BEG airport status
Analiza:  Srbija vs. Hrvatska – čije je ratno vazduhoplovstvo u boljem stanju Koje je ratno vazduhoplovstvo trenutno sposobnije, koje je pametnije gazdovalo i koji su njihovi pojedinačni problemi?

Analiza: Srbija vs. Hrvatska – čije je ratno vazduhoplovstvo u boljem stanju

Izveštavajući o vojnim vazduhoplovnim snaga u okolnim državama naš portal je pre nekoliko dana preneo saopštenje hrvatskog ministarstva odbrane da je u operativnu upotrebu HRZ i PZO (Hrvatsko Ratno Zrakoplovstvo i Protuzračna Obrana) primilo poslednji od 12 lovačkih aviona MiG-21 koji su remontovani/nabavljeni u Ukrajini.

Tako je Hrvatska odlučila da ne gasi borbenu komponentu svog Ratnog Vazduhoplovstva a predstavila je ovaj posao kao privremenu meru do dolaska boljih dana i nabavke savremenih borbenih aviona. Kako Tango Six redovno prati situaciju u RV i PVO VS, ova vest podstakla nas je da uporedimo efektive vojnih avijacija Hrvatske i Srbije.

Dok je juče Hrvatska dokazala svoju brigu o najvažnijoj komponenti oružanih snaga neke države u 21. veku Srbija opasno kaska za svojim zapadnim susedom.

Jučerašnja prezentacija remontovanih letelica i kompletirane lovačke eskadrile u Zagrebu. / Foto: Goran Novačić
Jučerašnja prezentacija remontovanih letelica i kompletirane lovačke eskadrile u Zagrebu. / Foto: Goran Novačić

Ulaganja Hrvatske i nemar Srbije

Pre nego što krenemo sa detaljnom analizom inventara po nameni i tipovima vazduhoplova osvrnućemo se prvo na to koliko je koja država uložila u svoje ratno vazduhoplovstvo u poslednjih 25 godina.

Hrvatska je od svog osamostaljenja 1991. do danas uložila na desetine pa i stotine miliona dolara samo u kupovinu tehnike od koje je dobar deo i dalje u upotrebi a u periodu od 1994-2012. nabavljeno je oko 93 aviona, od čega 49 borbenih i oko 58 helikoptera od čega 12 borbenih.

Srbija, prvo u sastavu SR Jugoslavije a posle i samostalno trošila je resurse tehnike nekadašnje JNA a u periodu 2009-2012. nabavila je samo 17 školskih i jedan avion za aero-foto snimanje.

Trenutno formalno brojno stanje i tipovi vazduhoplova RV i PVO VS i HRZ i PZO / Tango Six.rs
Trenutno formalno brojno stanje i tipovi vazduhoplova RV i PVO VS i HRZ i PZO / Tango Six.rs

Školski avioni Lasta još nisu uvedeni u operativnu upotrebu. Najveća investicija iznosila je 30 miliona evra u periodu 2007-2010. kada su iz Nacionalnog investicionog plana izdvojena sredstva za remont pet lovaca, tri transportna aviona i nekoliko transportnih helikoptera.

Situacija nakon nakon bombardovanja 1999. naročito je bila teška za pripadnike RV i PVO VJ kada je bilo perioda u kojima su piloti borbenih aviona imali samo nekoliko sati naleta, resursi su bili na izdisaju, remonti usporeni usled manjka rezervih delova a nije bilo ni dovoljnih količina goriva.

Boljitak je počeo da se oseća negde 2007-8, narednih par godina povećan je nalet iako je i dalje bio nedovoljan. U periodu 2007-2010. remontovano je oko 32 vazduhoplova ali poslednjih godina iz remontog zavoda izlazi svega jedan do tri vazduhoplova godišnje dok istovremeno ističu resursi pa se tako ne povećava broj operativnih aviona i helikoptera. Tango Six je prošlog septembra napravio veliku analizu stanja tehnike u RV i PVO.

O tome koliki je nemar države Srbije prema Vojsci Srbije a posebno prema RV i PVO dovoljno govori podatak da je u budžetu za ovu godinu izdvojeno svega 9 miliona evra za funkcionianje RV i PVO dok su zvaničnici saopštili kako je već izdvojeno 9,2 miliona dolara za lovačku avijaciju i da su spremni da ulože još oko 5 miliona evra. Samo za funkcionisanje HRZ država Hrvatska godišnje izdvoji nekoliko desetina miliona dolara (samo 2013. za HRZ i PZO je izdvojeno 100 miliona evra), za remont i dokup MiG-ova 21 u Ukrajini izdvojeno je 17,7 miliona evra a u toku je i remont helikoptera Mi-8.

Kadar

Hrvatski piloti su u poslednjih 15 godina više leteli od srpskih kolega pa tako danas pojedini iskusni piloti HRZ imaju par hiljada sati naleta dok istovremeno prosečan major ili potpukovnik starosti od oko 40 godina u RV i PVO ima svega oko 300-500 sati u vazduhu.

U HRZ naročito veliki nalet imaju piloti vatrogasne avijacije (čak i do 300 sati godišnje) kao i transportnih helikoptera a najmanji nalet (40-60 sati) imaju piloti lovačke avijacije koja danas u tehničkom i tehnološkom smislu predstavlja najslabiju komponentu ovog vida hrvatskih oružanih snaga. Ipak za sada nemaju velikih problema sa prilivom mladih pilota kao i sa prosekom godina glavnine aktivnih pilota.

HRZ je odlicno opremljeno skolskim avionima
HRZ je odlično opremljeno školskim avionima

Za razliku od njih Srbija ima veliki problem sa kadrovima, pre svega sa starošću pilota ali i pripadnika vazduhoplovnotehničke službe pa su tako iskusni pripadnici RV i PVO ili pred penzijom ili imaju više od 40 godina. Istovremeno priliv novih pilota je veoma slab pa se tako dešava da u toku godine nema kandidata za pilote ili ih je u procesu selekcije vrlo malo.

Školski i školsko borbeni avioni

U inventaru HRZ i PZO nalazi se pet čeških školskih aviona Zlin-242L koji lete u sastavu eskadrile aviona, 93. vazduhoplovne baze na aerodromu Zemunik, a koji su za 2 miliona dolara nabavljeni 2007. zamenivši avione Utva-75 u nameni selekcije i početne obuke pilota.

Na njima budući hrvatski piloti imaju nalet od 50 sati u okviru početne obuke. Jedna od najvećih investicija u tehniku bilo je izdvajanje oko 100 miliona dolara za nabavku 20 švajcarskih školskih aviona Pilatus PC-9. Nabavljeni su 1997. godine tri polovna PC-9A koji su nekada pripadali australijskim kraljevskim vazduhoplovnim snagama (RAAF) a koji su kasnije modifikovani na standard PC-9M. Uz njih je nabavljeno i 17 PC-9M iz Švajcarske a u periodu školovanja hrvatski piloti nalete do 200 sati na ovom tipu.

2003. godine je na ovim avionima formirana akro-grupa koja danas ima 6 PC-9M. Avioni nisu naoružani a nalaze se u istoj vazduhoplovnoj jedinici kao i školski Zlinovi 242. Prošle godine u aprilu u Hrvatskoj je, na aerodromu Zemunik započela obuka 16 vojnih pilota iz Omana a interesantno je da je godinu dana kasnije kompletan sastav akro-grupe HRZ „Krila Oluje“ (veoma iskusni instruktori letenja) za mesečnu platu od 30-35 hiljada dolara, otišao da leti na školskim avionima PC-21 iz sastava RV Katara. Novi sastav akro-grupe već je osposobljen da leti na aeromitinzima i ove godine imaće nastupe na nekoliko vazduhoplovnih događaja. Nakon prve grupe pilota iz Omana na obuku je stigla i druga čije je školovanje u toku. Sredinom januara ove godine Hrvatska je ponudila na prodaju 6 aviona PC-9 (tri proizvedana u periodu 1986-1991. i tri proizvedena 1993.) koji su ocenjeni kao višak. Veliki nedostatak HRZ je što nema mlazne školsko-borbene avione pa prelaz sa turboelisnog PC-9 na trenažni dvosed MiG-21UM predstavlja izazov.

U Srbiji je stanje sa školskim avionima depresivno.

Ove godine ističu resursi na nekoliko aviona Utva-75 na kojima je vršena selekcija i početna obuka u 252. školsko-trenažnoj avijacijskoj eskadrili, 204. vazduhoplovne brigade na aerodromu Batajnica. Njihova zamena, avion Lasta V-54 još nije zvanično uveden u upotrebu a ispostavilo se da taj avion nije baš pogodan za selekciju pilota već za naprednije školovanje pa i za neke elemente obuke koja se sprovodi na školsko-borbenim avionima Super Galeb G-4.

Dragan Trifunovic
Da li će i kada biti modernizovani? Srpski Super Galebovi / Foto: Dragan Trifunović

Srbija je naručila 15 Lasti a u Vojci Srbije su korišćena i dva prototipa, jedan za RV Iraka a jedan za Vojsku Srbije. Uvođenje u upotrebu i školovanje kadra za ovaj tip aviona očekuje se ove godine.

Nakon Utve-75 piloti su prelazili na mlazni školsko-borbeni G-4 gde je takođe prisutan veliki jaz između performansi ova dva aviona. RV rapolaže sa 22 G-4 od kojih je jedan avion tegljač meta N-62T. Nekoliko aviona je remontovano poslednjih godina, životni vek je produžen za 8 godina a planirana je i modernizacija kako bi avioni ostali u upotrebi do perioda 2030-35. U slučaju rata avioni mogu postati laki jurišnici za neposrednu podršku trupama na zemlji naoružani topom, različitim vrstama nevođenih bombi, raketnih zrna i raketa.

Borbeni avioni

Jedini tip borbenog aviona u HRZ danas predstavlja odavno zastareli sovjetski lovac i lovac-presretač MiG-21. Već smo opširno pisali o istoriji ovog aviona hrvatskom RV kao i o tome kako je prošle godine u Ukrajini remontovano sedam hrvatskih i dokupljeno još pet bivših alžirskih aviona.

Dakle dvanaest aviona (8 MiG-21bis i 4 dvoseda MiG-21UM) se nalazi u sastavu eskadrile borbenih aviona u 91. vazduhoplovnoj bazi Pleso. Hrvatska se nada kako je ovo samo privremeni korak do nabavke savremenijih borbenih aviona a MiG-ovi 21 bi mogli ostati u službi najkasnije do 2020.

Da li je posao oko remonta i nabavke bio dobar moći će da se vidi tek kroz koju godinu kada se sumira njihova upotreba i kada budemo došli do podataka o godišnjoj prosečnoj ispravnosti i operativnosti aviona. Vazdušni prostor Hrvatske je vrlo nezgodan za kontrolu zbog male dubine teritorije i po tome kako je ona rasprostranjena. Još ako se ima u vidu i potreba za patrolama iznad akvatorije time ukupna površina vazdušnog prostora iznosi čak oko 113 hiljada kvadatnih kilometara (znatno veća površina od Srbije).

Nekada su postojala dve dežure pare lovaca, na Plesu i u Puli ali su danas samo dva aviona u stalnom dežurstvu na zagrebačkom aerodromu. Obično dežuraju sa dve infracrveno samonavođene rakete vazduh – vazduh tipa R-60 malog dometa a za napade na ciljeve na zemlji arsenal naoružanja je vrlo skroman. Čine ga različite vrste nevođenih bombi kao i nevođena raketna zrna. Imaju i mogućnost nošenja sistema vučne mete za obuku pripadnika protivavionske artiljerije.

Srbija ima savremenije lovačke avione MiG-29 ali je njihova brojnost nedovoljna jer je reč o svega 4 aviona od toga tri jednoseda MiG-29 i jedan dvosed MiG-29UB koji su remontovani u periodu 2008-2010. Treba istaći da jedan jednosed već pet godina nije aktivan i da je najavljen njegov remont.

Upotreba ovih aviona je od remonta do danas bila praćena velikim logističkim problemima usled toga što nisu na vreme i u kontinuitetu nabavljani rezervni delovi i potrošna oprema. Dežurnu paru na Batajnici iz sastava 101. lovačke avijacijske eskadrile čini par lovaca MiG-29 naoružanih sa po dve infracrveno samonavođene rakete R-60MK ili R-73E.

Pre nekoliko godina je za jednosede nabavljeno i 8 inercijalno i poluaktivno radarski samonavođenih raketa vazduh-vazduh tipa R-27R1. U istoj eskadrili aktivno je i samo tri aviona MiG-21 od kojih jedan jednosed MiG-21bis i dva dvoseda MiG-21UM. Oni za sada služe kao nadopuna MiG-ovima 29 a jednosed MiG-21bis bi trebalo da bude povučen iz upotrebe ove godine. Koristi se takođe s vremena na vreme u dežurnoj pari gde je naoružan obično sa po dve rakete R-60MK a društvo mu pravi nenaoružani dvosed MiG-21UM.

Lovačka avijacija Srbije vrlo brzo može spasti na samo 4 lovca MiG-29 koji nikako ne mogu biti dovoljni za kontrolu vazdušnog prostora.

BAM2012_D_Atlagic_018
I dalje najsavremeniji borbeni avion na prostoru bivše Jugoslavije, srpski MiG-29 / Foto: Dušan Atlagić

Na tri aviona MiG-29 resursi ističi 2018. a na jednom avionu 2020. Situacija sa jurišnom avijacijom nije ništa bolja. Svega 6-7 aviona tipa J-22 i NJ-22 je u poslednjih nekoliko godina bilo aktivno a u periodu 2010-2014. je sa remonta izašlo tri dvoseda NJ-22. Trenutno se radi na remontu još aviona ali Orlovi su poslednjih meseci vrlo slabo ili gotovo uopšte nisu aktivni. Produžen im je vek za 5 godina pa bi avioni koji su još uvek u resursu mogli ostati u upotrebi do perioda 2016-2022. ako se u međuvremenu životni vek dodatno ne produži.

Izneti podaci predstavljaju formalno stanje, postoje, za sada još neproverene indicije, da je situacija sa srpskom lovačkom avijacijom alarmantnija.

Transporteri i avioni specijalne namene

HRZ danas više nema transportne avione jer je pre tri godine odlučeno da se dva transportna aviona An-32B povuku iz naoružanja. Hrvatski vojni stručnjaci došli su do zaključka da je avion ekonomski neisplativ u odnosu na stvarne potrebe transporta a Hrvatska se ionako nalazi u NATO-u i uključena je u podelu resursa transporta ljudstva, tehnike i opreme u okviru mirovnih misija.

Ovi avioni nabavljeni su 1996. jedan je poroizveden 1991. a drugi 1993. Interesantno je da je posledji operativni avion remontovan u Ukrajini marta 2011. i da je mogao da leti do 2018. a cena remonta je iznosila 1,3 miliona evra. Prethodno su avioni bili modernizovani 2004. i 2007. godine. Za sada nema naznaka o njihovoj skorijoj zameni.

Hrvatska je zainteresovana i za nabavku švajcarskih lakih transportnih aviona PC-12.

Sa druge strane Srbija raspolaže sa dva transportera An-26.

Jednom su istekli resursi decembra prošle godine a drugom ističu oktobra ove godine. Još januara 2008. prvi avion je upućen na remont koji je završen juna iste godine. Drugi avion odleteo je na remont novembra 2008. i vratio se aprila 2009. Za sada je država voljna da ih remontuje a njihov životni vek bi mogao da se produži do 45 godina tako da bi jedan avion mogao biti u upotrebi do 2020. a drugi uz redovne remonte čak i do 2029.

Na Batajnici, u 138. transportnoj eskadrili nalaze se i tri putnička aviona Jak-40 od kojih je poslednji leteo decembra 2010. Procenjeno je da bi se dva aviona mogla remontovati a zavod iz Belorusije nudi produžetak životnog veka za 5 godina ili 6000 sati naleta. Za obuku 63. padobranskog bataljona na aerodromu Niš do skora se koristio jedan laki transporter An-2TD koji je prizemljen marta 2014. Još nije odlučeno kada će se remontovati a u Nišu se nalazi još jedan avion koji je navodno remontna rezerva.

Za potrebe aero-foto snimanja Srbija je pre 4 godne naručila avion Piper PA-34-220T koji je u toj ulozi zamenio avione Do-28. Januara 2012. na Batajnicu je iz Nemačke, gde je bio na modifikaciji, sleteo avion koji se primarno koristi za potrebe Vojnogeografskog instituta. Kako se dugo čekalo na završetak ispitivanja i verifikovanja od strane Tehničko-opitnog centra avion nije mnogo upotrebljavan a imao je i manji udes kada je pri sletanju oštećeni krakovi elise. Konačno je 28. maja 2014. zvanično uveden u upotrebu.

Protivpožarna avijacija

Hrvatska se svakog leta, pre svega na svom primoriju i ostrvima suočava sa velikim brojem požara. Još u bivšoj SFR Jugoslaviji, u sastavu RV i PVO nalazili su se i protivpožarni avioni koji su se bazirali na aerodromu Zemunik kod Zadra u okviru 676. protivpožarne avijacijske eskadrile.

Jugoslavija je 1981. nabavila 4 kanadska aviona Canadair CL-215 a 1985. je dobijen još jedan kako bi se nadoknadio avion koji je izgubljen u udesu 1984. godine. Četiri aviona su jula 1991. preletela na aerodrom Golubovci ali su se avioni ipak vraćali radi dežurstva na aerodrom Zemunik sve do kraja oktobra iste godine. Tokom 1993. avioni su predati JAT-u a 1995. SRJ je avione prodala Grčkoj za svega 8,5 miliona dolara.

Hrvatska se tako nakon 1991. našla bez vatrogasnih aviona a do 1994. požare su gasili samo helikopteri Mi-8. 1994. su iznajmljena dva aviona CL-215 (koji su kasnije otkupljeni) u kojima su letele mešovite hrvatsko-kanadske posade dok su 1995. iz Italije kupljena dva polovna aviona istog tipa. Sledeće 1996. godine kupljen je i prvi turboelisni CL-415 a 1999. i drugi. 2000. godine kupljen je i treći avion, 2003. četvrti avion kada su proizvođaču kao kompenzacija predata i dva starija CL-215. 2009. i 2010. kupljeni su peti i šesti CL-415 za ukupnu sumu od oko 70 miliona dolara.

U sastavu HRZ, u 93. vazduhoplovnoj bazi Zemunik nalazi se i protivpožarna eskadrila a sa 12 vatrogasnih aviona hrvatska flota je, posle Grčke, najbrojnija na ovim prostorima. Treba reći i da su u proteklih nekoliko godina hrvatski avioni CL-415 gasili su požare i u susednim zemljama, pre svega u Sloveniji, BiH i Crnoj Gori ali i u Grčkoj, Izraelu i Portugalu.

hrvatski stajanka CL-415
Flota hrvatskih Kanadera

Pored 6 aviona CL-415 tu su i manji avioni tipa Air Tractor AT-802 “Fire Boss“. Prva dva Air Tractora 802 kupljena su 2001. godine po ceni od oko milion dolara po avionu. Zatim je usledio ugovor o nabavci 3 AT-802A potpisan 28.11.2007 a avioni su isporučeni u martu 2007. Ukupna vrednost ugovora bila je preko 7,6 miliona evra, od toga je svaki avion plaćen oko 2,25 miliona evra, a 866.171 evra je koštao paket obuke pilota i tehničara kao i rezervni delovi, alati i ispitna oprema.

Drugi ugovor o nabavci još dva komada potpisan je 25.7.2008. a avioni su isporučeni početkom avgusta iste godine. Cena ugovora je iznosila 5,05 miliona evra od čega su 4,4 miliona bili za avione a ostatak za opremu.

2014. nabavljen je i dvosedi AT-802F koji je stigao u novembru mesecu a plaćen je 3,2 miliona evra sa obukom i logistikom. U udesima su izgubljena dva aviona, jedan 2004. a drugi 2011. Trenutno su inventaru tri aviona AT-802A sa plovcima, jedan bez plovaka, jedan dvosed bez plovaka i jedan dvosed AT-802F sa plovcima.

Helikopteri

Za potrebe pre svega školovanja pilota helikoptera HRZ 1997. je nabavljeno 10 američkih lakih višenamenskih helikoptera Bell 206B-3 “Jet Ranger“ koji su zamenili helikoptere MD-500. U udesima su izgubljena dva helikoptera od kojih jedan februara 1998.

Danas u sastavu helikopterske eskadrile, 93. vazduhoplovne baze Zemunik leti 8 helikoptera. Na ovim helikopterima obučavali su se i strani piloti pa je tako u periodu 2008-2010. prvi makedonski pilot završio školovanje u Zemuniku a nakon njega i jedan pilot iz BIH. Osim za školovanje helikopteri se koriste za traganje i spasavanje, osmatranje i za vezu.

Hrvatska je početkom ove godine pokazala interesovanje za američku donaciju izviđačko-borbenih helikoptera OH-58D “Kiowa Warrior“ koje SAD povlače iz naoružanja. U maju mesecu delegacija hrvatskih stručnjaka trebala je otići u SAD da pregleda i odabere 16 helikoptera ali Amerikanci za sada odugovlače sa pozivom zbog pritiska proizvođača Bell Helicopters. Naime Bell se plaši da će raznim donacijama i prodajom helikoptera OH-58 američka armija ugroziti prodaju novog modela ove fabrike a to je helikopter Bell 407.

Najbrojniji i svakako najznačajniji helikopter u HRZ je ruski transporter Mi-8. Tokom 1990-tih je nabavljeno oko 28 helikoptera u varijantama Mi-8T, Mi-8MTV-1, Mi-17-1VA i salonski Mi-8PS/PS-11 za prevoz VIP osoba.

To su bili uglavnom polovni helikopteri nabavljeni iz Rusije ali i iz Slovačke i Poljske. Ipak prvi Mi-8 stigao je u HRZ zarobljavanjem JNA primerka Mi-8T ev. broja 12271. U periodu od 1993. do 2007. je otpisano je ili je stradalo u udesima 3 Mi-8T, 7 Mi-8MTV-1 a dva Mi-8MTV-1 su predata armiji BiH. Na aerodromu Divulje kod Splita nalazi se stacioniran deo helikoptera Mi-8T/PS/MTV-1 a eskadrila transportnih helikoptera potpada pod komandu 93. vazduhoplovne baze Zemunik.

Danas su u upotrebi jedan Mi-8T, dva Mi-8PS/PS-11 i 11 Mi-8MTV-1/Mi-17-1VA. Deo helikoptera remontovan je a deo i modernizovan u periodu od 2003-2005. dok je 2013-14. remontovano 6 Mi-8MTV-1. Preostalih 8 Mi-8/17 su takođe predviđeni za remont u periodu 2015/16.

Heliodrom Lučko kod Zagreba dom je eskadrili transportnih helikoptera 91. vazduhoplovne baze Pleso. Ona je popunjena sa 10 transportno-borbenih helikoptera Mi-171Š (izvozni Mi-8AMTŠ) koji su nabavljeni putem naplate dela duga bivšeg SSSR prema bivšoj Jugoslaviji u iznosu od 65 miliona dolara. Prvi helikopter stigao je u Hrvatsku 5. decembra 2007. a poslednji krajem 2008. godine. Mogu biti naoružani lanserima B-8V-20 sa 20 nevođenih raketnih zrna S-8 kalibra 80 mm.

hrvatska stajanka
Stajanka hrvatskih Mi-171Š, slični helikopteri se sada nude i Srbiji

U RV i PVO Vojske Srbije trenutno se koriste dva tipa helikoptera, laki višenamenski helikopter Gazela i srednji transportni Mi-8. Gazela je laki helikopter koji se koristi za obuku, laki transport, vezu, osmatranje i izviđanje, za sanitet, traganje i spasavanje ali i za protivoklopnu borbu. Ukupno su u inventaru oko 43 Gazelе od čega u varijantama HO-42, Hi-42 HERA, Hs-42, HO-45, HN-42M GAMA,  SA-341H (HN-42M) i HN-45M GAMA 2. Proizvedeni su u periodu 1980-1991. a sa najnovijim sistemom održavanja ‘’po stanju’’ mogle bi leteti i 40 godina od kako su proizvedene. Međutim, potrebna im je modernizacija elektronske i ostale opreme i ukoliko je moguće naoružanja kod lakih borbenih varijanti. Raspoređene su na Batajnici (890. mešovita helikopterska eskadrila ‘’Pegazi’’), Lađevcima (714. protivoklopna helikopterska eskadrila ‘’Senke’’) i u Nišu (119. mešovita helikopterska eskadrila ‘’Zmajevi’’). Operativnost je promenljiva pa se tako danas može računati na oko 15 helikoptera a mnogim helikopterima je nakon remonta promenjena namena (npr. mnoge HN-42M/45M su postale HO-42/45) .

Drugi tip helikoptera je transporter Mi-8. U inventaru 890. mhe i 119. mhe nalazi se 6 helikoptera Mi-8T (HT-40) svi proizvedeni 1981. i jedan helikoptera Mi-17 (HT-48, izvozni Mi-8MT) proizveden 1989. Helikopteri Mi-8T remontovani su u periodu 2007-2012. i po poslednjim informacijama mogu da lete do 2018. Smatra se da bi nakon toga zbog starosti mogli biti povučeni iz upotrebe što zavisi od njihovog ukupnog stanja. Dva Mi-17 koja su 2006. primljena iz MUP-a Srbije, remontovani su 2010., 13. marta ove godine jedan je izgubljen u udesu a resursi preostalog helikoptera ističu 2017. Nakon tog perioda u zavisnosti od toga u kakvom je stanju mogao bi proći još jedan ciklus remonta.

Srbija na potezu

Iako većina iznetih podataka predstavlja formalno stanje, situacija u Srbiji vrlo jasno ilustruje sistemsku nebrigu države prema svom vojnom vazduhoplovstvu. Hrvatska je očigledno pametnije i racionalnije investirala u svoje potrebe što je juče i ilustrovano prezentacijom kompletirane eskadrile lovaca na zagrebačkom aerodromu.

Početkom devedesetih Hrvatska je imala tek nekoliko operativnih lovačkih aviona da bi sada prestigla Srbiju u svakom smislu.

Odgovornost vojnog i državnog rukovodstva Srbije za višedecenijsko tiho i posredno onesposobljavanje vojnog vazduhoplovstva ne može biti jasnije dokazana nego danas.

 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Br

Da li da komentarišem i šta?

Odgovori
Ko

Dugo ste se i vukli, skoro 25 godina na ostavstini Sfrj…

Pe

Bravo Živojine! Svaka čast, tako treba! Stvarne brojke i sadašnje realno stanje, bez ikakvih bilo kakvih emocionalnih i nacionalističkih ispada.
Palac gore!!!

Odgovori
Zo

Na zalost porazavajuca istina za VS! Ali moramo se sloziti da do sada nijedan ministar odbrane nije uradio bas nista za vojsku Srbije! Steta za Ruski kredit za nabavku nove vojne opreme sto nismo iskoristili…..Takve ponude se dobijaju samo jednom………Zato sada imamo paprenu cenu za nove Helikoptre! Nasi jos lutaju izmedju Rusije sa jedne strane i EU….Tu postoji jos i Kina…U svakom slucaju postali smo banana drzava…..

Odgovori
Ma

Pa Hrvatcka ima skoro duplo veci GDP od Srbije vece prosecne plate, penzije, bolju infrastrukturu ovo oko vazduplohova nista netreba da nas cudi takav slucaj je sa komletnom vojskom, npr. vojni budzet Srbije je oko 450 milona evra a Hrvatcki 850 miliona brojke su ubedljive.Nazalost da bi se tu nesto promenilo na bolje mora da se menja kompletno ekonomsko stanje a to kako stoje stvari u skorijoj buducnosti nece se promeniti.

Odgovori
Đ

Totalno netačno to što si napisao!!! BDP Hrvatske i Srbije je skoro isti. To što imaju duplo veće plate jeste jedan pokazatelj ali Srbija ima skoro duplo više stanovnika. Uostalom nisu samo plate i doprinosi bitni za BDP.
Vojska Srbije je namerno uništena a para je imalo i uvek će imati ali npr. policija je samo u prvoj turi posle 5. oktobra dobila skoro dve hiljade novih automobila (punto, pežo 307, BMW5 itd) a vojska nije dobila skoro ništa. Naravno, kupljeno je nekoliko audija da se strane vojne delegacije ne bi vozile ZIL-ovima :)

Jo

Republika Srbija – BDP ( procjena iz 2008.) – 10,910 $ po stanovniku
Republika Hrvatska – BDP (procjena iz 2014.) – 20,392 $ po stanovniku

Dakle, kolega Marko je više u pravu nego ti Đole, a što se tiče broja stanovnika, nije baš da ih RS ima duplo više od RH (milijun Srbiji nedostaje da se taj omjer poklapa sa tvojom konstatacijom), ali to ni kod računanja BDP-a nije ni bitno, jer Bruto domaći proizvod je indikator koji pokazuje vrijednost finalnih dobara i usluga proizvedenih u jednoj zemlji tijekom jedne godine, pa bi prema tome duplo veća zemlja sa jednakom poslovnom politikom neke duplo manje zemlje trebala bi imati duplo veći BDP od te duplo manje zemlje.

Go

Nema veze to sa BDP nego sa robnom razmjenom izmedu 2 zemlje.Kina jako puno ulaze u zemlju gdje je svasta moguce!?J10/11/15/17/21- i to su modeli.

du

Pohvale autoru teksta na iscrpnim podacima. Misljenja sam, da bi se nesto uporedilo, mora se dovesti na iste mere, otuda i moje pomalo naivno pitanje. Koliko migova 21 je potrebno da bude adekvatno broju od cetiri 29-tke? Posto o odnosu 1:1 nema govora uzevsi u obzir karakteristike aviona. Da li se moze priblizno dati kvantitativni izraz ili je pak rec o totalno neuporedivim velicinama? Unapred hvala na odgovorima.

Odgovori
Š

Avion je dio cjeline koju sačinjavaju sam avion kao platforma, pilot, radarska mreža, ZMIN, PZO, itd, pa sve do puke sreće. Moguće je da jedan 21 sruši tri 29, moguće je i obratno, a moguće je i da nitko ne sruši nikoga jer dosad nije izmišljena raketa koja ima P=1.0 za obaranje cilja.

du

Štrumfgoda hvala na odgovoru. Pozz

YU

Dule 88, ne bih želeo pogrešno da shvatiš ni ti a ni ostali ovo što ću izjaviti ne znači da je Srbija u prednosti u odnosu na Hrvatsku što se tiče RV jer postoji niz drugih faktora.
Upoređivati mig 21 i mig 29 u vazdušnoj borbi je kao kad uporediš dupe i oko! Imao sam prilike da gledam i gledam i gledam simulacije vazdušnih borbi 1988 i 1989 godine na Batajnici jedan na jedan, jedan na dva, jedan na četiri nije vredelo, ne znam kako bih ti uporedio ali je pomalo bilo i smešno! To mi se dobro urezalo u pamćenje, ko god tvrdi drugačije ili nije video tu smejuriju ili te debelo laže!

du

YU-AZJ takodje hvala na odgovoru. Mozda sam i ja malo bio neprecizan pitanjem, nisam naglasio ako zanemarimo ljudski faktor, srecu ,naoruzanje. Mislio sam ako se porede same karakteristike aviona, tipa manevarske sposobnosti, jacina motora, dolet, itd . Tako da hvala i na tvom vizuelnom iskustvu, koje mi je blize docaralo situaciju. Pritom, iako sebe smatram patriotom, nije mi bila indicija da iskazujem neciju prednost, isticem mane ili vrsim komparaciju samih vazduhoplovstava koja su predmet ovog teksta. Pozz

Š

Ako uspoređuješ čisto tehničke karakteristike i pretpostavljaš da su se 21 i 29 susreli u dogfightu bez da su imali pojma jedan o drugom sve do tog trenutka, onda će 29 rasturiti 21 bez ikakvog problema, pod uvjetom da oba aviona pilotiraju piloti koji su klonovi jedan drugog.

Međutim, to ti spada pod kategoriju „da je baba muško, zvala bi se Duško“ :) Avioni nisu kao u filmovima ili igrama da bez greške vide sve na svom radaru i da svaka ispaljena raketa pogađa.

Na internetu smo, tako da je analogija s automobilima apsolutno obavezna:

Baš je neki dan novi električni Königsegg 1 oborio rekord na Spa-Francorchamps. Ajmo ti i ja u takve aute, pozvat ćemo Vettela i Hamiltona i dati im stare Honde Civic EP3, pa da vidiš kako ćemo se osramotiti.

U slučaju Hrvatske i Srbije, nema tu čak ni Honde Civic, nego Golf 1 i Golf 2 koje voze stari ljudi u prosjeku pet minuta dnevno. Uspjeh bi uopće bio odvoziti Spa-Francorchamps bez da se naši Golfovi raspadnu u vožnji.

vi

avioni 29 su brzi, ali u sistemu naoruzanja sve je na obe strane skoro isto,po pitanju raketa i nacina njihovog vodjenja
nije ovo poredjenje bitno toliko,koliko je bitno poredjenje koliko danas ima aviona u sastavu svih ex republika a koliko je svojevremeno imala jugoslavija u to vreme u odnosu na neke strane sile. nisam jugo nostalgicar ali podaci su porazavajuci za osamostaljene republike ali i srbiju u danasnje vreme.ako tome dodamo i to da je novi avion trebalo da startuje 93 , s proizvodnjom od 150 komada (pa da je 1/3 zavrsila na aerodromima bivse juge imali bi u sastavu svih republika skupa bar 1250 takvih masina koje su ranga mig 29 kojih sada ima na prostoru svih republika tek nekoliko…
naravno(ponavljam nisam jugo nostalgicar) da je opstala nekim cudom jugoslavija bar bi isla na proizvodnju 2/3 aviona za sebe a 1/3 za izvoz, sto bi nas danas svrstavalo u najace zemlje uz britaniju , francusku, nemaxcku tursku
ista stvar je s tenkovima, postojali su kapaciteti za 200 tenkova m-84(danas republike samo proizvode delove za popravljanje postojecih.)a planirano je bilo da se kapaciteti prosire na 300 godisnje…ma da su na 200 ostali to nas dovodi do cifre od 5000 komada. sfrj je imala u svom sastavu oko 6000 tenkova i oklopnih vozila,da kazemo da bi zbog starosti izaslo iz upotrebe dosad 2000,ostalo bi 4 i uz proizvodnju bar 3000 (od mogucih 5) jugoslavija da postoji danas imala bi oko 7000-9000 tenkova u trenutku kad 2 najvece sile sad i rusija imaju oko po 25 k tenkova i oklopnih vozila.
to nas dovodi do toga da bi po pitanju borbene tehnike jugoslavija (da je opstala) danas bila jaca od turske naprimer a turska je aktuelno 10-eta sila sveta.
e pa sad svi vi koji kazete da nam je bolje podeljenima iskalkulisite koliko bi nam zaista bilo bolje da nije bilo rata i raspada,buduci da svi znamo da u danasnje vreme samo snaga neke armije utice najvise koliko ce ta zemlja biti ekonomski jaka koristeci svoje resurse, ili slaba ako nema vojsku i odbranu i mora svoje nacionalne resurse pod pritiskom da rasproda u bescenje stranim korporacijama…

du

Štrumfgoda, hvala na slikovitoj analogiji sa automobilima! :)
Vide hvala na odgovoru, dodao bih, jaka vojska utice na jaku spoljnu politiku, pametnom dosta (mislim na politicare).

Ja

Tipkam iz Hrvatske, bez ikakvih stereotipa i predrasuda. Samo odgovaram na ovo 4-29:12-21 iz još jednog drugog aspekta. Kako i u tekstu stoji, 4 Mig-a 29 nije dovoljno da pokrije zračni prostor RS. To je poanta. Dok u praksi taj omjer prestavlja nešto još gore za RS u odnosu na 12 Mig-ova 21 u RH. Barem ja tako mislim. Šta to znači – teoretska pretpostavka da se naši prostori nađu u situaciji nekakve neprijateljske invazije koja bi zahtjevala zračnu/vazdušnu odbranu. Poanta ne mora biti dog-fight Mig29 na Mig21 već općenito odgovor na prijetnju. Jer, recimo, ako u Srbiju netko probije na 6 različitih mjesta, to su već 2 mjesta više no što 4 Mig-a 29 može pokriti. S druge strane, ako (i dalje teoretski) u Hrvatsku neprijatelj probije isto tako na 6 mjesta, to je već po 2 Mig-a 21 na svaku prijetnju. Dakle to je poanta u brojnosti.
A tu je onda još i pitanje dosljednosti po kojemu je Srbija, kako sam rekao, u još gorem položaju od Hrvatske. Naime, ne znam dali Srbija ima neko vojno partnerstvo sa nekime, ali članstvo Hrvatske u NATO-u znači da, u slučaju neke prijetnje Hrvatska ima 12 Mig-ova 21 da zadaju neprijatelju posla dok se u roku od 5-10 min. ne pridruže NATO lovci (F-16) iz Aviana. Što je, vjerujem, sasvim dovoljno. Kažem, nisam siguran kako Srbija stoji po tom pitanju i koliko je 4 Mig-a 29 dovoljno da dosljedno odgovori na potencijalne prijetnje sama i u cijelosti.

AC

Slusaj prijatelju u nasu avijaciju se nije mnogo ulagalo ali je ulagano u mig 29 sto se resursa tice i modernizacije navigcionog napadnog sistema . Nasa avijacija je i u ovakvom stanju ispred hrvatske a da nepricam o ostatku vojske i naoruzanja koje je u generalno u izuzetnom stanju modernizovana u svakom smislu . Inace porediti mig 29 i 21 primer porediti alfa romeo 156 i jugo 45 jednostavno nemogu se uporediti mig 29 je svetlosnim godinama ispred jednostavno je glupo uporedjivat ih. Vama hrvatima samo upravo kao i 41godine Hitler , 91 godine opet svabe ,vatikan,amerikanci… mogu da pomognu sa f-16 ovoga puta iz aviana i verovatno opet iz vatikana.

pa

Mig 29 je proizveden 1978 a 21ica 1959 i jos je mig 29 ima vise od pola vece performanse pa to racunaj kao 8 miga 21. :)

Ma

svaka čast T6. Vrlo objektivno i bez političkog sranja. Rijetko viđeno. Bravo.

Odgovori
Ag

Ima krivih navoda pa da se ne prenose krive informacije.

3 starija (nabavljena polovna) Pilatusa, koja se prodaju, su godišta 1986.-1991., a tri novija godište 1997.

Kanaderi koji su iznajmljeni 1994. su bili iznajmljeni do 01. listopada da bi kasnije bili vraćeni (ta dva kanadera nisu otkupljena). Sredinom 1995. Hrvatska kupuje druga dva kanadera Cl-215 koji ulaze u civilni registar.

Što se tiče helikoptera. Samo je jedan helikopter predan BIH. Danas su u upotrebi 2 Mi-8T, 1 Mi-8PS-11, 1 Mi-171VA, 1 Mi-8S i 9 Mi-8MTV1.

Odgovori
Vo

Savršeno odrađen posao rasturanja po preporukama i nalogu iz vana. U Hrvatskoj je uvedeno reda, ali zrakoplovi su fosilni. Koliko peneza, toliko glazbe. Fukara je i bogu teška! PP eskadrila u HRZ je jedina za primjer i diku.

Odgovori
ba

Tekst je strucan i sveobuhvatan.Cestitke autoru.

Odgovori
Ma

Najbolji ste,svaka cast na neutralnosti zato volim dolaziti na ovaj portal

Odgovori
Fi

Ovako na prvu, u Pilotskoj školi u Zadru obuku je završio i jedan pilot helikoptera Oružanih snaga Bosne i Hercegovine, nije samo Makedonac. Prvi naraštaj Omanaca je završio obuku, a sad se školuje i drugi. Prošli sastav „Krila Oluje“ je otišao u Katar, ne u Oman, ali se ne zna još u kom aranžmanu. Novi sastav „Krila Oluje“ leti u ovoj sezoni već na nekoliko priredbi.

Odgovori
Ai

Qatar Emiri AirAcademy, katarski emorat je donio odluku prije 6 godina da pokrene sustavno školovanje i obuku prvenstveno svojih arapskih pilota i tehničara kao i onih prijateljskih i bratskih zemalja. Za tu svrhu angažirali su najstariju francusku sveučilišnu instituciju da im osmisli i organizira kompletan obrazivni sustav koji će biti certificiran i kompatibilan s najvišim svjetskim zrakoplovnim standardima. Tom prilikom su i kupili 20ak PC-21 kojima je isporuka počela prošle a treba završiti ove godine.Emiri AirAcademy će moći školovati kompletnu infrastrukturu zračnih snaga kako borbene avijacije tako i type ratinga za Airbus i Boeing avione, U tom slučaju je oćito qatarski Emir poželio i imati i prezentacijski tim kojima će pronositi ideju svoje institucije/škole u vidu akro grupe na PC-21. Oni su do sad koristili isključivo usluge britanskih i francuskih pilota i instruktora ali su bivši članovi Krila Oljuje jedini u svijetu uigrani da lete na 6 Pilatusa u ovom slučaju trebaju samo preobuku s PC-9M na PC-21. To bi bio nekakav okvir. Ja se nadam samo da će oni iskoristiti mogučnosti školovanja tamo i da će se kad formiraju „Emiri domaću akrogrupu“ kući vratiti s TR certifikatima na A3XX ili B7XX :)

Da

Analiza nije dobra, iz prostog razloga jer ne sagledava stanje iz više uglova, niti uzima sve okolnosti u obzir.

Tvrdnja da Srbija kaska za Hrvatskom je najblaže rečeno netačna, čak i ako je reč samo o ulaganjima, Hrvatska je morala da ulaže jer je počinjala od nule. Istina je da i pored tih „ulaganja“ Hrvatska ni u jednom segmentu nije napredovala, naprotiv, nazadovala je – odrekli su se borbenih helikoptera (Mi – 24), ostali bez transportne avijacije (AN – 32), a do remonta u Ukrajini imali su svega nekoliko operativnih MiG – 21, kojem je ionako odavno mesto u muzeju, a ne na nebu, i čija je borbena efikasnost mala, manja nego kod Orla, koji je i raznovrsnije i jače naoružan, i koji se, uostalom, dokazao.
I da spomenem da HRZ i PZO ne raspolaže sistemima PVO srednjeg i velikog dometa, pa opet pitam, u šta su oni ulagali? Ako je ulaganje to da Englezima i Česima koji se brčkaju na Jadranu požar ne uhvati guzice, jer su tu Kanaderi, onda super, nemam ništa protiv takvog nabijanja sati naleta.

Što se tiče Srbije, stanje je danas bolje nego 2005, ali i mnogo gore nego 1995, što je i razumljivo, od četiri lovačke eskadrile (dve na Batajnici, po jedna na Slatini i Ponikvama), spalo se na 6 lovačkih aviona, a razlozi su za to: NATO agresija, nedovoljno ulaganje države, isticanje resursa, nove političke i vojno – bezbednosne okolnosti.

U komandi RV i PVO moraju da shvate da ovo nije vreme Tita, nije ni vreme kralja, ovo je „demokratija“, moraš da tražiš svoja prava (avione), da ih zahtevaš, da kao što je to radio vojvoda Živojin Mišić, do oficirske dužnosti i časti držiš i u miru, a ne da se vodiš onim – stanje je redovono, iako je katastrofalno. Dakle, nema više u okruženju niko, pa ni Srbija, po desetak borbenih eskadrila, nema više hladnog rata i naoružavanja i po cenu gladovanja, sada je „moderno“ vreme, niko ti ništa neće dati ako ne tražiš. Gospodo srpski vazduhoplovci, pobunite se, zahtevajte, izađite u medije, posmatraju vas poginuli heroji iz 1999. Vi ste oficiri srpske vojske, i iako nemate prava na štrajk, imate pravo da se čuje vaš glas. Ako vas država prevari i ne obavi ovu najavljenu modernizaciju G – 4 u Erbasu, ako se ne kupe oni najavljeni helikopteri, ako se ne uradi remont MiGa 29 18101, a pominjali su i dokup 2 29tke i možda remont nekoliko 21ica, onda bolje da se razilazimo. Evo, ide dan avijacije, pa skrenite pažnju javnosti, nemojte čekati da vam kolege ginu, a ponavljam, u „demokratiji“ ovog modernog tipa, država je slepa, moraju joj se stalno otvarati oči.

Odgovori
ja

upravo tako,analiza pokazuje da mi opet imamo jace rv od hrvatske ali autor kao da negleda sopstvene pokazatelje nego izvodi pausalne zakljucke.hrvatska ima samo 12 migova 21 i nista vise u borbenom smislu,dok mi jos uvek imamo 3 dvadesetdevetke,orlove,g4,i doduse samo nekoliko operativnih migova 21,ali ja mislim da je to opet jace od hrvatskog rv,drugo samo 3 miga 29 u nekoj naprednijij varijanti je mocnije od cele eskadrile migova 21…

Ne

Danas stanje ne moze nikako biti bolje nego 2005 po pitanju tehnike jer u medjuvremenu nista nije nabavljeno(sem Lasti koje i tako jos uvek nisu operativne u pravom smislu reci),remonti su u najmanju ruku obavljani istim tempom a isti ne prati ispadanje letelica zbog isteka resursa,plus udesi i katastrofe
Stanje po pitanju naleta je sigurno bolje ali sa tendencijom da se uskoro vratimo na slican nivo iz 2006 ili 2007,bar gledajuci ovu godinu
I na kraju mozda je glavni pkiazatelj ispravnost tehnike i drugi slicni faktori da bi nesto moglo da se uporedjuje.Ako je danas HRZ u stanju da u akciju posalje svih 12 letelica a nama lete 2-3 lovacka aviona i par G4 ili obratno onda je jasno ko je u datom momentu u prednosti
Ovako suve cifre brojnog stanja na papiru ne moraju nista da znace

Ar

Englezi i Česi???? Pa ljudi žive na moru gdje svake godine haraju požari.

se

Darkec, malo ti je čudna ta matematika i logika. Ako je RV Srbije startalo sa stotinjak borbenih aviona koje su eto, samo tako „dobili“ u amanet od bivše države, a RZ Hrvatske startalo od nule, i kad pogledamo stanje operativnih aviona danas, da ne spominjemo i stanje sistema školovanja, redovitu nabavku rezervnih dijelova, potpuno usvojeni remont Mi-8 svih varijanti u bivšem Zavodu Zmaj (danas ZTC), sređene i modernizirane 21-ice, baš se nekako pitam tko je više ulagao…plus standardni nalet pilota, imalo bi se toga za nabrojati štošta, ali ipak ostaje jedna jedina činjenica koju nitko ne može osporiti: borbena sposobnost i hrvatske i srpske avijacije je ravna nuli, ostalo je sve samo vanjska kozmetika. RZ će sljedeće godine donijeti odluku o nabavci zapadnih helikoptera i aviona, pa ćemo vidjeti gdje će u tom trenutku biti Srbija.

Ni

@Seven heaven

Nije sporno ko je vise ulagao, nije sporno ni ko je na boljem putu. Ali na osnovu ove statistike se ne moze zakljuciti da je RZ jace od srpskog RV. Vi ste silne pare ulozili u te MiG 21, pocev od 90ih pa sve do poslednjeg remonta u Ukrajni, ali ti migovi ne vrede mnogo. Hrvatska je krenula od nule, tokom godina je napravila zdravu osnovu, spremila je svoj oficirski kadar i politicku situaciju da moze sebi da obezbedi nove avione, i u trenutku kada je trebalo da do toga dodje, stalo se. Remontovani su migovi, zivotni vek im je produzen za jos 2 ili 3 godine i to je to. O tome koji procenat tih aviona je u operativnom stanju se ne moze diskutovati, suvise je malo vremena proslo da bi moglo da se kaze da je 6 8 ili svih 12 aviona sposobno za izvrsavanje zadataka. Prica o nabavci novih aviona se kod vas vuce isto kao i kod nas godinama. Svake godine stizu novi avioni i svake godine ne stigne nista.
A cinjenica je da 3 MiG 29 mogu da obore svih 12 MiG 21, ako se uracunaju i J-22 dodje se do zakljucka da je nasa avijacija ipak jos uvek borbeno mocnija od vase. Imate zdravu osnovu, imate mogucnost da veoma brzo preuzmete vodjstvo u tom segmentu, ajd da vidimo da li cete to iskoristiti.

go

Hrvati ulažu….nema šta…..ali proračun za vojsku svake godine sve veci, nema smanjivanja

Odgovori
Fi

Dajte nek ovom Darku Suad Hamzić kaže par stvari o Orlu i Migu-21… :-) A valjda ima i u Srbiji netko tko mu može reći…

Odgovori
Da

Suad Hamzić nije bog, niti jedini pilot na svetu, pa da se samo njegovo mišljenje uzima u razmatranje. Ovde nije reč o upoređivanju MiGa 21 i Orla u nekakvom dog fightu, nego o upotrebljivosti i efikasnosti u mogućem ratu, ili kako vi Hrvati to kažete, o učinkovitosti. MiG 21 je presretač koji uspešno može da presreće samo zalutale Boinge, a zbog malog borbenog radijusa za jurišne zadatke je skoro neupotrebljiv, pri čemu ga je moguće naoružati samo sa dva lansera NRZ ili dve klasične bombe, uz to, pošto nema ni radasrske ni IC mamce, vrlo je ranjiv i verovatnoća preživljavanja na bojištu je veoma mala.
Sa druge strane Orao je pravi jurišnik, pokretljiviji je na maloj visini, može da ponese više naoružanja uz veći borbeni radijus od MiGa, plus ima dva integrisana dvocevna topa, ima radarske i IC mamce, bolji nišanski sistem i na kraju krajeva, može da ponese i Maverick vođenu raketu. Uostalom, i dokazao se na ratištu u rukama pilota RVa Republike Srpske i SR Jugoslavije. Piloti sa Lađevaca su obučeni za jurišne zadatke i pokazali su široj javnosti na aeromitingu Batajnica 2012 kako izgleda napad odeljenja Orlova.
Prema tome, Orao služi svrsi, postoji taktika njegove upotrebe, i on predstavlja realnu pretnju za potencijalnog neprijatelja.

Takođe, besmisleno je porediti MiG 21 i MiG 29, kao što ne mogu da se porede Fića i Mersedes, na primer dok MiGu 21 treba celo nebo da napravi leđni zaokret, prosto ti žao kad ga gledaš kako se muči, MiG 29 to obavi u par stotina metara, u vrlo malom krugu.
Da ne govorimo u razlici u radaru, i da srpski MiG nosi i R 27 i R 73, što mu omogućava da vodi borbu i van vizuelnog kontakta. I važno je to što srpski piloti imaju prilike da lete na jednom relativno savremenom avionu, da na Batajnici postoji i simulator i da će prelaz pilota na novi avion biti lakši.

Još jednu stvar je autor teksta prevideo. Iskustvo. NATO bombardovanje je bilo velika škola, naročito za PVO posade. To iskustvo je za srpsko RV i PVO veoma dragoceno jer se stekao realan uvid u mogućnosti i način upotrebe nekih sistema.

Čini mi se da autor teksta više želi da skrene pažnju neukom delu javnosti i da igra na kartu emocija i na nekakvo rivalstvo SRB – HR, inače ne bi poredio stanje protivpožarnih avijacija (fali još samo da poredimo ko ima više goluba pismonoša).
Dakle, Hrvatska nema PVO, nema transportnu avijaciju, nema jurišnu avijaciju, odrekla se borbenih helikoptera, do juče su imali tri operativna MiGa, a autor priča o ulaganju? Valjda i Srbija treba tako da ulaže?

Vazduhoplovstva nisu kruške pa da se tako porede, jer se ne razvijaju sva vazduhoplovstva pod istim uslovima i okolnostima, a ako se već poredi, stanje u srpskom može da se poredi sa stanjem u bugarskom vazduhoplovstvu.
HRZ i PZO nema ni jednu prednost nad srpskim RV i PVO, čak je i broj operativnih hrvatskih helikoptera manji od broja na papiru.

I jedna zamerka gospodi iz Tango Sixa. Tiče se načina i tajminga kako i kada plasirate pojedine svoje tekstove, konkretno mislim na onaj tekst o MiGu 35 u vreme kada se govorilo o onom ruskom kreditu za vojnu opremu, gde je stvar bila vrlo blizu realizacije, pisali ste praktično negativno o MiGu 35 kao o nedovoljno ispitanom avionu, vaše pisanje preneli su neki uticajni mediji, na primer Blic. Ne kažem da je to uticalo na odustajanje od kredita, ali je činjenica da je vaše pisanje došlo u pogrešnom trenutku, u vreme kada je ova država imala priliku da značajno obnovi svoje RV i PVO.

Pe

Orao? U XXI stoljeću? Pa dajte molim vas više! Uostalom pitanje svih pitanja je koliko ih je danas, starih 25+ godina OPERATIVNO u RV? Pa ove godine nisu bili prikzani ni na statičkom prikazu u matičnoj bazi u Lađevcima, a kamo li da lete i da su BORBENO sposobni!!! Rumunjska kojima ih je razvijala i proizvodila zajedno sa bivšom SFRJ odrekla ih se još “davne“ 1993. godine!
G-4 svoju eventualnu prednost nad PC-9 imao bi jedino u nekom lokalnom ograničenom sukobu, kada do izražaja dolaze njegove borbene mogućnosti. Kao avion za obuku daleko je lošiji od PC-9 i njegovog tođaka T-6 i sada najnovijeg PC-21, koji već u nekim zrakoplovstvima zamijenjuje starije mlazne školske avione tipa AlphaJet, Hawk, MB-339, L-39, Saab 105 i slične. Znamo što su Amerikanci odabrali kao pobjednika svog natječaja. Vidimo što može i kako se na tržištu probija brazilski konkurent EMB-314 Super Tucano i južnokorejski KT-1. A osim toga G-4 ima nepremostivi problem, star je već 25+ godina, preostaje mu maksimalno 5-15 godina.
I da HRV ima veći BDP od SRB, dokaz tome su godišnji proračuni, HRV 14.7 milijardi Eura, SRB 7.6 milijardi Eura, odnosno skoro DVOSTRUKO manje od HRV, ili na razini SLO, države sa 2 milijuna stanovnika!

Ma

Darko, samo da te putam, a gde je sada taj MiG-35, dokle je stigao i na kom nivou je avion i to skoro tri godine od moga teksta? Ja stojim iza svega sto sam napisao u tekstu o tom avionu……Tri godine posle pokusaja prodaje Srbiji avion je jos uvek u fazi „ispitivanja“ i ne nazire se uopste uvodjenje u Rusko RV, niti ga je iko kupio…..

A sa druge strane ljudi bi trebalo da shvate da to sto pisu kako 29tka moze ovo, te moze ono, te je bolja u odnosu na 21 i sl, 29tka ne moze nista dok nema pilota adekvatno obucenog, u adekvatnoj trenazi i sa avionom na adekvatnom i optimalnom nivou ispravnosti uz sve peripetije koje uz to idu……

gi

Sto se tice borbenih mogucnosti Orla protiv Mig21, u samoj SFRJ su probali svakakve taktike, i sam Orao je izlazio pobednik u vecini vazdusnih duela, posebno se isticao zaokretom kojim je lako ulazio u rep Mig21, ili izbegavao duel. Mig21 je imao prednost u ceonom priblizavanju, ali nijednom nije uspeo da drzi za rep Orla kada ga je jurio i u vecini slucajeva ga je preletao… Sa druge strane, Orao je drzao Mig21 do razine brzine maha i srednjih visina, nakon kojih je Mig21 `bezao` van dometa Orla… Osim toga, Mig21 je imao goriva za 4-5min bliske manevarske borbe, dok je Orao imao do 11min!
Sam gen. A. Tus je jos 1989 u Nasim Krilima dao izjavu da je kupovina Mig21bis do 1983 bio cist promasaj jer je SFRJ vec imala avion, J22, koji je slicnih mogucnosti, te da je bilo bolje uloziti pare u Mig23 ili u razvoj NA, koji je i inace usporen jer su novci sa NA preneti prvo na Mig21bis a potom na 16kom Mig29, te da je i kupovina licence za F20 bila bolja opcija, dok su Francuzi negodovali jer su pare umesto za tehnologiju za NA (koja je uzimana od Francuza) trosena na neperspektivna sredstva… Zakacio se i Rumunskih Orlova, gde je jos te 1989 izjavio da Rumuni imaju problema sa odrzavanjem aviona usled kombinovanja SSSR i zapadne tehnologije (sto SRFJ nije radila), da ne planiraju unapredjenje aviona (sto je SFRJ uradila) i da im predstavlja izuzetak od tehnickog odrzavanja drugih letelica, te da im SFRJ pomaze koliko moze, ali da su nakon modernizacije nasih Orlova projekti otisli u razlicitim pravcima…
ps – Orao je leteo i iznad Bosne i tokom rata na KiM i pokazali su se zilavijim od drugih aviona, dok je za npr Mig21 1998-99 doneta odluka da se ne salju na borbene zadatke usled neperspektivnosti i male verovatnoce prezivljavanja (1996-97 VS je probala manevre Mig21 protiv Mig29 i npr – Mig29 je sam za 147sec pobedio 4 Mig21 u simuliranom boju na visini 5000-10000m, sa ceonim priblizavanjem, pri cemu su 2 Mig21 pokusala da pridju Migu29 sa njegovog levog boka…, prosto i onakav Mig29 se bez problema izborio sa 4kom Mig21)

Ni

Darko to sto ti pises zaOrla je skoro pa naucna fantastika. Orao je imao motore (ja na njima radio u va Orao) koji sunapravljeni za civilni bizz jet a mi u Vza Orao napravili KDS ko da povecamo potisak koji opet nije bio dovoljan. Ti nisi bio u Mostaru kad se Orao probao u letu i kad sleti curi ulje na sve strane a pilot baca kacigu i pita “ jel vi to mene hocete da ubijete“? Drugo Maveric se noje mogao lansirati sa svih Orlova nego je bilo osposobljeno nekoliko komada. Da bi mogli dejstvovati iz topova morali su im konstrukciju ojacati a samim tim postao je tezi itd itd. A u ratu se pokazao da ti kazem ko leteca cigla nista vise….

Jo

Stvari su prilično proste .
S jedne strane Hrvatska koja pokušava da ima ratno vazduhoplovstvo u skladu sa sopstvenim mogućnostima i ohrabrivanjem NATO da postane dominantna država na prostoru ex-Yu. Njihovi problemi su pre svega tehničke prirode, jer jednostavno nemaju kadar sposoban da održava mlaznu lovačku avijaciju, pogotovu ne moderniju od starih Mig-21 kojima neumitno ističu resursi .
S druge strane Srbija, prvo pod sankcijama , a zatim pod upravom „pro-evropskih“ snaga koje rade ono što nam „zapadni partneri“ diktiraju. Celokupne tzv reforme vojske se svode na njeno svođenje na jednu para-policijsku formaciju . U takvoj formaciji mesta za mlaznu avijaciju nema, i ona se namerno i lagano sabotira, čeka se da resursi avionima isteknu a onda se sleže ramenima i govori kako je to neminovnost .

Odgovori
Ne

To nije samo njihov vec i nas problem.I nasi kadrovi tehnicke sluzbe su prakticno na izdisaju,jos uvek su u jedinicama ljudi iz bivse JNA a nov kadar se odavno namenski ne skoluje.U pravu si za period pod upravom „pro evropskih“ snaga ali nemojmo se zavaravati ni kada je period 90tih u pitanju da su tada na vlasti bile neke „pro srpske“ snage koje eto jadne od sankcija nisu mogle nista.Mogli su itekako ali im nije bilo u interesu.Verovatno zato sto su i oni bili malo „pro evropski“ a malo vise „pro svoji“

Ze

Nisam strucnjak, ali ovo u vezi kadra kojeg Hrvatska navodno nema jednostavno nije istina. Remontni zavod Velika Gorica vec 50 godina odrzava zrakoplove I vise je nego strucan za odrzavanje kako migova, tako sutra I F16.

pp

pohvale autoru na ovom osvrtu.
jasno se izčitava njegova namjera da trgnu odovorne da srbijanskom zrakoplovstvu političari odobre kupnju nekog novog krupnog sredstva.
Ne radi se tu koje je zrakoplovstvo jače, nego činjenica da je Hrvatska u zadnjih 20 godina na nabavku različitih vrsta zrakoplova ( školskih, protupožarnih, helikoptera, borbenih aviona ,bespilotnih letjelica i radara) uložila preko 500 mln. $ a da Srbija nije kupila ni jedno novo sredstvo u tom razdoblju. Kao rijetko koja zemlja na ovim prostorima.
To su gole činjenice sve ostalo je dojam.

Odgovori
Š

Hrvatsko vazduhoplovstvo ima perspektivu jer Hrvatska želi da ga ima, Srpsko nema jer Srbija ne želi da ga ima.

Odgovori
Go

Sustina u jednoj recenici…

Pe

Ma što svi pričali i mislili mi smo remontom i malom modernizacijom kupili vrijeme i osigurali minimum od barem 5 godina da se donese odluka na miru i ako se misli uvoditi drugi borbeni avion da se to počne raditi u tih slijedećih 5 godina, odnosno do 2020. U Srbiji nažalost Orlovi su proglašeni neperspektivnima i ona nažalost ne da više “rano“ ne lete, nego vjerijatno niti uopće ne lete. U slijedećih par godina ako se i G-4M ne remontiraju i ne moderniziraju na G-4MD i njih 8-9 koliko je predviđeno i koliko ih je još u letnom stanju od njih 20 je također zauvijek izgubljeno. Preostala 2-3 MiG-21 od ove godine također su OUT, jer im istječu resursi, a nikakav program opsežnog remonta i produženja životnog vijeka koliko je javno poznato nije u planu. Što još preostaje Srbiji? Samo 3 MiG-29 i jedan takav koji nije letio od 2004. i koji služi kao “izvor“ dijelova za preostale avione. Sto će biti sa njima Srbija mora odlučiti vrlo brzo, jer 2017. i 2018. godina kada tim avionima istječu resursi kuca na vrata.
I da Jovice, samo se vi tješite da smo mi neuki, tehnički nepotkovani ili što, samo se vi tješite!

Odgovori
Da

@ Marko Ivanković

Vaše je pravo da pišete šta želite, ovo je slobodna zemlja, a ja ne ulazim u tehničke karakteristike MiGa 35 niti u to da li ga rusko RV uvodi u naoružanje, to su opšte poznate činjenice. Zapadna alternativa je skuplja, i finansijski, i politički, a šanse da kupimo američki avion su minimalne, ne zato što mi ne bismo hteli, već jer nam oni ne bi prodali, čak i da kupujemo recimo F 16 od treće strane, kao što planiraju Bugari ili Rumuni. Šta nam onda ostaje? Podsetite me, zar neko od naših pilota već nije leteo na MiG 35, i zar nije doneta odluka da ako se kupuje novi avion, da to bude dvomotorac, i zar izbor vazduhoplovaca nije upravo MiG 35? Tajfun je preskup, Gripen nije dokazan u borbenim uslovima, Miraž 2000 se ne proizvodi. Svakako verujem u vaše dobre namere i kao što sam rekao i ovaj tekst smatram načinom da se javnosti skrene pažnja na neke stvari, a vi kao vazduhoplovni portal koji je dosta čitan i citiran, nadam se da ćete „prozvati“ vlast ako ne ispuni ono što je obećala za blisku budućnost a tiče se investicija u vazduhoplovstvo.

@pp5d6

Postoji razlika između ulaganja i krpljenja. Poljska, na primer, ulaže, Hrvatska i Srbija se za sada krpe. S tim da sam rekao da je Hrvatska morala da kupuje jer nije imala ništa, kao i Slovenija itd. Ali ni Bugari ni Rumuni nisu kupovali ništa, osim helikoptera, Mađari su uzeli Gripene na lizing, ni tamo baš ne cvetaju ruže a oni nisu imali ni rat, ni bombardovanje ni sankcije, kao što je to bilo na prostoru bivše Jugoslavije.
Videćemo šta će doneti budućnost.

Evo, za sve ljubitelje i mrzitelje Orla i zabrinutu srpsku i hrvatsku javnost, dve današnje slike Orla sa Lađevaca, dakle opet su počeli da lete, slike su sa fejsbuk profila pilota Dejana Vasiljevića… pozdrav svima :)

http://www.mycity-military.com/imgs4/199789_102696189_11059568_86107119DG7304474_7693263749330439223_n.jpg

http://www.mycity-military.com/imgs4/199789_57509867_11145088_86107095730DG4498_2000959500562715349_n.jpg

Odgovori
Da

Orlovi od juče ponovo lete, gospodine Pero, čisto da ne brinete, i leteće dokle god bude potrebno, odnosno dok ne dođe novi avion.

Mnogo vi pretpostavljate, pa pričate ako Hrvatska ovo, i ako Srbija ono… Hrvatska je mogla „u miru“ da razmišlja o novom avionu i od 2005 – 2010, i od 2010 – 2015, pa je opet završila sa prastarim MiG 21. Kupovina vremena je opasan termin, gospodine Pero, vreme je skupa i potrošna roba. Za pet godina možda bude kasno, možda ste vi u pravu, a možda je ovo labudova pesma HRZ, odnosno odlaganje njegovog kraja.

Sa druge strane i Srbija kao i Hrvatska predugo „kupuje vreme“, a u suštini stvari ostaju manje – više iste u obe države.
Vidite, Srbija ima 10 – 15 Migova 21 kojima je moguće produžiti životni vek, ruski stručnjaci su bili u VZ Moma Stanojlović i pregledali avione, a u njihov remont se nije krenulo jer postoje uveravanja da će se novi avion ipak kupiti. Dakle, ni MiGovi 21 u Srbiji nisu definitivno otpisani, i uvek postoji mogućnost njihovog remonta, s tim što Srbija to može da obavi u Momi, ne mora da šalje avione u Ukrajinu ili bilo gde.
Kako stvari stoje, G 4 će se modernizovati u Erbasu.
Najavili su do kraja ove i u sledećoj godini nove helikoptere.
Dokup MiGova 29.

A šta će biti od svega u Srbiji i Hrvatskoj, ostaje da vidimo.

Odgovori
Jo

Nije moguće produžiti životni vek ni našim ni hrvatskim Mig-21, to je na kraju krajeva rekao i predstavnik kompanije Mig upravo novinarima tangosix portala i taj intervju postoji .
Hrvati su krpačili sa Ukrajincima baš zato što su ih Rusi odbili, oni imaju lepo ušminkane šklopocije koje su veća opasnost za njihove pilote nego za eventualnog protivnika . Ljudi moraju da shvate da je proizvodnja tog aviona prestala 1985. (u Indiji 1987) i da nema pouzdanih rezervnih delova za pogonsku grupu, određene hidraulične sklopove i.t.d.
Avioni Mig-21 mogu da budu formalno na brojnom stanju, mogu da izvedu poneki let u propagandne svrhe, ali su u suštini i praktično danas nebezbedni za letenje i u miru, a kamoli u ratu .

se

Darkec, evo nekih činjenica:
Orao=smeće, Galeb=smeće, Mig-21=smeće.
Nula u zračnoj borbi. Out-of-time.
Ruska avijacija=teška banana.
Rat danas dobija elektronika, znanje i vještina. Minimum naleta u godini dana za borbenog pilota je 150 sati, da bi uopće bio sposoban upravljati avionom, naoružanjem i donositi odluke u djeliću sekunde.
Ajmo malo realno, gdje smo u svemu ovome?

Pe

Gospodine Darko to je sve ŠBBKBB! Kažete ORLOVI, znači množina. Koliko točno Orlova? 2, 3, 4, 5 ili čak svih 6? Gospodine koliko Vi imate godina ako Vam to nije uvredljivo pitanje? Ako imate manje od 40 pitajte starije i iskusnije koji je avion na ovim prostorima JEDINI od svog početka uveden u službu, usvojen i korišten po svim pravilima zrakoplovne struke. To nije nikakva Utva, Lasta, Galeb Super Galeb, Jastreb ili Orao, nego samo i jedino MiG-21 u svih svojih 7 verzija i podverzija. MiG-29 je krajem 80-ih “uvaljen“ tadašnjoj državi kao kompenzacija duga i prjelazno rješenje do uvođenja aviona koji je trebao nastati iz projekta NA. Nikakav MiG-29, a pogotovo neka “mrcina“ iz obitelji Su-27 NIKADA nisu ni razmatrani kao rješenje problema budućnosti tadašnjeg JRV krajem 80-ih godina. Evo o čemu su tada razmišljali zrakoplovni stručnjaci bivše nam zajedničke države. http://otpisani.niceboard.com/t863-ispitivanje-prototipa-aviona-rf5e-u-sad-1980-godine#2090
Pročitajte što je napisao Suad Hamzić, pilot sa 30 godina iskustva, ako Vam to za početak nije jasno onda stvarno neznam što bi Vi mogli shvatiti!

Odgovori
vl

„Do septembra 2016. mi ćemo imati u najboljem stanju i vazduhoplovne jedinice – pet „migova 29“ i tri „miga 21“. To je osam ozbiljnih lovaca. Radimo i na „galebu 4″ i nadam se da ćemo uspeti da postignemo dobre ugovore i dogovore“, naveo je premijer. Videcemo sta ce biti od ovog obecanja ?

Odgovori
Fi

Realno bitna je budućnost…pogledajte to i znat cete kako ce da bude za 10 godina…hrvatska-najbolji dio im je avioni za obuku mladih pilota i imaju skolu u koju dolaze iz ostalih zemalja,nebi to gradili da ne misle da nastave da imaju vazduhoplovstvo…a nas najslabiji dio je obuka mladih pilota i njihovi avioni za trening…tuzno,njima puno vise pomaze nato,barem moralno nego nama „braca“ rusi…

Odgovori
La

Hrvate pomaze NATO jer su clanica NATO a kad se Srbija uclani u ODKB pomagace i ,,braca Rusi,,

Mi

Šta da nam pomognu? Da nam na silu daju 50 migova 35 ili suhoja 35 sa svim rezerevnim delovima raketama tehničarima i kerozinom i opet bi ih odbili zato što Srbija ulazi u NATO . Umesto da su kupljeni i nepouzdani migovi 35 bar da teoretski imamo RV . Od 2018 . verovatno nećemo imati ni RV a plaćaćemo 100 miliona dolara nekome da nam čuva nebo.

da

ljudi moji i Hrvatska i Srbija imaju goli k… od avijacije to je cinjenica, sramota uopce spominjati

Odgovori
YU

Najzad neko normalan i realan!

Gr

Srbija je naj…. jer je spavala na uvce JNA resursa…Bolje da smo bez icega ostali nego sto nagomilasmo djubre. Eventualno mi modernizovani G4 deluje kao obecavajuca stvar.

Odgovori
st

Hrvatska ima 3 ili 4 aviona za fotogrametrijsko snimanje u vlasništvu privatnih firmi a onaj od Geofota je opremljenjednom od najboljih kamera u svijetu. Snimali su svuda po svijetu, cijelu Bugarsku, Rumunjsku, Albaniju, Bosnu, Katar, Saudi Arabiju…država pa tako i vojska uslugu snimanja naručuje od tih firmi.

Odgovori
ol

Koliko vidim, ovde svako meri svoga. Jedan ima 12, drugi 15, pa se hvalisu. Niko da kaze, zajedno bi mogli da imamo 27…sto je vec znacajno, za svaku…priliku.

Odgovori
Zl

Danas sam prvi puta naišao na ovaj portal i oduševio sam se. Naime, Jutarnji list je jutros prenio dio ovog članka i naziv portala. Oduševljavaju me komentari vaših čitalaca, vrlo objektivni i bez nacionalističkog naboja. Želim vam mnogo uspjeha u budućem radu

Odgovori
Me

danas sam na Vecernjaku procitao clanak o ovome,pa sam dosao na vasu stranicu…..i mogu vas pohvaliti za profesionalizam i objektivnost….bez nac.sranja i mrznje…i vasi citaoci i njihovi komentari su odlicni…bravo

Odgovori
Iv

Svaka vam čast na članku, kao i većini onih koji su komentirali. Sviđa mi se u cjelini ovaj internetski portal. Pozdrav iz Hrvatske svim bivšim i sadašnjim pilotima, kao i drugim avio stručnjacima koji su se uključili i dali svoje komentare te im želim da tako nastave i dalje.

Odgovori
Jo

Ljudi ne zamajavajmo se, kakvi crni borbeni avioni. Pa svi mi zajedno iz EX-YU država da nam neko pokloni eskadrilu nekog savremenog borbenog aviona, ne bi imali sredstava da kupimo odgovarajuce naoruzanje za iste, a o odrzavanju i obuci da ne govorimo. Na veliku zalost.

Odgovori
De

Na kraj krajeva, Hrvatska i Srbija imaju smece bez pravog ratnog kapaciteta. 12 MiG-21 ili 4 MiG-29/4 MiG-21 – to je smijurija i nesto iz Afrike.

Hrvatska vojna aviacija je ubiti protupozarna sluzba. To u mongo drugim drzavama rade privatne kompanije i to be bilo jeftinije. Sto se tice pravog vojnog kapaciteta, jedino su transportni helicopteri Mi8/-17. 12 krntija MiG-21 ne sluzi icemu osim da mogu kazati NATO da mogu raditi air policing (i ako nisu to mogli raditi u nocu i piloti lete 60 sati godisnje ako su srece).

Srpsko vojna aviacija je duh. Olupine koje ne lete. Tu nema nekakve buducnosti bez velikog ulaganja.

Izvinjavam se za losi Hrvatski/Srpski English is my first language!

Odgovori
Mi

Iz hrvatske sam jako dobra analiza, nedavno sam počeo pratiti vaš portal i sve pohvale za objektivnost bez nacionalnih predrasuda.

Ako se ne varam Srbija ima puno bolju protuzračnu obranu od Hrvatske, tipa neva i buk dok je Hrvatska ostala na nekakvim trocjevnim topovima na oklopnim vozilima pa ako može netko tko se bolje kuži u to nešto više reći o tome.

Živili

Odgovori
Go

Mislim da ce pre zaratiti NATO sa Rusijom ili Islamskom drzavom nego Hrvatska i Srbija.Kada neke africke zemlje poput Egipat kupuju Rafale,MIG 29 i Su 30 onda su oba vazduhoplovstva za muzej!?Sve se „lomi“ oko jednog tipa borbenog aviona za oba 2 zemlje imaju problema sa gotovim novcem.

Odgovori
Ph

Pohvala, svaka cast portalu i komentarima koji nemaju nacionalnih mrznji, i pozdrav svima ovom prilikom. Tako da cu i ja govoriti realno i racionalno.
Posle ratova devedesetih ostao je „hladni rat“ izmedju Srbije i Hrvatske…da li zbog samih naroda ili zbog „spoljnih uticaja“, u svakom slucaju sa kakvim-takvim stanjem u vojsci, i jedna i druga drzava trenutno imaju najjace vojske (ukljucujuci i vazdusne snage) od svih bivsih republika SFRJ. Ali smesno je komentarisati uporedjivanje sa stranim susednim drzavama koje su mnogo ispred i jedne i druge.
Sto se tice uporedjivanja trenutnog stanja avijacije, vidim ima dosta ljudi koji se razumeju, a takodje i onih laika (u fazonu „mi smo bolji“). Uzimajuci u obzir da HR ima samo 12 sveze remontovanih borbenih aviona (i to je sve), a SRB 22 borbenih i 22 skolsko-borbenih (koji mogu nositi rakete), i kvalitetnije i kvantitetnije je opremljena SRB (ima 44 kom, ukljucujuci 4 MIG-29, i 5. je na putu). Mada je smesno u poredjenju sa stanjem iz 1999. kada je SRB imala preko 100 borbenih. E sad sto se tice uporedjivanja 21 i 29, 29 je sa znatno modernijom navigacionom i radarskom tehnologijom i vecim brojem mesta za nosenje raketa. Sto se tice vrsta raketa u sustini iste poseduju obe strane, onda u borbi 1vs1 ostaje kadrovsko poredjenje (obucenost pilota, iskustvo, broj h leta), kao i individualne situacije u borbi i sreca. Teoretski 1vs1 veliku prednost ima MIG 29, ali nije i iskljucena mogucnost da ponekad pobednik bude 21.
Sto se tice aviona „Orao“ J-22, jos uvek moze biti efikasan u borbama jer ima specificnost da moze leteti na maloj visini ispod dometa radara, kao i blizu planinskih venaca i kroz klisure (u radarskoj „senci“) i na taj nacin iznenada napasti protivnika kada je vec kasno otkriven! Mada su i SRB i HR u ratovima koristili avijaciju vecinom za dejstva po ciljevima na zemlji. I sto neko rece da MIG 21 nije za to koriscen, licno sam video njegovo dejstvo 1999!
Sto se tice PP flote HR je ima za primer i mnogim vecim i bogatijim drzavama (mada je investicija bila skupa).
Sto se realno tice stanja zapadnog Balkana, ni HR ni SRB ne treba modernijih ni boljih aviona od MIG 29, i to svakoj po 15 kom (mada mogu biti i F-16) da bi uspesno cuvale svoju teritoriju. Sto se tice odbrane od vecih sila, to postaje bajka ukljucujuci i obe drzave zajedno, mada ne moramo dalje od Italije i Rumunije koje su najjace vojne sile u regionu, a ni Turska nije daleko od nas kao jedna velika sila. Naravno tenzije medju drzavama podizu NATO i RUS jer pitanje je cije avione kupiti (kupiti, a ne dobiti na poklon), iako i SRB i HR potajno cekajuci prizeljkuju „poklon“ u vidu izbacenih iz upotrebe MIG-ova od RUS, odnosno FANTOMA od NATO. U svakom slucaju i ako ikada budu kupovali (tj. budu imali novca), treba izabrati jeftinije i sa jeftinim odrzavanjem (rekao bih da su modernizovani MIG 29 (M/M2) i F-16 najisplatljiviji).
Na kraju, navescu primer da je jedna bogata drzava EU koja ima pribliznu teritoriju kao SRB ili HR kupila 15 kom. „Eurofighter“ Typhoon EF-2000 koji su joj isporuceni 2007-2009. za 1,63 milijardi EUR! Jedna tako bogata drzava, clanica EU, Sengena, nije clanica NATO, ali okruzena prijateljima i kojoj ne preti vojni sukob, pa se njihova javnost, narod, digli na noge sto je toliko novca potroseno UZALUD. Jos je veca ironija da su imali ukupno 10 raketa za sve avione, a svi su jednosedi i nisu za obuku! :-) Na kraju se ispostavilo da je u pitanju korupcija i da je neko uzeo „debelu“ proviziju! Nadam se da mi ovako ekonomski nerazvijeni necemo nasesti na tako nesto, i da ce se SRB i HR zajedno boriti protiv toga, stranih uticaja, i stititi svoju slobodu i rodne teritorije.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Kos na: Novi v.d. direktora Vazduhoplovne akademije Miroslav Lepir: „Sve organizacione jedinice zadržale svoje sertifikate, podnete tri ostavke, imenovan novi „accountable manager“ za Vršac“

Gospodin Lepir je u poslednjem pasusu u svojoj izjavi sam sebe u startu demantovao izjavivši da neće biti mesta za politiku. Baš me intereuje kakve on ima kvalifikacije za mesto na koje je postavljen, osim političke pripadnosti i činjenice da je mašinski inženjer? Gde su tu kriterijumi koje je naveo stručnost, znanje i pripadnost ustanovi?…

19. Jan 2025.Pogledaj

Srbofil na: Novi v.d. direktora Vazduhoplovne akademije Miroslav Lepir: „Sve organizacione jedinice zadržale svoje sertifikate, podnete tri ostavke, imenovan novi „accountable manager“ za Vršac“

@Miks To se vrlo lako sredi pravilnikom o mandatima koji bi regulisao maksimalnu dužinu mandata, kvalifikacije i način izbora novog rukovodioca. Ministarstva ne bi trebala da se bave tim stvarima ali ni jednoj vlasti do sada to nije godilo.

19. Jan 2025.Pogledaj

Elmosko na: [ANALIZA] Ukoliko se ubrzo ne naprave konkretniji koraci, Srbija bi mogla imati problem sa nedostatkom vojnih transportnih helikoptera

Mislim da Srbija treba konacno da pocne sa proizvodnjom svojih helikoptera koristeci kinesku metodu: rastavi, kopiraj, ponovo sastavi.Najvaznija stavka- motor , Green Power Turbine Systems -Beograd, vec pravi turboelisni motor snage 200 kW.Treba napraviti 10 puta jaci( veci) motor.Takva oprema i znanje vec pistoji u Remontnom zavodu Orao u Bijeljini, ciji je vecinski vlasnik Republika…

19. Jan 2025.Pogledaj

Miks na: Novi v.d. direktora Vazduhoplovne akademije Miroslav Lepir: „Sve organizacione jedinice zadržale svoje sertifikate, podnete tri ostavke, imenovan novi „accountable manager“ za Vršac“

Princip smenjivosti je jako bitan. Pa i da je najbolji na svetu bio prethodni direktor, nije normalno da se tu zadrži 24 godine, treba dati priliku i mlađim ljudima. Isto važi i za novog direktora, ako se pokaže kao neprimeren za poziciju, menjati ga.

19. Jan 2025.Pogledaj