SJEDINJENE AMERIČKE DRŽAVE, 27. SEPTEMBAR – Sudeći po komunikaciji koja je procurela u javnost, ratno vazduhoplovstvo, ili bar jedan deo ljudi u njemu, znao je da je avion suštinski nebezbedan. Nova otkrića govore da su upozorenja o potencijalno fatalnoj letelici svesno ignorisana.
Prema internim dokumentima i elektronskoj pošti do kojih su došli mediji, korektivne mere i rešenja su predložena od strane stručnjaka još 2005. godine ali su odbijena zbog dodatnih troškova koje bi iziskivale takve modifikacije.
„Za ovakva rešenja jednostavno nemamo budžet“, rečeno je na poslednjem sastanku zvaničnika vojnog vazduhoplovstva 2007. godine.
Fatalni udes koji se kasnije dogodio jezivo je podsećanje da se kobni problem u dizajnu i operacijama aviona mogao predvideti da je bilo mudrosti da se sugestije manjeg broja stučnjaka uvaže. Ovako ispada da je život pilota uzalud izgubljen jer nije bilo želje da se budžet programa optereti – drugim rečima, poginuli pilot bi danas možda bio živ da je izdvojeno još para.
Iako je i dalje nemoguće nedvosmisleno utvrditi da li bi ova fatalna nesreća bila izbegnuta da su sugestije stručnjaka usvojene ostaje uteha da se u današenje doba elektronskih komunikacija i beskompromisnog istraživačkog novinarstva do svake interne dokumentacije može doći, da postoji bezbroj mogućnosti da podaci istrage procure – koliko god da je ona zvanično zatvorena za javnost.
Ne postoji tajna koja se može sačuvati, ne postoji čovek blizak istrazi koji u jednom trenutku neće progovoriti medijima u koje ima poverenja ne bi li na taj način olakšao svoju savest i ukazao javnosti i porodici preminulog da se sprema zataškavanje. Nacionalna bezbednost, poverljivost i neometanje istrage nekada mogu biti samo izgovori da se zaštite odgovorni koji često i imenuju komisije, specijalne panele i angažuju eksperte.
Marjan Paradoksija
Pomislih da je priča o Lasti! Ili je to ipak namerno dvosmisleno, kao upozorenje. Može i tako!
Nikola
Veoma lepo rečeno. Sve smo razumeli.
gold
http://www.washingtonpost.com/world/asia_pacific/…