Samo dan nakon što je Turska ponovo optužila Rusiju da je taktički bombarder Su-34 povredio njen vazdušni prostor, Rusija je u Siriju poslala svoje najsavremenije i najnovije lovačke avione Su-35S. Informaciju o preletu Su-35S, praćenu fotografijama sa pojedinih ruskih blogova, juće je potvrdilo rusko Ministarstvo odbrane kao i portparol MO general-major Igor Konašenkov.
U vazduhoplovnu bazu Basel Al Asad/Hmejmim sletela su četiri aviona koji će značajno pojačati rusku vazduhoplovnu grupu kada je u pitanju lovačka zaštita. Do sada su tu ulogu imali avioni Su-30SM a raketama vazduh-vazduh naoružavani su i bombarderi Su-34.
Na fotografijama koje su procurele u javnost, za koje se ispostavilo da su napravljene prilikom preleta aviona u Siriju, lovci Su-35S na krajevima krila nose kontejnere L-265M10 koji su deo sistema za protivelektronska dejstva L-175M10-35 ‘’Hibinji-M’’ dok se pod krilima nalaze nosači AKU-170 za najnovije rakete vazduh-vazduh R-77-1 sa inercijalnim i aktivnim radarskim samonavođenjem.
Avioni su snimljeni iz putničkog aviona Tu-154M VKS Rusije sa kojima su Suhoji izvršili prelet u Siriju. Ova četiri lovca nalaze se u sastavu 23. lovačkog avijacijskog puka, 303. mešovite gardijske avijacijske divizije, 11. armije VVS i PVO, Istočnog vojnog okruga sa aerodroma Džomgi (Дзёмги). Od ova četiri aviona dva primerka predata su iz fabrike 23. puku 27. oktobra 2015. a dva su stigla u novembru. Sva četiri aviona su zatim 23. decembra preletela na aerodrom Privoložskij blizu Astrahana odakle su doleteli u Siriju.
Iako je vrlo moguće da je ovaj potez planiran duže vreme kao što je moguće i da nema veze sa pojačavanjem tenzija sa Turskom, vrlo je interesantno da je Rusija u Siriju poslala borbeni avion koji zvanično još nije uveden u naoružanje.
Kao što smo već napomenuli u Siriju su odleteli avioni koji su stari svega 3-4 meseca ali zato predstavljaju poslednji standard ovog tipa aviona.
Podsetimo, Rusija je još 2009. naručila 48 aviona Su-35S sa rokom isporuke do kraja 2015. godine. Prvi serijski Su-35S poleteo je 3. maja 2011. a u istom mesecu avion je predat na državna ispitivanja. Decembra iste godine njemu se pridružio još jedan avion. Potom su u 2012. isporučena dva serijska aviona a u 2013. godini šest, zatim 2014. 19 aviona. Do danas je VKS predato 44 aviona od toga 4 ove godine a u fabrici se još uvek nalaze dva aviona.
U prvoj polovini januara ove godine potvrđeno je da je decembra 2015. naručeno još 50 aviona sa rokom isporuke do kraja 2020. godine. Prvi izvozni ugovor potpisan je novembra prošle godine sa NR Kinom koja će svoj prvi od 24 naručena aviona dobiti već ove godine. Za avion su zainteresovane i druge zemlje a konkretne mere ka nabavci ovih aviona učinila je i Indonezija koja će uskoro započeti pregovore o kupovini 12 aviona.
Vazduhoplovna dejstava ruskih VKS u Siriji traju već više od 4 meseca, za to vreme je iz baze u Siriji borbeno koriščeno 57 aviona i helikoptera od toga 13 taktičkih bombardera Su-24M, 12 jurišnih aviona Su-25SM/UB, 4 lovca-bombardera Su-30SM, 8 taktičkih bombardera Su-34 kao, 16 desantno-jurišnih helikoptera Mi-24P i 4 Mi-24VM.
Sa aerodroma u Rusiji u akcije se uključuju i strategijski bombarderi Tu-160, Tu-95MS, srednji boimbarderi Tu-22M3 kao i dodatan broj taktičkih bombardera Su-34. Od navedenih tipova prvi put u borbenim uslovima od kako su uvedenu u naoružanje, upotrebljeni su Tu-160, Su-30SM i Su-34 a sada će svoju priliku dobiti i Su-35S.
Snimak ruske televizije Russia Today na kome se vide avioni Su-35S u Siriji:
YU-AJZ
Još jedna potvrda da Rusi ozbiljno misle da pariraju na bilo koji potez Turske posebno mogući upad askera u Siriju i pokušaj sprečavanja Kurda da izdejstvuju autonomiju. Postoji izuzetno mala šansa da ovi avioni budu testirani na Turcima i ako to bude desiće se ovih dana jer se polako ali sigurno priča privodi kraju danas je Aleppo odsečen prekinute su sve rute snabdevanja tako da Turci gube momenat za reagovanje u Sirijskom sukobu…