BEG airport status
Indonezija još jedan mogući korisnik francuskih borbenih aviona Rafal Potpisivanje ''Pisma o nameri'' je samo početak procesa pregovora / Foto: Daso

Indonezija još jedan mogući korisnik francuskih borbenih aviona Rafal

Nekoliko indonezijskih medija objavilo je prošle nedelje informaciju da je 7. juna, za vreme posete francuske ministarke odbrane Florens Parli Indoneziji, ta država sa francuskom kompanijom Daso potpisala takozvano „Pismo o nameri“ (LoI – Letter of Intent) o nabavci 36 višenamensih borbenih aviona Rafal. Smatra se da je ovo samo početni korak ka pregovorima o sklapanju ugovora koji bi trebali početi decembra ove godine.

Pregovori verovatno neće biti nimalo jednostavni pošto, prema indonezijskom zakonu o odbrambenoj industriji iz 2012. godine, svaki strani proizvod nabavljen za snage bezbednosti mora imati integrisane komponente koje su proizvedene u Indoneziji, a tu je i stavka da se prilikom trgovine izvrši i kompenzacija. U slučaju nabavke Rafala, kako bi se odobrio ovako veliki posao, trebalo bi biti obezbeđeno dovoljno francuskih ulaganja odnosno Off-set poslova.

Još jedan pokušaj nabavke višenamenskih borbenih aviona za RV Indonezije / Foto: Daso

Spekuliše se takođe da bi finansijski uslovi sporazuma bili identični uslovima koje je prilikom nabavke Rafala imao Egipat, a to je kredit koji iznosi 80 procenata vrednosti ugovora koji bi bio pod garancijom vlade. Prema nezvaničnim informacijama Indonezija bi, potpisala ugovor krajem 2022, dok bi prvi avioni stigli već 2024. godine, a uz njih bi navodno, kako bi se zadovoljile i SAD, nabavili i polovni F-15.

Tokom prošle godine, postojali su nagoveštaji da bi Indonezija mogla nabaviti francuske Rafale. Prvo je u februaru 2020. u poseti Indoneziji boravila delegacija kompanije Dassault Aviation koja se sastala se predtavnicima Ministarstva odbrane Indonezije, nakon čega su se u medijima pojavile informacije da će se kupiti 48 aviona. Potom je u oktobru indonežanski ministar odbrane Prabovo Subianto izjavio da je Indonezija zainteresovana za kupovinu Rafala,

U pokušaju nabavke preko potrebnih novih višenamenskih borbenih aviona, iako postoje finansijski pa i politički problemi, ne može se reći da je Indonezija do sada bila ozbiljna u toj nameri. Osim već spomenutih kontakata oko nabavke francuskih Rafala, Ministarstvo odbrane je prošle godine izrazilo interesovanje i za kupovinu 15 višenamenskih borbenih aviona (pre bi se moglo reći samo lovaca) EF-2000 iz sastava Ratnog vazduhoplovstva Austrije. Osim toga, Indonezija i dalje, makar formalno učestvuje u programu razvoja južnokorejskog borbenog aviona 4,5 generacije KF-21 Boramae ali je i dalje neizvesno da li će se taj avion na kraju naći u sastavu indonezijskog ratnog vazduhoplovstva.

RV Indonezije preferira američki F-35, ali SAD nisu odobrile prodaju / Foto: Dasso

Napomenućemo i da su iz Ratnog vazduhoplovstva Indonezije izrazili želju za američkim F-35A, ali da to SAD za sada ne odobravaju. Takođe, prošle nedelje, šef ruske Federalne službe za vojno-tehničku saradnju Dmitrij Šugajev, izjavio je da ugovor sa Indonezijom o prodaji 11 višenamenskih borbenih aviona Su-35 još uvek nije raskinut.

Sporazum o uslovima kupovine ovih aviona Indonezija je sa Rusijom potpisala još 10. avgusta 2017. godine. U konkureniciji na ovom tenderu su bili još američki F-16, evropski EF-2000 i švedski Gripen. Bilo je predviđeno da polovinu sume od ukupno 1,14 milijardi dolara za ruske avione Indonezija podmiri isporukom svoje robe, da 35 procenata od druge polovine bude off-set program, a da se u kešu plati samo 170 miliona dolara. Ugovor je potpisan krajem februara 2018. godine ali, kako se pretpostavlja, zbog pritiska SAD, i pored višegodišnjih pregovora, ugovor do danas nije realizovan.

Indonezija je i ranije kupovala ruske borbene avione, 2003. godine su naručena dva lovca Su-27SK i dva višenamenska Su-30MK koji su zajedno sa dva helikoptera Mi-35P koštali oko 197 miliona dolara, a način plaćanja je uključivao i barter aranžman. Potom su 2008. godine za oko 350 miliona dolara naručena tri Su-27SKM i tri Su-30MK2, da bi 2012. bilo naručeno još 6 Su-30MK2 za 470 miliona dolara. U međuvremenu su nakon remonta, avioni Su-27SK i Su-30MK dovedeni na nivo Su-27SKM i Su-30MK2.

RV Indonezije danas ima oko 86 borbenih aviona / Foto: Dassault Aviation

Borbenu okosnicu RV Indonezije danas čini 33 F-16 od ukupno 34 isporučena aviona. U programu ‘’Peace Bima-Sena I’’ prvo je u periodu od 1989-1990. isporučeno 8 jednoseda F-16A Block 15OCU kao i 4 dvoseda F-16B iste verzije. Marta 1996. potpisan je ugovor za još 9 aviona Block 15 ali su isporuku tih aviona, kao i nameru da se nabavi ukupno 60 F-16, osujetile sankcije SAD zbog sukoba u Istočnom Timoru.

Naknadni dugogodišnji pregovori sa SAD rezultiriali su isporukom još 24 polovna F-16C i D Block 25, a nakon njihove dorade na nivo Block 32, u periodu 2015-2017, u okviru programa ‘’Peace Bima-Sena II’’ isporučeno je 19 jednoseda i pet dvoseda. Ukupna vrednost ugovora koji je uključivao i 6 aviona koji su poslužili kao donori rezervnih delova (dva Block 15 i 4 Block 25) bila je 750 miliona američkih dolara. Neke od dorada koje su pretpreli avioni F-16C i D isporučeni Indoneziji čine ih donekle jednakim varijanti Block 52. U najnovijoj nadogradnji indonežanskih F-16A i B, na ovim avionima je u programu Structural Augmentation Roadmap (STAR) produžen životni vek na 8000 sati naleta, a izvrešena su i unapređenja elektronske opreme i naoružanja.

U službi RV Indonezije još uvek se nalazi 23 preživela britanska laka višenamenska borbena aviona Hawk 209. Ugovor za prvih 16 primeraka potpisan je 1993. godine, isporuke su izvršene u periodu 1996-1998, a čitav posao je vredeo 442 miliona dolara. Ugovor vredan 266 miliona dolara za još 16 potpisan je 1996., isporuke realizovane 1999-2000. Borbene sposobnosti imaju i južnokorejski školsko-borbeni avioni T-50, Indonezija je 2011. godine potpisala ugovor vredan 400 miliona dolara za 16 aviona koji su isporučeni u periodu 2013-2014. Do sada su u udesima izgubljena dva aviona.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Nj

Vrhunski.. Ovi zrakoplovi ce postati jeftiniji, kvalitetniji, bit ce vece mogucnosti nabavke dijelova. Daj Boze da nasi potpisu ugovor i ostvare kupnju i daj Boze da vi susjedi isto nabavite slicne masine pa da se vise ne napuhavamo ciji je veci. Vrhunski strojevi za obje nase drzave i smanjenje i Americkog kod nas i Ruskog utjecaja kod vas koji se opet sukobljavaju preko nasa dva jadna mala naroda.

Odgovori
ma

Nadam se da Srbija nikada nece nabavljati te avione. Nema logike zar ne?

Sr

@madpal
Kupovina aviona je politicka odluka i sve zavisi sta se uklapa. Sve zavisi sta i ako ista Francuzi ponude nasoj drzavi u vidu politicke i ekonomske podrske. Nama svakako oni trebaju.

Fa

@ Njofra

Ma kakav bre Rafal. Nešto malo jurio sandalare po Sahari i Afganistanu i to je to. Pih, jaka stvar.

Piloti Rafala se već dugo vremena žale da su skroz zaboravili kako izgleda gađanje brda iz saćastih lansera. Pa kome još treba takav avion?

П

Слажем се да је то добар разлог.

Мада, пошто смо два пута већи, ако узмемо дупло више авиона биће да их имамо више, а ако узмемо исти број биће да их имамо мање на милион становника…

Никада све задовољити… :))))))

Ig

Tečaj Euro/USD je 2017. bio oko 1,17.
Dakle oko milijardu eura za 11 (novih ?) SU 35, jako usporedivo s milijardu eura za 12 ne puno rabljenih Rafalea iz paketa za Hrvatsku.
Solidan ugovor, jel se zna zašto nije došlo do realizacije ?

Odgovori
Ž

“Ugovor je potpisan krajem februara 2018. godine ali, kako se pretpostavlja, zbog pritiska SAD, i pored višegodišnjih pregovora, ugovor do danas nije realizovan.“

Wa

У тексту се наводи да су ови нови вишенаменски авиони ,,преко потребни“ Ихдонезији која већ има солидне авионе ,а напомиње се да су у држави ,,финансијски и политички проблеми“,онда ми није јасно за шта ће им стварно једни од најбољих борбених авиона,јер колико је мени познато,Индонезији не прети ни један сусед,ни једна велика сила ?

Al

@Walter

Indonezija se nalazi na raskršću najvažnijih pomorskih puteva. Bilo kakav rat u regiji Istočne Azije veoma lako može preći dalje u Jugoistočnu Aziju i Indoneziju zbog njenog strateškog položaja. Sa unutrašnje strane, postoje razni separatistički pokreti po ostrvima.

Ze

Gotova, Stvar, sada se odgovaraju detalji, oružje, obuka.. 22g prva rata do 25-26g Otplačeni avioni.

Mi

Indonezija se nalazi na raskršću najvažnijih pomorskih puteva.

haha, dakle, Srbija, Indonezija, obe sagradile „kuce“ na nekim kao geostrateskim raskrscima puteva? Nas i Indonezijanaca 255miliona. Srbija, Indonezija, nikad Jugoslavija itd.

Be

Pitanje za Zivojina:

Kako objasnjavate da je prodaja Rafala ovako naglo krenula? …uzimajuci u obzir da od 2000 do 2015 godine nisu uspeli ni jedan avion da prodaju stranim kupcima.

Znaci od 2000 – 2015 nista
a od 2015 – 2021 Egipat, Indija, Katar, Grcka, Hrvatska
…plus dobri izgledi za dosta drugih zemalja.

Sta je uticalo na to?
Iskustvo u Afganistanu i Libiji?
Drasticno smanjena cena?
Vece zalaganje i pmoc Francuske drzave?
Ili nesto drugo?

I zasto se nista ne cuje o novim ili potencialnim prodajama Eurofightera?

Odgovori
Ž

Beli

Пре свега због веће помоћи државе, веће отворености произвођача за трансфер технологија и могућност набавке половних авиона.

Чекамо шта ће изабрати Швајцарска и Финска….На тим тендерима учествује и Еурофајтер.

Нову наруџбину за EF-2000 има Немачка, 38 авиона, највероватније ће 20 примерака наручити Шпанија. Могуће је да ће додатне авионе купити и С. Арабија.

Mi

@Beli Reklama od Grčke i Hrvatske. Zna se kako posao funkcionira…

Fr

Mislim da je razlog za uspjeh prodaje Rafala odustajanje od modela prodaje iz prošlosti. Tada su francuzi insistirali na paketima, avioni, brodovi i kopneno naoružanje da se prodaje skupa. Sada kada to ide odovojeno odmah je uspješnije. Sjećam se da sam čitao o tome prije par godina.

Na

niste pitali mene, ali moj stav

posle F-22 najbolji MRCA na rezistu, i ne previse skup,

Sr

@Narednik I klase
ne postoji „najbolji“, postoji samo najbolji za predvidjenu upotrebu. Za Francuze sigurno jeste najbolji jer je tacno ono sto su trazili, za Svedjane je Gripen najbolji, za Ruse je SU-35 najbolji, za Amerikance F-15 itd. itd.

Za nas je najbolji onaj sa najvecim ofsetom iz koga cemo finansirati barem delimicno operativne troskove….Ako to bude Rafal, vrhunski, ako ne bude, ne treba zaliti.

Ni

Kad jedna Indonezija od 250 miliona stanovnika zbog stranog pritiska ne moze da nabavi ruske avione, bas bih voleo da vidim zagovornike MIGa-35 u RV VS kako će oni da ih nabave za malenu Srbiju? Znači jedino Rafal F4, F-16 Block 70/72 i J-10C su u igri.

Odgovori
Be

@Nikola

Mi smo navikli na pritisak. Za nas je to svakodnevnica. ;-)

Pritisak na Indoneziju je vise neko uslovljavanje.. ako uzmes rusko oruzje mi vam necemo ovako ili onako pomagati ili necemo kupovati vase proizvote nego neke druge. itd.

Mozda je i razlika u tome, zato sto se glavni centar interesa Amerike prebacuje sa Bliskog Istoka prema Jugo-Istocnoj aziji i juznokineskim morem.

Ni

@Beli
Misliš da će predsednik i celokupno državno rukovodstvo rizikovati sankcije protiv sebe, stavljanje na crnu listu i zabranu ulaska u SAD samo zbog kupovine ruskih lovaca? Znaš li koliko bogataša u Srbiji je kupilo svojoj deci američko državljanstvo rođenjem i koliko njih školuje decu na Harwardu, Yaleu i Princetonu?

Be

@Nikola

Pa od kako je Vučić na vlasti, mi svo vreme naručujemo iz Rusije, Kine i nešto malo iz Francuske.

Mig-29
Mi-35
Mi-17
Pancir
Mistral
CH-92
FK-3 (verovatno)

Ništa nije kupljeno u Americi. Pa ako je do sad tako bilo, šta ti misliš da se promenilo?

Sr

@Beli
“Mi smo navikli na pritisak”
Rece covek sto zivi u Austriji….

Be

@Srbofil

Da. I u čemu je problem?

Srbi van Srbije su uvijek bili veće patriote i voleli više Srbiju nego vi koji zivite tamo.

Da te podsjetim:
Nikola Tesla je iz današnje Hrvatske
Ivo Andrić iz današnje BiH
Emir Kusturica iz BiH
Petar Petrović Njegoš iz Crne Gore
Novak Djoković porijeklom iz CG
Vuk Karadzić porijeklom iz Hercegovine
Stefan Nemanja iz današnje CG

…pa i neki političari, voleli ih ili ne:
Djinjić iz BiH
Vučiće pola (otac) BiH
Milošević (roditelji) CG
Tadić (BiH)
Šešelj (BiH)

Sr

@Beli
Problem je kad kazete “mi smo navikli na pritisak” aludirajuci na Srbiju, a taj pritisak u praksi ne osecate. Drzavni vrh hvala bogu dobro zna da nama to ne treba, pa veoma pazljivo politicki “manevrisu”. Eto tu ih mogu pohvaliti.

Tanka je nasa ekonomija, a pozicija vrlo ranjiva, ne treba se igrati sada kada amerikanci imaju obavezujuce zakonske okvire i nije vise politicka procena administracije.

T.

Sankcije od strane Evropske sigurno nece biti. Najmanje od Nemacke.
Dok budu imali koristi od Srbije.
Ko vam brani da kupite sto zelite ? Niste u NATO ili EU.
Probleme bi pravila samo amerika.
Krisa na KRIMu i KiM koristi samo americi.

Kineski JF-17 ne izgleda lose. Bolje to nego Gripen.
Mig-35 bio bi idealan.

Ni

@Beli
Migovi su nabavljeni polovni besplatno i ne predstavljaju pretnju nikome, tu je NATO prećutao ali sigurno ne bi ćutao na kupovinu Su-35 sa radarom dometa 400km. Sećaš se da je bilo upozorenja nakon kupovine Pancira i da je Vučić javno priznao da je molio Amerikance da mu ne uvedu sankcije?

Beli – Mi ne pravimo ozbiljnu armiju nego ozbiljnu propagandu za unutrašnju upotrebu. Zato zapad puno i ne tangira šta smo od naoružanja kupili.

Е

Зашто би Американци правили проблеме?
Они хоће да продају Србији F-16.
Доказ за то је 2012 и њихово приказивање авиона на Батајници.

Mi

Inodneziju niko ne ucenjuje, to je prazna prica spBskih teoreticara zavera. Oni ce prosto sa svojih250 miliona siromaha, ali ipak dovoljno sredstava kada se od svakoga otme po malo, da uzmu najbolje a to sigurno nije rusko-sovjetski krsh ako politika nego struka igraju ulogu.

Al

@Midas

Indonežanska struka je rekla da joj je potreban ruskih avion. Ista ta Amerika je jasno izrazila protivljenje toj kupovini. Pre bih reko da neko ozbiljno nije pratio na času…

Ni

@Midas
Ma nije valjda? Aj javi indonezijskim generalima da podhitno spale one Su-30 da ne troše džaba gorivo.

Mi

Besmislena vam je prica o ucenama. Pogledajte malo sta se pise na net-u, svi vi citate vesti sa razlicitih portala pa onda ovde komentarisete, da se ne lazemo. Dakle, ako malo prosarate, umesto da konzumirate vesti koje vas potvdujuju u vasim stecenim verovanjima, videcete da je ta prica sa ruskim su-27 derivatima vec prilicno izakana i da su na trzistu novi proizvodi…

Mi

Srbofll

Eh, nemate vi pojma kako tudjina u Austriji, dakle citavih 500 km daleko od otadzbine, moze da pritisne coveka, to prosto nije za podneti…

Bo

Midas
Izakana o Ruskim derivatima SU27? Pa gi derivati su bar dva medju 5 najboljih na svetu. O cemu ti pricas. Pa SU 35 je pojam za zapadne avione.

Mi

Pa SU 35 je pojam za zapadne avione.

Haha, pojam kazete? Ok, ja cu u svakom trenutku da sednem u EF-2000 i izadjem vama na crtu u Su-35 pa cemo da vidimo kako Musa dere jarca :-)

Sr

@Midas
Pa ne znam bas….SU-35 je u prednosti u sustained turn rate, instantaneous turn rate, climb rate, vecu nosivost ima, bolji je na nizim visinama i brzinama, nije u zaostatku na visim brzinama i visinama, ima PESA radar dok je u EF-2000 starija impulnso-doplerska mehanicka antena, ima veci domet radara, nema taj hendikep velikog indukovanog otpora delta krila. Moze na vecim daljinama da uoci i prepozna cilj, ima vecu paletu VV naoruzanja, dostupnost flote je uvek top…..

Ne znam koju prednost bi dao EF-2000 osim sto ima storm shadow i moze da nosi LITETNING/Sniper? Za VV sa SU-35 ne bi sa sigurnoscu mogao reci „musa dere jarca“ ni da mi je F-22 na raspolaganju. U najboljem slucaju cu reci „50/50“.

Mi

@Midas,
Zašto mislite da je Eurofajter bolji od Su-35. Po čemu? Molim vas da nam kažete.

Mi

Srbofil,

Upravo takav odgovor sam i ocekivao, vi bi ste u slucaju gorenavedenog (naglasavam hipotetickog) scenarija vas nekriticki studij ruskih reklamnih brosura „platili glavom“ :-).

Ni

TH da mi je znati cime se ti bavis i koliko se razumijes u avione kad napises bolji JF 17 od Gripena??? Gripen se podcjenjuje jer ga svedi ne daju jefitno i to s pravom jer je avion u vrhu klase borbenih aviona. Jako ekonomican sa dovoljnim naoruzanjem. I naravno za mnoge ne valja jer bas zato sto i previse valja…

Sr

@Midas
Ne oslanjam se na reklamne brosure nego na rezultate sa vezbi, misljenja stranih pilota koji su imali prilike da lete na SU-27 derivatima, kao i stavove armija koje koriste i zapadne i ruske avione, a na to primenim svoje skromno strucno znanje.

Vidite ovako, Nemacka, Italija, Britanija i Spanija nisu samostalno proizvele borbeni avion od sredine hladnog rata(neke od drugog svetskog rata), niti to danas mogu, a pritom njihova vojna industrija kada se spoji nema paletu proizvoda kao polovina ruske. Mozemo mi o Rusima misliti i dobro i lose, ali znanje u toj oblasti svakako imaju vise nego cela Z. Evropa zajedno, to je cinjenica.

Sto ne govori da bih se ja osecao „nenaoruzano“ u EF-2000 ili ne daj boze Rafalu protiv bilo kog aviona danasnjice, ne bih, to su vrhunski avioni. Samo te fore „musa dere jarca“, to ostavite nekom drugom. Takvih likova koji „deru“, kada se zapravo zapuca, obicno nema na vidiku i imaju neka pametnija posla, a poznajem ih jako puno….

Mi

njihova vojna industrija kada se spoji nema paletu proizvoda kao polovina ruske.

Nonsens, nemacka je recimo celokupna industrija u svakom segmentu veca, inovativnija i 50 godina modernija od ruske pa cak i u vojnom i ako u toj oblasti Nemacka niti moze niti hoce da se meri sa vodecim militaristickim zemljama. Sto se avijacije tice Nemci recimo imaju sposobnosti da naprave kako TR modul za EASA radar (Hensoldt) tako i state of the art mlazni motor sa monokristalnim lopatiacma (MTU). U oba segmenta Rusi nisu sposobni da finaliziraju proizvod i uvedu ga u upotrebu i ako decenijama trube o tome, pokazuju neke mock-upove po sajmovima, izdaju razlicite propagandne brosure koje vi onda citate i divite se itd.

Sr

@Midas
Za pocetak nije EASA, nego AESA, drugo Nemacka nema ni jedan jedini integrisani AESA radar na EF, i proizvodnja je trebala biti daleko u serijskoj vazi u oktobru 2019, jos uvek nije gotov ;) VKS imaju AESA radare na SU-57, koji se pride, daleko brze razvijao od EF.

Rusija ipak razvija i pravi sve, svaku komponentu i svaki komad naoruzanja od mlaznog trenazera, preko teretnih aviona do strategijskih bombardera, satelita i raketa da lansiraju te satelite, potpuno 1/1 samostalno. Nemacka nista od toga, kao niti jedna druga zemlja u EU, a ni na svetu osim SAD, cak ni Kina nije na tom niovu jos uvek.

Nemojte misliti da ja sad umanjujem nesto Nemce. 10% svih proizvoda na svetu sadrze komponente iz Nemacke, to je najveca baza znanja na svetu verovatno, ali sto se tice vojne indsturije, nije to na nivou Rusije i nije niko, jedino su SAD ispred. Ni po kapacitetu, ni po raznolikosti, pokrivenosti trzista itd. Jednostavno, SSSR je sve svoje resurse utukao u to, Nemci su u civilnu industriju i rezultati se vide dan danas.

Nisam ja neki Rusofil, ni Germanofil, ni NATOfil, ni Frankofil itd. pa da sada tu nesto iz neke emocije prema nekome „barnim“. Samo iz postovanja prema inzenjerima koji su razvijali odredjene proizvode treba reci istinu.

Mi

JF-17 bolji od Gripena
Eurofajter bolji od Su-35

Takva ubedjenja proizilaze jedino iz
1. Pogledao slike pa ocenio na osnovu NATO vs Srbija 1999
2. Pristrasnost
3. ______ (ispunite prazno polje)
Naopako da se malo bar procita o sposobnostima tih aviona ,razvojima i testovima istih. Problemima kroz koje prolaze i koliko dugo kroz njih prolaze.

Mnogi ljudi ovde pristrasni jednoj ili drugoj strani ne vidi koliko su godina (decenija) Eurofajter, Rafal, F-22, F-35, Su-57, J-20 proveli u razvoju do privih serijskih komada i uvodjenja u upotrebu. Koliko problema bilo usput, i gde su tacno sada.
A sve vam je na netu i mozete lepo da stavite jedno pored drugog i da poredite.

Mi

Nemacka je pre sest meseci narucila 38 EF-2000 tranche 4 sa AESA radarima, gde se sta prozvodi i gde su nastala nova radna mesta kao ocigledan dokaz investicije mozete da googlujete. Kada ce RF da naruci 38 Su-57 u full-u pa da vidimo konacno jedan AESA radar u ruskomm lovackom avionu?

Mi

@Midas
VKS Rusije su 2019 narucile 76 komada Su-57, tojest 3 avijacijska puka.

Serijska proizvodnja je pocela i treba da se okonca oko 2028-me ako ne bude dodatnih narudzbina. Prvi je isporucen. Druga dva do kraja ove godine. Sledeće 4-6. Do kraja 2024 plan je 22. Onda posle ide sve vise i vise.
Vidi se da pratite samo jednu stranu.

p.s. Su-57 ima vise nego jedan AESA radar!

Mi

Haha, pa vama je valjda jasno da politika u RF moze da danas proglasi kupovinu 1000 komada (ako im je to oportuno) a da se onda za 5 godina ispostavi da postoji jedna eskadrila. Nema kredibinog izvora koji bi mogao da potvrdi da ce se to desiti. Vi prenosite vest iz 2019 u kojoj se citira neimenovana osoba, mislim stvarno. Sta imamo danas osim jednog reklamnog videa prozvodjaca na kome se sve vreme vii jedan te isti avion, dakle ne izgleda kao da je uopste uspostavljena linija za proizvodnju? Ako za par godina sastave eskadrilu i budu postojale kredibilne informacije o tome ja necu imati nikakav problem da priznam da sam pogresno procenio.

Sr

@Midas
Katar je 2017. potpisao ugovor za Tranche 4 EF „u fullu“ kako vi kazete, prvi avioni su trebali biti proizvedeni do oktobra 2019. AESA radar jos uvek nije gotov, a ni taj paket modernizacije. VKS su vec dobili prve primerke SU-57 pre pola godine, tako da…..jokes on you sto bi rekli Ameri.

Mi

@Midas
Stvarno ne pratite desavanja, a olako se podsmevate.
NE, Ne mogu danas da proglase narudzbinu 1000 komada Su-57
Ne postoji kredibilan izvor da ce se sta desiti? Sta vam znaci taj komentar? Zvanicni je objavljeno, potpisano, i proces je poceo kao sto ide i sa drugim avionima S350, S400, S500 ili bilo kojim drugim vojnim sistemima. . Pa nije to decija igra pobogu! Naruceni su. Proizvodnja i dostava je pocela.

Imate pogresno predstavu sposobnosti biroa Suhoj, pa da vas podsetim:
Suhoj je proizveo preko 350 novih novcatih Su-34/35/30SM/ u zadnjih samo 10 godina samo za VKS. Dodaj jos 70+ za izvoz.
dakle ne Su-27 starih zmajeva, nego novih redizajniranih zmajeva Su-30SM, Su-34, i Su-35 sa potpuno novim paketima elektronike i motora. Preko 400 je izaslo iz fabrike!

U tih istih 10 godina razvijaju Su-57 i napravili su 10 prototipa za razlicite svrhe. Sada je pocela serijska proizvodnja koja ce se iz godine u godinu ubrzavati kako to uvek i ide.

Videćete i sami uostalom.

p.s
Jos uvek niste nista konkretno napisali zasto mislite da je Eurofajter bolji od Su-35 osim sto vi verujete da je tako.
Ajmo malo konkretnije ako moze.

T.

@Niko
Nisam ja rekao da je JF-17 bolji od Gripena.
Ako zelis da se svedi mesaju u unutrasnju politiko. Izvoli.
Pitaj madjare. Za tu cenu sto traze za sekundarnu sirovinu
kome nikom ne mogu uvalit je bezobrazluk.
Da su pametni prodavali bi starije Gripene jeftinije.

Sedeo sam samo u nekim borbenim avioniman.
Leteo sam samo na simulatoru.

Lako je leteti avionom. Teze je helikopterom.

Dr

Nije mi jasno kako možete da uporedite jednu Maleziju sa Srbijom.
1. Srbija ima 5 do 6 Miliona stanovnika pa samim tim ne predstavlja nikakvu opasnost za zemlje oko sebe i one velike igrače na tlu Evrope i preko velike bare.
2. Malezija ima 250 miliona stanovnike i ekonomski kao i tehnološki je zavisna od USA/NATO !
PONEKAD j veliki morajz da paze šta i od koga kupuju , pogledaj u EU , jedna Nemačka mora da kupi F 18 ili novi F15 EX jer samo sa njima može da nosi i lansira taktičke nuklearne bombe/rakete male snage .

Odgovori
Le

Indonezija valjda, ne Malezija.

Be

Drago, SETO nije isto sto i NATO.

Nema clanka 5.

Dr

@ Leni da u pravu si , moja greska.

Du

Postovani, moje misljenje je da sa ulaskom raznih borbenih dronova i dobrom PVO zastitom u vojsku Srbije vreme borbenih aviona je proslo.🎃

Odgovori
Al

@Dušan Rodoljub

Upravo suprotno. Avioni su jedna od boljih platformi za borbu protiv pojedinih vrsta BPL. Drugo, upravo PVO sama bez lovačke avijacije ne može dejstovati i raditi svoj posao. Pa to smo u praksi videli 99-te. Bez lovačke avijacije nema PVO. To nisu dva samostalna roda, to su rodovi koji najbolje rezulate ostavuruju zajedno.

OS

Vreme borbenih dronova svakako dolazi, ali niko vam danas me moze reci kako ce to izgledati za 30 godina. Danas su to letilice sa ogranicenom upotebnom vrednoscu u vise segmenata.

Sasvim je sigurno da ce u narednih 30 godina klasicna borbena aviacija i te kako imati svoju ulogu, verujem i posle tog perioda. Tako je i tenk otpisivan vise puta u istoriji ratovanja, a on se i danas koristi. Mozda za 30 godina bude I bezposadni tenk sa kojim ce se upravljati satelitski ili preko neke bezpilotne letilice, ali dok to vreme ne dodje, zar cemo se odreci klasicne aviacije I tenkova?

U istoriji ratovanja svakako ima mnogo primera, gde su jedna sredstva zamenjena drugima, ali niko nije izbacio bojne brodove i bojne krstarice kada su se pojavili nosaci aviona vec su se jedno vreme koristili zajedno sve dok nosaci aviona i avioni na njima nisu dostigli i prestigli sve kapacitete bojnih brodova.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Nikola na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@Djuka Bojim se da vi ne znate sta su hipersonicni projektili. Nemojte samo potezati pricu oko ICBM kao dokaz bilo cega, jer nije za poredjenje. Nije za poredjenje ni cinjenica da hiperosnicni projektili nisu od juce, imaju ih od sredine 20 veka. U razvoju novih hipersonicnih sistema Rusi jesu otisli najdalje, nakon njih Kinezi, cak…

27. Nov 2024.Pogledaj

Miloš77 na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Hehehe, slazem se sva velikom vecinom napisanog. Ponarucito sa onimm prvim komentarom o slici na vrhu. Takvih slika Rafala ima u zadnje vreme na T6 bas dosta, al vazno da se podsmevaju 40 godina starom MiGu 29. Što se šarenila tiče to ima svoje pluseve i minuse. Jedna od najvaznijih stvari je i mentalni pristuo…

27. Nov 2024.Pogledaj

Petrovic Dusan na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@Vladimir Zasto ne bi pogledali neke informacije o tome, o cemu pisete? Upravo Amerika je za sad imala najveci uspeh sa hipersonicnim bezmotornim bolidima koji i poticu iz americkog programa Global strike (to je ono sto lici na kljun patke), i imaju vise programa. 2013 su oborili rekord duzine leta tom spravom. Na toj tehnici…

27. Nov 2024.Pogledaj

Petrovic Dusan na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@Dejanera Zapravo je procena da u nekoj tacki u buducnosti nece biti potreban fizicki covek u letelici, ali nije rec o kratkom periodu, pre kroz 50 godina i vise, a to razlika kao od 1945 do 2000, od Me 262 do F-22...

27. Nov 2024.Pogledaj