BEG airport status
Predsednik Bugarske Rumen Radev uložio veto na nabavku F-16, da li je zaista ugožena kupovina borbenih aviona za RV Bugarske? Bugarsku bi 8 aviona F-16C i D Blok 70 koštalo 1,256 milijardi dolara / Foto: Lockheed Martin

Predsednik Bugarske Rumen Radev uložio veto na nabavku F-16, da li je zaista ugožena kupovina borbenih aviona za RV Bugarske?

Kako su juče preneli bugarski mediji, predsednik Bugarske Rumen Radev istog dana stavio je veto na potpisivanje ugovora o nabavci borbenih aviona F-16 za RV Bugarske, čime je proces vraćen u Narodnu skupštinu koja će morati ponovo da glasa kako bi većinom ponovo odobrila i ratifikovala kupovinu ovih letelica.

Prema bugarskom Ustavu predsednik ima pravo da u roku od 15 dana od izglasavanja bilo kog predloženog zakona ili ugovora koji je spreman za potpisivanje, odobri ili stavi veto na isti. Ako uloži veto, dokument se vraća na ponovno razmatranje u Narodnu skupštinu koja, a ako za njega ponovo glasa 121 poslanik taj veto može da se prevaziđe.

Kao glavne razloge za ovakav postupak, predsednik Radev istakao je visoku cenu, nedovoljnu opremu aviona i značajno povećanje budžetskog deficita koji će nastati ovom nabavkom. Takođe bivši komandant bugarskog Ratnog vazduhoplovstva i pilot lovca MiG-29 naveo je da u javnosti pa i u Narodnoj skupštini nije postignut široki konsenzus za ovaj posao, da je način na koji je skupština izglasala da se ugovor potpiše bio brzoplet.

Takođe, kako prenosi Aeropres, bugarski predsednik naglasio je da je skraćena procedura ostavila bez odgovora značajan deo pitanja vezanih za nabavku a to su cene, garancije, rokovi isporuke, penali, odštete. On je takođe naveo i da je čitav paket značajno redukovan i da je potrebno ozbiljno finansijsko naprezanje države jer prema ugovoru Bugarska mora da plati celu sumu pre septembra čime bi državni deficit za ovu godinzu porastao sa 0,5 na 2,1 posto.

Poslanici Narodne skupštine su u petak 19. jula sa 124 (u drugom glasanju 123) glasova ratifikovali četiri ugovora o kupovini F-16 i usvojili promenu državnog budžeta koja je neophodna za plaćanje unapred. Takođe izglasan je i okvirni sporazum o industrijskoj saradnji. Iako je ovakav scenario bio očekivan, Radev se usprotivio tome što je sve to urađeno u veoma kratkom roku sa malo vremena za bilo kakvu ozbiljniju debatu.

I pored uložeog veta, mnogi mediji, među kojima je i vazduhoplovni portal Aeropres, smatraju ovaj čin simboličnim pošto je predsednik Radev mogao na mnogo ozbiljniji način da reaguje i time malo više oteža realizaciju čitavog posla. On kao prvo na novu raspravu nije vratio prilagodbu budžeta i sporazum o industrijskoj saradnji. Takođe mogao je da sačeka avgust što je poslednji mogući trenutak za ulaganje veta a tada bi poslanici bili na letnjem odmoru pa bi morala biti održavan vanredna sednica ili bi se, kako bi nadvladali veto, sastali tek u septembru.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Zo

A sta mu je drugo preostalo… ako ce biti odgovoran prema drzavi i narodu koji vodi ovo je jedino sto je mogao napraviti. Uostalom, covek je general, pilot ratnog vazduhoplovstva. Lepo je videti da uz srpski ima jos naroda koji su u stanju reci ne onima kojima se to ne govori. Pitanje je samo kako ce Ameri odreagovati jer se jos puse od klempe koji su im lupili Turci a ovo nije ni za njih mali posao. Ovo nije nista do sramotnog reketarenja, za 8 aviona i realno, siromasan paket opreme traziti ovolike novce?! I to bez uracunatih troskova za prilagodjavanje infrastrukture.. Nadam se da ce Bugari ipak uspeti sacuvati lovacku avijaciju ali cini se da bi mogli proci kao Hrvati kojima ce ubrzo Madjari preuzeti kontrolu vazdusnog prostora sem sto ce Bugarima to ciniti ili Rumuni ili Grci… zanimljivo ce biti pratiti dalji razvoj situacije.
P.S. juce su na Batajnicu sleteli ruski avioni sa modernizovanim brdm-ovima. Zna li ko hoce li tako biti dopremljeni i tenkovi i kada? Hvala i pozdrav.

Odgovori
Al

Klasičan politički marketing Radeva…
Ne laje kera sebe radi, već sela radi – kažu naši stari. Ima bre da platite i tačka. Pa se posle dogovarajte ko je kriv, a to mi nešto poznato zvuči!

Odgovori
Jo

Zapravo, ne laje kera sela radi, nego sebe radi. Malo si permutovao ali nema veze.

Me

Ispravna odluka predsednika Bugarske,zasto puniti americki budzet!
Ako moraju da uzimaju samo od Nato drzava ili zapadnu tehniku onda je Gripen mnogo bolji a dva puta jeftiniji izbor.
Za nas u buduce mozemo da razmisljamo o kineskim J-10c i Ruskim Su-30!!!

Odgovori
Mr

Gripen je dobar dok ne zatreba…. Kada bude zaista trebao zaboravi na rezervne dijelove i podrsku od šveđana! Dobio ih besplatno ili platio miljardu usd! Mozda zato jos i nije upotrebljen u ratnim uvjetima!

Zo

@Albukerki
Prijatelju, nas narod kaze ne laje kera radi sela sto izreci ipak daje nesto drukcije znacenje. A Radev je pre nego sto je postao predsednik bio komandant bugarskog RV pa nekako mislim da se ne vodi nekim licnim interesom vec da zna sta je dobar posao za njegovu zemlju i sluzbu kojoj je dao najbolje godine zivota.

AL

Trenutno smo u najduzem bull market-u u skorijoj istoriji, a malo sta se postiglo tu, ako uzmemo u obzir mogucnosti i kolicinu plasiranog kapitala u svetu. Ne treba biti pesimista, ali ako se devizni priliv ozbiljno ne poveca, slabo sta mozemo da ocekujemo u trenucima kada opste ekonomsko stanje u svetu, najverovatnije nece biti ovoliko dobro.
Mozda gresim, ali nisam mnogo optimistican. Valjao bi nama i JF-17 Block III da se ne lazemo, a kamoli nesto tako ozbiljnog kalibra kao sto je SU-30

Vo

„Dva puta jeftiniji“?! Što znači izrečeno? Biće da je čovik mislio upola jeftiniji.
Prestanimo se nadmudrivati i ponašati kao totalne neznalice koje bi htjele ostaviti utisak da su experti. To je preskupa rabota i traži da se znalački odvagnu mogučnosti, potrebe i želje.
Kakav crni Su-30. To je izvanredan avion, ali za mikro države je neupotrebljiv i preskup u exploataciji.

Sa

Iz drugog članka na T6…
Kako je preneo ruski list ‘’Komersant’’ Rusija je, nakon višegodišnjih pregovora potpisala ugovor sa NR Kinom o prodaji 24 višenamenska borbena aviona Su-35 u vrednosti od skoro 2 milijarde dolara (oko 83 miliona dolara po avionu). Ovu informaciju je ‘’Komersantu’’ potvrdio generalni direktor ruske državne korporacije ‘’Rosteh’’ Sergej Čemezov. Tako će NR Kina koja je tradicionalni kupac ruskog naoružanja, postati prvi inostrani korisnik aviona Su-35…..važno je istaći da potpisani ugovor ne podrazumeva licencnu proizvodnju Su-35
Dakle, Kina kao partner i dugogodišnji kupac 3 puta veću narudžbu plati 83,3 milje po avionu, ali to nitko ne smatra lošim poslom? Ali obzirom da je vas i Rusa 300 miliona onda je to ok?

Ai

Samo Kres,
83 miliona dolara je mnogo manje od 150 miliona dolara, slozicete se?
Na stranu to sto ne znamo sta je uslo u taj ceo paket od 2 milijarde.
Dodatno na stranu to sto je Su-35 superioran avion u odnosu na F-16V.

Al

@Samo Kres
Vi poredite nabavku 8 manje više golih aviona za 1,2 miliona i 24 aviona za 2 miliona dolara? Sad vi meni recite šta se više isplatilo?

AL

@Airboss
Ne moze to da se poredi jer Kina ima infrastrukturu za tu klasu aviona, gotovo svu potrebnu zemaljsku opremu i pilote obucene za let na raznim tipovima iz te familije, a ujedno ogromnu kolicinu naoruzanja.
S jedne strane radi se o bukvalno duplo vecem avionu u odnosu na F-16, a sa druge strane 40% veci resurs ima F-16V. Na kraju ipak, sve je to nebitno kad Bugari ne mogu potrositi ni Mig-29A.

Ai

AL-41F1,
Slazem se potpuno, samo sam odgovorio komsiji koji smatra da je 24 Su-35 po ceni od 2 milijarde, jednako lose kao i 8 F-16V po ceni od 1,25 milijardi. Indonezija je svojih 11 komada platila 1,14 milijardi (Wikipedia). Ko je tu najgore prosao, lako je zakljuciti.

Sto se tice trosenja resursa od strane Bugara… Ozbiljan finansijski udar za njih je sama kupovina, a tek ce biti ako budu hteli iole pristojan nalet.
Jedan komsija je skoro izjavio kako ce im ovi novi avioni potrajati 60 godina. Obzirom na odlican resurs F-16V, ja bih rekao da ce im potrajati i citavih 100 godina! :)

д

ово је само фарса , врати ће се у парламент на поновно гласање па ће поново да изгласају и готова прича. Бугари никад у историји нису рекли не оним којим се то не говори.

Odgovori
AL

Iskreno volim avione, pogotovo borbene i ceo taj rod vojske, ali stvarno nema smisla ulagati toliki novac pored nebrojeno drugih stvari, a da se pritom realno, dobije jedno veliko nista. Pametnije je milijardu ipo tj. dve kad se saberu troskovi na kraju, dati na zeleznicu, autoputeve, da ne pominjem poljoprivredu, turizam i ostale stvari koje su kljucne komponente jedne ekonomije(u medjuvremenu krpljenje). Kad se dodje do novca, jako lako se kupe avioni(Rumunija, Ceska, Madjarska). Dati 2% BDP-a(koliko ce to na kraju da kosta), za 8 aparata je, izvinite na recniku, idiotluk!
Da je moja drzava tako nesto odlucila u ovom trenutku, ozbiljno bih se naljutio. Ne radi se uopste o tipu aviona, zemlji porekla jos manje, prosto o ekonomiji. Za ove sto drve o nekim sposobnostima silnim, gospodo nase komsije, a i mi s njima, nismo u stanu ni resurs sovjetskih aviona od pre 30 godina da potrosimo kako valja jer nema novca! O platama ljudi u tim avionima i uslovima da ne govorim.
Mislim da bi svaki pilot naseg RV bio sretniji da mu i ostanu Migovi 29SD narednih 7-10 godina, ali da mu plata skoci x4, nego F-16V, ali da se nema za priganicu zbog toga.
Prvo ekonomija, pa sve ostalo. Novac je kljucan u postizanju ozbiljnih borbenih sposobnosti, jer od vojske nema skupljeg sporta(mozda korupcija jedino, tu smo svi vispreni na Balkanu)

Odgovori
Mi

Drago mi je i nadam se da će baciti tu bezobraznu ponudu u djubre. Trampova administracija je jako agresivna što se prodaje oružija tiče. Ali nije Bugarska Katar i linija se mora povući na vreme. Nadam se da nije kasno. Besmislene narudžbine aviona koje je Katar bukvalno prisiljen da plati su totalan šou program. Po meni nevidjeno do sada. Sa obzirom koliko je ograničen ovaj paket od 8 aviona sa desetak raketa, to je čist bezobrazluk i forsiranje Trampove administracije obećanog pritiska na NATO članice koje finansijski jako malo doprinose. Da ne kažem reket. Mogu misliti koliko poslanika potplacuju da se izglasa ZA.
Bugarska ima izbora i nema potrebe da se zaleće i potpisuje da bi zadovoljila tamo nečiju trenutnu administraciju sačinjenu od klasičnih američkih „old school“ milijardera.

Fa

@ AL-41F1

Svaki pilot našeg RV-a bi trebao da se moli da ih neki novi balkanski rat ne zadesi u MiG-29SD.

F-16V preskup za mir, MiG-29 preskup za rat. Pitanje je samo koja rupa više boli – ona u budžetu posle kupovine modernih aviona ili ona koju u njivi napravi oboreni MiG-29.

AL

@Milos77
Nije problem u administraciji Amerike, cena je tolika kolika je. Niko Bugarsku ne sili da to kupi, nego je cesto tendencija balkanskih politicara da se da i vise nego sto se trazi, jer misle da ce se tako „dodvoriti“ ili da ce im tako zmureti na korupciju i sta vec ne…Valjda misle da su u EU i SAD ludi koliko i gradjani koje konstatnu varaju i kradu, samo nisu. Bar mislim da je tako u njihovim glavama. 15 godina su u NATO, ni jednu vazduhoplovnu bazu nisu prilagodili tom standardu kako treba za pocetak, da ne idemo dalje i naravno da je sad skupo. Veca potraznja, veca cena, da su kupili avion pre 10 godina kad je trebalo, ne bi ih toliko kostao(za nas isto vazi)
Ko zna sta je u pitanju zapravo, mozda neko nekoga stvarno potplacuje, ali majku mu i taj Gripen je delom americki, pa ne moze se naoruzati bez Amerike svakako tako da i u toj opciji profitiraju bez obzira.

12

@Falcon

Ako baš hoćeš iskreno, jednako boli i jedna i druga rupa u budžetu. Kod jedne opcije, kupio si moderne avione koje skoro da nećeš koristiti mnogo (godišnji nalet po avionu jednocifren broj sati naleta u najgorem slučaju). Druga opcija ti izgleda jeftinija, ali i rizičnija.

U svakom slučaju bi se složio sa AL-41F1, bez dobre ekonomije nema ničeg održivog, a kamoli avijacija…

Mi

@AL-41F1
Pa eto bas zato sto 15 godina nisu nista uradili da se prilagode NATO standardu avijacije sad odjednom treba da se svi sloze preko noci i ugode tano mekom i daju novac za mikroskopski paket LA bez razradjenih detalja. Cena jeste previsoka za sta dobijaju. kad se podeli 150 miliona po avionu sa treningom i par rezervnih motora? Originalna jako mala cifra naoruzanja je jos sasecena na neodredjeno mali broj. Ne smeju ni da kazu koliko sistema i raketa sada ulazi u tih $1.26 milijarde. Videcemo.. sad odjednom F-16V dil je glavni konkurent i odluka pada da se uzme.
Oni vide kolika ja Bugarska, gde je geografski, i koliki je to ne iskoriscen potencijal. Ja sam ubedjen da je u tome stvar. Tramp zna da pritiscima moze da nadigra ostale igrace i zgrabi taj posao,(to je verovatno sve sto zna dobro da radi) i gleda tu mapu sa biznis perspektive. Njegovo misljenje se 100% poklapa i sa proizvodjacima na u cijim foteljama isto sede milijarderi koji ce da zgrnu milione ekstra profita koji do sada nije isao nigde zbog korupcije i loseg sistema. To druge aministracije nisu iskoristile ali ova to nece propustiti. Sve se to i lepo poklapa sa NATO modernizacijom i unifikacijom opreme. Cene proizvodnje opadaju.
Takodje kao sto ovde neki F-16 fanovi govore, istina je da ce ih silom startovati (po ceni danas svega sto si ti nave gore) da jednog dana kroz 15-20 godina (ovim tempom) imace jaku LA koja ce biti na nivou recimo Poljske. To je da kazemo neki logican cilj.
Sto se tice Gripena, jeste da ima americki motor i druge stvari, ali ipak pazaris Gripen od Svedjana i oni ti pruzaju odrzavanje i trening po ugovoru. To nije toliki problem po mom misljenju, kao ni cinjenica da bi pazarili od proizvodjaca a ne od drzave. Mislim da to samo neki preuvelicavaju u negativnom smislu da bi odvratili kupce sto dalje od Gripena. Steta je sto vise zemalja nije uzelo taj avion.

mi

@falkon Bugari ako to kupe mogu da se pozdrave sa budzetom za ostale rodove vojske a tih osam aviona F16 bez pomoci avaksa i ostale brojne soldateske ionako nece odluciti nijedan rat,to isto vazi i za nas,a kad vec pominjes njivu bolje da si uzeo motiku u sake nego tu tastaturu…

Vl

@ Falcon
Opet namerno skrećete pažnju sa teme članka i mešate babe i žabe u svrhu provociranja i omalovažavanja Rusa.
Što vršite poredjenje Mig-a 29 SD starog 30 godina sa novim avionom F16V? To je u najmanju ruku glupo a i urađeno je sa lošom namerom. Što ga ne poredite sa novim Su 35?
Ako se već želi porediti F16V sa nekim avionom iz Mig 29 familije treba ga porediti sa Mig-om 35. To je jedino pravilno, mada i tu odnos cena nije u redu. Po jednom izvoru nov Mig 35 košta 30 a po drugom 50 miliona dolara. U odnosu na F16V (za Bugare je onako očerupan bio 150 miliona)ispada da je nov mig 35 bagatela (za jedan primerak F16V može se kupiti 3-5 Mig-ova 35). Da li je to normalan odnos cene?
Cena jednog Su 35 je po nekim izvorima oko 65 miliona dolara (ne piše da li goli avion ili potpuno opremljen).
Zar nije cena 46 Mig-ova 29 M/M2 za Egipat bila 2 milijarde dolara?

Pa

Zar bas na svakoj temi gde se pomene F16 ‘gospoda’ ne mogu da se suzdrze I da ne pene o nadmocnosti najnovije verzije istog + awacs prema neispravnoj neremontovanoj prvoj verziji Mig29?

AL

@Falcon
Sve i da nam neko pokloni F-15E, mi novca, a pogotovo ljudi za rat nemamo! Ne znam sta vam nije jasno?
Obrni, okreni, avion kosta, nalet kosta, obuka kosta, a to sve drzava mora da finansira. Bolje je uloziti u privredu koja ce finansirati bez po muke RV(recimo Finska koja izdvaja 1.3% BDP-a za komlet vojsku), nego posedovati eskadrilu aviona koji nece moci da lete jer fali novca(Srbija, Bugarska i njihovo RV jedno 15 godina). Ili bolji primer Rumunija, koja je koristila i i dalje koristi svoje 21LanceR, ali zato ta zemlja danas ima 200 milijardi BDP i ozbiljan rast(6-8% godisnje u kontinuitetu), a piloti tih istih lancera bi oprali nase 29ke jer imaju 10x vise sati u vazduhu. Kad je doslo vreme, ta zemlja je relativno lako finansirala prelazak na F-16. Za svoje avione su kupili solidnu kolicinu naoruzanja, nisanske kontejnere, a uskoro ce ih umreziti sa Patriotima itd. Ili Madjarska koja ima 100 aim-120 za svoju nekompletnu eskadrilu Gripena, ali oni su plasirali prosle godine 10 milijardi dolara investicija jer im je toliki bio trgovinski suficit! Hocete reci da je bolje bilo te novce potrositi na F-16? Ja bi rekao NE NE I NE!
Gde je tu Bugarska koja bi imala po 2 radarke rakete UKUPNO u skladistima za svojih 8 aviona i ostala bez kapitalnih investicija? Kakvo crno ratovanje? Cime? Sa po 4 bombe? I sta onda?
Dajte, necemo biti smesni ovde. Eto izdvojicemo 3% BDP-a za F-16V i sta onda? Plate skresi za 20%, piloti ce imati 10h naleta godisnje, ako i toliko, a u skadistima ce biti po 3 rakete. Ma sjajni odbrambeni kapaciteti nema sta….

Jo

…Kao glavne razloge za ovakav postupak, predsednik Radev istakao je visoku cenu, nedovoljnu opremu aviona i značajno povećanje budžetskog deficita koji će nastati ovom nabavkom. Takođe bivši komandant bugarskog Ratnog vazduhoplovstva i pilot lovca MiG-29 naveo je da u javnosti pa i u Narodnoj skupštini nije postignut široki konsenzus za ovaj posao, da je način na koji je skupština izglasala da se ugovor potpiše bio brzoplet….
Voleo bih da naši generali i vladari ovo pročitaju. Neću im pominjati crvenjenje i obraz , besmisleno je.

Odgovori
Si

Bugarska je to politika, cekaju ko ce da im da muftakis.

Yr

Svaka čast za komentar. Naročito generali, (političari po definiciji nemaju morala), da vide šta znači biti vojno lice i čovek od integriteta a ne čekati penziju i gledati u koliko upravnih odbora će da te ubace ako lepo klimaš glavom dok sistem odbrane propada.
Prvi i poslednji kod nas koji zaslužuje da se nazove generalom je Ponoš, ne ulazim u to kakav je oficir jer ne znam, ali da je pokazao da ima integritet i obraz, pokazao je. Pljunuo je ministra iz vlade kojoj je čak i politički blizak (sudeći po njegovom potonjem političkom angažmanu) jer je ispravno smatrao da gorepomenuti donosi odluke štetne po sistem odbrane. Otišao uzdignute glave u penziju, a ne kao neki za koje čujem da su otišli ko poslednji bednici bez pozdrava a da su svojim bezkičmenjaštvom kao NGŠ okaljali vrlo uspešnu vojnu karijeru koju su imali pre toga.

Gu

Pametan covjek.Taj F-16 je starudija od aviona,otpad.I za manje para mogu uzeti Mig-35 i da ih Bog vidi.

Odgovori
mi

Ne mogu zbog sankcija

gr

da starudija i otpad od aviona…
bravo, „stručnjak“. sjedni 5.

12

Jel se ovo hrvatska sapunica preselila u Bugarsku?

Odgovori
Jo

Dobra ti je ova.

Al

@Zoran Vu
Prijatelju, dobro si pročitao (sa malom izmenom, doduše! prim. aut.).
Peglali su po vlastitoj avijaciji do maksimuma, ništa nisu uložili u istu (zvuči li poznato?), a onda postali brižni. Smekšaju te fotelje i politika i najtvrđe orahe…
Sad se malo ritnuo (da pokaže selu da je živ) i kao mnogo mu…
Mo`š misliti? Sam protiv svih. Kupiće i tražiće još. Ušli su u EU ali su prvo morali da se oslobode mašina za rezanje CD-ova. Zaradili su lovu samo tako, sad mora malo i da se potroši. Zvuči kao „verovali ili ne“. I da, rok za mašine im je bio kraj 1998. godine.
Kupuju ovo garant!

Odgovori
Kr

Dobar potez ali konačnu odluku je samo prolongirao budući je ista u domeni sabora. Kada isto pogledamo u kontekstu hrvatske, ne sviđa mi se sto se forsira f16 i k tome po tako bolesnim cijenama. Bolje napraviti aranžman sa Korejom za fa50 i ubaciti u to K2 mbt i sl. I tako opremljeni cekat bolja vremena za neki ozbiljan stroj. To bi se desilo za kojih 10 god, što je vrlo brzo.

Odgovori
AL

Pametno receno, samo ima li ko pametan u tim krugovima? I kad ima, balkanski kompleks mu je veci od pameti.

Yr

Tačno tako. T-50 se prodaje za 30-ak miliona po aparatu. Za eskadrilu novih Gripena ili pola eskadrile F-16V, dobiješ tri eskadrile korejskog aviona. Jedna FA-50 (ima Amram, AIM-9X) više nego dobar za nadzor i obuku i čuvanje znanja lovačke avijacije, plus imaš dve školsko-borbene, jurišne eskadrile za podršku trupama i napad na zemaljske ciljeve. Vrlo efikasno, malo vazduhoplovstvo sa svom opremom i naotužanjem. Sat leta jeftin, možeš da priuštiš dobru obuku pilotima. Ako ekonomski ojačaš lako dokupiš 12 pravih lovaca u budućnosti. Bez problema će tvoji piloti preći sa FA-50 na bilo koji moderan lovac a već imaš odličnu jurišnu i trenažnu komponentu i lake FA-50 da ne arčiš resurse skupog lovca na Air policing. Zašto niko od ovih naših malih država ne razmišlja bu tom pravcu ne znam.

Odgovori
Mi

FA-50 nema Amram ni BVR, zato je odmah i elimiran iz Hrvatskog tendera.

Sa

@Aleksa Radojičić
Vi poredite nabavku 8 manje više golih aviona za 1,2 miliona i 24 aviona za 2 miliona dolara? Sad vi meni recite šta se više isplatilo?

Apsolutno radim usporedbu. Zašto? pa upravo zbog velike razlike u naručenoj količini – u bilo kojem poslu 3x veća količina … ma probajte naručiti šleper nečega i jednu paletu. Jasno je i meni vama kolika će biti razlika u cijeni po komadu.
Drugo, Kina doista može kupiti „goli“ avion jer ima obučene ljude, infrastukturu i naoružanje koje niti ne treba uvezati s „novim avionom“, kači i lansiraj. Eventualno što je za njih novo su motori s usmjeravanjem potiska i ponešto elektronike. Znači govorimo o kinezima koji su ruski partneri, kupili su ogromnu količinu ruskog naoružanja, ne moraju razmišljati o novcu – bogatiji su od „gospođe Krez“ pa si i mogu priuštiti ignorirati koliki je životni vijek zmaja, motora (x2), koliko košta održavanje…. jednostavno žele imati/kopirati najbolju rusku pticu. Treba pogledati kome se više isplatilo nakon 30 godina :-)

S druge strane Bugari više neće koristiti rusku tehniku, moraju početi u nekom trenu od nule… od servisnih ljestava naviše. 150 milja izgleda (i jest) grozno ali kako je već netko spomenuo, životni vijek … zmaja (12000? sati), motora, AESA radar u startu … jbg na kraju 30 godina cijena F-16 i Su-35 može biti jako blizu. Kad jednom poslože sustav, i Bugari će idući put plaćati F-16V 70-80 milijuna USD (ovisno o količini).
Danas nema, nažalost, novog zapadnog aviona ispod 70 milja, a novi F-16 sigurno nije najgori, pa ne mora ni biti najjeftiniji. To je jednostavno tako, posao. Nitko Bugare neće silovati ako ne uzmu F-16, ali će zveknuti toliko novca… i više za neki recimo „eurokanard“.
Gripen C/D jednostavno nije match za F-16V, cijena nije toliko niža, a novi Gripen E/F bi bio vrlo vjerojatno jednak cijeni + nikad ne znaš hoće li ti Švedska isporučiti neki dio „jer ne posluju s onima koji su u ratu“.
Uostalom i Gripenove prodaje su bile pod istragom, BAE se nagodio, platio neke novce da ne mora pred sud – nekakav austrijski grof je za njih dijelio novce ispod stola u… čini mi se Češkoj…. sve je to samo biznis :-)
Da se razumijemo, Lockmart je lopovska pećina, iskreno im se divim kako muzu novce za poludovršenog mutanta zvanog JSF, ali u nekom trenutku moraš izdvojiti oko milijarde EUR za novi moderan avion 4. generacije (ako krećeš od 0 kao Bugarska). Jeftinije ne ide, jbg. F-5 se više ne proizvodi… osim u Iranu :-)

Odgovori
Al

@Samo Kres
Sa vašim komentarom se mogu složiti. Niko ne kaže da je F-16 loš avion. Problem u ovoj celoj priči su paket koji je kompletno go i sam odnos Bugara prema RV. Iz ova dva problema, ja zaključujem da je ovo isključivo politički projekat za ubiranje pojena i da cilj nije stavljanje RV na zapadne i zdrave noge. Voleo bi da verujem da će bugarski piloti kad dobiju ove avione imati minimalno 100 sati naleta i pametno ga koristiti, ali takvih naznaka nema ni u tragovima. Pa ti isti Česi su nekoliko godina pre nabavke seli, razmislili i odlučili da odreše kesu i svojim pilotima nabiju nalet pre prelaska na Gripen. Takvih priča kod Bugara nema? Drugo, 8 aviona i ovo malo rezernih delova i naoružanja po meni nisu dovoljni da bi predstavljali dobru osnovu za stvaranje sistema, ako sudimo po poljskim iskustvima? Prvo što će Bugari morati da iskeširaju daleko mnogo više novca za još aviona, rezervne delove i naoružanje. A drugo, upitna je sposobnost Bugara da održe visok procenat operativnih aviona. Jednostavno i Slovaci i Rumuni su to daleko bolje uradili, bar po meni.
A što se tiče cene, ona je najmanji problem u celoj priči. Jedino rešenje za cenu je da su Bugari, Rumuni i Slovaci zajedno seli i naručili minimum 100 F-16. Ali takav nivo saradnje mi nećemo doživeti u istočnoj Evropi.

Bu

To Aleksa Radojičić

Your concerns are well pointed and justified. However a lot was spent on maintenance of the existing aircraft that we have.
Contracts where recently signed for maintenance and some upgrade of the SU-25(http://www.aeropress-bg.com/articles/5857-%D0%B1%D1%8A%D0%B4%D0%B5%D1%89%D0%B5%D1%82%D0%BE-%D0%BD%D0%B0-%D0%B1%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D1%81%D0%BA%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D1%81%D1%83-25) as well as the transport aircraft Spartan J-27 (http://www.aeropress-bg.com/news/bulgaria/5385-%D0%BF%D0%BE%D0%B4%D0%BF%D0%B8%D1%81%D0%B0%D1%85%D0%B0-%D0%B4%D0%BE%D0%B3%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D1%80-%D0%B7%D0%B0-%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%B0-%D0%BF%D0%BE%D0%B4%D0%B4%D1%80%D1%8A%D0%B6%D0%BA%D0%B0-%D0%B7%D0%B0-%D0%B1%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D1%81%D0%BA%D0%B8%D1%82%D0%B5-c-27j)and for the Mig 29 (http://www.aeropress-bg.com/news/bulgaria/5265-%D0%BC%D0%BE-%D0%BF%D0%BE%D0%B4%D0%BF%D0%B8%D1%81%D0%B0-%D1%80%D0%B0%D0%BC%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D1%82%D0%BE-%D1%81%D0%BF%D0%BE%D1%80%D0%B0%D0%B7%D1%83%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%B5-%D0%B7%D0%B0-%D0%BF%D0%BE%D0%B4%D0%B4%D1%80%D1%8A%D0%B6%D0%BA%D0%B0%D1%82%D0%B0-%D0%BD%D0%B0-%D0%BC%D0%B8%D0%B3-29). As for the the F-16 it was calculated that for a 180 hours 140 on the aircraft and another 40 on a fling simulator (we we bought two ) around 350 mil. leva . This is for 16 aircraft (and around 32-34 pilots )and is not that much of a money. When we reach a budget of 2% (2.4 billion leva) this will not be a problem

Al

@Bulgarian
Nice to hear for Su-25, C-27 and MiG-29. Thats some good starting moves. Now, you just need to get that money and give your pilots 5 years of intesive flying (100 hours min).
Ultimatly, F-16V is better compared to Gripen. Sweden is really bad country for military cooperation. They also have weird requirement for training of future Gripen pilots, compared to US. IMO you should went fo full squadron of 16 planes. But, lets wait and see what future brings.

Bu

@ Aleksa Radojičić
The idea is to have a full squadron of F-16 until 2025-26. I don’t like the minster of defense idea that this could take a litter more time than that. It is not a question of money. That we have the problem is are we going to have the political will to do this. In my opinion yes and there are several reasons for this.
First is the fact that this aircraft at their current state are obstacle to the integration of 5G networks and the introduction of high speed trains. In particular the frequencies that is needed for this networks is currently taken by this aircraft and they have to go.
Second the Russian intervention in Crimea had strummed up some ultra pro American politicians to pressure the government to start the process of modernization of the air force and the army as a whole because of the imposed sanctions that make it impossible to continue maintaining the equipment we have.
Last the equipment is also very old and is nearing the limit of it’s life so changing it is also a point of necessity.

Te

https://m.24chasa.bg/novini/article/7574503
It seems there will be an F-16 deal..

Odgovori
Bu

Yes there will be. The parliament has just rejected the president veto
with even more votes than it was in the first time.

https://www.faktor.bg/bg/articles/othvarliha-vetoto-na-radev-prezidentat-ne-uspya-da-spane-sdelkata-za-f-16

Te

Bulgarian
It is the right choice, in my opinion.
Congrats. Honestly, I’m glad for you.

Bu

Thanks Tedy

Yes this was the only good choice. A lot a people say Gripen this or Gripen that but the aircraft is from a neutral country and as such they
only offered us the aircraft and nothing more. They even didn’t have cannons on it. Everything else that we would need we have to buy and look for from somewhere else. With the F-16 we have everything we need plus when the time comes to replace the SU-25 we will be able to buy F-35, but that will probably happen in 2030-35 maybe.

Te

Bulgarian
I know. Same debate here in Ro. Our defence minister are talking now about a new tape, maybe M6.5 and a new radar, maybe AESA.

Bu

Tedy, we also have the same problems when it comes to our air defense systems. We desperately need new 3D radars that will be bought in a very short time. After that I think some Patriot missile
systems will be need as well, but that will take some time maybe around 2025-28.

Te

Bulgarian
Yes. We’ve taken care of that. Tps-77 AESA and Pac-3+.

Bu

Tedy how many F-16 will you need. I think it was around 35.
Are going to buy only MLU or some Vipers?

Te

According to defence minister, we need 3 squadrons of 16. One squadron will have 17 MLU wich will be updated, according to the same defence minister, to M6 and with a new radar, probably AESA.
There is no public info about the other two squadrons.
There are also talks about the F-35.

Bu

How series are this talks any RFP being send? Also the cost of maintaining a squadron of F-35 is not going to be cheep at least now.
The aircraft is only now entering in service. There are still some issues with the software of the aircraft and the infrastructure is in the process of being build across Europe. Also are going to buy one or two squadrons of F -35?

Te

Nobody knows that.

Na

ocekivano,

cista politika, jesu Bugari NATO, ali nisu Poljska, ucena nema ………, isto bi bilo u Srbiji da kupimo Rafale

Odgovori
Te
Te

Which is the serbian official position?

BB

Will be said after receiving all 30 tanks… 😊

Zo

For now, they are not saying anything. According to Russians everything is going as previously arranged between Moscow and Belgrade. But, it would be very sad if story about Romanians who are blocking this delivery to Serbia is true. But we guess that is how it goes when in you are in nato, if uncle Sam says bang over, you bang over. So, we want be angry on you, we understand your position ☺Or maybe Romanian coustom wants to be „greased“ by some of parts included in this deal 😂 Either way, tanks will come. No doubt about that.

Te

Ro is part of EU and NATO and it has to apply those two organisations’s rules.
You would do the same in such a situation.
The problem is, the tanks have been blocked or not. If not, as the russians say, the news was a fake one or not?

Ba

@Tedy

The news are not fake/ I told You this some time ago, ok? Lazanski reaction was based on true escalation that was unfolding. Politicians tried to keep this under carpet because good relations. I don’t want to bother with translating romanian trough „google translate“ or similar crap- So I will comment this without reading links You posted.

I have information that our country asked for official approvement from Romania for legal weapon transit some three months ago. We have never received any answer regarding this- what makes this pretty shitty move. We could not receive negative answer trough official diplomatic channels because Romania is with this in breach of Danube convention of free water transport. Serbia, Romania and Russia are all members of this treaty which guaranties free transport of any goods trough Danube river. You can inspect it- but NOT withhold the load or prevent it to reach it’s destination for any reason (ARTICLE 27 of this treaty). Your nation relations with Russia are not our concern, right? Your membership in NATO is not our concern, right? Our trade goods and military equipment IS our concern.

Also…You are aware that we trade trough Danube with Russian Federation all the time? We ship and receive everything (military equipment included). Your government remembered now to apply EU sanctions to Russia? In this particular moment? Without issuing any legal notice to Russian or Serbian side? Without informing its own citizens till the last moment? In case that load is in dead seized- This is major international incident. In case that it’s not seized- if we are going to ship it via air transports- even worse- It’s seams like your minister claimed that it was plan for it to be seized, but failed to do so- and also, what gives You right to make us to pay x10 price for transport of our legal goods?

We would most certainly not do the same in such situation to Romania. Friendly nation, without any UN sanction…Why would we? Is there not better way to solve this? Official denial trough ambassador before shipping time would show some character, for example. You want to seize Russian ships in Danube? Withdraw from Danube convention- and say so to your neighbours and to your people…This? This all looks very sneaky. BTW- Romania is member of Danube convention till 1949, and member of EU till- 2007? Am I wrong, or there is legal mechanism of EU that guaranties all member states complete indiscretion in all maters regarding compliance with all previous obligations of member states? Shitty move.

Te

Banja Luka,
The European legislation has priority above national law and international conventions.
Ro Foreigh affairs said they had to apply the Decision 2014/512/PESC of EU Council.
That’s all.
When you’ll be part of EU, which I hope it will be sooner than later, you’ll do the same. For sure.

Te

https://m.rfi.ro/politica-113252-iulian-chifu-despre-cazul-blindatelor-pentru-serbia-rusia-vrut-sa-testeze-romania
If you want to clarify this, with bona fides, you should translate that. It’s short, but pretty conclusive.
Your tanks are ok, nobody wants to undermine your security. It’s all about applying the law. If we haven’t done that, we would have face sanctions. So, there was no choice. It seems it was a little test for us. Read it, please, with an open mind.
It is not in Ro interest, nor in Serbian interest, not to have normal relations.

BB
Zo

We would not do the same my Romanian friend, trust me. Not to your conuntry. I belive you have enough infos how „easy“ Serbs and Serbia breaks under pressure. Serious pressure. Recent and far history… or look just our present and today. It is sad and pathetic how selected west applies sanctions on Russia. It is ok to be a member of same alliance but every now and than it would be good to show some dignity and to say no when you know something is wrong and unfair. Serbia have more than enough tanks even without those 30 but it will be your shame to spoil good relations with Serbia because of of lack of integrity. With Russia i am affraid is far to late… Agreed with Banja luka. Shitty and sneaky move if true.

Odgovori
Te

My friend. I stand by my opinion on this matter. Our relations with Russia is far more complicated in order to simplify it like this. We are part of EU and we have to respect the rules.
Honestly I do not believe you’d put our interests prior to yours. Talking is far easier than doing it. Remember 1968 meeting between Ceausescu and Tito at Vârşeţ/Вршац. We were in the same situation back then, facing a threat from USSR, and Tito din not accept that our surviving troops could retreat on Yugoslavian teritory with their weapons. He said our surviving soldiers would be disarmed, facing an uncertain situation.
As I said, talking is easier.
https://www.historia.ro/sectiune/general/articol/apoteoza-lui-ceausescu-21-august-1968

Te

My last post on this topic to clarify things.
I posted those links because I promised Banya Luka I’ll let him know if something apears in our media regarding this matter. It was just a friendly gesture towards him, because of his interest on that.

But, very interesting how things seem to works. This guy of yours said that Ro blocked a T-72 transport, the serbian and romanian media took the subject, the romanian media said that Foreign minister have stated only that it wasn’t eliberated a transport licence and such a licence could not be liberated in such conditions, due EU regulations and the russians say the romanians, who claimed nothing in fact, are lying and no transport was send or blocked. No licence asked. We’re arguing here on that, but nothing seems to happen. Very smart indeed.
I would want to know why that guy said a transport was blocked and why russians say it was not.

AL

@Tedy
Similar situation arose when our Fulcrums were due for arrival. „EU is blocking“ was all over the low grade tabloids…What you have to understand is that anything Russia vs EU related is a hot commodity in the news business right now.
In reality, the issue is probably of a bureaucratic nature, and will be resolved one way or the other.
Most people don’t understand that Romania has to apply EU regulation even when it’s not in Romania’s own interest. In the end, the tanks will probably be loaded onto Antonov transporters and flown into Serbia, but that will bring the cost way up if that ends up being the only option.(Not that we need 30 tanks at all to be honest)

Te

@AL-41F1
Al. What I can assure you is that we the romanians, included myself, have no satisfaction in making your life, maybe, a little more complicated, but there are rules and regulations who we must apply. This is the result of us being in two different systems.
Your vision is very realistic and I respect that. Being objective in situations not so favorable is a great thing.
Thank you for that and for your support.
I really apreciate it.

AL

@Tedy
As I said, Romania sometimes has to do things that are against even it’s own interest, like making Serbia upset…even little. Same can be said for us….
From my point of view, I have nothing but love and respect for Romania. Even in bad times, you(as a nation) have kept your honor and respected your friend Serbia(like not cannibalizing our territory and people during WWII even thou you had a chance) . That deserves to be remembered and cherished!
A day will come when our two nation will enjoy great prosperity, maybe even be no1. trading partners…
Until then, best of luck and god bless.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Petrovic Dusan na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@max Slazem se sa Vama, kad bi neko strucan za PVO (Zorana Vukosavljevic?) napisao za sve nas clanak o balistickim raketama, hipersonicnim manevrisucim bojevim glavama koje imaju sve rakete jos od 1960-ih, pa do ovih novih izuma (ono sto lici na kljun patke) jer je vazna fizika i matematika, a ne izjave nekih politicara.

27. Nov 2024.Pogledaj
27. Nov 2024.Pogledaj

PakleniVuk na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

Tehnički "iskorenjenost besnila" znači da u poslednjih deset godina nije zabeležen ni jedan slučaj na teritoriji Srbije. Ali praktično ,mora se vršiti vakcinacija oralnim putem i dalje jer na Bliskom Istoku,a i u okolnim zemljama ima besnila i dalje. Ako bi prestali sa time za par godina bi se ponovo pojavilo. Jedini način potpunog iskorenjivanja…

27. Nov 2024.Pogledaj

Perko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Nisam rekao nebitno već sekundarno. Rafal se na radaru vidi pa se vidi. Veće ulaganje u sisteme elektronske zaštite, ometanja i razne mamce mu se više isplati nego komplikovanje oko cevke jer eto bode oči.

27. Nov 2024.Pogledaj