BEG airport status
[PARTNER 2021] EKSKLUZIVNO: Srbija počinje ozbiljniju saradnju sa italijanskim Leonardom, opremanje Orla 2.0 jedan od mogućih projekata Leonardo cilja da obezbedi sistem za samozaštitu na modernizovanom Orlu / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

[PARTNER 2021] EKSKLUZIVNO: Srbija počinje ozbiljniju saradnju sa italijanskim Leonardom, opremanje Orla 2.0 jedan od mogućih projekata

Srpsko ministarstvo odbrane i italijanska multinacionalna kompanija Leonardo potpisali su sporazum o saradnji za vreme prošlonedeljnog sajma naoružanja Partner. Kako Tango Six ekskluzivno saznaje, saradnja sa Leonardom neće biti fokusirana u domenu kupovine letelica već će se odnositi na kupovinu opreme i tehnološku saradnju. Najinteresantnija opcija saradnje biće opremanje Orla 2.o a Italijani su već obavili dubinsku analizu naše namenske industrije radi potencijalno šire industrijske saradnje.

Kako je za Tango Six potvrdio pomoćnik ministra odbrane za materijalne resurse dr. Nenad Miloradović, sastanak za vreme ovogodišnjeg Partnera predstavljao je najbrojniji susret do sada sa predstavnicima Leonarda i italijanskog ministarstva odbrane:

– Saradnja sa Leonardom vodiće se pod kišobranom dva ministarstva.

Prilikom razgovora platforme (letelice) nam nisu bile tema. Tema su, između ostalog, komponente. Kao što znate, modernizacija jurišnog aviona Orao treba da uđe u drugu fazu modernizacije. Leonardo tu može da učestvuje u segmentu zaštitnih sistema, budući da su tu jedna od vodećih kompanija na svetu. Leonardo ima izvanredne kapacitete u delu elektronike, mada ne možete naći gotovo ni jednu oblast tehnologije a  da Leonardo u tome nije.

Leonardo je prvi put sa štandom bio prisutan na Partneru  / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Kao i u svakoj potencijalnoj kupovini, kada su u pitanju krupni projekti saradnje, planiramo da postoji dvosmerna saradnja, mora postojati kontra vrednost za našu namensku industriju šire gledano.

Leonardov tim je već obavio jednu analizu naše odbrambene industrije, šta bi to bilo i gde bi oni mogli da investiraju, sa mogućnostima koproizvodnje. Saradnja neće biti samo iz oblasti vazduhoplovne industrije. Oni imaju značajan program kinetičkih proizvoda, municije. – kazao je Miloradović za naš portal.

Svi članci Tango Six izveštavanja sa Partnera 2021 nalaze se ovde.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na InstagramuJutjubuTviteru i Fejsbuku.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Sr

Bice zanimljivo kako(i da li) ce resiti mehanicke probleme ove platforme. Ok elektronika se kupi, ali ako hidraulicni sistem nije bas pouzdan, stajni trap curi ulje, kabine ne dihtuju bas najbolje, da se ne gubi malo poenta davanja nekih vecih para?

Odgovori
le

Pa isto kao i Boeing 737MAX8…

Sr

@letac u pokusaju
nidje veze…

Ž

Srbofil

“Bice zanimljivo kako(i da li) ce resiti mehanicke probleme ove platforme“

Како знате да ће се то решити?

Sr

@Zivojin Bankovic
Ne znam, zato me i zanima….ako to ne rese makar delimicno, onda sve dzabe.

Mi

Kako to da je i danas toliki problem ta hidraulika i dihtovanje kabine a Orlovi sve vec nekoliko godina lete sveučestalije i u sve vecem broju. Rade ljudi na njima i to dosta sa fokusom na remont zmajeva, ali i modernizacije prve\druve faze. Meni se čini da su ti problemi iz prošlosti pod kontrolom na jedan ili drugi način.

Is

Srbija ima jedno dva Orla koji mogu da lete.
Neka veća investicija u modernizaciju ako imaš 100 aviona, pa šteta da ih baciš.

Al

@Ismail

Znači po vama su sve one slike 6+ Orlova koji lete u formaciji fatamorgane?

Pe

Bolje kupite 12-16 komada već gotovih rabljenih AMX International od njih.

Odgovori
Dr

Što ih niste vi kupili ?
Srbija će za svoju LA kupiti SU 75 u to sam sguran .

TT

Dragane pricamo o zameni za LBA tjs. zamenu J-22, a ne Miga-29 ..

TT

PeroZ AMX je suvise star avion, kada se Orlovi budi menjali to ce biti nov avion.

St

ovo je odlicna ideja, zamenite jedan avion drugm polovnim, skoro istim kao ovaj prvi, samo da bi ste zakomplikovali sebi.

Pe

@TT

Kako star kad se proizvodio od kraja 1989. do 1999. godine?

Pogledaj kako i sa čime su opremljeni brazilski A-1M prilikom zadnje modernizacije
https://www.youtube.com/watch?v=VTGbFyHWoio

Orao prema ovom AMX nije ni vrapčić.

Al

@PeroZ

AMX i J-22 su vršnjaci, te postoji jako mala logika u uzimanju jednog radi zamene drugog 30 godina kasnije. Ako već nešto želimo da uzmemo od Italijana, M-346FA bi bio daleko logičnije rešenje za LBA.

Be

Svaki dinar ubacen u Orla je bacen u vjetar.

Ako Srbija vec hoce jurisnika, onda u Rusiju po su25 i bog te veselio.

Mada, uz MI35 , koji ce ti djavo 🤔

Mi

Ok je AMX i sve ali ne moze da ispaljuje Aim-7 :-)
Naravno nije ni blizu lep kao Orao. Ti italijani su precenjeni sto se stila tice.
Slazem se da moernizacija Orla kasni 15 godina najmanje, ali bar se usput razvijaju domace VZ rakete veceg kalibra i elektro-optika za avion za iste.

Hi

@ Miloš77

Ja sam ubedjen da se modernizuje samo iz razloga da mogu da se testiraju nova VZ sredstva.

Gl

Da dodam da bi i kodernizaciju tenka m84 finalnu sa Leonardom mogli da uradimo,uradili su za m60 da li kuvajtu,i sa rafaelom zajedno rade trophy system za americki m1a2 abrams

Odgovori
Br

Nabaviti jos 6 polovna Miga i modernizovati ih na SM i onda pored Mi-35 i BPL-a, Orlovi nam ne trebaju. A donekle modernizovati Galeba od kog se nesto i moze napraviti. Slicno kao Rumuni, izbacili Orla i modernizuju svog „galeba“.

Odgovori
TT

Zamena za Migove ce poceti za koju godinu, koja je poenta kupovati jos 6?

Br

Po sadasnjem propisanom zivotnom veku, u zavisnosti od godine proizvodnje pojedinacnog modela, migovi ce leteti do negde 2027-2032, kako koji. Kako smo presli na odrzavanje po stanju, bez sumnje ce doci i do jos jednog produzenja zivotnog veka, za koju godinu vise, u zavisnosti od stanja, tako da ce verovatno sluziti do 2032-35. A ni Orlovi ne mogu leteti duze od toga. Jos 6 potencijalnih letelica nabavljamo kako bi smo tada pored 20 migova, jurisnih helikoptera i bespilotnih letelica izgubili potrebu za jurisnikom, u koga se jednostavno ne isplati ulagati ikakav novac. To je mnogo bolja opcija od aviona bez ikakve perspektive, sa katastrofalnim motorom, malim doletom, brojnim tehnickim i konstrukcijskim problemima kojima nijedna modernizacija ne moze znacajno pomoci, u odnosu na ulozeni novac. Ako je vec potrebno razvijati „nasu pamet“ imaju Galeba, pa neka od njega naprave malo moderniji skolski avion, to je znacajno jeftinije i korisnije od „novog“ Orla, ukoliko nabavimo dovoljan broj letelica koje mogu dejstvovati po zemaljskim ciljevima.
Na zalost u Orla ce se i dalje ulagati, jer svi vole rupu bez dna.

p.s.
Da li stvarno neko veruje da ce zamena za migove krenuti „za koju godinu“. Pa tek smo modernizovali tri komada.

Al

@Branko

Rumuni su svoje povukli zbog nedostatka delova i nemogućnosti održavanja.

Al

@Branko

MiG ne može pokriti Orlove, pa makar ih imali i za čitav puk. Da ne govorim da bi tim „genijalnim“ potezom RViPVO izgubilo još gomilu pilota za koje je upitno da li bi mogli da pređu na MiG uopšte. Gurati gomilu pilota na nekoliko Galebova će samo dalje pogoršati situaciji su ljudstvom. I na kraju dana, koliko god Orao bio stara i problematična platforma, on i dalje predstavlja daleko bolje rešenje za LBA od Galebova.

Br

E sad, migovi, Mi-35M, H-145M i 4 vrste bespilotnih naoruzanih letelica, plus Galeb ne mogu da zamene Orla…

Br

To je ukupno 8 razlicitih letelica koje mogu da dejstvuju vodjenim naoruzanjem po zemaljskim ciljevima. Mislim bice ih, dok se modernizuje Orao i ako se umesto njega modernizuje Galeb. A pilote ionako nemamo dovoljno i nije lose imati jedan tip aviona manje.

Al

@Branko

Osim što ćeš ih tim „genijalnim“ potezom imati još manje, jer se gomila pilota sigurno neće gurati da lete na 6 Galeba koji istovremeno treba da radi gomilu poslova pored LBA, jer nam Orlovi (ili njegova zamena) ne trebaju po „stručnim“ mišljenjima. Otićiće napolje, jer za njih po „stručnim“ mišljenjima nema posla, bar ne na onim stvarima na kojima „stručna“ mišljenja insistiraju.

Opet, lepo što Mig može da baci koju bombu i ispali (ne)vođene rakete, ali to nije avion za LBA zadatke. Mi-35 je jurišni helikopter, za direktnu podršku i kao takav se idealno nadopunjuje sa BPL i jurišnom avijacijom, ne menja je. H-145M u idealnom svetu menja Gazelu. Bespilotne letelice jesu lepa stvar, ali opet dolazimo do toga da se daleko više sa njima postiže KOOPERACIJOM sa LBA (tj. Orlom) i drugim rodovima (npr. artiljerijom) nego njihovom solo primenom. I na kraju opet, koliko god Orao bio mator i problematičan, isti predstavlja daleko bolju i bezbedniju platformu za obavljanje LBA zadataka od Galeba, te guranje Galeba tek nema logike.

Br

Sve je to jasno, nista ne moze 100% zameniti klasicnog jurisnika, jos uvek. Pitanje je samo, da li ovoliki novac koji se vec 8 godina ulaze u Orla i ulagace se jos duplo toliko, opravdava njegovu potencijalnu vrednost. Ovih osam tipova letelica mozda ne mogu bas svaki zadatak ispuniti kao Orao, ali bar ce neka od njih to moci uraditi za 80-90% u odnosu na Orla, to i nije tako lose u odnosu na ogromnu ustedu. Jer svi vec znamo da je to bacanje para. da li treba reci da je 2022.god,. uskoro, kome treba los jurisnik sa pocetka sedamdesetih…
p.s.
Znam da B-52, A-10 i Su-25 jos uvek lete, ali to je druga prica i neke druge zemlje…

Jo

Koja je razlika u ceni sata leta između Orla i Miga-29? Verovatno će u budućnosti klasična jurišna avijacija biti prevaziđena i njene zadatke će preuzimati jata dronova navođena uz pomoć jednog borbenog aviona ili satelita na niskoj putanji. Ali danas još uvek nije tako. Jurišni avioni obično imaju i manje zahteve po pitanju staza sa kojih poleću. Zato se ne bih odrekao Orlova. Druga stvar je mogućnost poslovne saradnje, kao i osvajanja novih proizvoda i znanja.

Jo

E jesu vam komentari na ovakvu vijest, svaka cast. Nasi ljudi koji se bave najslozenijim vidom inzenjeringa, sto avio aplikacine jesu, prelaze na sljedecu, kompleksniju, fazu, a vi se uhvatili dihtunga,…stajnog trapa ( sto je poznato vec 50 godina, i sta, neki su izgubljeni zbog toga, ali kakve to sada veze ima sa integracinom sistema koje nikada nismo radili).
Zavrsena je i osvojena prica da VRVZ 200 i ide se dalje. Razgovara se o razmjeni i prodaji nekih nasih proizvoda, sto je ogroman uspijeh. Kada su „utopili“ Erbasu naoruzanje za helikoptere, sto ne bi moglo i Leonardu nesto od avio ubojnih sredstava?
Dalje, neki on nedostataka platforme orla su poznati, ali to je izuzetno vazna komponenta, koju nema mnogo zemalja. Nevjerovatno, ljudi Orao porede sa F16 i sl., sto nema veze sa mozgom. Njegovi pandami su A10 i Su25, nesporno robusniji, ali oni su pravljeni za neke druge vrste sukoba. Orlic od Ladjevaca do onoga gdje treba da lupa, ne treba dodatne tankove za gorivo. A mnogo toga drugog nimalo ne zaostaje za pomenutim, brzina na malim visinama, brzina penjanja i sl.
Na kraju, sva ova iskustva o integraciji pod sistema sada na Orao, i razvijena ubojna sredstva, ko zna, kroz neko vrijeme mozda izrode ideju i projekat da se razvije nova i platforma. Uz slicno stratesko partnerstvo, meni to zvuci realno. Ma sta vi na to rekli. I puna podrska kolegama! Samo naprijed.

Odgovori
Sr

@Jovan Kursula
Apsolutno svaka cast ljudima koji razvijaju te sisteme. Posao koji su uradili je ogroman, jako tezak i za najveci moguci respekt. Verifikovati samo te sisteme i softver je pretesko.

Problem je ako se ne resi npr. to dihtavnje kabine, ti lepi novi kolor pokazivaci ce da magle i nece moci da se koriste od strane pilota….

Tako da je bitno da se resi i bice interesantno videti kako ce se resiti jer se niko nije setio 40 godina to da uradi i ovo je veliki iskorak.

Svidja mi se kako je definisan konacan oblik sa obelezivacem u nosu, mnogo bolje resenje nego kontejnerizovano. Nije da sam ja sad neki strucnjak, ali jasna mi je logika iza toga, pogotovo u tim envelopima za koje je projektovan.

Inace, Orao leti malo lepse i od A-10 i od SU-25, uz mamce i LWR, ja bi njemu dao vece sanse da se vrati neostecen sa nekog zadatka nego ta dva aviona.

Br

Nesto treba razvijati a nesto i ne. Nasa industrija je toliko napredovala u poslednjih 5-6 godina da je to skoro pa neverovatno, ko bi to poverovao pre samo par godina, cak i najveci skeptici poput mene, ali to ne znaci da je sve bas kako treba. Ima dobrih i losih stvari. A i katastrofalnih.

Ono sto je odlicno: Lazanski, Morave, Digitalizovani Oganj sa raketama dugog dometa, Aleksandar, Tamnava, Milos, Mali Milos, NTV, Pegaz, verovatno i Gavran…
Vrlo dobri su: Lazar, Nore, Pasars i modernizovani Bofors, BOV-OT, M-20, BOV M-11, Laste…
Za sada obecavaju i nove maljutke Tp5 i Pauk, zatim Alas, Ralas, Nova, vrvz u par verzija, rln-ic, nova strela 10, vodjena zrna S80, itd… Ne znam tacno kako se zovu svi projekti, ali mnogi od njih obecavaju i na tome treba raditi.,

Ali ono sta je katastrofalno i na sta odlazi najvise novca je upravo famozni Orao. Zakasnilo se, i slepima je jasno. Ko zna sta se sve ,moglo uraditi za taj novac do sada, a i sta bi sve moglo u narednih 15god. ako se nastavi sa ovim…

Fe

Prilično tačno. Pre nego što se nad orao otpiše treba uzeti u obzir i krajnje domete (120 i 150km) i kalibar bojeve glave novih raketa (tako su nazvane, ne više assisted glide bombs) Košava 3 na čvrsto gorivo, odnosno kerozin… Najzad VS ima ozbiljni arsenal stand-off oružja, makar i da su sve sami prototipovi…
Osim što bih ih ja – uz još neke, vrlo rado video i na migovima, i na kojem velikom dronu – ako može koje leteće krilo sa turbofanom i nekoliko tona nosivosti, opremanje orla raketama velikog dometa i ozbiljne vatrene moći bi omogučilo da naši Orlići požive kako su zaslužili.

I da se zna – iako je učestvovao u ratovima devedesetih, gde je druga strana imala apsolutnu prednost u vazduhu, niti jedan nije oboren u vazdušnoj borbi, a samo jedan je izgubljen od dejstava PVO protivnika – niski let nad ravnicom. ‘95 je iznad zapadne RS Orao br uspeo da pobegne od F-16 i preživi – veliki uspeh za nenaoružanu letilicu, bez radara i ičeg za osmatranje vazdušnog prostora. Nisu Orlovi za bacanje, a da posluže za razvoj avijacionih raketa – i VZ i IC vođenih VV – su odlična platforma. Kakako je Zameenik Ministra izjavio, u trećem krugu sledi ECM/ECC kompleks – indikator radara i dlektonsko ometanje, kao i pojačanje motora – da li neko zna šta se planira?
Šteta nije predviđen radar – za osmatranje vazdušnog prostora i naročito zemaljskih ciljeva (SAR) omogućio bi traženje ciljeva po svakom vremenu, i bitno ranije zaključavanje rakete sa TV ili IC glavom za samonavođenje na cilj.
Mislim da bi obavezno trebalo da se krene u razvoj krstareće rakete za orla, sa bojevom glavom oko 100-150’kg, dometa npr 350-400km u režimu leta visoko-visoko-visoko i možda 120-150 u režimu nisko-nisko-nisko. Da posluži kao platforma za razvoj projektila koji bi se kasnije (povećao) i prebacio na neki ozbiljni avion…

Zo

Pravi lek je jak 130.Ovo drugo je zamajavanje.Kao sto je bilo sa Zastavom i zastavom 101,na kojem su od početka pa do zatvaranja proizvodnje menjali samo lajsne i branike.

Odgovori
Al

@Zoran

Kupovina bilo kog školskog aviona nema logike bez prethodne nabavke budućeg lovca (ili bar prihvaćenog plana). Da ne govorim da je sam YaK-130 najslabiji u široj familiji i da su i M-346 i L-15 sposobniji i daleko kompletniji borbeni avioni.

Sr

@Aleksa
Apsolutno tacno. S tim da ja L-15 ovako napamet ne bi dao prednost u odnosu na Jak-130.
Treba reci da su i Italija i Rusija ipak zadrzale jednomotorne skolske avione, a Italija nedavno uvrstila i nove M-345 zbog operativnih troskova…. Jedino ako kupimo SU-30, pa onda ok Jak da se zaokruzi obuka.

Al

@Srbofil

Avion sa DS (bar na papiru) i daleko intezivnijim razvojem po meni će uvek biti naprednija borbena platforma od JaK-130 na kojem od dana izlaska prvog serijskog iz fabrike realno nije rađeno ništa. Koji od ta dva (tehnički tri) je bolji školski avion je druga priča.

B

Rusi su izgleda odustali od pravog borbenog YAK-a, tako da verzija koja je na prodaju moze da zameni samo Galeba, medjutim odrzavanje YAK-a je preskupo za ono sta nudi i preveliki je skok nakon Laste. Zato Rusi jos uvek koriste Albatrose. Dakle, preslab za jurisnika, a prejak za prvog skolskog mlaznog aviona…

Mi

„Dakle, preslab za jurisnika, a prejak za prvog skolskog mlaznog aviona…“

Upravo tako.

22

Neko stvarno još uvek veruje da se Orao modernizuje?!

Odgovori
B

Ja verujem. Za 5-7 godina verujem i da cemo imati svih 12 modernizovanih, po ukupnoj ceni racunajuci i prvobitni projekat kompletno staklenog kokpita jednoseda, dok nismo presli mahom na dvosede, sa ukupnim troskovima od sigurno 300 miliona, pa onda dodaj jos toliko za odrzavanje toliko starih aviona sa osetljivom stranom elektronikom, da bi leteli jos 5 godina, i hop ode 600 miliona, a mozda i vise…

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Miloš77 na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

^^ Pa najverovatnije ono sto je i najlogičnije. 1. Eliminacija cevčuge za srkanje goriva u vazduhu. Ako Gripen ima mesta naći će i za Rafala. Kreativni subto inžinjeri pa mogu nešto malo bolje da urade. 2. Comformal Fuel tanks.. uz eliminaciju starih cilindričnih spoljnih rezervoara za gorivo. Ili, kao F-22 i Izraelski F-35 dobice STEALTH…

28. Nov 2024.Pogledaj

Vaste na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Aleksandar Zato se verovatno Alžir odlučio za Rusko oružije ? oko 5 miliona Alžiraca ima u Francusku plus Alžirci ne mirišu Francuze,toliko o južnoj pokrajini !

28. Nov 2024.Pogledaj

Djuka na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

i do sada je, samo u Srbiji, za to potrošeno 20,6 miliona evra prema EU kancelariji u Srbiji Interesantno, koliko godisnje potrosi RF ili PRC na slicne projekte?

28. Nov 2024.Pogledaj

Yoda na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@ Petrovic Dusan "Neistina je da Rusi imaku bilo lalvu prednost.“, sto se i videlo na snimku pada „Lesnikovace “ (oreshek) gde se bojeva glava raspala na vise neravnomernih komada koji padaju raznom brzinom, dok bi trebalo da su jednake i u istim intervalima (objasnjenje fizicara Marka Solomina, ne moje)." Propaganda, radi se o podmuniciji,…

27. Nov 2024.Pogledaj