BEG airport status
[EKSKLUZIVNO] Jat prestaje da leti za Francusku. Državni sekretar iz Ujedinjenih regiona Srbije sabotirao izmenu ugovora sa Erbasom. Wizz Air ubrzano radi na preuzimanju tržišnog udela Jata.

[EKSKLUZIVNO] Jat prestaje da leti za Francusku. Državni sekretar iz Ujedinjenih regiona Srbije sabotirao izmenu ugovora sa Erbasom. Wizz Air ubrzano radi na preuzimanju tržišnog udela Jata.

Kako Tango Six saznaje iz dobro obaveštenih izvora, EADS i njena ćerka firma Erbas aktivno su državi Srbiji nudili izmenu ugovora o nabavci putničkih aviona ovog proizvođača koja bi bila izuzetno povoljna za Jat u odnosu na originalnu verziju iz 1998. Svi pokušaji da se ponuda razmotri su propali zbog sabotaže državnog sekretara Miodraga Miljkovića, eksponenta stranke Ujedinjeni Regioni Srbije koji štiti interese Wizz Air-a – avio-kompanije koja spremno čeka na otvorenu priliku preuzimanja većine Jatovih najprofitabilnijih linija. 

Slobodan Milošević je 1998. godine radi zanavljanja flote tadašnjeg JAT-a potpisao ugovor sa kompanijom Erbas o kupovini 8 aviona A319 koji je pored ne toliko promišljene strategije potrebne nabavke iz stručnog ugla bio i ne toliko prikriveni politički alat bivšeg predsednika radi omekšavanja stava Evrope pred pregovore u Rambujeu i moguće vojne intervencije zbog situacije na Kosovu i Metohiji. Ugovor nikada nije realizovan, avans od 23.5 miliona dolara je ostao na računu evropskog proizvođača avionadok se Jat od tada promenio. Ono što se nije promenilo u proteklih 14 godina je nivo političke korupcije u Srbiji o kojoj Tango Six danas ekskluzivno izveštava.

Pokušaj rešenja i jučerašnje pismo upozorenja Cvetkoviću

Vlada republike Srbije odlučila je pre dve godine (nakon 12 godina nečinjenja) da započne konačno razrešenje štetnog ugovora sa Erbasom u svetlu planova hitne privatizacije nacionalne avio-kompanije. Formirana je radna grupa Vlade na čije čelo je postavljen Miodrag Miljković, državni sekretar Ministarstva za infrastrukturu i energetiku zadužen za vazdušni saobraćaj.

Radna grupa ni jednom nije kontaktirala Airbus, dok o kreativnim predlozima izmene potpisanog kupoprodajnog ugovora da ne govorimo. Za to vreme, Airbus je u poslednje dve godine Vladi i njenoj radnoj grupi poslao 11 preporučenih poštanskih pošiljki sa predlogom aneksa postojećeg ugovora koji ne samo da je znatno povljniji po Jat nego je po komercijalnim uslovima nešto što domaći avio-prevoznik ne bi mogao da ostvari trenutno ni kod jednog proizvođača putničkih aviona.

Kako Tango Six saznaje, Miljković je ignorisao svih 11 pokušaja kontakta, kako se osnovano sumnja u korist low-cost avio-kompanije Wizz Air koja za razliku od oslabljenog Jata ima konkretan plan povećanja udela na srpskom tržištu.

Kako Tango Six takođe saznaje, direktor Jata Vladimir Ognjenović je bio u redovnoj komunikaciji sa Airbus-om ali nije imao nikakva ovlašćenja u procesu pregovora jer je cela problematika bila pod nadležošću radne grupe Vlade koju je vodio Miljković. Jat je nemoćno slušao idealnu ponudu Airbus-a ali nije mogao ništa da uradi po tom pitanju.

Erbas je uzimajući u obzir otvoreno ignorisanje države za izmenu nepovoljnog ugovora znatno boljom verzijom odlučio da posle 14 godina natezanja sa Srbijom eksalira situaciju po svim pravima koji mu pripadaju po ugovoru o kupoprodaji.

Erbas je juče poslao pismo predsedniku Vlade Mirku Cvetkoviću u kojem se Srbija obaveštava da se za sedam dana svi pregovori (kojih zapravo nije ni bilo) prekidaju i da će Erbas svoja prava naplatiti pred arbitražnim sudom u Parizu koji će verovatno po pravno evidentnim posledicama biti rešen na štetu Jata na prvom ročištu. 23.5 miliona dolara avansa će biti izgubljeno dok se kao odšteta od Jata zahteva dodatnih 25 miliona dolara. Potencijalni novčani gubitak će tako iznositi oko 48 miliona dolara što je za tri miliona više od cene jednog novog aviona A320.

Metod naplate će verovatno biti zaplena Jatove imovine u vidu aviona koji sleću na evropske aerodrome.

Detalji predložene izmene ugovora

Kako Tango Six ekskluzivno saznaje, Erbas je sa svoje strane uradio sve ne bi li Srbiji ponudio najpovoljniju moguću izmenu ugovora aneksom čije uslove država siguno neće dobiti od ostalih proizvođača.

Erbas je ponudio znatno povoljnije uslove za nabavku pomenutih aviona.
Umesto 8 A319 predložena je konverzija narudžbine u 4 A320 koji su adekvatnija zamena za postojeće Jatove srednjeprugaše, Boing 737. Draft predloženog aneksa poslat je radnoj grupi  8. februara i niko na njega nije odgovorio.

Draft aneksa predviđa isporku 4 A320 2015. godine dok bi Jat po veoma povoljnim uslovima u slučaju realizacije izmenjenog ugovora mogao na lizing da odmah dobije 4 A320 iz Erbasovog trenutnog inventara čime bi se premostila trenutna katastrofalna situacija Jatove flote od koje samo dva 737 smeju saobraćati na linijama ka Francuskoj a da ne budu žrtve SAFA inspekcija.

Ono što je možda najpovoljnije u Erbasovom predlogu su izuzetni finansijski uslovi odplate kredita kojim bi kupovina bila finansirana – sa 1.5 % godišnje kamate.

Uzimajući takođe u obzir da će Jat Tehnika od 1. juna biti osposobljena za line maintenance a od 1. novembra za heavy maintenance Erbasovih aviona, novac za njihovo održavanje odlazio bi srpskoj kompaniji.

Wizz Air

Dok će poreski obveznici države Srbije verovatno ponovo biti oštećeni neradom korumpirane političke elite, Wizz Air tenutno slučajno ima 4 aviona u Katovicama koji iz nekog razloga nisu u redovnim operacijama ove avio-kompanije. Znajući da to nikako nije koncept poslovanja jednog low-costera postavlja se pitanje da li su namenjeni na iznenadnu rupu u tržištu koja može nastati od 1. aprila na linijama iz Beograda prema zapadnoj Evropi? Malev scenario?

Tango Six je došao u posed konkretnih svedočenja koje ovu avio-kompaniju povezuju sa određenim političkim činiocima Srbije preko kojih su direktno ili indirektno uradili sve da preuzmu dominantnu ulogu na srpskom tržištu.

Uskoro više detalja.

UPDATE:
Zvanično saopštenje Erbas predstavnika za Srbiju:

Doc 1

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

SI

Dragi suborce,
izvini sto moram da te pitam nesto, ali je jace od mene.redovno citam tvoje tekstove, nemam nikakvih zamerki u novinarskom i informacionom smilsu., to je to. nase trziste ne bi ni popusilo bolje cigare kad bi im neko i ponudio.

Ali mi nije jasna tvoja borba za JAT, srpsko vazduhoplovstvo i slicne domace teme?
Jel ti mozda iams anmeru da budes Ministar Saobracaja ,direktror Jata, Utve, aerodroma ili tako nesto?
Ako imas to se radi na drugaciji nacin,a ako nemas "uzalud Vam, trud sviraci…"
Da su se oni bojali sta ces ti, ja ili neko treci napisati , ili sta ce na to reci drzavni tuzilac ili narodni sud, pa ne bi to ni radili sto rade, i kako rade.

Znaci rade, znaci moze im se.

I ne treba pisati tekstove kako je neko u nasoj vazduhoplovnoj valsti, ne sposoban, korumpiran, izdajnicki orjentisan ili slicno, treba pisati o necem trecem, hortikulturi, pcelama, pecanju tako te seme i ideje.

Ovako mi pisemo a oni mlate kes, i sve vreme imaju totalnu podrsku.

A ako te interesuje moje misljenje, ja isto mislim da treba promeniti ali se novinarskim tekstovima to nece uciniti.

Radikalnim akcijama, mozda.
A na licnom primeru to i dokazujem. Za pocetak ima 8 godina kako nisam seo u Jatov avion. I u meri u kojoj ja odlucujem tose nece ni desiti sve dok:

1. prestanu da ga vode izdajnici i nesposobnjakovici
2. promenu poslovnu politiku i odnos prema bezbednosti vazdusne plovidbe,
3.postanu iole pristojna kompanija, ne mora biti Lufthanza ili ryanair, ali bar moze da izgleda bezbedno i cisto.

I sad kad bi hteo mene medijski da podrzis ,pa da rasirimo ovo, pa da osvane jutro u kome niko nece se cekirati na JAT-ov let, veruj mi da bi reagovali i poceli da se cesu.

Isto vazi i za sve ostale kompanije u "korpusu srpskog civilnog aviosektora" samo sto po mom skromnom misljenju KL, AD i jos poneki manji nisu u toliko katastrofalnoj poziciji. Nema objasnjenje zasto je tako ali je evidentno.

Odgovori
Op

SINGAPURCANAC,

Ono sto ti "pokusavas" da objasnis, zapravo radis.Kazes da ovi textovi nece promeniti nista.
Isti efekat imas ti a evo i zasto:

"A ako te interesuje moje misljenje, ja isto mislim da treba promeniti ali se novinarskim tekstovima to nece uciniti.

Radikalnim akcijama, mozda.
A na licnom primeru to i dokazujem. Za pocetak ima 8 godina kako nisam seo u Jatov avion. I u meri u kojoj ja odlucujem tose nece ni desiti sve dok:

1. prestanu da ga vode izdajnici i nesposobnjakovici
2. promenu poslovnu politiku i odnos prema bezbednosti vazdusne plovidbe,
3.postanu iole pristojna kompanija, ne mora biti Lufthanza ili ryanair, ali bar moze da izgleda bezbedno i cisto. "

Dakle prijatelju, ovo "ako te interesuje moje misljenje" je esencijalno.
Mene tvoje npr.ich ne zanima i to je moj izbor, isto kao sto me npr.ovo Petrovo ovde zanima trenutno.
Poenta je u izboru-ako ti ne godi, a ti ga prodji.
Naravno da je potrebno izvestavati o svim ovim stvarima.
Pored toga sto ne mzoemo da promenimo, trebamo da budemo i mule, neinformisana rulja?
Da podebljamo propast?
Singapurcanac, mnogo losa logika, "ako te interesuje moje misljenje"…

"treba pisati o necem trecem, hortikulturi, pcelama, pecanju tako te seme i ideje", ima i toga prijatelju, ali si na pogresnoj adresi, evo ti predlog>>>>> http://poljoprivreda.info , ocigledno si napravio lapsus u adress baru.

Dr

Koju gomilu gluposti je izneo gospodin gore…JAT je jedna od najsigurnijih kompanija u svetu!!! To je dokazano mnogo puta. Naravno da Srbija mora da ima svoh nacionalnog prevoznika i ne treba da se ovde gnezde tamo neki Low Cost prevaranti. Nije resenje da bojkotujemo JAT i time ga jos vise pokopamo, vecina ljudi koji u njemu rade nisu odgovorni za tesku situaciju JATa i posteno i odgovorno rade svoj posao. Odgovorni su oni (kako u tekstu i pise) koji zarad novcane koristi zastupaju razne strane kompanije ciji cilj nije da ljudima ovde daju bolju uslugu ili 'jeftinije'' karte, vec da uzmu deo kolaca za sebe i zarade jos para. I naravno da treba da se pisu ovakvi tekstovi koji raskrinkavaju ove prevarante i kriminalce. Narod treba da zna!!!. Svaki dan u novinama citamo kako su JATovi avioni naispravni i sl. To nije istina, to je samo jedan od nacina da uniste reutaciju nase avio kompanije i da dovedu ovde njihove gazde koje ih placaju!!! JAT je jedna od retkih kompanija u svetu u kojoj jos uvek vaze standardi za letacko osoblje i po kojima ne moze svaka susa da leti kao u nekim ''svetskim'' kompanijama kojima avioni padaju na svake dve ili tri godine.

Odgovori

Не може свака шуша да лети? Шта би ономад са оним пилотом без дозволе? Била чак и нека афера…

Pe

Dragane kompanija o kojoj govoris se zove Jat airways i to od 20 marta 2003. Dakle JAT ne postoji. Sto se tice standarda vase kompanije oni su karikatura svega u vazduhoplovstvu danas i svima su nam jako poznati.

Odgovori
SI

Postovani Dragane,
ako mi Petar Vojinovic objavi ovo,*

prvo nije glupost nego licni stav,

drugo,ako Vi meni tvrdite da je JAT najbezbedniji na svetu,imam utisak da je ton te recenice takav da se od nas koji ne mislimo tako, ocekuje da samo klimnemo glavom, i time postanemo klimoglavci kao i Vi i ostali iz tog miljea.

trece, citiram: "vaze standardi za letacko osoblje…." Pretpostavljam da ce te tek sada da cujete za Premovica? Toliku je stetu naneo jedan pojedinac, koje ostali klimoglavci nisu sprecili, da ja ne mogu da verujem da se to desilo u mojoj zemlji!

cetvrto, raspodela krivice u je sledeca, 40% radnici, zato sto se ne bune,jer su uglavnom klimoglavci, 60% vlasnik kapitala( Vlada Republike Srbije) tj svi cinioci drustveno politickog okvira koji definisu stav valsnika kapitala.

peto, ja bih voleo da postoji drugi nacin, ali samo kazna ,bojkot i okretanja ledja ce funkcionisati. Nema tu samo malo, ili radi kako treba ili ne radi . Istorijski gledano meni situacija mirise na predrevolucionarnu. Nece ovi na valsti umeti da stanu,a gladni nece mnogo mariti za pravni i elitisticki poredak. Daj Boze da gresim, ali me niko nije razuverio.

sesto, kupovinom karte kod JAT-a, se ne pomazu posteni radnici, vec se korumpiranoj,izdajnickoj i zlocinackoj bandi daju krila da tvrde : "pa evo imamo putnika, radimo kako treba i kako narod ocekuje…"

E zato BOJKOT!

*ako ne objavi,nek ti da moje kontakt podatke…..

Odgovori
sr

Gospodine Singapurcanine, Vi mora da zbijate sale sa radnicima JAT airways-a. Vi njima objasnjavate kako je propast kompanije jedini lek za njih jer ce se na taj nacin osloboditi loseg rukovodstva.TO JE JEDINSTVEN EKONOMSKI , LOGICKI I KULTULOROSKI PRISTUP PA VAS MOLIM DA PATENTIRATE TAJ GENJALAN IZUM! Uz put pismenost Vam nije jaca strana pa nije ni cudo sto niste uspeli da se zaposlite u JAT-u pa se lecite putem glupih komentara!

Pe

Bez kvalifikacija koje idu licno. Ovo nije forum.

Проблем Јата је што је то брод који одавно тоне. Док је у њему било сјајно и бајно, стручни људи су остајали. Када су почеле санкције, кадрови који су још нешто и умели и знали прешли су где је било боље. Само онај ко је довољно неспособан и није имао куда да оде, остао је.

Највреднији део компаније су обично људски ресурси. Дај највреднију компанију неспособнима, упропастиће је. Дај најгору компанију способнима, ако постоје неке шансе, направиће нешто од ње.

Да би се нешто направило, прво мора кукољ да оде. Катанац на Јат, сви напоље, стечај. Онда правити нову компанију али од ПРИВАТНОГ капитала.

Odgovori
In

Miljkovic je llizno meni poznat kao osoba koj upravo trazi gde moze da zajebe koga i gde da se omrsi, llicno je predamnom unistio ugovor za Petoletku pokusavajuca da na osnovu tog ukgovora drpi pare iz NIPa, nista drugo mu nije bila ideja!!!!

A magicni tim koji ga je namesti, uh, pa upravpo on sa direktorom Direktorata Starcevicem i burazerom Stankovim iz smatse obezbedjuej pljacku veka, on da mandat direktoratu, direktorat ovlasti stankova da bude kontrola letenja, stankov sve to lepo naplati, uzme kintu, da mali dzeparac ovoj dvojici i ludo kozaracko kolo samo pici. Zamisli kad bi meni neko dozvolio da na sred auto puta postavim svoju rampu i naplacujem putarinu, bez kontrole, bez icega. UZAS, grobari avijacije kod nas!!!!

Odgovori
SI

Najmanje deset ljudi je znalo i moralo da reaguje pre nego sto se desilo slucaj "Premovic'. kazem najmanje deset ali mislim cak i vise. Ako mi neko dostavi sistematizaciju radnih mesta reci cu tacno i koliko. I to samo po sluzbenoj duznosti. A onima sto su znali, a cutali je posebna kategorija.

Pre neki dan bas na ovoj starnici, one Jatove novine. i hvale se kako ce u narednom periodu da uvedu funkciju Sefa/direktora za Bezbednost vazdusne plovidbe. Ako je Vama iz Jata stao sat, sad cu Vam ja proictati sa mog mobilnog:
23.02.2012 0758LT
Sto implicira da smo vec 12 godina u XXI veku, mi ostali gradjani Srbije, ne i svi uposlenici JAT-a.

ovo su samo sitnice koje sam procitao na javnim medijima, kad bi neko dosao i izvrsio analizu poslovanja pa to objavio imalo bi se sta i procitati.
Kako je to po pravilu uvek samo vrh ledenog brega, stvarno stanje je daleko katostrofalnije. A zaposleni u JAT-u ga znaju i ne cine apsolutno nista da to i promene.
A tu onda dolazimo do teze da ne samo rukovodioci i vlasnici kapitala nego i radnici . I verovatno nije njihova greska, pre ce biti da ne znaju, nego da su korumpirani ili izdajnicki nastrojeni, ali je rezultat upravo to.
NE MOZE da se prica po novinama daje pilot mozda imao licencu a mozda i nije bas imao licencu, a da se tvrdi da je u kompaniji sve super i kako su radnici najlepsi i najbolji na svetu.
NE MOZE.

Kao vezbu pokusajte da zamislite naslov u Zidojce Cajtungu ,"Lufthansin pilot ,bez licence, sleteo preko reda na pogresnu pistu u Londonu!"
priznajte da bi to bila u novinarskom smislu pravi prica,zar ne?

E zato BOJKOT!
jer ih nista drugo nece promeniti.
tj ima i drugih okolnosti, "ali sto ne zelim sebi i svojima ne zelim ni drugom"

Bojkot je vise stvar politickog stava. Ne slazem se i javno to kazem.

Odgovori
sl

Postovani Petre, jos jednom ste uzburkali javnost. Da nije ovog bloga, mnogi od nas (cak i ljudi iz struke) ne bi znali za detalje pojedinih dogadjaja. Iznosenje istine i prljavog vesa, svakako jeste jedan od vidova borbe protiv unistitelja srpskog vazduhoplovstva. Kazem – vazduhoplovstva, ne samo Jat Airways.

Odgovori
Vl

Prvo se govorilo o A319 koji je po dimenziajma slican nasim 737-300 sto je i najlogicnije.Otkud sad prica o 4 aviona A320 koji je ipak nesto veci avion od ova dva mada je i on srednje prugas sa nesto vecim kapacitetom putnika i sigurno bi nam i on odgovarao..Cak su neki zvanicnici pre par godina govorili kako je A319 mozda prevelik za sadasnje potrebe i kako bi A318 bio najbolje resenje.Sa prvobitnih 8 A319 smo dosli do 4 A318 pa do 4 A319 i na kraju do 4 A320.I za ova 4 aviona bi morali da platimo najmanje 300 miliona pa i vise cak.

Odgovori
sl

B92 je preneo preradjenu i opranu vest sa sajta Blic, u kome se, opet oprana i ublazena vest prenosi sa ovog bloga (u Blicu navode izvor). U komentarima na B92, postujuci pravila ostavljanja istih, ukazao sam na izvor originalne informacije tj, Tango Six Blog. Normalno, po ko zna koji put, komentar nije objavljen. Brankica Stankovic raskrinkava kupce zemljista po Beogradu i farmako mafiju, a Jat joj stoji pod nosom. Njega ne sme ni da cacne, a vesti koje ukazuju na istinu o Jat se ne objavljuju. To znaci da je nivo kradje prevelik, a da su u njega upleteni svi, do najvisih zvanicnika, te je o tome opasno istrazivati…

Odgovori
Si

Nigde u tekstu ne vidim potvrdu prve rečenice iz pompeznog naslova da Jat prestaje da leti za Francusku. Petre, srdačno Vam savetujem da se ne uključujete aktivno u izbornu kampanju i zadržite se na vazduhoplovnim temama, zbog kojih je Vaš blog toliko i popularan. Ovaj tekst predstavlja vulgarno jeftin propagandni DS-ov pamflet!

Odgovori
Ga

Manite Airbus. To su avioni koji imaju dosta problema. Idite na 737-700. To je pravi avion za potrebe Jat Airways.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

radovanovic na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

Nadam se da će PA Vršac dobiti ovaj posao u narednim godinama zbog njenog opstanka na nebu iznad Srbije i da će nadležne ustanove konačno uvideti značaj ove firme i potrebu naše države za ovakvim vidom vazduhoplovstva!!!

27. Nov 2024.Pogledaj

Miloš77 na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Hipersonicna moderna raketa ne mora da bude stealth air breathing raketa koja manevrise. nema nikakve veze koju vrstu motora ima. Vazna je brzina i da ne leti iskljucivo predvidivom balistickom putanjom. Kižal svakako spada u tu klasu jer leti dosta iznad Mah 5 (mada ne uvek) i moze da leti horizontalno i skrece levo desno…

27. Nov 2024.Pogledaj