BEG airport status
MiG-29M/M2 – sve verzije objašnjene

MiG-29M/M2 – sve verzije objašnjene

BEOGRAD – Kako je u medijima ovih dana najavljeno, Vazduhoplovstvo i protivvazduhoplovna odbrana Vojske Srbije trebalo bi ove godine da uvede u naoružanje prvi od šest borbenih aviona MiG-29M/M2. Potpisivanje ugovora, u koji bi trebalo da uđu i dva ruska savremena osmatračka radara, trebalo bi po tim najavama da se desi 23. maja kada će državni i vojni vrh Srbije posetiti Rusiju. Šta je u stvari MiG-29M/M2?

 

Uskoro ponovo na trijanglu?
Uskoro ponovo na trijanglu?

Poslednje nove borbene avione naše vazduhoplovstvo primilo je u upotrebu još 1992. godine kada su dobijeni primerci školsko-borbenog aviona G-4 Super Galeb i jurišnog aviona Orao. Lovačka avijacija je još za vreme SFR Jugoslavije aprila 1988. primila poslednja 4 od ukupno 16 lovaca MiG-29B/UB.

Trenutno stanje lovačke avijacije V i PVO  je na dramatično niskom nivou što se tiče ispravnosti i brojnog stanja vazduhoplova.

Na papiru Srbija ima 3 aviona MiG-29B, jedan dvosed MiG-29UB, 11 aviona MiG-21bis-Lazur i 7 dvoseda MiG-21UM. Preostalih 11 aviona MiG-21bis-SAU bi trebalo da su otpisani zbog isteka resursa i životnog veka. Što se tiče ispravnosti, već smo pisali da MiG-ovi 29 ne lete još od Nove godine a trenutnu dežurnu paru na aerodromu Batajnica čine dva aviona MiG-21bis-Lazur koji su jedini u operativnom stanju od jednosedih MiG-ova 21.

Postoji mogućnost da bi se u širem ugovoru koji se najavljuje sa Rusijom mogla naći i stavka produženja životnog veka na lovcima-presretačima MiG-21bis.
 

9-xx

 
Treba napomenuti da je MiG-29M2 prvi put prikazan srpskoj delegaciji juna 2012. na aerodromu Žukovski a isti avion učestvovao je na velikom aeromitingu održanom 2. septembra 2012. na aerodromu Batajnica.

Avioni MiG-29M/M2 su trenutno nepoznanica našoj javnosti pa su se medijima pojavile analize i tekstovi koji sa nedovoljno podataka opisuju ovaj borbeni avion.

MiG-29M/M2 (proizvodi 9-61/67) su dvomotorni, niskokrilni višenamenski borbeni avioni, u varijanti MiG-29M jednosed a u varijanti M2 dvosed. Namenjen je za otkrivanje, presretanje i uništavanje ciljeva u vazdušnom prostoru na malim, srednjim i velikim visinama, na malim srednjim i velikim daljinama, kao i za vođenje bliske manevarske vazdušne borbe. Takođe namenjen je uništavanju ciljeva na kopnu i moru vođenim ubojnim sredstvima između ostalog i borbi protiv PVO protivradarskim raketama.
 

MiG-29M 9-15
MiG-29M 9-15

Istorija razvoja verzija MiG-29M/M2 počinje još u prvoj polovini osamdesetih godina 20.veka tačnije 1982. kada je OKB (opitno-konstrukcioni biro) MiG započeo rad na znatno unapređenoj višenamenskoj varijanti lovačkog aviona MiG-29. Tako je 26. aprila 1986. poleteo prvi prototip verzije MiG-29M (proizvod 9-15) i do 1991. napravljeno je 6 prototipova (evidencijski brojevi 151-156). Raspad Sovjetskog Saveza onemogućio je uvođenje u naoružanje ove varijante. Mornarički palubni ekvivalent verziji MiG-29M bio je MiG-29K (proizvod 9-31) koji je prvi put poleteo 23. juna 1988. MiG-29K nije ušao u upotrebu jer je zbog realnih razloga ocenjeno da je za rusku ratnu mornaricu borbeni avion Su-33 (Su-27K) bolje rešenje.
 

MiG-29K 9-31
MiG-29K 9-31

Razvoj

 
Raspad SSSR i ekonomski kolaps Rusije tokom 90.tih godina doveo je do veoma teške situacije u OKB MiG. Ruska vojska nije imala novca za nabavke MiG-a 29M pa je OKB MiG ugasio projekat. Ipak, deo tehnologije ovog aviona je primenjen u standardima za modernizaciju starijih verzija 9-12/A/B i 9-13. Tako je nastao MiG-29SMT (projektna oznaka 9-17) koji je prvi put poleteo 22.aprila 1998. Ova verzija se nije serijski proizvodila već se nudi kao paket modernizacije već pomenutih aviona 9-12 i 9-13. Kasnije su nastale i varijacije na temu SMT sa oznakama 9-18, koju je nabavio Jemen i 9-19 koju je nabavio Alžir a kasnije vratio Rusiji koja je ove avione uvrstila u sastav svojih vazduhoplovnih snaga.
 

MiG-29SMT 9-19 u sastavu VVS Rusije
MiG-29SMT 9-19 u sastavu VVS Rusije

2001. godine firma RSK MiG započinje rad na višenamenskom borbenom avionu MiG-29M/M2 izvozne oznake MiG-29MRCA. Jedan od prototipova aviona MiG-29M (9-15, ev. broj 154) je modernizovan i modifikovan u dvoseda MiG-29M2 MRCA. Svoj prvi let avion je imao 2002. godine.
 

MiG-29M2 MRCA
MiG-29M2 MRCA

 

Tehnološki demonstrator MiG-35
Tehnološki demonstrator MiG-35

Daljim razvojem i modernizacijom ovog aviona nastao je tehnološki demonstrator projekta MiG-35 koji je prvi put prikazan 9. januara 2007. Taj avion je i danas u upotrebi i koristi se kao leteća laboratorija za ispitivanje nove radarske i opto-elektronske opreme kao i naoružanja. Ponuđen je na indijskom tenderu za izbor 126 višenamenskih borbenih aviona na kojem je, u jakoj konkurenciji, pobedio odlični francuski višenamenski borbeni avion Dassault Rafale. Jedan od glavnih razloga neuspeha aviona MiG-35 leži i u tome da je Indija izabrala zapadni avion pre svega zbog tehnologije. Međutim, priča oko indijskog tendera izgleda još nije gotova i Rusija danas ponovo nudi Indiji usavršeni MiG-35 radi zamene flote lovaca MiG-21.

Paralelno sa projektom MiG-29M2 MRCA/MiG-35, RSK MiG je na istoj osnovi radio i na mornaričkom palubnom MiG-29K (proizvod 9-41) i na dvosedu MiG-29KUB (proizvod 9-47). Urađene su modifikacije kako bi se avion prilagodio uslovima koji vladaju na nosaču aviona. Te modifikacije su pre svega ojačani stajni trap i konstrukcija aviona, kuka za zaustavljanje, sklopiva krila, antikorozivna zaštita aviona, modifikacije napadno-navigacijskog sistema koji omogućuju operacije iznad morskih površina. Prvi let MiG-29KUB je imao 20. januara 2007. a Indija je preko dva ugovora naručila ukupno 45 aviona MiG-29K/KUB od kojih je do danas isporučeno 20 aviona. Rusija je 2012. godine naručila 24 aviona sa rokom isporuke do 2015. godine.
 

Indijski MiG-29KUB
Indijski MiG-29KUB

 
MiG-29M 9-61
MiG-29M 9-61

L-19?

 
Tako dolazimo i do varijanti MiG-29M/M2 (projekti 9-61 jednosed i 9-67 dvosed) za koje se veruje da će ući u sastav našeg V i PVO.
 

MiG-29M2 9-67 na Batajnici
MiG-29M2 9-67 na Batajnici

Ove varijante predstavljaju svojevrsne ’’kopnene’’ varijante verzija MiG-29K i KUB jer je RSK MiG odlučio da unificira i pojednostavi proizvodnju i poveća ponudu na tržištu borbenih aviona. Spolja gledano avioni su skoro identični ali ipak ima vidljivih razlika. M/M2 za razliku od K/KUB nemaju kuku za zaustavljanje i sistem za popunu gorivom u vazduhu što kupac ipak može zatražiti u slučaju potrebe.

MiG-29M/M2 predstavljaju pre svega izvozne varijante za države za skromnijim finansijskim mogućnostima. Prvi let dvoseda MiG-29M2 ev. broja 747 dogodio se 24. decembra 2011. na aerodromu u mestu Luhovice kod Moskve gde se i nalazi Fabrika br. 1 firme RSK MiG. Avion je nakon prvih letova prebačen u Letno-istraživački institut koji nosi ime Mihajla Mihajlovića Gromova a koji se nalazi na aerodromu Žukovski kod Moskve. Jednosed MiG-29M sa brojem 741 poleteo je 3. februara 2012. MiG-29M2 je prikazan na aeromitinzima u Kazakhstanu, Slovačkoj i Srbiji a promovisan je i Egiptu, Bugarskoj i Hrvatskoj.

Na bazi MiG-29K/KUB/M/M2 za vojno-vazduhoplovne snage Rusije biće napravljen usavršeni MiG-35 a ove godine se očekuje potpisivanje ugovora za 40 aviona. Razlika u odnosu na M/M2 će pre svega biti u radaru i elektronskoj opremi.

Sirija je još 2007. godine naručila 24 aviona MiG-29M/M2, varijante koje tada još nisu ni postojale tj. postojale su samo planovi da to budu ’’kopneni’’ MiG-29K/KUB. Kako se vojno-politička i ekonomska situacija u Siriji pogoršala usled oružane pobune i izbijanja građanskog rata tako je Rusija odlučila da zamrzne skoro sve vojne ugovore za isporuku ofanzivnog oružja. Upravo će avioni iz sirijskog paketa ući u sastav srpskog vojnog vazduhoplovstva.

 

 

Komentari

S

Sta je 6 aviona? Koliko samo para su pokrali pojedinci i proneverili, i kad bi drzava to zaplenila, imali bi eskadrilu od bar 20 aviona. Realno, nakon ovih 6, ko zna kad cemo kupiti jos koji avion.

Odgovori

Надамо се да је ово само прва транша. Ако се продужи животни век на МиГ-овима 21 онда они могу до 2018. МиГ-ови 29 могу до 2018. с тим што један може до 2020.

Odgovori
F

Ako moze da date dodatno objasnenje.Sporna je poslednja recenica teksta-,,Upravo će avioni iz sirijskog paketa ući u sastav srpskog vojnog vazduhoplovstva,,.
Ovde (T6) sam procitao da se radi o 9-12, 9-13 i 9-51,proizvedenih 1987-89,i povuceni iz upotrebe (baza Milerovo,ako se ne varam).
Ove dve tvrdnje mi se nimalo ne poklapaju.Mozda i gresim,ukoliko nemam sve informacije.Medjutim,pretpostavljam da porucene siriske 29-ke nikako nisu trebale biti nadogradjene 9-12,vec novoproizvedeni avioni – M/M2,t.j. ’’kopneni’’ MiG-29K/KUB,, ,kako navodite,a to su puno noviji avioni.
Unapred hvala.

Овај текст је написан пре скоро 4 године.

Тада је на столу била набавка 6 авиона МиГ-29М2.

Давно прошло време…

Русија је Србији донирала један 9-12А, три 9-13 и два 9-51А.

Сиријски неиспоручени авиони су наравно нови 9-61 и 9-67 (МиГ-29М и М2).

B

@FlyKU A jesi li primetio datum 21:34, 27. apr. 2013

C

@FlyKu
Prijatelju mislim da ste pobrkali nesto, ako pogledate datum objavljivanja teksta koji komentarisete kao i komenare ispod videcete da se radilo o 2013-toj godini. To je bio momenat u kome je bila aktuelna najava/spekulacija da cemo dobiti 6 aviona koji su bili namenjeni sirijskoj vojsci, radilo se o novoproizvedenim M/M2 modelima. Od toga na zalost nije bilo nista ali ovaj tekst nema nikakve veze sa skoro potpisanim ugovorom po kome mi zaista dobijamo 9-12, 9-13 i 9-51 proizvedene u tom periodu koji ste naveli

g

Problem je kada imaš kao i kada nešto nemaš…Prva varijanta je prihvatljivija kao pandorina kutija..druga varijanta izgleda skuplja i udara na ponos nakon 100 godina. Mislim da je rešenje svih problema u odgovoru na pitanje ŠTA HOĆEMO već jednom, a ne da smo uvek spremniji na ŠTA NEĆEMO. Kada se budemo rukovodili onime ŠTA HOĆEMO, svima će biti lakše..i nama i onima koji sarađuju sa nama.

Odgovori
E

Cemu ??
Za kontrolu vazdusnog prostora su dovoljna dva para borbenih aviona…na sta nas obavezuju cini mi se medjunarodni ugovori. Sa druge strane okruzeni smo zemljama NATO pakta…a posto se nismo odlucili da kad vec necemo da budemo njihovi onda budemo Ruski bar (ovo kaze osoba koja nikad nije bila rusofil, da razjasnimo).
Odrekli smo se cak i "nazivnog" zveckanja oruzijem…..za razliku od Albanaca na Kosovu…i onda cemu? Cemu bacati pare na oruzije…za vojsku koja je izgubila veru u sebe, a pripada narodu koji se odrice i minimalnih zahteva….u drzavi koja je poslednji put pokusala da kreira svoju nacionalnu politiku i smernice u februaru 2003 godine.

A sad nekoliko tehnickih dodataka. Pocetkom 90 ih godina u VO centru Zukovski su obavljena paralelna testiranja MiG-ova 29 i Suhoja 27 kao vesenamenskih platformi, radi izbora jedne usled ekonomskih problema i nemogucnosti finansiranja i opremanja RV dvema platformama paralelno koja je sledila doktrinu iz 70 ih godina VISOKO NISKO prihvacenih i od strane Amerikanaca i bivseg SSSr-a
Doktrina obuhvata oko 60 % jednomotornih laksih lovaca i lovaca bombardera (radi lakseg odrzavanja i proizvodnje) i 40 & teskih lovaca namenjenih iskljucivo postizanju prevlasti u vazduhu..Americki ekvivalent ovome su F 15 i F 16 (tj. F 14 i F 18 u mornarici) ovaj koncept veoma popularan do 90ih godina je tad vec bio poceo da se napusta i od strane USAF
Elem paralelna testiranja su pokazala da je 29 ka bolji lovac i avion u bliskoj vazdusnoj borbi u medjusobnim duelima su piloti na MiG ovima visestruko uspesniji u zoni vizuelne borbe i u bornbi raketama V-V kratkog dometa
Ipak izbor pada na Su 27 zbog veceg kapaciteta unutrasnjih rezervoara, nosivosti cvrstoce zmaja i mogucnosti samim tim veceg unapredjenja postojece letne platforme
Inace 93-ce , 94-te pojavio se demonstrator MiG 30 prvi sa parnom oznakom..koji je imao prvi osam linija naoruzanja ispod krila (podvesnih tacaka0 a bila je predvidjena i NATO Mil SSTD magistrala 1553 i FBW …sve ovo kako bi se premostile ekonomske nevolje u kojima su se gubitkom domaceg terena nasli OKB MiG i fabrika br.1
Ovaj avion je (verovatno ) u korenu svih potonjih verzija koje su navedene u gornjem tekstu…

Odgovori

Електоре.

Лепо сам објаснио шта је МиГ-29М 9-15 који је полетео 1986. а чији је развој започео 1982. Тако да нема никаквог МиГ-30 који се појавио 93/94. године. То си ти видео МиГ-33 (извозни МиГ-29М са још једном ознаком МиГ-29МЕ) а који никада није заживео.

Odgovori
E

Inace dragi moj Zivojine da…prvi MiG 29 sa MIL SSTD 1553 NATO standardom i FBW kao i 8 linija naoruzanja je nekoliko meseci sredinom 90 ih leteo pod oznakom MiG 30
Inace ruski obicaj da isti avion pretstavljaju pod vise oznaka je poznata….

A odlicno pamtim kakva je bila najava na MAKS-u 2011 na kom sam bio. I zacudio se jer sam mislio da je oznaka ….prvobitno rezervisana za izvoz (u vreme kad VVS nije imao para) odavno zavrsila u ropotarnici povjest
Inace posle MiG a 29 M i varijante S (sposobne da nosi i takticko nuklearno oruzije)
Sve dalje je suma poluproizvoda, fabrikata i demonstratora…

Опет понављам да не постоји МиГ-30. МиГ-29М 9-15 је имао FBW и MIL-STD 1553 као и 8 линија наоружања. Потражи мало по литератури. Авиони МиГ-29М 9-15 су летели од 1986. па све до 1997. Била су и два прототипа МиГ-29К 9-31, никакав МиГ-30. Био је предвиђен МиГ-33 (МиГ-29МЕ) деградирана верзија МиГ-29М али никада није заживела.

D

Dvomotorni ili jrednomotorni avion. troškovi eksplatacije i održavanja naspram sigurnosti. Gripen je pun pogodak dajte o njemu nešto kao i o Miražu 2000-9.

Odgovori

Фирма СААБ није ни одговорила на наш захтев за понудом. Зашто је то тако, нико званично није саопштио.

D

Ja nisam za kupovinu polovnih aviona.To treba zaboraviti.Sobzirom da mi kupujemo avione na 30 godina treba uzeti zver od aviona pa neka kosta koliko god da kosta.Niko vise ne kupuje avione na kredit kao sto mi hocemo.Svi kupuju avione preko robne razmene.Tako je Ceska kupila F16 40kom od Amerikanaca za 4 milijarde a otplacivace ih robnom kompezacijom.Madjarska ima oko 12 gripena a znamo da Madjari nisu nista posebno bolji od nas pa cak ni finansijski sobzirom da su pred bankrotom.Kupiti glanc novih 6 aviona poslednje generacije i neka kosta koliko god da kosta da nebi postali kante za 5 godina vec da budu odlicni za narednih 20 god kao mig 29 koji je kupljen jos davne 88-89god.Gripen,Jurofajter,Suhoj 37 i ako se kupe polovni ne stariji od 2 god.Dosta nam je kanti.To posle izadje jos skuplje za odrzavanje

Odgovori

Не може тек тако ''колико кошта да кошта''. Србија је сиромашна држава и не може себи приуштити авионе који коштају 100-150 милиона долара а и којима је цена сата налета 20000-80000 евра.

Чешка није набавила Ф-16 него Пољска и то 48 авиона. Мађарска је набавила 14 Грипена као и Чешка.

Су-37 више не постоји самим тим не може бити набављен. На тржишту се данас нуди Су-30.

j

sve sto rekoste ima smisli ali moram da dodam ali…kada hoces da kupis porodican auto sigurno neces kupiti ficu,hocu da kazem da ako neznamo sta nam treba na nebu netreba ni da srljamo…nekupuje se borbeni avion svaki dan.strucna lica ti koji su pravili strategiju odbrane treba da daju zadnju rec,znaci od samih pilota do strucnjaka,saslusati izvagati pa tek onda kupovati.gledajuci avione miraz i slike tog miga 29 MM2,oko laika vidi koliko je miraz ozbiljnije uradjen..

Odgovori

Изглед може итекако да вара. Мораш видети уживо како изгледа М/М2 и Мираж-2000 па онда нешто рећи о томе. :)

Odgovori
d

Izgled nije bitan, bitne su mogucnosti aviona, zar ne? :)

p

Ovde su malo pogresili mig 35 je nov avion i nije modernija verzija mig 29m.

On je od pocetka trebao da bude modernizovana verzija M-klase ali odlucili su na kraju skroz nov avion da naprave i ako lici na mig 29.

Ja mislim da smo trebali da cekamo sa avionima, bolje nov moderan PVO sad odmah da smo kupili pa avione kasnije kad ima i malo vise para.

Interesantno svedani su nudili hrvatima 14 gripen aviona i otplata da pocne tek 2017 godine.

Odgovori

Перо

Нема грешке.

Варијанте МиГ-29М/М2/К/КУБ као и МиГ-35/Д су на истој основи. Разликују се по електронској опреми. По последњим информацијама МиГ-35 ће бити готово исти као М/М2 иако је требао да има АЕСА радар.

Odgovori

Ова страница ће понови бити актуелна, а посебо са становишта вести о могућој куповини авиона у скорој будућности

Odgovori

На жалост, „скора будућност“ је прошла, сад очекујемо развој догађаја из даље будућности.
Чини ми се, да од новог ловачког авиона нема ништа.
Жалосно

G

Nada zadnja umire.

Odgovori
V

MiG 29M/M2 are old air frames updated with avionics and slight changes in appearance (as SMT), while MiG-35 is completely new air frame.
I believe it is nonsense for any Balkan state in our poor economy to buy 2 engine fighters. Like those 6 fighters will do anything in any theoretical conflict. Same job will be done with, lets say 8 new generation jet trainers ( Yak-130 etc.)
But politicians to their magic and people believe in shit.

Odgovori
d

Nije tacno da Mig-29M/M2 moze da zameni JAK-130. JAk-130 je podzvucni avion! Potpuno dva razlicita aviona.
Nije tacno da je u potpunosti stari zmaj na MIG-29M/M2. Avion je nov i koristeni su drugi materijali pri izradi zmaja. A i sam oblik aviona nije isti.
Isti je samo oku laika koje ne razlikuje detalje u obliku koji su mnogo bitni za funkcionisanje/letenje aviona.

S

I evo, po ko zna koji (treći?) put, ova stranica je opet aktuelna…

Odgovori
d

Sta nam valja ciniti po pitanju lovacke avijacije?

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Goran na: Sve što treba da znate o 9-13, novoj verziji MiG-a 29 za RV i PVO Vojske Srbije

Slazem se sa Zivojinom 100%. Veoma je komplikovano izracunati cenu po satu letenja, jer svi aparati ne lete isti broj sati, to sve zavisi od ekonomske mogucnosti svake drzave. U pojedinim zemljama, piloti imaju oko 50 sati naleta godisnje dok u razvijenijim je situacija sasvim drugacija i krece se i do 200 sati naleta godisnje…

16. Jan 2017.Pogledaj

mtw na: Puštena u rad de-icing i anti-icing platforma na Aerodromu „Nikola Tesla“

There is one "issue" with the deicing apron - officially Apron N(ovembar): due to the design flaw when deicing position N1 (eastern) is occupied, access to position N2 (western) in prohibited. So, even when N2 is vacant aircraft waiting for deicing on F4, cannot access it before N1 has been vacated. That effectively reduces deicing…

16. Jan 2017.Pogledaj

Živojin Banković na: Sve što treba da znate o 9-13, novoj verziji MiG-a 29 za RV i PVO Vojske Srbije

Неће бити да су те цифре тачне. Поготову не толике разлике између МиГ-а 29 и авиона које сте навели. Све зависи и од метода израчунавања цене сати лета.

16. Jan 2017.Pogledaj