BEG airport status
Ništa od ruskih MiG-ova. Da li su Miraži iz Emirata (na poklon) jedno od rešenja?

Ništa od ruskih MiG-ova. Da li su Miraži iz Emirata (na poklon) jedno od rešenja?

BEOGRAD – Ministar odbrane Srbije Bratislav Gašić boravio je 15. i 16. avgusta u Rusiji gde se prvog dana posete Moskvi sastao sa ruskim ministrom odbrane Sergejom Šojguom a drugog dana je na poligonu Alabino prisustvovao finalnoj trci tenkovskog biatlona na kome su učestvovali i pripadnici Vojske Srbije. Posle susreta sa ministrom odbrane Rusije Gašić je agenciji Beta saopštio novost koja ViPVO stavlja pred nove izazove.

 
 

Susret Gašića i Šojgua u Moskvi.
Susret Gašića i Šojgua u Moskvi. Foto: Ministarstvo odbrane

Podsetimo, nakon prethodnog susreta sa ruskim ministrom Šojguom 23. maja ove godine takođe u Moskvi, ministar Gašić je izjavio da se pregovara o robnom kreditu za nabavku naoružanja u vrednosti od 1,429 milijarde dolara. Takođe, rekao je da je u to uključeno 6 borbenih aviona MiG-35 kao i „sve ono što je dogovoreno prošle godine dok je ministar odbrane bio sadašnji premijer Aleksandar Vučić“. Tada je Gašić nagovestio da bi se ugovor mogao potpisati već u junu, avgustu ili na jesen a najavljena je nova poseta Moskvi u avgustu. Za mnoge ova najava je bila veliko iznenađenje, nakon godinu dana je ponovo aktuelizovana najava nabavke nove tehnike za V i PVO, a informacija o robnom kreditu se činila nerealna i neprikladna ekonomskoj situaciji u državi. Te slutnje obistinile su se u petak kada je iz Moskve i zvanično stigao ’’hladan tuš’’.

Novinska agencija Beta prenela je ministarovu izjavu da je robni kredit zamrznut i da je to posledica loše ekonomske situacije u Srbiji. Naveo je i da je je o robnom kreditu bilo reči na prošlom sastanku u maju dok se sada o tome nije ni razgovaralo. Ponovio je da odluku o tom kreditu mora da donese čitava vlada, da je zemlja prezadužena, da se u tom slučaju ne može razmišljati o modernizaciji vojske i da se mora sačekati bolji trenutak u budućnosti.
 

Šta dalje?

 

"Devetka" na vežbi Air Solution. Hoće li ViPVO biti spremno za slične vežbe u budućnosti? Foto: Dušan Atlagić
„Devetka“ na vežbi Air Solution. Hoće li ViPVO biti spremno za slične vežbe u budućnosti? Foto: Dušan Atlagić

Priča o nabavci nove tehnike za V i PVO, u koju nisu ulazili samo borbeni avioni, već i radari, PVO sistemi i helikopteri, čini se da je za sada završena – kao što smo videli negativno. Prognoze kretanja ekonomske atmosfere u državi u narednih nekoliko godina nisu dobre i samim tim izgledi za nekom modernizacijom tehnike putem kredita za nabavku potpuno su neracionalni.

Državno i vojno rukovodstvo se u prethodnih nekoliko godina ponašalo kao da jednostavno nema bilo kakvih planova ili su pak ti planovi u osnovi bili nerealni. Nije se dovoljno obraćalo ni na stanje postojećih efektiva lovačke avijacije i to je dovelo do toga da je ona u nikad goroj situaciji. Da li je već kasno da se nešto konkretno uradi sa postojećim avionima radi njihovog osposobljavanja za izvršavanje nekog minimuma potreba, pre svega zaštite vazdušnog prostora, pokazaće bliska budućnost. Veliko je pitanje šta dalje, jer se sa postojećom tehnikom ne može mnogo a Tango Six je već nekoliko puta pisao o tome.

Možda će situaciju za nijansu popraviti nabavka akumulatora ali posedovanje samo 3 operativna lovačka aviona MiG-29 ne zadovoljava čak ni funkcionisanje dežurstva lovačkog para sistema PVO. Što se tiče aviona MiG-21, u resursu je ostao samo jedan jednosed MiG-21bis tako da ni taj tip samostalno ne može više činiti dežurnu paru. Pisali smo već o tome da su avioni MiG-21bis pregledani od strane ruskih stručnjaka ali da se Srbija prošle godine nije opredelila za produženje životnog veka na duže staze i na više aviona. Da li su možda vazduhoplovci očekivali novu tehniku pa se zato nije išlo na sređivanje starih MiG-ova ili je procenjeno da je to neisplativo, za sada ostaje nepoznanica.

Sada kada od nove tehnike nema ništa možda ponovo treba razmisliti o jednom takvom poslu. Vazduhoplovni zavod ’’Moma Stanojlović’’ može remontovati ali ne i produžiti životni vek na jednosedima MiG-21bis a poslednji remont verzije ’’bis’’ je u tom zavodu obavljen još 2005. Imamo li danas dovoljno stručnog kadra ali i dovoljno rezervnih delova za jedan zadovoljavajući remont koji bi obezbedio postojanje lovačke avijacije u narednih nekoliko godina? Ili se možda treba obratiti zavodima iz inostranstva kao što su to uradili Hrvati koji tek u narednim godinama treba da vide da li je remont aviona MiG-21 u Ukrajini bio dobar. Tu je i rumunski zavod koji je skoro obavio posao sređivanja mozambijskih aviona MiG-21bis/UM. Bugari su u svom vazduhoplovnom zavodu sami remontovali i izvršili reviziju na 4 aviona MiG-21bis i jednom MiG-21UM koji su im bili neophodni jer nemaju dovoljno operativnih MiG-ova 29.

Potencijalna alternativa bi mogla biti i donacija država sa kojima imamo dobre ekonomske i političke odnose. Možda su najbolji primer za to su Ujedinjeni Arapski Emirati koji su prethodnih godina rešili da ulože svoj novac u Srbiju i koji su nam dali povoljne kredite kako bi rešavali ekonomske probleme u zemlji. UAE se uskoro sprema da naruči 30 američkih višenamenskih aviona F-16 Block 61 koji bi dopunili flotu od 78 aviona F-16 Block 60 koji bi u tom poslu bili modernizovani i dovedeni na standard Block 61. Tih 30 novih aviona bi u RV UAE zamenili isti broj aviona starijih primeraka lovaca Mirage-2000 koji bi bili ponuđeni na prodaju. Da li bi se možda tih nekoliko aviona moglo naći u sastavu V i PVO Srbije pitanje je pre svega političke ali i ekonomske prirode (opcija da deo vrednosti otplaćujemo poljoprivrednim proizvodima i sl.).Po nekim poslednjim informacijama za kupovinu tih aviona zainteresovan je Pakistan. Francuska bi kao država proizvođač morala da odobri da se ti avioni nađu kod nas a tu bi se sigurno procenjivala politička i vojna podobnost naše države. Srbija nije članica nijednog vojnog saveza, opredelila se za neutralnost koja međutim nigde u svetu nije zvanično priznata. Još uvek nije sasvim jasno da li će se u bliskoj budućnosti Srbija u potpunosti okrenuti zapadu ili će ostati u tesnim političkim i ekonomskim vezama sa Rusijom.
 

Miraži iz Emirata na poklon?

 

Najmoderniji Miraži nalaze se u Emiratima. Foto: Tango Six
Najmoderniji Miraži nalaze se u Emiratima. Foto: Tango Six

U trenutku kada je preferencijalna opcija otpala da li rešenje za budućnost našeg ViPVO zaista može biti toliko „van kutije“? Marko Ivanković, vazduhoplovni inženjer, zatalasao je domaću stručnu javnost kritikama tada planirane nabavke MiG-a 35 (-29M/M2). Jedna od alternativa koju je tada aktuelizovao je i pomenuti predlog Emiratima da pomognu i na ovaj način.

Njegov predlog se bazira na javno dobro poznatim podacima da su Emirati između 2003. i 2005. godine dobili posebno modifikovane Miraže 2000-9. Letelice su praktično nove, opremljene opremom i sistemima poslednje generacije koja se inače nalazi u avionu Rafal istog proizvođača i predstavlja vrhunac razvoja i integracije sistema i opreme borbenog aviona.

RV UAE kupilo je ukupno 32 ova aviona, 20 jednoseda i 12 dvoseda pridodavši ih starijoj floti Miraža 2000 koji su takođe dovedeni na ovaj standard istim ugovorom ali su stariji po datumu proizvodnje. Ovi avioni predstavljaju dalji razvoj Miraža 2000-5Mk2 koji se nalazi u aktivnoj službi ratnih vazduhoplovstava Francuske i Grčke.

Kao dodatak potencijalnom rešenju Ivanković skreće pažnju da je Srbija (SFRJ) u svojoj istoriji vazduhoplovne industrije najviše iskustva i rada imala upravo sa Francuskom i njenom vazduhoplovnom industrijom. Grčka trenutno u svom RV poseduje 45 aviona Miraž 2000, zajedničkim kapacitetima bi se mogao otvoriti regionalni centar za održavanje (VZ Moma) čime bi se troškovi održavanja potencijalno smanjili a uposlili bi se i domaći kapaciteti. Po Ivankoviću ovo je itekako izvodljivo u odnosu na recimo predloženi remontni centar za MiG-ove gde smo po originalnom planu samo mi imali 6 aviona tog tipa i modela.  Poznato je da je jedan od najbitnijih faktora u smanjivanju cene održavanja unifikacija tipa koji se održava i što veći broj aviona u floti odnosno u programu održavanja. Ovakav regionalni centar, tvrdi Ivanković, bi išao u prilog i Grčkoj.

On ističe da tako ne bi moglo da nam se dogodi da kao sa MiG-ovima 29 avioni budu prikovani na zemlju i neupotrebljivi duži vremenski period zbog nemanja odnosno neisporučivanja piro patrona za katapult sedišta na avionu. Miraž 2000-9 koristi sedište Martin Baker Mk10 verzije koje je nama itekako poznato jer koristimo sličnu verziju na avionu Orao i G-4 i kompletno smo ovladali remontom i licenciranom proizvodnjom istih tih piro-patrona za sedište koje se nalazi u Miražu, dok bi za MiG-ove i dalje morali da ih nabavljamo iz Rusije.

Po Ivankoviću, ovakav aranžman bi mogao da iskoristi ili, iskrenije rečeno, povrati iz kliničke smrti delove naše vazduhoplovne industrije. Prva Petoletka iz Trstenika je sarađivala i ima dosta iskustva sa kompanijom Messier-Dowty (tadašnji Messier – Hispano) koja proizvodi kompletan stajni trap aviona Miraž 2000 serije 9, odnosno sama Prva Petoletka je već učestvovala u proizvodnji delova za porodicu Miraž. Takođe imaju dosta iskustva sa firmama Lucas i Bronzavia iz Fransucke (sadašnji Goodrich). Osvajanje remonta i proizvodnje rezervnih delova za Miraža 2000-9 ne bi predstavljalo problem.

Vazduhoplovni zavod Orao iz Bijeljine je saradjivao a i danas ima kontakte sa Francuskom kompanijom SNECMA koja je proizvođač motora za Miraž 2000-9, sa njima su radili dosta na programu CFM i ostalim delovima. DMB je po licenci firme Turbomeca iz Francuske proizvodio kompletan turbovratilni motor za helikopter Gazela. Soko Mostar je svojevremeno držao kompletnu prizvodnju helikoptera Gazela tako da je helikopter isporučivan i matičnoj firmi Aerospatiale (sadašnji Eurocopter) za njihove direktne kupce, a između ostalog je proizvdio i veliki broj raznih delova za Airbus u Francuskoj i Dassault, inače proizvođača Miraža 2000-9.

Budući da ViPVO nema vremena za razmišljanje a država još dugo neće imati ekonomsku snagu za nabavku nove tehnike, lamentiranje i tugovanje nad tragičnom sudbinom neće nas odvesti nigde.

Potrebna su rešenja na osnovu konkretnih predloga. Ovo je bio jedan od mogućih.

Koji je vaš predlog?
 
 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

go

Pa ništa, čekić,lenjir,miš u ruke pa da radimo.

Odgovori
Vl

Nema tu nikakve priče o lošoj ekonomskoj situaciji. Stvar je jasna kao dan. Skrenuta je pažnja aktuelnoj vlasti da zbog situacije u Ukrajni svako poslovanje sa Rusijom automatski znači ĆAO "evropskim integracijama"… od kojih i inače ne bi bilo ništa, ali nema veze.
Niko ništa danas ne daje na poklon, pitanje je samo koliko na primer obradive zemlje i ostalih korisnih stvari će vlat biti voljna ustupi u zamenu za te Miraže suprotnoj strani, ako do toga dođe.

Odgovori
Vo

I ja tako mislim, zapravo siguran sam da je sa Rusima već sve dogovoreno samo se čeka pogaodan politički momenat da se to realizuje.

Vo

Pmet u glavu. Ko neplati dans na ćupriji platiće sutra na mostu. Ako nebudemo imali svoju lovačku avijaciju moraćemo da plaćamo nekoj od susednih zemalja zaštitu vazdušnog prostora. To će koštati isto ako ne i više nego da Rusima odplaćujemo kredit za nekoliko novih Migova. Ko neće da plaća svoju vojsku i avijaciju plaćaće tudju, stvar je izbora.

Odgovori
12

Problem je taj što mi ne plaćamo ni na mostu ni na ćupriji, već na najskupljem mestu – skeli.

do

zaista je sad u ovom trenutku politicki glupo kupovati naoruzanje od Rusije. to bi bio nevidjeni autogol…
Sa druge strane ne verujem da ce Francuska dozvoliti da ti Mirazi , ako bi i dozvolili da ih uzmemo, budu isporuceni u full opremi. Zaboravlja se da je Srbija i dalje pod vojnim embargom od strane NATO-a … Dakle ako i dobijemo te miraze , bice ocerupani , tako da od neke opreme koja je i na Rafalu – zaboravite…
I ameri su nam nudili F16 od nacionalne garde Ohaja , ali i oni su blok 10 ili 15 … tako da ni ti mirazi ne bi bili na visem nivou… no.. za air policing — dosta…

Odgovori
U

Pa francuzi su nam vec nudili kompletan Rafal, ne postoji ni jedna realna cinjenica zbog koje bi ovi Mirazi bili ocerupani i prodati bez trenutne opreme…

do

Srbija je i dalje pod embargom za oruzje koje USA proceni da bi moglo da posluzi za ponovno ugrozavanje suseda. Sta mislis zasto SAAB nije dosao da ponudi Gripena ?? U Gripenu su bezmalo svi sistemi americki ili neke licence tehnologija.

I EF koji nam je nudjen je bio osiromasena verzija. I naravno bez BVR raketa … jednostavno samo avion za air policing

Vo

Pa nama i trebaju avini samo za air policiong.

Ra

Šveđani nisu hteli da imaju išta sa nama zbog jednog ministra odbrane.

go

Ali nije pod embargom da sama napravi nesto

do

sama da napravi nije mogla ni SFRJ koja je kud i kamo bila i jaca ekonomski i tehnoloski i ozbiljnija drzava…

go

SFRJ nije mogla nista da napravi jer nije bila niti tehnoloski niti ekonomski jaca. Ekonomski izdrzavala se kreditima a sto se tice tehnologije, danasnja tehnologija je superiornija od one koju je imala SFRJ. Pa ja na mom racunaru radim CFD i strukturni dizajn sam, a za to je u vreme SFRJ trebalo barem dva zavoda. A moj racunar kosta 350E… Problem sa SFRJ je taj sto je to bio vestacki projekat i sve sto je proizvodila bilo je politicki motivisano a ne iz realne potrebe. Nije realno uzimati SFRJ kao reper za bilo sta.

Lj

Ma, ta nemojte kaz'ti.
Nije YU bila tehnološka velesila, ali u poređenju sa aktualnim marodiranim i ugašenim proizvodnim kapacitetima, Jugoslavija je bila zaista superiorna.

da

Zasto smo pod embargom NATO? Pisalo je da je francuska firma MBDA nama htela da proda PVO a i ameri su nudili F16. I F18,Francuzi Rafal itd kako je to moguce?

go

2/3 zemlje je brdovita,1/3 je nizina a sa druge se strane Srbija usporeduje sa Bugarskom!?UAE imaju aviona kao blata i ne bi osjetili nedostatak 16 komada Mirage 2000 pod nizom cijenom jer UAE kupuje najnoviju tehnologiju koja je u stvari nizinska zemlja.Francuzi su takoder trgovci oruzjem koji traze trzista pa ne vjerujem da bi skidali opremu zbog rusa koji bi dosli do tehnologije jer sama Rusija ima svoje modele aviona koji imaju rusku tehnologiju koja se vise usporeduje sa SAD tehnologijom i da bi Srbija dobila osiromasene Mirage 2000 po nizoj cijeni dok sa druge strane SAD ne dijeli tehnologiju radara i elektronike ( iz njima poznatim razlozima).

Sr

Jeste poklonice nam sigurno. Oni tih 30 starijih modela jer ne verujem da ce nove prodavati, mogu prodati za 20-30 mil $ po avionu ili 600-900 mil $.

Odgovori
Ne

eh a preobuka, pa rakete za iste avione … jer ne verujem da odgovaraju ove što imamo … pa akumulatori i za njih …
da mi lepo uzmemo od rusa na lizing neke polovne 29-ke

Odgovori
Vo

slazem se to je najjeftinije.

go

Не би био проблем да Србија препусти своје небо некој од комишијских земаља на чување, проблем је што су све земље, осим Руминије, непријатељски настројене спрам Србије.

Odgovori
Vo

Samo sto bismo tu uslugu komsijama debelo plaćali, finansijski gledano jeftinije je da Rusima otpalaćujemo kredit za nekoliko novih Migova. Kao što rekoh stvar je izbora dali ćemo plaćati svoje ili tudje.

go

Mogu minusi da se lupaju do sutra, ja i dalje mislim da je jedina sansa da mi proizvedemo lovacki avion. Samostalno, od 0.

Ix

Zar ne misliš da postoji neki dobar razlog što se danas na prste mogu izbrojati zemlje koje samostalno proizvode borbene avione?

go

Znam ali me ne interesuju, nama su potrebni avioni i to je za mene dovoljno. Ako ne mogu da se kupe moraju da se naprave i to je to.

Vl

Jedino sto se u zivotu mora je smrt. Sve ostalo ima jednu ili vise opcija.

do

razvoj lovackog aviona 4 te generacije kosta vise desetina milijardi dolara… mnoge sisteme na tim avionima bi morali kupovati, ukljucijuci i motor. ili uzimati na licencu..

A ulagati tolke milijarde da bi se posle napravilo 10-12 aviona je nerentabilno…. a izvesti ga ne mozemo vise nikome.

i nije lovacki avion , obican automobil da bi ga "nacrtao " na kompu od 300 e…

Al

Pa da uzeti ih i zauzvrat dati im jos jedno 50000 ha obradive zemlje, mozda dovesti i fabriku Mercedes po svaku cenu u Srbiju, a opet dati jedno 40000 ha zemlje pa tako dok ne ostanemo goli i bosi…dokle vise tih prica o donacijama i ostalom, pa ne volimo mi ni sami sebe, a uvrezenog smo misljenja da nas svi nesto jako cene. Pitanje je samo koliko lose cemo proci u bilo kojoj saradnji i ljubavi, jer smo banana republika…samo jos zemlju da podelimo i da ostavimo bar toliko koliko treba da nas jednog dana zatrpaju i da vidis srece i radosti. NEMATE VISE STA DA PRODATE PA POCNITE TO MALO SAKA JADA ZEMLJE DA POKLANJATE, STA SE CEKA!!??

Odgovori
wa

RUSIJA MAJKA, kao i oduvek "pomogla" Srbiji, ili vec bilo kako smo se zvali. Nisu pomogli ni Rusi, nece nam ni ovi pomoci sa ,kao ovim modernijim. Trazice nesto zauzvrat kao i rusi.

Odgovori
ma

Rusiju nazalost odavno ne vode Rusi. Isti problem kao u Srbiji…

go

Mislim da u zivotu nije nista besplatno pa niti velika Rusija ne daje nista besplatno nego za novac ili robnu razmjenu.To je ono sto Srbija mora nauciti da niti S 300 nije besplatan jer moze ugroziti NATO avione na visinama iznad 10 km iznad tla.Tu ce biti politickog sranja na oba 2 strane,ali na kupovini aviona je to vise pitanje robne razmjene izmedu Rusije ili Srbije.Sve se okrece oko price koliko para toliko muzike bez obzira dsli je avion zapadni ili istocni (svejedno).

Ba

Uz poštovanje prema gospodinu Ivankoviću i njegovim stručnim kompetencijama, ne mogu da ne primjetim neke stvari vezane za tekst, koje, barem meni, izgledaju potpuno nerealno.

1. Govori se o izboru poklonjeni Miraži ili Migovi (od kojih izgleda neće biti ništa). Ovako postavljen problem ima očigledno rješenje. Ali pitam se, da li je iko ikada pomenuo mogućnosti doniranje ovih letjelica Srbiji? Ikada? Da li je iko od zvaničnika vlade Srbije ili Vojske ikada razgovarao sa nekim u UAE o mogućnosti kupovine? Ikada? Koliko je meni poznato ovaj avion posjeduje set protivmjera IMEWS, za koji se u svakom tekstu u kojem se o njemu govori pominje kao "povjerljiva integracija" u saradnji sa Francuskom, a UAE se pominje kao ekskluzivna i prva mušterija. Isti problem postoji sa krstarećim raketama "Black Shaheen" razvijenim za ovaj avion, kao i elektronskoj opremi vezanoj za ovaj sistem. Pomenuto je da bi kupac mogao biti Pakistan- svakako vjerujem u ovo, a razlog je jednostavan. Pakistan je višedecenijski Francuski partner u nabavci vojne opreme i posjeduje letjelelice i pilotski kadar da lete na ovakvom avionu. Takođe, posjeduje više ugovora o vojnoj saradnji sa Francuskom i UAE. Sve je ovo jasno. Ali ko je u tom kontekstu ikada govorio o Srbiji? Otkud ova tema uopšte?

2. Ne govoreći o cjeni aviona (koji je kvalitetan) kolika je cjena obuke kompletnog pilotskog i tehničkog personala za rukovanje i održavanje sistemom potpuno drugačijim od koncepcije sa kojom su do sada radili? Ovo pominjem samo kao osvrt na finansijsku stranu problema.

3. Ne govoreći o cjeni aviona (koji je kvalitetan) kolika je cjena seta ubojnih sredstava namjenjenih za ove letjelice? Opet govoreći o finansijskoj strani problema- predpostavljam da Mig 29/35 o kojima se govorilo mogu da koriste sva postojeća sredstva koja već imamo u skladištima, bilo da su to R-73 rakete ili klasične bombe. Hoću da kažem, meni se čini, a možda griješim, kada bi se desilo da sutra sleti tih 6 Migova, prekosura bi neko od naših pilota mogao sa njima da uzleti u patrolu, i to naoružan iz naših magacina. Kada bi sutra 6 Miraža sletilo na neki naš aerodrom, trebalo bi najmanje 6 mjeseci za kvalitetno osposobljavanje djela personala da ih održava i na njima leti, te stotinjak miliona dolara za kupovinu potpunog bojevog seta i rezerve za ove letjelice. Možda je plan i to da nam se pokloni? Ne znam? Djelovi? Poklon? Nikada nisam čuo za tako nešto. Čuo sam da Francuska pravi odlične avione, koji traže disciplinovano i veoma, veoma skupo održavanje. Kada su ovi uslovi ispunjeni- radi se o krajnje efikasnom i dobro osmišljenom sistemu. Ali nije li ovo pravilo za svaki sistem, bez obzira na namjenu ili proizvođača? Trenutno su, kako sam ja shvatio problem akumulatori?? za 29-ke? Dakle radi se o ulaganju od 50-100 hiljada Eura? Kako ovo nebi bio problem sa Francuskim Miražima? Naravno da bi bio. Itekako. Vjerovatno u većem obimu (finansijski gledano).

4. Priču vezanu za piropatrone kao jedan od argumenata za potpuno mjenjanje pravca opremanja vazduhoplovstva neću ni da komentarišem. Ipak, kada bi se već govorilo o nečemu na J-22 što ide u prilog nabavci Miraža- nije mi jasno kako se niko nije sjetio Durandala? Koliko se sjećam- ovo je nešto što smo u zlatna vremena za ogroman novac kupili od Francuske, namjenjeno je uništavanju pista, Miraž može da ga nosi, a imamo ga u skladištima?

Kada se govori o Gazeli- lično smatram da je to najpromašenija investicija koju je JNA ikada napravila vezano za vazduhoplovnu tehniku. Za takva ogromna sredstva moglo se uraditi nešto daleko bolje.

5. Ovaj Miraž za UAE je svakako kvalitetan avion, tu ne mogu da kažem ništa. Zašto ga UAE prodaje nakon tako kratke eksplatacije, praktično nove? Poklanjaju jer kupuju bolje? Ok, ali zar nije logičnije ostaviti jedan wing viška? Zašto prodaja, ili izgleda poklanjanje? Možda ne odgovara zadatim uslovima razvoja vazduhoplovstva jedne ovako finansijski moćne zemlje? Da li odgovara našim? Kakve su mogućnosti integracije raketa dalekog dometa na ovakav avion? Protivbrodskih raketa? Koliki mu je borbeni radijus? Šta nosi ovakav avion? Meni je ovo nepoznato, zato pitam?

Da li je ovo uopšte bitno, ili je samo bitna jeftina kontrola zračnog prostora? Ako je u pitaju ovo drugo- Ljudi remontujte kvalitetno Mig 21 koji imamo u nekom remontnom zavodu u Rusiji. Koliko košta unapređenje 6 letjelica na onaj Mig-21-93 standard? Sa tim održavajte priču 5 godina dok se ne bude imalo mogućnosti da se uzme kredit za letjelice koje nam odgovaraju i trebaju (a ne koje su nam zgodne za nabavku u određenom trenutku). Kada to vrijeme dođe- nabavite šta god hoćete, Su-30, Eurofighter, F-16, ma nije bitno. Bitno je da je to pravac u kojem je po državu najbolje da se VA razvija. Ako ipak to vrijeme ne dođe ni za 5 godina od sada- Hm, onda zaista nije više ni bitno…

Odgovori
RV

Odlučeno je da se ne remontuju MiG-21 iako su bile na stolu tri opcije i sve su bile sa ruskim "blagoslovom", naravno za pare.

Od nabavke MiG-35 (ex. MiG-29M2) ionako ne bi bilo ništa zbog uslova koje je ViPVO postavilo a koji ne mogu biti ispunjeni pre 2021. najranije.

Ba

Šta su tražili?

go

Mislim da u ovom textu ima nesto jer se sve vrti oko novaca i koji je model najjeftiniji za nabavku.Manjim zemljama je najvaznija cinjenica da je jednomotorac,radar dometa do 80-100 kilometara,mogucnost nosenja raketa srednjeg dometa 60-70 kilometara,jeftiniji rezervni dijelovi.

П

За Ф-16 постоји цело тржиште вежбовних симулатора, од наменских војних до јавних комерцијалних (популарних видео игрица – симулатора), за Мираж нисам сигуран.

Odgovori
Br

Kupiti 15 komada Jak 130

Odgovori
Ba

Bravo. Ne mora biti 15. Fantastična alternativa. Nije mi poznata cijena ovih letjelica- bojim se da i ovo nebi bilo skupo? Prelazi li 15mil $ po komadu? Nisam siguran, mislim da ima prilično nizak plafon leta, ali tehnički bi trebao biti potpuno osposobljen za patrolu? Lak za održavanje. Odličan za održavanje postojećeg i obuku novog letačkog kadra dok se ne odlučimo za nešto. Može se iskoristiti kao platforma za obuku i za ruske i zapadne letjelice. Može se koristiti kao jurišnik. Brko, pogodio si u centar.

Sl

yak-130 je odličan školski/laki jurišni avion. Košta oko 15 mil po komadu i ima solidne karakteristike ali je podzvučan i kao takav nije pogodan za obavljanje air policing-a…

Ba

Šteta. Predivan avion.

Iv

Banja Luka, vidim da je dugačak komentar, nisam ga pročitao ali bez obzira na sadržaj vašeg komentara, rekao bih da ste se više potrudili da analizirate situaciju i perspektive naše avijacije nego celo državno rukovodstvo Srbije i vojske u poslednjih 15 godina

Odgovori
Vo

Ma pokrpati starudije i čekat bolje sutra. Nije za fukaru Dior-ovo odjelo. Takvo odjelo bi bilo ko prst u oko bez pripadajućeg asesoara. Ni ti avioni iz Emirata nisu baš taze, pa je super skupi remont na vidiku. Teško je biti pametan kad je vreća prazna a želje megalomanske. Daj Bože kčeri da te Car uzme, Cigani oko kuće obilaze.

Odgovori
Jo

Koliko se sećam, ova pričica o Miražima je već bila na TangoSix prošle ili pretprošle godine :) I ne shvatam zašto je toliko teško shvatiti neke tužne činjenice: ako su čak i Mig-21 bis "pretnja po stabilnost regiona" zašto mislite da bi nam dozvolili nabavku Mirage-2000-9 ? O tome da nemamo novca za obuku, naoružanje, održavanje i drugu logistiku za ove avione ne treba trošiti ni reč.

Odgovori
go

Tesko da je 12-16 aviona prijetnja NATO jer je to prije S 300/400 nego SA 11/15/17/22 koji gada zracne ciljeve iznad 10 kilometara visine (to je vec problem za NATO) jer je to sugurna visina za NATO avione,a ne niti jedan avion zapadnog modela koji se nalazi u sastavu NATO a.Mirage 2000 9 je vise nuzno zlo jer nista u zivotu nije free ili besplatno (nema dzabe niti kod stare babe) jer se Srbija vise gleda Bugarsku,Rumunjsku,Grcku,Madarsku nego Hrvatsku koje je previse razvikana sto se odnosi na borbene avione.UAE kada kupuje to je onda najnoviji model dok je Mirage 2000 9 vise ciscenje ili pravljenje prostora za nove generacije.

Vl

Sve mi ovo od komentara lici na onu staru poslovicu:

"Ko o cemu, kurva o postenju, a vojnik o skracenju!"

Svaka cast za Banja Luka komentar. Svaka je kao u Njegosa.

Samo nema ko u drzavi da cuje ili shvati napisano.

Imali koga u drzavi uoste?

Odgovori
Vo

Država je demontirana. Narod je sluđen i dezorijantiran. Razne strane službe špartaju uzduž i poprijeko. Svi su nanjušili krv i nastoje doći do svog komada plijena. Treba pregristi ponos i zlo koje nam je naneseno, te spustiti i smiriti loptu. Treba se strateški odrediti i krenuti sa radom.
Ovo do sada je u funkciji iscrpljivanja naroda u svakom pogledu i njegovo pretvaranje u bezobličnu amorfnu masu. Kad se i obična prehlada zapusti, pretvara se u zlo.
Podne je prošlo, podne je i pet minuta.

go

Проблем са нашим ваздухопловством јесте системски проблем. Као системски проблем он произилази из самог устројства државе и нације у чијем поимању лежи тај системски проблем. Име тог системског проблема јесте Југословенство тј пан славизам. Дефиниција тог системског проблема гласи:
"Србија сама не може ништа, већ тек у сарадњи са другима може све". Ова мисао протеже се још од момента када је агент грофа Чарторијског, Франишек Зах дошао у Србију и када је неговао свог протежеа, Илију Гарашаниа коме је усадио пан словенски вирус те је исти превео Пољски програм ослобођења и од њега начинио Српски-"Начертаније". Од тог момета, од 1847 године, све што је рађено у Србији, водило је ка овом стању у коме смо данас. И то укључује авијацију.
Смејете се на помисао на направимо авион, нисмо способни, милион и један разлог зашто нешто не може. Ако СфРЈ није могла ми сигурно не можемо? Да је СФРЈ била добра, и данас би постојала али није. Србија је два пута плаћала екстремну цену због недостатка авијације, први пут 1941 и цена за то је била милион и по закланих, други пут 1999 године и цена за то је било Косово. Трећи пут ће бити цела Србија. А то што "граџани" из Бг-а оће добро да живе и да имају један нај савременији авион, то спада у њихово виђење света где је све стил. Купити мираж или неку крпицу у ексклузивном бутику је исто. Само да је тредни и фешн… Не ради се то тако.

Odgovori
Vl

Ti si zalutao. Zavejan u snegu.

go

Заправо нисам, јер да је Србија себе градила као националну државу, данас овај проблем не би имала. Да знаш ко си, докле се простиреш, ко су ти савезници а ко противници, да си ДЕФИНИСАН тако би и дефинисао тип и бројност авијације. Овако, ко гуске у магли од Миража до Кинеза, преко Руса..

Vl

Da je moja baba devojka ….

Mani se sta bi bilo da je bilo i sta bi bilo kad bi bilo.

Corava rabota.

to

1999 nije bila toliko davno,da bi je zaboravili.Videli smo svi,da nam je za vreme bombardovanja,mnogo potrebnija bila,moderna PVO,nego lovacka avijacija.Po meni je pametnije da se za sve pare(ako ih uopste i bude bilo :) ),kupi neki s-300 s-400,ili neki ekvivalent njima,i pokrije ova saka jada od Srbije.

Odgovori
Se

A da smo 1987 umesto MiG-29B kupili 10ak Miraža 2000-C jer smo imali tako "odličnu" saradnju sa Francuzima, što politički, što zbog projektovanja "Novog Aviona", da li bi smo prebrodili 1999. godinu bolje nego sa 29-kama? Da li bi 2000ke bolje preživele embargo dug 10 godina i NATO intervenciju? Treba videti šta je M-2000 uradio za Peru u Senepi 1995. i za Indiju u Kargilu 1999. godine, a obe zemlje poseduju i MiG-29 varijante već duži niz godina i koriste ih suplementarno sa miražima. Ako sa nekim treba da se posavetujemo o korišćenu oba aviona to su onda vazduhoplovne snage ove 2 zemlje.

P.S. I da dobijemo ove M-2000 na poklon od Emirata, koliko bi one trajale dugo u našem posedu, sobzirom da naše ViPVO nemože da održava ni ovo malo aviona koliko ih imamo u operativnom stanju…

go

Sto se odnosi na PVO malo me cudi da Srbija ne moze uzeti raketu zrak zrak (bilo koji) i prenamjeni za gadanje aviona sa zemlje poput izraelskog Barak koji se moze montirati na OV Lazar 2.Stealth radari rade na niskim frekvencijama i dugim valovima od 1-2 MHZ dok za ostale vrijedi 3-6 MHZ.Sto manje ovisiti o blokovskim politikama (zapad ili istok).

Ж

Јесте али путнички авион не можеш да пресрећеш ракетама него ловцима.

Odgovori
Go

Kinezi-

Mountain Eagle , L 15. Vode se kao LIFT avioni ali su supersonicni ( oko 1.4 M ) , nose V-V, nude moguckupimo. gradnje radara .

Slabije su im mogucnosti od pravih borbenimislim da nema sta da trazi h ali mislim da mogu da sluze svrsi – kontrola VP.

Kao takvim, mislim da ne bi imali protivljenje zapada a ako kasnije nabavimo i „prave“ borbene,

nadopunjavali bi se.

Posto imamo rusko vazduhoplovno naoruzanje u magacinima, trazimo od proizvodjaca da omoguci avionima njihovo koristenje.

Ovi avioni kostaju oko 15 miliona dolara, pored njih, malo skuplji je FC 1, pravi borbeni, cistokrvni je, pa zbog toga mislim da bi “ dobili “ packe ako bi ga pokusali nabaviti.

6 novih aviona- sigurnost,

Za iste pare moze se uzeti polovne remontovane 29-ke SM ili SU 30 MKI – ako imaju da nam ponude i ako dozvole da kupimo.

Odgovori
Ж

Нашима су представљени ФЦ-1 и Ј-10 али не и ЈЈ-7Б (ЈЛ-9) и Л-15 (ЈЛ-10). Ипак авиони ФЦ-1 и Ј-10 су далеко озбиљнији али имају руске моторе. Бар за сада. Ту је проблем јер можда Руси не би одобрили такву куповину него би форсирали своје авионе.

Што се тиче ЈЛ-9 и 10 све може али је то још неиспитано. За сада је Венецуела наручила ЈЛ-10 (Л-15) али у школско-борбеној верзији. Не као ловца са радаром. Исти је случај са ЈЛ-9 где га Кинези користе као тренажно-борбени авион.

Odgovori
Jo

Logično, jer ni jedan ni drugi tad nisu bili završeni. Inače, L-15 koristi neke ukrajinske motore i pitanje je šta će od svega biti, naročito od onih AI-222K-25F koji obezbeđuju supersoničan let. Pominjala se neka licencna proizvodnja u Kini . Što se tiče JL-9, mnogo je tu nepoznanica, od cene do mogućnosti. Avion koristi isti motor kao J-7 , pitanje je šta je sve tu integrisano od opreme (pominjao se Grifo radar) .
Sve u svemu, Kinezi bi bili nekakva opcija da Srbija ima nameru i dozvolu "zapadnih partnera" da poseduje lovačku avijaciju. Ali pošto od toga nema ništa …

Ж

У принципу и Јак-130 користи украјинске моторе, као и нпр. руски борбени хеликоптер Ми-28. Али испоруке мотора и даље стижу неометано. Бар за сада. Русија наводно намерава да у наредне 3 и више година елиминише потребе за иностраним набавкама војне опреме.

Odgovori
Go

L-15 je napravljen uz veliku pomoc Rusije, prema JAK 130, ali za supersonicne brzine
JL-9 je, sto se proizvodnje tice, sav kineski, osim radara (i elektronike? – po wikipediji koliko je ona pouzdana ) – ima je bas. Ima dosta video materijala na you tube ali vecinom je na kineskom . Znam da je ponudjen za izvoz. Ne bi bilo lose naci materijale bar na engleskom o njima.
Ovi avioni bi dosli kao odrzavanje pilota i pilotske skole, jer tesko se pokrece ono sto se ugasi, opet po nekim borbenim sposobnostima nisu losi za ulogu lakog multirola. Pa i HAWK 200 je multirole, jos je podzvucan. Trebalo bi da nisu skupi za odrzavanje, ali eto bas nema puno materijala o njima, osim na kineskom.
Svakako , vise bi volio za Srbiju eskadrile boljih aviona, ali govorimo o mogucnostima?

Odgovori
je

Bilo kako bilo, hvala im, ali ne hvala!
Prvo matori su, drugo potreban je remont tih aviona, treće nemamo "logistiku" (školovanje, alate, komponente, opremu, sistem održavanja…) za Miraže, četvrto, peto i šesto nemamo novca za sve to, sedmo "bez MiG-a ne valja"!!!

Odgovori
Р

Мислим да је прича о презадужености Србије само леп изговор. Било на којој страни да пробамо да набавимо авионе морамо да их платимо, а оружје се одувек плаћало само чврстом валутом.
Прави разлог у одбијању Руса да нам испоруче МиГ-ове (а и другу савремену војну опрему) лежи у њиховом захтеву још од пре неколико година да се Србија писмено обавеже да ће поштовати њихову "интлектуалну својину". Другим речима, да нећемо преправљати, надограђивати и буџити добијене авионе како нам се ћефне, што ми највише волимо.

Odgovori
je

Rusi ne odbijaju isporuku (čitaj: prodaju) samo je problem što to mora kako-tako i kad-tad da se plati.
Pravi problem je što NEMAMO STRUČNE LJUDE U VAZDUHOPLOVSTVU ni borbenom ni civilnom, već imamo trgovce, ekonomiste, keramičare i ostale ZANATLIJE! Namerno kažem "zanatljie" jer da bi obavljao zakonodavnu ili izvršnu vlast u vazduhoplovstvu moraš i sam biti iz vazduhoplovne struke! Ostalo i jesu zanati!
KRAJ!

In

I upravo to ne treba da potpisemo! Ni jedna normalna drzava koja drzi do sebe tako nesto ne bi potpisala…To su samo kes kolica za njih kasnije…..

DE

OVIM REDOM, najjeftinije:
1) po hitnom postupku remont i produzenje resursa 7 aviona MiG-21 UM, uz integraciju R-60MK na njih. Ovo preko reda, sve se ostavlja sa strane i rade se samo UM-ovi u MoST-u dok se ne zavrse. Pocetak: 2015, kraj: 2016.
2) remont, produzenje resursa i modernizacija 1 eskadrile MiG-21 BIS (probrati od onih 20-ak kojima su istekli resursi). Zajedno sa Rusima na standard -93, a ako nece – sa Izraelom/Rumunima (nema druge). Pocetak: 2016, kraj: 2017 (6 aviona godisnje).
3) sacekati situaciju sa JAK-130/AEM-346 oko toga da li ce biti nadzucnih jednoseda sa radarom i pazariti 1 eskadrilu dvoseda + 1 eskadrilu nadzvucnih jednoseda. To mu dodje oko 500M USD oko 2025-e – nije nedostizno.

Avijacija u Srbiji ima sekundarnu namenu, nema smisla kupovati skupe preskupe visenamenske avione visoke klase. Bolje je novac utrositi na razvoj domace PVO rakete dometa barem 30-ak kilometara, radara i komandnog mesta. Takodje, uraditi modifikacije koje Srbija tehnoloski moze da izvede, poput laserski vodjene rakete Strela-10 (za nju imamo licencu) i na taj nacin dobiti sistem poput svedskog RBS-70NG.

Odgovori
Vl

A onda je zazvonio sat i mamurni Srbi su se probudili u jos jedan dan bez posla, bez zaradjene plate, bez ideje gde i kuda, da ne pominjem kako.

Ta vrsta tehnologijskog pomaka trazi bazu koja je dovoljno obrazovana, svesna i energicna. Takvu baza Srbija danas nema.

I maraton, kao najduza trka, pocinje kao i sve druge. Prvim korakom!

vi

Ljudi gledajte kako Rumunija radi! Oni ce 2025 biti oko nivoa f-16 block 50-52 a mi ce mo i dalje biti u snovima. Treba gledati realno koliki su transferi moguci kroz politicku prizmu. http://www.dsca.mil/major-arms-sales/romania-weap
Oni ce u 2015/16 dobiti 100 miliona $ u naoruzanju.

Ж

Румунија већ 2016. добија први од 12 Ф-16АМ/БМ који су на нивоу Ф-16Ц/Д Блок 52.

vi

Koliko smo bitni saveznicima pokazuje ti stanje Deki. Bilo to istok ili zapad kroz koaliciju ( pakt) vidis zajednicke akicije kroz samointerese strana ka zajednickom cilju. Vojni savezi ti mogu biti i privremeni po potrebi ( razumes ?) Nista ti neces dobiti ni 2025 za duplo vise para ako ne vidis prednosti situacije

lo

Ajde neka mi neko dokaze da se rodio naucen za posao koji obavlja, i ja cu mu svedati stoi imam.
Sve ovo sto se prica da nemamo obucenog kadra i slicno pada u vodu kada se vrsi preobuka za svaku stvar koja se uvodi u naoruzanje, a odredjenim treniranjem i dugim stazom u treniranju dobija se iskustvo.
A to da li neko nece da radi svoj posao po propisu je stvar za komisiju, da se utvrdi sta i kako.
Pretpostavljam da se uz avion kupuje i dosta rezervnih delova koji ce neometano kroz sluzbu od 30 godina sluziti odrzavanju letelica, ako ne onda barem do prvog remonta i modernizacije.
I verujem da ce se piloti kao i tehnicko osoblje rado prebaciti na bilo koju tehniku koju im drzava nabavi, i to tvrdim.
Mada neverujem da ce skoro ista dobiti novo osim mozda nesto modernizovano.

Odgovori
Ch

Opcije su nam:
1. MiG-ovi, da ih ipak kupimo od Rusa (inace i za njih bi trebala preobuka pilota);
2. Juznokorejski FA 50 Golden Eagle, koji su duplo jeftiniji od MiG-ova. Onda bismo mogli da penzionisemo G4;
3. Pomenuti Mirazi.

Odgovori
12

Od svih opcija slobodno precrtaj broj 2, zbog licenciranih komponenti (preciznije, zbog motora i pojedinih komponenti avionike).

Nabavka Miraža najviše zavisi od Francuske, ako oni kažu "ne", onda i ovo otpada.

Na kraju MiGovi od Rusa. Tu mogu da se pojave nepredviđeni problemi, mada nisu nerešivi.

U svakom slučaju, treba dobro da se promisli o svemu…

go

Francuzi su trgovci oruzja koji traze nova trzista, a ako npr.Srbija zatrazi licencu za proizvodnju i remont tih istih Mirage 2000 iz UAE onda nista nije nemoguce jer jedan Mirage 2000 kosta oko 23 milijuna dolara po komadu.Dijelovi i remont za zemlje u okruzenju ne zvuci lose!Znaci 16 komada puta 23 milijuna=368 milijuna dolara sto je opet posao sa MIG 35 koji bi kostao oko 400 milijuna eura?

ne

Da li neko zna sta je bilo sa aranzmanima koji su planirani sa Madjarima:

1. Madjari imaju 4 Gripena viska i radi su bili da delimo eskadrilu i resurse tako da bi uvek bilo min 3 aviona u Batajnici , dok je 1 na odrzavanju (sta vise, u par novina u Budimpesti je to vec bio zavrsen posao sa saglasnoscu Nemacke i UK)

2. Madjari su nam nudili njihove 29e sa svom opremom i rezervnim delovima po povoljnim uslovima i malim parama (60-70 mil €) sa time sto je modernizacija sa 1500h leta i 1000 ciklusa trazila 4-5mil€ po avionu bez motora – dobili bi 10-12 opearivnih aviona, sa 4-5 za delove…

ps-35ca skoro da operativno nije kompatibilna sa 29kom i troskovi odrzavanja, obuke i sl su direktno kompatativni sa 2000-5 (Indijci i Brazilci)

Odgovori
Ni

da ali do 2020 se 29tke izbacuju iz upotrebe i onda bolja opcija je ova sa Mirage-om nego sa MiG-om, a jos bolja opcija je kupovina JF-17 ili FA-50. Jeste da nisu ko MiG-ovi lii Mirazi ali su novi avioni plus prilikom kupovine JF-17 mogla bi da se ugradi i izraelska elektronika i izraelske rakete koje su odlicne, ali dzaba sve ovo sto mi tupimo zube kad nam vojsku i drzavu vode keramicari, grobari itd. Do sada je najbolji izgleda bio bravar ;D

Ж

Колико знам Мађари кукају да им је 14 авиона мало за чување свог ВаП-а као и неба других држава. Руси су Хрватима нудили 12 мађарских авиона модернизованих на стандард МиГ-29СМ за 90 милиона евра. Мађари самостално никако нису могли да било коме продају авионе.

Бразил нема Мираж-2000-5 већ је имао верзије Б/Ц које је повукао из наоружања на самом крају прошле године. Уотребљавали су их 6-7 година као прелазно решење.

Odgovori
zl

Svasta sam se ovdje nacitao,al niko me nemoze razuvjeriti da nemozemo i mi napraviti nekakva kolica kod kuce za taj maraton sto spominjete (avioncic) da se skupi 20 entuzijata i malo finansija od drzave ja vam garantujem da za 5 godina na nebu bi imali solidnu masinicu a za koju godinicu i vise imali bi respect aparatic na nebu plus dosta dobrih radnih mjesta i para koje bi ostale u nasem dvoristu… al mislim da se nasa vlast plasi tako necega :(

Odgovori
go

To moze da se uradi ali se nece. A nece se jer ako bi se to uradilo, to bi podrazumevalo da oni koji to trebaju da razvijaju i odrzavaju dalje, ce morati da provode daleko vise vremena nad knjigom umesto bleje po kaficima i splavovima. Takodje to znaci da nece moci da se marise na tenderima i nabavkama a to se opet direktno prevodi u manje para za BMW i klinke sa splavova. Nece Srbin jaku avijaciju, jer ona zahteva ozbiljnost on hoce da zivi (uziva) dokle moze tj dok mu kama ne dodje pod vrat, dok mu se ne sruci laserski vodjena bomba na glavu ili dok ga ne iseku na komade i prodaju kao organe. Hedonizam ovde vlada, hedonizam i infatilizam.

Vl

I dalje tvrdim da si zavejan u snegu.

Ni

Kada ti je ministar keramicar, bolje i ne moze. Drzava treba da donese stratesku odluku, hoce li ili nece da ima vazduhoplovstvo. Na kraju cemo ostati bez lovacke avijacije, pa cemo morati da placamo drugoj drzavi da nam cuva vazdusni prostor. Da smo normalna drzava, kao sto nismo, odavno bismo doneli odluku, NATO ili Rusija. Sve ima svoju cenu. Prelazak na zapadne avione, tu mislim na F-16 i Gripen (nista drugo nam ne treba) ce kostati u toku ekspolatacije mnogo vise nego ruska tehnika. Sa druge strane ako hoces najbolje od Rusa nabavka kosta isto kao da kupujes od Amerikanaca. Sve u svemu bez ozbiljne drzave nema ozbiljne vojske i vazduhoplovstva.

Odgovori
Jo

Nije to pitanje ministra keramičara, pravnika ili psihologa. Država ne donosi odluku jer nije samostalna. Izbor između Rusa i NATO ne postoji, on je donet još 2000. Sve što se dešavalo sa vojskom od tada po do danas nije slučajnost već strategija . Naši "zapadni partneri" su doneli odluku da ne žele da im se ponavlja situacija iz 1999. kad su morali da angažuju silna sredstva da bi postigli svoje ciljeve . Umesto toga, mnogo je efikasnije iznutra svesti srpske oružane snage na senku prave vojske. Uostalo, dovoljno je uporediti gubitke koje je vojska imala 1999. i ono što je palo kao posledica "reformi" : izgubili smo celu Mornaricu, 3/4 oklopne tehnike, vazduhoplovstvo ne leti, PVO je ostalo pola efektiva …

go

Problem lezi u tome sto je gomila srbalja poverovala u tu pricu i bifla po njoj. Cela partnerska prica zasniva se na tome da smo mi glavni krivac za nesrecu svih ostalih i da zato moramo biti baceni u lance i hranjeni kroz kavez. Sa druge strane, mi znamo da to nije tako i nema potrebe da se ponasamo kao da jeste.

Ko

Godinama se smišljeno,po nečijem nalogu ili u neznanju urušava naše Ratno vazduhoplovstvo pri čemu vodeći ljudi vazduhoplovstva i vojske nisu imali snage,volje i hrabrosti ( ili interesa ) da se tome suprotstave. Umesto da odlučno traže barem remont i dovođenje u operativnu upotrebu postojećih aviona što bi omogučilo kontinuitet obuke sastava oni ponavljaju marketiške floskule političara o procesu nabavke,pregovorima,kreditima i sličnim bežanjem od stvrnosti. Oni retki koji nisu prihvatali takvo stanje sklanjani su ili su sami otišli. .Avijacija nestaje,ljudi stradaju a"baba se češlja"…Zato razglabanje o ovoj temi vidim kao naše puste želje…. Stvar je jednostavna: Na stranu ekonomska(ne)moć, ne postoje politička volja i svest o potrebi jačanja odbrambene moći države. Istorija se ponavlja. Na žalost onih čiji je posao odbrana i svih nas koji ovde živimo!

Odgovori
Ni

Istina živa! Pre izvesnog vremena sam na nekom druženju upoznao zanimljivog čoveka na čije originalne dosetke smo se svi za stolom cepali od smeha. A on je mirno,bez grimase, ispaljivao jednu za drugom. Na kraju sam izgubio poajm šta je šala a šta ozbiljna priča. Kada mi je drugar objasnio da je čovek vojni pilot i general, nisam mogao poverovati. Ok pilot ali ko je još video duhovitog generala? Tokom razgovora neko ga je pitao zašto se tako rano penzionisao. Samo je kratko rekao da nije želeo biti deo cinizma jer isuviše voli svoju profesiju da bi je izneverio zbog škode ili audija. .Većina prisutnih se pravila da razume poentu, pa tako i ja. Kole, hvala ti, tvoj komentar mi je, uz ono što sam saznao o tom čoveku i nekim dešavanjima, potpuno pojasnio suštinu ove vazduhoplovne igranke Ovoj španskoj seriji nema srećanog završetka….Šteta

Ko

Nikola,nema na čemu,samo sam stvari nazvao pravim imenom. Mislim da znam o kome ovde govoriš. Lično sam ga upoznao.Tom pričom si mi potvrdio pretpostavku šta je čoveka koji se tako dosledno i energično borio za vazduhoplovstvo navelo da ode. Ako je on,koji nikada ne odustaje od borbe, digao ruke onda je bilo jasno kuda ide ovaj brod. Takvih ljudi nema više. Poslednji Mohikanac…

&S

Svaka čast! Pogodak pravo u centar suštine bez dubioznih analiza i teorija. Ministri odbrane se menjaju kao na traci, bave se ličnom promocijom i zamlaćivanjem masa o sposobnostima i spremnosti vojske. A stvarnost je a više nego zabrinjavajuća.

go

Nije Srbija toliko vojno jaka da ugrozi NATO jedino ako kupe kojim cudom S 300 /400 koji gada avione iznad 10 km visine (to ce biti vec politicko sranje na 2 stolice),a kupovina aviona (zapadni ili istocni model) je vise stvar tehnicke razvijenosti same Srbije.

zi

Neka mi neko odgovori na sledece pitanje : Zasto air-policing ( ja tvrdim da moze ) ne prepustiti Orlu , znam graknuce neki nema radar i neupotrebljiv je nocu , a ja dodajem ali on ima vezu sa radarom na zemlji i on ga lako moze navesti na neki cilj ( to moze biti samo neki putnicki ili sportski avion ) i netrebaju mu rakete jer ima topove za tu funkciju . Leti brze od svih civilnih aviona . Dake ,u slucaju da moramo NATO-a lovce da jurimo po nebu znamo sta nas ceka iz iskustva a za ovu boraniju dobar je i Orao . Fleksibilo razmisljajte i istinu na videlo ovom narodu koji nece uskoro imati za lebac i bas mu se fucka za air-policing..

Odgovori
Ж

Као прво Орлова има мало, као друго са тим авионом стално има проблема па много више не лете него што су на небу. Као треће није довољан само топ за такве задатке. Затим мораш имати авионе који имају већу брзину и кратко време рекције. Није довољно рећи – Орао је бржи од путничких авиона. А какво му је убрзање? Неупоредиво са МиГ-ом 21и 29. И на крају тај тип авиона није перспективан, за неколико година га више неће бити у наоружању.

Odgovori
Vl

Ovo cu da prihvatim kao dobar fazon.

Orao kao avion za air policing.

Gospodo pogledajte koja je brzina penjanja Orla u minuti. Posluzite se kalkulatorom slobodno. Pa da vidite koga i kada bi stigli u tom presretanju.

Sta ako je uljez na 39000 fita? Da ga zamolimo da saceka dok se Orao popne? Pod uslovom da se uopste popne.

Ko

A koga ti misliš presretati na tim visinama i u kojim situacijama???

Ж

На којој висини лете путнички авиони?

Ga

Izvini molim te, da li su MiG-21 i 29 perspektivni? Mi imamo to što imamo i ako treba može i Gazela sa strelom 2M a Srbija ne spada baš u zemlje na čije će se gradove teroristi obrušavati otetim avionima.Nije avijacija samo za air-policing. Pretnje po našu bezbednost dolaze iz bliskog okruženja i za to nam treba ofanzivna avijacija i borbeni helikopteri a ne supersonični aero-klub. Kako to da Brazil kontroliše deo svog neba avionima Tucano?

Ж

МиГ-21 и 29 су нам потребни за контролу ваздушнмог простора и стога морају бити перпективни ако нема нових авиона. Бар у наредних 10 година. Што се тиче Бразила, та држава има као прво летеће радарске системе, затим имају и суперсоничне ловце а авиони Тукано и Супер Тукано су ту да пресрећу авионе наркокартела као и да врше дејство по њиховим базама.

Odgovori
Ga

Znam ja to Živojine. Nisam siguran za 29-tke ali se slažem da treba probrane Mig-21 dovesti u stanje koje obezbeđuje kontrolu VaP u miru i to nije ni skup zahvat ali se preteruje sa visokoumovanjem o Air-policingu kao da smo mi epicentar svetskog terorističkog delovanja pa podižemo lovce svakih 5 minuta . To je samo mali deo onoga što bi budući avioni trebalo da omoguće. Ključ zaštite našeg neba i države je u ofanzivnim sposobnostima vazduhoplovstva. To je način da se odvrati svako sa lošim namerama. Naravno sve to u sprezi sa ostalim delovima vojske. Sve što navodi samo na presretačku mogućnost je promašena investicija. Da li smo naučili nešto izovih 20 godina?

Jo

Teroristički napadi se ne dešavaju svakih mesec dana, nego vrlo retko. I tu se onda pokaže kolika je sposobnost ili nesposobnost države, isto kao što je bilo sa ovim poplavama. O tome da smo dužni da kontrolišemo svoj VaP prema raznoraznim konvencijama ne treba trošiti reči.
E sad, istina je da bi vazduhoplovstvo trebalo da služi za mnogo toga a ne samo da bude vazdušni policajac, ali mi smo po pitanju avijacije dotakli dno. O nekim stvarima koje bi trebalo da budu normalne mi ne možemo ni da sanjamo. Sad se postavlja pitanje hoćemo li mi uopšte imati nadzvučnu avijaciju i po svemu sudeći je odgovor da nećemo. Time se i zvanično svrstavamo u red država koje nemaju kontrolu nad svojom teritorijom (ja bih rekao banana država) , a onda ostaje da se vidi šta će biti sa ostatkom vazduhoplovstva.

Ж

Зато нам је потребан нови вишенаменски борбени авион.

Ga

Naravno. Zato ne treba ići glavom kroz zid pa nekim "polovnjacima" zauvek sprečiti mogućnost nabavke novog Višenamenskog aviona. Pametni ljudi koji poznaju stanje kažu da do sticanja uslova treba ovo što imamo dovesti u ispravno stanje i osposobljavati pilote jer ako se tu nastavi tavorenje onda nam neće trebati novi avioni jer neće imati ko da ih leti!!!

Ж

Не само да неће имати ко да лети него неће имати ни ко да их одржава.

Odgovori
Vl

Rekoše da će danas biti u operativnoj upotrebi tri miga-29 i 21-ce,pošto sam relativno blizu aerodroma Batajnica.Ako bude letova potrudiću se da snimim i postavim video.

Odgovori
Ж

Можда неће данас јер је понедељак обично технички дан. И неће сва три МиГ-а 29 па и МиГ-ови 21 одједном да буду оперативни.

Odgovori
Vl

Oko 17:45 časova je poleteo MIG-29 gledao sam sa terase svoje kuće, snimio sam samo sletanje od 10-ak sekundi pošto mi telefon nije bio pri ruci tako da video neću postavljati.Bilo je malo vratolomija po vazduhu i napravio 3-kruga ponavljajući poletanje i sletanje,inače sam iz Pazove.

Odgovori
Jo

Lepa vest. Inače, izgleda da je lično Putin odlučio da treba da imamo vazduhoplovstvo. Da se čekalo na ove naše …

ra

Није ми јасно да ли је аутору овог текста понестало идеја о ваздухопловству или је морао да напише неку лепу причицу о авионима да би имало шта да се чита на овом сајту. Да ли аутор зна какав је авион Мираж 2000? Иако волим руске МиГ-ове, Мираж 2000 поштујем као најбољи европски борбени авион. Да је овај чланак о могућности да нам кинези поклоне своје МиГ-ове тј. ловце серије Ј-7,8 па да и поверујем. Овако говорити о могућности да нам УАЕ поклоне половне Мираже 2000 је на нивоу пусте теорије, јер су њихови Миражи 2000 итекако вредни авиони, и мислим да арапи нису баш толико непромишљени да се одрекну својих Миража. Да можемо да их купимо, па би некако и било реално. Овако како власт брине за српско В и ПВО, у будућности ће на свим нашим форумима о ваздухопловству бити само једна тема : "Српско ваздухопловство – некад било ".

Odgovori
Ж

Идеја овог текста је између осталог да се по ко зна који пут скрене пажња на лоше стање у нашем војном ваздухопловству. Оваквих и сличних текстова ће сасвим сигурно бити још. Вероватно да није реално да ће нам УАЕ поклонити авионе а опција и могућности има много. Неке су реалне а неке нису. Упорно у текстовима понављамо и питамо се да ли држава има неки план или ће се све угасити полако и тихо. А УАЕ сувољни да продају авионе, у тексту смо нагласили да је за авионе заинтересован Пакистан а у игри је вероватно и Египат. Било је и информација да ће део авиона некоме донирати јер би требало у блиској будућности да наруче нове борбене авионе.

Аутор добро зна какав је авион Мираж-2000 а управо смо овде на порталу и представили баш УАЕ Мираже који представљају најбољу варијанту овог авиона.
http://tangosix.rs/2014/14/01/dubai-2013-pimp-my-

Odgovori
Sl

Zanima me komentar autora, da li bi kombinacija Mirage 2000MK2 ili -9 kao lovacki i varijanta D za napad na zemaljske ciljeve plus 4,5 S. Tucano bilo neko trajno resenje za nase RV, narocito u svetlu dogadjaja na juznim granicama. S. Tucano se bas u Brazilu dobro pokazao u borbi protiv gerile po sumama i Kolumbiji. Ne mislim samo na borbu u uzem smislu nego i nadzor i kontrolu granica itd… Verujem da cena ovih aviona u potpunosti opravdava njihovu nabavku.

Odgovori
go

Francuska je brdovita zemlja (jedan bolji komad zemlje) bas poput Srbije koji vjervatno trazi slicnosti dok je Rusija vise nizinska zemlja (zapadni dio od Urala) odnosno ima dubinu u kojoj jaci avioni SU 30/35/37 imaju bolji efekt (drugaciji nacin ratovanja)-tu su ti detalji.

Sm

Zasto vices?
Zasto nepismeno pises
Zasto lupetas?
Ovo nije portal za dnevnopoliticko prepucavanje

Odgovori
To

Ninje samo kupiti avion recimo F16 od 90miliona$ onda treba da se odrzava 30 godina I gorivo treba, sat vremena naleta na F16 kosta oko 60.000$.
Pa bombe,rakete,I sta musterije zeli od radara I senzora I elektronike.
Znaci F16 kosta oko 90miliona$ u startu ali posle 25-30 godina koriscenja oko 700-900miliona dolara

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Srbofil na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

@Tomass Sasvim je svejedno da li ce godinu, dve, tri ili koliko vec, saveznicki avioni cuvali VaP HR. @Djuka Ne bih koristio termin "patuljaste", HR je znacajna zemlja geopoliticki, ali svakako ne vidim +12 aviona kao neki mega diprinos NATO, u koliko znamo da je takticka avijacija upravo najjaci adut tog saveza. Sa druge strane…

02. Dec 2024.Pogledaj

Djuka na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

Realno ako jedna Bavarska nema sopstvenu lovacku avijaciju ili sta znam, Bec koji ima duplo veci BDP od Hrvatske, ni ja u kontekstu NATO ne razumem potrebu razlicitih patuljastih EU drzavica da istu skupo placaju i trose desetine miliona evra godisnje na minimalno letenje.

02. Dec 2024.Pogledaj

Tomass na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

Islo se na polovne jel novi jos ne bi doslii. Znami koliko je roj isporuke za noce Rafale i nove F 16.Bugarska i Slovacka jos nisu dobili svoje nove F 16. A narucili su ih prije nego hr Rafale. Ne brini za Hrz

02. Dec 2024.Pogledaj