Kako je saopštilo Ministarstvo odbrane Republike Hrvatske (MORH), avion MiG-21 hrvatskog ratnog vazduhoplosvtva srušio se danas oko 14,00 časova u području kod Slatine u Virovitičko-podravskoj županiji, a kako je navedeno do rušenja je došlo tokom planske aktivnosti obuke.
Iz MORH-a navode i da preduzete sve mere i radnje u cilju pronalaska i spasavanja posade, kao i da će javnost blagovremeno biti obaveštena o detaljima.
Ovo je drugi pad hrvatskog borbenog aviona za nešto više od 8 godina, prethodni udes dogodio se 5. avgusta 2014. godine kada se kod Velike Gorice srušio jednosed MiG-21bisD.
Kako je sada MORH naveo da se radi na pronalaženju posade, moguće je da je reč o dvosedu.
Podsetimo, poslednji srpski MiG-21 koji je imao udes odnosno katastrofu bio je upravo dvosed MiG-21UM koji se srušio 25. septembra 2020. godine kojom prilikom su oba pilota poginula.
U poslednjem saopštenju MORH-a navedeno je da su se iz dvoseda oba pilota uspešno katapultirala i prizemljila, da su u stabilnom stanju, van životne opasnosti, i da se prevezeni u bolnicu u Zagreb na lekarski pregled.
Na konferenciji za štampu koja je sinoć održana u 91. vazduhoplovnoj bazi Pleso, detalje vezano za ovaj događaj izneo je komandant hrvatskog ratnog vazduhoplovstva (HRZ) brigadni general Michael Križanec, a prenelo Ministarstvo odbrane Hrvatske (MORH). On je izjavio da je avion koji se srušio sudelovao u planiranoj obuci, u kojoj je sudelovalo ukupno pet aviona HRZ-a u vazdušnom prostoru, koji su izvodili planirane zadatke koordinirano sa bataljonom vazdušnog osmatranja i navođenja i ostalim segmentima koji čine sistem nadzora vazdušnog prostora.
– U 13:44 smo dobili prvi signal da je jedan od aviona u zraku javio poziv u nuždi tzv. „mayday“. U 13:48 posada je javila da će izvršiti katapultiranje odnosno izbacivanje iz aviona zbog određenih problema s motorom – rekao je Križanec te dodao da je ubrzo nakon toga, u roku od pola sata sa Lučkog poleteo prvi helikopter s timom pripadnika hrvatskih oružanih snaga, a nakon toga i drugi helikopter.
– U 15:28 su posade helikoptera uočila oba padobrana što nam je potvrdilo da su piloti sigurno napustili avion. U 16:25 piloti su bili u helikopteru prema Lučkom, odnosno predani na sanitet koji ih je prebacio u bolnicu u Zagrebu – istakao je komandant HRZ-a.
Kako dalje prenosi MORH, general Križanec pojasnio je kako je avion koji se srušio MiG-21, dvosed, avion za obuku, evidencijskog broja 164, koji je bio remontovan 2013-14. godine, i da se ovaj incident dogodio unutar 20 sati, nakon 200-satnog pregleda. Što se tiče pilota, istakao je kako je reč o vrlo iskusnim pilotima sa impozantnim satima naleta.
– Radi se o pilotu koji je imao 1800 sati naleta ukupno, u ovoj godini preko 70 sati, nastavnik je letenja i probni je pilot. Pilot u drugoj kabini ima 2000 sati naleta ukupno i 80 sati ove godine – rekao je brigadni general Križanec.
Hrvatski mediji preneli su da su se iz dvosedog MiG-a 21 katapultirali komandant Eskadrile lovačkih aviona pukovnik Zvonimir Milatović i major Ivan Lukan. Osim toga citirali su i komandanta HRZ-a koji je izjavio da se sumnja da je uzork pada aviona otkaz motora.
Ovaj post biće ažuriran kako nove informacije budu pristizale.
BSD
Kad bi svako mogao da ima ozbiljno vazduhoplovstvo onda se ne bi na 150 avio poletanja gubila po tri aviona, ali dobro, kada dodju Rafali onda ce to sila nebeska da bude.
Zicer
Sila nebeska? Sa 12 Aviona? To je jedva dovoljno za Air polising.
jednostavna_matematika
jaoo… koji komentar …na 150 polijetanja se gube 3 aviona, za tebe koji si to lupio ispada na 50 polijetanja jedan padne … da je to tako onda nitko ne bi letio. bio ti je članak o nosaču avion g.w.bush, dnevno imaju 100 polijetnja… po tebi bi svaki dan gubili dva aviona… to je inače elementarna matematika…
Mali Mica
Stara konzerva, ne moze ni to vecno da leti.
Puno srece pilotima. Treba imati muda sesti u ovako nesto. Tako je u celom regionu. Politika vrti jagnjad, ljude se baca u slabo odrzavane podrtine da rizikuju glavu.
Beduinko
I onda se neki u Hrvatskoj usuđuju govoriti da Hrvatska ne treba modernizirati vojsku. Vrijeme je da se prestanu zajebavati i da se otvori novčanik. Ne 2% GDP-a za hrvatsku vojsku, nego 3% ako treba, pogotovo sa svime što se događa u Europi. Nikakva jedna eskadrila Rafala nije dovoljna. Već sada započeti razgovore sa Amerikancima o F-16 ili F-35, gdje bi F-35 bio bio logičniji izbor, pošto se skoro cijela Europa opredjeljuje za njih. Što se čeka sa MLRS M270 ? Da se svi doniraju Ukrajni ? Vrijeme je da se uozbilje…
Yu-dfy
Ma sta 2-3%. Daj odma 5% ili nista :-)
K
Dovoljna je jedna eskadrila Rafalea, ali propisno financirana tako da ima dovoljan broj pilota, da ti piloti imaju dovoljan broj sati naleta, i da sama eskadrila bude dobro i redovito održavana i opremljena. Daleko bolje to nego imati aviona za dvije eskadrile, ali u kojima onda pilota nema dovoljno, a svaki pilot ima samo 50 sati naleta i nije u mogucnosti uvjezbavati puni spektar sposobnosti koje takva močna mašina pruža.
Imati kombinirano dvije eskadrile sa dva razlicita tipa naprednog modernog aviona je financijsko-logistički suicid za HRZ.
Nikola
Malo je to. Dopisi par nosaca aviona, nuklearnih podmornica i jedno par eskadrila strategijskih bombardera.
Davor
F 35 je također imao više nesreća do sada. Ništa mu nije pomoglo šta je nov. Jasno da je Mig 21 prastar. Bitno da nema poginulih a avion nije ni bitan.
Beduinko
@K Nije dovoljna jedna eskadrila. Te gluposti koje ljudi konstantno ponavljaju, ili da Hrvatska nema novaca. Mislim već su toliko dosadni sa svojim glupostima koje ponavljaju svake godine. Jedna eskadrila nije dovoljna Hrvatskoj. Pilota ima i više nego dovoljno.
R2D2
Beduin, slažem se da jedna eskadrila nije dovoljna, bilo bi dobro dokupit još bar 6 Rafala F4 i prebazirat ih u Pulu ili Zadar a u Zagrebu pustiti samo 3 aviona za kontrolu sjevera RH, ali mislim da je nerealno sada ići na kupovinu F35 ako se to nije odmah napravilo. Ali to je svebacanje novaca ako se ne kupi neki ozbiljan pzo tipa David’s Slinga ili samp-t mica ng eventualno samo za zaštitu aerodroma.
P.s bilo bi dobro možda da se krene razmišljati o bar 2 transportna aviona kategorije C130 J ili A400M.
Nikola
@Beduinko
Pa nije dovoljno ni 3 ni 5 eskadrila, uvek je bolje imati vise. Ali ko ce to da ‘tera’? Pogledaj samo kad ste dobili donaciju Kajova, i jesi li bar jednom video svih 14-15 na nekoj vezbi? Nisi 100% jer nema dovoljan broj pilota. A ti ovde lupetas o eskadrilama aviona iako cete muku muciti i sa tom jednom.
R2D2
Beduin slažem se sa vama da je jedna eskadrila od 12 aviona malo, mislim da bi bilo dobro kupiti još bar 6 komada Rafale F4 i u Zagrebu pustiti samo 3 aviona za kontrolu sjeveroistoka RH dok glavninu prebaciti u zadar ili Pulu, ali kupovina 12 F35 mislim da nema nikakvog smisla, ali sve to nema smisla ako se ne uzme neki kvalitetan pzo sustav tipa David’s Sling ili SAMP-T, Mica VL ng može služiti evntualno za zaštitu aerodroma. Zrebalo bi možda razmišljati i o transportnim avionima tipa C130J ili A400M.
Nebi bilo loše ni potkop Pantanu modernizirat i staviti u neke planove.
Robert
Ne bi me čudilo da u blisko vrijeme izleti informacija o dodatnih 6 komada kao opciji ugovora. Više od toga je potpuno neracionalno razmišljanje jer mi ne možemo iskoristiti niti 50% potencijala te platforme.
Sanjati o još jednoj, paralelnoj i potpuno drugačijoj platformi se može ako nemaš pojma s kakvim se ozbiljnim izazovima sada bavi MO oko pripreme preduvjeta za prihvata Rafala.
F-35 pogotovo s obzirom da Hrvatskoj bez provedene vojne lustracije (čitaj: tranzicija sa sovjetske opreme i doktrine na američki ‘end2end stack’).
Beduinko
@R2D2 Avioni padaju, iz mnogih razloga, nije bitno da li su stari ili novi. Imaš eskadrilu, padne ti jedan, dva, ostaneš na 10 aviona. I što ćeš ? Ništa, možeš da staviš palac u dupe…
FlyKu
Davor
Ja bih da se nadovezem. Vec prije godinu-dve na T6 sam napisao
da jedan motor nije dobra opcija (mislim da se radilo se o F-35). O starim avionima i da ne govorim. Desava se, sta je-tu je.
Naravno, nisam otkrio toplu vodu. Ali i Su-75 ce biti jednomotorni. A oko 30 % Migova 21 u JNA je izgubljeno u udesima…
Petrovic Dusan
Nadam se da su piloti preziveli, avione su i tako nove vec kupili.
Dosta izmotavanja sa avionima iz SSSR
Let’s go Brandon
Купити и добити купљено у данашње време није исто. Шансе да им испоруче на време су једнаке шансама да овај Миг 21 поново полети. Проблем је што многи још увек верују у економију Француске а и неких других.
Beduin
U ovom slucaju, sansa je 99,9%.
Avioni koji su namjenjeni Hrvatskoj su vec povuceni iz operativne uporabe Francuskog RZ.
altec
Ne zovu ih bez razloga „flying coffins“..
Toliko od mene.
mika
pa ne zovu ih tako.
Ima jedan drugi avion koji je imao taj nadimak. Sa razlogom.
Beduin
F104 Starfighter
ivan
mika
Starfightera je bio uzas ,pogotovo u nemackom RV ali ni dvadeset jedinica bas nije bila poznata kao siguran avion. U svakom slucaju mali broj naleta i stari avion nikad nije dobitna kombinacija
Mislav
Ovaj je poznat kao leteca cijev. Iako zapravo i izgleda tako ima nesto lijepo u njegovu dizajnu.
MiG21BiS
@ Altec, Zapadno ime za njega je fishbed
Medo s mora
Čuo sam i za naziv „ground nailer“.
Dejan
@altec
MiG 21 ima nadimak Balalajka
Zeljko
Hvala bogu da su piloti preziveli,gvozdje nije bitno
Srdjan Kuslev
Da, radi se o starfighter-u F-104. Mada su ga zvali „widow maker“!
1980
Ma neka su piloti dobro,za stare masine manje vise.
Luki
Ako se ne varam, ovo je već drugi puta. U Srbiji katastrofalno po tome pitanju gdje su čak imali i smrtne slučajeve pilota. Jbala te sovjetska tehnologija…
Gale
За пад авиона у Србији су одговорни пилоти. Играли се са јако малим бројем сати без рутине на МиГ-у 21 на јако малој висини.
Petrovic Dusan
@Gale ne znam zasto kriviti pilote, nisu uopste trebali leteti u toliko starom avionu,osim na nekom sajmu muzejske tehnike, u strogo kontrolisanim uslovima.
Luki
@Gale Ne znam što je bilo i što su radili. Znam samo da su nažalost par puta ima smrtne slučajeve sa padom aviona…
Feline
@Luki
Taj srpski primerak kao da je pao dok je pilot vodio kopilota u razgledanje svog rodnog kraja u brišućem letu.
Yrraf
Avioni jesu stari i nepouzdani, tu nema spora, ali svakako je problem i u Srbiji i u Hrvatskoj i mali broj sati naleta za letilicu koja je i kao nova bila zahtevna za letenje i ne prašta greške. Da li je tehnika sovjetska ili nije nema mnogo veze. Imamo i sovjetski Mig-29 pa mu je bezbednosna statistika mnogo bolja iako je i tu dugo bilo nedovoljno ulaganja u održavanje i obuku. Ovde je velika sreća u nesreći da su piloti preživeli, a nove letilice ionako uskoro stižu. Odgovornost je pre svega na politici koja je čekala zadnji momenat za obnovu lovačke eskadrile pa su ljudi sada prinuđeni da lete na neadekvatnim letilicama. Nadajmo se samo da će se u oba vazduhoplovstva u budućnosti više ulagati u obuku i održavanje i da će piloti imati adekvatnu opremu i trenažu.
Zicer
Jebala te sovjetska tehnologija? Pa ta tehnologija je izbaciva sedista koje Rusija proizvela je spasila ova dva piota. Jednako padaju i zapadni avioni. Pa jedna Francuska ne proizvodi izvaciva sedista. a ti psujes Rusku tehnologiju, koja je stara 60 godina a radia je.
Milan
Mig 21 nije akrobatski avion i sa svojim delta krilom i čudnim profilom u podzvučnom letu ne prašta nikakve greške. To je razlog tolikih padova u svim zemljama do sad, naročito kad se taj avion upotrebljava za širok spektar zadataka za koji i inicijalno nije bio konstruisan (a konstruisan je samo da poleti i sruši B52 i da u tome bude veoma brz, ništa više od toga).
Vlad
Avioni padaju bilo da su istočne ili zapadne proizvodnje. Koliko sam razumeo ljude kojima je Mig 21 posao, za preživljavanje njegovih pilota prilikom akcidenta je bitno da avion bude na dovoljnoj visini. To sa našim Mig-om 21 UM nije bio slučaj. Očito je da se u ovom slučaju otkaz motora desio na većoj visini te su se oba pilota bezbedno katapultirala i prizemila.
Grgin batler
Dobro je završilo,živi su obojica …
Crno prase
Balalajke su svoje odavno odsvirale…Žao mi je ljudi koji ih i dalje moraju letiti ….
Lovac Joca
Dakle, nije bitno da li je avion zapadni ili istocni, pa ni to koliko je star. Bitno je kako se odrzava, to ga cini pouzdanim. Mig-21 u SFRJ, Srbiji i Hrvatskoj…koliko ih je palo zbog otkaza motora, kao sto je ovde bio slucaj? Nula! Sacekajte istragu, mozda je ptica uletela u motor,mozda…
car je gol
eto, ako nekom nije jasno, vazna osoba je sve objasnila….
(ps, pazite slijedeci puta za koga glasate)
ŠEF ODBORA ZA OBRANU
Vidović: To se događa i mnogo opremljenijim vojskama, zrakoplovi zbog sile teže tendiraju tome da padnu
‘On može na pisti biti sto posto ispravan, ali u roku od tri minute može otkazati nešto i mislim da se to i dogodilo‘, istuče Vidović
Marko
Vidović je iz opozicije.
Thomas
Da je se sada srusio Rafal ode 200 miliona Evra. Onda cekaj nekoliko godina da dobijes zamenu. Neman ja nista protiv da Hrvatska prelazi na Rafal. Ja se samo pitam protiv koga im treba ovakav avion. Jedino da se sprdaju Srbijom. Uz 10 jednoseda uzet 2 dvoseda je suludo. Israelski dvosedi bili su bar borbeni. Bolje uzet 12 cisto borbenih aviona i skolovanje vrsit skupa sa savezniciman.
MiG21BiS
Pa koja je šansa da avionu Rafal otkažu oba motora istovremeno?
Luki
@MiG21BiS Mala, ali moguća. Zato je bolje imati dva motora. Ako ode jedan , barem imaš još jedan da sletiš.
mika
Rafale dvosjed je jednako operativan i borbeni avion kao i jednosjed.
Drago
Za razliku od dvosjeda Miga 29 i takvih većine ruskih, zapadni dvosedi su isto borbeni avioni kao i jednosedi.
K
Rafale dvosjed je borbeno više sposoban od jednosjeda, jer se dio velikog broja zadaca koje inace zapadnu jednog pilota u dvosjedu mogu prebaciti na drugog.
Feline
@ MiG21BiS
Da li Rafale može da leti (tj bezbedno aterira) sa samo jednim motorom?
Srbofil
@Feline
Naravno da moze. FBW sistem kompenzuje, ostanes stabilan bez ikakvih problema, isto kao i F/A-18, SU-30 itd.
Treba napomenuti i da motori kod jednomotornih aviona nisu „isti“ kao kod dvomotornih cak i kada se radi o derivatu istog motora(recimo RD-33 za Mig-29 ili RD-93 za JF-17) jer jednomotorni avioni imaju vecu redudantnost, u prevodu ako kod dvomotornog imas jednu pumpu po motoru, ovde imas dve, umesto dva sklopa imas tri itd. da bi imao vecu „rezervu“.
ns posmatrac
Mozda je nekome zao ljudi koji lete na migu 21 ali njima sigurno nije zao. Oni uzivaju u letenju. Svaki avion daje neku svoju draz letenja.
Bolje da lete na migu 21 nego da sede na zemlji.
Mig 21 je jako zahtevan avion za letenje i kako to piloti vole da kazu traze pilota koji misli ispred aviona.
Naravno svi piloti voli da lete na najnovijem avionu i siguran sam da svi koji predju na Rafal ce uzivati u njemu pogotovu sto je to avion sa izvarednim letackim performansama.
Nazalost za ovu dvojicu pilota tehnologija izbacivih sedista iz 50 i 60-tih godina proslog veka je takva da vise nece moci da lete barem ne na avionima sa izbacivim sedistima (usled katapultiranja dolazi do nabijanja (kompresije) kicmenih prsljenova i vise nije bezbedno za njih da se izlazu riziku ponovnog katapultiranja jer bi to onda moglo da dovede do trajnog invaliditeta).
Najbitnije da su oba pilota prezivela i da nemaju ozbiljnije povrede.
Deki
Ivan Selak je dozivio nesrecu 1991 ako se ne varam pa je letio jos godinama.
chillax
Jao nama ako najiskusniji piloti i instruktori u HRZ-u imaju po 70-80 sati naleta na samom kraju godine. Po NATO standardima bi morao imati min. 180 godišnje (od čega 40 može biti u simulatoru).
A indikativna je i objavljena informacija da je i jednom i drugom već prije krepavo motor u zraku u zasebnim incidentima, ali su ih tada uspjeli ponovo pokrenuti prije pada.
Odmah uvesti moratorij na letenje tim sovjetskim smećem i za 2023.g. platiti Mađarima ili Talijanima da vrše air policing dok su mlađi piloti na obuci u Francuskoj i dok 2024. ne sleti prvi Rafale u ZG.
Debeli sef
Ni hrvati ni srbi nemaju pilota.Niko nece u pilote iako su kriterijumi drasticno snizeni,klinci nece i tacka.
kljuki
a jbg, jasno, ne mozes letiti u tome i surfati na mobitelu po kojekakvim facebook, instagramima i twiterima, zato im se i ne svidja, nemaju vremena za osnovnu preokupaciju u zivotu. :-)
Feline
@Debeli sef
Neć mene da puste, mada bih zahtevao bar dva sata naleta dnevno, minimum.:)))