Sve to ima za posljedicu promjenu ponašanja u letu. Navodno te promjene su doprim dijelom za pilotovu upotrebu korigirane novim softverom tako da, opet navodno piloti nisu morali prolaziti obimniju preobuku na ovaj novi tip aviona. Na osnovu ovih tvrdnji dolazim do zaključka da je 737 Max ipak letački bitno novi avion za onoga ko je prethodno letio NG. Ipak sumnjam u ovu tvrdnju mog penzionisanog druga inženjera sa hiljadama Boingovih sati na zemlji i u vazduhu. O.K. Stara generacija uvijek misli da se prije bolje i ozbiljnije radilo.
Salle
Pa pitanje je… istraga ce utvrditi.
Sto se motora tice i Norwegian je sa svojim Max 8 imao problema sa motorom. Decembra 2018. je prestao da radi nakon poletanja iz Dubai iznad Irana pa su prinudno sleteli u Iran. Tamo je avion stajao vise od mesec dana cekajuci zamenu, jer zbog sankcija US prema Iranu bilo je problema dostaviti nov motor u Iran.
Vladimir
Petrovic Ranko,
Nije bio -300, nego -400 i nije bio Lufthanisin, već British Midland. Kegworth udes. Nije u Škotskoj, nego kod Notingema u Engleskoj.
BB
@Salle
Intersantan podatak ovo za Iran…
Zato sada po Srbiji otvaraju onolike aerodrome, pripremaju se za MAX-ove i NEO-ve, ko zna kada će koji da sleti… 😎😎
shtef
Interesantan članak, od pre nesreće:
https://www.nytimes.com/2019/02/03/world/asia/lion-air-plane-crash-pilots.html#click=https://t.co/MRgpKKhsly