Hrvatska želi „modernizaciju“ i „nadogradnju“ svojih Rafala, sledeći paket naoružanja i dalje tajna

26. mar 2025

Hrvatski ministar odbrane u poseti proizvođaču Rafala: „Predložili smo Dasou investiranje u Hrvatsku“

25. mar 2025

Sveobuhvatna lista NATO gubitaka iznad SR Jugoslavije i regiona tokom rata 1999. godine

24. mar 2025

[POSLEDNJA VEST] Boing porazio Lokid: Tramp predstavio prvi američki višenamenski borbeni avion 6. generacije

21. mar 2025

Mađarsko ratno vazduhoplovstvo doprinosi KFOR-u: Helikopteri H145M nakon Bosne i Hercegovine i iznad Kosova i Metohije

20. mar 2025

Izraelska kompanija „Elbit Systems“ objavila rezultate poslovanja za prošlu godinu

19. mar 2025

Poslovni rezultati kompanije MBDA za 2024. godinu: Značajno povećanje proizvodnje, zemlje bivše Jugoslavije novi klijenti

19. mar 2025

Tragedija u noćnom klubu pokrenula je opsežnu međunarodnu operaciju medicinskog vazdušnog transporta u Severnoj Makedoniji

18. mar 2025

[ANALIZA] Da li je Vojska Jugoslavije 1999. godine gađala USAF-ove avio-cisterne?

17. mar 2025

Ujedinjeni Arapski Emirati pre Srbije naručuju Erbasov A400M

13. mar 2025

Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

12. mar 2025

Emiratski Kalidus nastavlja sa razvojem svog COIN aviona B-250

11. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Goran Memon za Tango Six: EDePro razvija dva tipa letelice, cilj je da „mock-up“ dvomotorne bude izložen na sajmu u Dubaiju

10. mar 2025

Konačan poslovni i finansijski izveštaj Dasoa za 2024: Još jedna uspešna godina, ostalo da se proizvede i isporuči još 220 Rafala

5. mar 2025

Američki ubica Jastrebova u Farnborou: Priča o tri zelene zvezdice

4. mar 2025

[ANALIZA] Nesreće V-22 Ospreja: P-faktor, prokletstvo tiltrotora i imperativa tehnološke superiornosti američke vojske

3. mar 2025

[IDEX 2025] Od streljačkog naoružanja do dronova: Srpska namenska industra na štandu Jugoimport SDPR-a

28. feb 2025

[ANALIZA] Novi podaci o dejstvima Vojske Jugoslavije protiv USAF jurišnika A-10 „Thunderbolt“ iznad Kosova i Metohije 1999. godine

27. feb 2025

Srpski vazduhoplovni inženjer ima rešenje: Pretnja asteroida „2024 YR4“ i moguće strategije odbrane planete Zemlje

26. feb 2025

[IDEX 2025] Ruski helikopteri izložili flotu svoje novije civilne ponude: Ka-32A11M prvi put prikazan u Abu Dabiju

22. feb 2025
[POSLEDNJA VEST] Boing porazio Lokid: Tramp predstavio prvi američki višenamenski borbeni avion 6. generacije
Boing F-47 prvi je američki višenamenski borbenih avion 6. generacije. Prvi zvaničan USAF-ov vizual nove letelice ne otkriva mnogo, osim možda prisustva kanara

[POSLEDNJA VEST] Boing porazio Lokid: Tramp predstavio prvi američki višenamenski borbeni avion 6. generacije

Predsednik Sjedinjenih Američkih Država Donald Tramp predstavio je u današnjem obraćanju iz Bele Kuće prvi novi američki projekat višenamenskog borbenog aviona 6. generacije. Avion koji je potekao iz višegodišnjeg projekta NGAD („Next Generation Air Dominance“) zvanično je dobio ime i još bitnije kompaniju koja će dobiti ugovor za njegov razvoj i proizvodnju.

Boing F-47 je, prema Trampovim rečima, u tajnosti leteo (zapravo bio razvijan) pet godina. Lokid Martin, danas indirektno proglašeni gubutnik, bio je drugi učesnik u projektu. Lokidov gubitak u ovom nadmetanju znači da je najveći globalni proizvođač borbenih letelica i drugih sistema isključen iz, za sada planiranih, projekata letelica šeste generacije. „Northrop Grumman“ se povukao iz NGAD takmičenja 2023. godine.

F-47 je prvi potpuno nov projekat mlaznog borbenog aviona u istoriji Boinga. Iako je Tramp tokom predstavljanja kazao da su „generali izabrali oznaku letelice“, moguće je da „-47“ znači i posveta njemu – u drugom mandatu on je 47. predsednik SAD. Međutim, takođe je moguće da se radi o omažu Boingu. Prvi mlazni avion koji je kompanija ikada proizvela bio je bombarder B-47.

Letelica je prikazana u ovalnoj sobi u formi crteža iz prednje polusfere bez otkrivanja oblika. Nakon obraćanja pojavile su se grafičke interpretacije aviona koji, kao i nedavno prikazano (ne zvanično predstavljeno) kinesko rešenje borbenog aviona 6. generacije nema verikalni stabilizator i koga, mnogo više nego u ranijim projektima, odlikuje dizajn orijentisan ka smanjenoj radarskoj uočljivosti.

Primetna je razlika između grafike koja se nalazila pored Trampa i USAF videa (dole u članku). Jedna od prikazanih letelica ima kanare.

Trampova prezentacija nove letelice. Planirano je da prvi prototip poleti pred kraj njegovog mandata

Projekat NGAD, prema prvobitnim planovima, treba da uđe u službu američkog ratnog vazduhoplovstva u sledećoj dekadi kao zamena za F-22 uz dodatak „loyal wingmen“ koncepta u formi besposadnih letelica kojima ovaj avion može upravljati a koje spadaju pod „Collaborative Combat Aircraft“ program. Taj program je nedavno dobio i zvanične USAF oznake dva demonstratora kompanija „General Atomics“ i Anduril – YFQ-42A i YFQ-44A. Upotreba „F“ u oznaci pored uobičajenih skraćenica znači da će biti reč o besposadnim (i) autonomnim borbenim letelicama.

Za razliku od nadmetanja na prethodnom većem projektu, višenamenskog borbenog aviona F-35 (Boing je tada bio gubitnik sa svojim X-32), koje je bilo javno, NGAD se uspešno odvijao u tajnosti. Jedina informacija do sada koja je javno objavljena bila je USAF-ova potvrda 2020. godine da je jedan od demonstratora poleteo.

Formalna dodela ugovora bila je odložena prošle godine zbog ponovnog razmatranja o konceptu i posledično dizajnu letelice. Uticaj planiranja potencijalnog konflikta sa Kinom biće vidljiv po većoj platformi koja može da ponese više oružja i bitnije – više goriva.

Očekuje se da će NGAD, odnosno sada Boing F-47, koštati „višestruko“ više od F-35 i da će početna narudžbina iznositi 200 letelica. Znajući koliko početne projekcije ne znače ništa i na kraju ispadnu višestruko prekoračene, kao u slučaju aviona F-35 (1,7 biliona dolara za sada), zvanično se, za sada, priča o iznosu od 20 milijardi dolara koje bi trebalo da uđu u zvaničnu alokaciju godišnjih budžeta za razvoj aviona između 2025. i 2029. godine.

F-47 prati i zaseban program za razvoj motora novog lovca koji je označen kao „Next Generation Adaptive Propulsion“ i uključuje „Pratt & Whitney“ i „GE Aerospace“ koji rade na „adaptivnim“ turbofan tehnologijama koje mogu prilagoditi protok vazduha kroz pogonsku grupu tokom leta.

Paralelno, američka mornarica razvija sopstveni borbeni avion nove generacije kao zamenu za F/A-18 i E/A-18, sa Boingom i „Northrop Grummanom“ kao preostalim konkurentima nakon eliminacije Lokida i iz ovog programa.

Boingova pobeda je izuzetno pozitivna vest za kompaniju koja godinama unazad ne beleži probleme samo u „Commercial“ segmentu. Projekti kompanije u vojnom vazduhoplovstvu, KC-46, T-7A i novi „Air Force One“ zabeležili su veće probleme i kašnjenja, uz postepeno planirano zatvaranje proizvodnih linija za tri verzije Super Hornet aviona.

USAF se nada da će NGAD izbeći greške u razvoju i prvim godinama proizvodnje koje su se dogodile sa F-35, posebno da će imati veću mogućnost kontrole nad projeketom nego što je to bio slučaj sa Lokidom. To praktično znači da će američko ministarstvo odbrane ovaj put biti vlasnik projekta i da će moći da promeni dobavljače i kompanije nakon razvoja letelice. Tako će moći da sprovede nadmetanja između drugih kompanija koje bi pružale podršku letelici kada uđe u službu i koje, pored Boinga, mogu razvijati naknadne softverske iteracije i opšte modernizacije.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Va

Ukrali nacrte od suhoja 47 banda lopovska, de mogu Amerikanci da naprave avionče

Odgovori
Pe

Istorijski dan!
Dok su se Kinezi kitili sa slikama nekih kao savremenih aviona, Rusi guraju Su-57 na nivou 1970-ih,evo sta leti 5 godina!
Najbolji univerziteti sveta, i nema sta

Odgovori
al

Šta lupaš ti čoveče?

Ovo je koncept bukvalno.. neće leteti još barem 10-15 godina prvi prototip.

Vl

Letece on kolko za 4-5 godina zvanicno, a uce u upotrebu kroz 10.

Pe

@altec U tekstu pise „Jedina informacija do sada koja je javno objavljena bila je USAF-ova potvrda 2020. godine da je jedan od demonstratora poleteo.“
Kako smo u 2025 to znaci prototipi lete od pre 5 godina, dakle nije „koncept“, vec pravi avion.
„Koncept“ je na primer Su-75, koji postoji samo kao maketa.

Yr

Nauči razliku između demonstratora i prototipa pa će ti se samo ka’sti.

da

Bice ko 737max

Ni

@Petrovic Dusan

Isto ste tako pisali i za F-35. Najbolji, svemirska tehnologija, prodato XY aparata itd.

Da li Vam je bar sada jasnije da je F-35 najveci i najskuplji promasaj u istoriji americke vojske?
Slupali ogroman novac u F-35 da jednostavno nisu mogli da odustanu od njega sve i da su hteli.

I sada razvijaju nov avion, pored F-35 koji je relativno nov avion koji je zamisljen da u buducnosti zameni vecinu americkih aviona i njihovih saveznika.

Usput, za pocetak naucite razliku izmedju demonstratora i prototipa…

Da

Neverujem da su ostali sedeli skrštenih ruku.

Pe

@Nikola Procitajte podatke o F-35, koliko ih je u upotrebi,u kojim drzavama, koliko se proizvodi, pa uspehe Israela bas ovim avionom,pa cete saznati zasto je to najbolji avion danasnjice, ako se izuzme F-22 koji je samo za USA.

Pa

x-29 je bio demonstrator, da je tada bilo ovakvih portala verovatno bi bilo hotshotsova koji svedoče brojnim prototipovima, da ga ne pominjem

Mi

Nikola
F-35 nije vise nov (10 godina od ulaska u operativnu upotrebu, ali daleko od obecanog) , i nikad nije bio puna peta generacija sto se zmaja tice. Ponarucito ne sto se motora, superkruza i mlaznice tice.

F-47 je naslednik F-22 tojes cistokrvnog lovca za prevlast u vazduhu, plus lansera hipersonicnih raketa svih vrsta. Vazduh – vazduh/more/zemlja.

Vl

Kinezi lete sa DVA prototipa aviona 6. generacije, za razliku ove slike u Trampovoj kancelariji. Dovoljno je uvideti razliku i stvarno stanje. Za raliku od propagande

Ik

Mozemo ih voliti ili mrziti , USA pravi najbolje zrakoplove na svijetu…….Ne postoji zrakoplov koji ima strahopostovanje, sto fanova, sto pilota kao F22, sjecam se u slovackoj na njihovom Air Show kad je doletio par F22-ki svi su ushiceno gledali mi posjetitelji, vojnici(oficiri) i mediji…:)

De

Ovdje su neki vec zaboravili kako su Izraelci americkim avionima usli u Iran i polupali im PVO i lagano otisli bez ikakvih gubitaka. Pa to je skoro jucer bilo godpodo..

Jo

F-35 nikada nije bio predviđen za prevlast u vazduhu, kao što je to bio F-22 i kao što će biti F-47. Ideja je bila da se stvori univerzalna devojka za sve. Zato nije mogao da bude najbolji i u nekoj pojedinačnoj kategoriji. Što se tiče nevidljivosti, ideja je da bude nevidljiv u mislijama kada treba da bude nevidljiv. Drugim rečima, da sa oružjem koje nosi u trupu polupa protivničku PVO, što se videlo u Iranu. Nakon toga može da se leti i sa većim količinama oružja, koje je okačeno napolju i čini avion vidljivim. Avion je bio ogroman logistički pomak napred, jer su se koristili delovi koji već postoje na tržištu. Problem aviona je bilo to da je bio zajednički projekat sa drugim državama i da su zahtevi u dizajnu često bili protivrečni. Novi avion će raditi isključivo Amerikanci, a Pentagon će imati neuporedivo više kontrole nad celim procesom, od dizajna do proivodnje.

Ga

Suhoj SU-57 je avion za vazdušnu prevlast ili za dominaciju u vazdušnom prostoru, sa ,,dugom rukom,, , čitaj raketama vazduh-vazduh maksimalnog dometa do 300-400km, sa pet Aesa radara u sebi. Projektovan da leti sa čak šest Suhoja SU-70 koji su u njegovoj okolini, on ih kontroliše, i služe kao zaštita za sam avion od nekog napada, plus za povećanje nosivosti ubojnih sredstava više nego bilo koji drugi multifunkcionalni avion. Izvršeno je zasad zajednički let samo sa jednim SU-70 kao test .Planirano je da postoji pilotirana verzija i besposadna verzija, kontrolisana putem veštačke inteligencije. Jedina mana mu su motori. Ali i to se privodi kraju uskoro. I za kraj to je jedini stelt avion isproban i dokazan u ratnih uslovima, za razliku od bilo kog drugog aviona. Pametnom čoveku, ovo je dovoljno.

Pe

@Miloš77 Ne razumem kako na portalu ljubitelja avijacije pisete da jedan od jedina 2 aktivna lovca 5 generacije na planeti Zemlja „nije 5 generacija“?
Da,samo F-22 i F-35 danas i jesu ta generacija, drugih nema.

Mi

@petrovic Dusan
Rekoh nije puna peta generacija, kao F-22.
Senzorika i radar koji pakuje F-35 moze da se stavi i u F-15 i u F-16 pa zbog toga oni nece postati peta generacije, jel tako?
Glavne dve od tri stvari koje cine avion pete generacije jeste zmaj i motor, tojest letne karakteristike i stealth. Zmaj nije stealth od pozadi (zbog ogromnog klasicnog motora) za razliku od pravog aviona pete generacije kao F-22,YF-23, B-21, ili ovaj novi motor za Su-57 sa stealth 3D mlaznicom ako udje u upotrebu. Isto tako nisu ni J-20, J-31, niti KF-21.

Performanse zbog istog motora ogranicavaju letne karakteristike i brzinu F-35, sto je opste poznata stvar. Motor PWF135 po dizajnu nije napravljen za supercruise, sto je jedna od odlika aviona pete generacije. Rade na ozbiljnoj modifikaciji motora kako bi zadovoljio potreban potisak zmajai napajanje i hladjenje svega. Plan je da se isproba do kraja ove decenije. Dakle najvise zbog motora i ogranicenih letnih karakteristika to kazem.

Pe

@Miloš77 F-35 ima fenomenalne karakteristike,a uz to potpuni stealth.Ruski avion Su-57, niti ima stealth, niti ima taj motor koji je cist PR „jednom ce uvesti novi motor“.Sama cinjenica da u najgorem ratu u istoriji Ruske Federacije Su-57 uopste ne leti, deklasira tu letelicu kao ne mnogo vise od pamfleta PR.
To je kao da poredite fiksni telefon sa iPhone 16pro,zajednicko im je da sluze za komunikaciju, i prislanjaju se na uho.

Vl

Bice ovo avion i po. Voleli to neki ili ne, ali SAD su lider inovatorstva kako u vojnom delu tako i van njega.

Odgovori
Ni

Jos uvek jesu, ali nisu ni bleda senka nekadasnje Amerike.
Uporedite Ameriku od pre 20-30-40 godina sa Kinom i Rusijom. Amerikanci suntada mogli da pariraju i Rusima i Kinezima zajedno, Rusija a pre toga SSSR vec poceo da se raspada, Kina regionalna vojna sila sa smesnom ekonomijom.
A pogledajte danasnju Ameriku, ne mogu da izadju na kraj sa jednom Severnom Korejom itd. sve im se svelo na uvodjenje sankcija, a nekada bi nalupali svakog koga su smatrali pretnjom. Sa vojne strane USA za vojsku izdvaja vise novca nego ikada pre, ali razvijaju i proizvode nikad manje vojnih sistema. Od avion, helikoptera, PVO pa sve do interkontinentalnih raketa. Nema vise kao nekada fantasticnih projekata i stancanja poput F-15/16/18, Raptora, Apaca, Trajdenta itd.

Ma drugoj strani Kina ih ekonomski presisala. Sa vojne strane kineski vojni bum je nesto sto nije vidjeno od najvrelije faze hladnog rata.

Iako je Amerika jos uvek No1, danas ne mogu da pariraju ni Severnoj Koreji, kamoli Rusiji ili Kini.
Dakle, USA tapka u mestu uljuljkana u san pobede u hladnom ratu.
To je rezultiralo dizanjem Rusije iz pepela, kineskom ekonomskom i vojnom bumu, pojavom novih nuklearnig igraca, S. Koreja a verovatno uskoro i Iran. Ko je pre samo 30-ak godina mogao misliti da ce Kina 2025 biti tu gde jeste. Ili ko danas sa sigurnoscu moze da tvrdi da ce USA za 10-20-30 god. biti ono sto je danas…

Vl

Kina i nekako, ali gde Ruse ubaci u jednacinu. Oni i bez krvarenja u Ukrajini zaostaju dobrano za Amerima.

Mi

Drago mi je da nisu napustili koncept pilotiranog aviona za prevlast u vazduhu. Da li je to greška ili ne, pokazace se uskoro. Nadam se da nije. Verujem da imaju plan B sto se toga tiče u slučaju da se ova platforma mora adaptirati u bespilotni format. Jednostavno ne mozemo da zamislimo danas kakve sposobnosti AI donosi za koju godinu, a kamoli za 10-20 godina kad ovaj avion bude bio u serijskoj proizvodnji.

I drago mi je sto nije Lokid pobedio (opet). Vidi se senka legende YF-23 :-)
F-47 avion lici na nasto i sigurno ce biti daleko bolji zmaj sto se letnh karakteristika, brzine i stealth-a tice od debelog F-35 ciji motor i letne karakteristike ne doticu generaciju 5.

Jedna od najinteresantnijih stavr ovde ustvari jeste novi adaptivnim pogon, tojest motor koji ce zaista promeniti sposobnosti aviona ove klase. Jedva cekam da vidim to cudo.

Odgovori
Mi

I evo konačne potvrde da su F-35 i F-22 potpuni fijasko u pogledu cene koštanja i održavanja. LM više neće dobiti nijedan posao kako vidimo. Siledžijski nastup bar će im obezbediti da smanje cenu gubitaka forsiranom prodajom prijateljima USA, ali ne umanjuje gubljenje vremena jer dok su se zamajavali sa ovim programima, kinezi su ih sustigli.

Odgovori
Vl

Svašta će čovek pročitati. F-22 i F-35 moraju jednom da dobiju naslednika pošto godine neumitno prolaze.

Mi

F-35 je relativno nov projekat, ali i sami znate kakav je fijasko u pitanju, 85% USA F-35 flotw nije u stanju da izvrši borbene misije, više na linku: https://www.gao.gov/assets/870/861566.pdf

MA

idealan momenat da se Srbija otarasi krnjave Francuske i naruci americke avione, nevazno ako je f16 ili f35

Odgovori
Mi

Kakve ovo veze ima sa Rafalima, ili F-16 ?
Amerika vrlo lako necenikom prodavati ovaj avion, ponarucito kako Tramp ogradjuje sebe od saveznika USA.

Jedini nacin da Srbija dobije to o čemu ti i neki ovde sanjaju jeste da ustupimo zemlju da USAF izgradi vojnu bazu u Srbiji, i da odatle njihovi piloti zuje sa F-47 i avaksima po Evropi kao sto to rade sa F-22 u Emiratima i Koreji, japanu, itd.
Mozda bi nam dali da i mi koristimo malo po snizenoj ceni :-)

Ig

Kaže Trump da će izvozit „tuned down“ verziju.
Odabranima, naravno.

Mi

Tramp svasta kaze i to po dva puta za redom da zvuči bolje 🙂, ali Tramp nece biti onaj ko odlučuje o tome kad dodje vreme za serijsku proizvodnju.

Fc

DuPe dok svrsava na rendere ne kapira da Boing ne moze vec sedam godina da zavrsi skolski borbeni avion kog su dobili. broj vazduhoplovnih inzinjera je na minimumu, projekte ne dobijaju oni I njihovom znanje vec placeni lobisti.

Odgovori
Sv

@Fck Velika je greska ocekivati isnovnu logiku i razum ovih dana.

Vu

I Rusi odavno razvijaju avion 6. generacije, ali je tesko uskladiti da avion leti 4 i kusur maha, i da bude smanjeno vidljiv.

Odgovori
om

Ova dva krelca baciti će Ameriku na koljena. Što Musk Tesli radi to će Trump uraditi Americi. Jedino je Izrael tu siguran drugi nitko.
Zato se Europa okrenula svojoj vojnoj industriji za 180 stupnjeva. Europa ima kapacitete i sada je dobila priliku da ih i razvije do savršenstva. Mislim da ovo nije sretno doba za Ameriku i da će krelci na vlasti osjetiti gnjev naroda. Dobro je da nismo kupili lovce od Amera, a Jastrebove treba nekome uvaljati. Trebaju nam europske letjelice i čvršća veza sa EU vojnom industrijom. Dobar je primjer Rheinmetall, njemački gigant sa kojim imamo strateško partnerstvo. Bredlije bi trebali također polako negdje uvaljati kako bi stizali Leopardi. Đuru treba pozicionirati prema Europi. Trump je tektonski poremećaj i ružna epizoda.

Odgovori
Ig

Oružane sustave koje smo dobili kao (polu)donaciju, gdje smo snosili samo pola troška, ne možeš preprodavati nekom trećem.

om

A što ćemo ako nam onaj truljavi Trump krene ograničavati održavanje Jastrebova. Treba prekinuti posao i okrenuti se Europi. On je u stanju sve izokrenuti. Dobro je, Bredlije možemo. modernizirati i kanibalizirati po potrebi i tako koristiti duže vremena do izbacivanja, Ali ništa više od Amera. Beretta gradi tvornicu streljiva u Kerestincu. Kreće i gradnja tvornice za velike kalibre. Hvala Trumpu na tome. Anušić je upravo u Francuskoj u Dassaultu. Neki dan je bio u Turskoj u vezi saradnje sa Bayraktarom i zajedničkim investicijama. Došlo nam je u glavu, gotovo je sa Amerima. Use i svoje kljuse.

Sr

@omniameamecumporto
Zar stvarno mislite da bi Hrvatska otišla jedan milimetar mimo politike SAD? To zvuči kao neki vic.

Ig

Pa znam ja da smo u problemu s Trumpom (kao uostalom i ostatak Europe). Ali taj problem nije tako lako rješiv. Ako je uopće. Kroz godinu-dvije izbacujemo MI-171 iz upotrebe, i prisiljeni smo ići dalje sa UH-60, jer prelazak na bilo šta drugo u tako kratkom roku nije moguć, pogotovo jer ne postoji nekakav lager gotovih europskih helikoptera kamo bi se moglo otići u šoping, pa da onda imaš vremena za odraditi obuku i ostalo.
Šta se od europskog naoružanja danas naruči, bit će isporučeno kad Trumpu već prođe mandat.
Nema danas lakih rješenja, treba bit jako oprezan kakvi potezi se vuku.
Čak i ludi Milanović vidi da je sad pametno ne otvarat nove frontove pa se ušutio (ajde jedan pozitivan efekt od Trumpa :)).

Mi

U Evropi je vec prpa od moguceg ogranicavanja, tojest „sta ako“ F-35. Tramp je tek poceo sa njegovim imperijalistickim planovima i biznis ucenama svih. Njemu su svi isti jer sve vidi kao biznis.

Cak su ameri morali da daju izjavo da F-35 nema „kill switch“ ali i da je obustava tehnicke podrske ekvivalentna tome. Po meni je to jos gore. Tako se kontrolise saveznik na politicko strateskom nivou.

Takodje znaci Da je F-35 jako zavistan od odrzavanja.
Toliko o famoznim hiljadama sata resursa! Nista to vise ne znaci.

om

Srbofil@ Hrvatska je članica EU i tako se ponaša. Nitko pametan više se ne zavodi nekakvim partnerstvom. Ta EU će neminovno proći kroz transformaciju koja se više ne može zaustaviti, Trump prijeti svima Kanadi , Meksiku, Europi a zemlja mu se raspada. Izazvati će građanski rat tamo, a možda i atentat na sebe. Država i kompanija nisu isto. Ovakav politički zaokret je neviđen. Tako se ne radi sa saveznicima. Europa može biti jača od Amerike jer je mnogoljudnija i demokratskija i znanstveno potentna. Dokaz za globalni zaokret su oružane snage Europe koje nastaju. Ovo što Trump radi je produkt neznanja i nepromišljenosti. Odgurava Kanadu od sebe, pa neka neka se okrenu Europi trebaju nam njihovi resursi. Zbogom krljavi Ameri. Vodite vi svoju politiku.

Ig

Srbofil, teško je pratit politiku SAD-a sve i da hoćeš, jer se ista mijenja iz sata u sat, ovisno o tome na koju nogu je narančasti to jutro ustao.
Nema ovo više veze s ničim šta je do sad vrijedilo.

Sr

@omniameamecumporto
Možda vi nešto znate što ja ne znam, moje mišljenje je da Evropa ni u snu ne može biti „jača od Amerike“ jer su SAD energetski gigant i čine 80% vatrene moći NATO, dok se Evropa deindustrijalizuje jer više nema energente po konkurentnim cenama kojima bi snabdevala svoju industriju. Ovo govorim kao inženjer. Kako da imate data centar ako vam je struja 3x skuplja nego u SAD ili Kini? Kako da proizvodite čelik, aluminijum, beton itd. ako vam je energije 3-4x skuplja? Ko će dugoročno kupovati te proizvode?

Sve kritične sirovine i sve što je potrebno za infrastrukturu se proizvodi u termalnim procesima koji su izuzetno energetski intenzivni. Dakle, ako želite rast industrije, jedini izbor je obnavljanje ugovora sa Rusijom ili polako gašenje.

K

@Srbofil

Pa Hrvatska i ne prati vanjsku politiku SAD-a u milimetar, nikad nije a sad ce vjerojatno i jos manje cisto jer postaje shizofrena.

om

Srbofil@ Naravno da ne mislim da je Europa jača od Amerike. Ali morate priznati da je Europa od pedesetih godina pod kandžama Amerike i da joj često nije dano da se slobodno razvija. Dokaz je držanje Europe podalje od Rusije i saveza sa njom i njenih energenata.
Europa ili bolje rečeno EU je mnogoljudni savez od gotovo 500 milijuna ljudi koji imaju kulturološki civilizacijski i tehnološki aspekt na visokom nivou. Europi nije bilo potreban domišljati vojni razvoj jer tu je veliki brat koji ima sve i koji prodaje sve. Ali europske zemlje imaju ipak raznovrsnu vojnu industriju visoke tehnologije. Imaju i razvijaju sve a sada se podigla i ta svijest kad su ona dva krelca počela uništavati savezništva i napose i Ameriku . Tesla kao perjanica svjetske autoindustrije za dva mjeseca prepolovila se. Otkazuju se narudžbe , otkazuju se zrakoplovi. U Europi raste vojna industrija.Na Amere se više ne računa. Europa ima sve što i Ameri imaju ili će uskoro imati.
Anušić je upravo u Dassaultu u Francuskoj gdje dogovara naoružavanje u modernizaciju Rafala. Tako je rekao modernizaciju i naoružavanje. Dakle pretpostavljam AESA i senzori. Još jedan treba da nam stigne i to je to. Samo trening i napredna obuka.
Čitam ovdje neki pričaju da treba odbaciti smeće od Rafala i uhvatiti se američkih F sada kada se Trampovi šetaju po Srbiji. Ali vi nemate još ništa već političku krizu koja može i ovaj nedorečeni ugovor zakomplicirati. Opet kontra prvo Rusi a sada Ameri. Kad bi i bilo tako što je glupo po meni jer Rusi vam ne bi oprostili, a prst u oko Europi bi gurnuli. Umjesto da uhvatite dio kolača vi bi se vezali za Amere kad ih Europa napušta jer Vučić prijateljuje sa Trumpovima. Uostalom imate dasta europske efektive. Uđite u EU ispunite zahtjeve i uhvatite se zajedničkog naoružavanja dok je vrijeme. Nije valjda jedan čovjek uvijek najpametniji i sve zna.

Pe

Norveska ima ogromne zalihe nafte 0, 31% svetskih zaliha nafte, dok Rusija ima 4%, a Kanada cak 10% svetskih zaliha nafte.I te kako EU moze bez Rusije.
Francuska je 2 na svetu, iza Amerike, po broju nuklearnih elektrana, dok je Rusija 3 , iza Francuske.
EU je iz politickih razloga „prijateljstva“ sa bivsim SSSR pristala na savez sa Rusijom,verovali su da ce uspesna Rusija biti dobar komsija.To se pokazalo kao greska.

Jo

Amerika je glasala za te „krelce“ koji su u praksi pokazali da se razumeju u biznis, za razliku od evropske birokratije. Pogledaj najave kompanija koje se sele u Ameriku ili otvaraju fabrike u Americi. U fazi smo reindustrijalizacije i videćemo ko će to brže da izvede, EU ili Amerika. Ja se kladim na Ameriku. Što se tiče vojne industrije, i na tom planu ću se kladiti na Ameriku. Evropa je slepo crevo, koje nema šta da ponudi ostatku sveta. Ne postoji ništa što može da ponudi, a da neko drugi ne može to isto da ponudi brže i jeftinije.

Kr

EU je uspavana čitavo vrijeme. Osim toga jedna njemačka uz vlastitu proizvodnju eurofightera kupuje f35. Nije da imaju nosač aviona. A najviše su pali za vrijeme Ursule dok je bila ministrica obrane.
Drago mi je da su konačno progledali.
Naši bi morali već lagano razmišljati o zamjeni kiowa i ući u dobar posao sa Italijom za aw249. Za korvete ne treba daleko tražiti. Gowind ili BAE khareef klasa.
Sve samo ne dati posao Debeljaku i domaćem škveru.

Odgovori
Pr

Postojalo je vise razloga za F-35A, Eurofighter ne ispunjava ni jedan od njih.

Mi

@Vladimire
Koja propaganda? U sta vi o de tačno sumnjate? Naravno da su X prototipovi za ovaj avion (Boing, NortropGruman, Lokid) leteli.

Isto kako su i YF-23 i YF-22 programa ATF leteli, a kasnije X-32, X-35 JSF programa, tako i ovi za NGAD lete vec 5 godina.

Ne dodeljuje se po ednik tek tako na osnovu crteža samo.

@Deki
Nema niti jedan objektivan dokaz da.su F-35 leteli u Iranu. Štaviše, logika diktira suorotno. Jedino ako isključivo verujete izjavama za novinare od strane Natenjahua.

Odgovori
De

Miloš

Ja nisam nigdje naveo koji tip izraelskog aviona je leteo. Činjenica je da su im polupali PVO.

Mi

Nesto je pogodjeno od PVO, ali na osnovu satelitskih snimaka relativno na sta Iran ima, ne mnogo.

П

А да ми уплатимо одмах једно четири, пет комада, а? И тако имамо шаренило накуповано од истока до запада, тако да ништа се не би много још изменило у попису.

Odgovori
St

Amerikance ce F-47 kostati vise od F-35 ali ne i vise od Rafala za Srbiju.

Odgovori
Bo

Realno, gotovo ništa o njemu ne znamo, ali u komentarima već jedni znaju da je potpuni krš, a drugi da nema boljeg, niti može biti.

Tolko’ o tom.

Odgovori
Mi

Boki, u pravu ste. Neznamo ni gde su mu usisnici za motore! Moze lako biti da su na ledjima a ne ispod trupa.

NS

Amerikanci i dalje prednjace u razvoju novih borbenih aviona.
Kinezi su uhvatili prikljucak (stim da jos nisu postigli americki valitet ali su blizu – od svega najvise zaostaju u motorima) a rusi mislim da kasne 5 – 7 godina za amerikancima.
Su-57M ce svakako biti ispred F-22 i F-35.

Treba obratiti paznju da su motori sa F-47 jos u razvoju i da ce najranije oko 2035 F-47 uci u serisku proizvodnju.

Odgovori
Mi

Mislim da Rusi kasne malo vise od 5-7 godina za amerima u mnogo cemu. Su-57 teoretski moze da bude daleko bolji avion nego sto ce zbog nedostatka love i preskupih tehnickih resenja biti. Ali u svakom slucaju vazan je korak za rusku avio industriju, i bice odlican avion platforma/zmaj za unapredjivanje. Visestrukobolji od Su-35 i F-15. U nekim stvarima bolji od F-35 i F-22 au nekim slabiji od njih. Tako da to je to.

Pe

@Miloš77 Kad je pocela „serijska proizvodnja“. su-57 receno je da ce ipak biti od metala, a ne kao sto su mislili od kompozita.Ti zakivci se i vide na slikama iz fabrike.Pa onda nikad nisu dosli do motora druge generacije..Bice kao MiG-25, strasilo za zapad, koji kad su otvorili avion prebega Belenko u Japanu, ispade da radi na lampe, ima ogromnu masu i zaostao je 100 godina za zapadom..
Jedini uspeh MiG-25 je sto je strah od tog aviona motivisao Ameriku da naprave F-15, nesto neuporedivo bolje

Mi

@Petrovic Dusan
Sanjate o propasti ruskih proizvoda, i ja vam takve snove ne mogu promeniti. Cinjenica je sto sam gore napisao. Su-57 je daleko bolji avion od Su35 koji je izuzetno sposoban i opasan avion. Niko se ne bi podsmevao niti podcenjivao Su-35 osim vas. Su-57 je prirodan korak razvoja ruske avio industrije, i barem mogu da kazu da je i sa sadasnjim motorima daleko bolji nego F-35 sto se letnih karakteristika i brzine tice.
Dakle nemojte o motorima kad ni F-35 nema motor pete generacije, niti dovoljan za svoje potrebe posle 20 godina razvoja i unaptredjivanja.
Spojevi oplata se premazu da se ne vide. POgledajte kako izgleda F-35 ili F-22 bez istih pa brojte stafove.

Pe

@Milos77 Su-35 nikad jos nije sreo u borbi avion jaci od svog osnovnog modela, Ukrajinski Su-27.
Ne znamo kako bi prosao u sukobu sa modernim avionima.
Su-57 nije “ prirodan razvoj“, jer je Su-27 stvoren u potpuno drugom sistemu SSSR,a ne od strane Rusije, i Su-35 je modifikacija istog.
Dok se prvi avion Ruske Federacije, Su-57, nije nigde nikako pokazao, niti ima zapazenu ulogu u najtezem ratu u istoriji Ruske Federacije.
Navodno“je leteo“ ali o tome nema dokaza.
Pouzdano znamo da Rusi koriste iskljucivo sovjetske avione i njihove modifikacije (Su-30/34/35).
Vojska Rusije tacno zna sta je Su-57 i odlucili su da ga ne koriste.Svako moze da izvuce zaključak, ja bih rekao, isti iz kojeg RV SRJ nije koristilo MiG-21 tokom rata 1999.

Mi

,, Su-35 nikad jos nije sreo u borbi avion jaci od svog osnovnog modela, Ukrajinski Su-27.“

Dakle time tvrdite da se Su-35 borio sa daleko jačim avionima nego sto se sreao i jedan americki F, EF ili Rafal zadnjih 30+ godina, tojest da ima daleko vece ratno iskustvo u vazdusnim borbama od zapadnih aviona. Da ne spominjem zemaljske radare i PVO prisutne u Ukrajni koji ga ozracuju.

Tu se onda definitivno slazemo.

Po vama je naravno Su-57 daleko gori od Su-35 …. sta reći. Ja dalje nista.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs