BEOGRAD – Novi vršilac dužnosti generalnog direktora Jata Velibor Vukašinović dao je u prethodnim danima dva intervjua. Tanjug je prvi dobio izjavu na dan postavljenja dok su dnevne novine Blic danas objavile nešto duži intervju s njim – intervju koji je pre podne imao jedan ton a popodne kompletno drugačiji.
Prvi javni nastup Vukašinovića, izjava Tanjugu na dan postavljena, uplašila je mnoge u Jat Airwaysu. Na stranu to što je većina zaposlenih njegovo postavljenje dočekala sa odobravanjem i nadom da su dobili otvorenog i brižnog šefa, zaposleni koji su u dnevnoj pripremnoj komunikaciji sa Etihadom (maltene kompletni menadžment i komercijala) su zatrenutak zastali. Razlog je bio ovaj deo izjave Tanjugu:
„…a pitanje da li očekuje da će avikompanija Etihad iz Ujedinjenih Arapskih Emirata biti zainteresovana za strateško partnerstvo sa Jatom, Vukašinović je odgovorio da su njihovi predstavnici u „fazi snimanja parametara“ i da će se potom izjasniti da li imaju interesa za strateško partnerstvo i da će Jat razmotriti šta je u njegovom interesu.“
Zastali su upravo zbog naizgled nedovoljno entuziastičnog stava prema Ethadu, objektivno poslednjoj slamci spasa za avio-kompaniju kojom država, dokazano milionima evra gubitka, ne zna da upravlja.
Etihad je dobio jutrošnji press-kliping
Kako Tango Six saznaje od dobro obaveštenog izvora u Etihadu, menadžment ove kompanije je unajmio jednu beogradsku press-kliping agenciju i današnji originalni intervju Vukašinovića ih je veoma iznenadio. Ono što ih je još više iznenadilo je neverovatna neozbiljnost u činjenici da je popodne ceo intervju drastično izmenjen. Naime, Blic je posle Tanjuga prvi dobio nekoliko rečenica više od novog v.d.-a i to je objavljeno u današnjem štampanom izdanju:
Deo izjave o Etihadu iz jutrošnjeg štampanog izdanja:
„…tome (Etihadu) za sada ne bih posvećivao mnogo pažnje, to će ići svojim tokom a za nas je mnogo važnije da sezonu koja je pred nama (najkritičniji period poslovanja) završimo što uspešnije.“
Blic je potom istu vest preneo u svom internet izdanju u 16:37 sa istim naslovom i sadržajem kao u štampanom izdanju:
Da bi samo sat vremena kasnije u 17:39 naslov i deo oko Etihada bili drastično promenjeni:
Deo o Etihadu u izmenjenom intervjuu, verzija od 17:39 :
„Prema ranijim saznanjima oni su zainteresovani za preuzimanje manjinskog paketa akcija „Jata“ ali sa upravljačkim pravima koja podrazumevaju da oni biraju menadžment. Novi direktor „Jata“ kaže da je reč o kompaniji koja se nalazi u svetskom vrhu po svim kriterijumima, i da bi za JAT bila velika privilegija partnerstvo sa njima.
– Stručne ekipe „Etihada“ pregledaju dokumentaciju i zasad gledaju kakve su perspektive njihovog strateškog povezivanja sa nama. Posle toga tek slede razgovori o tome šta njima odgovara, a šta nama. To će ići svojim tokom. Moj posao je da u međuvremenu učinim sve da Jat uspešno završi ovu sezonu, jer će Etihad zanimati kompanija koja poštujući sve mere bezbednosti ispunjava svoj biznis plan – kaže Vukašinović.“
Intervencija
Kako saznajemo, prvi potpredsednik Vlade Srbije Aleksandar Vučić i ministar finansija Mlađan Dinkić lično su garantovali direktoru Etihada, a Vučić posebno prilikom njihovog susreta nakon potpisivanja codeshare dogovora, da ništa u kompaniji, uključujući i menadžment Jata, neće biti menjano do zvanične ponude Etihada za preuzimanje 49% kompanije.
Današnji nastup Vukašinovića je dramatično korigovan jer je očigledno došlo do neke vrste intervencije. Da li samog Vukašinovića ili nekog drugog, nije nam poznato. Takođe, kako Tango Six saznaje, Jat je prošle nedelje platio 450.000 dolara depozita za Erbasove avione koje će iznajmiti od slovenačkog prevoznika Adria Airwaysa. Vukašinović je postavljen tek nakon te odluke i do nas su došle, za sada još neproverene informacije, da bi on mogao da se ipak odluči za Boing jer nije uveren u Erbasove garancije za brzo uvođenje Adirinih aviona u Jatovu flotu na vreme, pre letenje sezone.
Dešava se izgleda upravo ono čega su se svi plašili. Objektivno jedini način da Jat ne propadne kao kompanija je da se država zauvek povuče iz njegovog upravljanja. Partnerstvo s Etihadom je način da se to dogodi i kao uslov tog partnerstva Hogan je dobio obećanje koje je po sve mu sudeći prekršeno.
Činjenica da je bilo potrebno da se na ovakav način koriguje javno izrečeno mišljenje novog v.d. generalnog direktora je više nego zabrinjavajuća i njome je budućem stranom partneruposlata više nego neozbiljna poruka.
FOTO: Blic
St.Close
Odlicno primeceno i napisano. Samo, sve ovo nije uopste neobicno ili neocekivano. Malo se i tangosix zaleteo u optimizmu koji je bio prisutan u prici oko novih aviona i Etihada. Bar tebe Petre, posle toliko objektivnih tekstova o Jat-u poslednjih godina, ovo ne bi trebalo da iznenadjuje. Svi volimo da cujemo (i lako se primimo na…) tako dobre price, ali bi, pouceni iskustvom i ne zaboravljajuci s kim imamo posla i gde zivimo, morali da priznamo da svaki pozitivan epilog zvuci bajkovito. Postoji objektivan potencijal da firma radi odlicno, cak i da se dobro uda. I Pepeljuga je lepa devojka, ali u dronjcima i sputavana od zle macehe i njenih kceri. Posle svega sto sam video svih ovih godina i znajuci kako stvari funkcionisu, razum mi ne dozvoljava da verujem u dobru vilu i happy end.
Mnogo bih voleo da se varam i da se pozitivna predvidjanja iz prethodnih postova na ovom blogu ostvare, jer i zivot mi, u mnogome, od toga zavisi…
gost
znaci zato JAT "na crno" plati radove na 732 geneksa u francuskoj! a kao para nema
Pera Detlic
Potpuno sam saglasan sa St.Close. Osim samog tona u naslovu (koji je politicki korektno izmenjen), novi direktor je stvari postavio sasvim ispravno: ono sto aktuelna tzv. komercijala (uglavnom ljudi bez trzisnog iskustva i poslusnici prethodnog direktora) nisu u obliku svog (nepostojeceg) strucnog stava smeli da iznesu. Sve smo to vec videli, cutimo i rasprodajemo da bismo odrzali svoju fotelju. Imacemo jednu sigurnu posledicu: profesionalci iz Etihada ce konacno dobiti ravnopravne sagovornike pa samim tim vise ceniti Jat. A bajke se retko dogadjaju….
Bas Si Pera Detlic
Kanda si upravo ti koji je ocigledno bio poslusnik prethodnika Ognjenovica i verovatno upravo tu tzv. komercijalu gurao u ponor, ne radeci nista po ceo dan i provodeci radno vreme preko puta u Ceru. "Medjunarodno trziste" je ostatak starog i neefikasnog nacina upravljanja, i upravo tvoj komentar to upravo i dokazuje. Dosta vise.
Nesa
A zar upravo T6 nije stvorio ogromna ocekivanja prilikom dolaska Hogana ? Ispalo je da je balon splasao na obican "ugovor o zajednickim letovima i zajednickoj prodaji karata". Kao da je avijacija juce nastala pa niko nista pre toga nije znao niti radio.
Nesa
Da li ste se zapitali KO izvlaci naslov i nadnaslov clanka ?
JatAirways
Gospodin Vukasinovic je inspektor, znaci, oprezan covek, i ne moze da bude raspolozen ''dovoljno entuzijasticki'' kao sto ste Vi sa vasom dobro poznatom ostrascenoscu, pogotovo u momentu kada Etihad jos uvek samo vrslja po poslovnoj dokumentaciji Jata, medju kojom ima mnogo sluzbenih tajni. Sve to se daje na uvid trecim licima s kojima posao moze, a ne mora da se sklopi i koji tu istu dokumentaciju mogu da zloupotrebe u razlicite svrhe… Da li je to nekom palo na pamet?
I sta je sporno u prvoj verziji izjave Blicu? ''Ne mislim o Etihadu, moja briga je sezona'', rekao je Vukasinovic. Tacno. ''Tome (Etihadu) za sada ne bih posvećivao mnogo pažnje, to će ići svojim tokom a za nas je mnogo važnije da sezonu koja je pred nama (najkritičniji period poslovanja) završimo što uspešnije.” I to je apsolutno tacno i gospodin nikoga ne proziva. Rekao je samo da stvari s Etihadom idu svojim tokom i da je flota najveci problem Jata u ovom trenutku, odnosno kako izneti saobracaj tokom letnje sezone s obzirom da svi u Jatu znaju da se zakasnilo sa Erbasom, prvenstveno iz bezbednosnih razloga. A Vukasinovicu je upravo to posao kojim se najvise (i najuspesnije) bavio. Zato bi zaista najbolje bilo da se ovo leto premosti Boingom jer nije u pitanju kupovina aviona i ugovor sa Erbasom iz 1998. vec obican lizing i to preskup lizing.
Sve sto je rekao je realnost koja moze da smeta samo Vama i vama slicnima koji ste javnosti Srbije servirali pricu da je stratesko partnerstvo s Etihadom genijalno resenje, pa taman Jat dobili kao poklon. U tom aranzmanu neki su videli sopstveni interes, kao i u najmu Adrijinih aviona. Zato im je i zasmetalo sto Vukasinovic trazi na uvid plan o uvodjenju novih aviona u flotu jer plan ne postoji, a obavezan je. To je tema za sebe, a mozda i za istrazne organe.
Tanjugu je Vukasinovic rekao da se moraju ''ispoštovati određeni rokovi, obuka pilota i drugo'', da ce Jat morati ''ovu sezonu da obavi sopstvenim snagama'' i morati da ''razmotri šta je u njegovom interesu''. Vrlo ozbiljna i odgovorna konstatacija! Da li je trebalo da bude ushicen necijim srljanjem da se Jat pokloni Arapima, bez prava Srbije da uopste razmotri sta ona time dobija, s obzirom da Arapi traze firmu oslobodjenu svih dugova i viskova zaposlenih, a jos nista nisu ponudili zauzvrat? Doduse, on cak ni to nije rekao, ali problem mora da se razmotri sa svih strana. Tek tada moze da se donese prava odluka.
Arapi su poznati trgovci i Etihad moze samo da se ljuti zato sto je neko u ovoj zemlji ovaj problem uopste konstatovao… Mada mislim da je prica da je Etihad ''iznenadjen'' obicna izmisljotina, plasirana zna se od koga..
Ix.
Uvaženi gospodine, možete vi da se podsmevate Arapima i svima ostalima do sudnjeg dana, da postavljate Jat na nekakve famozne visine nedokučive za jednog Arapina, i da pod velom "službenih tajni" branite svima da malo zavire u papirologiju… Sve to može, ali pod jednim uslovom: DA VAM PLATU NE DAJU PORESKI OBVEZNICI! Znači, lepo da se odvojite sa državne cucle jer vam to nije porodično nasledstvo, pa ako možete nekako da namaknete za prvi naredni mesec ili daj bože drugi, onda lepo sikćite na Arape i ne dajte nikom da pogleda u dokumentaciju Jata. Ja lično sam odavno batalio svaku nadu da u Jatu postoji bilo ko kome nos nije u oblacima i ko ne pati od iluzija da mu svaki putnik ili poslovni partner nešto duguje pa ima pravo da mu postavlja uslove. Jedino što mi je bitno u vezi tog vašeg zmijarnika je da NE UZIMA PARE IZ DRŽAVNOG BUDŽETA. Samo to da uradite, i onda lepo izvolite biti ponosni Jatovci do mile volje i pokažite celom svetu kako ste opako najjači. Mislim da je pogodba više nego fer.
Kipiripi
Mislim da ste Vi potpuno promasili sustinu, a cini mi se i struku. Svaka ozbiljna kompanija treba da ima kratkorocne i dugorocne planove – trenutni izazovi i problemi ne iskljucju cinjenicu da kompanija mora i strateski da se pozicionira ne vezano za jednu sezonu. Ako uprava jedne ozbiljne avio kompanije nije u psihickom stanju da istovremeno pazi i na trenutno stanje i potrebe sa jedne strane, i an dugorocne interese kompanije, sa druge strane, onda je to ozbiljan vid nesposobnosti. Jer to sto neko gleda sto uspesnije zavrsi sezonu znaci da uporedo ne moze da "misli" sta je dugotrajno u interesu kompanije. Zar ne moze da se podeli radno vreme?`Zar ne mogu da se izdvoje sluzbe, da se jedni bave sezonskim problemima a druge nastoje da ne propuste sansu veka za JAT? U krajnjem slucaju, postoji nesto i sto se zove pristojnost: ako je drzava nastojala da se JAT priblizi sa Etihadom, ako su ljudi iz Etihada vec ulozili novac u pregled dokumentacije i putovanja, ako postoje licni konakti u vladi i avio-kompanijama, onda je ovakva izjava prosto – poslovno nekulturna. A bez poslovne kulture nema ni uspeha na trzistu.
Jatovac
Iskusan rukovodilac upravo ovako bi trebalo da postupa, prvo rešava najhitnije pitanja za resavanje sudbine
Jata, a to je pitanje nedostatka flote i viška zaposlenih, ali uz to morao bi da se pozabavi i ko je odgovoran
za ovakvo stanje u Jatu ( neka pročita samo Izveštaj Državne Revizorske Institucije) i na osnovu nje neka deluju
državni organi. Imajući u vidu da je broj prijavljenih za odlazak iz Jata katastrofalni neuspeh, postavlja se i
pitanje odgovornosti za izuzetno mali broj priavljenih ( priča se da ih je samo pedesetak, a neki od njih
su se prijavli zbog dugodišnjem mobingu koji je organizovao Ognjenović sa svojim podrepašima).
Možete li zamisliti da ljudi koji ispunjavaju uslove 16.maja za opciju koja im odgovara, dobijaju odgovore
da se 30.april uzima kao datum prema kome se vrši provera da li su ispunjeni uslovi za željenu opcije,
bez obzira što će tim ljudima prestati radni odnost tek u junu mesecu. Izgleda da su se neki iz Vlade
potrudili da se što manji broj prijavi za odlazak iz Jata. Novi Direktor je svestan da jedino Jat sa 400 zaposlenih bi mogao da posluje uspešno, a pre toga se moraju napraviti analize prihoda i troškova po linjama, analiza reda letenja i tarifa, zatvaranje svih predstavništava koja ne ostvaruju prihode od takse za izdavanje avio karata u visini ukupnih troškova tih predstavnišatava. Njahitnije mora biti uradjena nova organizacija i sistematizacija radnih mesta, ali ne od strane Jatovih " stručnjaka" već od kavlifikovane
kuće koja se tim poslom bavi i da ista izvrši testiranje i proveru svih potrebnih znanja za određena mesta
i u tom timu za proveru mora biti uključen i psihijatar i psiholog ( u zadnjih dvadeset godina se ne vrši
čak ni psiho testiranje kandidata). Novi Direktor bi trebalo da se oslobodi svih dosadašnjih direktora i
rukovodilaca, jer su oni najviše doprineli ovakvoj katastrofalnoj situaciji u Jatu, a uz to su favorizovali
svoju nesposobnu kamarilu i postavljali je na najodgovornija mesta.
Puno uspeha u spašavanju Jata od propasti i dosadašnje upravljačke kamarile.
Kipiripi
Pa ti da si malo pratio desavanja, znao bi da je upravo Etihad nudio JAT-u da mu pomogne u resavanju problema flote. Takodje, upravo je Etihad preko Air Berlina nudio JAT-u opcije za popunjavanje praznih sedista. U avio-industriji ne postoje "sezone", najkratkoricnije planiranje je dve godine. A ko misli da je strateski interes kompanije da gura od sezone do sezone, i ko jos misli da zbog sezona moze da "ne misli" na dugorocno pozicioniranje, treba da pokusa da nauci malo vise o menadzmentu. Ima tako finih knjiga!