BEG airport status
U Hrvatskoj MiG-ovi padaju, u Srbiji ne lete

U Hrvatskoj MiG-ovi padaju, u Srbiji ne lete

BEOGRAD – Juče se iznad područija Donje Lomnice, kod mesta Velika Gorica, srušio lovački avion MiG-21bisD ev. broja 121 iz sastava hrvatskog ratnog vazduhoplovstva. Pilot pukovnik Stanko Hrženjak se uspešno katapultirao a iako je avion pao blizu naseljenog područija, iako su delovi padali blizu stambenih kuća, niko na zemlji nije povređen.

 
 

"121" poleće u paru.
„121“ poleće u paru.

Avion je prethodno bio u formaciji od 5 aviona MiG-21 koji su preletanjem iznad kninske tvrđave učestvovali u proslavi Dana pobede i domovinske zahvalnosti i Dana hrvatskih branitelja. Na konferenciji za novinare pilot je izneo informacije da je avionu nedaleko od aerodroma Pleso otkazao hidraulični sistem, da je krenuo na sletanje najkraćim mogućim načinom ali da se onda motor zapalio a kabina ispunila dimom. Kada je otkazao motor avion je bio na visini od 500 metara pri brzini od 400 kilometara na čas. Katapultirao se na visini od svega 200 metara a avion je pao na 300 metara od pilota. Prethodno taj dan nije bilo problema sa ovim avionom. Pukovnik Stanko Hrženjak je jedan od iskusnijih hrvatskih pilota sa stažom od 25 godina a što se tiče aviona, primerak ev. broja 121 je pre 11 godina bio na remontu u Rumuniji dok su mu prošle godine istekli svi resursi. Ipak, kako su dokupljeni avioni iz Ukrajine kasnili njemu je, kao i još jednom avionu izmenom pravilnika o vojnom vazduhoplovstvu, produžen resurs, po mnogima na ilegalan način i faktički ’’samo na papiru’’. Za desetak dana avion je trebao biti prizemljen i zvanično povučen iz naoružanja.

Podsetimo, Hrvatska se u nedostatku finansijskih sredstava za nabavku novih višenamenskih borbenih aviona, prošle godine odlučila da u Ukrajini remontuje 7 svojih MiG-ova 21 uz dokup još pet jednosedih aviona. Tih pet dokupljenih aviona su bivše alžirske letelice, zvanično su proizvedeni 1976. a imaju mali nalet, do 600 sati. Upravo je bilo predviđeno da se oni prvo isporuče jer su već bili remontovani pre par godina. Međutim, ovaj posao vredan 17, 7 miliona evra se odužio zbog problema sa remontom i integracijom nove elektronske opreme, a iako je isporučeno svih 5 dopkupljenih aviona do danas je zvanično u naoružanje primljeno samo tri jednoseda kao i jedan dvosed. Problemi sa tim avionima nedvosmisleno postoje a upravo je na preletu od Plesa ka Zemuniku (deo aviona je učestvovao na Otvorenom danu baze) isti pilot imao kvar na stajnom trapu dokupljenog aviona. Eskadrila od 12 remontovanih MiG-ova 21 trebalo bi da reši problem kontrole vazdušnog prostora Hrvatske narednih 5-7 godina. Da li je vredelo i bilo isplativo izvršiti remont i dokup ovih vrlo starih aviona, pokazaće samo vreme. Komandant hrvatskih vazduhoplovnih snaga je juče izjavio da će Hrvatska 2016. morati da odluči da li će se borbena komponenta HRZ ugasiti ili će se ići dalje sa nabavkom novih ili polovnih savremenih višenamenskih borbenih aviona.
 

Ništa bolje ni u Srbiji

 

Srpska lovačka avijacija nije operativna. Do sada zbog toga niko nije kažnjen ili pozvan na odgovornost.
Srpska lovačka avijacija nije operativna. Do sada zbog toga niko nije kažnjen ili pozvan na odgovornost.

Kao što je poznato V i PVO Srbije već više od dva meseca nema dežurni lovački par zbog nedostataka akumulatora. U slučaju krajnje nužde avioni bi mogli da polete ali kako nisu u dežurstvu opravdano je pitanje njihove ispravnosti i brzine reakcije na eventualnu uzbunu.

Pre prizemljenja lovaca bilo je aktivno svega oko 6 aviona, dva MiG-a 21bis, jedan dvosed MiG-21UM, dva MiG-a 29B i jedan dvosed MiG-29UB. U dežurstvu su se do septembra prošle godine nalazili samo MiG-ovi 21bis a tada su u sistem PVO bila uključena i dva MiG-a 29, čiji su piloti dežurali naizmenično sa pilotima aviona MiG-21.

Višegodišnji problemi sa održavanjem i nabavkom delova za MiG-ove 29 dovodili su do toga da je flota često bila prizemljivana. Tako su prvo nedostajale gume, zatim piropatrone za izbaciva sedišta da bi sve to kulminiralo pre više od dva meseca, prizemljivanjem kompletne lovačke avijacije zbog akumulatora.

Istovremeno sa problemima operativne raspoloživosti MiG-ova 29 lovačka avijacija se suočila i sa smanjenjem broja aviona MiG-21. U proteklih nekoliko godina ’’ispalo’’ je nekoliko aviona kojima je istekao životni vek a prošle godine je na dva aviona vek produžen, na jednom avionu godinu dana a na drugom dve godine. To je urađeno uz saglasnost ruskih stručnjaka iz kompanije RSK MiG koji su tada pregledali 11 aviona MiG-21bis Izdelije 75A. Podsetimo, na Batajnici se nalazi 11 aviona MiG-21bis podvarijante Izdelije 75B koji su proizvedeni u periodu od 1977. do 1979. godine a tu je i 11 aviona MiG-21bis Izdelije 75A godišta od 1979. do 1983. Životni vek aviona MiG-21bis je 30 godina ili 2400 sati naleta, dakle srpskim avionima je životni vek istekao u periodu 2007-2013. Što se tiče dvoseda na Batajnici se nalazi 7 dvoseda MiG-21UM proizvedenih od 1977. do 1986. a od toga su dva na remontu u Vazduhoplovnom Zavodu ’’Moma Stanojlović’’. Ovaj zavod sposoban je za remont i jednoseda i dvoseda ali je samo na dvosedima moguće produženje životnog veka.

Nakon pregleda i ocene stanja aviona MiG-21bis Izdelije 75A, Srbija se ipak nije odlučila za njihov remont i produženje veka, iako se može reći da ima aviona koji su u relativno dobrom stanju zbog malog naleta. Istovremeno nije ništa urađeno i na nabavci preko potrebnih akumulatora za lovce a ni na osposobljavanju četvtog MiG-a 29 koji ne leti već skoro 4 godine.

Do danas, na političkom i finansijskom planu nije urađeno ništa konkretno u pravcu nabavke novih višenamenskih borbenih aviona. Prošle godine državno rukovodstvo nekoliko puta je najavljivalo da smo zainteresovani za nabavku 6 ruskih borbenih aviona MiG-35, zatim je sve to utihnulo da bi ove godine ministar odbrane najavio mogučnost da se ovog meseca u Rusiji potpiše ugovor o robnom kreditu vrednom 1, 428 milijardi dolara za nabavku tehnike za V i PVO. Ipak o svemu ovome mora odlučiti kompletna Vlada koja je u cilju izlaska iz velike ekonomske krize započela reforme koja se pre svega ogledaju u smanjenju plata, povećanju poreza i najbitnije – štednji. Koliko je realno da država apsorbuje ovakav kredit pokazaće vreme ali gotovo da niko ozbiljan više ne veruje u tu mogućnost.

Ako se sadašnja situacija sa lovačkom avijacijom Srbije nastavi, kako bude prolazilo vreme postojaće sve veće šanse da se ona i ugasi. Za razliku od jučerašnjih izjava hrvatskih vazduhoplovnih starešina njihove srpske kolege ni u jednoj javnoj izjavi nisu pokrenule mogućnost ukidanja pojedinih suvišnih flota, tipova letelica a o planovima optimizacije opreme i ljudstva da ne govorimo.

Slobodno se može reći da svojim nečinjenjem i nezainteresovanošću, državno rukovodstvo pokazuje veliki nemar i nebrigu prema svojim oružanim snagama. ViPVO je, podsetićemo, bilo jedino smisleno oružje u našem poslednjem ratu i najbrža opcija prilikom pomoći ugroženom civilnom stanovištvu.

Potreba za ovim, u moderno vreme najbitnijem, segmentu oružanih snaga postoji. Drastične odluke predstoje i zbog godina nečinjenja biće bolne i neprijatnije. Još samo da se nađe neko sa dovoljno hrabrosti da ih donese.
 
 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Vl

Ispada da je u celoj prici jedino resenje remont 7 preostalih MiG-21UM u pogonima zavoda Moma Stanojlovic.
Plus modernizacija kako bi mogao koristiti rakete vazduh-vazduh R-60.
A za radar ko te pita.

Odgovori
Ж

Имају радарски даљиномер.

Odgovori
Jo

Koji je koristan samo za top, a top nemaju :) Plus nose samo dve rakete .

lo

Postojanje ovog vida u vojsci u zadnjih nekoliko sukoba pokazali su svoju isplativost, kako u napadu tako i u odbrani.
Ako neko nece da se bakce sa doticnim stvarima neka presavije tabak i kaze kraj, nema vise i da se razilazimo.
Stvarno kolika je glupost nemogucnost nabavke delova, ajde razumem mene zimi zezne akumulator nece da upali jednom ali bogami posle dva tri puta ja odlazim do autoelektricara na poroveru da vidimo sta je problem i ako je u pitanju akumulator kupujemnovi.
E sad da mi neko kaze da je kod bilo koje druge tehnike slucaj drugaciji, tu vec neko nije normalan.
Nesumnjam ja da od pilota do mehanicara i nabavne sluzbe, nije ispostovao proceduru, ali to bi trerbalo malo i istraziti ko je odgovoran za ugrozavanje bezbednosti zemlje, mada i da nadju ko je kriv sumnjam da bi bio procesuiran, cisto sto niko nije odgovarao ni za gume ni za rakete ni za piropatrone.
Avaj celicne ptice spavaju na pisti, skoro ce zima, i stvarno ovde vise nista nestima.

Odgovori
Ж

У последње време авиони у дежурној пари су носили по две ракете.

Odgovori
vo

Razmontirani smo kao kompletno društvo. Strvinari su se borili i izborili za svoj dio plijena. Razni nadobudni filozofi tupe zube liječeći svoju nerealiziranost. Kvislinzi ponosno marširaju. I kesa i vreća su prazne. Nema para, nema muzike. Fajront.

Odgovori
Jo

Ljudi, da prekinemo da se igramo. Cela ta priča o obilasku avio-otpada po svetu da bi se skupili delovi za Mig-21, pa onda budženje onoga što nikad nije ni bilo predviđeno da bude presretač (govorim o UM verzijama) i.t.d. je u isto vreme smešna i tužna .
Ako i može da se proguta priča da naša zemlja nije mogla da dobije kredit za onih 6 Mig-35, sasvim je jasno da ipak imamo barem tih 10-20 miliona dolara kojima bi obezbedili 4-5 ispravnih Mig-21 (ili mlađih kineskih J-7) i pokrili kontrolu vazdušnog prostora u narednih nekoliko godina .
Nego jednostavno treba da se pomirimo sa sve izvesnijom činjenicom da je Srbiji zabranjeno ! da ima nadzvučnu lovačku avijaciju . Ta odluka je doneta , sprovodi se već duže vreme i nažalost ne zavisi od naših lokalnih vlasti .

Odgovori
Kv

Odgovor je jednostavan!kako u Srbiji tako i u Hrvatskoj,nepostojanje financijskih sredstava za nabavu lovacke avijacije jedini je problem jer se drzave bore protiv puno vecih problema!

Odgovori
Le

15. avgust 2014, dan kada je potpisana smrtna presuda našeg vojnog vazduhoplovstva.

"Ministar odbrane" Srbije Bratislav Gašić izjavio je da je dogovor o robnom kreditu sa Rusijom za kupovinu vojne tehnike, praktično zamrznut.

"Vojska Srbije ne sme da bude sebična, i odluku o tom robnom kreditu mora da donese čitava vlada. Moramo da budemo odgovorni, jer je za poslednjih 12 godina Srbija postala jako zadužena zemlja, i ne možemo da razmišljamo da nam je potrebna modernizacija vojske, a da time dodatno zadužujemo zemlju. Moramo da sačekamo možda neki bolji trenutak u budućnosti".

Na pitanje da li to znači da je dogovor "na ledu", on je odgovorio: da "može i tako da se kaže".

Odgovori
Vo

Ma suočimo se već jednom sa činjenicom da nismo pouzdan i partner od interesa Rusiji. Raznorazni ministri, koji su prvenstveno služinćad Zapada, rade u svoje ime i za svoj račun. Preokupirani svojim sitnim interesima, napravili su nam to da nam ne vjeruje ni Istok ni Zapad. Rusi hoče stabilnog i iskrenog partnera. Poradimo prvo na sebi. Hočemo nove avione, a nemamo novaca da pokrpamo starudije. Kadrovi su na kvalifikacionom levelu od prije trideset godina i amortizovani. A sati naleta?

Jo

Nije potpisana tad već mnogo ranije. Ako nije bilo novca za grandiozne kredite i kupovine novih aviona, svakako je moglo da se uloži desetak-dvadeset miliona svake druge godine da se kupe polovni avioni. Uostalom, dovoljno je pogledati Pakistan koji je praktično prvo pokupovao sve Mirage III/V po svetu koje je mogao da nađe (po smešnim cenama) , a sad to isto čini sa F-16. Mi smo to isto mogli sa Mig-21 i Mig-29. Međutim, treba se suočiti sa činjenicom da je NATO odredio da Srbiaj ne sme da kontroliše svoj vazdušni prostor, i da se ta politika sprovodi od 2000. do danas.

ra

Jeste, pu pu zli NATO, nema pametnija posla nego da zabranjuje veoma bogatoj i prosperitetnoj Srbiji da li sme ili ne sme da kupuje nove avione. Ako se namerače da kontrolišu naš vazdušni prostor, kontrolisaće ga, kao što su ga kontrolisali 1999, kada smo ipak imali eskadrilu MiG-29 i dve-tri eskardrile MiG-21, i, što je najvažnije pilote koji su mogli da izvršavaju borbene zadatke sa preko 1000 h naleta! Ako nema para za remont prapotopskih Orlova, ako nema para za godišnji nalet veći od 30-40 h na G-4, i ako nema para za piropatrone i akumulatore, onda je jasno da Srbija nema para za takav skup sport kao što je borbena avijacija. Ako jedna Slovačka ili Hrvatska, koje su u apsolutnom iznosu BOGATIJE od Srbije i veće vojne budžete, a imaju manje stanovnika i manje vojske, a ipak su održali vrstan pilotski kadar, godinama mrsomude o nabavci novih Gripena i u međuvremenu remontuju rusku kršolomiju iz hladnog rata, onda Vam je jasno koliko je sati.

Jo

Ne ide to baš tako, gospodine rastaman-e . Ako se već vraćamo u 1999. , treba se podsetiti koliko je efektiva NATO angažovao da bi neutralisao tu jednu eskadrilu neispravnih Mig-29 i nekoliko diviziona PVO . Nije baš cost effective, što bi rekli Amerikanci. Drugo, 90-te su prošle i danas NATO ima puno važnijih žarišta nego Balkan. Zamislite da ponovo krene neki sukob, npr u Bosni (pokušaj nasilnog ukidanja RS ), a da Srbija ima makar jednu eskadrilu ispravnih Mig-21 i dve eskadrile ispravnih G-4. To bi automatski paralisalo svaki pokušaj naših komšija da iz vazduha ostvare neku značajniju prednost. Morao bi opet da se uključuje NATO, što u ovom trenutku ne bi bilo tako brzo i efikasno kao nekad. Zbog toga, lagano ali sigurno delovanje naših "zapadnih partnera" da se lovačka komponenta vazduhoplovstva ukine ima svoju svrhu i nije slučajna.

ra

Paralisalo svaki pokušaj komšija? Pa komšije ne bi nipta ni uradile! Samo bi drmnuli embargo gori od 90-ih, i u par naleta B-2 rasturili TENT i Kostolac, i fino nas vratili u kameno dobagova i saradnje. I posle bez donacija, otpisa du Ah da, te 1999, NATO je iskoristio oko 5% sredstava kojima je raspolagao u regionu.

Ж

Србија данас даје 800 милиона долара на фирме које су државне, прошле године су само за Железару дали 100 милиона евра, имамо преко сто разнораних агенција које не служе скоро ничему, пре неку годину украдено је милијарду евра на јавним набавкама….

И после нема новца за војно ваздухопловство?

ra

Državne firme su uglavnom firme u restrukturiranju, gde radi oko 60000 ljudi, uglavnom u nerazvijenim krajevima. Otpustite još višak iz JP, opravdajte to opstankom RVPVO i imaćete revoluciju!

Ж

Аха као што смо имали револуцију у периоду од 2008. до данас када је стотине хиљада људи остало без посла?

Довољно вам је да укинете те силне агенције које не служе ничему а за које се годишње издвоји на десетине па и стотине милиона евра.

ra

Da odmah ukinete sve agencije, otpustite sve te ljude bez otpremnina, ne bi skupili pare ni za jednu eskadrilu. Ukupni rashodi za plate 2014, za ceo javni sektor, sa lokalnom samoupravom, vojskom, policijom, zdravstvom i školstvom su oko 207 milijardi dinara, sa sve doprinosima. To je oko 1,75 milijardi eura. Evo Vam ovogodišnji budžet, pogledajte stavku po stavku: http://www.paragraf.rs/propisi/zakon_o_budzetu_re

Ж

Овде не причамо о ескадрили нових борбених авиона него о томе да добар део војне авијације једноставно не функционише. Због неколико десетина хиљада долара.

El

Iskreno….sve price o tome da ti neko nesto brani…da bi se pokrila sopstvena nesposobnost…javasluk, kukavicluk, …nedostatak strategije , ideala…cega god…
Mi lici na infantiliju…kombinovanu sa vredjanjem zdravog razuma….I jeftin (ali kao uzviseni) defetizam
…svako u zivotu ima mogucnosti onoliko koliko mu je kicma jaka (rece jedan mafijas koji je posle 90 ih stasao u uspesnog biznismena u Moskvi ili St. Petersburgu)
Kad sam pre vise od godinu dana ovde otvoreno sumnjao u nabaku MiG 35, mnogi su bili protiv tog misljenja…ali vec jednom moramo shvatiti da su veliki planovi o modernizaciji vojske (pa I RV sa njim) isti …I podjednako vredni kao oni o "usponu" I revitalizaciji srpskog futbala…tj. u svrsi o(p)stanka ukopanih nomenkatura I secikesa…na izvoru…kakvih takvih prihoda I beneficija.

Odgovori
El

Kome nije jasno nek pogleda primer RV Izraela u prvih godinu dana u borbi za stvaranje drzave Izrael..I preduzetih koraka od strane tada privremenog vojnog I politickog vrha …__Govoriti o nabavci novih , savremenih borbenih aviona u situaciji kad nemas reseno pitanje osnovne I napredne obuke…te logistike koja obuhvata psiho fizicku I kvalitetnu pripremu kadra I goriva za letenje, je besmisleno._I da ne ulazimo u svima znano….da para nemamo._A spisak ministara koji su taj problem (hteli?) trebali resiti je impozantan….obuhvatao je patrijske poslusnike, jednog patologa !!…strucnjaka za razoruzavanje (u momentu kad treba da se prenaoruzavate) …I dodjosmo do keramicara …taman da na plocu…zalepi otisak u porcelanu sa natpisom "ovde pociva…"

Odgovori
ra

U prvih godinu dana RV Izraela je dobila značajnu pomoć od Čehoslovačke, a posle 1956. je dobijalo izdašnu pomoć od Francuske, a od 70-ih pa nadalje od Amerike. Pored toga, kakav je obrazovni profil prrosečnog Izraelca, a kakav prosečnog Srbina? Prosečan Izraelac ima barem višu školu ili fakultet, a srednjoškolsko obrazovanje je obavezno, dok u Srbiji nema ni 20% ljudi sa fakultetom ili višom školom, sa sve Megatrendovima i ostalim fabrikama diploma, a još uvek ima i ljudi samo sa osnovnom školom! Da li smo spremni da štedimo na penzijama i zdravstvu, koji su najveći izdaci u budžetu? Izađite pred narodne mase i opravdajte to jačanjem vazduhoplovstva, i bićete linčovani! Ne, nismo, dok Izraelci jesu! A i svi ti ministri, pa nisu oni pali sa Marsa, već su samo ogledalo svih nas! Nažalost!

Vo

@Elektor
Slažem se. Problem je što slobodno mislimo i nismo dio čopora. U čoporu su glasniji, misle da su jači i pametniji. U slučaju nepovoljnog razvoja događanja jednostavno krivnja se razvodnjuje i prebacuje na druge. Avijacija je skup sport sa vrhunskim kadrom. Nismo u stanju da sačuvamo i koristimo postojeću tehniku i ljudstvo, a trabunjamo o nekim novim avionima 4+ generacije. To je kao voziti Jugića, a praviti kombinacije o nabavci Ferrarija.
Bleferi samoreklamom nastoje izgraditi karijere.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Perko na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

@Nenad N Postoji i puno faktora koji su i bitniji od cene transporta, nije sporno. Ali ako će neko da preveze divizion sa pratećim vozilima odjednom, više se isplati brod.

14. Dec 2024.Pogledaj

Nenad N. na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

Gresite. Za specijalizovane terete kao sto je orudje jeftiniji je avion. Vecina savremenog brodskog saobracaja je kontejnerska. Moraju da se ispostuju gabariti kontejnera sto se sa tih "40 tona" jednostavno ne moze. Ako imate manji broj orudja, a obicno je tako, prevesces avionom. Brod se isplati ako imas veci broj orudja, za par komada se…

14. Dec 2024.Pogledaj

Phoenix na: [MEBAA 2024] Srpski „Green Power Turbine Systems“ prvi put izložio na sajmu poslovne avijacije u Dubaiju: Predstavljeni projekti dva nova civilna aviona

Prikazani model jednomotorca je, vrlo ocigledno, projektovan da bude pogonjen klipnim motorom. Stavise, gotovo sam siguran da je ovo neka stara maketa Safat 03. Avion te klase nema nikakvog smisla sa turbo-elisnim pogonom od 260 konja. Avion visih performansi i akro klase za vojnu obuku (kao Grob120TP) da, ali je ovo prikazano sve samo ne…

13. Dec 2024.Pogledaj