BEOGRAD – Dan roda avijacije obeležen je bez prisustva ministra odbrane, bez akumulatora za lovačke avione, bez odgovora na mnoga konkretna pitanja. Tradicija guranja problema pod tepih ove godine dobila je dodatni element javne sprdnje kojoj se kraj još ne nazire.
Uvek simpatičnom vojnom logikom Dan roda avijacije 2. avgust svečano je obeležen 1. avgusta. Kako je prenelo ministarstvo odbrane na aerodromu Batajnica i u Komandi Vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane održane su svečanosti proslave ne samo dana roda već i vazduhoplovne slave uz pojačano sećanje na ulogu „plavaca“ u proboju Solunskog fronta. Prilika da se kolege druže, pozovu nekadašnje i uz lokalne i vazduhoplovne funkcionere pogleda da li su oficiri, podoficiri i vojnici zaboravili da svečano marširaju. Ovogodišnja proslava i manje vidljivo ali poznato stanje besmisla u kojoj se nalazi ViPVO Vojske Srbije imaju dodatno poražavajuću notu u vidu nesposobnosti celokupnog „sistema odbrane“ da nabavi akumulatore za MiG-ove 21 i 29. Srbija je tako ušla u treći mesec do sada nezabeležene nemogućnosti da čuva svoje nebo. Iako nije bilo razloga da bilo ko, bilo kome, bilo šta čestita, obeležavanje tradicije 2. avgusta održano je na isti, skroman, način kao i svake godine. Komandant ViPVO general-major Ranko Živak uspeo je međutim da suptilno, i koliko mu opstanak na funkciji to dozvoljava, provuče nekoliko nedovoljno preciznih ali očiglednih upozorenja: – Dan roda avijacije osim zadovoljstva učinjenim, dočekujemo sa svešću o svojim mogućnostima, ograničenjima i sa mnoštvom nerešenih problema, ali odlučni i sposobni da iz postojećih vazduhoplova i tehnike izvučemo maksimum, kao i da svaki zadatak u granicama mogućeg izvršimo bezbedno i kvalitetno. – Tvrdnje o uspešno izvršenim zadacima Živak je bazirao na zapanjujućoj raspoloživosti i ispravnosti starih helikoptera prilikom izvrsne reakcije Vojske Srbije u pomoći ugroženom stanovništvu usled poplava. Tako je jedina smislena tema – finansiranje, ponovo skrajnuta omiljenom zamenom teza i korišćenjem besmislenih termina kao što su požrtvovanost, obučenost i odlučnost. U stabilnim i uređenim zemljama ratna vazduhoplovstva, kao tehnološki i finansijski najzahtevniji vid oružanih snaga, ne počivaju na postulatima ličnog žrtvovanja, pregalaštva i improvizacije već na adekvatnom budžetu, dobro plaćenim profesionalcima, optimalnim sastavima i veličinama flote, na motivisanom ljudstvu i na adekvatnoj doktrini. Prvi preduslov za ispunjenje ovih činilaca je javna i politička volja.
Dnevnik uvreda zdravog razuma
Dok je raspoloženje javnosti prema ViPVO, čak i među tradicionalno naklonjenim vazduhoplovnim entuzijastima, na nikad nižem nivou, onaj od kojeg se očekuje da obezbedi pare nije bio na Batajnici 1. avgusta. Ministar odbrane ključna je karika u političkoj volji koja bi trebalo da reši problem adekvatnog finansiranja i nabavke (zanavljanja) tehnike. Pomiriti činjenice da nam je zemlja pred bankrotom i da je, sa druge strane, svaki moderni rat do sada počeo (a
naš poslednji se i završio) iz vazdušnog prostora, posao je ministra odbrane. Realnost nam danas govori da su finansije daleko a da su krediti sada još upitniji zbog podgrejane hladnoratovske šizofrenije koja pred Srbiju ponovo stavlja nemoguće izbore. Logično je stoga bilo pretpostaviti da će sistem odbrane, taj „najstabilniji sistem u državi“ umeti da barem održi minimum ispravnosti najneophodnijeg elementa PVO sistema zemlje – lovačkih aviona. Poslednja izjava ministra odbrane u vezi rešenja ovog problema, na žalost, ponovo je besmislena i poražavajuća. Teza koja se uporno forsira, da je po sredi proceduralni problem, uvredljiva je za zdrav razum na previše nivoa. Od rukovodećeg političkog i vojnog kadra koji nije u stanju da više od tri meseca obebedi goli minimum svrhe vojne avijacije sigurno se ne može očekivati rešenje finansiranja roda, njegova optimizacija i modernizacija. Da li smo saznali ko je odgovoran, da li smo videli neku podnetu ostavku? Čuli smo vrlo preciznu odrednicu „biće završeno“, vidimo osmeh i odsustvo panike na licu ministra. Možda se upravo zbog tog neremećenja dobrih vibracija i raspoloženja Gašić nije pojavio na Batajnici prošlog petka? Garancija besplatnog političkog PR-a u skoro svakodnevnim događajima dodele ključeva vojnih stanova, obilazaka jedinica i primanja vojnih diplomata jednostavnija je od pravih nerešivih problema. A ViPVO je sada i u budućnosti samo i jedno to – veliki problem.
Ivan
Nerealno je očekivati od vojska ovakve zemlje i ovakvih građana ima operativne borbene avione kada nam je u Ustavu zapisano da nemamo Ratno Vazduhoplovstvo nego "vazduhoplovstvo". U tom nazivu je najbolje izražen auto-kastrativni odnos celog društva prema odbrani
126LAE-Delta
Odlična kritika, ali nažalost ne znamo da li će biti efikasna.
Nenad
Koliko bi realno bilo rizicno poletanje,recimo MiGa 29,bez akumulatora?
vortex
Koliko para, toliko muzike. Nema para, nema muzike. Stvari su jasne, samo dežurnim filozofaima je nejasno.
Живојин
Нема неколико милиона долара за ремонт неколико МиГ-ова 21? Или за акумулаторе, гуме, пиропатроне? А има за плате 700000 људи у јавном сектору а међу њима и 600 директора ЕПС-а? Да не набрајам даље на шта се све троши новац без икаквог смисла.
Ствари су јасне, држава не мари за војно ваздухопловство и ако се овако настави угасиће га.
Jovica
Nije da ne mari, već je doneta odluka da nemamo lovačku avijaciju, i to poodavno.
gospodint
Значи,брате, мислим…не смем ни да мислим.