Srbija želi da potpiše Memorandum o razumevanju sa Erbasom za projekat razvoja „letećih taksija“

26. apr 2024

[REPORTAŽA] Turska na vežbi u Severnoj Makedoniji prvi put u inostranstvu predstavila svoje nove vatrogasne avione Air Tractor AT-802 Fire Boss

21. mar 2024

[EKSKLUZIVNO] Iza scene vežbe helikopterskog spasavanja MUP-a i GSS-a: Kako leteti Erbasov helikopter kada otkaže jedan motor a na dizalici se nalazi povređeni skijaš

12. mar 2024

Majka ubijenog đaka škole „Vladislav Ribnikar“ obeležila njegov 15. rođendan na aerodromu „13. maj“ kod Zemun Polja

5. mar 2024

[POSLEDNJA VEST] Kompanije Er Pink, Er Emeralds i Star Flaj Vings ipak same podnele zahtev za brisanje svojih AOC-a ali tek nakon eskalacije tokom EASA odita

1. mar 2024

Direktorat civilnog vazduhoplovstva suspendovao AOC sertifikate avio-kompanijama Er Pink, Er Emeralds er i Er Poš

28. feb 2024

EASA povodom navodne suspenzije operacija kompanije Er Pink: „Nikada ne komentarišemo ukidanja autorizacije operaterima iz zemalja van EU, za nadzor u Vašoj zemlji nadležan je DCV“

27. feb 2024

Proslava Dana državnosti: Zabeležen najveći broj dronova na jednoj lokaciji u istoriji srpskog vazdušnog prostora

15. feb 2024

Sin stradalog pilota prodaje proizvodnju ultra-lake letelice Eskval

14. feb 2024

[ANALIZA] Protivpožarni avion AT-802: Kad helikopteri nisu adekvatni

6. feb 2024

Bugarskoj isporučen prvi AW109 helikopter za HEMS službu

2. feb 2024

[FOTO REPORTAŽA] Kako je Helikopterska jedinica MUP-a Srbije gasila požar u Bloku 70 na Novom Beogradu: “Vatreno“ krštenje ruskog Kamova

24. jan 2024

Utva prodala prvu Sovu kupcu u Meksiku

6. jan 2024

Lisičji Jarak ponovo otvoren za saobraćaj generalne avijacije

30. nov 2023

[POSAO] Prince Aviation traži vazduhoplovne tehničare i inženjere svih profila za svoju sledeću etapu širenja

24. nov 2023

Nekoliko srpskih sportskih aerodroma privremeno zatvoreno, Direktorat civilnog vazduhoplovstva objašnjava za Tango Six zbog čega

7. nov 2023

„Pilot na jedan dan“: Aero-klub Valjevo i Ministarstvo odbrane ponovo besplatno motivišu mlade da postanu piloti

26. okt 2023

[FOTO] „Sky Wings“ fly-in na aerodromu Maribor: Egmont Aviation predstavio svoj portfolio

24. okt 2023

[NAJAVA] Fly-in na mariborskom aerodromu: Kompanija Egmont Aviation poziva avijatičare na promociju Diamond i JMB letelica

18. okt 2023

[POSAO] Prince aviation traži kopilote i kapetane

2. okt 2023
Sin stradalog pilota prodaje proizvodnju ultra-lake letelice Eskval
Dokumentacija i delovi za proizvodnju Eskvala su na prodaju. VM-1C na Lisičjem Jarku 2012. godine / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Sin stradalog pilota prodaje proizvodnju ultra-lake letelice Eskval

Kako je juče saopštio Stevan Arsić, sin poginulog pilota i vlasnika proizvodnje ultra-lakih letelica Eskval (Esqual) Aleksandra Arsića, proizvodnja ovih letelica je sada na prodaju.

Arsićev otac i vlasnik brenda Eskval poginuo je u svojoj letelici VM-1C 10. avgusta prošle godine, kako je Tango Six tada prvi javio. Centar za istraživanje nesreća u saobraćaju objavio je petnaest dana kasnije preliminarni izveštaj, odnosno „Obaveštenje o početku istrage udesa“.

Eskval je visokoperformansna ultra-laka letelica čiji je inženjerski i proizvodni projekat Arsić otkupio od grupe inženjera iz Španije. Globalno ih je proizvedeno oko 20 primeraka. Nakon otpočinjanja proizvodnje u Srbiji izrađeno je ne više od 5 letelica. Letelice su proizdođene u kitu (segmentima koje kupac sam sastavlja), ne serijski.

Eskval u letu 2012. godine / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Kompanija Aero East, kako je o tome 2017. godine pisao Tango Six, pomagala je u promociji i prodaji Eskvala pa su tako ove dve srpske proizvodnje te godine zajedno nastupile na najvećem evropskom sajmu generalne avijacije u Fridrišhafenu.

Kako je navedeno u saopštenju Arsića, prava na proizvodnju Eskvala su na prodaju. To uključuje kalupe za izlivanje kompozita za skoro sve delove (krila, trup, zakrilca i druge), uputstva za proizvodnju, kompozitne materijale, kao i sve delove potrebne za proizvodnju letelice.

Svi zainteresovani mogu pisati Stevanu Arsiću na mail: stevan@arsi.se

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ja

Tuzno

Odgovori
De

Roditelji rade i razrade posao i deci sve serviraju na zlatnom poslužavniku.Po smrti roditelja ta deca sve rasprodaju,uvek.

Sa

@Debeli šef

Da li bi ti mogao da nastaviš da praviš nešto u čemu ti je otac poginuo? Ne razmišljaš o traumi tog čoveka, možda ne može više avion na slici da vidi, znam da ja ne bih.

Bo

Esqual je nažalost na isti način napustio Španiju…Hrabri Arsić je otkupio projekat posle tragične pogibije konstruktora letelice u padu prototipa. Sada je i on nastradao. Bolje je da se ovaj avion ostavi u istorijski arhiv… razvijali su ga ljudi koji nisu na visini zadatka… reč je o kompozitnim avionu, a tehnologiju gradnje kompozitnih aviona u Evropi zna mali broj firmi…traži dobro osmišljenu tehnologiju, veliku pedantnost, poštovanje procedura i disciplinu. Nisam siguran da je Balkan mesto za to. Pozdrav OH

Odgovori
ra

90ih su naši renomirani konstruktori imali slične vizije sa UL avijacijom ali i malo znanja na tom polju a ishod je isto bio tragičan!!!

ra

Izuzev aviona SILA sve ostale ultralake letelice koje su razvijane kod nas su prošle neslavno 90ih firma Panaero sa avionom Leptir pa onda STERNA VLA čiji avion nikako da poleti i na kraju ova tragedija, izgleda da nismo baš toliko vazduhoplovna zemlja koliko se predstavljam!!!

ra

Izuzev aviona SILA sve ostale ultralake letelice koje su razvijane kod nas su prošle neslavno 90ih firma Panaero sa avionom Leptir pa onda STERNA VLA čiji avion nikako da poleti i na kraju ova tragedija, izgleda da nismo baš toliko vazduhoplovna zemlja koliko se predstavljamo!!!

Dj

>> Hrabri Arsić je otkupio projekat posle tragične pogibije konstruktora letelice u padu prototipa. Sada je i on nastradao.

Kakav horor. Kapiram da kupci stoje u redu da nastave tradiciju…

Al

Moramo razumeti da u vazduhoplovstvu izuzetno značajnu ulogu ima pridržavanje propisa i poštovanje protokola i standardnih procedura.
Od faze projektovanja novog aviona, preko proizvodnje prototipa, ispitivanja prototipa (1 do 4 aviona GA) i serijske proizvodnje dokazano bezbednog aviona, postoji već razrađen put (bar u EASA ambijentu), koji je u potpunosti definisan i kristalno jasan kompetentnim pojedincima.
U našim uslovima i kod manjih proizvođaća aviona, česta su skraćivanja i improvizacije „razvoja i ispitivanja“, koja za posledicu imaju loš krajni kvalitet.
Da bi ovaj proces bio ostvariv neophodno je prisustvo kompetentnih pojedinaca iz oblasti projektovanja, proizvodnje i ispitivanja. Ova kompetentnost pojedinaca se dokazuje pomoću „dokazivog iskustva“ i posedovanja ovlašćenja koja mogu da se steknu samo na nekoliko mesta u Europi i u Svetu. Na žalost ova se činjenica prenebreguje u našoj zemlji i ne pridaje joj se odgovarajući značaj.
Neretko zemaljska i letna ispitivanja kod nas rade pojedinci koji nisu stekli kvalifikacije prepoznatljive u EASA ili ICAO okruženju. To, u krajnjem, umanjuje i završnu snagu krajnjeg proizvoda i njegovu „probojnost“ na tržištu. Krajnji rezultat je onda niža cena primerka aviona, postignut kvalitet i nemogućnost garantovanja bezbednosti korišćenja istog u svim letnim uslovima koji mogu da zadese avion i u kojima se on može naći namerno ili nenamerno.
Neretko faza Ispitivanja aviona traje i nakon završetka, tokom same eksploatacije aviona. Korisnik je na neki način ujedno i probni pilot.
U potpunosti mi je poznat stvarni domet ovog aviona, njegove performanse i postignuti kvaliteti leta. Nesumnjivo je to dobar avion i potpuno dorastao sličnim avionima ove kategorije (avion težine do 600 kg). U potpunosti može da se meri i po ničemu ne zaostaje od aviona Eurostar ili Piper SportCruiser, na koje svojim dizajnom i podseća.
Improvizacije u sistemu komandi i izmene rađene neposredno pre udesa, nažalost su imale za posledicu nemili događaj koji je zaustavio njegovu proizvodnju u našoj zemlji. To svakako ne treba da zaustavi budućnost i daljni razvoj ovog, potencijalno dobrog, aviona.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs