Sigurno da nema govora da je bilo koja od te dve opcije izvodljiva u ovom veoma osetljivom trenutku za Jat, kako u kontekstu još ne pokrenutog restruktuiranja tako u kontekstu već potpisanog ugovora o nabavci Airbus letelica.
Da li je rešenje priče u vezi oporavka nacionalnog avio-prevoznika blizu? Dvodnevni razgovori Ministarstva finansija sa delegacijom Airbusa po svemu sudeći idu u pozitivnom pravcu. Pored pokušaja Boeinga da u poslednjem trenutku nametne svoje rešenje i mogućeg komplikovanijeg procesa od strane države, Jat se primiče top of decent tački pred ateriranje ka svojoj svetlijoj budućnosti. Ali ništa još nije gotovo niti rešeno.
Kako su Novosti prve javile u utorak, na ranije najavljenom sastanku delegacija Airbusa ponudila je Ministarstvu finansija i privrede Republike Srbije ponudu koja se teško može odbiti:
Četiri A319 pred početak letenje sezone koji će biti praćeni sa još četiri aviona ATR 72-500 koji bi u Beograd sleteli na jesen i uz pomoć u realizaciji type rating obuke pilotima.
Prvi put posle 15 godina nazire se rešenje Airbus ugovora. Kako je Tango Six prvi javio u martu ove godine, Airbus je na sve načine pokušavao da izmenom baznog ugovora olakša Vladi Srbije odluku da konačno realizuje ugovor koji je potpisan 1998. godine. Naravno altruizam ovde ne postoji u svom izvornom i iskrenom obliku i termin „pomoć“ treba shvatiti kao kreativno razrešenje problema koji bi bio jedna od ozbiljnijih prepreka ulaska Srbije u Evropsku Uniju. Ovaj aspekt problema se često ignoriše – EU ne bi odstupila ni milimetar od realizacije potpisanog u svoju korist, politički pritisak bi bio i biće nemilosrdan. Srbija ovde jednostavno nema izlaz.
Airbus se s druge strane prema Srbiji do sada u ovom procesu nije ponašao nasilnički već je pokušavao da na sve moguće načine pronađe kompromis kao i da izmenom strukture ugovora Vladi Srbiije što je moguće više olakša odluke koje predstoje.
Kako je Tango Six pisao i kako su izvori Novosti potvrdili, Airbus će uz pomoć državnih kreditnih institucija Nemačke i Francuske u finansijkom smislu olakšati put do novih aviona.
ILFC će obučiti dve posade po avionu dok će type ratinge za dodatne četiri posade po letelici finansirati Airbus. Lizing prelaznog rešenja u formi 4 aviona A319 platiće država i oni, najavljeno je, stižu pred početak sledeće letnje sezone.
Prvi raspoloživ slot za isporuku novih A320 u Airbusu je 2015. godine i to će biti datum kada će biti okončana realizacija kupovine prva četiri aviona ove verzije koje će finansirati Srbija preko državnih garancija za isplatu kredita koji će obezbediti nemačke i francuske državne kreditne institucije u vrednosti od 140 miliona dolara sa uračunatim avansom koji je Srbija već ranije platila.
Budući da EADS-ova ćerka firma ATR isporučuje noviju -600 verziju broj slobodnih -500 modela je značajan i uz, kako Tango Six saznaje, urađen D check četiri ATR 72-500 regionalnih turbo-propova stići će u Jat na jesen ove godine uz finansijske uslove znatno povoljnije od tržišnih što će biti EADS-ov gest u okviru sveukupnog rešenja.
Mogući problemi
Prvi je formalno već rešen. Neobjašnjiv politički fenomen u oličenju Milutina Mrkonjića biće zbrinut zbog povoljne okolnost da entiteti u restrukturiranju spadaju pod Ministarstvo finansija i ekonomije.
Time su se stvorili preduslovi da se odluka ministra Dinkića o revitalizaciji ovog gubitaša dovede do kraja.
Da, ironija i dalje leži da su upravo sve vlade i skoro sve političke opcije u predhodnih nekoliko godina skoro fatalno osakatile Jat ali proces razrešenja je neumitno pokrenut odlukom da se Jatu obustave kreditne garancije iz budžeta.
Vlada će, kako su Novosti prve javile, formirati radnu grupu koja će se pored novih letelica baviti i procesom restruktuiranja Jata. Kako Tango Six saznaje, mogući problem može biti da će sastav radne grupi biti preglomazan i stoga neefikasan. Da li je u pitanju politika ili loš menadžerski pristup ostaje da se vidi.
Najave „stručnjaka“ da Jat može biti regionalni lider, vera ministara da će neko poželeti da kupi 49% kompanije nakon njenog restruktuiranja takođe su veoma problematične. Po sredi je po ko zna koji put preterani i neosnovani PR kojim se negira postepeni pristup koji je za sada dobro počeo sastankom sa Airbusom.
Ostaje nada da ćemo u vestima i izveštajima slušati o konkretnim koracima umesto o željama koje su do sada bile projekcija nepotrebnih populističkih poriva
mtw
" delegacija američkog proizvođača putničkih aviona boravila je juče na aerodromu Nikola Tesla gde je u prostorijama letačke operative Jat Airwaysa održala prezentaciju svoje flote pilotima koji su se zatekli na toj lokaciji u tom trenutku."
Ови као да су дошли да продају посудје и постељину…
Vlada
Pa nije bas tako. Oni (B) su digli ruke, u ovom slucaju, jer znaju za Airbus-ov ugovor. Posetu nisu obavljali oni koji se bave prodajom vec pilotskom obukom. Mozda je sa nima doputovao neko od "nizih cinova" iz prodaje tek da ne kazu da to nije ispraceno kako treba. Zna se da ce JAT tj Srbija kupiti te avione a i JAT Tehnika se vec prilagodjava u hodu. Steta ali ne i neocekivan ishod.
ipanema
hahaha majko mila…..sve sve ali ne zelim samo da se dogodi da jat promeni bezbednosni skor sa novim avionima
SuisseOuest
Koji je finansijski deo dogovora za ATR-ove? Da li oni isto idu na lizing? Nije mi bas najjasnije zasto se ATR72-200 menja samo malo unapredjenim -500, umesto da se malo saceka i uzme znacajno bolji -600? Naravno, ako je u pitanju lizing, onda se -600 moze uzeti za 5-10 godina i onda je -500 sledece jeseni odlicna varijanta.
Jedva cekam da letim tim (novim?) a319 od proleca.
AirMiki
Колико сам чуо ти 319 што дилазе у пролеће стари су 7 год ;)
kolikoli
Nema tu leba :) Evropa će nam uvaliti avijone a JAT će još uvijek raditi minus svake godine. Pametnije bi bilo ukinuti JAT i povezati se sa low coast komapnijama. Ovo je još jedno bacanje para kroz prozor. Nijedna ex-Yu avio kompanija ne radi plusa..Slovenci imaju 2 A 319.. Hrvati ?, Bosanci (dali uopšte lete), Srbija ( 4 A319).. Sve u svemu lok i voda :)